BURSA 20.09.2017

CORNEL CODIȚĂ
 
mărește imaginea
CORNEL CODIȚĂ      Duminică, Germania va merge la urne pentru a stabili structura puterii pentru următorii patru ani. Paradoxal, pe cît de important este acest "jucător" pe tabla politicii din Europa și chiar dincolo de granițele ei, pe atît de puțin interes manifest există pentru rezultatele acestor alegeri. Dacă te iei după expunerea mediatică, în America, ca și cînd nu ar fi; în Marea Britanie, aproape la fel; în Franța, Spania sau Italia, abia dacă sunt menționate. Există totuși o excepție, Turcia, unde regimul Erdogan ține cu tot dinadinsul să demonstreze că este un jucător de temut pe piața electorală a Germaniei, prin influența pe care o exercită asupra unor componente sectoriale ale emigrației de prima sau chiar de a doua și a treia generație din "Regatul Teuton". Cît despre "Noul Homo Universalis" al vremurilor post-moderne, hiper-conectat și ultra-bombardat informațional, el a fost dresat să saliveze maxim pentru orice întîmplare din viața de la brîu în jos a ultimei "vedete" de știri glossy sau la "bomba" detonată pe platoul de turnare a ultimului episod din serialul cu audiența maximă din săptămîna curentă, respectiv să nu-i pese nici cît negru sub unghie de ceea ce se întîmplă în lumea "oricum urîtă" a politicii. Dar, vorba ăluia prins de nevastă cu amanta în patul conjugal: "Dragă, nu-ți pierde firea, există totuși o explicație!"
     În cazul nostru sunt chiar două... explicații, care se oferă fără nici un efort. Prima ține de caracterul "supra-predictibil" al rezultatelor. Toată lumea dă ca sigur podiumul, singura necunoscută rămîne cota după care se vor împărți procentele, respectiv mandatele parlamentare: Doamna Merkel, în șaua bine strunitei alianțe CDU-CSU va trece prima linia de sosire, Schultz, "candidatul imposibil" al SPD-ului o va urma la distanță de cel puțin o lungime, înclinîndu-se cu respectul cuvenit în fața celui mai tare, iar locul trei va fi decis la fotografie între social-liberali și Alianța pentru Germania (AfD), partidul de care se tem toți concurenții și pe care toți l-ar vrea cu cît mai puține voturi; dacă s-ar putea fără nici un loc în Bundestag, cu atît mai bine! Pe fond, există o necunoscută și anume culoarea coaliției pe care o va forma doamna Merkel pentru cel de al patrulea mandat de Cancelar. Dacă cifrele finale ale votului nu vor crea cu adevărat surprize, atunci cel mai probabil Germania va avea la putere o nouă "mare coaliție", desigur, negociată la sînge de CDU și SPD, pentru că la ei, nu e ca la noi. Negocierile precedente au durat 86 de zile!!! Ceea ce este de spus, se spune înainte, iar după ce s-a bătut palma, toată lumea se ține de contract! "Filmul" acesta bine cunoscut a mai rulat în Germania în două din celelalte trei mandate Merkel.
     Al doilea motiv este chiar Doamna Merkel, în persoană. De unde să mai vină surprizele? De la Cancelar, în nici un caz! Angela Merkel a făcut politică după capul ei o singură dată și atunci a dat-o rău de tot în bară, chiar dacă nu a vrut să recunoscă nici picată cu ceară acest lucru, respectiv pe tema emigrației din zonele critice de conflict ale lumii musulmane (Siria, Libia, Irak). Oricît ar putea de greu să pară, adevărul este că în toate mandatele sale "politica mare" au făcut-o oamenii de fier ai coaliției, de plan doi; în ultima formulă, cuplul Wofgang Schauble, Sigmar Gabriel. Inerția este singurul spațiu de joc pe care viitorul Cancelar Merkel îl va avea la dispoziție!
     Dacă acest tablou se verifică duminică la urne, atunci lumea politicii germane va trăi să regrete această victorie electorală. Iar motivele nu sunt deloc lipsite de consecințe largi.
     Primul ține de nevoia de schimbare și de clarificare pe care scena politică a Germaniei o reclamă clar, de ani buni, mult înainte de criza refugiaților, dar pentru care nici electoratul, nici politicienii care domină actualmente scena, nu au găsit formula de exprimare. Dacă lucrurile merg tot așa, democrația germană este în pericol să se dizolve definitiv într-o formulă atot-incapabilă, cu excepția eternizării propriei inerții.
     Al doilea ține de nevoia de restructurare și înnoire a marilor partide politice ale Germaniei. Rugina de care sunt cuprinse CDU și SPD-ul, înțepenite într-o îmbrățișare care acoperă patru din ultimele cinci mandate electorale este rețeta sigură pentru prăbușirea acestor importanți pilieri ai scenei politice germane. Criza de lider de care suferă, atît unul cît și celălalt, a fost încă o dată amînată și vor urma alți patru ani de așteptare... poate... poate se va termina seceta. O secetă deloc naturală, de altfel, creată de mecanismele "perverse" ale soluției numită marea coaliție. În tabăra sa, doamna Merkel a rupt din rădăcină, ori a trimis dincolo de perimetrul care contează al puterii, orice contra-candidat din interior, iar în tabăra adversă a împărțit cu generozitate posturi importante ca nimic să nu-i tulbure liniștea. În loc să grăbească procesul de înnoire, de afirmare a unor lideri din generația următoare, alegerile de duminică continuă politica ținutului pîrjolit, pe care o urmează, aproape instinctiv, toți cei cărora li se dă șansa să se "eternizeze" în spațiul politic.
     Al treilea și cel mai îngrijorător, o viitoare mare coaliție nu are, cum nu a avut nici pînă acum, capacitatea să facă față schimbărilor și șocurilor importante pe care atît economia, cît și societatea germană continuă să le primească, din interior și din exterior. În această formulă, Germania va continua să nu aibă un proiect nici pentru relațiile cu Statele Unite, nici cu Rusia, nici unul pentru Europa, în adevăratul sens al cuvîntului. Continuarea improvizațiilor de azi pe mîine, a pseudo-soluțiilor care amînă fără să rezolve nimic, excesele de autoritarism în relațiile cu micii răsculați ai Europei, Grecia, Ungaria, Cehia, ori cu semi-greii din categoria Polonia, de care s-a lăsat cuprinsă doamna Merkel în precedentul mandat nu fac altceva decît să depărteze Europa de soluțiile de care are nevoie și să dea apă la moară celor care cred că Proiectul european trebuie îngropat, tocmai pentru că a fost instrumentalizat excesiv ca vector de putere al Germaniei.
     De oriunde ai privi, orizontul viitorului mandat pe care, cel mai probabil, Merkel îl va primi duminică, este unul închis Viitorului. Iar acest lucru nu poate rămîne fără grele consecințe pentru dinamica politică a Germaniei și, pe cale de consecință, a spațiului european pe care ea îl domină, actualmente. 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
1.   inteligenta - adaptabilitate la schimbare
    (mesaj trimis de Penelope în data de 20.09.2017, ora 09:44)  
 
 1.nevoia de schimbare și de clarificare
 2.nevoia de restructurare și înnoire
 3.capacitatea să facă față schimbărilor și șocurilor importante


 
2.  Proiectul european tb continuat!
    (mesaj trimis de Salomeea în data de 20.09.2017, ora 09:55)  
  O viziune europeană autentică
 O a treia propunere pentru noua Europă s-a concentrat pe nivelul continental, și a considerat Europa actorul adecvat capabil să se adapteze la noua situație istorică. Această a treia viziune a pornit de la ideea că statele națiune sunt incapabile să-și rezolve conflictele în mod pașnic, astfel încât reconstruirea lor ar duce la aceleași războaie ca și în trecut, singura diferență fiind aceea că armele moderne industriale ar avea potențialul de a ucide popoare întregi. A mai provenit și din recunoașterea că apariția noilor superputeri – cu consecința că statele națiune nu mai puteau să asigure independența popoarelor europene pe cont propriu. Unitatea politică continentală nu numai că ar reglementa conflictele cu Europa în mod pașnic, ci ar asigura independența batrânului continent.
 Această viziune asupra viitorului Europei a apărut în principal din mișcările de rezistență din diferite țări europene, chiar și din Germania dar desigur nu era nouă în istoria ideilor europene; își trăgea inspirația din secole de planuri pentru unificarea Europei, o viziune la fel de veche ca și aceea a divizării continentului în state națiune separate Primul Război Mondial a încurajase deja planuri pentru o Europă unită și pașnică, de exemplu propunerea Contelui Koudenhove-Kalergi, care a fost sprijinită de Mișcarea sa “Paneuropa”.
 După Al Doilea Război Mondial, totuși, aceste planuri au fost adaptate special la noile schimbări, cum se vede de exemplu de “Charter of Hertenstein”, rezultat al uneia din primele și cele mai importante reuniuni internaționale ale federaliștilor europeni după război. Această intâlnire a reunit reprezentanți din șaisprezece țări europene, inclusiv germani pentru prima dată și a dus la fondarea celei mai importante mișcări pro-europene a perioadei post-belice, Uniunea Federaliștilor Europeni (UEF). Carta a fost acceptată în septembrie 1946 și delimitează o federație europeană care are două sarcini specifice, una internă și alta externă. Prima este aceea de a asigura pacea între europeni și de a garanta tuturor națiunilor și culturilor europene existența și evoluția autonomă. A doua a fost să asigure întregului continent independența față de toate puterile extra-europene. În mintea autorilor cele două aspecte erau legate. Numai o comunitate continentală ar putea garanta această diversitate de culturi naționale în viitor, statele națiune fiind considerate prea slabe pentru a-și asuma această sarcină față de superputerile predominante și amenințătoare. Soluția trebuie să fie o federație europeană cu suficentă unitate pentru a-și asuma sarcinile eficient, dar cu diversitate maximă pentru a asigura autonomia elementelor sale componente.
 Acesta este al treilea model pentru viitorul postbelic al Europei: Nu este conceput nici în interesul vreunui stat națiune european, nici în interesul uneia din cele două superputeri și a politicii lor mondiale. Este specific european; astfel încât punctul său de pornire este interesul comunității continentale a națiunilor. Se poate spune că modelul de stat națiune este la nivel regional, limitat , iar viziunea superputerilor este de nivel global – modelul european, dimpotrivă, este de nivel continental.


 
  2.1.   Viziunea statului -națiune  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 20.09.2017, ora 09:57)
 
 Viziunea statului -națiune
 La o săptămână de la armistițiu, 15 mai 1945, generalul de Gaulle a ținut o cuvântare la Adunarea Națională a Constituantei Franceze, o cuvântare care arată viziunea sa pentru viitorul Franței și implică, după cum se poate observa prin extrapolare, un viitor al Europei ca întreg. Întâi, el consideră Al Doilea Război Mondial un altul dintr-o serie lungă de războaie similare, motivate de ambiția unuia sau altei puteri europene de a domina pe celelalte. „ Încă o dată…” este formula pe care o folosește de Gaulle pentru a-și sublinia poziția. Aceasta este o interpretare desigur confirmată de istorici mai târziu . Totuși, ne puteam aștepta ca de Gaulle să aibă impresia că acest război este unic. Dimpotrivă interpretarea sa este prima aluzie la viziunea sa de continuitate în statul european și afacerile internaționale. El descrie mecanismul sistemului european de competiție a statelor națiune, care a fost creat pe parcursul a câteva secole. Istoricii și politicienii au ajuns la aceeași concluzie și au făcut-o într-adevăr mai târziu, identificând un sistem de „echilibru al puterilor” sau de „hegemonie și echilibru”. Al Doilea Război Mondial în ochii lu de Gaulle este încă un război din această istorie lungă și sângeroasă. Dacă mecanismele vechi mai funcționează (ex. un sistem de coaliții întărite de amenințarea unui inamic comun) vor fi suficient de puternice în final pentru a depăși astfel ambiția hegemoniei.
 A doua lecție învățată din cuvântarea lui de Gaulle este aceea că el consideră centralizarea la nivel național ca mijloc adecvat de a face față pericolului, amenințării și provocării ambițiilor de hegemonie din partea oricărei puteri străine. Experiența lui din timpul războiului, ca și pentru mulți francezi, a fost aceea că divizia Franței a fost o aberație îngrozitoare, care a slăbit decisiv capacitatea Franței de a-și menține integritatea națională - și divizia națiunii franceze (și statului) este o catastrofă pentru toți francezii (sub aspect politic). Reacția lui la această provocare a fost aceea de a reuni toate forțele naționale, mai întâi forțele de rezistență diferite și divergente, iar mai târziu națiunea franceză în întregime. Acest efort uriaș de reunificare a condus (pe bună dreptate în ochii lui de Gaulle) la unitate superioară și la o centralizare mai puternică decât orcând. Statul națiune francez trebuie să dispună de toate resursele națiunii astfel încât să fie destul de puternic pentru a rezista oricărui atac din afară. Încă o dată, un cuvânt mic dezvăluie spiritul acestei viziuni despre reconstituirea statului națiune francez: Franța trebuie capacitată „să rămână” ceea ce a fost odată. Aceată viziune are fundament istoric și se vede că își trage orientarea de viitor din trecut.
 Se poate ușor imagina o Europă după viziunea lui De Gaulle: o Europă formată din state națiune capabile să descurajeze orice inamic potențial să atace, printr-un soi de descurajare multilaterală la nivel național și continental.Desigur, acest proiect nu exclude forme specifice de cooperare, dacă nu se pun pun la îndoială interesele legate de suveranitatea națională și securitatea individuală. Urmând acest raționament, totuși, Europa ar deveni un continent de state suverane puternice, defensive și de fapt naționaliste. Chiar dacă acest model pentru viitorul Europei există în cuvântările și acțiunile politice ale lui De Gaulle, ca și în politica altor oameni de stat europeni, numai implicit, el a fost unul important. Poate că versiunea lui de Gaulle poate fi considerată o versiune extremă de state naționale reconstruite ca unice componente ale Europei de mâine. Totuși de Gaulle nu a fost desigur singurul om de stat care gândea în astfel de termeni și categrii conservatoare. Este, fără îndoială, evident că această viziune bazată pe statul național sau națiune era incompatibilă cu cele ale superputerilor. Această incompatibilitate este exemplificată de lipsa completă de recunoaștere a lui de Gaulle față de existența puterilor extra-europene din Europa după război – Nu există nicio mențiune a Uniunii Sovietice sau a Statelor Unite în cuvântarea lui. El își bazează viziunea numai pe experiențele franceze din Al Doilea Război Mondial. De Gaulle a insistat pe posibilitatea – se poate spune iluzia – ca statele națiune europene să fie lăsate singure și încă o dată îndreptățite să își contureze singure viitorul continentului, fără sprijin străin.


 
  2.2.   Trei viziuni pentru Europa Postbelică  (răspuns la opinia nr. 2.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 20.09.2017, ora 10:04)
 
 
 In concluzie viitorul Europei se vedea diferit dacă era privit din puncte de vedere diferite:din punctul de vedere al Superputerilor, al statelor Națiune și al “Europenilor”:
 C harles de Gaulle Președinte francez după război, era exponentul perspectivei statale. Viziunea sa asupra Europei era tradițională sub mai multe aspecte : el a analizat al Doilea Război Mondial ca pe unul dintr-o serie lungă de războaie hegemonice din Europa, Victoria aliaților ca una din coalițiile care întotdeauna au desființat ambițiile unei puteri hegemonice europene. Noile Superputeri nu jucau un rol în reflecțiile sale, el insista asupra restaurării suveranității naționale. Proiectul său pentru Europa era un sistem de state naționale suverane, fortificate și centralizate, cooperând dar nu integrând, și dotate cu mijloace militare pentru descurajare reciprocă la nivel național.
 Uniunea Sovietică (Stalin) a impus o hegemonie brutală în partea de est a continentului European, anulând suveranitatea națională și integrând aceste țări în blocul comunist. Dar, chair SUA, în special prin Planul Marshall (1947), au urmărit nu numai scopuri umanitare, ci și interesele americane legate de securitate, prin blocarea drumului spre comunism prin formarea unei structuri de integrare vest-europene (OEEC). Americanii vedeau Europa ca parte a unui proiect mondial, al “Lumii libere” în luptă cu expansionismul sovietic Abordarea lor liberală era (1) să ofere ajutor economic, care ar (2) fi dus la condiții sociale sănătoase și ar fi evitat orice fel de neliniști sociale și pericolul comunismului și în final, (3) ar fi inițiat și fortificat instituțiile democratice.
 -“Europenii” nu dispuneau de structuri publice existente și se exprimau în primul rând în cadrul mișcărilor Societății Civile. Viziunea lor despre noua Europă era formată din independența externă și respectul intern pentru diversitate. Amble sarcini istorice invitau la unificare în formă federală - numai o Europă unită putea rezista presiunii Superputerilor, asigura pacea între națiunile europene și garanta diversitatea lor culturală. Unitatea era înțeleasă ca o condiție pentru diversitate.


 
  2.3.   Sibiu va intra in istorie  (răspuns la opinia nr. 2.2 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 20.09.2017, ora 10:09)
 
 Dupa Brexit..la Sibiu...inteligenta europeana trebuie sa se adapteze schimbarii astfel incat sa ne asigure un viitor in directia cea buna!...vezi filmul Deja Vu...daca pytem prevedea viitorul, putem devia cursul lui in directia care evita riscul si impactul lui.


 
  2.4.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2.3 )
    (mesaj trimis de mitica , in data de 20.09.2017, ora 14:30)
 
 si eu cred ca Merkel va castiga.numai ca eu consider ca esste cea maibuna alegere.de fapt,nemtii sunt uniti in suflet si simtire si asculta toti de fuhrerul lor,de dincolo de moarte.


 
3.  articol care ne indeamna la reflectie
    (mesaj trimis de Ana în data de 21.09.2017, ora 08:51)  
 Felicitari!


 
  3.1.   Uah! Uah!  (răspuns la opinia nr. 3 )
    (mesaj trimis de Cațoverde , in data de 25.09.2017, ora 21:04)
 
 Ce fuse asta?


 
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
15.12.2017
BVB
     Lichiditatea înregistrată pe Bursa de Valori București (BVB) în ședința de tranzacționare de ieri a fost de 34,1 milioane lei sub media zilnică anuală de 48 milioane lei și în scădere față de...  detalii
15.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Piețele din Europa s-au înscris pe un curs descendent ieri, în majoritate, după ce Banca Centrală Europeană (BCE) a decis să mențină nemodificată dobânda de politică monetară, promițând totodată că...  detalii
14.12.2017
BVB
     * Acțiunile Electrica au mai pierdut 1,82%, până la 10,78 lei/unitate
       Lichiditatea înregistrată pe Bursa de Valori București (BVB) în ședința de tranzacționare de la mijlocul săptămânii a fost de 64,3 milioane lei, peste media zilnică anuală de 47,9 milioane lei și...  detalii
14.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, investitorii așteptând anunțul băncii centrale americane (Fed) privind politica sa monetară viitoare.  detalii
13.12.2017
BVB
     * "Întotdeauna, din piețele mici, se iese mai repede decât din cele mari, pentru că lichiditatea este mai scăzută", punctează analistul
     * "Deal" de aproape 17 milioane de lei cu titlurile DIGI
       Ședința de tranzacționare de ieri de la Bursa de Valori București (BVB) a fost marcată de o nouă scădere generalizată a pieței, toți indicii bursei suferind deprecieri ale cotațiilor.  detalii
13.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele europene au urmat un curs ascendent ieri, în baza avansului din sectorul petrolului și gazelor.  detalii
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 15 decembrie 2017
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
3,0149
2,3697
3,0804
4,9729
0,1804
0,6226
0,2199
4,6346
5,2711
1,4767
3,5016
0,2275
0,4742
1,0989
0,0667
0,4662
1,0163
3,9285
0,2943
1,1755
0,5945
0,0613
0,3603
0,2053
2,7598
0,0389
0,1420
1,0696
0,6141
0,1208
158,8245
5,5552
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
14.12.2017
EXCLUSIVE:
     * "We need real and rational policy from the international community and not political tricks"
     * (Interview with his Excellency, Mr. Fuad Kokaly, the Ambassador of Palestine in Bucharest)
       The UN stated it was "extremely concerned over the risks of a violent escalation of the situation" after the decision of Donald Trump to unilaterally recognize Jerusalem as the capital of Israel, in a reunion of the Security Council in which the United States have appeared more isolated than ever, according to AFP.  details
12.12.2017
AFTER BEING INVESTIGATED BY THE TAX ADMINISTRATION AND THE ANPC, BANKS GET INVESTIGATED BY THE COMPETITION COUNCIL
     * Chirițoiu: "We suspect an exchange of sensitive information on the banking market"
     * Dan Suciu, NBR: "The audits of the Competition Council can't be a reason for panic whatsoever"
     * Unannounced audit at Finmedia
     * The investigated institutions are at risk of being fined 10% of their turnover
     * Vasilescu: "The NBR has nothing to do with these investigations"
       The financial banking system seems to be the focus of most of the investigation entities. After being audited by the National Tax Administration Agency (ANAF) and by the National Consumer Protection Authority (ANPC), some of the banks which operate in Romania have also been investigated by the Competition Council (CC).  details
11.12.2017
THE COURT RULED THAT SOME CONTRACTS CONCLUDED BY CELL PHONE COMPANIES INCLUDE ABUSIVE CLAUSES
     * The Bucharest Court of Appeal Bucharest yesterday ruled that RCS&RDS has abusive clauses in its contracts
     * The ANPC has also won the initial lawsuit against Telekom România
     * Vodafone has lost the case in the court of last instance against the ANPC
       The Courts have decided that some contracts concluded by the telephony companies contain abusive clauses. The Court rulings were rendered last year, as well as in 2016, but the argumentations have been formulated relatively recently.  details
08.12.2017
     The hope of an accession as quick as possible by Romania to the Eurozone was dealt a heavy blow precisely on the National Day.  details
06.12.2017
AFTER THE DRAFT HAD BEEN PUBLISHED IN OCTOBER
     * Gheorghe Șimon: "The royalties law will be voted in the Parliament in February next year"
     * Ministry of the Economy: "We will establish royalties which are fair both for the state as well as for the business sector"
     * Daniel Cătălin Zamfir, PNL: "I found out that there are companies that have never, take note, never paid even one leu in royalties to the Romanian state, even though they have been exploiting resources for over 20 years"
     * Last year, the Court of Auditors announced that Romania lost 1.4 billion dollars, because the ANRM established the oil royalties in a flawed manner
       The entire legislative package concerning the regulation of the system for the regulation of the mineral, oil and hydromineral resources will be revised and will be voted in the Parliament in February next year, Economics minister, Gheorghe Șimon, announced yesterday, after the debates of the Economic, Industries and Services Commission of the Senate.  details
28.11.2017
AFTER THE TRANSACTION BETWEEN BANCA TRANSILVANIA AND BANCPOST
     * Customers with borrowers in CHF from Bancpost are waiting for a conversion program with a discount
       After moving to second spot last year in the domestic banking system, through the acquisition of Volksbank, Banca Transilvania (BT) ends up on equal footing with BCR, taking over Bancpost, from Greek group Eurobank.  details
27.11.2017
     * MAKE, BURSA: "I want the new CEO of the BSE to participate in the drafting of a new strategy for the development of capital market"
       On Thursday night, "BURSA" received the Award for the promoting of high standards of corporate governance on the capital market, as part of the 2017 Capital Market Awards Gala, organized by the Association of Brokers.  details
24.11.2017
     * Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, scheduled for meetings with the board
     * Both candidates seem to be closet o the group in the shareholder structure of the BSE
     * George Butunoiu is in charge of recruitment
     * The waiting list may include a few foreigners, including former BRD executive Jacek Panczyk
       According to some market sources, banker Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, Chief Investment Officer at NN Pensii România, will hold interviews in the beginning of next week with the Board of the BSE, after Ludwik Sobolewski's term expired in the summer.  details
23.11.2017
PATRICIA SUÁREZ RAMÍREZ, THE PRESIDENT OF THE ASSOCIATION OF FINANCIAL CONSUMERS OF SPAIN:
     * The head of the ASUFIN: "The ruling of the Supreme Court of Spain in which the Andriciuc case has been invoked will be part of the Spanish case law and the lower courts will be required to apply the principle that underlies this decision"
       The ruling issued by the Court of Justice of the European Union (CJUE) in the Andriciuc versus Banca Românească case represents a great advantage for Spanish debtors, said Patricia Suarez Ramírez, the president of the Association of Financial Consumers in Spain (ASUFIN), as part of a response recently sent to BURSA.  details
22.11.2017
     * Dragnea: "Those who are against me are hiding behind institutions"
       The president of the Chamber of Deputies, Liviu Dragnea, leader of the PSD, thinks that his enemies are hiding behind some institutions, "they crucify people", and the real stake is "the blocking of the Laws concerning the Justice system".  details
21.11.2017
     The Council of the European Union and the European Parliament have sent to the ECB, in the beginning of this year, a request concerning the sending of some proposals to revise the framework for managing crises.  details
20.11.2017
ANPC STRIKES AGAIN
     * BCR: "Ongoing contracts no longer contain the clauses that have been subjected to examination"
     * Sources: "ANPC has 6 lawsuits against BCR, which will lead to enormous losses for Erste Bank if BCR loses in court"
       After forcing Raiffeisen Bank to eliminate the unfair practices from the loan agreements, the National Consumer Protection Authority (ANPC) strikes again, this time the biggest bank in the system. BCR lost in the court of first instance, against the ANPC, in a class action lawsuit concerning abusive lending clauses.  details
16.11.2017
THE QUICK RISE OF THE INDEX WHICH SETS THE TREND FOR INTEREST RATES ON LOANS DENOMINATED IN LEI ISN'T STOPPING
     The 3-month ROBOR rate, which is used to calculate the interest rates, the majority of the loans denominated in lei, has jumped past the 2% psychological level, and yesterday reached 2.06%, up from Tuesday's 1.92%, according to data from the NBR.  details
16.11.2017
THE PARLIAMENT IS ASKING FOR INFORMATION CONCERNING THE INVESTIGATIONS WHICH OMV PETROM HAS BEEN SUBJECTED TO
     * Minister Toma Petcu, former ministers Răzvan Nicolescu and Victor Grigorescu, the representatives of the state in the executive structure of OMV Petrom and Mihai Busuioc, the president of the Court of Auditors were heard today in the Investigation Commission
       The executives of OMV Petrom mentioned, in a letter addressed to the parliament, the existence of four lawsuits brought by the National Energy Regulation Authority (ANRE) and of seven audits by the Authority, between 2012-2017, as the recent request for information by the Commission for the Investigation of the activity of the ANRE targeted a period of 12 years, from 2015 to 2017.  details
14.11.2017
THE EURO AT AN ALL-TIME HIGH
     * Vasilescu: "We cannot say that the currency market has gone off the rails, the exchange rate has moved 4 bani in 4 days"
     * "Perhaps it is a simple coincidence the fact that on November 8th was approved the Emergency Ordinance of the Fiscal Code and it was also on that day that the Euro rose past 4.6 lei", said Mr. Vasilescu
       The leu yesterday reached a historic low against the Euro, 4.6495 lei/Euro, up 1.05 over the previous meeting, marking the fourth day where the exchange rate was above 4.6 lei.  details
.