CONFERINȚA Viitorul bursier al SIF-urilor și FP - Ediția a III-a
BURSA 11.01.2017

A consemnat Emilia Olescu
 
mărește imaginea
     * (Interviu cu analistul economic Ionel Blănculescu)
     * "Este exclusă nevoia unui nou acord cu FMI"
     *  "România va intra, odată cu anul 2017, în cea mai fastă perioadă din ultimii zece ani"
         Țara noastră va intra, din acest an, în cea mai fastă perioadă din ultimii zece ani, estimează analistul economic Ionel Blănculescu, apreciind că România se află la sfârșitul etapei post criză (2009-2012, constituită în așa zisul "nucleu dur"), etapă de metamorfozare a acesteia în alte stări asociate, în perioada 2013-2016.
       Domnia sa ne-a vorbit și despre mediul de afaceri, dar și despre așteptările acestuia de la noul an, menționând, totodată, că este exclus ca țara noastră să aibă nevoie de un nou acord de împrumut cu instituțiile financiare internaționale, așa cum au estimat unii analiști.

 
     Reporter: Care au fost punctele forte și punctele slabe ale anului 2016, din punct de vedere economic și al mediului de afaceri?
     Ionel Blănculescu: Ca punct forte - scăderea majoră a fiscalității, în afara cotei de TVA, redusă cu 4 puncte procentuale, de la 24% la 20%, respectiv cu 16,6%, în special scăderea impozitului pe dividende, de la 16% la 5%, ceea ce a condus la repatrierea de afaceri generatoare de impozite și taxe pentru alte state și nu pentru România, state cu regim fiscal mai atractiv decât al nostru.
     Desigur, și celelalte scăderi de taxe și impozite sunt importante, și menționez aici doar unul dintre ele - menținerea neimpozitării profitului reinvestit, care a creat multă valoare adăugată în economia țării noastre.
      Ca punct slab - lentoarea statului în investiții publice, ceea ce a atras și din partea sectorului privat același apetit scăzut pentru acest tip de investiții, care polarizează în jurul lui multe motoare financiare și atrage participare intensă la activitatea economică, cu efecte directe, benefice, pentru toate sectoa-rele, inclusiv cele neproductive. De asemenea, rezistența sistemului de stat în asumarea, prin semnătură, a diverselor proiecte de investiții, blocate în prezent din motive în special subiective și modul defectuos de organizare a licitațiilor publice majore, scufundate în birocrație și litigii.
     Nu în cele din urmă, ca efect al lentorii precizate mai sus, ne confruntăm cu neîndeplinirea obiectivului de venituri colectate la nivel de stat, ceea ce se va constitui într-o problemă destul de grea pentru acest început de an și de perioadă, înregistrându-se un record negativ istoric în ultimii zece ani, și anume căderea sub nivelul de 30% a veniturilor în PIB. Foarte importantă la acest moment este revenirea la nivelul de venituri cu care România era obișnuită, de 32-33% în PIB și, desigur, depășirea acestuia, condiție nemijlocită pentru îndeplinirea ambițiosului program economic de guvernare. Pentru realizarea acestui obiectiv strict și fundamental este nevoie de mai mult decât cunoaștem în construcția și acțiunea bugetară, și anume de inovație, fără de care nu va putea fi recuperat handicapul, prima din cele 12 luni ale acestui an fiind aproape la jumătate. Este nevoie de ceva ce nu s-a mai realizat până acum, iar Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții al Statului, care se va crea, poate reprezenta cheia, ramura de afaceri a statului, care, pe lângă veniturile obținute sub formă de taxe și impozite, va trebui să obțină și resurse financiare suplimentare din activitatea de bază.
     Inclusiv un Consiliu Economic Consultativ la nivelul Primului Ministru și al Guvernului sau cel puțin un grup de consilieri economici externi, cu vastă și recunoscută experiență în domeniu - un grup al înțelepților, pe model occidental, în special american, care să ofere expertiză - este necesar. Trebuie să luăm în calcul că timpul este foarte scurt în ceea ce privește recuperarea severului handicap de 3-4 miliarde euro - necesară readucerii veniturilor statului la nivelul T0, începerii anului financiar și bineînțeles performării în timpul exercițiului financiar 2017, de rezultatele economice ale acestuia depinzând multe aspecte legate de nivelul de trai al populației și de bunul mers al companiilor din țara noastră.
