Consiliul Concurenţei a amendat agenţiile de turism cu 2,44 milioane euro

T.A.
Companii /

Consiliul Concurenţei a amendat agenţiile de turism cu 2,44 milioane euro

Actualizare Turiştii îşi pot recupera banii pierduţi în urma cartelului agenţiilor, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei

Turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei, care a descoperit că 13 agenţii de turism au format un cartel care a dus la scumpirea produselor turistice în perioada 2013-2016, au declarat reprezentanţii instituţiei de concurenţă, conform Agerpres.

"Conform directivei privind acţiunile în despăgubire, clienţii afectaţi de o practică anticoncurenţială pot acţiona în instanţă pentru a cere despăgubiri, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei", au spus oficialii autorităţii.

Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 39/2017 privind acţiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispoziţiilor legislaţiei în materie de concurenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, care transpune în legislaţia românească Directiva 2014/104/UE, "orice persoană care a suferit un prejudiciu cauzat de o practică anticoncurenţială interzisă potrivit prevederilor Legii nr. 21/1996, republicată, cu completările ulterioare, şi/sau ale art. 101 sau 102 din TFUE poate solicita şi obţine repararea integrală a prejudiciului respectiv".

Actul normativ prevede că despăgubirile integrale repun persoanele care au suferit un prejudiciu în situaţia în care s-ar fi aflat dacă legislaţia în materie de concurenţă nu ar fi fost încălcată.

"Despăgubirea integrală include pierderea efectivă, profitul de care este lipsită persoana prejudiciată, precum şi plata dobânzii aferente. Despăgubirea integrală în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu poate conduce la o îmbogăţire fără justă cauză, indiferent dacă despăgubirea integrală se produce în urma unor despăgubiri punitive, multiple sau de altă natură", se mai arată în textul actului normativ.

Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client.

De asemenea, instituţia precizează faptul că garanţiile agenţiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcţiona distinct său asociat cu scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.

----

Actualizare Paralela 45: Am acceptat amenda Consiliului Concurenţei pentru a închide o investigaţie care trenează de patru ani

Analizele făcute de Consiliul Concurenţei în cadrul investigaţiei activităţii agenţiilor de turism nu au la bază verificarea impactului în piaţă, afirmă reprezentanţii companiei Paralela 45, subliniind că amenda aplicată de autoritate a fost acceptată pentru a închide o investigaţie care trenează de patru ani.

"Există multe practici ale Consiliului Concurenţei care nu sunt cunoscute publicului larg. De unde să ştii că, dacă primeşti un email neconform cu regulile de concurenţă, trebuie să te dezici? Nimeni, niciodată, nu a făcut astfel de precizări, iar activitatea de prevenţie a Consiliului Concurenţei este aproape zero. Referitor la acest aspect, Paralela 45 a înaintat Consiliului Concurenţei, chiar înainte de începerea acestei investigaţii, o adresă prin care solicită clarificări cu privire la practicile concurenţiale. Adresa a rămas fără răspuns! În plus, analizele făcute de Consiliul Concurenţei în cadrul investigaţiei activităţii agenţiilor de turism nu au la bază verificarea impactului în piaţă", se menţionează într-un comunicat al agenţiei.

Potrivit lui Alin Burcea, proprietarul Paralela 45, nu este ilegal ca touroperatorii să îşi împartă locurile pe avioane, această practică fiind întâlnită şi în străinătate.

"Paralela 45 a fost amendată pentru o corespondenţă de 11 email-uri, fără niciun impact pe piaţă. Discuţiile despre împărţirea locurilor pe charter dintre turoperatori nu au avut un impact negativ în piaţă, nu au creat prejudicii nimănui. Nu e nimic ilegal ca touroperatorii să îşi împartă locurile pe avioane, aceeaşi practică este întâlnită şi în străinătate. Împărţirea locurilor pe un charter se face pentru a avea garanţia că acesta va opera întregul sezon. Nu sunt tarife impuse, sunt costurile reale ale vacanţelor pe charter. Reducerile la cazare pentru pachetele pe charter vin de la hotelieri, ori fac parte din campanii pe care le au, din când în când, touroperatorii", a spus Burcea.

Conform comunicatului, Paralela 45 a susţinut dintotdeauna o piaţă concurenţială şi practicarea unor servicii de calitate în relaţia cu clienţii, afişează preţul final, cu toate taxele incluse, iar informaţiile prezentate Consiliului Concurenţei de agenţia care a primit imunitate la amendă sunt exagerări făcute cu scopul de a nu fi sancţionată la fel ca restul touroperatorilor.

"Am militat şi milităm în continuare împotriva marketingului mincinos în piaţă, prin care clienţii sunt induşi în eroare. Respectul faţă de client înseamnă respectul faţă de propriul business, angajaţi, familiile noastre. Nu vom vinde niciodată pachete de 1 euro sau cu taxe zero. Nu ne atragem turiştii prin reclamă mincinoasă, ci prin serviciile de calitate pe care le oferim. 29 de ani de experienţă în piaţă înseamnă atenţie, seriozitate şi standarde ridicate prin care construim fiecare vacanţă, la un preţ corect", a precizat Alin Burcea, relatează Agerpres.

----

Consiliul Concurenţei a anunţat, astăzi, că a amendat Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi 13 agenţii de turim cu amenzi totale de 11,42 milioane de lei (2,44 milioane euro) pentru coordonarea comportamentului pe piaţă. Investigaţia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Tarom, potrivit autorităţii, conform News.ro.

"Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenţii de turism şi-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor/pachetelor turistice comercializate", se arată în comunicat.

Astfel, potrivit autorităţii, agenţiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienţi pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate.

"De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoţionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărţit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creşterii preţului de vânzare", se arată în comunicat.

Amenzile au fost aplicate astfel: Aerotravel (amendă de 400.754,46 lei), Air Fla (amendă 9.618,91 lei), Corali Holidays (amendă 6.644,12 lei), Eximtur (amendă 685.116,14 lei), Fibula Air Travel (amendă 88.310,64 lei), Happy Tour (amendă 519.597,56 lei), Nova Travel (amendă 124.616 lei), Paralela 45 Turism (amendă 1.723.737 lei), Prestige Tours International (amendă 2.139.282,82 lei), Prompt Service Travel Company (amendă 186.084,73 lei), Rezeda World Travel (amendă 28.780,08 lei), Tez Tour (amendă 55.930 lei), Touring Europabus Romania (amendă 5.397.762,87 lei).

Christian'76 Tour a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă, potrivit autorităţii.

Totodată, companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

"Investigaţia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale", se arată în comunicat.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei deoarece, în perioada septembrie 2012 - aprilie 2016, ar fi interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice şi/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

"ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%. Totodată, Consiliul Concurenţei a impus ANAT obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaşte reglementările din domeniul concurenţei şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurenţiale", se arată în comunicat.

Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe platforma avertizorilor de concurenţă.

În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corecta şi completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu.

"Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garanţiile agenţiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcţiona distinct sau asociat cu scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite", se arată în comunicat.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
Invatamantul profesional dual - solutie pentru forta de munca
BIG FOUR
smart city industry awards 2019
PODUL DE LUT
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS