CONFERINŢA "VIITORUL PIEŢEI DE CAPITAL ROMÂNEŞTI" / VALENTIN MAVRODIN, SECRETAR DE STAT MFP:"Fondul Suveran de Investiţii va fi aprobat în maxim 2-3 luni"

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital /

"Fondul Suveran de Investiţii va fi aprobat în maxim 2-3 luni"

Fondul Suveran de Investiţii va fi aprobat în maxim 2-3 luni, după care se va trece la implementarea sa, a anunţat, ieri, Valentin Mavrodin, secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice (MFP). Domnia sa a menţionat: "Mai avem câteva chestiuni de detaliu. Au fost dis­cuţii cu Eurostat, pentru că nu dorim ca acest fond să fie clasificat în afara bugetului. Toate solicitările făcute în urma acestor discuţii au fost implementate. Aşteptăm aprobarea de la Parlament, iar forma finală a actului normativ va fi transmisă către Eurostat, care ne va spune dacă noul fond va fi cuprins în buget sau va fi în afara bugetului. Ulterior, vom străbate toate etapele aferente".

Potrivit lui Valentin Mavrodin, activitatea Fondului va fi independentă, în conducerea noii entităţi făcând parte maxim două persoane din zona publică. Fondul va avea posibilitatea să participe la proiecte de parteneriat public-privat. După înfiinţarea sa, vor urma două etape de implementare a Fondului Suveran de Investiţii - primul management va pune bazele sale, iar după o perioadă de 6-12 luni va fi selectat noul management, sub conducerea căruia va funcţiona noul fond.

Un număr de 27 de companii urmea­ză să treacă din portofoliul statului în cel al Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), după înfiinţarea acestei noi structuri, au anunţat, anul trecut, reprezentanţii MFP, precizând: "Tehnic, este un fel de privatizare, o trecere a acestor pachete de acţiuni de la statul public la statul privat". Proiectul legislativ pentru constituirea noului fond subliniază că scopul FSDI este dezvoltarea şi finanţarea, din fonduri proprii şi atrase, de proiecte de investiţii "rentabile şi sustenabile", în diverse sectoare economice, prin participare directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau pri­vaţi, precum şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.

FSDI va avea forma unei societăţi de intermediere financiară pe acţiuni, având ca unic acţionar statul român pe întreaga sa durată de funcţionare. Astfel, actul constitutiv, strategia şi activitatea Fondului se vor supune regulilor cu privire la deficitul bugetar şi datoria publică, în vederea menţinerii clasificării FSDI în afara sectorului public, pe toată durata existenţei sale.

Capitalul social al FSDI va fi alcătuit prin aport în natură, reprezentat de pachetele de acţiuni deţinute de stat la societăţile rentabile din portofoliul său, precum şi prin aport în numerar, în valoare de 1,85 miliarde lei, din privatizare.

Capitalul în numerar va fi vărsat în termen de trei ani de la constituirea FSDI, la cerere, în funcţie de necesităţile de investiţii ale acestuia. La început, statul va aloca 50 de milioane de lei, pentru costurile de funcţionare necesare în primii ani. Strategia de inves­tiţii, dar nu fiecare proiect în parte, va fi aprobată de acţionar, respectiv de stat, prin MFP.

Pachetele de acţiuni deţinute de stat la cele 27 de companii profitabile, selectate în baza unor anumite criterii, vor fi transferate în proprietatea FSDI, care va putea dispune liber de ele, în calitate de bunuri proprii.

Astfel, FSDI va încasa dividendele aferente respectivelor pachete de acţiuni şi va avea independenţa inclusiv să tranzacţioneze acţiuni ale acestor societăţi publice, în limita în care statul să nu rămână cu participaţii mai mici de 50% plus 1, la companiile unde este acţionar majoritar.

Transferul acestor pachete de acţiuni din portofoliul statului la FSDI presupune o scădere anuală a veniturilor bugetare de 2 miliarde lei, conform reprezentanţilor MFP, care au adăugat că acoperirea acestor pierderi a fost luată în considerare în politica bugetară de încadrare în deficitul de 3%.

Totalul participaţiilor statului la cele 27 de companii, calculat în 2015, pe baza activelor existente atunci în respectivele societăţi, la valoarea lor nominală, se ridică la 45 miliarde lei. Această valoare urmează să fie actualizată în urma unei evaluări ce urmează să fie făcută de către un evaluator.

Selecţia pachetelor de acţiuni deţinute de stat la societăţile rentabile s-a realizat în baza unor criterii economice (cifra de afaceri, profitabilitatea, capitaluri proprii); în funcţie de tranzacţionarea acţiunilor în condiţii de piaţă şi de importanţa strategică a companiei; ca urmare a necesităţii menţinerii unui pachet de acţiuni de control; în baza cadrului de reglementare şi supraveghere specific funcţionării unora dintre acestea, cu evitarea conflictelor de interese etc.

FSDI va fi administrat, "de o manieră independentă", în sistem dualist, de către un Consiliu de Supraveghere (CS), numit de MFP, şi un directorat numit de CS. Statul român, prin MFP, va aproba strategia investiţională şi planul de investiţii, însă managementul activelor şi pasivelor va fi realizat în mod independent, de către con­ducerea FSDI.

