Curtea de Conturi acuză băncile de locuinţe de ilegalităţi în acordarea "primelor de stat"

P.B.
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări /

Curtea de Conturi acuză băncile de locuinţe de ilegalităţi în acordarea "primelor de stat"

Reprezentanţii BCR şi Raiffeisen susţin că au respectat legislaţia şi că aşteaptă clarificări, în beneficiul final al consumatorilor 

Curtea de Conturi susţine că băncile pentru locuinţe BCR şi Raiffeisen au pus la punct un mecanism prin care au acordat primele oferite de stat în mod ilegal şi că va propune Guvernului să schimbe modul în care statul se va implica pe viitor în programul "Banca pentru Locuinţe", după cum se arată într-un raport al instituţiei.

Curtea de Conturi a derulat un audit la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, autoritatea care alocă banii pentru prima de stat oferită de cele două bănci pentru locuinţe, în perioada în care conducerea ministerului era asigurată de Liviu Dragnea, extinzând verificările şi la cele două instituţii bancare din domeniul locativ.

În schimb, reprezentanţii BCR BpL ne-au transmis că băncile de locuinţe din România au respectat legislaţia naţională, spunând că aşteaptă ca aspectele ridicate de Curtea de Conturi să fie clarificate, în beneficiul final al consumatorilor.

Aceştia ne-au declarat: "Băncile pentru Locuinţe (Sistemul Bauspar) reprezintă o instituţie europeană de tradiţie de peste 100 de ani. Sistemul Bauspar din România, introdus în anul 2002, urmăreşte întocmai filozofia şi practica Sistemului Bauspar european de a stimula atât economisirea cât şi creditarea persoanelor fizice pentru case mai bune, mai sigure, mai sănătoase pentru cei care le locuiesc. Prin urmare, legislaţia naţională care reglementează acest sistem este în perfectă armonie cu legislaţia şi practica europeană. Băncile de Locuinţe din România au respectat întocmai această legislaţie naţională, astfel încât avem convingerea că toate aspectele ridicate de echipele de auditori externi ai Curţii de Conturi urmează a fi clarificate, în beneficiul final al consumatorilor".

Potrivit reprezentanţilor BCR BpL, gospodăriile din România (familii cu copii, tineri ori seniori) au nevoie reală de acest sistem, "având în vedere situaţia precară a locuinţelor din România şi care sunt cele mai proaste din Uniunea Europeană, situaţie documentată şi în ultimul raport Eurostat care punctează fără echivoc condiţiile deplorabile de locuit din România".

Reprezentanţii Raiffeisen BpL ne-au declarat: "Raiffeisen Banca pentru Locuinţe a respectat integral prevederile legale. Suntem convinşi că explicaţiile detaliate pe care le-am furnizat Curţii de Conturi vor clarifica toate aspectele, în interesul românilor care au nevoie să îşi îmbunătăţească locuintele. Modificări ale legii, conform recomandărilor Curţii de Conturi, vor fi aplicate atunci când vor fi adoptate".

În anul 2014 au fost efectuate plăţi din bugetul de stat prin MDRAP pentru prima de la stat de aproximativ 316 milioane lei, potrivit raportului Curţii de Conturi, care arată că, în acest sens, au fost efectuate acţiuni de control pentru verificarea modului de utilizare a subvenţiilor acordate de la buget pentru plata "primei de stat" în cadrul contractelor de economisire-creditare, la BCR Banca pentru Locuinţe şi Raiffeisen Banca pentru Locuinţe şi MDRAP.

BCR BpL a început activitatea în anul 2008, iar Raiffeisen BpL a început activitatea în anul 2005, ambele încheind contracte de economisire-creditare cu diverşi clienţi în vederea primirii primei de la stat (anual 250 euro în echivalent lei, pentru economii anuale de minimum 1000 euro), conform raportului citat, care menţionează că alocarea sumelor s-a realizat în baza unor convenţii încheiate între cele două bănci cu MDRAP.

