Dezbaterea BURSA ELECTROMOBILITATEA - problematică şi soluţiiDezbaterea BURSA ELECTROMOBILITATEA - problematică şi soluţii

Direct One încheie achiziţia Netcity

C.I.
Ziarul BURSA #Companii #Telecomunicaţii /

Direct One încheie achiziţia Netcity

În mai 2016, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie privind un posibil abuz de poziţie dominantă al Netcity Telecom SA 

Compania Direct One a finalizat preluarea pachetului integral de acţiuni al Netcity Telecom, operatorul reţelei subterane pentru fibră optică a Municipiului Bucureşti, de la foştii acţionari ai Netcity - companiile UTI Netcity Investments BV şi UTI Grup SA. Direct One este companie din grupul Electrogrup, controlată de antreprenorii români Teofil Mureşan şi Simion Mureşan, operează o reţea aeriană naţională interurbană de fibră optică în lungime de peste 5500 km, care asigură conexiuni de telecomunicaţii între oraşe.

Netcity Telecom, un operator neutru, va continua să funcţioneze ca o companie de sine stătătoare, responsabilă cu proiectarea, realizarea şi operarea reţelei "Netcity", în baza contractului de concesiune semnat cu Primăria Municipiului Bucureşti.

"Acţionarii ne-au mandatat să continuăm procesul de consolidare a infrastructurii partajabile prin noi achiziţii de la operatori - reţele de fibră optică, turnuri de telecomunicaţii, data centere, atât în România, cât şi în regiune", a declarat Tony Romani, liderul echipei de M&A a Direct One.

Pe lângă contribuţia proprie a noilor acţionari, achiziţia a fost finanţată prin împrumuturi contractate de la Banca Comercială Română SA şi BRD Groupe Societe Generale, bănci asistate de avocaţii de la Clifford Chance Badea. BCR şi BRD au acţionat în calitate de aranjori principali mandataţi şi finanţatori, BRD a îndeplinit rolul de agent de documentaţie, iar BCR pe cel de agent de facilitate şi garanţii.

În luna mai a anului trecut, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediul Netcity Telecom SA şi la punctele de lucru ale acestei companii. Inspecţiile au avut loc în cadrul investigaţiei privind un posibil abuz de poziţie dominantă al Netcity Telecom SA manifestat prin aplicarea unor tratamente discriminatorii pe pieţele pe care acesta acţionează (piaţa serviciilor de acces la infrastructura fizică asociată reţelelor de comunicaţii electronice pentru amplasarea în subteran a acestora (servicii de închiriere canalizaţie subterană, piaţa de închiriere fibră optică echipată/neechipată şi piaţa serviciilor adiacente), potrivit unui comunicat de presă al Consiliului Concurenţei.

Netcity Telecom SA este concesionarul reţelei "Netcity", având ca responsabilităţi principale proiectarea, realizarea, deservirea tehnică şi comercială a infrastructurii/reţelei subterane "Netcity" a municipiului Bucureşti. "Netcity" reprezintă infrastructura suport pentru reţelele de comunicaţii existente precum şi pentru cele realizate ulterior, pusă la dispoziţia tuturor operatorilor de telecom care doresc să ofere servicii pe teritoriul municipiului Bucureşti.

În 2015, Autoritatea de Concurenţă a publicat Raportul preliminar al anchetei sectoriale privind serviciile de acces la infrastructura suport pentru reţele de comunicaţii electronice "Netcity" din municipiul Bucureşti.

În urma analizei a rezultat că serviciile altor companii care deţin infrastructuri/canalizaţii/galerii/reţele în Bucureşti nu reprezintă opţiuni alternative reale la reţeaua Netcity. Ca urmare, Netcity deţine, potrivit Autorităţii de Concurenţă, poziţie de monopol în ariile sale de prezenţă din Bucureşti şi trebuie să se abţină de la practici abuzive, precum: impunerea, în mod direct sau indirect, de tarife inechitabile sau impunerea unor condiţii inechitabile de tranzacţionare; refuzul de a trata cu anumiţi beneficiari ori furnizori; refuzul de a acorda accesul la infrastructură; aplicarea în relaţiile cu partenerii comerciali a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente (condiţiile legate de tarife şi reduceri tarifare, termene de plată etc.).

De asemenea, Consiliul Concurenţei a recomandat Parlamentului şi Guvernului modificarea legislaţiei specifice atât în scopul accelerării (simplificării) procedurii de autorizare a construcţiei de reţele de comunicaţii electronice de dimensiuni mici, cât şi pentru multiplicarea soluţiilor puse la dispoziţia furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, inclusiv în mediul urban.

O mare parte din companiile chestionate în cadrul studiului au susţinut că ar fi fezabilă îngroparea reţelei în regie proprie, cel puţin la nivelul unor tronsoane, mai ales a racordurilor, dacă ar exista un cadru legal flexibil în privinţa regimului de autorizare, considerat anevoios până în prezent.

Astfel, interzicerea amplasării supraterane în localităţi urbane a constituit şi constituie o barieră la accesul pe piaţa serviciilor de comunicaţii electronice, în special pentru furnizorii care şi-au dorit să intre pe piaţă ulterior actului normativ prin care s-a interzis amplasarea supraterană în intravilanul localităţilor (H.G. nr. 490 din 2011).

Ca urmare, Consiliul Concurenţei a precizat că este împiedicată intrarea operatorilor de comunicaţii pe piaţa furnizării de servicii de comunicaţii electronice în localităţile urbane în care nu este disponibilă încă o variantă de amplasare subterană funcţională ori dacă există nu acoperă întregul oraş/municipiu.

Asociaţia Naţională a Providerilor de Internet din România (ANISP) a acuzat, în urmă cu doi ani, că întreprinderile mici şi mijlocii care oferă servicii telecom pe teritoriul Bucureştiului nu pot supravieţui în actualele condiţii din piaţă din cauza tarifelor practicate de Netcity pentru utilizarea reţelei subterane pe care a dezvoltat-o.

În replică, oficialii Netcity au spus că chiria pentru utilizarea reţelei subterane Netcity este mai mică de 5% din totalul cheltuielilor anuale ale providerilor de internet mici şi mijlocii din Capitală, clienţi ai acesteia, potrivit unei analize asupra datelor disponibile la Ministerul de Finanţe efectuate de Netcity Telecom.

Conform contractului de concesiune semnat cu Municipalitatea, realizarea reţelei Netcity cuprinde trei etape: etapa 1 - inelul central al capitalei, reţeaua magistrală; etapa 2 - reţeaua de distribuţie şi branşamente în tot Bucureştiul; etapa 3 - realizarea "Reţelei Netcity" pe întreaga zonă metropolitană din zona de competenţă locală a P.M.B.. În prezent, se află în derulare lucrările pentru etapa a II-a, fiind în aşteptarea rezultatelor studiului de fezabilitate aflat în curs din anul 2013.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSustainable Mobility ForumConferinţa CCIB 'Excelena în afaceri. Modelul EFQM – soluţie pentru creşterea competitivităţii'
Cabinet de avocatTMPS