AZAMAT ZHANGULOV, KMG INTERNATIONAL:"KMG a rezervat banii să preia acţiuni RRC ale statului"

A consemnat ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii #Energie /

"KMG a rezervat banii să preia acţiuni RRC ale statului"

"De când sunt eu în România nu am primit o ofertă de la Gazprom pentru preluarea benzinăriilor Rompetrol" 

Interviu cu Azamat Zhangulov, Vicepreşedinte Senior al KMG International (anterior numit grupul Rompetrol)

Reporter: Care este stadiul implementării memorandumului pe care l-aţi semnat cu Guvernul României pentru preluarea unui pachet de 26,6% din acţiunile pe care le deţine statul la Rompetrol Rafinare? Aţi fost anunţat când va fi organizată licitaţia pentru vânzarea acestor acţiuni?

Azamat Zhangulov: Până acum nu am fost informaţi asupra datei licitaţiei şi nu există, deocamdată, niciun calendar stabilit în acest sens.

Aşa cum am mai spus, şi ne-am angajat prin memorandum, Grupul KMG a rezervat fondurile pentru pachetul de acţiuni, de circa 200 milioane dolari, care pot fi transferate imediat după încheierea procedurilor legale ale licitaţiei, şi, în final, ale tranzacţiei.

Reporter: Dar nu aţi avut discuţii pe acest subiect cu autorităţile noastre?

Azamat Zhangulov: Avem o colaborare constantă cu autorităţile române, care trebuie să parcurgă anumite proceduri. Autorităţile trebuie să pregătească toate documentele necesare licitaţiei şi să angajeze un consultant. Ştim exact ce au de făcut autorităţile române, dar acum aplicarea prevederilor memorandumului este în < curtea > Guvernului.

Reporter: Este necesară prelungirea valabilităţii memorandumului?

Azamat Zhangulov: Pe parcursul derulării procesului, vom vedea dacă Guvernul României va avea nevoie de mai mult timp pentru punerea în aplicare a înţelegerii. Noi ştim că putem face tot ce este prevăzut în cadrul programului agreat până la finalul anului şi aşteptăm să se finalizeze procedurile de implementare.

Reporter: Sunt zvonuri pe piaţă că aveţi o ofertă de la Gazprom pentru preluarea staţiilor de carburanţi. Sunt adevărate?

Azamat Zhangulov: Aceste zvonuri apar cu o anumită periodicitate pe piaţă, dar nu sunt adevărate. De când sunt eu în România nu am primit o astfel de ofertă. Avem un program solid de extindere a reţelei de benzinării şi nu ar fi oportun să vindem staţii în aceste condiţii. Gazprom este o companie mare, care vede şi înţelege piaţa de profil, fiind implicit conştientă şi de strategia noastră de consolidare şi dezvoltare a activităţilor şi operaţiunilor din România. Sunt multe staţii de vânzare pe plan intern, iar ei au de unde alege ca să se extindă aici.

Reporter: Când plătiţi suma de aproximativ 50 milioane de dolari în urma deciziei finale recente din dosarul Rompetrol, în cadrul procesului împotriva domnilor Patriciu şi Bucşă, alături de societatea Rompetrol SA, ca parte civilă în acest proces?

Azamat Zhangulov: Încă nu am primit textul final al deciziei Curţii ca să vedem exact ce trebuie plătit şi cum se poate pune în aplicare. Povestea vine din istoria grupului Rompetrol şi nu are nicio legătură cu KazMunayGas (KMG). De îndată ce vom primi textul integral al deciziei, îl vom analiza şi vom identifica cea mai bună soluţie disponibilă pentru a respecta această decizie.

Reporter: Dar nu ştiaţi de acest dosar când KMG a preluat Rompetrol?

Azamat Zhangulov: Ba da, ştiam de acesta şi KMG a luat toate măsurile necesare pentru a-şi proteja interesele în timpul procesului de achiziţie.

Reporter: Tensiunile ruso-ucrainene v-au afectat investiţiile?

Azamat Zhangulov: Rompetrol nu are afaceri în Rusia. Nu am fost afectaţi deloc din acest punct de vedere. Dar criza ucraineană şi starea economiei din Ucraina i-au îndepărtat pe investitori. Iniţial, intenţionam să ne dezvoltăm în Ucraina pe partea de retail. Evident că ne-am amânat planurile din cauza situaţiei de acolo. În afară de acest aspect, nu avem altfel de influenţe directe asupra afacerilor noastre din cauza tensiunilor ruso-ucrainene.

În termeni generali însă, situaţia de ansamblu limitează şi reduce oportunităţile de creştere a economiei europene.

Reporter: În acest context, care este trendul consumului de carburanţi? Continuă scăderea?

Azamat Zhangulov: Pentru moment, nu sunt deviaţii majore de la trendul normal de consum. Avem o scădere a cererii de carburanţi, cauzată de condiţiile de piaţă, precum şi de sistemul de taxare. Per ansamblu, vânzările totale (retail+wholesale) de carburanţi ale Rompetrol Downstream s-au majorat în perioada ianuarie-iunie a acestui an cu 19% faţă de indicatorul consemnat în perioada similară din 2013, până la 743.000 tone.

Segmentul de retail a înregistrat o scădere de 4-5% faţă de nivelul atins în prima jumătate a anului trecut, pe fondul creşterii cursului aferent accizei (creştere de 5%) şi a taxării suplimentare. În cazul nostru, scăderea a fost însă compensată de o creştere de 42% pe segmentul de wholesale, comparativ cu primele şase luni din 2013.

