Conferința BURSA - Dezvoltarea Romaniei 2018
CONSULTANȚĂ JURIDICĂ
BURSA 04.03.2014

Av. VIOREL MEȘCA, ROVIGO SPRL
 
mărește imaginea
     Promovat cu surle și trâmbițe ca fiind un "proiect tehnic menit să vină în sprijinul mediului economic din România", Codul Insolvenței (denumit în cele ce urmează Proiectul) pare în continuare(1) un script hollywoodian menit să cucerească auditoriul interesat.
     Pentru un cititor neavizat, Proiectul poate reprezenta un masterpiece din punct de vedere al tehnicii legislative, al inovației juridice și viziunii integratoare(2) asupra legislației insolvenței, în condițiile în care situația economică dificilă și legislația actuală privind insolvența, concepută pro-debitor, au condus la deturnarea scopului procedurilor de insolvență, care au devenit un mod de protejare a debitorului și nu o procedură de maximizare a gradului de valorificare a activelor și a recuperării creanțelor de către creditori, constatându-se că actuala abordare legislativă nu a fost de natură a dezvolta planuri de reorganizare reală(3).
     Astfel, pentru a i se asigura succesul, Proiectul se circumscrie principiilor asigurării echilibrului intereselor creditorilor și debitorului în procedură(4), respectiv eficientizării procedurii(5).
     Un element inovativ al Proiectului, ce ar fi trebuit supus atenției persoanelor interesate, îl constituie prevederile art. 75 alin. 4 din viitorul act normativ, ce permit executarea silită asupra creanțelor curente. Deși în aparență soluția propusă ar fi în concordanță cu scopul declarat al Codului (i.e. instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului), în realitate, prevederile antemenționate ar duce la avantajarea creditorilor curenți (în principiu, furnizori de servicii) în detrimentul creditorilor istorici, inclusiv celor ce dețin creanțe garantate. Astfel, creditorii ce dețin creanțe născute anterior deschiderii procedurii insolvenței ar rămâne blocați în cadrul procedurii concursuale, așteptând o posibilă (și nu probabilă) distribuire în vederea recuperării (măcar în parte) a prejudiciului suferit, fiind în mod evident dezavantajațiîn raport cu creditorii ce dețin creanțe curente împotriva societății aflate în insolvență. Creditorilor curenți li se permite, pe cale de consecință, ca, în cazul în care nu li se respectă dreptul de a le fi achitate cu prioritate creanțele, conform documentelor din care rezultă(6), să-și recupereze creanța curentă pe calea executării silite conform normelor procesuale.
     Inserarea de către redactorii Proiectului a acestei posibilități ar duce totodată la creșterea pasivului societății aflate în insolvență, prin includerea cheltuielilor de executare și a onorariilor avocaților angajați în vederea recuperării creanței creditorului curent, situație în care, în unele cazuri, s-ar reduce șansele unei reorganizări viabile.
     În cazul avantajării creditorilor curenți, se pune în discuție justețea tratamentului creditorilor garantați (N.B. de obicei, băncile), înscriși la masa credală a debitoarei cu creanțe născute anterior deschiderii procedurii, care au fost diligenți și au obținut garanțiile necesare în vederea asigurării unei eventuale priorități în caz de distribuire a sumelor în procedură. Probabil că jurisprudența ne va demonstra că șansele de reparare a prejudiciului suferit de acești creditori vor fi diminuate/anulate.
     În ceea ce privește continuarea activității debitoarei, se poate afirma că aceste modificări propuse de Proiect subminează șansele de reorganizare a societății aflate în dificultate, creând posibilitatea deposedării - prin executare silită - de anumite bunuri, indispensabile pentru redresarea activității sale. Astfel, deși existența unui plan de reorganizare asigură continuarea activității, în realitate, acesta, în ipoteza confirmării sale de creditori, va eșua, cu consecința intrării debitoarei în faliment.
     Ipoteza salvării societății, ce presupune, inter alia, achitarea datoriilor fiscale și păstrarea locurilor de muncă, va rămâne, prin urmare, desuetă, lipsind de esență/finalitate întreaga procedură.
     Pe de altă parte, modificările propuse prin dispozițiile antemenționate ale Proiectului, ar lipsi de eficiență hotărârea judecătorească prin care se confirmă planul de reorganizare votat de creditorii istorici, în ipoteza în care în urma pronunțării acesteia și în timpul derulării planului de reorganizare, creditorii curenți se vor înfrupta din averea debitoarei, prin intermediul executării silite, neputând fi împiedicați de a pune popriri pe conturile societății și a bloca activitatea acesteia.
     Dimpotrivă, nefavorizarea creditorilor curenți în detrimentul celor istorici, astfel cum este reglementat prin actuala lege a insolvenței, se circumscrie preocupării principale a participanților la procedură, și anume salvarea societății aflate în insolvență, cu consecința acoperirii pasivului acesteia, a creării de venituri necesare în continuarea activității și a păstrării locurilor de muncă.
     În ceea ce privește eficiența acestor prevederi, apreciem că șansele de reabilitare a debitoarei vor fi reduse, ajungându-se chiar la situația în care sumele datorate debitoarei de către terți să fie poprite (i.e. aceștia urmând a deveni terți popriți), cu consecința îndestulării creditorilor în mod dezorganizat (cu prioritate creditorii curenți), fapt ce anihilează practic resursele proprii ale societății aflate în insolvență, ce ar putea fi utilizate într-un plan de reorganizare coerent, viabil.
     Totodată, se poate aprecia că această prevedere va avea ca efect asimilarea în gândirea creditorilor a conceptului de insolvent cu cel de insolvabil, insolvența urmând a fi percepută ca fiind destinată doar debitorilor care nu au bunuri în patrimoniu, care să satisfacă creanțele acestora pe calea executării silite individuale.
     Conclusiv, reacția în mediul comercial a planului de reorganizare va fi aceea că legea insolvenței (n.n. Proiectul) nu mai este instrument de salvare a societății și implicit, de recuperare a propriei creanțe, fiind deschisă posibilitatea de a se opta pentru soluția executării silite individuale, lăsând Codul fără un obiect și țintă precisă.
     Un alt element inovativ propus de către redactorii Proiectului este cel privind instituirea unei duble majorități necesare pentru votarea planului de reorganizare, și anume:
     a. Majoritatea claselor - cel puțin jumătate plus una din categoriile de creanțe trebuie să accepte planul de reorganizare (prevedere existentă și în reglementarea actuală);
     b. Majoritatea creanțelor - cel puțin 50% plus unu din totalul creanțelor existente la masa credală trebuie să accepte planul de reorganizare.
     Această dublă majoritate va duce desigur la ipoteza nefavorabilă în care votarea planului de reorganizare va deveni o "afacere" între debitor și creditorul majoritar, de vreme ce alte două categorii de creditori pot fi ușor determinați să accepte un plan de reorganizare, respectiv salariații debitorului și creditorii chirografari speciali - practica dovedind că de cele mai multe ori din această categorie fac parte persoane juridice apropiate debitorului.
     Evident, situațiile de mai sus sunt menționate cu titlu exemplificativ și nu exhaustiv, Proiectul fiind susceptibil de a genera numeroase alte discuții.
     Poate fi de înțeles urgența cu care se dorește implementarea unui astfel de proiect, dacă avem în vedere că acesta face obiectul programului(7) Strenghtening the Insolvency mechanism în România, componentă a "Proiectului privind reforma sistemului judiciar" finanțat de BIRD prin Acordul de împrumut finanțat la București în data de 27 ianuarie 2006 și monitorizat de FMI, Banca Mondială și Comisia Europeană.
     Totuși, în eventualitatea adoptării Proiectului în forma actuală, vom fi puși în situația în care o lege bună, de inspirație anglo-saxonă și apreciată de Uniunea Europeană(8) se va transforma într-o înșiruire de norme, pompos edictate, dar care, în realitate, vor suprima principiile procedurii insolvenței, conducând în ultimă instanță la anihilarea oricărei inițiative comerciale. 

     
     (1)După declararea acestuia ca neconstituțional de către CCR și respingerea proiectului de lege în plenul Senatului
     (2)Adresa Ministerului Justiției nr. 55711/2013 trimisă Parlamentului României
     (3)Preambulul Proiectului
     (4)După cum declară reprezentanții Ministerului, "în special, în sensul îmbunătățirii poziției creditorilor, procedura fiind până acum înclinată în favoarea debitorului".
     (5)Având scopul declarat de a duce la creșterea gradului de recuperare a creanțelor
     (6)A se vedea art. 5 pct. 21 din Proiect
     (7)Finanțat prin împrumut de la Banca Mondială
     (8) As compared to the insolvency laws of many countries, the quality of the Romanian IL is quite high. The legislator succeeded in creating a realistic scenario of reorganization in the IL, The Insolvency Law of Central and Eastern Europe, 2007 Jens Lowitzsch (Ed.), published by Insol Europe, pag. 372.

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Trimite părerea ta.
Nume (maxim 50 caractere)
E-mail (optional)
Titlu (maxim 50 caractere)
Mesaj
 
REGULAMENTUL MESAJELOR
Acord
Prin trimiterea opiniei ne confirmați că ați citit regulamentul de mai sus și că vă asumați prevederile sale !
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
26.09.2018
BVB
     Lichiditatea înregistrată în ședința de tranzacționare de ieri la Bursa de Valori București (BVB) a fost de 41,75 milioane de lei, apropiată de valoarea medie a acestui an, de circa 41,35 milioane...  click să citești tot articolul
26.09.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au urmat un curs pozitiv ieri, în majoritate, pe fondul avansului cotațiilor petroliere.  click să citești tot articolul
25.09.2018
BVB
     * Șapte din cei nouă indici, în scădere
     Lichiditatea înregistrată în prima ședință de tranzacționare a săptămâ­nii la Bursa de Valori București (BVB) a fost de 37,39 milioane de lei, 60% din...  click să citești tot articolul
24.09.2018
     * BET-BK, singurul indice în scădere
     Opt dintre cei nouă indici ai Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ultima zi de tranzacționare a săptămânii în creștere, singurul coș de acțiuni care a...  click să citești tot articolul
24.09.2018
     Piețele din Europa au încheiat săptămâna trecută în ton optimist, investitorii fiind atenți la datele pozitive privind economia SUA (producția industrială și activitatea din sectorul privat)....  click să citești tot articolul
21.09.2018
BVB
     * Rulaj de 47 milioane de lei, peste media anului
     
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a încheiat ședința de tranzacționare de joi preponderent în teritoriul pozitiv, opt dintre...  click să citești tot articolul
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 25 septembrie 2018
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sârbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRY
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2.8692
2.3828
3.0570
4.0997
0.1819
0.6248
0.2210
4.6603
5.2120
1.4399
3.5102
0.2353
0.4868
1.0865
0.0602
0.4506
0.6447
3.9613
0.2754
0.9679
0.5762
0.0545
0.3543
0.2088
2.6322
0.0394
0.1414
1.0785
0.6272
0.1222
152.8355
5.5615
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
14.09.2018
MREPORT BY TRANSPARENCY INTERNATIONAL
     Globalization has also brought with it an unpleasant effect: cross-border corruption. According to the intermediate report Exporting Corruption for the year 2018, a document drawn up by the organization Transparency International, there is a practice among powerful foreign companies of bribing the public servants of another country when they want to enter the local market.  click here to read the entire article
07.09.2018
DEPUTY VIRGIL POPESCU, VICEPRESIDENT OF THE COMMISSION FOR INDUSTRIES AND SERVICES
     The offshore law will once again reach the Commission, in one or two weeks, according to Mr. Virgil Popescu, the vice-president of the Commission for Industries and Services, the Chamber of Deputies.  click here to read the entire article
05.09.2018
MRS. FIREA'S VERBAL BOMBS
     * "There have been attempts for the prefect to be made a scapegoat"
     * "The support from the government wasn't much to talk about, so if it were withdrawn, there wouldn't be much of a difference"
     Bucharest's General Mayor was heard on Tuesday as a witness by the prosecutors of the General Prosecutor's Office in the case concerning the events which happened on August 10th in Victoriei Square. Before going into the Prosecutors' Department building, Gabriela Firea said she stood by her statements made immediately after the meeting of the National Executive Committee of the PSD and said: "I always speak based on facts, not just in this particular case, but in other areas as well, including politics. I will be answering to the questions of the prosecutor who contacted me and told me I was supposed to be heard in the case which is now being investigated concerning the intervention of the gendarmes on August 10th".  click here to read the entire article
31.08.2018
     The particularly hot weather and the conditions of extreme draught in Europe have brought to light terrible warnings from the past.
     Associated Press recently wrote that in the riverbed of the Elba in the Czech Republic have resurfaced the giant stones known as "the hunger stones", which have indicated over time, the coming of hard times.
     "When you see me, weep", is written on one of these stones, which seems to be considered the best hydrological benchmark in Europe. The inscription is in German and dates back to 1616.
     A detailed analysis of the stone inscriptions was published by the Czech researchers in the "Climate of the Past" magazine in 2013 (author's note: "Droughts in the Czech Lands, 1090-2012 AD", April 2013).  click here to read the entire article
29.08.2018
     * Claudiu Cazacu, XTB România: "United States companies have posted results that even exceeded the analysts' expectations, which were already for 2-figure profit increases"
     * Liviu Moldovan, financial analyst: "Currently, investors have a «blind» faith in the stock markets, in general, and in that of the US, in particular"
     For the first time in the history of the American markets, Nasdaq has surpassed the psychological level of 8,000 points.
     In the August 27 session, the Standard & Poor's 500 (S&P 500) index also reached an all time high, ending the trading session at almost 2,897 points.  click here to read the entire article
27.08.2018
     The capital market was marked, last week, by a number of controversial statements tied to the listing of Digi Communications, starting from the statements made recently by Darius Vâlcov, state advisor on the team of the prime-minister, who wrote on his Facebook page that he has asked the Financial Oversight Authority (ASF) if it was true that the book value of the Digi shares was 1 leu and 8 bani, and pointed out that at the time of the IPO, the shares of Digi were listed at 40 lei and are currently priced at 28 lei (30% down) and keep going down.  click here to read the entire article
23.08.2018
     Angela Merkel inaugurated the highway in December 2005, less than a month after she became chancellor of Germany.
     The highway was built on the territory of the former East Germany, connects Lubeck and the Polish border, after the junction with A11, and goes through the electoral precinct of chancellor Merkel.  click here to read the entire article
20.08.2018
THE NATIONAL MINERAL RESOURCES AGENCY, IN A NOTIFICATION TO THE PRIME-MINISTER:
     The Romanian government has lost over 8 billion lei, between 2006-2018, following the failure to update the royalties paid by the oil and gas companies, says Gigi Dragomir, the president of the National Mineral Resources Agency (ANRM), in a report sent to the prime-minister.  click here to read the entire article
15.08.2018
      * (Interview with Radu Grațian Ghețea, President - CEO of CEC Bank)
     In banking there are many risks and that is why banks need to be flexible and have as diverse an exposure as possible, which take the market circumstances at the time into account, says Radu Grațian Ghețea, President and CEO of CEC Bank. He told us, in an interview: "We have to adapt to what is happening in the market and we need to do things in such a way that the economic activity and that of the bank both function properly. If we're going with the idea that we want to eliminate every risk, then we'll just stop doing anything. For instance, we have been and we are a bank which heavily funds agriculture, which also means animal husbandry. A few years ago, our exposure to the aviculture sector was rather significant, and when the avian flu came we had to cover some non-performing loans on that segment. Now that the avian flu is done, we are facing the swine flu. What should we do, stop lending?"
     Reporter: Lately, there have been opinions from some experts who are saying that there is a wave of non-performing loans of the ones taken out by the First Home Program. What is your comment on these statements?  click here to read the entire article
08.08.2018
     * (Interview with Laszlo Diosi, OTP Bank CEO)
     Reporter: How would you describe the banking market, at the present time?
     Laszlo Diosi: Even though there are plenty of challenges, there are also many opportunities for the Romanian banking system. The lessons of the financial-economic crisis have resulted in a better regulated framework, stable, transparent and predictable. The guiding line of the policies developed by the authorities that are qualified, but in particular by those with a regulatory and oversight role has been characterized by a balance between profitability and systemic safety.
     But there is no shortage of challenges. We are talking here about challenges which concern the digitalization of the banking system and the national and international legislation. The entire system needs to align with complex and sometimes confused regulations.
     Recorded by Emilia Olescu  click here to read the entire article
31.07.2018
     * (Interview with Dan Paul, the president of the Association of Brokers)
     The management of the Bucharest Stock Exchange (BVB) needs to find out from brokers whether Romania truly needs a derivatives market, says Dan Paul, the president of the Association of Brokers, who was kind enough to grant BURSA an interview.  click here to read the entire article
27.07.2018
THE DĂNCILĂ GOVERNMENT AFTER SIX MONTHS
     Now we know why prime-minister Dăncilă was in a hurry to announce the activity report for the first six months at the helm of the Romanian government: the nice tale of the hike of pensions and salaries wasn't supposed to be overshadowed by the evolution of budget expenses, whose increase has led the deficit of the consolidated general budget to 1.61% of the GDP, from 0.88% after the first five months of the year.  click here to read the entire article
23.07.2018
BECAUSE AN AGREEMENT ON THE PRICE COULDN'T BE REACHED,
     The public offer started by Vimetco and Conef for a stake of at most 53.77% of the shares of Alro Slatina (Alro) has been unsuccessful, as the issuer announced that due to the unfavorable market conditions, the shareholders, company and underwriters couldn't agree on a price for the volume of 383.79 million shares put up for sale.  click here to read the entire article
23.07.2018
ECONOMIC ANALYST AURELIAN DOCHIA PREDICTS:
     * According to Eurostat, Romania has the biggest governmental deficit in the EU
     The hike of some taxes, in the near future, is unavoidable, according to economic analyst Aurelian Dochia.
     His statement comes as, in the first quarter, the government's deficit has seen an increase over the last quarter of 2017, according to data by the European Statistics Office (Eurostat).  click here to read the entire article
13.07.2018
Russia World Cup
     The final tournament of the World Football Cup will end with a gala representation, the duel between Croatia and France. France, the with the most expensive players in the tournament, has met the expectations, Croatia is the biggest surprise the of the competition.  click here to read the entire article
.