CONFERINȚA CODUL INSOLVENȚEI - Ediția a V-a
BURSA 18.07.2017

Emilia Olescu
 
mărește imaginea
     * (Interviu cu Ovidiu Iliescu, directorul general al Casei Sociale a Constructorilor)
       Reporter: În primul rând, care este rolul Casei Sociale a Constructorilor?
     Ovidiu Iliescu: Casa Socială a Constructorilor (CSC) a fost înființată și își desfășoară activitatea în baza unei legi organice a statului român, Legea nr. 215/1997, asigurând o protecție socială reală salariaților din sectoarele de construcții și materiale de construcții, în perioada timpului nefavorabil.
     Organizația noastră a luat ființă prin efortul comun al partenerilor sociali din construcții (patronate - sindicate reprezentative), care, împreună cu ministerele semnatare ale notei de fundamentare a proiectului de lege privind CSC (Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și cu avizul Ministerului Justiției), au promovat (iar Parlamentul României a aprobat) Legea nr. 215/1997 privind Casa Socială a Constructorilor, încercând, astfel, să rezolve numeroasele probleme și conflicte sociale existente în activitatea de construcții și de producere a materialelor de construcții, "legea introducând sisteme noi, specifice economiei de piată, în sensul că resursele financiare vor fi administrate de comisii paritare formate între patroni și sindicate".
     Casa Socială a Constructorilor este, din anul 2007, membră a Asociației Europene a Instituțiilor Paritare de Protecție Socială (AEIP), colaborând cu instituții paritare similare din Uniunea Europeană, cum ar fi Cassa Edile Italia, cea mai apropiată ca structură și funcționare de CSC (alte exemple de case regionale din Italia avem la Roma, Milano, Venezia, Padova, Torino etc.). Entități similare străine sunt FSE - FBZ - Fond de securite d'existance des ouvriers de la construction Belgia, Soka - Bau Germania, Fundacion Laboral de la Construccion Spania etc.
     Reporter: În ce constă, concret, protecția socială acordată prin CSC?
     Ovidiu Iliescu: Protecția socială constă în plata unei indemnizații reprezentând 75% din salariul de bază brut și achitarea contribuțiilor specifice salariului către bugetele statului.
     În cei 19 ani de funcționare, organizația noastră a acordat protecție socială unui număr de 463.430 de salariați din sectoarele de activitate construcții și producerea materialelor de construcții, eliminând conflictele sociale, protejând și stabilizând forța de muncă calificată și formațiile de lucru din cele două sectoare de activitate, asigurând continuitatea lucrărilor după perioada de iarnă cu aceiași salariați, constituindu-se în "roata de rezervă" a societăților de construcții în toți acești ani, inclusiv în perioada crizei economico-financiare, fiind, în același timp, un contribuabil important la bugetul de stat și la bugetul asigurărilor sociale și la fondurile speciale.
     Reporter: Care sunt principalele surse de finanțare ale Fondului de Protecție Socială gestionat de CSC ?
     Ovidiu Iliescu: Principalele surse de finanțare pentru protecția socială, stabilite prin legea Casei Sociale a Constructorilor, se împart în două categorii:
     - Prima sursă de finanțare constă din contribuțiile membrilor CSC, respectiv a salariaților (1% din salariul de bază brut) și a societății (1,5% din valoarea producției de construcții/montaj realizate și încasate, deductibilă fiscal) conform art. 16, alin. 1, lit. a) și b) din Legea nr. 215/1997;
     - A doua sursă de finanțare a protecției sociale definită de legea mai sus menționată o reprezintă, conform art. 16, alin. (1) lit. c), "prelevarea unei cote în cuantum de 0,5% din valoarea devizului de construcții cu corespondent în devizul general al lucrării", cu caracter imperativ dat de art. 16 alin (2), care precizează că "sumele de bani prevăzute la alin. (1) se datorează de la data intrării în vigoare a prezentei legi".
     După apariția Legii nr. 215/1997, începând cu anul 1998 (iarna 1998-1999), CSC a început să funcționeze efectiv și să acorde protecție socială salariaților din sectoarele de construcții și de producere a materialelor de construcții, constituind fondurile necesare în condițiile legii.
     În anul 1998, a fost emisă HG nr. 600/1998, care introduce în Devizul General, reglementat prin HG 376/1994, cota de 0,5% aferentă CSC, la capitolul 5.2 Comisioane, cote, taxe etc., în concordanță cu prevederile Legii nr. 215/1997.
     Această prevedere înseamnă, de fapt, că, orice titular al unei autorizații de construire, unde Devizul General este piesă scrisă obligatorie, în calitate de beneficiar de investiții (investitor sau proprietar), indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate, trebuie să preleveze și să vireze către CSC, pe măsura execuției lucrărilor, cota de 0,5% aferentă.
     Începând cu HG nr. 600/1998 și continuând cu toate celelalte hotărâri de guvern apărute ulterior cu referire la Devizul General al investiției, până la ultima hotărâre de guvern, respectiv HG nr. 907/2016 care prevede la capitolul 5.2.4. cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, în aplicarea prevederilor Legii privind Casa Socială a Constructorilor, cota de 0,5% a fost menținută în concordanță cu prevederile Legii nr. 215/1997, în vigoare la această dată.
     HG nr. 907/2016, art. 2, lit. h) prevede că beneficiarul investiției este entitatea publică, persoana juridică sau fizică ce are un drept de execuție a lucrărilor de construcții potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
     Aș dori să menționez aici faptul că, de cele mai multe ori, beneficiarii de investiții care încearcă să se sutragă de la plata cotei de 0,5%, invocă neapartenența la organizația noastră, făcând abstracție că Legea CSC se referă la obligația achitării cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcții cu corespondent în devizul general de către beneficiarii de investiții, titulari ai unei autorizații de construire care are la baza obținerii ei, printre documentele obligatorii, și devizul general al lucrării, unde, conform legislației, începând cu HG nr. 600/1998 și până la HG nr. 907/2016 (în vigoare) se include în devizul general, cota aferentă CSC.
     Reporter: Beneficiarii de investiții mai invocă și alte motive pentru a se sustrage de la plata cotei de 0,5%?
     Ovidiu Iliescu: Trebuie să vă spun de la bun început că majoritatea covârșitoare a beneficiarilor de investiții din fonduri publice, proprii sau asimilate, din fonduri europene (POS, POR, fonduri de coeziune etc.) își achită obligația de plată a cotei de 0,5% către CSC, cei care crează probleme fiind o parte din investitorii privați, spre surprinderea noastră mulți din țări care au organizații similare cu CSC și care, în țara de origine, respectă legislația statului respectiv.
     De asemenea, și alți investitori privați, dezvoltatori români, caută diverse motive ca să nu achite cota de 0,5%, cotă obligatorie stabilită de o lege organică și de numeroase alte acte normative complementare.
     Printre cele mai frecvente "motive" invocate pentru a se sustrage de la plata cotei de 0,5% sunt:
     1. Faptul că Precizările comune nr. 5122/NN/1384/178/1999 ale Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Ministerului Transportului modifică și/sau completează prevederile Legii nr. 215/1997, Precizările fiind un act legislativ inferior legii Casei Sociale a Constructorilor.
     Precizările comune emise în anul 1999 sunt chiar precizări și nu modifică niciun act normativ anterior, ci lămuresc cine prelevează (datorează) cota de 0,5% conform legii nr. 215/1997, respectiv titularul investiției, care obține o autorizație de construire, adică investitorul sau propietarul indiferent de sursa de finanțare și forma de proprietate, făcând legătura și lămurind conținutul art. alin. 1, lit. c) din Legea nr. 215/1997 pentru cei care nu înțeleg sau se fac că nu înțeleg, cu rea voință, legătura dintre beneficiarul investiției - persoana juridică, autorizația de construire și devizul general cu cap. 5.2.4.(H.G. nr. 907/2016) și plata obligațiilor ce-i revin beneficiarului investiției conform actelor normative în vigoare.
     2. Faptul că cei care realizează execuția investiției nu sunt membri ai CSC.
     Plata cotei de 0,5% de către un beneficiar de investiții, indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate, este generată de existența unei autorizații de construire și de prevederile Legii nr. 215/199. Ea nu este condiționată de apartenența constructorului la CSC, deoarece legiuitorul nu a dorit să creeze o discriminare de natura împiedicării unui constructor, care este membru al CSC, de a putea participa la adjudecarea unor lucrări unde participă și firme care nu sunt membre ale CSC, opțiunea de a primi lucrarea putând fi, în majoritatea cazurilor, favorabilă firmei care nu este membră a CSC. Discriminarea este clară, din punct de vedere al costurilor, pentru beneficiarul lucrării, iar legiuitorul nu a dorit așa ceva. Ca urmare, legea se referă strict la obligația de plată a beneficiarilor de investiții, fără legătură cu executanții (sau aparteneța lor la CSC).
     3. Faptul că, prin abogarea controversatului art. 301 din legea nr. 50/1991, nu ar mai exista cadrul legal de plată a cotei de 0,5%.
     Referitor la art. 301 din legea nr. 50/1991 (abrogat), CSC a câștigat două procese pe acest subiect, cu Primăriile municipiilor Cluj-Napoca și Slobozia, iar Curtea de Conturi a României a confirmat faptul că art. 301 nu este relevant. Ca urmare, temeiul juridic al prelevării/plății cotei de 0,5% a fost și a rămas tot timpul Legea nr. 215/1997, așa cum reiese și din Hotărârea Civilă nr. 330/ 2017 a Curții de Apel București, pronunțată în Dosarul nr.12214/3/2015, unde, la paginile 5-8, instanța a făcut o analiză extrem de pertinentă a cadrului legal care reglementează plata cotei de 0,5% - a se vedea cadrul legal pe site-ul CSC. (N.r. art. 30, indice 1 din Legea 50/1991 prevedea: "Investitorii sau proprietarii au obligația de a vira Casei Sociale a Constructorilor o cotă în cuantum de 0,5% din valoarea devizului de construcții, cu corespondent în devizul general al obiectivului de investiții sau al lucrării de intervenții, după caz, întocmit în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în toate situațiile în care se solicită emiterea autorizației de construire, indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate asupra imobilelor - teren și/sau construcții -, cu excepția lucrărilor la construcțiile de locuințe individuale care nu se realizează de către dezvoltatori imobiliari". Acesta a fost abrogat).
     4. Faptul că, prin introducerea în Legea 50/1991 a art. 471,se consideră abrogate expres în mod indirect toate prevederile contrare (decurgând din abrogarea art. 301 din OUG 214/2008 care modifica legea nr. 50/1991).
     La fel ca la punctul 3, răspunsul la această falsă afirmație, de care doresc să se folosească unii investitori pentru a se sustrage de la plata cotei de 0,5%, a fost foarte bine conturat de documentele sus menționate, care se găsesc pentru consultare pe site-ul CSC, la secțiunea Cadrul Legal.
     Mai mult decât atât, după apariția Legii nr. 61/2009 care a abrogat art. 301 din OUG 214/2008, au apărut o serie de alte acte normative. Conform OUG nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, (art.33) și OUG nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanțare prin credite bancare cu garanție guvernamentală (art.18), "prin exceptare de la prevederile legale în vigoare", lucrările de intervenție prevăzute în textul acestora sunt scutite de la virarea cotei de 0,5% către CSC.
     De asemenea, Legea nr. 153/2011 privind măsuri de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor prevede, la art. 35 (1), că, pentru lucrările de intervenție prevazute în prezenta lege, prin derogare de la prevederile legale în vigoare, deținătorii notificați beneficiază de următoarele facilități: scutirea de la virarea cotei de 0,7% și a cotei de 0,1%, după caz, către Inspectoratul de Stat în Construcții, precum și a cotei de 0,5% către Casa Socială a Constructorului, din cheltuielile cu lucrările de intervenție.
     Toate aceste acte normative în vigoare, precum și legislația specifică derulării investițiilor finanțate din fonduri europene, care include în categoria cheltuielilor eligibile și cota de 0,5% datorată CSC, nu fac decât să confirme, o dată în plus, existenta unui cadru legislativ în vigoare, având la bază prevederile Legii nr. 215/1997 art. 16, alin. 1, lit. c) și alin. 2, care trebuie să asigure, așa cum legiuitorul a stabilit, una din sursele de finanțare a protecției sociale a salariaților din construcții și materiale de construcții pe perioada timpului nefavorabil.

     Reporter: În acest context, cum comentați faptul că unii beneficiari de investiții, mai ales privați, încearcă să se sustragă de la plata cotei de 0,5% și care sunt consecințele ce decurg din această situație?
     Ovidiu Iliescu: Este evident faptul că aici este vorba de costuri pe care toți beneficiarii de investiții trebuie să și le asume conform prevederilor unei legi organice a statului român. Tendința unora este de a căuta o formă prin care să evite aceste costuri, respectiv plata cotei de 0,5% către CSC, uitând că este vorba de o lege și că, indiferent că CSC este adminstrată în sistem privat de patronatele și sindicatele reprezentative din construcții, sistemul de protecție socială prin CSC a fost stabilit de legiuitor, care a pus la dispoziția organizației noastre, prin lege, instrumentele de constituire și gestionare a Fondului de Protecție Socială, incluzând, printre altele, ca sursă de finanțare, prelevarea cotei de 0,5% din valoarea lucrărilor de construcții-montaj (C+M) realizate în baza unei autorizații de construire.
     Reporter: Care sunt repercusiunile neplății acestei taxe?
     Ovidiu Iliescu: Ceea ce trebuie arătat este faptul că, prin neplata cotei de 0,5% de către unii beneficiari de investiții, se încalcă prevederile unei legi a statului român, este impiedicată organizația noastră să-și exercite obiectul de activitate definit de Legea nr. 215/1997, respectiv protecția unei categorii defavorizate de salariați, nu pot adera la CSC o serie de societăți de construcții care execută lucrări pentru beneficiari de investiții care nu achită cota de 0,5%, împiedicând, astfel, sute, mii de salariați să beneficieze de o protecție socială reală.
     De asemenea, neplata cotei duce la creșterea numărului salariaților ce pot fi trimiși în șomaj pe perioada timpului nefavorabil, cu consecințe directe asupra Fondului de Șomaj, dar și asupra bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale și fondurilor speciale care sunt lipsite de contribuții importante prin neplata cotei de 0,5% și netrimiterea în protecție socială a unui număr semnificativ de salariați.
     Cu toate acestea, având în vedere și câștigarea de către CSC a două procese pe speța cadrului legal de plată a cotei de 0,5%, avem încredere în puterea legii și a discernamântului factorilor de decizie ale acelor entități care încă nu achită cota legală de 0,5%, sperând în rezolvarea pe cale amiabilă a unor neînțelegeri legislative, dar și în sprijinul pe care organele abilitate ale statului îl pot oferi organizației noastre.
     Reporter: Cine poate fi membru al CSC?
     Ovidiu Iliescu: Membri ai CSC pot fi numai societăți de construcții și de producție a materialelor de construcții, așa cum prevede codul CAEN și anexele 1 și 2 la Statutul CSC.
     Beneficiarii de investiții, persoane juridice, titulari ai autorizației de construire, nu trebuie și nu pot să fie membri ai CSC decât dacă execută și lucrări de construcții și dacă dețin codul specific CAEN pentru aceste activități, desfășurate la nivelul persoanei juridice respective.
     Reporter: Care sunt proiectele CSC ?
     Ovidiu Iliescu: Atragerea de noi membri și fidelizarea celor actuali este unul din obiectivele noastre permanente în dezvoltarea organizației.
     De asemenea, avem în vedere atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea teritorială a CSC, pentru dezvoltarea organizațională și pentru pregătirea unor modificări la Legea nr. 215/1997, a cărei modernizare se impune după 19 ani de funcționare, prin întărirea și lărgirea cadrului ei de aplicare, prin adaptarea la cerințele și atingerea unui stadiu de dezvoltare superior, la nivelul organizațiilor similare din UE și, nu însă ca un ultim obiectiv, crearea unui sistem de pensii ocupaționale pentru salariații din construcții.
     Reporter: Mulțumesc! 

     * Motivarea sentinței din cazul deschis împotriva CSC de autoritățile din Slobozia
     Unul din procesele din justiție în care CSC a avut câștig de cauză legat de colectarea cotei de 0,5% este cel în care Unitatea Administrativ Teritorială a Municipiului Slobozia a chemat Casa Socială a Constructorilor în instanță solicitând returnarea sumelor achitate după abrogarea articolului 30, alin. 1, din OUG 214/2008.
     Printre altele, motivarea instanței subliniază: "Legiuitorul a prevăzut măsurile pe care Casa Socială a Constructorilor le poate lua în sensul scopului reglementat prin dispozițiile art. 3 din Legea nr. 215/1997, dispunând, prin art. 12, faptul că «salariații cu contract individual de muncă din activitatea de construcții și de producere a materialelor de construcții beneficiază pe perioada întreruperii activității de o indemnizație reprezentând o sumă impozabilă, al cărei cuantum lunar este egal cu 75% din media pe ultimele 3 luni a salariului de bază brut».
     Raportat la scopul înființării Casei Sociale a Constructorilor și la măsurile strict reglementate de către legiuitor pe care apelanta le poate aduce la îndeplinire, legiuitorul a stabilit prin dispozițiile art. 16 din Legea nr. 215/1997 și modalitățile de constituire a fondului, subliniind încă odată faptul că fondul Casei Sociale a Constructorilor este exclusiv destinat aducerii la îndeplinire a măsurii sociale de asigurare a unei indemnizații in cuantum de 75% din media pe ultimele 3 luni a salariului de bază brut.
     În acest sens, dispozițiile art. 16 art. (1) din Legea nr. 215/1997 dispun dincolo de orice echivoc faptul că «fondul necesar pentru plata indemnizației prevăzute la art. 12 alin. (1) se constituie [...]», la litera C), din textul de lege anterior citat menționându-se ca sursă a constituirii fondului și prelevarea cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcții.
     Adoptarea unei soluții contrare, de natură să nege obligația de a achita cota de 0,5% - în temeiul dispozițiilor art. 16 din Legea nr. 215/1997, ar echivala cu o încălcare a voinței legiuitorului de constituire și funcționare a unei organizații independente care să asigure protecția sociala a salariaților din sectorul construcții.
     Adoptarea unei atare soluții contrare, de natură să nege obligația de a achita cota de 0,5%, ar conduce, practic, la imposibilitatea constituirii fondului necesar implementării măsurilor sociale expres reglementate de legiuitor prin dispozițiile art. 12 din Legea nr.21 5/1997.
     Temeiul obligației de a plăti cota de 0,5% izvorăște din dispozițiile art. 16 ale Legii nr. 215/1997 și nicidecum din dispozițiile Legii nr. 50/1991. Oricum nu se poate aprecia că prin dispozițiile Legii nr. 50/1991, lege generală ce reglementează o cu totul altă materie decât dispozițiile actului normativ de înființare a Casei Sociale a Constructorilor, s-ar putea realiza o abrogare implicită a dispozițiilor unei legi speciale, astfel cum este Legea nr. 215/1997.
     Temeiul obligației de plată a cotei de 0,5% îl reprezintă și a fost reprezentat întotdeauna de către dispozițiile art. 16 din Legea nr. 215/1997, act normativ prin care a fost înființată Casa Socială a Constructorilor.
     Cele anterior menționate sunt clarificate chiar prin Precizarea nr. 5122/1999, publicată în Monitorul Oficial nr. 337 din 15 iulie 1999, potrivit căreia plata cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcții, cu corespondent în devizul general al lucrării, revine în sarcina investitorilor sau proprietarilor, indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate. (...)
     Cele anterior menționate sunt confirmate chiar și prin modalitatea în care legiuitorul s-a raportat la dispozițiile art. 16 din Legea nr. 215/1997 cu ocazia reglementării altor acte normative, atât anterior, cât și ulterior modificărilor operate din perioada 2008 - 2009 asupra Legii nr. 50/1991, legiuitorul în repetate rânduri făcând trimitere în alte acte normative la obligația de plată a cotei de 0,5% astfel cum aceasta a fost instituită prin dispozițiile Legii nr. 215/1997. (...)
     În condițiile în care, ulterior modificărilor legislative operate în perioada 2008 - 2009 asupra Legii nr. 50/1991, sunt cel puțin 8 (opt) alte acte normative care în continuare fac referire la obligația de plată sau exceptarea de la plata cotei de 0,5%, astfel cum aceasta a fost reglementată prin dispozițiile Legii nr. 215/1997, în mod evident nu se poate susține faptul că, urmare modificărilor legislative asupra Legii nr. 50/1991 din perioada 2008 - 2009, această cotă ar fi fost abrogată. (...)
     Prin urmare, față de toate cele expuse anterior, rezultă dincolo de orice dubiu faptul că temeiul legal al obligației de a achita cota de 0,5% este reprezentat de dispozițiile Legii nr. 215/1997, dispoziții ce, de la data intrării în vigoare și până în prezent, nu au suferit nici o modificare, completare sau abrogare".
     
     Interviu preluat din revista
     "BURSA CONSTRUCȚIILOR"

 

Citește noutăți și tendințe din domeniu în Revista BURSA Construcțiilor
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Aceeasi sectiune (Companii Afaceri)
BUGETUL PRIMĂRIEI CAPITALEI PENTRU 2018 A FOST APROBAT
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Politică, 21:45
     Președintele Klaus Iohannis a susținut astăzi, la Consiliul European, o majorare modică a contribuției naționale la bugetul UE, astfel încât să fie menținute alocări adecvate pentru politicile UE, în special pentru politica de coeziune și politica agricolă comună, și a exprimat sprijinul României față de propunerea Parlamentului European privind noua distribuție a mandatelor în legislatura 2019-2024, prin care România recuperează mandatul pierdut în legislatura actuală.  click să citești tot articolul
Internaţional, 20:55
     Trei din principalii indici bursieri europeni au închis ședința de tranzacționare de astăzi în apreciere.  click să citești tot articolul
Piaţa de Capital, 20:25
     Fondul Proprietatea a anunțat, astăzi, finalizarea ofertei publice de cumpărare în legătură cu cel de-al nouălea program de răscumpărare ("Oferta"), potrivit unui comunicat de presă remis Bursei de Valori București (BVB).  click să citești tot articolul
Politică, 19:41
     Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, i-a solicitat astăzi constructorului lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva să decidă în cel mult o săptămână dacă poate continua lucrările pe acest tronson, în condițiile în care acestea înaintează greu de un an de zile, potrivit paginii de Facebook a Ministerului Transporturilor.  click să citești tot articolul
Piaţa de Capital, 18:49
     Indicii de pe Bursa de Valori București (BVB) au închis în teritoriu pozitiv ultima ședință de tranzacționare a săptămânii, lichiditatea totală fiind de 16,8 milioane de lei (3,6 milioane de euro).  click să citești tot articolul
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
23.02.2018
BVB
     O treime din rulajul ședinței de tranzacționare de ieri a venit din transferul "deal" efectuat cu 1,5% din acțiunile SIF5 Oltenia, în valoare de 17,68 milioane lei. Schimbul a fost realizat...  click să citești tot articolul
23.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, în condițiile în care așteptările tot mai mari legate de majorarea dobânzilor în SUA au afectat apetitul pentru risc, la nivel global.  click să citești tot articolul
22.02.2018
BVB
     * Piața a înregistrat a treia scădere consecutivă
     * Titlurile OMV Petrom au scăzut cu 1,14%
       Piața a înregistrat în ședința de tranzacționare de la mijlocul săptămânii, cea de a treia zi de scădere consecutivă, majoritatea cotațiilor emitenților listați la Bursa de Valori București (BVB)...  click să citești tot articolul
22.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, în special în sectorul tehnologic, investitorii fiind atenți la rezultatele financiare anunțate de companii.  click să citești tot articolul
21.02.2018
BVB
     * George Brande, Interfinbrok: "Investitorii stau într­-o stare de expectativă, ceea ce poate explica rulajul redus"
       Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a încheiat ședința de tranzacționare de ieri preponderent în scădere, singurul indice ce a cunoscut o creștere fiind BET-FI, al celor cinci...  click să citești tot articolul
21.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au crescut ieri, în a doua parte a zilei, datorită rezultator financiare peste așteptări anunțate de unele companii.  click să citești tot articolul
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 23 februarie 2018
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRY
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2.9567
2.3802
2.9752
4.0473
0.1839
0.6251
0.2138
4.6552
5.2837
1.4879
3.5385
0.2273
0.4804
1.1161
0.0671
0.4637
0.9990
3.7813
0.3261
1.1634
0.5969
0.0584
0.3509
0.2033
2.7585
0.0395
0.1402
1.0295
0.6259
0.1202
161.6184
5.4853
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
23.02.2018
     The dismissal of chief DNA (National Anti-corruption Department) prosecutor Laura Codruța Kovesi was announced last night by Justice Minister Tudorel Toader, at the headquarters of the Ministry, after presenting the justification of the decision, presented in the form of twenty bullet points, while also taking the opportunity to mention he had been head of class, which surprised everybody, because no one was interested in his school achievements.  click here to read the entire article
21.02.2018
LIBERAL SENATOR STRIKES AGAIN
     * Senators have voted for the annual effective rate to be at most 2.5% higher than the policy rate when it comes to mortgage
     * The law will go to the Chamber of Deputies - the decision making forum
     * Senator Zamfir: "Today, we have become European as far as the manner in which loans are granted as well"
       PNL senator Daniel Cătălin Zamfir does not disappoint. His draft law concerning the capping of interest rates was the first that appeared on the agenda yesterday, in the common meeting of the specialized commissions and despite the controversies between him and a few other party colleagues, including the president of the Economic Commission Florin Cîțu, the liberal got more than he had made his objective initially - not just the capping of compensatory and penalty interest rates, but also the capping of the annual effective interest rate charged by banks and Non-Financial Banking Institutions (IFNs).  click here to read the entire article
20.02.2018
UPON REQUEST FROM ONE SHAREHOLDER,
     * The investigation concerns the deliberate reporting of inaccurate financial statements or untrue information
     * Sebastian Vlădescu: "An investigation is the only solution which would show where the money went, I know I've done my job"
       The DIICOT prosecutors have begun prosecution in rem of the actions, in the "Romcab" (MCAB) case, according to a response sent by the prosecutors to Valentin Stănescu, a shareholder in the company.  click here to read the entire article
20.02.2018
     Decorated by Traian Băsescu with the Star of Romania, Gunther Krichbaum, the president of the European Affairs Commission of the Bundestag, asks the president of the European Commission, Jean Claude Juncker, through a letter, not to suspend the application of the Cooperation and Verification Mechanism (MCV) concerning the Romanian judicial system and writes that "in the event of new attacks on the independence of the judicial system, should take into consideration initiating the procedure for the activation of article 7 of the EU treaty" (the suspension of Romania's voting rights in the EU council).  click here to read the entire article
16.02.2018
VALERY KUZMIN, AMBASSADOR OF THE RUSSAIAN FEDERATION IN BUCHAREST:
     * Lucian Bode, co-initiator of the BRUA, is asking for clarifications from Teodor Meleșcanu concerning the export of natural gas from Hungary
       We are happy that the perimeters on the continental coast of Romania (ed. note: offshore in the Black Sea) will start being exploited, because there lies inactive a very important resource of the energy industry, his excellency Valery Kuzmin, Ambassador of the Russian Federation told us in Bucharest, during Diplomat's Day.  click here to read the entire article
15.02.2018
IN THE MEETING WITH THE ANRM
     * Also discussed were the intentions of the Mazarin company to acquire some perimeters
       The management of the National Mineral Resources Agency (ANRM) met on Tuesday with Shelley Saxen, deputy economic advisor of the US embassy in Bucharest. On the agenda was last Friday's order issued by the ARNM which establishes the reference price for natural gas mined in Romania, in order to set the royalties will be calculated based on the trading prices on the hub of CEGH Vienna, according to sources close to the talks.  click here to read the entire article
14.02.2018
     * Gigi Dragomir, the president of the ANRM: "We see no reasons why the price of natural gas paid by the end consumers should increase"
     * ROPEPCA: "The proposal to adapt the royalty for natural gas made in Romania to a virtual foreign number shows a lack of sovereignty"
       The reference price for natural gas extracted from Romania, in order to establish the royalties, will be calculated based on the trading prices of the CEGH Viena hub, the National Agency for Mineral Resources announced on Friday, which issued the Order concerning the approval of the Methodology to set the reference price for natural gas extracted from Romania.  click here to read the entire article
07.02.2018
     The Black Monday of 1987 came two months after the beginning of the term of Alan Greenspan as head of the Federal Reserve. Back then, the Dow Jones Industrial Average (DJIA) fell 508 points, 22.61% below that of the previous trading day.  click here to read the entire article
06.02.2018
     * Mihai Dragoș says that the value of the Certinvest Dinamic fund units is updated slowly on the site
     * The investor raises questions about the ties between the fund's managers and the unlisted bond issuers in the fund's portfolio
       Investor Mihai Dragoș has filed a complaint with the Financial Oversight Authority concerning the open fund Certinvest Dinamic, managed by Certinvest.  click here to read the entire article
05.02.2018
     The National Bank of Romania (NBR) thinks that the National Liberal Party (PNL) is a pariah.  click here to read the entire article
30.01.2018
     The female prime-minister seems like a victory against sexism. The emancipation of our women seems to find its expression in the appointment of Viorica Vasilica Dăncilă as head of the Executive.  click here to read the entire article
25.01.2018
THE SALE OF BANCPOST HAS REOPENED THE ISSUE OF LOANS PAID ON TIME, SOLD IN HOLLAND
     * NBR: "It is still up to the courts to establish and verify the legality of the assignment"
     * Debtor: "I went to the address in Holland and there was no main office of any Eurobank entity there"
     * Cuculis: "Companies that have acquired loans are collecting interest illegally"
     * Civil Code: "The assignee may only enforce their rights on a third party after notifying the debtor that they have been assigned"
     * The bank has not notified the customers before selling their loans
     * Bancpost had not answered our enquiry on the matter, by the time the newspaper had gone to the printers
       The sale of Bancpost to Banca Transilvania, without the loans paid to day that were assigned in the past to a Dutch entity, has once again brought up the issue of loans sold abroad, even though they were performing. Customers who have found themselves in this situation have pointed out a number of irregularities in the assignment process.  click here to read the entire article
22.01.2018
     The issue of the funding of the budget deficit will become acute in 2018, as the government authorities show us that they haven't learned anything from last year's experience.  click here to read the entire article
22.01.2018
RULING OF THE COURT OF APPEAL
     * Profit.ro Publishing owes the Romanian state approximately 360,000 Euros, and "N.ro Agenția de Știri" SRL, approximately 460.000 Euros
       Journalist Cristi Popa has won in the Court of Appeal the lawsuit against Profit.ro Publishing SA, by which he had disputed the decision by which he had been laid off in 2016, as the court decided that he would be reinstated to the job he held before his layoff, as well as the payment of compensatory salaries.  click here to read the entire article
19.01.2018
GIGI DRAGOMIR, REINSTATED AT THE ANRM
     * The dismissal of Gigi Dragomir as chairman of the ANRM, was one of the last decisions made by Mihai Tudose
     * The reinstatement of Gigi Dragomir as head of the ANRM, among the first decisions made by Mihai Fifor
     * Daniel Zamfir, PNL: "I hope that the reinstatement of Dragomir to his own job represent the admission of the mistake made by Tudose, concerning the obstructing of the updating of the reference price for natural gas"
       Former prime-minister Mihai Tudose and the current interim prime-minister Mihai Fifor, seem to have something in common, aside from the position they fill - they seem to be seriously concerned with the natural gas royalties.  click here to read the entire article
.