CONFERINȚA CODUL INSOLVENȚEI - Ediția a V-a
CONSULTANȚĂ JURIDICĂ
BURSA 04.03.2014

Av. VIOREL MEȘCA, ROVIGO SPRL
 
mărește imaginea
     Promovat cu surle și trâmbițe ca fiind un "proiect tehnic menit să vină în sprijinul mediului economic din România", Codul Insolvenței (denumit în cele ce urmează Proiectul) pare în continuare(1) un script hollywoodian menit să cucerească auditoriul interesat.
     Pentru un cititor neavizat, Proiectul poate reprezenta un masterpiece din punct de vedere al tehnicii legislative, al inovației juridice și viziunii integratoare(2) asupra legislației insolvenței, în condițiile în care situația economică dificilă și legislația actuală privind insolvența, concepută pro-debitor, au condus la deturnarea scopului procedurilor de insolvență, care au devenit un mod de protejare a debitorului și nu o procedură de maximizare a gradului de valorificare a activelor și a recuperării creanțelor de către creditori, constatându-se că actuala abordare legislativă nu a fost de natură a dezvolta planuri de reorganizare reală(3).
     Astfel, pentru a i se asigura succesul, Proiectul se circumscrie principiilor asigurării echilibrului intereselor creditorilor și debitorului în procedură(4), respectiv eficientizării procedurii(5).
     Un element inovativ al Proiectului, ce ar fi trebuit supus atenției persoanelor interesate, îl constituie prevederile art. 75 alin. 4 din viitorul act normativ, ce permit executarea silită asupra creanțelor curente. Deși în aparență soluția propusă ar fi în concordanță cu scopul declarat al Codului (i.e. instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului), în realitate, prevederile antemenționate ar duce la avantajarea creditorilor curenți (în principiu, furnizori de servicii) în detrimentul creditorilor istorici, inclusiv celor ce dețin creanțe garantate. Astfel, creditorii ce dețin creanțe născute anterior deschiderii procedurii insolvenței ar rămâne blocați în cadrul procedurii concursuale, așteptând o posibilă (și nu probabilă) distribuire în vederea recuperării (măcar în parte) a prejudiciului suferit, fiind în mod evident dezavantajațiîn raport cu creditorii ce dețin creanțe curente împotriva societății aflate în insolvență. Creditorilor curenți li se permite, pe cale de consecință, ca, în cazul în care nu li se respectă dreptul de a le fi achitate cu prioritate creanțele, conform documentelor din care rezultă(6), să-și recupereze creanța curentă pe calea executării silite conform normelor procesuale.
     Inserarea de către redactorii Proiectului a acestei posibilități ar duce totodată la creșterea pasivului societății aflate în insolvență, prin includerea cheltuielilor de executare și a onorariilor avocaților angajați în vederea recuperării creanței creditorului curent, situație în care, în unele cazuri, s-ar reduce șansele unei reorganizări viabile.
     În cazul avantajării creditorilor curenți, se pune în discuție justețea tratamentului creditorilor garantați (N.B. de obicei, băncile), înscriși la masa credală a debitoarei cu creanțe născute anterior deschiderii procedurii, care au fost diligenți și au obținut garanțiile necesare în vederea asigurării unei eventuale priorități în caz de distribuire a sumelor în procedură. Probabil că jurisprudența ne va demonstra că șansele de reparare a prejudiciului suferit de acești creditori vor fi diminuate/anulate.
     În ceea ce privește continuarea activității debitoarei, se poate afirma că aceste modificări propuse de Proiect subminează șansele de reorganizare a societății aflate în dificultate, creând posibilitatea deposedării - prin executare silită - de anumite bunuri, indispensabile pentru redresarea activității sale. Astfel, deși existența unui plan de reorganizare asigură continuarea activității, în realitate, acesta, în ipoteza confirmării sale de creditori, va eșua, cu consecința intrării debitoarei în faliment.
     Ipoteza salvării societății, ce presupune, inter alia, achitarea datoriilor fiscale și păstrarea locurilor de muncă, va rămâne, prin urmare, desuetă, lipsind de esență/finalitate întreaga procedură.
     Pe de altă parte, modificările propuse prin dispozițiile antemenționate ale Proiectului, ar lipsi de eficiență hotărârea judecătorească prin care se confirmă planul de reorganizare votat de creditorii istorici, în ipoteza în care în urma pronunțării acesteia și în timpul derulării planului de reorganizare, creditorii curenți se vor înfrupta din averea debitoarei, prin intermediul executării silite, neputând fi împiedicați de a pune popriri pe conturile societății și a bloca activitatea acesteia.
     Dimpotrivă, nefavorizarea creditorilor curenți în detrimentul celor istorici, astfel cum este reglementat prin actuala lege a insolvenței, se circumscrie preocupării principale a participanților la procedură, și anume salvarea societății aflate în insolvență, cu consecința acoperirii pasivului acesteia, a creării de venituri necesare în continuarea activității și a păstrării locurilor de muncă.
     În ceea ce privește eficiența acestor prevederi, apreciem că șansele de reabilitare a debitoarei vor fi reduse, ajungându-se chiar la situația în care sumele datorate debitoarei de către terți să fie poprite (i.e. aceștia urmând a deveni terți popriți), cu consecința îndestulării creditorilor în mod dezorganizat (cu prioritate creditorii curenți), fapt ce anihilează practic resursele proprii ale societății aflate în insolvență, ce ar putea fi utilizate într-un plan de reorganizare coerent, viabil.
     Totodată, se poate aprecia că această prevedere va avea ca efect asimilarea în gândirea creditorilor a conceptului de insolvent cu cel de insolvabil, insolvența urmând a fi percepută ca fiind destinată doar debitorilor care nu au bunuri în patrimoniu, care să satisfacă creanțele acestora pe calea executării silite individuale.
     Conclusiv, reacția în mediul comercial a planului de reorganizare va fi aceea că legea insolvenței (n.n. Proiectul) nu mai este instrument de salvare a societății și implicit, de recuperare a propriei creanțe, fiind deschisă posibilitatea de a se opta pentru soluția executării silite individuale, lăsând Codul fără un obiect și țintă precisă.
     Un alt element inovativ propus de către redactorii Proiectului este cel privind instituirea unei duble majorități necesare pentru votarea planului de reorganizare, și anume:
     a. Majoritatea claselor - cel puțin jumătate plus una din categoriile de creanțe trebuie să accepte planul de reorganizare (prevedere existentă și în reglementarea actuală);
     b. Majoritatea creanțelor - cel puțin 50% plus unu din totalul creanțelor existente la masa credală trebuie să accepte planul de reorganizare.
     Această dublă majoritate va duce desigur la ipoteza nefavorabilă în care votarea planului de reorganizare va deveni o "afacere" între debitor și creditorul majoritar, de vreme ce alte două categorii de creditori pot fi ușor determinați să accepte un plan de reorganizare, respectiv salariații debitorului și creditorii chirografari speciali - practica dovedind că de cele mai multe ori din această categorie fac parte persoane juridice apropiate debitorului.
     Evident, situațiile de mai sus sunt menționate cu titlu exemplificativ și nu exhaustiv, Proiectul fiind susceptibil de a genera numeroase alte discuții.
     Poate fi de înțeles urgența cu care se dorește implementarea unui astfel de proiect, dacă avem în vedere că acesta face obiectul programului(7) Strenghtening the Insolvency mechanism în România, componentă a "Proiectului privind reforma sistemului judiciar" finanțat de BIRD prin Acordul de împrumut finanțat la București în data de 27 ianuarie 2006 și monitorizat de FMI, Banca Mondială și Comisia Europeană.
     Totuși, în eventualitatea adoptării Proiectului în forma actuală, vom fi puși în situația în care o lege bună, de inspirație anglo-saxonă și apreciată de Uniunea Europeană(8) se va transforma într-o înșiruire de norme, pompos edictate, dar care, în realitate, vor suprima principiile procedurii insolvenței, conducând în ultimă instanță la anihilarea oricărei inițiative comerciale. 

     
     (1)După declararea acestuia ca neconstituțional de către CCR și respingerea proiectului de lege în plenul Senatului
     (2)Adresa Ministerului Justiției nr. 55711/2013 trimisă Parlamentului României
     (3)Preambulul Proiectului
     (4)După cum declară reprezentanții Ministerului, "în special, în sensul îmbunătățirii poziției creditorilor, procedura fiind până acum înclinată în favoarea debitorului".
     (5)Având scopul declarat de a duce la creșterea gradului de recuperare a creanțelor
     (6)A se vedea art. 5 pct. 21 din Proiect
     (7)Finanțat prin împrumut de la Banca Mondială
     (8) As compared to the insolvency laws of many countries, the quality of the Romanian IL is quite high. The legislator succeeded in creating a realistic scenario of reorganization in the IL, The Insolvency Law of Central and Eastern Europe, 2007 Jens Lowitzsch (Ed.), published by Insol Europe, pag. 372.

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
26.02.2018
BVB
     * Titlurile SFG - cele mai lichide din piață - au avut o pondere de 20% din rulajul zilei
       Acțiunile Sphera Franchise Group (SFG), operatorul restaurantelor KFC și Pizza Hut, au avut, vineri, o scădere masivă, de 15%, încheind ședința la 32,3 lei/unitate, după ce, joi, compania raportase...  click să citești tot articolul
26.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele europene au încheiat pe curs mixt ultima zi a săptămânii trecute, investitorii fiind atenți la rezultatele financiare ale companiilor.  click să citești tot articolul
23.02.2018
BVB
     O treime din rulajul ședinței de tranzacționare de ieri a venit din transferul "deal" efectuat cu 1,5% din acțiunile SIF5 Oltenia, în valoare de 17,68 milioane lei. Schimbul a fost realizat...  click să citești tot articolul
23.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, în condițiile în care așteptările tot mai mari legate de majorarea dobânzilor în SUA au afectat apetitul pentru risc, la nivel global.  click să citești tot articolul
22.02.2018
BVB
     * Piața a înregistrat a treia scădere consecutivă
     * Titlurile OMV Petrom au scăzut cu 1,14%
       Piața a înregistrat în ședința de tranzacționare de la mijlocul săptămânii, cea de a treia zi de scădere consecutivă, majoritatea cotațiilor emitenților listați la Bursa de Valori București (BVB)...  click să citești tot articolul
22.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, în special în sectorul tehnologic, investitorii fiind atenți la rezultatele financiare anunțate de companii.  click să citești tot articolul
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 23 februarie 2018
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRY
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2.9567
2.3802
2.9752
4.0473
0.1839
0.6251
0.2138
4.6552
5.2837
1.4879
3.5385
0.2273
0.4804
1.1161
0.0671
0.4637
0.9990
3.7813
0.3261
1.1634
0.5969
0.0584
0.3509
0.2033
2.7585
0.0395
0.1402
1.0295
0.6259
0.1202
161.6184
5.4853
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
23.02.2018
     The dismissal of chief DNA (National Anti-corruption Department) prosecutor Laura Codruța Kovesi was announced last night by Justice Minister Tudorel Toader, at the headquarters of the Ministry, after presenting the justification of the decision, presented in the form of twenty bullet points, while also taking the opportunity to mention he had been head of class, which surprised everybody, because no one was interested in his school achievements.  click here to read the entire article
21.02.2018
LIBERAL SENATOR STRIKES AGAIN
     * Senators have voted for the annual effective rate to be at most 2.5% higher than the policy rate when it comes to mortgage
     * The law will go to the Chamber of Deputies - the decision making forum
     * Senator Zamfir: "Today, we have become European as far as the manner in which loans are granted as well"
       PNL senator Daniel Cătălin Zamfir does not disappoint. His draft law concerning the capping of interest rates was the first that appeared on the agenda yesterday, in the common meeting of the specialized commissions and despite the controversies between him and a few other party colleagues, including the president of the Economic Commission Florin Cîțu, the liberal got more than he had made his objective initially - not just the capping of compensatory and penalty interest rates, but also the capping of the annual effective interest rate charged by banks and Non-Financial Banking Institutions (IFNs).  click here to read the entire article
20.02.2018
UPON REQUEST FROM ONE SHAREHOLDER,
     * The investigation concerns the deliberate reporting of inaccurate financial statements or untrue information
     * Sebastian Vlădescu: "An investigation is the only solution which would show where the money went, I know I've done my job"
       The DIICOT prosecutors have begun prosecution in rem of the actions, in the "Romcab" (MCAB) case, according to a response sent by the prosecutors to Valentin Stănescu, a shareholder in the company.  click here to read the entire article
20.02.2018
     Decorated by Traian Băsescu with the Star of Romania, Gunther Krichbaum, the president of the European Affairs Commission of the Bundestag, asks the president of the European Commission, Jean Claude Juncker, through a letter, not to suspend the application of the Cooperation and Verification Mechanism (MCV) concerning the Romanian judicial system and writes that "in the event of new attacks on the independence of the judicial system, should take into consideration initiating the procedure for the activation of article 7 of the EU treaty" (the suspension of Romania's voting rights in the EU council).  click here to read the entire article
16.02.2018
VALERY KUZMIN, AMBASSADOR OF THE RUSSAIAN FEDERATION IN BUCHAREST:
     * Lucian Bode, co-initiator of the BRUA, is asking for clarifications from Teodor Meleșcanu concerning the export of natural gas from Hungary
       We are happy that the perimeters on the continental coast of Romania (ed. note: offshore in the Black Sea) will start being exploited, because there lies inactive a very important resource of the energy industry, his excellency Valery Kuzmin, Ambassador of the Russian Federation told us in Bucharest, during Diplomat's Day.  click here to read the entire article
15.02.2018
IN THE MEETING WITH THE ANRM
     * Also discussed were the intentions of the Mazarin company to acquire some perimeters
       The management of the National Mineral Resources Agency (ANRM) met on Tuesday with Shelley Saxen, deputy economic advisor of the US embassy in Bucharest. On the agenda was last Friday's order issued by the ARNM which establishes the reference price for natural gas mined in Romania, in order to set the royalties will be calculated based on the trading prices on the hub of CEGH Vienna, according to sources close to the talks.  click here to read the entire article
14.02.2018
     * Gigi Dragomir, the president of the ANRM: "We see no reasons why the price of natural gas paid by the end consumers should increase"
     * ROPEPCA: "The proposal to adapt the royalty for natural gas made in Romania to a virtual foreign number shows a lack of sovereignty"
       The reference price for natural gas extracted from Romania, in order to establish the royalties, will be calculated based on the trading prices of the CEGH Viena hub, the National Agency for Mineral Resources announced on Friday, which issued the Order concerning the approval of the Methodology to set the reference price for natural gas extracted from Romania.  click here to read the entire article
07.02.2018
     The Black Monday of 1987 came two months after the beginning of the term of Alan Greenspan as head of the Federal Reserve. Back then, the Dow Jones Industrial Average (DJIA) fell 508 points, 22.61% below that of the previous trading day.  click here to read the entire article
06.02.2018
     * Mihai Dragoș says that the value of the Certinvest Dinamic fund units is updated slowly on the site
     * The investor raises questions about the ties between the fund's managers and the unlisted bond issuers in the fund's portfolio
       Investor Mihai Dragoș has filed a complaint with the Financial Oversight Authority concerning the open fund Certinvest Dinamic, managed by Certinvest.  click here to read the entire article
05.02.2018
     The National Bank of Romania (NBR) thinks that the National Liberal Party (PNL) is a pariah.  click here to read the entire article
30.01.2018
     The female prime-minister seems like a victory against sexism. The emancipation of our women seems to find its expression in the appointment of Viorica Vasilica Dăncilă as head of the Executive.  click here to read the entire article
25.01.2018
THE SALE OF BANCPOST HAS REOPENED THE ISSUE OF LOANS PAID ON TIME, SOLD IN HOLLAND
     * NBR: "It is still up to the courts to establish and verify the legality of the assignment"
     * Debtor: "I went to the address in Holland and there was no main office of any Eurobank entity there"
     * Cuculis: "Companies that have acquired loans are collecting interest illegally"
     * Civil Code: "The assignee may only enforce their rights on a third party after notifying the debtor that they have been assigned"
     * The bank has not notified the customers before selling their loans
     * Bancpost had not answered our enquiry on the matter, by the time the newspaper had gone to the printers
       The sale of Bancpost to Banca Transilvania, without the loans paid to day that were assigned in the past to a Dutch entity, has once again brought up the issue of loans sold abroad, even though they were performing. Customers who have found themselves in this situation have pointed out a number of irregularities in the assignment process.  click here to read the entire article
22.01.2018
     The issue of the funding of the budget deficit will become acute in 2018, as the government authorities show us that they haven't learned anything from last year's experience.  click here to read the entire article
22.01.2018
RULING OF THE COURT OF APPEAL
     * Profit.ro Publishing owes the Romanian state approximately 360,000 Euros, and "N.ro Agenția de Știri" SRL, approximately 460.000 Euros
       Journalist Cristi Popa has won in the Court of Appeal the lawsuit against Profit.ro Publishing SA, by which he had disputed the decision by which he had been laid off in 2016, as the court decided that he would be reinstated to the job he held before his layoff, as well as the payment of compensatory salaries.  click here to read the entire article
19.01.2018
GIGI DRAGOMIR, REINSTATED AT THE ANRM
     * The dismissal of Gigi Dragomir as chairman of the ANRM, was one of the last decisions made by Mihai Tudose
     * The reinstatement of Gigi Dragomir as head of the ANRM, among the first decisions made by Mihai Fifor
     * Daniel Zamfir, PNL: "I hope that the reinstatement of Dragomir to his own job represent the admission of the mistake made by Tudose, concerning the obstructing of the updating of the reference price for natural gas"
       Former prime-minister Mihai Tudose and the current interim prime-minister Mihai Fifor, seem to have something in common, aside from the position they fill - they seem to be seriously concerned with the natural gas royalties.  click here to read the entire article
.