ADRIAN OPREA:"Toate companiile au nevoie de restructurare, dar foarte puţine derulează continuu acest proces"

A consemnat RAMONA RADU
Ziarul BURSA #Companii /

"Toate companiile au nevoie de restructurare, dar foarte puţine derulează continuu acest proces"

"Firmele din sectorul producţiei au nevoie de ajutor"  

"Estimez că sub 5% dintre companiile de la noi apelează la ajutor pentru reorganizare"

(Interviu cu Adrian Oprea, consultant în management şi administrator Avo Lean Consulting)

Reporter:Care sunt indicatorii care sugerează nevoia restructurării unei companii?

Adrian Oprea: Cel mai important indicator este nivelul de profitabilitate al firmei. Mai exact profitul operaţional - cât a vândut raportat la cât a cheltuit pentru producţie.

Acest indicator ne arată cât de eficient foloseşte managementul firmei resursele materiale şi umane de care dispune. Pentru viitor, nivelul de profitabilitate ne arată dacă firma poate investi (în pregătirea oamenilor, retehnologizare, marketing, etc.) pentru a se dezvolta.

Un alt indicator este rotaţia de personal (numărul de noi angajaţi raportat la numărul total de angajaţi), care ne arată cât de eficientă este politica de personal şi cât de interesată este firma să-şi păstreze angajaţii.

Totodată stabilitatea este evidenţiată şi prin orientarea departamentului de Resurse Umane - spre recrutare sau spre păstrarea oamenilor.

În condiţiile actuale, când firmele se confruntă cu un deficit de forţă de muncă, este surprinzător cât de mare este rotaţia de personal, iar aceasta afectează profitabilitatea.

De asemenea, viteza de rotaţie a stocurilor - cifra de afaceri raportată la costul stocurilor (banii blocaţi în stocuri) ne arată cât de eficient foloseşte firma banii şi dotările de care dispune, dar şi cât de mari sunt riscurile pe care firma încearcă să le acopere cu aceste stocuri.

Un nivel ridicat al stocurilor (o viteză de rotaţie mică) influenţează negativ cashflow-ul firmei. Una este să-ţi recuperezi banii investiţi în stocuri după o lună şi alta să-i recuperezi după câteva luni.

Reporter:Cât de semnificativă este, la noi în ţară, ponderea companiilor care au nevoie de un proces de restructurare?

Adrian Oprea: Scopul oricărei companii comerciale este să obţină o profitabilitate cât mai mare, iar singurul lucru pe care-l pot face pentru a creşte marja de profit este să diminueze costurile.

Din acest motiv, pot spune că toate companiile au nevoie de un proces de restructurare.

Unele dintre ele, foarte puţine însă, aplică acest proces continuu, astfel încât restructurarea este una lină şi puţin vizibilă din afara firmei. Majoritatea se gândesc la restructurare doar atunci când "le ajunge cuţitul la os", iar în acest caz procesul de restructurare este costisitor şi dureros.

Aceasta nu este o problemă specifică ţării noastre. Piaţa şi regulile jocului se schimbă în permanenţă, iar dacă firma nu se adaptează în timp util noilor condiţii, dispare.

Reporter:Din ce domenii de activitate provin, cu precădere, aceste companii? Care este proporţia companiilor care apelează la susţinere pentru restructurare?

Adrian Oprea: Majoritatea clienţilor cărora le-am oferit consultanţă sunt din domeniul automotive şi al prelucrării metalelor. Aşadar vă pot spune, cu siguranţă, că firmele din sectorul producţiei au nevoie de ajutor şi consider că şi cele din domeniul serviciilor necesită procese de reorganizare.

Cu toate acestea, estimez că foarte puţine companii, sub 5%, apelează la ajutor pentru reorganizare şi îmbunătăţire a activităţii.

Reporter: Care sunt măsurile şi/sau acţiunile pe care o companie trebuie să le întreprindă cu scopul de a-şi îmbunătăţi productivitatea şi competitivitatea?

Adrian Oprea: Performanţa firmei este responsabilitatea managementului.

Fiecare companie este unică şi nu se poate vorbi despre o soluţie care poate fi aplicată tuturor. Putem vorbi despre principii care trebuie personalizate pentru fiecare companie.

În primul rând este necesară introducerea şi respectarea unui sistem modern de management, astfel încât fiecare persoană din cadrul companiei să ştie ce atribuţii şi responsabilităţi are şi trebuie definită şi orientarea pe termen scurt şi pe termen lung a firmei.