     Reporter: În acest context, cu ce sentiment a încheiat anul 2016 mediul de afaceri de la noi?
     Ionel Blănculescu: Ca întotdeauna, la final de an sau de perioadă, mediul de afaceri este optimist, plin de încredere și speranță în ceea ce se va întâmpla pozitiv, în economia României, în perioada următorilor ani, marcați de două evenimente majore: 2018 - 100 de ani de la Marea Unire și 2019 semestrul 1 - preluarea conducerii Consiliului Uniunii Europene, evenimente care, obligatoriu, vor trebui pregătite, de orice Guvern va avea România, prin investiții majore în economie și infrastructură.
     Reporter: 2016 a fost un an electoral, în care au fost făcute o serie de promisiuni, cele mai multe de relaxare fiscală, dar nu numai. Cum estimați că se vor repercuta acestea în creșterea economică și în deficitul bugetar de anii viitori?
     Ionel Blănculescu: Sunt adeptul scăderii fiscalității, până la nivelul optim de suportabilitate și acceptabilitate, care să permită plata voluntară a taxelor și impozitelor, către Bugetul de Stat, iar dacă promisiunile făcute de indiferent ce forță politică în 2016, pentru anii viitori, se încadrează acestui trend, de scădere a fiscalității, sunt de acord cu ele, le salut, indiferent de aparentele riscuri generate, care pot fi acoperite prin competență, curaj și inteligență, oricare ar fi acestea. Creșterea economică va suporta consecințe pozitive din scăderea în continuare a fiscalității, iar deficitul bugetar va putea fi ținut sub control, la un nivel rezonabil, compatibil cu obligațiile asumate în UE.
     Reporter: În aceste condiții, cum apreciați evoluția fiscalității din țara noastră?
     Ionel Blănculescu: Va continua trendul de scădere până la nivelul optim așteptat de mediul de afaceri, ceea ce va conduce fără îndoială, prin conformare voluntară, paradoxal am putea spune, la creșterea veniturilor la bugetul de stat. Anul 2017 ar fi putut fi marcat și de anomalii fiscale, cum ar fi fost introducerea, de la 1 ianuarie, a super impozitării dividendelor, pe lângă impozitul de 5%, cu cota de 5,5% CASS (asigurări sociale de sănătate) chiar dacă beneficiarul dividendelor își achită cota de CASS la nivelul veniturilor de natură salarială obținută, deci am fi vorbit despre o dublă impozitare a aceluiași subiect. Din fericire, însă, aceasta a fost prompt corectată și evitată de către noul Guvern, constituindu-se, din punctul meu de vedere, într-o neașteptată surpriză plăcută. Felicitări noii echipe guvernamentale pentru o astfel de viteză de reacție, cu care nu prea mai suntem obișnuiți, la nivelul mediului de afaceri! Aș putea spune că acest nou impozit ar fi putut afecta grav, din nou, repatrierea activităților economice ale investitorilor români, după dezghețul aferent anului 2016, când în urma scăderii impozitării dividendelor de la 16% la 5%, respectivul proces a început să fie evident. Probabil că am fi asistat la o încetinire a repatrierii afacerilor românești din zonele cu fiscalitate redusă și, de ce nu, la o inversare a procesului, spre respectivele zone de tip off shore. Am fi asistat de fapt la o păcăleală, după un an de reducere a impozitării pe dividende, 2016, la renunțarea parțială la aceasta. Oricum, este interesant de văzut cum impozitarea pe aceste dividende va scădea la zero, potrivit programului economic de guvernare a partidului de guvernământ, începând cu 2018. Trebuie să apreciem rectificarea atât de rapidă a acestei monstruozități fiscale, astfel încât procesul de readucere în România a activităților economice din zonele off shore să continue, cu efecte dintre cele mai benefice pentru bugetul de stat și economia națională. Acest tip de super impozitare putea face parte cu brio din categoria anomaliilor fiscale, alături de TVA pe acciză sau de calcularea accizei la nivel ordonat, administrat, de 4,73 lei/euro, chiar dacă acest nivel nu a fost atins vreodată în România, în prețul carburantului la pompă, de care ne mirăm că nu este mai mic, fără însă a face o analiză serioasă a cauzelor.
