CONSULTANȚĂ JURIDICĂ
BURSA 04.03.2014

Av. VIOREL MEȘCA, ROVIGO SPRL
 
mărește imaginea
     Promovat cu surle și trâmbițe ca fiind un "proiect tehnic menit să vină în sprijinul mediului economic din România", Codul Insolvenței (denumit în cele ce urmează Proiectul) pare în continuare(1) un script hollywoodian menit să cucerească auditoriul interesat.
     Pentru un cititor neavizat, Proiectul poate reprezenta un masterpiece din punct de vedere al tehnicii legislative, al inovației juridice și viziunii integratoare(2) asupra legislației insolvenței, în condițiile în care situația economică dificilă și legislația actuală privind insolvența, concepută pro-debitor, au condus la deturnarea scopului procedurilor de insolvență, care au devenit un mod de protejare a debitorului și nu o procedură de maximizare a gradului de valorificare a activelor și a recuperării creanțelor de către creditori, constatându-se că actuala abordare legislativă nu a fost de natură a dezvolta planuri de reorganizare reală(3).
     Astfel, pentru a i se asigura succesul, Proiectul se circumscrie principiilor asigurării echilibrului intereselor creditorilor și debitorului în procedură(4), respectiv eficientizării procedurii(5).
     Un element inovativ al Proiectului, ce ar fi trebuit supus atenției persoanelor interesate, îl constituie prevederile art. 75 alin. 4 din viitorul act normativ, ce permit executarea silită asupra creanțelor curente. Deși în aparență soluția propusă ar fi în concordanță cu scopul declarat al Codului (i.e. instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului), în realitate, prevederile antemenționate ar duce la avantajarea creditorilor curenți (în principiu, furnizori de servicii) în detrimentul creditorilor istorici, inclusiv celor ce dețin creanțe garantate. Astfel, creditorii ce dețin creanțe născute anterior deschiderii procedurii insolvenței ar rămâne blocați în cadrul procedurii concursuale, așteptând o posibilă (și nu probabilă) distribuire în vederea recuperării (măcar în parte) a prejudiciului suferit, fiind în mod evident dezavantajațiîn raport cu creditorii ce dețin creanțe curente împotriva societății aflate în insolvență. Creditorilor curenți li se permite, pe cale de consecință, ca, în cazul în care nu li se respectă dreptul de a le fi achitate cu prioritate creanțele, conform documentelor din care rezultă(6), să-și recupereze creanța curentă pe calea executării silite conform normelor procesuale.
     Inserarea de către redactorii Proiectului a acestei posibilități ar duce totodată la creșterea pasivului societății aflate în insolvență, prin includerea cheltuielilor de executare și a onorariilor avocaților angajați în vederea recuperării creanței creditorului curent, situație în care, în unele cazuri, s-ar reduce șansele unei reorganizări viabile.
     În cazul avantajării creditorilor curenți, se pune în discuție justețea tratamentului creditorilor garantați (N.B. de obicei, băncile), înscriși la masa credală a debitoarei cu creanțe născute anterior deschiderii procedurii, care au fost diligenți și au obținut garanțiile necesare în vederea asigurării unei eventuale priorități în caz de distribuire a sumelor în procedură. Probabil că jurisprudența ne va demonstra că șansele de reparare a prejudiciului suferit de acești creditori vor fi diminuate/anulate.
     În ceea ce privește continuarea activității debitoarei, se poate afirma că aceste modificări propuse de Proiect subminează șansele de reorganizare a societății aflate în dificultate, creând posibilitatea deposedării - prin executare silită - de anumite bunuri, indispensabile pentru redresarea activității sale. Astfel, deși existența unui plan de reorganizare asigură continuarea activității, în realitate, acesta, în ipoteza confirmării sale de creditori, va eșua, cu consecința intrării debitoarei în faliment.