Consiliul de Supraveghere va fi format din nouă membri desemnaţi în baza a cel puţin următoarelor criterii de selecţie: expertiză în domeniul financiar-bancar necesară îndeplinirii responsabilităţilor specifice FSDI, experienţă în administrarea de societăţi, integritate profesională, bună reputaţie, cunoştinţe, aptitudini şi experienţă adecvate complexităţii activităţii specifice FSDI, atât individual cât şi la nivel colectiv, după o procedură proprie de selecţie transparentă, care va fi aprobată de acţionar. Primii membri ai Consiliului de Supraveghere sunt numiţi prin Hotărâre a guvernului pe o perioadă de 18 luni, având ca mandat numirea Directoratului şi organizarea activităţii FSDI. Ulterior, conform actului constitutiv, mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere va fi pe o perioadă de patru ani. Remunerarea CS va fi aprobată de MFP.

Directoratul va fi format din şapte membri numiţi de Consiliul de Supraveghere, mandatul acestuia fiind de patru ani.

Printre altele, Valentin Mavrodin a subliniat că problema cea mai mare a pieţei de capital este legată de educaţie. Oficialul susţine că, în acest domeniu, nu se pune accent pe partea practică, apreciind: "Trebuie ca, împreună cu mediul academic, să forţăm puţin lucrurile şi să dezvoltăm nivelul de înţelegere a produselor pe care Bursa de Valori le poate oferi. Nu vom putea avea niciodată rezultate bune cu un nivel de educaţie atât de scăzut". În opinia oficialului, este nevoie ca cei din conducerile BVB şi ASF să se alăture demersului de formare profesională, cu accent pe educaţie şi modernizare a produselor specifice.

Răspunzând unei întrebări, Valentin Mavrodin a subliniat că MFP a decis să emită titluri de stat prin trezorerie şi prin poştă, pe termen scurt şi mediu, şi prin Programul Fidelis, pe termen lung.

Gabriel Dumitraşcu: "FSDI, doar un motiv de propagandă şi o sursă de sinecuri politice?"

Spuneau marii înţelepţi ai neamului românesc că avem vocaţia eşecului şi că pe orice proiect amplu punem mâna, reuşim să-l compromitem, a scris, ieri, pe Facebook, Gabriel Dumitraşcu, fost şef al privatizărilor din Energie.

Domnia sa a comentat: "Conferinţa «Viitorul pieţei de capital», organizată de ziarul BURSA, mi-a adus şi prima confirmare din partea oficialităţilor, prin Secretarul de stat din Ministerul Finanţelor, domnul Valentin Mavrodin, că Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), aşa cum e structurat acum, nu are cum să aducă o creştere a încasărilor bugetare pe termen scurt şi mediu, din contra, poate amplifica deficitul bugetar al României. Am insistat cu întrebarea, dacă e sigur pe ceea ce spune şi mi-a răspuns că e absolut sigur. La comentariul meu, că, în aceste condiţii, nici promisiunea PSD din programul de guvernare privind creşterile încasărilor la buget pe seama FSDI nu este fezabilă, domnia sa mi-a răspuns că a exprimat o opinie tehnică, nu politică.

Eu ce să înţeleg? Că din punct de vedere tehnic 1-1=0 şi din punct de vedere politic 1-1=2? Diferenţa e minciună, prostie sau manipulare publică? Uite aşa, pas cu pas, demontand minciună cu minciună, înţelegem mai bine că în coaliţia de guvernare nu mai există nici profesionişti, nici vizionari, nici coerenţă, nici soluţii practice de guvernare la problemele ţării. Totate promisiunile de guvernare capătă, pe zi ce trece, un miros sulfuros, înţepător şi de neacceptat. Dragilor, cât mai sunteţi dispuşi să plătiţi pentru prostiile lor? O mie, două... zece?"

Opinia Cititorului ( 11 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. De ce este creat fondul suveran de investitii? ...pai ca sa fie mai mare cascavalul cand se infrupta din el ciocoii noi si mai mare plebea care cotizeaza. sa zicem un fel de FNI adica "dormi linistit ca EI lucreaza pt tine"