     Reporter: Cum vedeți evoluția relațiilor noastre cu organizațiile financiare internaționale? Sunt analiști care susțin că avem nevoie de un nou acord stand by. Este necesar un nou acord de împrumut cu instituțiile internaționale?
     Ionel Blănculescu: Este exclusă nevoia unui nou acord cu FMI sau alte organisme financiare de acest tip. Acei analiști care propun un astfel de acord sunt rupți de realitate, așa cum au fost rupți de aceasta și în anul 2009, ca susținători alături de creatorii fostului acord, totalmente inutil, care, desigur, a făcut cu mult mai mult rău decât bine economiei naționale!
     Reporter: Ce perspective are exportul nostru?
     Ionel Blănculescu: Exportul se află pe un trend evident de creștere. Singura observație pe care o am este că va trebui să cuprindă mai multă valoare adăugată pentru economia țării decât astăzi. Dacă import 120 de unități de producție și export din acestea 100, nu am făcut nimic, continui să export neprofitabil. Când raportul se va schimba, atunci voi spune că încep să export cât de cât profitabil, iar când voi exporta produse cu maxim 30-50% importuri în ele, atunci cu siguranță vom putea spune că exportăm cu valoare adăugată reală. Până atunci însă ne așteaptă un drum greu și extrem de dificil - se cheamă atingerea nivelului optim de competitivitate, unde suferim enorm. Atunci vom atinge probabil și nivelul optim de convergență reală, necesar aderării corespunzătoare, fără riscuri majore, la moneda euro. Așadar, astăzi, deci cel puțin zece ani se află în fața acestui moment.
     Reporter: Cum și când credeți că va fi implementată Directiva privind impozitul pe profitul companiilor internaționale?
     Ionel Blănculescu: Directiva are pentru România termene de implementare foarte clare, astfel încât în anii 2019-2020 să ne aflăm în plină perioadă de aplicare. Această Directivă a fost adoptată în data de 12 iulie 2016, iar în 19 iulie a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cu termen de 20 de zile pentru intrarea în vigoare. Așadar, abia a intrat în vigoare și are o perioadă pentru punerea în aplicare în țările membre de cel puțin patru ani. Țările UE trebuie să transmită Comisiei Europene toate informațiile necesare pentru evaluarea normelor privind lupta împotriva BEPS înainte de 1 iulie 2017, apoi, până la 31 decembrie 2018 sunt obligate să transmită actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru adoptarea la nivel național. Deci, va trebui ca statele membre să aplice normele europene începând cu 1 ianuarie 2019, dată până la care trebuie să existe toată legislația ce va permite aplicarea Directivei 1164.
     Reporter: Este pregătită România să adere la Uniunea Bancară Europeană?
     Ionel Blănculescu: Sunt unul dintre cei care consideră imposibilă Uniunea Bancară, așa că nu va exista niciun termen real pentru realizarea acestei construcții utopice, în accepțiunea mea. Vom rămâne cu Mecanismul Unic de Supraveghere, care va permite un oarecare management al riscului și evitarea default-ului la nivelul băncilor sistemice din Uniunea Europeană. (The Single Supervisory Mechanism (SSM) refers to the system of banking supervision în Europe
     Reporter: Cum va fi influențată economia autohtonă de situația geo-politică externă?
     Ionel Blănculescu: Poziția geo-strategică influențează, de regulă, foarte mult atât economia statului nostru, cât și alte sectoare importante ale acestuia. Dacă statul este condus în mod competent și inteligent, un astfel de context se poate transforma în oportunitate, dacă nu - în dificultate. Sper ca România să profite de actualul context și, în special, de cea de-a patra Revoluție Industrială - Revoluția Digitală -, aflată în plină desfășurare. Aceasta ne poate apropia cu o viteză uluitoare, greu de crezut astăzi, de media Uniunii Europene și, de ce nu, și de topul acesteia, în ceea ce privește performanța economică, bazată pe valoare adăugată mare și pe competitivitate sporită.
     Reporter: La finalul anului trecut, Fed a majorat rata dobânzii de referință, anunțând o serie de alte trei creșteri, în 2017. Care vor fi efectele acestor mișcări la nivel global și, respectiv, în țara noastră?
     Ionel Blănculescu: SUA se vor transforma în cel mai mare aspirator de bani de pe glob, ceea ce va sărăci cât se poate de evident țările lumii, în special din zona emergentă, după ce FED va crește constant rata dobânzii-cheie. Imediat după ce FED a majorat rata dobânzii, monedele naționale ale multor state s-au prăbușit, chiar și în China au fost evidente efectele, pe piața de obligațiuni, dolarul tinzând să egalizeze euro.
     Pe fondul alegerii noului președinte american, Donald Trump, care va duce politica de protecționism/dirijism/izolaționism pe cele mai înalte cote, în scopul recreării măreției SUA, se așteaptă declanșarea unui val de 12 creșteri agresive ale nivelului dobânzii de politică monetară, pentru anii 2017-2018, aceasta urmând să ajungă la intervalul țintă de 3%-3,25%. Chiar dacă au fost anunțate de către FED numai trei creșteri pentru anul 2017, după venirea lui Trump la conducerea SUA, 20 ianuarie, numărul lor va crește, urmând să atingă obiectivul expus mai sus.
     Iar un alt fenomen deja evident, și anume relocarea în SUA a fabricilor și uzinelor cu capital american din lume care intenționează să vândă produse pe piața americană, sub amenințarea introducerii unor taxe vamale la un nivel de 35%, industria auto fiind prima calificată în acest sens, naște precedente în alte state ale lumii, cum ar fi Franța, în care candidata extremei populiste la Președinția țării, din anul 2017, a anunțat că va solicita, dacă va câștiga alegerile, la fel ca Trump în SUA, ca marile companii din domeniu, cum ar fi Renault sau Peugeot, să-și relocheze fabricile și uzinele în Franța. Aici, este posibil ca România să inregistreze o mare problemă, din motivele cunoscute ce țin de uzina de la Pitești - Argeș și a ceea ce ea reprezintă pentru economia națională.
     Reporter: În ce punct se află criza economică prin care trece România și Europa, în general?
     Ionel Blănculescu: România se află la sfârșitul etapei de metamorfozare a crizei din 2009, care se manifestă prin diverse stări, așa după cum i-am definit traiectul încă din acel an, și anume: perioada 2009-2012 - nucleul dur al crizei și 2013-2016 - metamorfozarea crizei în diverse stări subsecvente acesteia. Perioada 2017-2020 va fi o perioadă curată, de creștere economică, asemeni fazei normale a ciclicității economice, iar în 2018-2019 vom asista la etapa de boom sau apogeu economic. Deci, România va intra, odată cu anul 2017, în cea mai fastă perioadă din ultimii zece ani.
     Reporter: Mulțumesc! 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
1.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 12.01.2017, ora 17:29)  
 
  Bla, Bla, Blanculescu


 
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Companii-Afaceri, 14:51
CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ROMÂNO-GERMANĂ:
     Pentru economia germană, țara noastră este un partener economic strategic. Relațiile economice bilaterale au crescut și în 2016, după cum indică actualele cifre publicate de Institutul Național de Statistică (INS), Germania rămânând astfel partenerul economic nr. 1 al României, potrivit unui comunicat de presă al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (CCIRG) remis Redacției.  detalii
Internaţional, 14:13
     Patru din principalii indici ai burselor asiatice au închis ședința de tranzacționare de astăzi în apreciere.  detalii
Politică, 13:57
PONTA:
     Deputatul PSD Victor Ponta a declarat astăzi, la Parlament, că a observat faptul că Liviu Dragnea este prieten cu Bogdan Diaconu, exprimându-și speranța că liderul social-democraților nu va dispărea precum Sebastian Ghiță.  detalii
Bănci-Asigurări, 13:08
     * Dolarul a câștigat 0,42 bani în fața monedei naționale
     * Francul a urcat la 4,2536 lei
       Banca Națională a României (BNR) a anunțat, astăzi, un curs de referință de 4,5514 lei pentru moneda europeană, în creștere cu 0,14 bani, comparativ cu ședința de ieri, când euro a fost cotat la 4,55 lei.  detalii
Strategia Naţională Anticorupţie, 12:50
     Polițiștii de frontieră au descoperit și reținut în vederea confiscării peste 414.000 pachete cu țigări marca "Marble" provenite din contrabandă, în valoare de aproximativ un milion de euro, în urma a zeci de percheziții desfășurate la membrii unei grupări infracționale care avea ramificații la nivel internațional, informează un comunicat de presă al Poliției de Frontieră.  detalii
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
28.03.2017
SIBEX
     După ce săptămâna trecută lichiditatea derivatelor a scăzut, așteptările pentru prima zi a săptămânii curente nu puteau fi foarte generoase.  detalii
28.03.2017
BVB
     * Titlurile "Fondul Proprietatea", cele mai lichide
       Toți indicii Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ședința de tranzacționare de ieri în depreciere, în contextul în care a fost înregistrat un volum de tranzacționare de 17,5 milioane de lei...  detalii
28.03.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile tranzacționate pe piețele din Europa s-au înscris pe un curs negativ ieri, după ce, vineri, Congresul american nu a adoptat normele din sectorul îngrijirii sănătății, alimentând temerile...  detalii
27.03.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile tranzacționate la bursele din Europa au urmat un curs negativ vineri, în majoritate, investitorii punând sub semnul întrebării politicile de creștere economică ale administrației...  detalii
27.03.2017
BVB
     * Indicii au urcat, pe un rulaj de 10,4 milioane euro
     * Mai mult de jumătate din lichiditate, realizată cu acțiuni EL, SIF1 și BRD
       Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a fost dominată, în ultima ședință de tranzacționare a săptămânii trecute, de încheierea a trei transferuri de tip "deal", realizate cu...  detalii
27.03.2017
SIBEX
     Analiza evoluției pieței futures de la Sibiu din ultima zi a săptămânii trecute nu lasă prea mult teren de manevră, în condițiile în care participanții au tranzacționat un singur produs: derivatul...  detalii
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
XAU
XDR
3,1887
2,3271
3,1289
4,2536
0,1684
0,6118
0,2307
4,5514
5,2663
1,4718
3,7868
0,2145
0,4929
1,0715
0,0734
0,4774
1,1593
4,1912
0,3257
1,3405
0,6088
0,0645
0,3765
0,2219
2,9422
0,0367
0,1545
1,1410
0,6124
168,8541
5,7241
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
27.03.2017
     Greece's national motto is "Freedom or death", and the title of the state hymn is "Hymn to Freedom". On March 25th, the Greek republic celebrates its National Day, which marks...  details
23.03.2017
     The survival of empires, and even that of countries that do not harbor such ambitions, depends on the existence of at least two fundamental conditions: a functional economy, that ensures its...  details
22.03.2017
AS THE PROPRIETATEA FUND POSTED LOSSES UNDER THE IFRS SYSTEM,
     * The offer by which the Proprietatea Fund bought back 640 million of its own shares, at a price of 0.91 lei per share, oversubscribed almost tenfold
     * The Proprietatea Fund is waiting for the approval of the ASF for a new capital reduction
       An issue raised by lawyer Gheorghe Piperea, last year - the fact that the Proprietatea Fund has reduced its share capital, even though it was posting losses in 2015, a fact which is prohibited by...  details
21.03.2017
GABRIEL PURICE, BRM:
     * "Our opinion is that approximately 20-25% of the Romanian population really needs the price of natural gas to be subsidized, while the rest can bear its liberalization", according to the Romanian Commodities Exchange (BRM) CEO
      * Purice: "The BRM has never supported or agreed to making it mandatory to trade all the natural gas contracts on the exchange"
     * (Interview with Mr. Gabriel Purice, President And CEO of the Romanian Commodities Exchange)
       The recent debates on the Emergency Government Ordinance 64/2016 concerning the liberalization of the natural gas market starting with April 1st have caused arguments in the Industries Commission...  details
20.03.2017
     * Interview with H.E. Mr. Kisaburo Ishii, The Ambassador of Japan to Bucharest
     * "I don't think that Japanese banks would be interested in opening branches in Romania at the moment"
     * "At present, JICA does not have the right to offer financial aid to new projects in Romania any longer"
     * "Bucharest is missing the big picture in what regards urban planning"
       His Excellency, Kisaburo Ishii, the Ambassador of Japan to Bucharest, arrived in Romania in October 2015.  details
20.03.2017
     * There are market rumors that the Banca Transilvania group, as well as Swiss Capital are the most important players in the elections
     * The ASF can use sanctions for acting in concert to tilt the scales in favor of one side or the other
       The elections for new elections at the SIF are causing tumult on the stock market. What's at stake are the assets of 1.69 billion Euros of the five companies.  details
17.03.2017
     * Bankruptcy trustee RTZ & PARTNERS SPRL has rejected their request of an addition to the agenda of the General Shareholder Meeting March 27th
       A group of "Romcab" (MCAB) shareholders, who together hold more than 5% of the company, has asked for an addition to the agenda of the General Shareholder Meeting of March 27th: the...  details
16.03.2017
AFTER IOHANNIS SENT THE LAW BACK TO THE PARLIAMENT
     The governor of the NBR will not have criminal and civil immunity for his position of president of the National Committee for Macroprudential Oversight, according to the new form of the law which...  details
15.03.2017
CRISTINA CHIRIAC:
     WTCB was created in 1994, as a joint Romanian-French company, in which the Romanian party held 55% of the shares. The World Trade Center București complex also includes the 4-star Pullman hotel,...  details
14.03.2017
     The signals on the domestic market, as well as the ones from the international markets, increasingly show us that the budget "fantasy" of the new government will be very costly for Romania,...  details
13.03.2017
FINANCE MINISTRY SAYS THAT THE LIKELIHOOD OF DEFAULTS ON FIRST HOME LOANS IS LOW:
     * MFP: "The fact that the ANAF will foreclose on the debtors discourages them from defaulting on their First Home loan payments"
     * Piperea: "The ANAF not only forecloses on the debtors, but it also charges penalties of 18% per annum"
     * Ministry of Public Finance: "The program stipulates the total loan cost to be equal to the 3-month ROBOR plus a margin of a maximum of 2% a year"
     * Analysts estimate that the ROBOR will rise in the coming years
     * Ciprian Dascălu, chief-economist at ING Bank: "In the second half of the year we expect upwards adjustments of the interest rate, amid inflation growth forecasts"
       The amounts paid to banks by the National Fund for the Guarantee and Counterguarantee of Small and Medium Enterprises Loans (FNGCIMM) for the First Home Program get recouped from debtors, through...  details
10.03.2017
     * The four big international audit and consulting firms - Ernst&Young (EY), Deloitte, KPMG and PricewaterhouseCoopers (PWC) - have drawn up the most important bailout banking programs
       Nongovernmental organization Transnational Institute (TNI) of Holland recently published an analysis of the costs and losses borne by the European taxpayers for the rescue of some of the important...  details
08.03.2017
FOLLOWING THE POLISH MODEL
     * BVB: "We are confident that such non-refundable loans could represent a sufficient stimulus for Romanian businesspeople to consider using the Bucharest Stock Exchange for financing"
       The management of the Bucharest Stock Exchange (BSE) wants the Romanian state to subsidize the listing costs for small and medium companies in Romania, following the Polish model, according to...  details
07.03.2017
SOURCES:
     * "Banks don't pay taxes unless they want to; between 2011-2015, out of the 46 banks, 19 paid a profit tax in some of those years, and the other banks never paid anything"
     * "The competent institutions should check whether banks with foreign companies are doing hostile takeovers of Romanian companies"
     * "Expenses with the sale of non-performing loans are fully deductible"
     * "Since 95% of the banking system is owned by foreign capital, banks could freeze the financing of Romania's economy"
       Romanian banks only pay taxes if they want to, as they have a very complicated profit reporting system, according to official, very reliable sources.  details
07.03.2017
     The Romanian gambling sector has the best regulations in Europe, which has been admitted in the meetings which the National Gambling Office (ONJN) had at the level of the European Commission and...  details
.