Dezbaterea BURSA ELECTROMOBILITATEA - problematică şi soluţiiDezbaterea BURSA ELECTROMOBILITATEA - problematică şi soluţii

CUTIŞTEANU, PETPROD:"Amânarea plafonării preţului gazelor, strategie pentru câştiguri suplimentare"

RAMONA RADU şi ANDREI IACOMI
Ziarul BURSA #Companii #Energie /

Jack Cutişteanu

Jack Cutişteanu

Guvernul plănuieşte să modifice OUG 114 în şedinţa de astăzi 

Decizia de amânare a plafonării preţului gazelor naturale din producţia internă, începând cu data de 1 mai, în loc de 1 aprilie - aşa cum prevedea OUG 114/2018 - ar putea fi o strategie a decidenţilor de a obţine câştiguri suplimentare, este de părere Jack Cutişteanu, director general Petprod.

Afirmaţiile domniei sale vin în contextul în care Guvernul plănuieşte să modifice OUG 114 în şedinţa de astăzi, iar scenariul amânării plafonării preţului gazelor este una dintre variante.

Domnul Cutişteanu ne-a declarat, ieri, în legătură cu acest subiect: "Eu cred că ei vor să mai câştige bani o lună, dacă făceau plafonarea de la 1 aprilie era o problemă pentru că ar fi început să câştige mult mai puţin şi ar fi fost nevoiţi să vândă gazele la un preţ foarte mic. În plus, au văzut şi că prognoza meteo arată că vom mai avea parte de temperaturi scăzute şi în luna aprilie, aşadar consumul va fi mare şi, deşi este vorba despre o amâ-nare de o lună, atâta vreme cât nu au bani, orice ban ajută. În perioada de vară, consumul scade şi coborând şi preţul la producători, la 68 de lei/MWh, automat încasările vor scădea de două ori mai mult, astfel că au preferat să o amâne".

Directorul general al Petprod a subliniat că nimeni nu ţine cont de dorinţele jucătorilor din piaţa de profil de la noi, adăugând că scenariul ideal ar fi cel în care noua ordonanţă ar spune că OUG 114/2018 se suspendă sau se abrogă.

Domnia sa a mai afirmat: "OUG 114 a fost făcută într-un laborator cu uşile, ferestrele şi telefoanele închise şi a fost scrisă de nişte neghiobi. De ce sunt atât de multe cereri de schimbare a acestui act normativ? Pentru că toate prevederile pe care le cuprinde sunt aiurea, din cauză că nu au fost gândite, n-a avut loc nicio discuţie publică sau vreo analiză, nimeni n-a ştiut că ne loveşte asta de Anul Nou. Din această cauză lumea este profund nemulţumită, nu pentru că s-a pus o taxă de 2%, care iniţial era de 3%. După ce a fost scandal, Guvernul a spus: «nu vreţi 3%, vă punem 2%», adică nu contează cât punem, trebuie să punem. Asta înseamnă că nu s-a făcut niciodată niciun calcul de impact, nu s-a luat în considerare nimic ca să se stabilească o taxă - cât să fie ea? pe ce să fie aplicată?".

Jack Cutişteanu este nemulţumit de faptul că guvernanţii nu adună opinii înainte de a elabora legi, explicând: "Nu am nicio speranţă legată de modul în care guvernanţii noştri gândesc, lucrează şi fac legi. Nu văd nimic, nu care să mă liniştească, ci care să îmi dea o siguranţă că cineva gândeşte atunci când impune taxe. Să pună taxe, dar să se gândească, să se consulte înainte, să adune opinii pe care să le trieze şi după să dea legile, în loc să le scoată peste noapte şi după să lucreze luni întregi ca să le refacă".

Conform OUG 114/2018, preţul gazelor naturale din producţia internă urma să fie plafonat în perioada 1 aprilie 2019 - 28 februarie 2022, iar amânarea cu o lună a acestei plafonări (n.r. care urmează să fie discutată astăzi) nu era inclusă în proiectul de modificare a OUG 114/2018, publicat săptămâna aceasta de Ministerul Finanţelor Publice (MFP).

La începutul lunii martie, Comisia Europeană a declanşat o procedură de infringement asupra ţării noastre, întrucât măsurile din OUG 114/2018 încalcă directivele din sectorul gazelor naturale, potrivit Agerpres.

Andreea Mitriţă, PwC România: "Eliminarea taxei de 2% pentru unii producători energetici este ajutor de stat"

Eliminarea taxei de 2% aplicată cifrei de afaceri a producătorilor de energie pe bază de cărbune şi în cogenerare este discriminatorie şi reprezintă ajutor de stat a declarat, ieri, Andreea Mitriţă, partener, departamentul de taxe şi consultanţă, PwC România, în cadrul unei conferinţe de presă.

Andreea Mitriţă a spus: "În domeniul energetic, cea mai importantă modificare (n.r. din proiectul de Ordonanţă de Urgenţă ce amendează OUG 114) este cea legată de titularii de licenţă a producţiilor de energie pe bază de cărbune şi de energie prin cogenerare. Aceştia au fost exceptaţi din lista celor care ar trebui să plăteas-că contribuţia de 2% (n.r. din cifra de afaceri), menţionându-se că pentru ei se va da un nou ordin ANRE care va institui un alt procent".

Partenerul PwC a adăugat că motivul pentru care aceşti producători au fost exceptaţi de la plata taxei de 2% ţine de faptul că se confruntă cu probleme financiare majore.

"Este evident o discriminare şi, practic, această diferenţiere constituie ajutor de stat, care trebuie să primească aprobarea Comisiei Europene. Simplul motiv că aceşti producători sunt în faţa unei insolvenţe nu este suficient pentru a fi aprobat", a spus Andreea Mitriţă.

Partenerul PwC a completat: "Ministrul Energiei a spus că s-a primit acceptul sau binecuvântarea Consiliului Concurenţei în acest sens. Ulterior, au apărut declaraţii care susţin că din contră, nu s--a dat acceptul şi chiar Consiliul Concurenţei spune că va fi făcută o analiză temeinică din punctul de vedere al considerării ajutorului de stat".

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSustainable Mobility ForumConferinţa CCIB 'Excelena în afaceri. Modelul EFQM – soluţie pentru creşterea competitivităţii'
Cabinet de avocatTMPS