Totodată, ar trebui să includă şi o secţiune legată de feedback, astfel încât fiecare angajat să ştie dacă performanţa lui se ridică la aşteptările companiei şi ce ar putea îmbunătăţi. De asemenea, ar fi indicat ca şi managerii să primească feedback de la cei din subordine pentru a vedea ce trebuie să îmbunătăţească.

Secretul pentru performanţă este reducerea stocurilor (inclusiv a inventarului, producţia neterminată, etc). Stocurile, însă, acoperă anumite riscuri, cum ar fi: furnizori nesiguri, riscul de a se defecta maşinile, procese interne nesigure, risc de personal (absenteism), etc. Aşadar trebuie reduse/eliminate riscurile care generează necesitatea stocurilor, cu ajutorul sistemului de management, cu scopul de a creşte nivelul de performanţă al firmei.

După implementarea sistemului de management este indicat ca acesta să fie revizuit la intervale regulate de timp, pentru a organiza un plan de acţiuni în sprijinul dezvoltării firmei.

Reporter:Care consideraţi că este proporţia companiilor care ar fi putut fi salvate, dar au eşuat din cauză că nu au ştiut sau nu şi-au permis să apeleze la serviciile unei societăţi care să o susţină în redresare?

Adrian Oprea: Probabil că 80% dintre firmele care au eşuat în procesul de redresare ar fi putut fi salvate dacă ar fi apelat la ajutor atunci când au avut semnalul de declin. Acest procent se reduce drastic la 15-20% dacă apelează la ajutor când sunt în pragul dezastrului.

Acest lucru nu se întâmplă din cauză că nu au ştiut sau că nu şi-au permis să ceară ajutor. Cred că principala cauză a acestui eşec este reprezentată de orgoliul managerilor.

Fiecare firmă are toate semnalele că ceva nu merge bine, iar cele care au eşuat le-au ignorat şi au ales să continue în acelaşi fel, sperând că situaţia se va îmbunătăţi de la sine.

Reporter: Care este legătura dintre eficienţă, productivitate, competitivitate şi profit? Ce poate face o firmă pentru a optimiza toate aceste elemente în acelaşi timp?

Adrian Oprea: Scopul unei firme este să facă profit, iar pentru a reuşi trebuie să fie competitivă (să-şi poată vinde produsele la un preţ mai mare decât costul de producţie, la nivelul de calitate cerut, cu termene de livrare rezonabile) şi să fie flexibilă (să fie capabilă să livreze mai multe tipuri de produse în acelaşi timp).

O firmă trebuie să fie şi eficientă şi productivă. Eficienţa poate fi îmbunătăţită printr-o comunicare mai bună între departamente (vânzări - logistică - planificare - producţie), care va conduce la o planificare mai bună.

Productivitatea poate fi îmbunătăţită prin creşterea nivelului de calitate a produselor şi prin folosirea eficientă a timpului disponibil, pentru ca firma să producă mai mult cu aceleaşi resurse. Nu în ultimul rând, creşterea eficienţei şi a productivităţii depinde în totalitate de sistemul de management.

Reporter:Cât de competitive sunt firmele autohtone?

Adrian Oprea: Firmele autohtone sunt competitive, însă problema este legată de eforturile imense pe care le fac în acest sens. Când spun eforturi, mă gândesc la lanţul de aprovizionare sau de desfacere, la procesele interne, la forţa de muncă şi la gradul redus de inovare.

Aceste eforturi înseamnă, în limbaj financiar, un profit operaţional scăzut pe angajat, comparativ cu firmele multinaţionale.

Eforturile pe care companiile autohtone le fac sunt rezultatul unor cauze externe companiei (spre exemplu fiscalitatea ridicată pe muncă) care sunt greu de controlat de către managementul firmei, dar şi al cauzelor interne, în principal, precum lipsa sau nerespectarea unui sistem modern de management (ceea ce conduce la repetarea aceloraşi greşeli), lipsa unui sistem de îmbunătăţire continuă şi inovare sau a unei strategii clare pentru pregătirea angajaţilor.

Este evident că există firme româneşti care au înţeles că un sistem modern de management este esenţial pentru performanţa firmei, au investit şi s-au dezvoltat.

Reporter:Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Deleanu
FNGCIMM
Cotnari
Erfi
Flixi
Vila Timo
Mozart Spirits
Schlumberger
Verattiva
Contessina
Primigi
Adhouse
Legestart
Calendarul BURSA 2018
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.hipo.ro
www.dreptonline.rowww.dreptonline.ro
modele cărţi de vizităInvitaţii de nuntăCărţi de vizită