Rezultatele obţinute în prima jumătate a acestui an de segmentul nostru de distribuţie au fost susţinute în principal de programul de optimizare a costurilor, de investiţiile în modernizarea staţiilor (50 până în prezent), dar şi de creşterea cantităţilor livrate en-gros (am deschis un nou depozit la Oneşti), prin consolidarea parteneriatelor comerciale (îmbunătăţirea ofertei comerciale), dar şi prin atragerea de noi clienţi.

Reporter: Când credeţi că Rompetrol Rafinare va realiza un profit operaţional mai mare în urma investiţiilor realizate?

Azamat Zhangulov: Investiţiile în valoare de 1,3 miliarde de dolari realizate de KazMunayGas din 2007 până acum au început să producă efecte pozitive asupra rezultatelor financiare şi operaţionale ale rafinăriei.

Astfel, rafinăria a înregistrat, în prima jumătate a anului, o creştere de aproximativ 40% a cifrei de afaceri brută şi a rezultatului net faţă de perioada similară din 2013. În aceeaşi perioadă, Petromidia a obţinut rezultate operaţionale pozitive - materii prime prelucrate (+46%), vânzări de carburanţi pe piaţa internă (+24%) şi la export (+75%) - către subsidiarele noastre din Bulgaria, Republica Moldova şi Georgia, dar şi către partenerii noştri tradiţionali din regiunea Mării Negre.

Indicatorii financiari au fost susţinuţi, în principal, de scăderea costurilor de procesare, prin creşterea eficienţei energetice şi menţinerea disponibilităţii mecanice şi operaţionale.

Sectorul de rafinare a fost afectat de criză. Din această cauză, programul de investiţii finalizat la Petromidia nu a fost derulat în ritmul planificat iniţial, dar mergem în direcţia bună.

Grupul are deja rezultate foarte bune. Estimăm, pentru acest an, atingerea unui rezultat operaţional EBITDA (n.r. profit înainte de plata dobânzilor, taxelor, deprecierii şi amortizării) de 150-160 milioane de dolari. Avem în derulare programe de modernizare a staţiilor de carburanţi şi programul de rebranding, care a dat rezultate pozitive cu efecte imediate pe încasările în numerar. De asemenea, ne continuăm eficientizarea fluxurilor operaţionale şi logistice de la Petromidia, care a trecut printr-un amplu proces de modernizare.

Reporter: Deci aţi putea spune dacă vă recuperaţi investiţia în Petromidia în 10 - 20 de ani?

Azamat Zhangulov: Noi nu privim investiţia în Petromidia doar din perspectiva financiară. Pentru fiecare companie petrolieră integrată vertical este o problemă de construire şi de consolidare a activităţilor. Tot sectorul global de rafinare are probleme de recuperare a investiţiilor, reducerea pierderilor sau de funcţionare cu marje mici de profit. Acest tip de investiţii se recuperează într-o perioadă foarte lungă de timp. Asta nu înseamnă că nu mai investim în rafinării. Aproximativ 70% din rafinării fac parte din companii integrate, iar datele arată că acestea au, la nivel general, o evoluţie bună şi sunt profitabile.

Reporter: Credeţi că trendul actual al cotaţiilor internaţionale pentru petrol, care au scăzut puternic, se va menţine în perioada următoare?

Azamat Zhangulov: Este foarte greu de previzionat aşa ceva. Piaţa petrolieră a avut o evoluţie mereu surprinzătoare. Preţul este influenţat de foarte mulţi factori, pornind de la condiţii politice globale sau din anumite regiuni, acţiuni ale OPEC, dezvoltări tehnologice, etc. Sunt atât de mulţi factori încât diferite combinaţii ale acestora pot conduce la rezultate diferite în evoluţia cotaţiilor.

Reporter: V-a luat prin surprindere preţul de 83-84 dolari pe baril?

Azamat Zhangulov: Cred că pentru toată lumea a fost o surpriză scăderea puternică de aproximativ 20 de dolari pe baril într-o lună. Scăderea poate fi îngrijorătoare pentru unele companii petroliere.

Reporter: Care sunt factorii generali care influenţează preţul?

Azamat Zhangulov: Rata de creştere a PIB, mişcările OPEC, situaţia politică sau raportul dintre cerere şi ofertă. Fenomenul actual este simplu de explicat: oferta este mai mare decât cererea, dar combinaţia de factori este complicată.

Reporter: Planurile grupului de investiţii pe termen scurt şi mediu se vor modifica din cauza acestui nou context de piaţă sau din cauza situaţiei economiei regionale?

Azamat Zhangulov: Grupul nostru este construit în baza evoluţiei marjelor de rafinare, nu pe trendul cotaţiilor petroliere. Marja de rafinare nu este afectată de contextul actual şi evoluează aşa cum am preconizat. Nu ajustăm planul de investiţii anunţat şi nici pe cel operaţional. Ne menţinem planurile de dezvoltare.

Reporter: În contextul actual al competiţiei în creştere pe piaţa de carburanţi, ce strategie aveţi pentru majorarea vânzărilor pe retail?

Azamat Zhangulov: Nu sunt noi intrări pe piaţa de carburanţi, ci reaşezări. În acest context de piaţă, trebuie să ai o ofertă solidă pentru clienţi. În cazul nostru, este vorba despre calitatea produselor, care s-au dovedit cele mai bune de pe piaţă. Avem şi cele mai bune oferte de loializare a clienţilor. Plănuim să construim noi staţii şi să atragem mai mulţi dealeri în reţeaua noastră ca să creştem vânzările în perioada următoare.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 1 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. pentru articol.

    Doua chestii interesante: 

    - RRC nu va fi prea curand profitabila pentru ca nu se vrea

    - statul pune tot felul de biruri dar nu se grabeste deloc (sau mai bine nu face nimic) ca sa rezolve memorandumul cu KMG. E clar ca ceva nu e in ordine! 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS