INFRASTRUCTURA FEROVIARĂ A ROMÂNIEI, LA PĂMÂNT
BURSA 11.09.2018

George Marinescu
 
mărește imaginea
     *  Reprezentanții salariaților celor trei companii feroviare de stat: "Proiectul de strategie propus este unul care va duce la falimentarea structurii feroviare din țara noastră"
     
     
     Strategia Ministerului Trans­portului și a CFR SA pentru infrastructura feroviară pentru anii 2018-2022 poate fi rezumată astfel: prin investițiile pe care statul dorește să le facă la modernizarea căii ferate, viteza trenurilor de marfă va crește de la 20 km/h la 30 km/h pe magistralele principale. Pe cele secundare, conform mecanicilor de locomotivă, se circulă pe anumite porțiuni cu o viteză cuprinsă între 5 și 10 km/h.
     Dezbaterea publică organizată, ieri, la sediul ministerului de profil, la solicitarea Federației Mecanicilor de Locomotivă, a fost una aprinsă, deoarece reprezentanții salariaților celor trei companii feroviare de stat consideră că proiectul de strategie propus este unul care va duce la falimentarea structurii feroviare din țara noastră.
     Viitoarea strategie pe care ministerul de resort dorește să o aprobe prin Ordin al Ministrului Lucian Șova nu răspunde însă nevoilor actuale cu care se confruntă operatorii publici și operatorii privați de pe calea ferată.
     Reprezentanții operatorilor și cei ai angajaților din sistem acuză faptul că strategia este contrară actualei politici europene cu privire la infrastructura feroviară și că se bazează foarte mult pe masterplanul de transport, deși acesta a fost dezavuat de către Comisia de la Bruxelles.
     În replică, reprezentanții Ministerului Transporturilor și cei ai CFR SA susțin că au preluat din masterplan doar lucrurile pozitive privind reînnoirea infrastructurii feroviare și finanțarea proiectelor pentru modernizarea căii ferate.
     Cu toate acestea, încă de la începutul dezbaterii, s-a conturat clar ideea că aplicarea viitoarei strategii feroviare, indiferent de modul în care ea va fi alcătuită, depinde în mare măsură de finanțarea de la bugetul de stat.
     Dorin Mitan, reprezentant al CFR SA la dezbaterea strategiei feroviare a declarat: "Noi am programat anual re­înnoirea a 350 km de cale ferată. Din păcate, în ultimii 15 ani ritmul de re­înnoire a fost de 10-12 km/an, din cauza subfinanțării de la bugetul de stat".
     
     *  Viteze reduse, poduri în pericol
     
     Două dintre prioritățile viitoarei strategii sunt reabilitarea transportului feroviar pe piața internă și reînnoirea infrastructurii. Conform reprezentantului CFR SA, Dorin Mitan, situația actuală este critică, deoarece peste 60% din subsisteme trebuie reînnoite, iar un program în acest sens ar trebui aplicat în următorii 15 ani.
     Dorin Mitan a spus: "În 10 ani, dacă vom respecta programul ce va fi stabilit prin strategie și vom aduce liniile la nivel calitativ european, vom putea să avem pe magistrale o creștere de minimum 25% a vitezelor tehnice și o creștere de maximum 50% a vitezelor comerciale actuale, ceea ce ar însemna un salt foarte important pentru transportul feroviar".
     Cu toate acestea, liderii sindicali consideră că majorările preconizate în strategia feroviară sunt foarte mici și că, de fapt, nu se urmărește o modernizare rapidă a rețelei feroviare din țara noastră, fapt care nu va schimba actuala politică a Ministerului Transporturilor de favorizare a transportului rutier în detrimentul celui de pe calea ferată.
     Iulian Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă a menționat: "Această strategie este o dezamăgire, deoarece nu conține concluzii sau propuneri concrete privind reînnoirea și modernizarea sistemului feroviar. Este inadmisibil ca o companie care administrează infrastructura feroviară să vină cu niște propuneri din masterplanul care a fost contestat. Este inadmisibil să spunem, în conținutul documentului, că pentru transportul de marfă viteza comercială nu contează. Ca și concurență cu transportatorii rutieri, viteza este prima care contează, pentru că ea ne dă în primul rând oferta financiară.
     Nu cred că este irelevant cum ducem mărfurile din punctul A în punctul B pe o distanță de 200 km, dacă le duc într-o zi sau în trei săptămâni. În aceas­tă strategie nu este prevăzut niciun leu pentru următorii patru ani. De aceea, solicităm ca documentul să fie refăcut în totalitate".
     Sindicaliștii susțin că în timp ce în Uniunea Europeană trenurile de marfă circulă pe calea ferată cu viteze cuprinse între 70 și 90 km/h, în țara noas­tră garniturile respective "se târăsc" cu 20 km/h, iar propunerea din strategie va mări această viteză cu foarte puțin și se va circula cu 30 km/h pe liniile magistrale, în timp ce în sistemul secundar viteza va rămâne aceeași de acum, cuprinsă între 5 și 10 km/h pe anumite porțiuni.
     Situația este la fel de dramatică și cu privire la 5.000 de poduri și podețe din infrastructura feroviară, dintr-un total de 17.694 de astfel de obiective aflate în patrimoniul CFR SA. Conform reprezentantului companiei de stat, Dorin Mitan, aceste 5.000 de obiective fac parte din procentul de 60% al infrastructurii care a depășit termenul de scadență în privința reîn­noirii și modernizării. El a specificat că depășirea acestui termen nu înseamnă că podurile și podețele sunt inutilizabile, afirmație la care liderii de sindicat au susținut că de fapt pe aceste poduri și podețe se circulă cu o viteză de 5 km/h.
     "Pe ritmul actual de finanțare, dacă nu s-ar aproba o strategie clară, pentru repararea și modernizarea tuturor obiectivelor ar trebui să treacă 100 de ani", a menționat Dorin Mitan.
     Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a spus: "Aceas­tă strategie arată că nimeni din conducere nu este interesat de infrastructura feroviară. Am ajuns pe calea ferată într-o stare jalnică. Avem în acest moment 175 de pagini de restricții și limitări de viteză ce arată starea în care se află în acest moment calea ferată. În strategie nu se prevede nimic cu privire la reducerea acestui număr impresionat de restricții".
     
     *  Guvernul liberalizează piața transportului feroviar de călători
     
     Un alt punct controversat din strategia feroviară îl reprezintă modul în care Guvernul și Ministerul Transporturilor doresc să realizeze liberalizarea transportului de călători pe calea ferată. Conform datelor actuale, liberalizarea totală a transportului de călători ar urma să fie făcută la sfârșitul acestui an.
     Cu privire la acest aspect, Iulian Măntescu, liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă a spus: "Discutăm despre transportul de călători. Pachetul IV feroviar prevede liberalizarea totală a transportului de călători, iar România vrea să o facă din decembrie 2018. De ce ne grăbim, dacă legislația ne permite să mergem până la termenul de grație decembrie 2023? Sau, în cel mai rău caz, până la finalizarea contractelor de servicii publice, putem să semnăm contracte pe 10 ani, să securizăm transportul și cele 6 sau 7 firme care operează în momentul actual să aibă timp să se doteze, pentru a concura cu orice alt operator, cu orice altă multinațională din Europa. Dar liberalizând din decembrie 2018, e clar că îi scoatem de pe piață și pe CFR Călători, și pe ceilalți operatori. Probabil că vor mai rămâne unu sau doi pe anumite secții".
     Reprezentanții angajaților din domeniul feroviar susțin că, în timp ce statele din Uniunea Europeană generalizează conceptul de tram-train, cu o dezvoltare pe scară largă a infrastructurii feroviare urbane, în țara noastră se încearcă adoptarea unei strategii feroviare pe trei coridoare de transport, dintre care în 19 ani a fost realizat doar o jumătate de coridor; adică din 890 km, au fost modernizați și recepționați doar 406 km de cale ferată de pe coridorul IV.
     Rodrgio Maxim, liderul FSTFR a susținut: "Toată lumea se pregătește de liberalizarea pieței de transport feroviar de călători în anul 2019, în loc să fim preocupați de starea infrastructurii și a materialului rulant. De aceea, solicităm retragerea acestei strategii pentru că nu cuprinde toate elementele din teren și nici nu indică sursele de finanțare". El a declarat că, dacă solicitările angajaților nu vor fi luate în seamă, mecanicii de locomotivă sunt pregătiți să declanșeze acțiuni de protest, care ar implica, în ultimă fază, încetarea lucrului.
     Atitudinea angajaților este cauzată și de faptul că într-una dintre anexele strategiei feroviare se prevede o scădere a numărului de salariați din cadrul celor trei companii feroviare de stat.
     "În anexa 12, scrie că vom avea cu aproape 5.000 de salariați mai puțin până la finalul anului 2022. În loc să avem o analiză clară cu privire la starea infrastructurii și a materialului rulant și cu privire la finanțarea necesară și a surselor de finanțare pentru perioada 2018-2022, în strategie unii s-au ocupat strict de politica de personal", a spus, pentru Ziarul BURSA, Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.
     Susținătorii strategiei aflată în dezbatere susțin că sunt prevăzute sursele de finanțare: din veniturile proprii ale companiei CFR SA și din alocări bugetare.
     "În acest moment, alocarea de la bugetul de stat pentru infrastructura feroviară nu atinge 800 milioane lei anual. Noi dorim pe această strategie să atingă 1,45 miliarde lei. Ce s-a stricat în ultimii 30 de ani, nu se poate rezolva într-un an sau doi. Știm ce vrem să facem, știm ce trebuie făcut cu acești bani și, dacă îi vom primi, vă garantez că vor fi folosiți așa cum trebuie" a precizat Dorin Mitan, reprezentant al CFR SA.
     Conform tuturor părților implicate în domeniul feroviar, ar fi necesară o alocare de 2% din Produsul Intern Brut ca să avem un sistem la standarde europene, cu căi de rulare moderne, cu linii de mare viteză pe rutele București-Budapesta, București-Belgrad și București-Sofia, și cu material rulant nou și nu second-hand. 

     *  500 de călători într-un singur vagon
     
     Problemele reclamate de sindicaliști privind materialul rulant pe calea ferată au primit, ieri, o nouă confirmare. CFR Călători a pus la dispoziție un singur vagon pentru 500 de călători la trenul Regio 8386 de pe ruta Mangalia - Constanța. Oamenii au făcut scandal și nu au lăsat trenul să pornească din stație. O parte dintre ei au plecat cu alte mijloace de transport, iar la fața locului a sosit un echipaj de poliție care a încercat să calmeze spiritele încinse.
     Mihai Cojocaru, unul dintre cei care și-au cumpărat bilet la trenul respectiv a spus: "CFR a scos din orar trenurile soarelui și a vândut bilete pentru un tren cu un vagon, pentru 500 de persoane. Oamenii nu au permis plecarea trenului din stația Eforie Nord. Menționez că pasagerii au fost nevoiți să stea în toaleta trenului, ca să poată urca mai mulți călători. Eu am renunțat să mai merg. Voi merge cu alt mijloc de transport. Trenul are deja întârziere și oamenii au pierdut legăturile din Constanța".

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Trimite părerea ta.
Nume (maxim 50 caractere)
E-mail (optional)
Titlu (maxim 50 caractere)
Mesaj
 
REGULAMENTUL MESAJELOR
Acord
Prin trimiterea opiniei ne confirmați că ați citit regulamentul de mai sus și că vă asumați prevederile sale !

1.  "20km/h"
    (mesaj trimis de anonim în data de 11.09.2018, ora 07:27)  
 Înseamnă că UE vrea falimentul Cfr?
 Până nu demult Calea ferată era considerată strategie de război sau ceva de genul. Rusia și Austria nu are aceeași lățime de Sina cu a noastră.
 Unde diferă șina se trage cortina de fier?


 
  1.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de Obama , in data de 11.09.2018, ora 09:15)
 
 ce legatura are UE cu redirectionarea banilor destinati infrastructurii catre pensii si salarii sau cu lipsa interesului conducatorilor companiilor de stat de a depune proiecte viabile pentru finantare europeana?
 ah, trebuie sa vina UE sa le bage in traista sau ii mai controleaza sa nu fraudeze bugetul european. Da, intr-adevar, e foarte rea!!


 
  1.2.   Pai  (răspuns la opinia nr. 1.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 11.09.2018, ora 13:01)
 
 În justiție cum dau sfaturi?


 
  1.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 11.09.2018, ora 17:25)
 
 Redirecționarea banilor destinați infrastructurii către pensii și salarii?
 Ne poți identifica mai precis evoluția investițiilor în infrastructura CFR? Puteți încerca ultimii 28 de ani?


 
2.  Asta s-a dorit, asta avem !
    (mesaj trimis de x în data de 11.09.2018, ora 09:30)  
 Avem derbedeii care militeaza pentru taxe auto pe toate canalele media ale scuristilor dar nu avem cale ferata electrificata. Transportul pe calea ferata care ar fi trebuit sa fie cel mai ieftin si cel mai rapid a ajuns lent si scump, iar meseria de sofer de camion cea mai des intalnita in romania. In loc sa construim cateva cai ferate si cateva trenuri, am importat zeci de mii de camioane si remorci din Germania. Asta s-a vrut, asta avem dar sa ma scuteasca de lupta cu poluarea pentru ca diminuarea poluarii se face printr-o infrastructura feroviara electrificata nu prin zeci de mii de fofeze electrice care ne vor polua mai devreme sau mai tarziu apele cu plumb, cadmiu, zinc si alte metale grele . Securistii aia platiti sa ne vegheze tara ar trebui sa nu mai faca lobby firmelor auto ci sa vada ca transportul pe cale ferata este viitorul. Vorbe in vant.


 
  2.1.   Bravo !  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de un guru , in data de 11.09.2018, ora 11:05)
 
 Ce drak au securistii cu parlamentarii si guvernantii incompetenti ? Nici nu au vandut CFR nici nu s-au ocupat serios de modernizare.Daca se dau aiurea pomeni de cate ori avem crestere economica si se mai si fura in draci o sa cada podurile ca la italieni.De ce sunt dobitoci ? Pt ca pot vorba unui clasic , demn urmas al unora cu ciocul mic ca avem puterea .Noi avem partide de stanga si dreapta dar de fapt avem partide de inapoi (toate) si inainte (zero) Exact mentalitatea romanilor cu masini scumpe in fata unor blocuri jegoase din orase infecte blocheaza evolutia poporului pt ca nu realizeaza ce conteaza cu adevarat sanatate,educatie , justitie , drumuri ,etc


 
  2.2.   x  (răspuns la opinia nr. 2.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 11.09.2018, ora 11:12)
 
 Ce drak are vanzarea CFR cu infrastructura ?. Caile ferate trebuiau modernizate de zeci de ani. Exista lege ca 10% din reteaua feroviara trebuie inlociuta pe an, nu se respecta. Nu se autosesizeaza nimeni pentru ca daca iei dealerii auto locali fiecare are in spate niste securisti sau tine pe firma masini pentru toata coruptia locala. Distrugerea transportului feroviat NU tine de clasa politica romaneasca. E mai de sus. Daca vreunul ar indrazni ar avea imediat dosare de coruptie deschise.


 
  2.3.   Are si n-are dar are :)  (răspuns la opinia nr. 2.2 )
    (mesaj trimis de un guru , in data de 11.09.2018, ora 13:00)
 
 Are , pt ca daca fie iti permiti ca stat sa faci sa arate trenurile alea decent , sa suplimentezi nr de vagoane , etc , fie nu iti permiti.Daca nu iti permiti gasesti o forma de privatizare sa se ocupe altii care au bani de trenuri si tu faci drak in 4 pt infrastuctura dupa cum ai spus.Altfel carpesti la infinit niste jeguri de trenuri si nici infrastructura nu o faci ca dai aiurea banii pe rahat.De ce drak se fac deficite cand avem crestere marind exagerat veniturile unora si lasand praf investitiile ? Dezinteres, hotie , prostie la cei care au avut puterea .Aia cu securistii sunt de vina e o poveste.Pe securisti cine-i plateste? Statul nu Soros.Deci cei care conduc au toate parghiile dar nu vor ca e mai simplu cu pomeni, pensii de lux si investitii ioc.


 
  2.4.   erata  (răspuns la opinia nr. 2.3 )
    (mesaj trimis de un guru , in data de 11.09.2018, ora 13:04)
 
 Fara,,daca,, ala ca de draci scriu cum vorbeste VV :)


 
  2.5.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.3 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 11.09.2018, ora 13:44)
 
 La noi s-au rotit toate partidele la putere si incepand cu ministriatul lui Basescu in caile ferate nu s-a mai dezvoltat nimic.De asta spuneam ca este mai de sus. Cale ferata avem mai putini km decat am avut cand Basescu a preluat mandatul. Daca statul ar fi interesat cu adevarat in micsorarea poluarii ar dezvolta cale ferata electrificata inclusiv acolo unde nu exista. Este mult mai ieftina decat autostrada, polueaza mai putin si este mai eficient. Odata ce exista cale ferata rezonabila, apar si investitori privati romani sau straini dispusi sa opereze transport in Romania. Ce se vede cu ochiul liber este lobby-ul celor care vor autostrada nu cale ferata si celor care vor sa impuna taxa auto. Ca nici una din fortele politice actuale la putere sau in opozitie nu vor cai ferate, s-a dovedit cand au fost la guvernare. Restul e propaganda vanduta cui e dispus ca creada. Ce vrea Lucian Sova este perfect laudabil la fel cum este si aducerea cailor ferate in discutie de catre ziarul Bursa. Intr-o tara unde a suficient sa te consideri intelectual doar ca il injuri pe Dragnea temele de discutie relevante lipsesc. Sa vedem cate sindicate si cate dosare penale o sa i se sparga in cap lui Sova.


 
  2.6.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.5 )
    (mesaj trimis de un guru , in data de 11.09.2018, ora 14:01)
 
 Numele nu il prea ajuta :) Problemele la calea ferata , ca toate in Romania vin din vremuri stravechi in care vorba lui Creanga statea sfoara cu dolarei de crapau unii derectori jucandu-se cu dansa :) Dupa care au plecat la odihna peste ocean nu la puscarie cum se cadea pt unii.Asa ca tot de la tanti coruptia ni se trage si reprezentantii ei de peste tot.Daca justitie nu e nimic nu e .Iar legile le face statul.Nea Tudorel cu bunele si relele lui a demonstrat ca statul face ce vrea daca vrea.Doar ca trebuie sa avem un stat pt binele cetatenilor nu pt raul lor altfel avem un stat total paralel cu nevoile reale ale oamenilor. Si am inteles ca nu se mai accepta niciun stat paralel :)


 
  2.7.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 11.09.2018, ora 17:29)
 
 Securiștii au infiltrați în Parlament și în structurile guvernului. Genul de infiltrați care sunt acolo după orice rotație de la guvernare.
 Securiștii și interesele lor imediate sunt cauzele subdezvoltării României.
 Tatăl falimentului CFR este chiar Băsescu, cel care elimina rute pentru dezvoltarea transportului auto, bineînțeles, privat, cu antreprenoriat SRI detașat.


 
  2.8.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.6 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 11.09.2018, ora 17:30)
 
 Dacă Securitatea are justiția, mafia securistă nu va ajunge niciodată la pârnaie, ci în Miami, pe malul lacului unde șade și vila lui Iohannis.


 
3.  transport national
    (mesaj trimis de cfr în data de 11.09.2018, ora 15:28)  
 in curand n-o sa mai putem circula cu nimic in tara asta.calea ferata e la pamant,drumurile sunt aglomerate si degradate din aceasta cauza,transportul fluvial e ca si inexistent.


 
4.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 11.09.2018, ora 15:53)  
 Bine ca sunt bani pentru pensii speciale (vreo 7 miliarde anual), pentru asistati social peste 10 miliarde, in timp transportul feroviar este ingroapat de penalii din politica. Evident ca ceferistii au votat cu PCR si urmasul lor psd, aliat cu alde si udmr. Transportul feroviar este mai efficient decat cel rutier.


 
5.  fără titlu
    (mesaj trimis de Gigi în data de 11.09.2018, ora 19:09)  
 Votati pesede/alde/udemere!


 
Aceeasi sectiune (Companii Afaceri)
Piaţa de Capital
LA MIJLOCUL ȘEDINȚEI:
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în prima parte a ședinței de tranzacționare de astăzi, o lichiditate de 50,48 milioane lei (10,8 milioane de euro).  click să citești tot articolul
Internaţional
     Principalii indici ai burselor asiatice au închis ședința de tranzacționare de astăzi în apreciere.  click să citești tot articolul
Bănci-Asigurări
     * Dolarul a coborât cu 0,72 bani în fața monedei naționale.
     * Francul s-a apreciat la 4,1386 lei  click să citești tot articolul
Bănci-Asigurări
     Indicele ROBOR la 3 luni a stagnat la 3,08%, valoarea înregistrată în sedința precedentă, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR).  click să citești tot articolul
Internaţional
     Indicii bursieri europeni au deschis ședinta de tranzacționare de astăzi în apreciere.  click să citești tot articolul
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
18.09.2018
BVB
     * Rulaj de 42 milioane de lei, în apropierea mediei acestui an
     
     Cinci dintre cei nouă indici ai Bursei de Valori București (BVB) au încheiat prima ședință de tranzacționare a săptămânii ușor în...  click să citești tot articolul
18.09.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au avut un curs mixt ieri după-amiază, pe fondul revenirii temerilor legate de escaladarea războiului comercial dintre cele mai mari economii ale lumii: SUA și China.  click să citești tot articolul
17.09.2018
BVB
     * Toți indicii bursieri, în scădere
     
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în ultima ședință de tranzacționare a săptămânii, un rulaj în creștere de 61,09 milioane...  click să citești tot articolul
14.09.2018
BVB
     * Toți indicii bursieri, în scădere
     
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în ședința de ieri, un rulaj în creștere de 43,41 milioane de lei, aproape dublu față de...  click să citești tot articolul
14.09.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au crescut ușor ieri, după ce Banca Centrală Europeană (BCE) a decis să nu modifice dobânzile.  click să citești tot articolul
13.09.2018
     * Rulaj de puțin peste 29 milioane de lei
     
     Piața principală a Bursei de Valori Bucuresti (BVB) a înregistrat, în ședinta de tranzacționare de la mijlocul săptămânii, un rulaj de numai 29,1...  click să citești tot articolul
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 18 septembrie 2018
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sârbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRY
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2.8686
2.3764
3.0576
4.1386
0.1826
0.6230
0.2219
4.6478
5.2258
1.4303
3.5542
0.2376
0.4872
1.0807
0.0588
0.4469
0.6249
3.9793
0.2669
0.9626
0.5795
0.0547
0.3536
0.2114
2.6248
0.0393
0.1412
1.0833
0.6257
0.1222
153.4282
5.5771
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
07.09.2018
DEPUTY VIRGIL POPESCU, VICEPRESIDENT OF THE COMMISSION FOR INDUSTRIES AND SERVICES
     The offshore law will once again reach the Commission, in one or two weeks, according to Mr. Virgil Popescu, the vice-president of the Commission for Industries and Services, the Chamber of Deputies.  click here to read the entire article
05.09.2018
MRS. FIREA'S VERBAL BOMBS
     * "There have been attempts for the prefect to be made a scapegoat"
     * "The support from the government wasn't much to talk about, so if it were withdrawn, there wouldn't be much of a difference"
     Bucharest's General Mayor was heard on Tuesday as a witness by the prosecutors of the General Prosecutor's Office in the case concerning the events which happened on August 10th in Victoriei Square. Before going into the Prosecutors' Department building, Gabriela Firea said she stood by her statements made immediately after the meeting of the National Executive Committee of the PSD and said: "I always speak based on facts, not just in this particular case, but in other areas as well, including politics. I will be answering to the questions of the prosecutor who contacted me and told me I was supposed to be heard in the case which is now being investigated concerning the intervention of the gendarmes on August 10th".  click here to read the entire article
31.08.2018
     The particularly hot weather and the conditions of extreme draught in Europe have brought to light terrible warnings from the past.
     Associated Press recently wrote that in the riverbed of the Elba in the Czech Republic have resurfaced the giant stones known as "the hunger stones", which have indicated over time, the coming of hard times.
     "When you see me, weep", is written on one of these stones, which seems to be considered the best hydrological benchmark in Europe. The inscription is in German and dates back to 1616.
     A detailed analysis of the stone inscriptions was published by the Czech researchers in the "Climate of the Past" magazine in 2013 (author's note: "Droughts in the Czech Lands, 1090-2012 AD", April 2013).  click here to read the entire article
29.08.2018
     * Claudiu Cazacu, XTB România: "United States companies have posted results that even exceeded the analysts' expectations, which were already for 2-figure profit increases"
     * Liviu Moldovan, financial analyst: "Currently, investors have a «blind» faith in the stock markets, in general, and in that of the US, in particular"
     For the first time in the history of the American markets, Nasdaq has surpassed the psychological level of 8,000 points.
     In the August 27 session, the Standard & Poor's 500 (S&P 500) index also reached an all time high, ending the trading session at almost 2,897 points.  click here to read the entire article
27.08.2018
     The capital market was marked, last week, by a number of controversial statements tied to the listing of Digi Communications, starting from the statements made recently by Darius Vâlcov, state advisor on the team of the prime-minister, who wrote on his Facebook page that he has asked the Financial Oversight Authority (ASF) if it was true that the book value of the Digi shares was 1 leu and 8 bani, and pointed out that at the time of the IPO, the shares of Digi were listed at 40 lei and are currently priced at 28 lei (30% down) and keep going down.  click here to read the entire article
23.08.2018
     Angela Merkel inaugurated the highway in December 2005, less than a month after she became chancellor of Germany.
     The highway was built on the territory of the former East Germany, connects Lubeck and the Polish border, after the junction with A11, and goes through the electoral precinct of chancellor Merkel.  click here to read the entire article
20.08.2018
THE NATIONAL MINERAL RESOURCES AGENCY, IN A NOTIFICATION TO THE PRIME-MINISTER:
     The Romanian government has lost over 8 billion lei, between 2006-2018, following the failure to update the royalties paid by the oil and gas companies, says Gigi Dragomir, the president of the National Mineral Resources Agency (ANRM), in a report sent to the prime-minister.  click here to read the entire article
15.08.2018
      * (Interview with Radu Grațian Ghețea, President - CEO of CEC Bank)
     In banking there are many risks and that is why banks need to be flexible and have as diverse an exposure as possible, which take the market circumstances at the time into account, says Radu Grațian Ghețea, President and CEO of CEC Bank. He told us, in an interview: "We have to adapt to what is happening in the market and we need to do things in such a way that the economic activity and that of the bank both function properly. If we're going with the idea that we want to eliminate every risk, then we'll just stop doing anything. For instance, we have been and we are a bank which heavily funds agriculture, which also means animal husbandry. A few years ago, our exposure to the aviculture sector was rather significant, and when the avian flu came we had to cover some non-performing loans on that segment. Now that the avian flu is done, we are facing the swine flu. What should we do, stop lending?"
     Reporter: Lately, there have been opinions from some experts who are saying that there is a wave of non-performing loans of the ones taken out by the First Home Program. What is your comment on these statements?  click here to read the entire article
08.08.2018
     * (Interview with Laszlo Diosi, OTP Bank CEO)
     Reporter: How would you describe the banking market, at the present time?
     Laszlo Diosi: Even though there are plenty of challenges, there are also many opportunities for the Romanian banking system. The lessons of the financial-economic crisis have resulted in a better regulated framework, stable, transparent and predictable. The guiding line of the policies developed by the authorities that are qualified, but in particular by those with a regulatory and oversight role has been characterized by a balance between profitability and systemic safety.
     But there is no shortage of challenges. We are talking here about challenges which concern the digitalization of the banking system and the national and international legislation. The entire system needs to align with complex and sometimes confused regulations.
     Recorded by Emilia Olescu  click here to read the entire article
31.07.2018
     * (Interview with Dan Paul, the president of the Association of Brokers)
     The management of the Bucharest Stock Exchange (BVB) needs to find out from brokers whether Romania truly needs a derivatives market, says Dan Paul, the president of the Association of Brokers, who was kind enough to grant BURSA an interview.  click here to read the entire article
27.07.2018
THE DĂNCILĂ GOVERNMENT AFTER SIX MONTHS
     Now we know why prime-minister Dăncilă was in a hurry to announce the activity report for the first six months at the helm of the Romanian government: the nice tale of the hike of pensions and salaries wasn't supposed to be overshadowed by the evolution of budget expenses, whose increase has led the deficit of the consolidated general budget to 1.61% of the GDP, from 0.88% after the first five months of the year.  click here to read the entire article
23.07.2018
BECAUSE AN AGREEMENT ON THE PRICE COULDN'T BE REACHED,
     The public offer started by Vimetco and Conef for a stake of at most 53.77% of the shares of Alro Slatina (Alro) has been unsuccessful, as the issuer announced that due to the unfavorable market conditions, the shareholders, company and underwriters couldn't agree on a price for the volume of 383.79 million shares put up for sale.  click here to read the entire article
23.07.2018
ECONOMIC ANALYST AURELIAN DOCHIA PREDICTS:
     * According to Eurostat, Romania has the biggest governmental deficit in the EU
     The hike of some taxes, in the near future, is unavoidable, according to economic analyst Aurelian Dochia.
     His statement comes as, in the first quarter, the government's deficit has seen an increase over the last quarter of 2017, according to data by the European Statistics Office (Eurostat).  click here to read the entire article
13.07.2018
Russia World Cup
     The final tournament of the World Football Cup will end with a gala representation, the duel between Croatia and France. France, the with the most expensive players in the tournament, has met the expectations, Croatia is the biggest surprise the of the competition.  click here to read the entire article
09.07.2018
FOOTBALL AND MONEY
     Cristiano Ronaldo (33 years old) had several hits over the last few days, even though in the final tournament of the World Championship he failed to exceed expectations, as Portugal was eliminated in the round of eight.  click here to read the entire article
.