Electrica Furnizare
CONSULTANȚĂ JURIDICĂ
BURSA 04.03.2014

Av. VIOREL MEȘCA, ROVIGO SPRL
 
mărește imaginea
     Promovat cu surle și trâmbițe ca fiind un "proiect tehnic menit să vină în sprijinul mediului economic din România", Codul Insolvenței (denumit în cele ce urmează Proiectul) pare în continuare(1) un script hollywoodian menit să cucerească auditoriul interesat.
     Pentru un cititor neavizat, Proiectul poate reprezenta un masterpiece din punct de vedere al tehnicii legislative, al inovației juridice și viziunii integratoare(2) asupra legislației insolvenței, în condițiile în care situația economică dificilă și legislația actuală privind insolvența, concepută pro-debitor, au condus la deturnarea scopului procedurilor de insolvență, care au devenit un mod de protejare a debitorului și nu o procedură de maximizare a gradului de valorificare a activelor și a recuperării creanțelor de către creditori, constatându-se că actuala abordare legislativă nu a fost de natură a dezvolta planuri de reorganizare reală(3).
     Astfel, pentru a i se asigura succesul, Proiectul se circumscrie principiilor asigurării echilibrului intereselor creditorilor și debitorului în procedură(4), respectiv eficientizării procedurii(5).
     Un element inovativ al Proiectului, ce ar fi trebuit supus atenției persoanelor interesate, îl constituie prevederile art. 75 alin. 4 din viitorul act normativ, ce permit executarea silită asupra creanțelor curente. Deși în aparență soluția propusă ar fi în concordanță cu scopul declarat al Codului (i.e. instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului), în realitate, prevederile antemenționate ar duce la avantajarea creditorilor curenți (în principiu, furnizori de servicii) în detrimentul creditorilor istorici, inclusiv celor ce dețin creanțe garantate. Astfel, creditorii ce dețin creanțe născute anterior deschiderii procedurii insolvenței ar rămâne blocați în cadrul procedurii concursuale, așteptând o posibilă (și nu probabilă) distribuire în vederea recuperării (măcar în parte) a prejudiciului suferit, fiind în mod evident dezavantajațiîn raport cu creditorii ce dețin creanțe curente împotriva societății aflate în insolvență. Creditorilor curenți li se permite, pe cale de consecință, ca, în cazul în care nu li se respectă dreptul de a le fi achitate cu prioritate creanțele, conform documentelor din care rezultă(6), să-și recupereze creanța curentă pe calea executării silite conform normelor procesuale.
     Inserarea de către redactorii Proiectului a acestei posibilități ar duce totodată la creșterea pasivului societății aflate în insolvență, prin includerea cheltuielilor de executare și a onorariilor avocaților angajați în vederea recuperării creanței creditorului curent, situație în care, în unele cazuri, s-ar reduce șansele unei reorganizări viabile.
     În cazul avantajării creditorilor curenți, se pune în discuție justețea tratamentului creditorilor garantați (N.B. de obicei, băncile), înscriși la masa credală a debitoarei cu creanțe născute anterior deschiderii procedurii, care au fost diligenți și au obținut garanțiile necesare în vederea asigurării unei eventuale priorități în caz de distribuire a sumelor în procedură. Probabil că jurisprudența ne va demonstra că șansele de reparare a prejudiciului suferit de acești creditori vor fi diminuate/anulate.
     În ceea ce privește continuarea activității debitoarei, se poate afirma că aceste modificări propuse de Proiect subminează șansele de reorganizare a societății aflate în dificultate, creând posibilitatea deposedării - prin executare silită - de anumite bunuri, indispensabile pentru redresarea activității sale. Astfel, deși existența unui plan de reorganizare asigură continuarea activității, în realitate, acesta, în ipoteza confirmării sale de creditori, va eșua, cu consecința intrării debitoarei în faliment.
     Ipoteza salvării societății, ce presupune, inter alia, achitarea datoriilor fiscale și păstrarea locurilor de muncă, va rămâne, prin urmare, desuetă, lipsind de esență/finalitate întreaga procedură.
     Pe de altă parte, modificările propuse prin dispozițiile antemenționate ale Proiectului, ar lipsi de eficiență hotărârea judecătorească prin care se confirmă planul de reorganizare votat de creditorii istorici, în ipoteza în care în urma pronunțării acesteia și în timpul derulării planului de reorganizare, creditorii curenți se vor înfrupta din averea debitoarei, prin intermediul executării silite, neputând fi împiedicați de a pune popriri pe conturile societății și a bloca activitatea acesteia.
     Dimpotrivă, nefavorizarea creditorilor curenți în detrimentul celor istorici, astfel cum este reglementat prin actuala lege a insolvenței, se circumscrie preocupării principale a participanților la procedură, și anume salvarea societății aflate în insolvență, cu consecința acoperirii pasivului acesteia, a creării de venituri necesare în continuarea activității și a păstrării locurilor de muncă.
     În ceea ce privește eficiența acestor prevederi, apreciem că șansele de reabilitare a debitoarei vor fi reduse, ajungându-se chiar la situația în care sumele datorate debitoarei de către terți să fie poprite (i.e. aceștia urmând a deveni terți popriți), cu consecința îndestulării creditorilor în mod dezorganizat (cu prioritate creditorii curenți), fapt ce anihilează practic resursele proprii ale societății aflate în insolvență, ce ar putea fi utilizate într-un plan de reorganizare coerent, viabil.
     Totodată, se poate aprecia că această prevedere va avea ca efect asimilarea în gândirea creditorilor a conceptului de insolvent cu cel de insolvabil, insolvența urmând a fi percepută ca fiind destinată doar debitorilor care nu au bunuri în patrimoniu, care să satisfacă creanțele acestora pe calea executării silite individuale.
     Conclusiv, reacția în mediul comercial a planului de reorganizare va fi aceea că legea insolvenței (n.n. Proiectul) nu mai este instrument de salvare a societății și implicit, de recuperare a propriei creanțe, fiind deschisă posibilitatea de a se opta pentru soluția executării silite individuale, lăsând Codul fără un obiect și țintă precisă.
     Un alt element inovativ propus de către redactorii Proiectului este cel privind instituirea unei duble majorități necesare pentru votarea planului de reorganizare, și anume:
     a. Majoritatea claselor - cel puțin jumătate plus una din categoriile de creanțe trebuie să accepte planul de reorganizare (prevedere existentă și în reglementarea actuală);
     b. Majoritatea creanțelor - cel puțin 50% plus unu din totalul creanțelor existente la masa credală trebuie să accepte planul de reorganizare.
     Această dublă majoritate va duce desigur la ipoteza nefavorabilă în care votarea planului de reorganizare va deveni o "afacere" între debitor și creditorul majoritar, de vreme ce alte două categorii de creditori pot fi ușor determinați să accepte un plan de reorganizare, respectiv salariații debitorului și creditorii chirografari speciali - practica dovedind că de cele mai multe ori din această categorie fac parte persoane juridice apropiate debitorului.
     Evident, situațiile de mai sus sunt menționate cu titlu exemplificativ și nu exhaustiv, Proiectul fiind susceptibil de a genera numeroase alte discuții.
     Poate fi de înțeles urgența cu care se dorește implementarea unui astfel de proiect, dacă avem în vedere că acesta face obiectul programului(7) Strenghtening the Insolvency mechanism în România, componentă a "Proiectului privind reforma sistemului judiciar" finanțat de BIRD prin Acordul de împrumut finanțat la București în data de 27 ianuarie 2006 și monitorizat de FMI, Banca Mondială și Comisia Europeană.
     Totuși, în eventualitatea adoptării Proiectului în forma actuală, vom fi puși în situația în care o lege bună, de inspirație anglo-saxonă și apreciată de Uniunea Europeană(8) se va transforma într-o înșiruire de norme, pompos edictate, dar care, în realitate, vor suprima principiile procedurii insolvenței, conducând în ultimă instanță la anihilarea oricărei inițiative comerciale. 

     
     (1)După declararea acestuia ca neconstituțional de către CCR și respingerea proiectului de lege în plenul Senatului
     (2)Adresa Ministerului Justiției nr. 55711/2013 trimisă Parlamentului României
     (3)Preambulul Proiectului
     (4)După cum declară reprezentanții Ministerului, "în special, în sensul îmbunătățirii poziției creditorilor, procedura fiind până acum înclinată în favoarea debitorului".
     (5)Având scopul declarat de a duce la creșterea gradului de recuperare a creanțelor
     (6)A se vedea art. 5 pct. 21 din Proiect
     (7)Finanțat prin împrumut de la Banca Mondială
     (8) As compared to the insolvency laws of many countries, the quality of the Romanian IL is quite high. The legislator succeeded in creating a realistic scenario of reorganization in the IL, The Insolvency Law of Central and Eastern Europe, 2007 Jens Lowitzsch (Ed.), published by Insol Europe, pag. 372.

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Internaţional, 17:13
UPDATE
     * ACTUALIZARE 19:36
     Principalul indice al bursei de pe Wall Street, Dow Jones Industrial Average (DJIA), a depășit astăzi, pentru prima dată în istorie, pragul de 23.000 de puncte, susținut de rezultatele trimestriale bune ale companiilor americane și de indicatorii economici pozitivi, relatează AFP.
     * Wall Street a deschis în creștere  detalii
Companii-Afaceri, 20:52
     Situația creată în urma sinuciderii patronului "Omnia Turism" este complexă, iar Ministerul Turismului caută soluții pentru mai multe probleme care au fost create de blocarea conturilor bancare ale agenției, imediat după ce s-a difuzat în mass-media vestea morții acestuia, se arată într-un comunicat al instituției trimis Redacției.  detalii
Companii-Afaceri, 20:10
     Agenția de turism "Christian Tour" se oferă să îi aducă în țară în cursul zilei de mâine pe turiștii români care au achiziționat vacanțe în stațiunea egipteană Hurghada de la compania "Omnia Turism".  detalii
Internaţional, 19:57
     Patru din principalii indici bursieri europeni au închis ședința de tranzacționare de astăzi în depreciere.  detalii
Companii-Afaceri, 19:30
     Comisia economică din Senat și Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor din Camera Deputaților au amânat astăzi întocmirea unui raport de revocare din funcție a șefului Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), Adrian Diță, până când Senatul, în calitate de Cameră decizională, va adopta o formă amendată a ordonanței ANCOM.  detalii
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
17.10.2017
BVB
     * Titlurile "Fondul Proprietatea" conduc topul lichidității
       Săptămâna de tranzacționare a debutat cu un rulaj de 32,54 milioane de lei, superior celui înregistrat vineri, de circa 23 milioane de lei, în contextul în care cinci dintre indicii Bursei de...  detalii
16.10.2017
BVB / ÎN ULTIMA ȘEDINȚĂ A SĂPTĂMÂNII,
     * Dragoș Mesaroș, "Goldring": "După demisiile miniștrilor, de joi seară, probabil că investitorii au prins curaj, intrând la cumpărare"
       Ultima ședință de tranzacționare a săptămânii a încheiat în teritoriul pozitiv, toți indicii Bursei de Valori București (BVB) marcând creșteri.  detalii
16.10.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile tranzacționate pe piețele europene au înregistrat creșteri vineri, în baza evoluțiilor de pe segmentul materiilor prime.  detalii
13.10.2017
BVB
     * Avans de 0,26% pentru BET-NG
       Piața Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în penultima ședință de tranzacționare a săptămânii, o lichiditate de doar 20,72 milioane de lei (4,51 milioane de euro), sub rulajul de...  detalii
13.10.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile societăților listate pe piețele din Europa au fluctuat ieri, traderii așteptând unele declarații ale președintelui Băncii Centrale Europene (BCE), Mario Draghi, într-un panel de discuții...  detalii
12.10.2017
BVB
     Ședința de tranzacționare de la mijlocul săptămânii a ieșit în evidență prin scăderea tuturor indicilor Bursei de Valori București (BVB), cea mai mare depreciere fiind înregistrată de BET-FI.  detalii
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 17 octombrie 2017
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
3,0589
2,3419
3,1070
3,9868
0,1778
0,6153
0,2206
4,5802
5,1608
1,4882
3,4723
0,2231
0,4911
1,0825
0,0679
0,4784
1,0651
3,8939
0,2911
1,2277
0,5882
0,0600
0,3442
0,2044
2,7972
0,0384
0,1465
1,0601
0,6102
0,1176
161,4840
5,4946
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
16.10.2017
EXCLUSIVE
     * "The US and Saudi Arabia - the main sponsors of terrorism in the world"
     * (Interview with His Excellency, Mr. Hamid Moayyer, ambassador of the Republic of Iran in Romania)
       Donald Trump, the United States president, must decide by October 15th whether or not he will certify if Iran has followed the terms of the nuclear agreement signed in 2015 by Iran and six major western powers.  details
12.10.2017
EARTHLY LAWS, IGNORED ON THE BSE PLANET
     The Bucharest Stock Exchange (BVB), the operator of the Romanian capital market, still stands by the nonsensical claim made by its former CEO Ludwik Sobolewski, that his contract expired on August 21st, but not his mandate.  details
12.10.2017
AT THE INVESTIGATIVE COMMISSION OF THE ACTIVITY OF THE ANRE
     * Sources: PSD has four names for the head of the ANRE
     * Rumored names: Florentin Pandele, mayor of Voluntari, Iulian Iancu, president of the Industries Commission, former prime-minister Sorin Grindeanu and deputy Eugen Nicolicea
       Niculae Havrileț, the president of the National Authority for Regulation in the Energy Sector (ANRE), together with other members of the Regulatory Committee of the ANRE, will arrive before the Commission for the Investigation of the activity of the ANRE.  details
11.10.2017
RADU CRĂCIUN, APAPR, ABOUT THE INVESTMENT OF PRIVATE PENSION FUNDS IN DIGI, A COMPANY WHICH HAS CRIMINAL ISSUES:
     Mandatory private pension funds which have invested in Digi Communications, the parent company of RCS&RDS, which was indicted on money laundering and offering bribes, have taken this operating risk into account, by offering a lower price in the IPO, Radu Crăciun, member on the Board of Directors of the Romanian Association of Privately Managed Pensions (APAPR).  details
09.10.2017
     President of BURSA Press Group, Florian Goldstein (MAKE), participated, as speaker, on September 26th, at a debate regarding the future of the European Union, in Brussels, at the invitation of Group of the European People's Party.
     The subject of the debate can be synthesized in four questions:
     1. Would it be recommendable for the EU Non-Eurozone States to adopt Euro currency?(...)
     -------------
     Question nr.1 answers given by my fellow citizens are divided, and this summer polemic between the Euro MP Theodor Stolojan and Daniel Daianu (member of the Romanian National Bank Board of Directors) in the financial newspaper BURSA has shaped up the idea we could adopt Euro anytime (given the condition of maintaining the macroeconomic balances), an idea opposed to the one claiming Euro adoption should wait till the convergence criteria would be fulfilled.  details
09.10.2017
UNICREDIT WARNS THAT THE ROMANIAN GOVERNMENT IS REPEATING MANY OF THE MISTAKES THAT HAVE LED TO THE RECESSION OF 2009-2010
     * Vasilescu: "There are many crystal ball readers, even in the banking system"
     * UniCredit estimates that the leu will continue to weaken against the Euro to 4.6-4.7, in the first quarter of 2018, and that the policy rate will increase to 2.5%
       UniCredit Bank analysts are issuing a warning that the Romanian government is repeating many of the mistakes that have led to the recession of 2009-2010. The quoted experts are mentioning both the fiscal policy that is risky for the economy, as well as the fact that the leu will significantly weaken in 2018, and the deficit may increase to 3.7%. Among other things, the UniCredit report issued on Friday predicts an EUR/RON exchange rate of 4.7 and a policy rate of 2.5%, for the beginning of next year.  details
05.10.2017
AFTER BEING FORCED TO MOVE THE BRD NĂSTASE ȚIRIAC TROPHY TOURNAMENT TO BUDAPEST
     * Ilie Năstase: "If I was Țiriac, I would sue Mugur Isărescu"
       PNL senator Daniel Zamfir, president of the Budget Commission in the Senate, a vocal critic of the banking system, of the NBR and of its governor is adamant about bringing up the activity of the NBR from all angles.  details
03.10.2017
     * The BSE may be taken off the watchlist
     * FTSE only noted improvements when it comes to stock lending, while the liquidity requirement has not yet been met
     * Poland, upgraded to the emerging market status
     * Mongolia and Nigeria, removed from the watchlists
       The Bucharest Stock Exchange (BSE) remains a frontier market, for at least a year, after, on Friday night, FTSE Russell did not give promote it.  details
02.10.2017
     * Iulian Iancu: "We shouldn't stand out by being silent in Brussels and be forced to give natural gas to the neighboring countries, by taking it away from our industrial consumers"
     * Emil Calotă: "If we do not take action, the natural gas stored by the Romanian producers will remain unused, because there will be far cheaper imported gas available"
       The National Authority for the Regulation of the Energy Market (ANRE) has asked for the reconsideration of gas storage policies in Romania to be made a priority, Emil Calotă, the vice-president of the ANRE recently said, in the debates in the Industry Commission of the Romania Parliament about the Draft Law concerning the approval of the Government Emergency Ordinance no.64/2016 for the amendment and completion of the Law of Electricity and of natural gas no. 123/ 2012.  details
29.09.2017
LUCIAN ANGHEL:
     We can't expect Romania to be upgraded to the emerging market status right now, BSE president Lucian Anghel said yesterday, as FTSE Russell will publish today its annual classification report.  details
28.09.2017
     Central European Media (CME), the owner of Pro TV, is currently in negotiations to sell the four TV stations it still holds in Central and Eastern Europe, according to Echo 24, which quotes several concerned sources.  details
27.09.2017
     The Romanian Commercial Bank (BCR) is saying for the first time, that the sale of the Cemacon was made at a price of 1 Euro, and the lender stressed that this was done to save the company.  details
26.09.2017
THE CONFERENCE "THE FUTURE OF THE ROMANIAN CAPITAL MARKET" - THE 6TH EDITION/MIRCEA URSACHE, ASF:
     * Cappon, Prodan and Sobolewski yesterday had their interviews for the position of CEO of the BSE
     Ludwik Sobolewski is no longer the CEO of the Bucharest Stock Exchange (BVB), Mircea Ursache, the vice-president of the Financial Oversight Authority (ASF) said yesterday. He added that the ASF has conducted an analysis concerning corporate governance at the BSE.  details
25.09.2017
FINANCE MINISTRY LAYS GROUNDWORK FOR BUYING GOVERNMENT BONDS DIRECTLY THROUGH THE TREASURY
     The Ministry of Public Finance (MFP) has created the legal framework which will allow it to sell government bonds to the population directly through the State Treasury and intends to use that system for the next issue aimed at individual investors as early as this year, according to market sources.  details
21.09.2017
ANDRE CAPPON, CBM GROUP:
     Andre Cappon, the president of the CBM, Inc. group of New York, comes with a different perspective on the future development of the Bucharest Stock Exchange than that of the current management of the market operator. In his opinion it would be better for the BSE to remain one of the best frontier markets than joining the emerging market and then be demoted, as he told us in an interview.  details
.