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Ideea unui fond suveran nu este rea. Prin intermediul acestui Fond, statul ar trebui sa se implice si sa dezvolte acele domenii de care economia noatra are nevoie. Dupa ce "creste" sau pune pe roate activitatea redpectiva, ar trebui s-o vanda. In acest scop nu e nevoie de "societate de intermediere financiara". Staful din conducerea Fondului trebuie sa fie buni manageri sa stie sa conduca afaceri, nu trebuie da intermedieze vanzari si cumparari financiare. Piata de capital nu are nicio legatura cu aceasta activitate. Fondul este un vehicul si atat. In plus apare o mare eroare in concept: statul stabileste strategia si planul de investitii dar adminstrarea activelor se face prin management privat! Dc.statul decide si managementul executa, de ce e nevoie de 9 membrii? Din nou se creaza o struto-camila la fel ca Sifurile si FP. Aceste entitati pot fi maxim emitenti listati pe piata dar nu pot functiona ca fonduri de investitii. Vedeti FP- nu face nicio investitie, tot ce vinde scoate din societate!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      va fi cea mai mare sifonare de active din portofoliul Romaniei. Furt calificat si mascat purtand bine-cunoscuta marca PSD. Doar justitia le mai trebuie in portofoliu ca sa poata dormi linistiti dupa furtul generalizat.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Esti poet tata!!!! Inca nu ai realizat in ce tara traiesti si cine te conduce?!?! Romanul e nascut poet si de-aia il pacalesc si jefuiesc toti.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Daca plecam de la prezumtia ca toti sint hoti, nu mai pornim nimic. Dupa cum am vazut in ultimii 25 de ani cel mai mult au furat "investitorii straini". Toate utilitatile publice energia petrolul supermarketurile si bancile sint in mana lor dar sint mai scumpe pt.noi decat pt cetatenii din tarile de origine. Este timpul sa avem grija singuri de noi. Cum capital privat national nu mai exista, statul trebuie sa dezvolte si apoi sa vanda.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Dupa cum am spus, esti poet. Aici nu este vorba de prezumtie ci de trecutul dovedit al unora dintre artizanii acestei miscari. Fondul asta o sa aiba "actiuni la purtator" via conducerea fondului. Stii care va fi finalul acestei miscari? Exact acela blamat de tine - niste baieti (adica "investitiori)" vor pune mana pe actiuni la companiile strategice care ne-au mai ramas exact atat cat sa le controleze (500%+1) ca la Petrom. Apoi va urma ceea ce s-a intamplat acolo - concedieri, majorari de preturi, profituri imense pe seama noastra si sifonari (de ce creza ca OMV-ul nu vrea mai mult din Petrom - pentru ca nu "traieste" din dividende ci grosul vine din alta parte. De unde oare daca nu din dividende?). Esti contradictoriu si sustii o actiune care va conduce la un tip de final pe care tocmai l-ai criticat. De aici si concluzia artistica ca esti poet ( Investitorii straini au furat pentru ca li s-a oferit (sau cel putin permis) aceasta cale (am fost condusi de hoti). Da, este timpul sa avem grija de noi, dar cu cine - cu dragnea, tariceanu, iordache, soferul de interlop, baronii PSD, orban, etc.? Cei mai multi dintre ei sunt ocupati cu furtul, altii cauta sa se protejeze de DNA pentru ca se stiu cu musca pe caciula (si-au facut plinul) iar cei care au ramas sunt inapti pentru competitia politica (nu ii duce mintea, sunt poeti ca sa ma exprim artistic).

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Statul NU este in stare sa dezvolte ci NUMAI sa vanda. Asta este problema - ca vor vinde ceea ce NU ar trebui sa mai fie de vandut!!!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Si stii de ce vor vinde? Ca sa ne mituiasca cu salarii mai mari. De ce? ca sa ramana la putere? De ce sa ramana la putere? Ca sa se bucure de ceea ce au furat deja pentru ca altfel, daca pierd puterea, DNA-ul si puscaria ii paste. Pentru asta sacrifica toate resursele Romaniei - pentru libertatea lor (asta este miza finala).

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      In alta ordine de idei, daca crei sa construiesti un Fond Suveran, pui bani (de exemplu din dividendele incasate de la companiile de stat) pe care sa-i transformi in active care prin dividende sau cresterea valorii sa iti aduca alti bani la fond si asa mai departe si nu procedezi invers, adica sa pui active pe care sa le transformi in bani care sa fie apoi papati (folositi ca hrana pentru haitele de baroni locali si clicile lor tot mai numeroase si ca mita electorala).

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    De ce sa ne tot vaitam. Unu: Sistemul de conducerea dualist despre care se discuta - sa speram ca va fi si implementat - sa intre in activitate f f f repede. Sa nu ajungem ca dupa 5 ani sa vorbim tot cei numiti la demararea actiuni FSDI. Doi: Consiliul de Supravrghere cat si Directoratul SA AIBA PREVAZUT in atributiunile stabilite si ASUMATE prin semnarea contractului ( pe care sincer l-as autentifica) raspunderea disciplinara, materiala si penala , - dupa caz pentru nerespectarea si nerealizarea obligatiilor stabilite si APLICAREA respectivelor sanctiuni conform legii, in caz de situatie. Mai mult nu ar trebui sa ne complicam.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    PSD prin Adrian Nastase a vandut petrolul tarii. PNL prin Calin Popescu Tariceanu a dat gratis gazele din Marea Neagra. Acum PSD+ALDE prin Dragne si Tariceanu ne vand pe nimic aurul tarii de la Rovina si Certej din Hunedoara. ACTUL NORMATIV PENTRU APROBAREA INCEPERII EXPLOATARII ESTE PE MASA GUVERNULUI. CAT MAI REZISTI POPORULE SA TE LASI JEFUIT.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cybersecurity Romania 2019

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Deleanu
ApanovaAdvertisement
Comercianti de Diamante
PODUL DE LUT
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS