BURSA 04.10.2017

CORNEL CODIȚĂ
 
mărește imaginea
CORNEL CODIȚĂ      În Spania, democrația zace în ruină, asemenea unui morman de fiare nefolositoare, care au fost cîndva o foarte utilă și performantă mașinărie. Este sau nu referendumul o soluție democratică pentru a hotărî reconfigurarea statală? Ce fel de democrație este aceea în care represiunea fizică asupra unor mase de oameni ajunge să fie argumentul cel de pe urmă al celor cu legea în mînă? Cine mai așteaptă de la Democrație vreo soluție pentru relația dintre Barcelona și Madrid? Nimeni!!! Ultimul argument adus în joc, forța, este cel care va decide! Fie forța de rezistență, fie forța de represiune și dizolvare.
     Nici rugina ruinătoare a tipului, nici îmbătrînirea, nici erodarea prin suprafolosire, nici unul dintre procesele care anunță de obicei instalarea sfîrșitului nu este responsabil de criza prelungită a democrațiilor, nu doar cea din Spania, ci din întreg arealul euro-atlantic. Sistemul instituțional de organizare a spațiului politic și de guvernare cel mai fragil, dar și cel mai complex, mai aproape de imperativele universale ale Umanismului pe care, cu mari și îndelungi eforturi, modernitatea a reușit să le recunoască drept standarde universale pentru comportamentul statelor în relația cu cetățenii lor, respectiv între state, se află în criză.
     O fundătură sau doar o răspîntie? Unde trebuie căutate rădăcinile crizei și ale eșecurilor democrației, tot mai des repetate, cu efecte sociale tot mai extinse și mai îngrijorătoare?
     Cu bună știință, las astăzi deoparte argumentul "păcatului originar" al democrațiilor actuale, acela de a fi reprezentative, adică un fel de nici cal nici măgar, nici democrații pînă la capăt, (puterea deplină a poporului!) nici autocrații în toată tăria cuvîntului. L-am mai dezbătut și vom mai reveni asupra lui, cu siguranță.
     Tema zilei este desigur "referendumul", valoarea și raporturile sale cu Democrația. Dacă este vorba despre cea "reprezentativă", măsura referendală este excepția care contrazice regula, nicidecum nu o întărește! Englezii au spus-o pe șleau și au refuzat să o admită în sistemul lor politic, pînă tîrziu, în secolul al XX-lea, considerînd-o dăunătoare democrației, de-a dreptul. În 1945, cînd Churchill a sugerat consultarea referendală, Clement Attlee l-a contrat fără menajamente: "Nu voi consimți la introducerea în viața noastră națională a unui instrument atît de străin de toate tradițiile noastre, cum este referendumul", fără să uite să adauge, pentru culoare, că instrumentul cu pricina a fost mai degrabă folosit de regimurile fasciste și naziste ale Europei. Chiar dacă, istoric, britanicii au recurs și ei la referendumuri, în privința unor chestiuni spinoase, cum ar fi autoguvernare irlandeză, în 1890, sau triviale, cum ar fi reforma tarifelor, în 1910, excepțiile nu atenuează cu nimic chintesența reacției lui Atlee. Chiar și în sistemele constituționale democratice care integrează și dau un cadru legal exercitării referendumului, cum este și cazul României, el rămîne o măsură excepțională, pentru situații excepționale și într-un fel sau altul reprezintă o formă de abdicare de la decizie și responsabilitate a celor care exercită puterea prin intermediul instituțiilor reprezentativității. Cu greu poate fi contestată valoarea politică a referendumului. Cînd vine vorba despre valoarea sa juridică-constituțională, însă, lucrurile se complică enorm. În general, democrațiile Europei au luat măsuri extinse pentru a sublinia caracterul politic, de consultare populară, și a subția cît mai mult consecințele juridice imperative care ar putea rezulta de pe urma exprimării, în acest fel, a voinței populare. Confuzia politică în legătură cu valoarea democratică a referendumului a fost mai degrabă sporită, decît s-au obținut clarificări, de pe urma votului "contre-courent" în majoritatea exercițiilor referendale din Europa ultimelor decenii: "îngroparea" prin voința francezilor a Constituției Europene, Brexitul, considerat și acum de mari personalități ale politicii britanice, laburiști și conservatori deopotrivă, vezi cuplul Blair-Heseltine, drept o eroare pe calea căreia nu trebuie în nici un caz mers pînă la capăt, referendumul pentru independența Scoției, iar acum cel din Catalonia etc. Ceea ce s-a obținut nu au fost soluții, ci probleme încă și mai complicate, mai greu, dacă nu imposibil de rezolvat, într-un cadru rațional, de tip win-win!!!
     Cînd vine vorba despre valoarea constituțional-juridică a referendumului în problema structurării sau restructurării statale, aici lucrurile se complică aproape fără ieșire. Dacă au făcut catalanii un referendum privind independența, de ce nu ar chema cineva la vot referendal și pe ceilalți cetățeni ai statului numit Spania, pentru a se exprima asupra aceluiași subiect? Ar fi legal? Ba, bine că nu! Ar ajuta cu ceva la rezolvarea situației? Nici cu o iotă? Ce să facă democrația, să opună rezultatele referendumului catalan, celor din restul Spaniei? Cine și pe ce criterii are cîștig de cauză? Numărul? Autoritatea organizatoare? Condițiile juridice și de facto ale desfășurării votului? În această logică, evident, nu există nici o soluție acceptabilă pentru toate părțile! Referendumul din Catalonia nu a făcut decît să adîncească diviziunile politice din Spania, să arunce grupuri largi de cetățeni în tranșeele luptei de stradă și eventual ale revoltei-confruntării deschise cu autoritățile, cu toate consecințele ce rezultă de aici, inclusiv un posibil război civil. Este aceasta calea democrației? Vădit, nu! Referendumul și democrația, aceasta, reprezentativă, pot lucra împreună, dar în condiții foarte restrictive și pe obiective care nu angajează o excesivă polarizare socială și politică. În rest, adică în majoritatea cazurilor, referendumul nu face deloc casă bună cu democrația reprezentativă.
     Putem înlocui democrația reprezentativă cu un sistem 100% referendal? Există un singur exemplu funcțional, care se apropie de această contra-soluție, cel din Elveția. Problema este, însă, aceea că el nu poate fi generalizat. Condiția lui de existență și funcționare se bazează pe existența unor puternice și bine structurate, social, administrativ și legal, comunități locale, către care au fost delegate prin lege-constituție un mare număr de decizii, care în "democrațiile standard" revin parlamentului sau guvernului central. Principiul subsidiarității, cum este el numit în sistemul UE, funcționează foarte bine în Elveția, dar ....excepția nu poate să devină regulă pentru cei care nu au infrastructura și istoria socială specifice societății helvetice. 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
1.  fără titlu
    (mesaj trimis de MAKE în data de 04.10.2017, ora 06:30)  
 Nici Roma nu a fost construita intr-o singura zi, ci piatra cu piatra.
 Vad ca moneda euro ar putea fi adoptatata si fara sa indeplinim criteriile de convergenta; daca este asa, atunci nu inteleg de ce n-am putea adopta democratia elvetiana.
 Continui sa nu fi priceput care este virusul democratiei directe, pentru care ea nu trebuie luata in discutie, iar cind este luata in discutie, trebuie expediata ca fiind o absurditate.
 Inca nu am vazut nici un argument.
 Dimpotriva, ceea ce se vede este ca semnele de criza ale asazisei democratii, sint generate de caracterul ei de reprezentativitate, care-si da arama pe fata, in momentele cheie, ca, adica, ea nu este si nici nu a fost vreodata democratie.


 
  1.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 08:31)
 
 Aveti dreptate.
 Se pare ca sociologii din toata lumea s-au inteles: nu se poate instaura o democratie directa, cu toate ca niciunul dintre ei nu a facut un efort de a incerca vreo solutie in acest sens.
 Au proclamat axioma conform careia democratia reprezentativa este culmea civilizatiei umane si nici macar nu accepta discutii pe marginea temei.


 
  1.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 09:06)
 
 Chiar titlul articolului, Democrație și Referendum: un Mariaj fără Viitor, demonstreaza prejudecatile inradacinate in mintea de sociolg a autorului!
 Se poate, oare, democratie fara referendum?!?
 Dar pe "ALESIi REPREZENTATIVI" cum ii desemnam?


 
  1.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 09:28)
 
 Ca sa poti adopta modelul Elvetiei trebuie sa ai nivelul de civilizatie (a se citi EDUCATIE) al Elvetiei. Cei 40% analfabeti functionali (cifra modesta, care e mult sub realitate) vor vota cum le spune primarul , in rural, si cum le maniopuleaza televiziunile in urban, singurele, prin grija/vointa guvernantilor, modalitati de (in)formare pt aceasta categorie.


 
  1.4.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.3 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 10:02)
 
 absolut. Dl Make viseaza ca dl Junker in problema UE. S-o fi construit ea Roma pas cu pas , dar trebuie sa ai directia buna si s-o tii tot asa,ca sa avansezi -hai sa zic totusi, piatra cu piatra. Dar la noi de cind ne stim regula e 1 pas inainte si 5 inapoi. Nimeni la noi nu vrea modernizarea societatii -decit o mica categorie de oameni onesti- , politicienii nostri hoti si analfabeti nu au nici un interes. Adio deci.


 
  1.5.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.3 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 10:29)
 
 Asadar sa-i lasam pe "reprezentanti" gen PLM sau Dragnea sa decida pentru noi!


 
  1.6.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de SR , in data de 04.10.2017, ora 11:40)
 
 refrendum instrument al cuiva
 L’histoire du référendum est pour le moins ambivalente : elle montre que cet instrument n’est pas toujours un gage de démocratie (A). Pour prévenir les risques d’abus ou de dérive, le recours au référendum doit donc être encadré (B).
 A. La consultation des citoyens n’est pas toujours un gage de démocratie.
 Le référendum peut être mis au service d’un pouvoir autoritaire soucieux d’apparences démocratiques, comme il peut aussi, avec la même caution, porter atteinte aux libertés et aux droits fondamentaux (1). Mais l’utilisation de procédés de démocratie semi-directe peut également, plus simplement, ne pas remplir son office démocratique, le référendum risquant alors d’apparaître comme une illusion démocratique (2).
 1. Le référendum peut constituer un instrument dans les mains d’un pouvoir autoritaire.
 Le référendum peut tout d’abord être « manipulé »[23] dans le but d’asseoir la légitimité d’un tel pouvoir. L’histoire des régimes autoritaires, voire totalitaires, en particulier en Europe, est assez exemplaire des risques que recèle cet instrument. En France même, a pesé sur le référendum l’hypothèque des précédents plébiscitaires du Premier et du Second Empire, regardés comme le dévoiement ou la dégénérescence d’un idéal-type, que constituerait le référendum, à la seule fin de permettre à un gouvernant de légitimer le pouvoir qu’il détient[24]. Napoléon Bonaparte usa ainsi trois fois du plébiscite, qui porte alors officiellement ce nom, inventant une sorte de –excusez l’oxymore– césarisme démocratique, régime où l’appel au peuple fonde le pouvoir d’un homme[25]. Un demi-siècle plus tard, Louis-Napoléon Bonaparte rétablit l’Empire en deux étapes plébiscitaires.
 Mais ce constat n’est pas propre à notre pays. De nombreux Etats sont hantés par le souvenir de régimes qui ont organisé des référendums pour soutenir des dictatures ou des oligarchies au pouvoir. Le plébiscite a ainsi constitué non seulement l’un des instruments de la glorification du Führer dans l’Allemagne nazie, mais également un instrument de politique étrangère, permettant de montrer au monde, à des moments stratégiques, que le peuple allemand se tenait derrière lui[26].
 L’histoire des régimes autoritaires ou populistes usant de l’arme du plébiscite n’est malheureusement pas close. Le référendum reste en effet une arme de choix de tels régimes. S’il est indiscutable que la souveraineté réside dans le peuple qui peut l’exercer directement, il n’est pas moins constant que celle-ci est trop souvent invoquée pour biaiser son expression et, notamment, pour s’affranchir de la tutelle de Parlements indociles ou de règles constitutionnelles contraignantes, comme celles limitant le nombre des mandats, quand il ne s’agit pas d’ouvrir la voie à des présidences à vie.
 2. Arme entre les mains de pouvoirs autoritaires, le référendum peut en outre ne fournir qu’une illusion de démocratie. Plusieurs arguments sont avancés sur ce point, notamment par l’école dite « des élites responsables »[27].
 Tout d’abord, dans la mesure où, dans la plupart des cas, le référendum conduit à éviter ou contourner une enceinte délibérative, il ne permet pas de débattre de manière approfondie des enjeux d’une réforme, de mûrir les options alternatives et les choix retenus et enfin d’enrichir par des amendements le texte soumis à la décision du peuple. La réponse binaire par oui ou par non à des enjeux souvent multiples et complexes peut en outre s’avérer trop simplificatrice et donc inadaptée. Tout choix politique doit, pour être intelligible, être aussi simple et clair que possible, mais beaucoup de choix ne peuvent, sans appauvrissement dangereux de la prise de décision, se réduire à deux options antagonistes. Le référendum peut en outre conduire à l’agrégation d’une multitude de questions distinctes appelant une réponse unique.Lors du vote du 27 avril 1969 portant sur la création des régions et la rénovation du Sénat, les électeurs convoqués par le Général de Gaulle votèrent sans doute autant contre le Président de la République qui avait proposé le projet de loi que contre les réformes proposées, elles-mêmes multiples et pouvant appeler des réponses distinctes.
 En outre, l’initiative populaire n’est pas non plus toujours accessible à tous. Ainsi, en Californie, l’obtention des 5 % ou 8 % de signatures nécessaires au déclenchement de l’initiative populaire[28] favorise, compte tenu de l’importance de la population de cet Etat, les groupes d’intérêts détenteurs d’un pouvoir économique important.
 Le référendum conduit aussi à penser la démocratie comme le règne du nombre. Or, comme je l’ai déjà dit, au moins autant qu’à une forme de gouvernement, la démocratie s’identifie à l’Etat de droit ; la démocratie, c’est le règne de la volonté générale dans le respect de la Constitution[29].
 Cette volonté générale, ce n’est pas le libre cours donné à n’importe quelle pulsion populiste, y compris pour porter atteinte, au nom d’une prétendue volonté populaire, à des droits et libertés constitutionnellement garantis. Pour éviter que le référendum ne permette à une majorité, peut-être de circonstance, de trancher des questions biaisées ou mal posées, voire de méconnaître les droits fondamentaux ou encore d’opprimer une minorité, il doit donc être utilisé à bon escient et sur des enjeux d’une grande importance. Il doit aussi être précisément encadré, notamment par des dispositifs préventifs.


 
  1.7.   democratie participativa- guvernanta  (răspuns la opinia nr. 1.1 )
    (mesaj trimis de Penelope , in data de 04.10.2017, ora 11:50)
 
  Referendumul este democracratie semi-directa nu directa. Raspunsul prin da si nu nu inseamna ca cetatenii participa in luarea deciziei.
 Conceptul de guvernanta combina democratia reprezentativa cu cea participativa. Acest concept ar trebui mai bine exploatat.


 
  1.8.   vot electoral nu este egal cu referendumul  (răspuns la opinia nr. 1.2 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 11:52)
 
 Mai studiaza darga cititorule, faci confuzii!


 
  1.9.   referendum  (răspuns la opinia nr. 1.4 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 11:54)
 
 Sa-l intrebam pe ena ION ca si el e OM!


 
  1.10.   consiliu al inteleptilor  (răspuns la opinia nr. 1.5 )
    (mesaj trimis de Penelope , in data de 04.10.2017, ora 12:10)
 
  paradoxal in politica vin ratatii din alte domenii...sistemul de invatament scoate pe banda rulanda ratati...si analfabeti functional...asa ca mai bine sa avem un consiliu al inteleptilor care sa decida in probleme majore!


