BURSA 13.04.2018

 

 

SORIN ROȘCA STĂNESCU
 
mărește imaginea
     Am făcut cu mai multă vreme în urmă, împreună cu avocatul Dan Chitic, o dezvăluire vizând modul în care este fraudat statul român, prin exploatarea zăcămintelor de gaze dintr-un singur perimetru din Marea Neagră, denumit Neptun Deep. Iar prejudiciul adus, asupra căruia voi reveni, este cu adevărat cutremurător. Între timp, avem imaginea catastrofei în întregul ei. Știm ce se va întâmpla cu toate resursele de petrol și gaze din Marea Neagră, cine va câștiga de pe urma lor, prin ce inginerie românii nu se vor alege cu nimic și mai știm și care sunt consecințele absolut dramatice pe care le va avea de suferit litoralul românesc, ca o consecință directă a modului în care vor decurge operațiunile de exploatare și de transport a unor bogății uriașe, pe care Dumnezeu ni le-a dat nouă și generațiilor viitoare și nicidecum unor societăți străine.
     Când am scris despre descoperirea Domino din perimetrul denumit Neptun Deep, estimat de către cei care îl vor exploata între 48 și 82 miliarde metri cubi de gaze naturale (http://www.corectnews.com/politics/mega-atac-la-siguran-na-ional), perimetru din care statul român nu se va alege cu absolut nimic, nu cunoșteam un detaliu. Și anume că, din motive pur negustorești, societățile care au făcut explorarea din perimetrele offshore , finalmente în beneficiul Exxon Mobil, OMV și LukOil, au exagerat mult valoarea cheltuielilor legate de prospectare și au minimalizat în mod deliberat valoarea reală a resurselor identificate. Asta s-a întâmplat pentru a prezenta unor guverne, în mod straniu și suspect din ce în ce mai binevoitoare, cifre din care să rezulte că investițiile societăților străine sunt uriașe și extrem de riscante, în timp ce beneficiile sunt foarte mici.
     Cum-necum, au reușit performanța de a obține un proiect de lege clocit de Cioloș, pus la încălzire de Grindeanu și promovat de Guvernul Tudose și aprobat în Senatul României, urmând ca în aceste zile să aibă loc o dezbatere și în Camera Deputaților, care este cameră decizională.
     Conform acestui proiect de lege, statul român nu primește absolut nimic din cantitatea preconizată între 48 și 82 de miliarde de metri cubi de gaz, cu excepția redevențelor, care, procentual, probabil sunt printre cele mai mici din lume.
     Deși aceste redevențe vor intra în bugetul statului, proiectul a mai venit cu o jonglerie oribilă, numită credit fiscal, rezultatul fiind că, din milă față de respectivele multinaționale, vom renunța până la urmă la dreptul legitim de a legifera in viitor impozitele pe supraprofit și vom ramane doar cu echivalentul prăpăditelor de redevențe.
     Cred că este necesar să clarificăm un lucru.
     Proiectul de lege mai prevede că titularii acordurilor petroliere sunt obligați să achiziționeze bunuri și servicii de la persoane juridice române cu capital deținut în proporție de peste 25% de persoane fizice și juridice române. Titularii acordurilor petroliere au obligația ca cel puțin o pătrime din numărul total de angajați utilizați în vederea acordurilor petroliere să fie cetățeni români cu rezidență fiscală în România. Greu de crezut că se va întâmpla așa ceva întrucât nici forarea, nici asamblarea conductelor pe fundul Mării Negre și nici conductele de pe litoral nu presupun sub nici o formă munca specializată care ar putea fi rezovată de români.
     Dar aceste exploatări offshore nu au nevoie de forță de muncă autohtonă decât accidental. Probabil că nu se va produce niciun fel de transfer de tehnologie în beneficiul statului nostru.
     Ceea ce nu știam în urmă cu câteva săptămâni când am făcut dezvăluiri și știm acum, este că, așa cum vom dovedi, conductele care vor transporta petrolul și gazele vor avea diametre corespunzătoare unor capacități de câteva ori mai mari decât cele raportate statului român drept potențial exploatabil. Concret, cele 48-82 miliarde de metri cubi de gaze de la Nepun Deep s-ar putea să fie în realitate 200 de miliarde de metri cubi de gaze naturale.
     A doua informație care ne lipsea se referă la întreg dezastrul care se va produce de-a lungul litoralului româ­nesc. Și aici intră în discuție, atenție, nu doar perimetrul menționat, Neptun Deep, ci toate perimetrele din care va fi extrasă o uriașă bogăție a României pe care, repet, Dumnezeu ne-a dat-o nouă și generațiilor viitoare și în niciun caz unor multinaționale, din care lipsește orice urmă de capital ro­mâ­nesc.
     Vom prezenta pe rând situația tuturor acestor perimetre, însoțite de planșe, care dovedesc afirmațiile care urmează, și vom urmări două obiective:
     1). Demonstrarea faptului că jaful este cu adevărat de dimensiuni colosale;
     2). România nu numai că nu câștigă nimic, dar pierde imens prin dezastrul care va fi creat pe ultima porțiune virgină din litoralul românesc.
     Și vom sublinia cu informații cât se poate de exacte că legea care urmează să fie adoptată în Camera Deputaților va sta din punct de vedere legislativ la baza întregii catastrofe.
     * Care sunt zăcămintele de petrol și gaze din Marea Neagră?
     În 1982, printr-un acord internațional, s-a stabilit ca fundul mării să fie împărțit în mai multe zone (http://dan-caragea.ro/blog/2014/04/28/impartirea-marii-negre/): mare (apa teritorială); platou continental; zonă economică exclusivă. Zonele de explorare și, acum, zonele de exploatare există așadar și pe platoul continental și în afara platoului continental. Situația este identică pentru toate statele riverane. Până în prezent, în Zona Economica Exclusivă din Marea Neagră aferentă României au fost identificate și explorate cel putin șase asemenea câmpuri gazeifere, toate urmând să intre în exploatare. Campul Domino din perimetrul Neptun Deep fiind doar una dintre aceste șase zăcăminte.
     Dacă privim harta perimetrelor din Marea Neagră, vom vedea ceva aparent ciudat. În dreptul coastei Turciei, vom observa perimetre mult mai multe și foarte mici ca suprafață, în timp ce în dreptul coastei României, perimetrele sunt mult mai mari. Ceea ce înseamnă că turcii au avut grijă să încredințeze spre explorare și exploatare contractele unui număr cât mai mare de societăți din întreaga lume, astfel încât între acestea să se creeze o veritabilă concurență. Și, în aceste condiții, nu ne mirăm de ce redevențele în Turcia sunt de câteva ori mai mari decât în România și de ce statul turc, pe lângă redevențe, primește și cota parte din producția obținută.
     În România, avem așadar cel puțin șase campuri gazeifere, fiecare dintre acestea având una sau mai multe pungi de gaze naturale, la adâncimi și în concentrații diferite.
     1). Lebăda din perimetrul Istria
     Pentru moment este singura care exploatează gazele naturale în beneficiul OMV și într-o cantitate de un miliard de metri cubi pe an. Dacă cifrele sunt corecte, dar am văzut că nu sunt, în acest ritm Lebăda, care este estimată la 10 miliarde de metri cubi, se va epuiza în zece ani. Exploatarea a început pe vremea regimului comunist, sub Ceaușescu, și a continuat după ce Petrom a fost vândut, cum a fost vândut, cu resurse cu tot, în beneficiul OMV Austria, care, în prezent, are și capital rusesc. Zăcământul are terminalul la Midia, unde există și o stație de tratare a gazelor, un mizerabil iaz de decantare, precum și un contor care măsoară cantitatea extrasă. Din acest punct, gazele sunt preluate de Transgaz și primesc destinația dictată de OMV din rațiuni comerciale sau chiar politice, dacă ținem cont și de existența capitalului rusesc.
     Imaginile din satelit ne arată cât de mare este dezastrul creat de stația de tratare, pe care vizual o putem identifica prin turnul cu flacără continuă, iar olfactiv prin mirosul pestilențial, care în func­ție de intensitatea și direcția vântului, se simte la kilometri distanță.
     2). Perimetrul Cobălcescu tot din perimetrul Istria.
     Care urmează să fie exploatat tot de OVM Petrom, este o descoperire recentă. Cantitatea de gaze de aici nu este încă publică. Ceea ce știm este că se duc tratative cu Exxon pentru o exploatare comună.
     3). Ana si Doina din perimetrul Midia (fost Sterling).
     Alcătuit din două zăcăminte, la o sută zece kilometri de țărm, care va fi exploatat de firma BSOG, deținută integral de Carlyle International Energy Partners, în spatele căreia se spune că s-ar afla actuali sau foști ofițeri superiori din CIA și Pentagon. Ele își vor descărca gazele la Vadu comuna Corbu, mai sus de Năvodari, chiar în rezervația naturală. Acolo urmează să aibă loc și prelucrarea gazelor, tot cu flacără deschisă, după care gazele vor fi preluate de Transgaz, în beneficiul exclusiv al clienților identificați de BSOG.
     4). Domino din perimetrul Neptun Deep, despre care am vorbit pe larg, al cărui terminal va fi la Tuzla, în apropierea epavei de la Costinești, în care din nou între altele, poate exista un turn cu flacără.
     5). Lira din Perimetrul Trident concesionat de LukOil, care cuprinde pungi estimate la 30 de miliarde de metri cubi.
     * Ce se întâmplă pe litoralul românesc al Mării Negre?
     O resursă rară, litoralul românesc se situează între Vadu (comuna Corbu) și Vama Veche (comuna 2 Mai) și are 245 de kilometri. Disponibili pentru construcții turistice nu mai sunt în prezent decât 17 kilometri lineari. Dacă ne imaginăm 10-15 rânduri de construcții pe malul mării, cu deschidere de circa 17 metri, vom avea maximum 10 mii de loturi, pe care se vor putea ridica vile, hoteluri și pensiuni în viitor. Este infim. Ei bine, chiar și această parte a litoralului românesc este pusă în pericol și deja afectată de proiectele de exploatare.
     Ce urmează să se întâmple de fapt?
     Pretutindeni, acolo unde conductele se vor înțepa în malul mării, există o dis­pută între autoritățile statului român și riverani, pe de-o parte, care doresc ca toate instalațiile la vedere să fie cât mai departe de țărm, pentru a nu afecta viața locuitorilor și turismul și companiile multinaționale, care, din rațiuni de reducere a cos­turilor, sunt interesate ca, dimpotrivă, să-și termine treaba cât mai aproape de mare. Aceste dispute înseamnă kilometri întregi de conducte, fie aparținând Trans­gazului, care nu poate prelua gazele decât după ce acestea au fost prelucrate și măsurate cantitativ, fie firmelor care fac exploatarea. Hărțile publicate ne arată ce se preconizează în cazul fiecărui zăcământ în parte.
     Terminalul poate fi doar un contor sau o stație de tratare gaze, care, în final, contorizează și ea cantitățile. Stația de tratare gaze poate fi complexă sau simplă. Pentru cititor, stația simplă este doar cu flacără la vedere, care degajă un miros urât pe zeci de kilometri, stația complexă necesitând o prelucrarea mult mai laborioasă, în func­ție de compoziția resursei. Această prelucrarea presupune de cele mai multe ori și iazuri de decantare. Cum este de pildă cea de la Terminalul Midia. Acestea au un miros pestilențial și presupun poluarea unor largi suprafețe de teren.
     Exploatarea zăcămintelor de gaze, indiferent cât de modernă este, are mai multe prețuri inevitabile:
     1). Poluarea mării, aerului și pă­mântului;
     2). Pericolul în caz de accidente a unor explozii cu consecințe catastrofale. La Tuzla, de pildă, chiar dacă va fi un singur contor de gaze, la 12 miliarde de metri cubi și presiunea de 63 de bari, în caz de accident explozia va fi majoră. Va fi afectat un perimetru de mii sau chiar zeci de mii de metri pătrați. Și, pentru a nu fi acuzat de science-fiction, le amintesc cititorilor de explozia uriașă din 12 decembrie 2017 de la Baumgarten-Austria, soldată cu răniți și pagube însemnate sau explozia din 15 ianuarie 2018 de la obiectivul Hurezeni-Gorj.
     Ambele incidente au fost cauzate de unele derogări criminale, prin încălcarea unor reguli elementare, dar și a unor drepturi ale primăriilor și comunităților de cetățeni. Exact ce se preconizează în proiectul de lege aflat la Camera Deputaților;
     3). Vocația turistică și nu numai a zonelor limitrofe conductelor și instalațiilor este compromisă și dintr-o altă perspectivă. Pentru diminuarea consecințelor unor posibile explozii, conductele îngropate în pământ vor avea în mod obligatoriu o zonă de siguranță de 400 de metri în stânga și în dreapta. Pe acest culoar, practic, nu se va putea construi. Multinaționalele, prin interpuși, au cumpărat, așa cum se vede în hărțile pe care le pos­tăm, numeroase terenuri situate în zonele din litoralul românesc unde intenționează să se înțepe cu conductele submarine, iar aceste terenuri ne conduc, așa cum rezultă tot din planșele publicate, către punctele de prelucrare a combustibilului până în locul preluării de către Trans­gaz. Din motive de oportunitate financiară, multinaționalele au cumpărat acolo unde este mai ieftin. Astfel încât, așa cum se observă cu ochiul liber, aceste conducte, însumând pe întreg litoralul românesc mii de metri , nu vor fi instalate linear, ci vor șerpui, așa cum șerpuiesc proprietățile achiziționate de multinaționale. În felul acesta, dată fiind obligativitatea unei zone de siguranță, o parte însemnată din litoralul românesc nu va mai putea fi utilizată turistic sau acolo unde, în proximitate, există localități turistice, acestea vor fi grav afectate.
     Pe de altă parte, Nicolae Demetriade, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, susține că turismul în zonă nu va fi afectat: "Nu consider un pericol pentru turism începrea lucrărilor de exploatare a gazelor în Marea Neagră. România nu va fi singura țară care face asemenea exploatări de gaze". (http://www.bursa.ro/?s=companii_afaceri&articol=342415).
     