     Ipoteza salvării societății, ce presupune, inter alia, achitarea datoriilor fiscale și păstrarea locurilor de muncă, va rămâne, prin urmare, desuetă, lipsind de esență/finalitate întreaga procedură.
     Pe de altă parte, modificările propuse prin dispozițiile antemenționate ale Proiectului, ar lipsi de eficiență hotărârea judecătorească prin care se confirmă planul de reorganizare votat de creditorii istorici, în ipoteza în care în urma pronunțării acesteia și în timpul derulării planului de reorganizare, creditorii curenți se vor înfrupta din averea debitoarei, prin intermediul executării silite, neputând fi împiedicați de a pune popriri pe conturile societății și a bloca activitatea acesteia.
     Dimpotrivă, nefavorizarea creditorilor curenți în detrimentul celor istorici, astfel cum este reglementat prin actuala lege a insolvenței, se circumscrie preocupării principale a participanților la procedură, și anume salvarea societății aflate în insolvență, cu consecința acoperirii pasivului acesteia, a creării de venituri necesare în continuarea activității și a păstrării locurilor de muncă.
     În ceea ce privește eficiența acestor prevederi, apreciem că șansele de reabilitare a debitoarei vor fi reduse, ajungându-se chiar la situația în care sumele datorate debitoarei de către terți să fie poprite (i.e. aceștia urmând a deveni terți popriți), cu consecința îndestulării creditorilor în mod dezorganizat (cu prioritate creditorii curenți), fapt ce anihilează practic resursele proprii ale societății aflate în insolvență, ce ar putea fi utilizate într-un plan de reorganizare coerent, viabil.
     Totodată, se poate aprecia că această prevedere va avea ca efect asimilarea în gândirea creditorilor a conceptului de insolvent cu cel de insolvabil, insolvența urmând a fi percepută ca fiind destinată doar debitorilor care nu au bunuri în patrimoniu, care să satisfacă creanțele acestora pe calea executării silite individuale.
     Conclusiv, reacția în mediul comercial a planului de reorganizare va fi aceea că legea insolvenței (n.n. Proiectul) nu mai este instrument de salvare a societății și implicit, de recuperare a propriei creanțe, fiind deschisă posibilitatea de a se opta pentru soluția executării silite individuale, lăsând Codul fără un obiect și țintă precisă.
     Un alt element inovativ propus de către redactorii Proiectului este cel privind instituirea unei duble majorități necesare pentru votarea planului de reorganizare, și anume:
     a. Majoritatea claselor - cel puțin jumătate plus una din categoriile de creanțe trebuie să accepte planul de reorganizare (prevedere existentă și în reglementarea actuală);
     b. Majoritatea creanțelor - cel puțin 50% plus unu din totalul creanțelor existente la masa credală trebuie să accepte planul de reorganizare.
     Această dublă majoritate va duce desigur la ipoteza nefavorabilă în care votarea planului de reorganizare va deveni o "afacere" între debitor și creditorul majoritar, de vreme ce alte două categorii de creditori pot fi ușor determinați să accepte un plan de reorganizare, respectiv salariații debitorului și creditorii chirografari speciali - practica dovedind că de cele mai multe ori din această categorie fac parte persoane juridice apropiate debitorului.
     Evident, situațiile de mai sus sunt menționate cu titlu exemplificativ și nu exhaustiv, Proiectul fiind susceptibil de a genera numeroase alte discuții.
     Poate fi de înțeles urgența cu care se dorește implementarea unui astfel de proiect, dacă avem în vedere că acesta face obiectul programului(7) Strenghtening the Insolvency mechanism în România, componentă a "Proiectului privind reforma sistemului judiciar" finanțat de BIRD prin Acordul de împrumut finanțat la București în data de 27 ianuarie 2006 și monitorizat de FMI, Banca Mondială și Comisia Europeană.
     Totuși, în eventualitatea adoptării Proiectului în forma actuală, vom fi puși în situația în care o lege bună, de inspirație anglo-saxonă și apreciată de Uniunea Europeană(8) se va transforma într-o înșiruire de norme, pompos edictate, dar care, în realitate, vor suprima principiile procedurii insolvenței, conducând în ultimă instanță la anihilarea oricărei inițiative comerciale. 

     
     (1)După declararea acestuia ca neconstituțional de către CCR și respingerea proiectului de lege în plenul Senatului
     (2)Adresa Ministerului Justiției nr. 55711/2013 trimisă Parlamentului României
     (3)Preambulul Proiectului
     (4)După cum declară reprezentanții Ministerului, "în special, în sensul îmbunătățirii poziției creditorilor, procedura fiind până acum înclinată în favoarea debitorului".
     (5)Având scopul declarat de a duce la creșterea gradului de recuperare a creanțelor
     (6)A se vedea art. 5 pct. 21 din Proiect
     (7)Finanțat prin împrumut de la Banca Mondială
     (8) As compared to the insolvency laws of many countries, the quality of the Romanian IL is quite high. The legislator succeeded in creating a realistic scenario of reorganization in the IL, The Insolvency Law of Central and Eastern Europe, 2007 Jens Lowitzsch (Ed.), published by Insol Europe, pag. 372.

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Bănci-Asigurări, 11:08
     Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut astăzi la nivelul de 2,12%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR).  detalii
Internaţional, 10:56
     PepsiCo a făcut cea mai mare precomandă pentru noile camioane electrice fabricate de Tesla, 100 de astfel de vehicule, producătorul Mountain Dew și al cipsurilor Doritos intenționând să reducă cheltuielile pentru carburanți și emisiile flotei sale de vehicule, a declarat ieri un director al producătorului de băuturi răcoritoare, potrivit Reuters.  detalii
Internaţional, 10:30
     Patru indici bursieri europeni au deschis ședința de tranzacționare de astăzi în depreciere.  detalii
Piaţa de Capital, 10:19
     Indicii de pe Bursa de Valori București (BVB) au deschis în depreciere ședința de tranzacționare de astăzi.  detalii
Companii-Afaceri, 09:56
     Citi a anunțat astăzi numirea lui Ivan Vrhel în poziția de director general al Citi România, păstrându-și în același timp și responsabilitățile curente ca director al diviziei Citi Commercial Bank, potrivit unui comunicat de presă remis Redacției.  detalii
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
13.12.2017
BVB
     * "Întotdeauna, din piețele mici, se iese mai repede decât din cele mari, pentru că lichiditatea este mai scăzută", punctează analistul
     * "Deal" de aproape 17 milioane de lei cu titlurile DIGI
       Ședința de tranzacționare de ieri de la Bursa de Valori București (BVB) a fost marcată de o nouă scădere generalizată a pieței, toți indicii bursei suferind deprecieri ale cotațiilor.  detalii
13.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele europene au urmat un curs ascendent ieri, în baza avansului din sectorul petrolului și gazelor.  detalii
12.12.2017
BVB / SCĂDERI PE LINIE LA BVB
     * Lichiditate de numai 30 de milioane de lei
       Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a ieșit în evidență, în ședința de tranzacționare de luni, printr--o tranzacție realizată pe piața "deal", în valoare de 7,38 milioane...  detalii
12.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au fluctuat ieri, în prima zi a unei săptămâni în care sunt așteptate reuniuni importante de politică monetară în SUA și Europa.  detalii
11.12.2017
BVB
     Ultima ședință de tranzacționare a săptămânii a fost dominată de un transfer realizat pe piața "deal" cu acțiuni "Banca Transilvania" (TLV), în valoare de aproape 31,28 milioane de...  detalii
11.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa s-au înscris pe un curs pozitiv vineri, în majoritate, după acordul istoric încheiat, la Bruxelles, între Comisia Europeană și Marea Britanie privind termenii ieșirii acestei...  detalii
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 12 decembrie 2017
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2,9787
2,3705
3,0676
4,9746
0,1810
0,6229
0,2210
4,6362
5,2449
1,4750
3,4698
0,2273
0,4725
1,1024
0,0669
0,4678
1,0286
3,9368
0,2896
1,1910
0,5948
0,0611
0,3614
0,2064
2,7346
0,0388
0,1448
1,0718
0,6148
0,1207
157,4320
5,5551
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
11.12.2017
THE COURT RULED THAT SOME CONTRACTS CONCLUDED BY CELL PHONE COMPANIES INCLUDE ABUSIVE CLAUSES
     * The Bucharest Court of Appeal Bucharest yesterday ruled that RCS&RDS has abusive clauses in its contracts
     * The ANPC has also won the initial lawsuit against Telekom România
     * Vodafone has lost the case in the court of last instance against the ANPC
       The Courts have decided that some contracts concluded by the telephony companies contain abusive clauses. The Court rulings were rendered last year, as well as in 2016, but the argumentations have been formulated relatively recently.  details
08.12.2017
     The hope of an accession as quick as possible by Romania to the Eurozone was dealt a heavy blow precisely on the National Day.  details
06.12.2017
AFTER THE DRAFT HAD BEEN PUBLISHED IN OCTOBER
     * Gheorghe Șimon: "The royalties law will be voted in the Parliament in February next year"
     * Ministry of the Economy: "We will establish royalties which are fair both for the state as well as for the business sector"
     * Daniel Cătălin Zamfir, PNL: "I found out that there are companies that have never, take note, never paid even one leu in royalties to the Romanian state, even though they have been exploiting resources for over 20 years"
     * Last year, the Court of Auditors announced that Romania lost 1.4 billion dollars, because the ANRM established the oil royalties in a flawed manner
       The entire legislative package concerning the regulation of the system for the regulation of the mineral, oil and hydromineral resources will be revised and will be voted in the Parliament in February next year, Economics minister, Gheorghe Șimon, announced yesterday, after the debates of the Economic, Industries and Services Commission of the Senate.  details
28.11.2017
AFTER THE TRANSACTION BETWEEN BANCA TRANSILVANIA AND BANCPOST
     * Customers with borrowers in CHF from Bancpost are waiting for a conversion program with a discount
       After moving to second spot last year in the domestic banking system, through the acquisition of Volksbank, Banca Transilvania (BT) ends up on equal footing with BCR, taking over Bancpost, from Greek group Eurobank.  details
27.11.2017
     * MAKE, BURSA: "I want the new CEO of the BSE to participate in the drafting of a new strategy for the development of capital market"
       On Thursday night, "BURSA" received the Award for the promoting of high standards of corporate governance on the capital market, as part of the 2017 Capital Market Awards Gala, organized by the Association of Brokers.  details
24.11.2017
     * Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, scheduled for meetings with the board
     * Both candidates seem to be closet o the group in the shareholder structure of the BSE
     * George Butunoiu is in charge of recruitment
     * The waiting list may include a few foreigners, including former BRD executive Jacek Panczyk
       According to some market sources, banker Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, Chief Investment Officer at NN Pensii România, will hold interviews in the beginning of next week with the Board of the BSE, after Ludwik Sobolewski's term expired in the summer.  details
23.11.2017
PATRICIA SUÁREZ RAMÍREZ, THE PRESIDENT OF THE ASSOCIATION OF FINANCIAL CONSUMERS OF SPAIN:
     * The head of the ASUFIN: "The ruling of the Supreme Court of Spain in which the Andriciuc case has been invoked will be part of the Spanish case law and the lower courts will be required to apply the principle that underlies this decision"
       The ruling issued by the Court of Justice of the European Union (CJUE) in the Andriciuc versus Banca Românească case represents a great advantage for Spanish debtors, said Patricia Suarez Ramírez, the president of the Association of Financial Consumers in Spain (ASUFIN), as part of a response recently sent to BURSA.  details
22.11.2017
     * Dragnea: "Those who are against me are hiding behind institutions"
       The president of the Chamber of Deputies, Liviu Dragnea, leader of the PSD, thinks that his enemies are hiding behind some institutions, "they crucify people", and the real stake is "the blocking of the Laws concerning the Justice system".  details
21.11.2017
     The Council of the European Union and the European Parliament have sent to the ECB, in the beginning of this year, a request concerning the sending of some proposals to revise the framework for managing crises.  details
20.11.2017
ANPC STRIKES AGAIN
     * BCR: "Ongoing contracts no longer contain the clauses that have been subjected to examination"
     * Sources: "ANPC has 6 lawsuits against BCR, which will lead to enormous losses for Erste Bank if BCR loses in court"
       After forcing Raiffeisen Bank to eliminate the unfair practices from the loan agreements, the National Consumer Protection Authority (ANPC) strikes again, this time the biggest bank in the system. BCR lost in the court of first instance, against the ANPC, in a class action lawsuit concerning abusive lending clauses.  details
16.11.2017
THE QUICK RISE OF THE INDEX WHICH SETS THE TREND FOR INTEREST RATES ON LOANS DENOMINATED IN LEI ISN'T STOPPING
     The 3-month ROBOR rate, which is used to calculate the interest rates, the majority of the loans denominated in lei, has jumped past the 2% psychological level, and yesterday reached 2.06%, up from Tuesday's 1.92%, according to data from the NBR.  details
16.11.2017
THE PARLIAMENT IS ASKING FOR INFORMATION CONCERNING THE INVESTIGATIONS WHICH OMV PETROM HAS BEEN SUBJECTED TO
     * Minister Toma Petcu, former ministers Răzvan Nicolescu and Victor Grigorescu, the representatives of the state in the executive structure of OMV Petrom and Mihai Busuioc, the president of the Court of Auditors were heard today in the Investigation Commission
       The executives of OMV Petrom mentioned, in a letter addressed to the parliament, the existence of four lawsuits brought by the National Energy Regulation Authority (ANRE) and of seven audits by the Authority, between 2012-2017, as the recent request for information by the Commission for the Investigation of the activity of the ANRE targeted a period of 12 years, from 2015 to 2017.  details
14.11.2017
THE EURO AT AN ALL-TIME HIGH
     * Vasilescu: "We cannot say that the currency market has gone off the rails, the exchange rate has moved 4 bani in 4 days"
     * "Perhaps it is a simple coincidence the fact that on November 8th was approved the Emergency Ordinance of the Fiscal Code and it was also on that day that the Euro rose past 4.6 lei", said Mr. Vasilescu
       The leu yesterday reached a historic low against the Euro, 4.6495 lei/Euro, up 1.05 over the previous meeting, marking the fourth day where the exchange rate was above 4.6 lei.  details
13.11.2017
     In October, the Romanian Commercial Bank, through Schoenherr și Asociații, has submitted, with the County Court of Bihor, a request for the insolvency of the European Drinks group, owned by the Micula brothers. That group includes: European Drinks, Transilvania General Import-Export, European Food, Starmill SRL, Scandic Distilleries SA, Rieni Drinks.  details
10.11.2017
DUMITRU COSTIN (BNS):
     * The executives of OMV Petrom, summoned to appear in the Parliament for the third time
     * Sevil Shhaideh and Radu-Spiridon Cojocaru, the representatives of the state on the Supervisory Board of OMV Petrom, also called in for hearings
     * Costin: "We have notified the Audit Body of the Prime-Minister"
       The management of OMV Petrom, namely Mrs. Mariana Gheorghe, as well as the representatives of the Romanian state on the Supervisory Board of OMV Petrom, Sevil Shhaideh and Radu-Spiridon Cojocaru will be invited to appear in the hearings on the Investigation Commission for the activity of the ANRE, the members of the Commission decided on Thursday.  details
.