 
  1.11.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.6 )
    (mesaj trimis de MAKE , in data de 04.10.2017, ora 13:58)
 
 Este cumva ridicol sa treci in revista manevrele prin care consultarea populara poate fi manipulata, ca argumente contra acestei organizari, ca si cind democratia reprezentativa ne-ar putea scuti de aceleasi manevre; in realitate, lista de manevre corespunzatoare democratiei reprezentative este mai diversa, mai bogata.
 Diferenta nu sta in aceste liste, ci in principiu:
 1. in principiu, democratia reprezentattiva nu este o democratie;
 2. in principiu, democratia este democratie directa.
 Este complet irational sa te ocupi de ceva care, in principiu, nu este democratie, ca sa o faci sa arate ca o democratie.
 Rational este ca acest efort sa fie focalizat pe democratia directa.


 
  1.12.   Puterea  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de Nelu , in data de 04.10.2017, ora 20:28)
 
 Democratia reprezentativa a creat o clasa politica si o putere politica. Nimeni nu-si cedeaza puterea si privilegiile pur si simplu.
 Nici macar trecerea noastra de la dictatura spre democratie (asa, reprezentativa) nu s-a facut cu oameni noi. La vremuri noi tot noi!
 Democratia participativa ar diminua o parte dintre reprezentanti, in special pe cei care nu sunt executivi. Asadar nici nu apucam sa analizam, e incurajat scepticismul. Si are si de ce! Uitati-va doar la prezenta la vot, de cateva ori pe cincinal...


 
2.  referendumul exemplifica formula
    (mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2017, ora 11:43)  
 la formule d’Oscar Wilde selon laquelle « la démocratie, c’est l’oppression du peuple, par le peuple et pour le peuple »


 
  2.1.   limitele referendumului sunt reale  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 11:46)
 
 Le référendum permet en effet de consolider la démocratie en assurant une expression non médiatisée des citoyens. Mais ses limites sont réelles, surtout dans des espaces politiques qui ne sont pas aussi restreints que les cités grecques de l’Antiquité ou les cantons de la Confédération suisse. Elles doivent par suite induire, en particulier dans les grandes démocraties, un usage raisonné de ce mode d’exercice de la souveraineté : le référendum ne peut donc permettre d’exprimer de manière régulière et habituelle la volonté populaire. C’est en revanche un utile complément du régime représentatif. Compte tenu des risques que le référendum est susceptible de représenter pour l’Etat de droit, il devrait toutefois être assorti d’un mécanisme de contrôle préventif, de telle sorte que les décisions proposées ne portent pas atteinte à la Constitution ou, au plan local, à la loi.


 
  2.2.   democratie -suveranitate populara  (răspuns la opinia nr. 2.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 11:58)
 
 Les notions de "démocratie" et de "souveraineté populaire" sont donc pratiquement synonymes, à condition de ne pas assimiler la souveraineté populaire au seul principe du suffrage universel, qui ne suffit pas à garantir un mode démocratique de gouvernement. Cela conduit à souligner l'importance de l'information transmise par le système éducatif et par la presse aux citoyens et aux futurs électeurs. Cela pose aussi la question de la défense des minorités, compte tenu, au mieux de leur faible poids électoral, au pire, de leur absence totale de participation à la vie politique.


 
  2.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.1 )
    (mesaj trimis de MAKE , in data de 04.10.2017, ora 14:04)
 
 Daca autorul textului citat in frantuzeste este de buna credinta, atunci el a scris cam de demult, de dinaintea raspindirii telefoanelor mobile.
 Dezvoltarea tehnica i-a invalidat argumentele.


 
  2.4.   teme pt reflectie  (răspuns la opinia nr. 2.3 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 16:34)
 
 Prin democrație înțeleg că ea îi conferă celui mai slab dintre noi aceleași șanse ca și celui mai puternic.
 Democrația înseamnă oportunitatea de fi sclavul tuturor.
 Democrația este cea mai voalată formă a tiraniei.
 Democrația constă în a-ți alege dictatorii după ce ți-au spus ceea ce cred că vrei să auzi.
 Democrație. Autocrația celor aleși.
 Democrația e sistemul social în care face fiecare ce vrea și-n care numărul înlocuiește calitatea... Triumful cantității împotriva calității.
 Democrația este ca o grădină zoologică: oamenii sunt conduși de berbeci, cu ajutorul câinilor
 Democrația este numele pe care îl dăm poporului de fiecare dată când avem nevoie de el


 
  2.5.   respectarea punctelor de vadere diferite  (răspuns la opinia nr. 2.4 )
    (mesaj trimis de Salomeea , in data de 04.10.2017, ora 16:38)
 
 Democrația este necesitatea de a te înclina uneori în fața punctelor de vedere ale altora.


 
  2.6.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.4 )
    (mesaj trimis de Silvia , in data de 04.10.2017, ora 16:40)
 
 Democrația este arta de a te așeza de acea parte a poporului și să tundă lâna în mod festiv în numele lui, dar spre avantajul câtorva buni pastori.


 
  2.7.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.6 )
    (mesaj trimis de Ana , in data de 04.10.2017, ora 16:43)
 
 Democrația este forma de organizare a unei societăți prin care mediocritatea, majoritară, impune ca societatea să fie condusă de oameni mediocri.


 
  2.8.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.7 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 16:52)
 
 Bine zis!


 
  2.9.   de retinut!  (răspuns la opinia nr. 2.3 )
    (mesaj trimis de SR , in data de 04.10.2017, ora 16:53)
 
 Democrația prin referendumuri este o formulă de maximizare a conflictului, fiind o expresie strict mecanică (și cea mai lipsită de sens dintre toate) a domniei majorității. Elementul mecanic poate face, foarte probabil, ca suma voințelor indivizilor să nu conducă la satisfacerea, pe fond, a acestor voințe. Ceea ce fiecare individ își dorește poate deveni, prin însumare, un rezultat pe care nu îl dorește nimeni. Și, în acest caz, nu se mai poate vorbi de pași înapoi, pentru că negocierea este neprincipială (fiind rezultatul unei sume de voințe ferme, el nu poate fi schimbat decât prin schimbarea acestor voințe ferme).
 Nevoia de un sistem de reprezentare (de Parlament, în cazul de față) derivă din diferența dintre cunoaștere și opinie. Referendumul se face pe bază de opinie, doxa, (pe care o are oricine), iar decizia politică se face (sau ar trebui să se facă) pe bază de cunoaștere, episteme. Informația nu este cunoaștere, chiar dacă cunoașterea presupune informație. Prin urmare, trecerea de la democrația directă (pe bază de opinie) la democrația reprezentativă (pe bază de cunoaștere) a fost un salt calitativ.


 
3.  pe scurt
    (mesaj trimis de Salomeea în data de 04.10.2017, ora 16:45)  
 Democrația este puterea poporului bine informat.


 
  3.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 3 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 16:57)
 
 Informatia e valoroasa cand ajunge la urechile unui om care stie ce sa faca cu ea.Aici ma gandesc la cei educati,cu ceva cultura,mai simplu spus,care mai si gandesc.Pentru ceilalti,informatia e ceva care le strica obiceiul de a copia,de a face ca ceilalti,fara sa isi mai foloseasca mintea.


 
4.  pt dl Make
    (mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2017, ora 16:55)  
 Giovanni Sartori, un teoretician cunoscut al democrației, încearcă să demonstreze limitele democrației prin referendum, arătând că participarea la luarea deciziei nu conduce și la cunoaștere, iar acesta este principalul risc pe care acest mecanism îl transpune către populație (aceasta fiind făcută direct responsabilă de decizii pentru care nu e competentă). Mecanismul celor care vor democrația prin referendum presupune următorul traseu: intensitatea participării – interes – atenție – informare – cunoaștere. Acest traseu, spune teoreticianul italian, nu este parcurs prea frecvent. Dimpotrivă, el tinde a fi bruiat de un alt traseu, care asociază atitudinile extremiste cu intensitatea participării (astfel, promovând intensitatea participării, se legitimează și mai mult pozițiile extremiste, cele care incită și mai mult populația să participe). Prin urmare, intensitatea cu care susnt susținute problemele controversate tinde să corespundă cu extremismul.
 De altfel, parlamentarismul (derivat din democrația reprezentativă, electorală) este mecanismul cel mai eficient, de-a lungul istoriei, de limitare a extremismului, prin îndoială. Se prezintă argumente, pro și contra, se discută variante de compromis, se evidențiază complexitatea și multitudinea de aspecte ale problemelor controversate și, în acest fel, se elimină certitudinea specifică extremiștilor.


 
  4.1.    Democratia in Romania  (răspuns la opinia nr. 4 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 16:58)
 
 necesitatea întăririi parlamentarismului (ca garanție a construirii unei culturi politice democratice, de tip participativ) și nu necesitatea eludării sale, mai ales într-o democrație în construcție care nu are ca referențial decât experiențele totalitare și autoritariste din secolul XX.


 
  4.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 4 )
    (mesaj trimis de MAKE , in data de 04.10.2017, ora 17:31)
 
 Oricind as putea argumenta superioritatea despotismului asupra democratiei, invocindu-i organizarea specific piramidala, izomorfa cu a Bisericii Catolice, din virful careia se prelinge sacralitatea pina la baze.
 "Nihil sine deo" - Oricind as putea argumenta ca decizia informata nu are nici un fel de valoare, daca deasupra ei nu pluteste sacrul.
 Putem prelungi discutia, o putem largi, putem invoca autori si argumente contra democratiei directe, dar ele nu pot fi argumente in favoarea democratiei reprezentative si in dauna celei directe.
 OK, Giovanni Sartori observa ca participarea populara nu conduce la decizii bazate pe cunoastere, OK, OK...
 Demersul lui Sartori ar fi capatat utilitate daca s-ar fi concentrat sa gaseasca mecanismul prin care deciziile populare pot fi intemeiate pe cunoastere.
 Sa constati, doar, ca prostimea e prostime....ce poate fi mai jalnic ca demers teoretic?!


 
5.  pt dl Make
    (mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2017, ora 17:00)  
 În teoria politică, ideea referendumurilor este înțeleasă ca o formă de înlocuire a democrației reprezentative. Altfel spus, o eludare a Parlamentului, care este elementul de bază al democrației reprezentative. Această macrodemocrație poate fi realizabilă dacă fiecărui cetățean i s-ar pune la dispoziție un terminal prin care poate vota pentru fiecare decizie în parte și dacă se stabilește, legitim, cine va fi cel care va stabili agenda și va formula problemele controversate.


 
  5.1.   repros major  (răspuns la opinia nr. 5 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 17:02)
 
 Elementul care poate fi reproșat cel mai puternic acesti tip de democrație este domnia literală a majorității și excluderea totală a drepturilor minorității
 Minoritatea pierde tot în timp ce majoritatea câștigă tot. Negocierile și concesiile sunt excluse. Altfel spus, se câștigă timpul pierdut prin “parlamentări”.


 
  5.2.   Ion Ratiu  (răspuns la opinia nr. 5.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 17:11)
 
 Voi lupta ca să caut să aduc elementul esențial al democrației care nu este jocul numelor, cifrelor, cine are majoritate, cine are mai multe voturi. Asta nu e democrație. Democrația însemnează o înțelegere că omul este în centrul societății și totul se învârte în jurul lui. Democrația însemnează că-l asculți pe om și pe urmă îi respingi punctul de vedere. Chintesența democrației se poate exprima într-o singură frază: voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine! Dacă ești în stare să faci treaba asta atunci însemnează că am început să învățăm ce e democrația.


 
  5.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 5.1 )
    (mesaj trimis de MAKE , in data de 04.10.2017, ora 17:38)
 
 Cred ca ma repet a treia oara: nu ma intereseaza reprosurile la adresa democratiei directe, decit daca sint forme care reclama perfectionarea ei.
 Nu avem doua forme de democratie, intre care sa alegem, ci dispunem de una singura - democratia directa.
 Cealalta nu este democratie.


 
  5.4.   democratia deliberativa- guvernanta  (răspuns la opinia nr. 5.3 )
    (mesaj trimis de Salomeea , in data de 04.10.2017, ora 22:01)
 
 Dacă ciclul de proteste născut la finele anilor ’60 a dus la actualizarea conceptului de democrație directă, recenta mobilizare transnațională pentru o globalizare de jos în sus a pus în practică un nou concept de democrație deliberativă. În vreme ce dezvoltarea primeia dintre ele a fost opera noilor mișcări sociale, experiențele cu democrația deliberativă sunt asociate recent apărutei mișcări pentru justiție globală (cunoscută și sub numele de altermondializare).


 
  5.5.   indignatii -Spania -democratie participativa  (răspuns la opinia nr. 5.4 )
    (mesaj trimis de Silvia , in data de 04.10.2017, ora 22:14)
 
 Mișcarea 15M a inaugurat în Spania un val de proteste de o întindere, capacitate mobilizatoare și transversalitate fără precedent în istoria recentă a țării. În plus, această mobilizare se înscrie într-un ciclu de anvergură transnațională care a pornit din Africa de Nord și Orientul Mijlociu și care încă nu s-a oprit. În cazul spaniol, propagarea transnațională a indignării s-a produs într-un context politic marcat de scandaluri de corupție și dominat de măsuri de ajustare adoptate pentru a face față crizei economice. Au apărut noi forme de acțiune, pe care receptorii le-au adaptat în funcție de interesele și tradițiile proprii. Ne referim la „ocuparea” piețelor. Ocuparea spațiului public nu e o invenție a manifestanților egipteni, a celor din Bahrein, sau a spaniolilor, cu toate acestea, modul în care fiecare dintre aceștia a ales să o facă îi particularizează, scoțând în evidență noi caracteristici. În ceea ce privește cazul spaniol, chiar dacă acampadasol și restul taberelor au fost desființate, indignații revin frecvent în acele locuri, punând în practică un nou model de democrație pe care încearcă să-l perfecționeze zilnic, nu fără eforturi considerabile. „Ocuparea pieței” nu e o ocupare ca oricare alta, ci, să o spunem încă o dată, un act ce situează experimentarea prin intermediul unui proces participativ și deliberativ de luare a deciziilor chiar în centrul spațiului public. În sensul acesta, mișcarea 15M a înlesnit transferul practicilor deliberative din niște incinte mai mult sau mai puțin delimitate (cum ar fi taberele, forumurile sociale, sau centrele autogestionate) către piețele publice, și tocmai în asta pare să constea diferența ei specifică.


 
  5.6.   guvernanta  (răspuns la opinia nr. 5.4 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 04.10.2017, ora 22:27)
 
 Astăzi devine tot mai lim­pe­de că guvernanța a apărut în cadrul companiilor (unităților) în le­gă­tură cu preocuparea justificată de creștere a eficienței condu­cerii și a fost extrapolată la scara unor societăți întregi pe fon­dul crizei democrației reprezentative, în raport cu care a oferit avan­tajul imens al distribuirii deciziei pe umeri numeroși, fie și cu iluzia scoaterii complete de pe scenă a dependenței legislației de oameni și cu consecința inacceptabilă a diluării răspunderii.


 
6.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2017, ora 17:33)  
 As impune ,odata cu votul,sa se raspunda la 3-4 intrebari,poate mai multe,cu grade diferite de dificultate,in genul testelor de inteligenta ,intrebari legate de parlamentul tarii,de stat etc.Apoi,in functie de punctaj,votul sa cantareasca mai mult sau mai putin pentru cel ales...Sa fie sute,mii de seturi de intrebari,astfel majoritatea mediocra nu mai decide...Utopie ?


 
7.  Autoritățile spaniole
    (mesaj trimis de anonim în data de 05.10.2017, ora 11:14)  
 Surse din Guvernul de la Madrid spun că nu e o problemă faptul că se dezbate situația din Catalonia în plenul de la Strasbourg, în condițiile în care în provincie a fost încălcat statul de drept prin organizarea unui referendum ilegal.
 Spania se bucură de susținerea tuturor statelor membre UE.
 Aceleași surse au precizat că Madridul nu accepta nicio mediere internațională în cazul Cataloniei, întrucât nu este nimic de mediat
 Autoritățile spaniole susțin că nu pot dialoga cu guvernanții catalani, apreciind că ar fi nevoie de un nou guvern pentru a negocia viitorul relațiilor dintre Madrid și Barcelona.
 Articolul 155 din Constituția spaniolă permite Guvernului să preia controlul asupra unei regiuni autonome.


 
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Internaţional, 21:57
     Comisia federală a comunicațiilor (FCC), autoritatea americană de reglementare în acest sector, a pus capăt astăzi principiului "neutralității internetului", care îi obligă de furnizorii de acces la internet (FAI) să trateze toate conținuturile online în același mod, relatează AFP.  detalii
Macroeconomie, 21:45
     Unitățile din învățământul preuniversitar de stat vor primi fonduri în valoare totală de 144,502 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor cu salariile și hotărârile judecătorești.  detalii
Internaţional, 21:35
     Principalii indici bursieri europeni au închis ședința de tranzacționare de astăzi în depreciere.  detalii
Politică, 21:15
     Ministrul apărării naționale, Mihai Fifor, a avut astăzi, la sediul instituției, o întrevedere cu șeful apărării din Republica Elenă, amiralul Evangelos Apostolakis.  detalii
Piaţa de Capital, 20:59
     Indicii de pe Bursa de Valori București (BVB) au închis în teritoriu pozitiv ședința de tranzacționare de astătzi, lichiditatea totală fiind de 34,1 milioane de lei (7,3 milioane de euro), în scădere față de rulajul de ieri.  detalii
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
14.12.2017
BVB
     * Acțiunile Electrica au mai pierdut 1,82%, până la 10,78 lei/unitate
       Lichiditatea înregistrată pe Bursa de Valori București (BVB) în ședința de tranzacționare de la mijlocul săptămânii a fost de 64,3 milioane lei, peste media zilnică anuală de 47,9 milioane lei și...  detalii
14.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, investitorii așteptând anunțul băncii centrale americane (Fed) privind politica sa monetară viitoare.  detalii
13.12.2017
BVB
     * "Întotdeauna, din piețele mici, se iese mai repede decât din cele mari, pentru că lichiditatea este mai scăzută", punctează analistul
     * "Deal" de aproape 17 milioane de lei cu titlurile DIGI
       Ședința de tranzacționare de ieri de la Bursa de Valori București (BVB) a fost marcată de o nouă scădere generalizată a pieței, toți indicii bursei suferind deprecieri ale cotațiilor.  detalii
13.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele europene au urmat un curs ascendent ieri, în baza avansului din sectorul petrolului și gazelor.  detalii
12.12.2017
BVB / SCĂDERI PE LINIE LA BVB
     * Lichiditate de numai 30 de milioane de lei
       Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a ieșit în evidență, în ședința de tranzacționare de luni, printr--o tranzacție realizată pe piața "deal", în valoare de 7,38 milioane...  detalii
12.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au fluctuat ieri, în prima zi a unei săptămâni în care sunt așteptate reuniuni importante de politică monetară în SUA și Europa.  detalii
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
3,0007
2,3690
3,0517
4,9642
0,1804
0,6224
0,2191
4,6332
5,2671
1,4746
3,4752
0,2288
0,4753
1,0975
0,0668
0,4670
1,0209
3,9185
0,2908
1,1838
0,5929
0,0609
0,3596
0,2057
2,7403
0,0388
0,1429
1,0668
0,6140
0,1205
158,2582
5,5438
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
12.12.2017
AFTER BEING INVESTIGATED BY THE TAX ADMINISTRATION AND THE ANPC, BANKS GET INVESTIGATED BY THE COMPETITION COUNCIL
     * Chirițoiu: "We suspect an exchange of sensitive information on the banking market"
     * Dan Suciu, NBR: "The audits of the Competition Council can't be a reason for panic whatsoever"
     * Unannounced audit at Finmedia
     * The investigated institutions are at risk of being fined 10% of their turnover
     * Vasilescu: "The NBR has nothing to do with these investigations"
       The financial banking system seems to be the focus of most of the investigation entities. After being audited by the National Tax Administration Agency (ANAF) and by the National Consumer Protection Authority (ANPC), some of the banks which operate in Romania have also been investigated by the Competition Council (CC).  details
11.12.2017
THE COURT RULED THAT SOME CONTRACTS CONCLUDED BY CELL PHONE COMPANIES INCLUDE ABUSIVE CLAUSES
     * The Bucharest Court of Appeal Bucharest yesterday ruled that RCS&RDS has abusive clauses in its contracts
     * The ANPC has also won the initial lawsuit against Telekom România
     * Vodafone has lost the case in the court of last instance against the ANPC
       The Courts have decided that some contracts concluded by the telephony companies contain abusive clauses. The Court rulings were rendered last year, as well as in 2016, but the argumentations have been formulated relatively recently.  details
08.12.2017
     The hope of an accession as quick as possible by Romania to the Eurozone was dealt a heavy blow precisely on the National Day.  details
06.12.2017
AFTER THE DRAFT HAD BEEN PUBLISHED IN OCTOBER
     * Gheorghe Șimon: "The royalties law will be voted in the Parliament in February next year"
     * Ministry of the Economy: "We will establish royalties which are fair both for the state as well as for the business sector"
     * Daniel Cătălin Zamfir, PNL: "I found out that there are companies that have never, take note, never paid even one leu in royalties to the Romanian state, even though they have been exploiting resources for over 20 years"
     * Last year, the Court of Auditors announced that Romania lost 1.4 billion dollars, because the ANRM established the oil royalties in a flawed manner
       The entire legislative package concerning the regulation of the system for the regulation of the mineral, oil and hydromineral resources will be revised and will be voted in the Parliament in February next year, Economics minister, Gheorghe Șimon, announced yesterday, after the debates of the Economic, Industries and Services Commission of the Senate.  details
28.11.2017
AFTER THE TRANSACTION BETWEEN BANCA TRANSILVANIA AND BANCPOST
     * Customers with borrowers in CHF from Bancpost are waiting for a conversion program with a discount
       After moving to second spot last year in the domestic banking system, through the acquisition of Volksbank, Banca Transilvania (BT) ends up on equal footing with BCR, taking over Bancpost, from Greek group Eurobank.  details
27.11.2017
     * MAKE, BURSA: "I want the new CEO of the BSE to participate in the drafting of a new strategy for the development of capital market"
       On Thursday night, "BURSA" received the Award for the promoting of high standards of corporate governance on the capital market, as part of the 2017 Capital Market Awards Gala, organized by the Association of Brokers.  details
24.11.2017
     * Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, scheduled for meetings with the board
     * Both candidates seem to be closet o the group in the shareholder structure of the BSE
     * George Butunoiu is in charge of recruitment
     * The waiting list may include a few foreigners, including former BRD executive Jacek Panczyk
       According to some market sources, banker Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, Chief Investment Officer at NN Pensii România, will hold interviews in the beginning of next week with the Board of the BSE, after Ludwik Sobolewski's term expired in the summer.  details
23.11.2017
PATRICIA SUÁREZ RAMÍREZ, THE PRESIDENT OF THE ASSOCIATION OF FINANCIAL CONSUMERS OF SPAIN:
     * The head of the ASUFIN: "The ruling of the Supreme Court of Spain in which the Andriciuc case has been invoked will be part of the Spanish case law and the lower courts will be required to apply the principle that underlies this decision"
       The ruling issued by the Court of Justice of the European Union (CJUE) in the Andriciuc versus Banca Românească case represents a great advantage for Spanish debtors, said Patricia Suarez Ramírez, the president of the Association of Financial Consumers in Spain (ASUFIN), as part of a response recently sent to BURSA.  details
22.11.2017
     * Dragnea: "Those who are against me are hiding behind institutions"
       The president of the Chamber of Deputies, Liviu Dragnea, leader of the PSD, thinks that his enemies are hiding behind some institutions, "they crucify people", and the real stake is "the blocking of the Laws concerning the Justice system".  details
21.11.2017
     The Council of the European Union and the European Parliament have sent to the ECB, in the beginning of this year, a request concerning the sending of some proposals to revise the framework for managing crises.  details
20.11.2017
ANPC STRIKES AGAIN
     * BCR: "Ongoing contracts no longer contain the clauses that have been subjected to examination"
     * Sources: "ANPC has 6 lawsuits against BCR, which will lead to enormous losses for Erste Bank if BCR loses in court"
       After forcing Raiffeisen Bank to eliminate the unfair practices from the loan agreements, the National Consumer Protection Authority (ANPC) strikes again, this time the biggest bank in the system. BCR lost in the court of first instance, against the ANPC, in a class action lawsuit concerning abusive lending clauses.  details
16.11.2017
THE QUICK RISE OF THE INDEX WHICH SETS THE TREND FOR INTEREST RATES ON LOANS DENOMINATED IN LEI ISN'T STOPPING
     The 3-month ROBOR rate, which is used to calculate the interest rates, the majority of the loans denominated in lei, has jumped past the 2% psychological level, and yesterday reached 2.06%, up from Tuesday's 1.92%, according to data from the NBR.  details
16.11.2017
THE PARLIAMENT IS ASKING FOR INFORMATION CONCERNING THE INVESTIGATIONS WHICH OMV PETROM HAS BEEN SUBJECTED TO
     * Minister Toma Petcu, former ministers Răzvan Nicolescu and Victor Grigorescu, the representatives of the state in the executive structure of OMV Petrom and Mihai Busuioc, the president of the Court of Auditors were heard today in the Investigation Commission
       The executives of OMV Petrom mentioned, in a letter addressed to the parliament, the existence of four lawsuits brought by the National Energy Regulation Authority (ANRE) and of seven audits by the Authority, between 2012-2017, as the recent request for information by the Commission for the Investigation of the activity of the ANRE targeted a period of 12 years, from 2015 to 2017.  details
14.11.2017
THE EURO AT AN ALL-TIME HIGH
     * Vasilescu: "We cannot say that the currency market has gone off the rails, the exchange rate has moved 4 bani in 4 days"
     * "Perhaps it is a simple coincidence the fact that on November 8th was approved the Emergency Ordinance of the Fiscal Code and it was also on that day that the Euro rose past 4.6 lei", said Mr. Vasilescu
       The leu yesterday reached a historic low against the Euro, 4.6495 lei/Euro, up 1.05 over the previous meeting, marking the fourth day where the exchange rate was above 4.6 lei.  details
13.11.2017
     In October, the Romanian Commercial Bank, through Schoenherr și Asociații, has submitted, with the County Court of Bihor, a request for the insolvency of the European Drinks group, owned by the Micula brothers. That group includes: European Drinks, Transilvania General Import-Export, European Food, Starmill SRL, Scandic Distilleries SA, Rieni Drinks.  details
.