Peste 700 milioane lei au fost plătite în total din bugetul de stat, reprezentând prima de la stat

Curtea de Conturi precizează că aproximativ 765 de milioane de lei au fost plătite din bugetul de stat, prin MDRAP, de la începutul activităţii celor două bănci, aceste sume reprezentând prima de la stat.

Astfel, în perioada 2008-2014, către BCR Banca pentru Locuinţe a fost plătită suma totală de 608.260.016 lei, fiind încheiate 563.235 de contracte de economisire-creditare, iar suma totală a depunerilor efectuate de clienţi a fost de 2.977.908.742 lei.

În ceea ce priveşte Raiffeisen BpL, în perioada 2005-2014 a fost plătită suma totală de 157.519.842 lei, fiind încheiate 328.805 de contracte de economisire-creditare, suma totală a depunerilor efectuate de clienţi fiind de 912.957.800 lei.

Curtea de Conturi arată că procentul de contracte de economisire-creditare ce au fost continuate prin acordarea unor credite de către cele două bănci este unul foarte mic (sub 5%): "În cazul BCR BpL, procentul de succes este de 1,53% (2836 de credite efectiv solicitate de către deponenţi raportat la 184.479 de contracte închise, dintre care cea mai mare parte a împlinit termenul minim de 5 ani de economisire). (...) În cazul Raiffeisen BpL, procentul de succes este de 3,77% (5264 de credite efectiv solicitate de clienţi raportat la 139.537 contracte închise, dintre care cea mai mare parte a împlinit termenul minim de 5 ani de economisire). Constatările consemnate în actele de control întocmite la cele două bănci şi la MDRAP se află în etapa de valorificare, entităţile în cauză având posibilitatea de a contesta măsurile dispuse prin decizii".

Totodată, Curtea de Conturi apreciază că cele două bănci au solicitat în mod nelegal subvenţia reprezentând primă de la stat calculată în procent de 25% inclusiv asupra comisionului de deschidere, "care reprezintă în fapt un cost al clientului ce este suportat de acesta imediat după încheierea contractului de economisire-creditare din primele depuneri în contul bancar".

În plus, raportul citat spune că băncile pentru locuinţe au încheiat contracte de economisire-creditare cu clienţi copii minori, care aveau vârsta sub 18 ani atât la data încheierii contractelor, cât şi la data la care aceste contracte au fost reziliate/repartizate, "cazuri de contracte încheiate chiar şi pentru minori având la data contractului vârste sub 1 an!".

Astfel, auditorii Curţii apreciază că băncile au interpretat eronat calitatea de client în cadrul contractelor de economisire-creditare, subliniind că, în fapt, în spatele acestor contracte se ascunde intenţia părinţilor de a încasa prima de stat pe cât mai multe contracte posibile, respectiv conexarea contractelor şi obţinerea unui singur credit pentru spaţiul locativ, dar cu păstrarea primei de stat pentru toate contractele conexate.

"Având în vedere că legiuitorul a prevăzut în mod clar faptul că un client nu poate beneficia decât de maximul unei prime de stat chiar dacă este parte în mai multe contracte de economisire-creditare, băncile au creat astfel premisele de eludare a prevederilor legale", au arătat aceştia, menţionând şi acordarea nelegală a primei de stat pentru clienţi persoane vârstnice ai celor două bănci de locuinţe, "prin încheierea de contracte de economisire-creditare cu aceştia contrar prevederilor legale şi regulilor impuse prin condiţiile generale de creditare, aprobate de BNR".

Oficialii Curţii de Conturi au mai spus că acele contracte de economisire-creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ au fost cesionate între clienţii băncii, iar BCR BpL a permis, ca urmare a acestor cesiuni, încasarea unei prime de stat de către beneficiarii cesiunilor de contracte de economisire-creditare, peste nivelul maxim legal

"Constatând abaterea de la prevederile legii speciale şi având în vedere că există un număr de 1758 de clienţi ai BCR BpL care au beneficiat de cesiuni de contracte de economisire-creditare, iar numărul de contracte cesionate unui client al BCR BpL a fost de 1 (unu) până la 14 contracte, echipa de control recomandă stabilirea cu exactitate a întinderii prejudiciului şi dispunerea de măsuri pentru recuperarea acestuia", se mai arată în raport.

Curtea de Conturi recomandă MDRAP să elaboreze procedurile necesare prin care statul român să se asigure de buna utilizare a fondurilor publice alocate de la bugetul de stat pentru plata "primei de stat" clienţilor băncilor de economisire-creditare.

BCR şi Raiffeisen pentru locuinţe au intrat recent în atenţia Curţii de Conturi după ce aceasta a sesizat "abateri de la legalitate" privind acordarea şi utilizarea subvenţiilor în cazul celor două bănci. Reprezentanţii instituţiei de control ne-au spus atunci că, în perioada iulie-septembrie 2015, Curtea de Conturi a desfăşurat acţiunea de control cu tema "controlul utilizării subvenţiilor bugetare" la nivelul MDRAP şi la cele două bănci de locuinţe, respectiv BCR şi Raiffeisen.

Legislaţia în vigoare arată că fiecare client, persoană fizică cu cetăţenia română şi cu domiciliul stabil în România, beneficiază de o primă de stat pentru depunerile anuale efectuate în baza unui contract de economisire-creditare încheiat cu o bancă de economisire şi creditare în domeniul locativ. Prima de stat se stabileşte la 25% din suma economisită în anul respectiv de către client şi nu poate depăşi echivalentul în lei a 250 euro, calculat la rata de schimb leu/euro comunicată de Banca Naţională a României pentru ultima zi lucrătoare a anului de economisire.

Opinia Cititorului ( 2 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Curtea de Conturi are probabil dreptate atunci cand sustine ca ca BpL au gresit cand au dat credite la minori care nici dupa 5 ani de economisire nu aveau varsta legala pt a lua credite.

    Atunci cand critica raportul total asimetric 1/15 intre contractele de economisire si cele de creditare, Curtea de Conturi greseste, pt ca uita ca incepand cu 2008 am trecut printr-o perioada de criza economica ,in care nimeni nu a mai luat credite. Aproape toata populatia a intrat in criza indatorata la maxim si, veniturile in scadere precum si preturile activelor in scadere, au facut ca, aproape nici o persoana care avea credite sa nu mai fie eligibila pt un alt credit. Si asta pentru multi ani. Probabil ca abia acum vom intra intr-o perioada de normalitate, in care partea de creditare a BpL va incepe sa creasca. Pe de alta si programul , foarte bun , Prima Casa , a facut ca putine persoane sa fie interesate de creditele de la BpL.  

    Despre partea de economisire , pot sa spun ca pana acum 2-3 ani dobanzile la bancile comerciale erau atat de mari incat nu era mare afacere sa economisesti la BpL , cu toata prima aia gratuita de la stat a lor.

    Daca sistemul BpL functioneaza intr-o tara civilizata ca Austria , probabil ca atunci cand vom intra in normalitate, va functiona si la noi. Adevarul economic poate fi mult mai complicat decat un simplu calcul aritmetic, contabil , asa cum face Curtea de conturi in cazul BpL  

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Clar, obiectul de activitate al Bancilor pentru Locuinte a fost nerealizat.

    Pe banii statului, cetatenilor. 

    Clar bancile au avut interese, ca altfel nu pedalau pe depozite, complet dezechilibrat fata de contacte. 

    Criza a trecut de cativa ani, imobiliarul merge, dobanzile sunt foarte mici.

    Ce rost mai au Bancile pentru Locuinte, daca au deturnat scopul creerii lor ? 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cybersecurity Romania 2019

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Deleanu
Apanova

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.roRoEnergyOlimpiada ONU 2019
Cabinet de avocatTMPS