     Anchetă realizată de Sorin Roșca Stănescu, în colaborare cu avocatul Dan Chitic și Diaconescu Ioan Tiberius, membru al Asociației Dominocost. O parte din informațiile din cadrul acestei anchete au fost publicate deja în ziarul BURSA, cu prioritate. 

     Dominocost prezintă prevederile cele mai contestate ale proiectului de lege "pl-x 33"
     Prevederile cele mai contestate ale proiectului de lege "pl-x 33", argumente și alte aspecte puse în discuție:
     1. - art.2 litera b), aliniatul (i)  și litera j) introduce ca lucrări executate, în baza actului de autorizare emis de Ministerul Energiei, construirea pe uscat a Terminalelor de Coastă compuse din instalații, echipamente și construcții necesare operațiunilor de tratare, curățare, uscare, comprimare a gazelor naturale ori a țițeiului;
     -art.3 alin.(1) întărește faptul că actul de autorizare emis de Ministerul Energiei înlocuiește autorizatia de construire / desființare pentru Terminalul de Coastă de pe uscat. Construirea unui obiectiv gen Petromidia, de către titularii de acorduri petroliere offshore, va fi autorizată de Ministerul Energiei și nu de către Primăria, pe raza căruia va funcționa obiectivul, așa cum prevede legislația în vigoare. Astfel, se încalcă dreptul fundamental al unei comunități locale și al autorității publice locale de a participa și a decide în privința autorizării construirii și funcționarii unui obiectiv de tipul Petromidia, în localitatea lor;
     2. -art.7 alin (1) legiferează construirea unui obiectiv ca Petromidia pe uscat, prin derogare de la toate cerințele urbanistice și toate interdicțiile și restricțiile legale exis­tente, adică fără a ține cont de PUZ, PUG, PATJ și fără a necesita întocmirea documentațiilor de urbanism. În schimb, prin art.7 alin(3), interdicțiile și restricțiile pe care un astfel de obiectiv le va impune zonelor învecinate, trebuie introduse în PUZ, PUG, PATJ, și respectate de toată lumea.   Prin proiectul de lege votat în Senat, sunt total avantajate companiile petroliere care vor construi obiective gen Petromidia, fără a res­pecta cerințele urbanistice, restricțiile legale și toate interdicțiile din planurile de urbanism, din planurile de amenajare a teritoriului, din planurile de management, din planurile de gospodărire integrată a zonei costiere, fără a se întocmi documentații de urbanism și de amenajarea teritoriului. Toate celelalte persoane fizice și juridice trebuie  să respecte cerințele urbanistice, restricțiile legale și toate interdicțiile din planurile de urbanism, din planurile de amenajare a teritoriului, din planurile de management și din planurile de gospodărire integrată a zonei costiere și, de asemenea, trebuie să întocmească documentații de urbanism și de amenajarea teritoriului, adică, să respecte tot ceea ce titularii de acorduri petroliere offshorei nu sunt obligați, conform art.7 alin. (1) din "pl-x 33". Prin aceste derogări totale de la legea urbanismului și amenajării teritoriului, titularii de acorduri petroliere offshore, pot construi obiective gen Petromidia, în zona litorală și limitrofă, lângă locuințe, turism și agrement. În schimb, după ce au construit limitrof sau chiar în zone cu vocație turistică, companiile petroliere offshore impun interdicții și restricții de construire în zonele cu vocație turistică și limitrofe;
     3. - art.16 alin(2) "derogă de la prevederile art. 68 din Ordonanța de urgență a Guvemului nr. 202/2002, privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare", astfel încât titularii de acorduri petroliere offshore pot construi conducte, instalații, adică obiective gen Petromidia pe uscat, în zona costieră, fără avizarea studiilor de impact aferente de către C.N.Z.C. Această derogare este o încălcare a tratamentului egal, în fața legii, a celor care vor să construiască în zona litoral - costieră;
     4. -  art. 18 și art.19 reglementează statutul redevențelor pentru zăcămintelor offshore într-o manieră în care răpește guvernelor si parlamentelor viitoare dreptul de reglementare în materia impozitării operațiunilor offshore. De asemenea, pentru operațiunile petroliere offshore se păstrează din legislația veche doar reglementările favorabile titularilor de acorduri petroliere offshore, în timp ce reglementarile nefavorabile aces­tora sunt scoase complet și se propun măsuri fiscale care ar putea opera retroactiv.
     În consecință, ne întrebăm dacă  proiectul "pl-x 33" a fost propus și redactat  de guvern sau doar de avocații ROPEPCA, pentru că interesele companiilor petroliere offshore sunt foarte bine reprezentate, în schimb interesele turiștilor români, cât și interesele fiscale prezente și viitoare ale statului, nu sunt deloc apărate și reprezentate.
     Având în vedere cele prezentate mai sus, cerem parlamentarilor să voteze împotriva  "pl-x 33" și cerem organelor abilitate, care au ca misiune apărarea României și a cetățenilor săi, să se autosesizeze cu privire la aspectele semnalate mai sus. Parlamentul României este obligat să cerceteze cine și cum a pus în operă un astfel de proiect de lege și să apere echilibrul dintre interesele statului, solicitările legitime ale cetățenilor din zona litoral - costieră și interesele companiilor petroliere. Asociația Dominocost
     
     
     
     
     Asociația Dominocost a prezentat într-un comunicat anomaliile proiectului de lege aflat la Camera Deputaților
     (http://www.bursa.ro/?s=companii_afaceri&articol=344293, http://www.bursa.ro/?s=companii_afaceri&articol=342415)
     Care sunt anomaliile proiectului de lege aflat la Camera Deputaților?
     1. Încalcă autonomia locală (adică dreptul primăriilor de a hotărî ce se construiește în localitățile lor) în favoarea companiilor petroliere;
     2. Încalcă dreptul cetățenilor de a participa la luarea deciziilor în materie de urbanism și construire pentru proiecte gen Petromidia, executate în localitățile lor de companiile petroliere;
     3. Încalcă dreptul constituțional la un tratament egal în fața legii, fie că sunt cetățeni simpli, care trebuie să întocmească documentații de urbanism și să respecte restricții și interdicții de urbanism pentru construirea unei case pe litoral, fie că sunt companii petroliere cu cifre de afaceri de zeci de miliarde de dolari ce doresc să construiască obiective gen Petromidia;
     4. Creează precedente grave prin derogarea totală de la legislația urbanismului și construcțiilor pentru obiective cu impact major, gen Petromidia, caracteristice începutului revoluției industriale, perioadă în care nu exis­tau meseria de urbanist sau conceptul de dezvoltare durabilă;
     5. Creează posibilitatea legală și morală ca, prin legiferarea derogărilor și încălcărilor autonomiei locale, și alte entități, din alte domenii cu impact semnificativ gen Roșia Montană, să solicite legi speciale cu aceleași avantaje și derogări;
     6. Impune interdicții și restricții pe terenurile românilor, situate în zone rare și valoroase pentru ei și pentru potentialul turistic - litoral limitat al țării, în favoarea unor companii petroliere private ( titularii de acorduri petroliere offshore);
     7. Face o expropiere mascată, fără justă și dreaptă despăgubire, în folosul unor companii petroliere, prin instituirea interdicțiilor și restricțiilor de construire impuse terenurilor oamenilor, în favoarea companiilor petroliere;
     8. Exclude Comitetul Național al Zonei Costiere (C.N.Z.C.) de la luarea deciziilor de amplasament în zona costieră a obiectivelor companiilor petroliere. CNZC este instituția care, în mod legal, se ocupa de armonizarea dezvoltării în zona costieră de 16 ani, având în componența ei,  printre alții, Institutul de Cercetare "Grigore Antipa" și alte ONG-uri care apără mediul și litoralul;
     9. Permite irosirea a cel puțin 3 kilometri liniari, de deschidere la Marea Neagră, pretabili pentru turism, doar la un singur obiectiv, construit de companiile petroliere în zona litorală. România mai are aproximativ 17 kilometri liniari, deschidere la Marea Neagră, liberi pentru construcții, care sunt potriviți turis­mului de masă. Aceste obiective gen Petromidia pot fi construite mai în interiorul uscatului pentru a lăsa litoralul tu­rismului și recreerii.
     10. Proiectul de lege permite companiilor petroliere:
     - să nu respecte planurile de urbanism,  planurile de amenajare a teritoriului, planurile de management și planurile de gospodărire integrată a zonei costiere;
     - să nu întocmească documentații de urbanism și de amenajarea teritoriului, la construirea de obiective  gen Petromidia, în zone cu vocație turistică;
     - Creează o inegalitate fiscală între titularii de acorduri petroliere offshore și titularii de acorduri petroliere onshore;
     - Răpește guvernelor și parlamentelor viitoare, dreptul legal de a modifica fis­calitatea în privința activităților comerciale ale titularilor de acorduri petroliere offshore. În viitor, în funcție de nevoi si de condițiile economice, legiuitorii au dreptul să modifice diverse impozite aplicate românilor, dar, conform proiectului acesta, nu vor mai putea modifica, cel puțin 30 ani, ce vor plăti companiile petroliere offshore;
     - Preia din legislația anterioară (legis­lația din perioada vânzării dezastruoa­se a Petromului) reglementările fiscale favorabile companiilor petroliere și abrogă reglementările fiscale care aduc mai mulți bani la buget, adoptate în guvernările anterioare.
     Notă: Membrii Asociației Dominocost sunt proprietarii de terenuri afectați de proiectele catastrofale preconizate pe malul Mării Negre.

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Trimite părerea ta.
Nume (maxim 50 caractere)
E-mail (optional)
Titlu (maxim 50 caractere)
Mesaj
 
REGULAMENTUL MESAJELOR
Acord
Prin trimiterea opiniei ne confirmați că ați citit regulamentul de mai sus și că vă asumați prevederile sale !

1.  Rusia
    (mesaj trimis de Gelu în data de 13.04.2018, ora 00:32)  
 Rusia nu doreste ca americanii sa produca gaz natural in Romania. In aceste conditii, au fost activati tot felul de fosti secu! E simplu. E clar.


 
  1.1.   Mesaj eliminat conform regulamentului  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de Redacția , in data de 13.04.2018, ora 06:49)
 
 ...


 
  1.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 13.04.2018, ora 08:58)
 
 Argumentul - Rusia - e penibil! Ce legatura are Rusia cu obedienta si prostia guvernantilor. Ce e de facut? Vedem ca nici cei cu pretentii de scoala europeana,intelectuali, nu dimboviteni, nu sunt capabili sa guverneze si sa negocieze interesul Romaniei .


 
  1.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.2 )
    (mesaj trimis de bizonu' , in data de 13.04.2018, ora 09:26)
 
 La "calitatile" guvernantilor, corect enuntate de tine, ar trebui adaugata cel mai probabil si tradarea. Dar cine s-o constate, serviciile care au facut blat cu "colegii" lor?


 
2.  Spionii KGB s-au activat
    (mesaj trimis de Mariana Gheorghe în data de 13.04.2018, ora 09:19)  
 Noi suntem in stare sa investim miliarde de dolari sa extragem gazul de la zeci de Km adancime?
 NU, dar nu vrem sa-i lasam nici pe altii. Cheltuielile pentru extractiile off-shore sunt enorme! Daca nu au loc extractiile, nu castiga nimeni. Macar asa ramanem singura tara europeana care nu va importa gaze.


 
  2.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de ion , in data de 13.04.2018, ora 09:38)
 
 OMV=Moscova-de ce banii Petrom se plimba pe la banci din Moscova in drumul lor spre Viena??? LUKOIL=Moscova (sper ca aici suntem toti de acord!) ;)


 
3.  fără titlu
    (mesaj trimis de ioan din Ardeal în data de 13.04.2018, ora 09:42)  
  Rusofili din toate partile uniti-va!


 
4.  abureala, pentru facibookii
    (mesaj trimis de prostu' satului în data de 13.04.2018, ora 10:10)  
 autorul face confuzie intre omv si omv petrom, iar genul asta de articol se foloseste in presa scrisa si audio vizuala ca santaj!!! adica firma nu a mai cotizat demult la cine trebuie.........cum sar firmele cu bistanii, se baga subiectul la sertar, numai postaci de facibuuuk cred ca vegheaza cineva pentru binele lor..............


 
5.  este prea grav, nu se poate
    (mesaj trimis de John Derrek în data de 13.04.2018, ora 11:29)  
 trecand peste unele inexactitati cum at fi distanta de la Corbu la Vama Veche, prelucrarea cu foc a gazelor si altele,nu pot sa cred ca suntem asa de fraieri sa nu luam si o cota parte din gaze.Daca nu luam gaze ce mai vindem la Unguri?Nu pot sa cred ca se intampla asa ceva.NU CRED.


 
6.  Mesaj eliminat conform regulamentului
    (mesaj trimis de Redacția în data de 13.04.2018, ora 16:07)  
  ...


 
  6.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 6 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 15.04.2018, ora 03:22)
 
 Poate vom avea parte de o Gala Bute
 cu petrol si gaze in folosul pensionarilor si in general al a balaurului Deficit


 
Aceeasi sectiune (Companii Afaceri)
ÎN POFIDA SCĂDERII CIFREI DE AFACERI ÎN TRIMESTRUL AL TREILEA:
SCHIMBARE ÎN MANAGEMENTUL KANAL D ROMÂNIA:
Piaţa de Capital
LA MIJLOCUL ȘEDINȚEI:
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în prima parte a ședinței de tranzacționare de astăzi, o lichiditate de 45,94 milioane lei (9,84 milioane de euro).  click să citești tot articolul
Internaţional
     Principalii indici bursieri asiatici au închis în teritoriu negativ ședința de tranzacționare de astăzi.  click să citești tot articolul
Bănci-Asigurări
     * Dolarul a urcat cu 1,05 bani în fața monedei naționale
     * Francul s-a apreciat la 4,0897
     
      Banca Națională a României (BNR) a anunțat astăzi un curs de referință de 4,6670 lei pentru moneda europeană, în depreciere cu 0,01 bani comparativ cu ședința anterioară, când euro a fost cotat la 4,6671 lei.  click să citești tot articolul
Internaţional
     Principalii indici ai burselor asiatice au închis ședința de tranzacționare de astăzi în depreciere.  click să citești tot articolul
Bănci-Asigurări
     Indicele ROBOR la 3 luni a crescut la 3,32%, de la 3,30%, valoarea înregistrată în sedința precedentă, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR).  click să citești tot articolul
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
175 milioane metrii cubi de apă
Jurnal Bursier
23.10.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa s-au înscris pe un curs ușor pozitiv ieri, pe fondul redresării pieței din Italia, generată de faptul că agenția de rating Moody's a informat că nu va retrograda imediat țara...  click să citești tot articolul
23.10.2018
BVB
     * Rulaj de doar 28 milioane de lei
       * Rulaj de doar 28 milioane de lei
     
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat un debut pozitiv de săptămână din punctul de vedere al cotațiilor, șapte dintre cei nouă...  click să citești tot articolul
22.10.2018
     * Rulaj de 39,86 milioane de lei
     Șapte dintre cei nouă indici ai Bursei de Valori București (BVB) au terminat ultima ședință de tranzacționare a săptămânii ușor în teritoriul pozitiv, în contextul...  click să citești tot articolul
22.10.2018
     Acțiunile tranzacționate la bursele din Europa au urmat un curs negativ vineri, din cauza rezultatelor financiare dezamăgitoare raportate de unele companii din sectorul auto și cel al...  click să citești tot articolul
19.10.2018
BVB
     * BET-NG, singurul indice în creștere
       * BET-NG, singurul indice în creștere
     
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în ședința de tranzacționare de joi, deprecieri pentru opt dintre cei nouă indici,...  click să citești tot articolul
19.10.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au crescut ieri, în baza rezultatelor financiare anunțate de companii.  click să citești tot articolul
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 23 octombrie 2018
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sârbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRY
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2.8801
2.3862
3.1040
4.0897
0.1808
0.6256
0.2269
4.6670
5.2812
1.4461
3.6223
0.2382
0.4911
1.0861
0.0622
0.4513
0.7023
4.0662
0.2830
1.1031
0.5862
0.0553
0.3578
0.2099
2.6677
0.0394
0.1447
1.1070
0.6282
0.1238
161.4068
5.6548
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
22.10.2018
THE VENICE COMMISSION CLAIMS:
     * Klaus Iohannis is asking for the resignation of Tudorel Toader as minister of Justice
     * Ludovic Orban: "We are at risk of saying goodbye to Schengen, and goodbye to European funds"
     
     On Friday, the Venice Commission passed the report concerning the amendment of the laws of justice and the criminal legislation by the PSD-ALDE majority parliamentary coalition. In its opinion, the Commission expresses its concern over the fact that many of the changes made to the Criminal Code and the Criminal Procedure Code in Romania seriously weaken the effectiveness of the criminal justice system when it comes to fighting corruption, violent crimes and organized crime.  click here to read the entire article
15.10.2018
     Italian finance minister, Giovanni Tria, recently said that the yield of government bonds is not justified by the fundamental aspects of the budget and it is expecting a drop in them, in order for "the negative effects on the banking system to be avoided".  click here to read the entire article
12.10.2018
     * American president criticized the central bank for raising the interest rates
     * Bloomberg: The richest people in the world have lost 99 billion dollars following the drops in the stock market
     * Liviu Moldovan, financial analyst: "There is no real danger of us being faced with a stock market crash"
     
     The stock markets of the world saw major drops yesterday, especially those in Asia and Europe, following the Wednesday evolutions of the American markets. Yesterday, on the markets, panic came as a result of American president Donald Trump against the central bank (Federal Reserve - Fed), concerning the interest rate hikes.  click here to read the entire article
01.10.2018
REPORT FROM ROME
     Some people mistake direct democracy with "the popular democracy regime" of communism. No, it is called direct democracy, because the decision is not mediated by representatives.  click here to read the entire article
26.09.2018
THE ROMANIAN DEVELOPMENT CONFERENCE STRATEGY / LÁSZLÓ BORBÉLY, STATE ADVISOR:
     * "We should more seriously concern ourselves with the durable development concept"
     
     The National Strategy for Sustainable Development of Romania will be completed by October 1st, according to Laszlo Borbely, State Counselor, Head of the Department for Sustainable Development of the Government, who states:  click here to read the entire article
14.09.2018
MREPORT BY TRANSPARENCY INTERNATIONAL
     Globalization has also brought with it an unpleasant effect: cross-border corruption. According to the intermediate report Exporting Corruption for the year 2018, a document drawn up by the organization Transparency International, there is a practice among powerful foreign companies of bribing the public servants of another country when they want to enter the local market.  click here to read the entire article
07.09.2018
DEPUTY VIRGIL POPESCU, VICEPRESIDENT OF THE COMMISSION FOR INDUSTRIES AND SERVICES
     The offshore law will once again reach the Commission, in one or two weeks, according to Mr. Virgil Popescu, the vice-president of the Commission for Industries and Services, the Chamber of Deputies.  click here to read the entire article
05.09.2018
MRS. FIREA'S VERBAL BOMBS
     * "There have been attempts for the prefect to be made a scapegoat"
     * "The support from the government wasn't much to talk about, so if it were withdrawn, there wouldn't be much of a difference"
     Bucharest's General Mayor was heard on Tuesday as a witness by the prosecutors of the General Prosecutor's Office in the case concerning the events which happened on August 10th in Victoriei Square. Before going into the Prosecutors' Department building, Gabriela Firea said she stood by her statements made immediately after the meeting of the National Executive Committee of the PSD and said: "I always speak based on facts, not just in this particular case, but in other areas as well, including politics. I will be answering to the questions of the prosecutor who contacted me and told me I was supposed to be heard in the case which is now being investigated concerning the intervention of the gendarmes on August 10th".  click here to read the entire article
31.08.2018
     The particularly hot weather and the conditions of extreme draught in Europe have brought to light terrible warnings from the past.
     Associated Press recently wrote that in the riverbed of the Elba in the Czech Republic have resurfaced the giant stones known as "the hunger stones", which have indicated over time, the coming of hard times.
     "When you see me, weep", is written on one of these stones, which seems to be considered the best hydrological benchmark in Europe. The inscription is in German and dates back to 1616.
     A detailed analysis of the stone inscriptions was published by the Czech researchers in the "Climate of the Past" magazine in 2013 (author's note: "Droughts in the Czech Lands, 1090-2012 AD", April 2013).  click here to read the entire article
29.08.2018
     * Claudiu Cazacu, XTB România: "United States companies have posted results that even exceeded the analysts' expectations, which were already for 2-figure profit increases"
     * Liviu Moldovan, financial analyst: "Currently, investors have a «blind» faith in the stock markets, in general, and in that of the US, in particular"
     For the first time in the history of the American markets, Nasdaq has surpassed the psychological level of 8,000 points.
     In the August 27 session, the Standard & Poor's 500 (S&P 500) index also reached an all time high, ending the trading session at almost 2,897 points.  click here to read the entire article
27.08.2018
     The capital market was marked, last week, by a number of controversial statements tied to the listing of Digi Communications, starting from the statements made recently by Darius Vâlcov, state advisor on the team of the prime-minister, who wrote on his Facebook page that he has asked the Financial Oversight Authority (ASF) if it was true that the book value of the Digi shares was 1 leu and 8 bani, and pointed out that at the time of the IPO, the shares of Digi were listed at 40 lei and are currently priced at 28 lei (30% down) and keep going down.  click here to read the entire article
23.08.2018
     Angela Merkel inaugurated the highway in December 2005, less than a month after she became chancellor of Germany.
     The highway was built on the territory of the former East Germany, connects Lubeck and the Polish border, after the junction with A11, and goes through the electoral precinct of chancellor Merkel.  click here to read the entire article
20.08.2018
THE NATIONAL MINERAL RESOURCES AGENCY, IN A NOTIFICATION TO THE PRIME-MINISTER:
     The Romanian government has lost over 8 billion lei, between 2006-2018, following the failure to update the royalties paid by the oil and gas companies, says Gigi Dragomir, the president of the National Mineral Resources Agency (ANRM), in a report sent to the prime-minister.  click here to read the entire article
15.08.2018
      * (Interview with Radu Grațian Ghețea, President - CEO of CEC Bank)
     In banking there are many risks and that is why banks need to be flexible and have as diverse an exposure as possible, which take the market circumstances at the time into account, says Radu Grațian Ghețea, President and CEO of CEC Bank. He told us, in an interview: "We have to adapt to what is happening in the market and we need to do things in such a way that the economic activity and that of the bank both function properly. If we're going with the idea that we want to eliminate every risk, then we'll just stop doing anything. For instance, we have been and we are a bank which heavily funds agriculture, which also means animal husbandry. A few years ago, our exposure to the aviculture sector was rather significant, and when the avian flu came we had to cover some non-performing loans on that segment. Now that the avian flu is done, we are facing the swine flu. What should we do, stop lending?"
     Reporter: Lately, there have been opinions from some experts who are saying that there is a wave of non-performing loans of the ones taken out by the First Home Program. What is your comment on these statements?  click here to read the entire article
08.08.2018
     * (Interview with Laszlo Diosi, OTP Bank CEO)
     Reporter: How would you describe the banking market, at the present time?
     Laszlo Diosi: Even though there are plenty of challenges, there are also many opportunities for the Romanian banking system. The lessons of the financial-economic crisis have resulted in a better regulated framework, stable, transparent and predictable. The guiding line of the policies developed by the authorities that are qualified, but in particular by those with a regulatory and oversight role has been characterized by a balance between profitability and systemic safety.
     But there is no shortage of challenges. We are talking here about challenges which concern the digitalization of the banking system and the national and international legislation. The entire system needs to align with complex and sometimes confused regulations.
     Recorded by Emilia Olescu  click here to read the entire article
.