Gala BURSA 2018

Exerciţii şi poziţii

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial /

Cornel Codiţă

Exerciţiile sunt de înţelegere. Ale mele. Mă străduiesc, să pricep ce, cum şi de ce se întîmplă, ceea ce se întîmplă, prin lumea pestriţă a politicii din România. De ce ţin morţiş să pricep? N-aş putea dormi liniştit şi dacă înţeleg mai puţin, mai rar, mai din doi în doi, ori chiar deloc? Ba, da! Toate mi se trag, însă, de la prietenul meu Nicolae, care a stabilit cu de la sine putere că, dintre noi doi, eu sunt cel care trebuie să furnizeze explicaţiile în acest domeniu al realităţii din care, fără să vrem, suntem împroşcaţi întruna cu noroi, amîndoi, iar ca noi alte vreo 10-12 milioane de "oameni obişnuiţi" ai ţării ăsteia. Tocmai cînd îmi e şi mie lumea mai dragă, mă împunge cu un ton pe jumătate inchizitorial, pe jumătate doar intrigat şi pe alte trei sferturi indignat: ce se întîmplă domnule în România, asta? Încotro duc, ăştia, ţara? Ce vor să facă cu noi?... şi alte asemenea formule care îmi cad în cap mai grele decît o bară de oţel de doi ţoli pe doi metri. (q pe Å). Drept pentru care sunt obligat să caut întruna prin cărţi, doar-doar voi da peste vreo unealtă nouă de gîndire cu care, scormonind în muntele de gunoi al politicii noastre, să pot ajunge, în sfîrşit, să scot la iveală pepita mult sperată. Bulgărele de aur al unei explicaţii raţionale, cît ar fi ea de "parţială", de "primitivă" şi de neşlefuită!!! De data aceasta am căutat mai întîi prin memorie şi... am dat peste Diderot. Nepotul lui Rameau. Textul stă şi astăzi acolo, bine înfipt, nu pentru că l-am studiat cu mare sîrg la cursul de filosofie, ci pentru că m-am întîlnit cu el la teatru. Atunci, nu acum! Pentru generaţia mea, teatrul vremii a fost prima şi cea mai importantă poartă de ieşire, de evadare "din cutie" (out of the box) sau, dacă vreţi, una dintre puţinele breşe din zid (The Wall) prin care puteam vedea "afară"!!! Mîna şi mintea lui Esring, atinse de geniu, s-au jucat cu un text filosofic, prin excelenţă antiteatral, pentru a crea o reprezentaţie, la propriu, de pe altă lume. Pentru prima dată vedeam o scenă fără nici un fel de decor, pe care era fixată "o instalaţie". Un soi de poliedru metalic, vopsit în negru, în care unele dintre suprafeţe erau goale, iar altele oglinzi batante. Doi ACTORI, nu cu majusculă, ci cu majuscule, DINICĂ şi MORARU, costumaţi doar în nişte salopete bine mulate pe ei, negre. Fundalul scenei este şi el negru, doar lumina şi reflexele ei în oglinzi sunt albe. Textul lui Diderot nu este nici "adaptat", nici "modernizat", nici "deconstruit", nici "zeflemizat" nici... nimic. Este textul lui, acela, filosofic, scris sub forma unui ad hoc dialog platonician asupra căruia Esring a intervenit cu uneltele scenaristului, cu grija şi fineţea unui chirurg neurolog şi cu respectul faţă de actul de cultură, pe care doar un om de cultură, autentic, îl are în mod natural faţă de materia asupra căreia lucrează. L-a făcut să curgă, să se prăbuşească în spume peste spectatori, ca o Niagară, timp de aproape două ore, ţîşnind din trupurile şi sufletele celor doi actori, care nu stau locului, nici măcar o secundă pe tot parcursul spectacolului!!! Sunt mereu în diferite poziţii!!! Unul faţă de celălalt, fiecare separat, ori amîndoi împreună faţă de spectatori, ori faţă de celelalte personaje ale textului, evocate, niciodată reprezentate. Ideea aceasta, Esring a luat-o direct de la Diderot, din text, de acolo de unde am luat-o şi eu, acum. Rameau (nepotul!) observă la un moment dat, în discuţia sa cu Diderot, că oamenii săraci, tocmai pentru că sunt săraci, nu merg pe stradă pur şi simplu, natural, ci se mută dintr-o poziţie într-alta. Generalizează imediat propoziţia şi ajunge repede la ideea că toţi oamenii, cu excepţia "Suveranului", fac acelaşi lucru. Iau poziţii!!! Se exprimă, unii în raport cu alţii prin aceste poziţii! Diderot face imediat generalizarea deplină, observînd că nici măcar Regele nu este scutit de acest exerciţiu, cînd vrea să obţină, chiar şi de la un supus al său, (mă rog, o supusă!), anumite favoruri!!!!

Concluzia metodologică e clară ca lumina zilei: dacă vrei să înţelegi ceea ce se întîmplă pe scena vieţii, în cazul nostru a vieţii politice din România, atunci trebuie să desluşeşti şi să înţelegi tîlcul poziţiilor în care se tot aşează actorii, unii faţă de ceilalţi şi, respectiv, fiecare dintre ei, ori cu toţii, faţă de spectatori!!!

"Ma foi, ce que vous appelez la pantomime des gueux, est le grand branle du monde." "Pe legea mea, ceea ce tu numeşti pantomima puşlamalelor, este marele dans al lumii."

Opinia Cititorului ( 7 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

  1. Tinere, nu-i niciun gunoi politic în România, doar reminiscențele Securității și câțiva băieți care s-au săturat de prostovani.

    Exact acum o oră Vâlcov a tras apa pe SRI. Lasă că afli tu mâine dimineață ce s-a întâmplat. :) 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Frumoasa explicatie! Actoria a fost si este pasiunea vietii mele...mergeam zilnic la teatru...mi-as dori enorm sa mai pot face acest lucru si acum dar nu mai pot!Sper sa pot sa fac baie zilnica in aceasta apa a vietii fictiunii, pe care o prefer...Tot de la un prieten Nicolae mi se trage si mie boala de a face orice comentariu personalizat. Dansul mi-a facut observatia ca textele mele sunt lipsite de nota personala. De atunci o tot folosesc si ii multumesc pentru asta, de acolo de unde se afla acum, din lumea paralela, de unde ma vegheaza.

    Sa revenim la actori si pozitii! 

    Chiar la nivel de Relatii Internationale se aplica! L-am aplicat si eu in lucrarea mea de drepturile omului si democratizare si i tot aplic zilnic. Va multuesc pentru aceasta unealta! 

    La un concurs de admitere la MFP am folosit acest instrument insusit de la dv....si am fost admisa...desi cine a corectat lucrarea a subliniat cuvantul actor..se vedea de departe ca nu avea formare in domeniul relatiilor internationale dar corecta un text din domeniu... Concluzia este ca trebuie sa fim flexibili pentru a abtine anumite favoruri unii de la altii, sa schimbam pozitiile unii fata de altii pozitiile...chiar sa transformam spectatorii pasivi, in actori! Asta presupune arta si munca...chiar daca unora le place sa ramana doar spectatori, intelepciunea cere sa ii implicam, sa ii facem sa devina actori! Asta fac mereu, in clasa...incerc sa fac din simpli spectatori, niste actori ai piesei numita lectie! Sochez pe unii mai comozi, carora nu le place sa actioneze ci sa ii puna pe altii sa actioneze si ei sa priveasca de pe margine, eventual sa gaseasca nod in papura acolo unde nu e, ca o soacra, poama acra!  

    Toate lectiile mele le filmez din mai multe motive...pentru memorie institutionala, pentru exercitiu de evaluare si autoevaluare a fiecarui spectator care devine actor!...le place asta! Prin dramatizare obtii multe rezultate, joc de rol o numim noi formatorii.Schimbarea de pozitie se poate face chiar prin aceasta metoda a filmarii, pentru a putea comunica la distanta si pentru ca rezultatul sa fie util mai multor potentiali actori!

    Romania in exercitiul presedintiei va avea nevoie de actori care sa aiba o pozitie si una comuna la nivel european, nu doar de simpli spectatori!..asta incerc sa ii fac sa inteleaga zilnic pe colegii si prietenii mei.Nu e usor sa obtii consensul, o pozitie comuna la nivel comunitar...e o arta! Arta conversatiei! 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Da..de multe ori reprezentantii nostri se duc acolo fara sa aiba o interventie, asista, simpli spectatori de teama sa nu se vada ca nu stiu limbi straine, ca nu stiu despre ce e vorba in propozitie, ca nu stiu pe ce lume traiesc, din ce entotate fac parte. E de datoria noastra sa ii invatam sa apere o cauza nobila...sa devina actori sau avocati ai interesului general sau public nu doar avocati ai propriului interes! Valorile si interesele comune sa fie firul rosu,,insa acest numitor comun trebuie definit si acceptat!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      La Securitate, securiștii noștri se duc unde-i trimit mama și tata, fără să aibă vreun rost anume. Sunt actori, jurnaliști, politruci, manageri de bănci, fonduri de pensii, asigurări, patroni de media, băieți care pun cablu, lideri de galerii, cameriste, orice există și orice va fi.

      Bugetul SRI a ajuns la 1,8 miliarde lei. E de datoria noastră să criticăm Parlamentul pentru că Securitatea nu-i treaba noastră, noi doar o plătim să ne abuzeze pe cei dintre noi care o merită cu prisosință. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Splendid Salomeea!.... doar ca remarca: " Concluzia este ca trebuie sa fim flexibili pentru a abtine anumite favoruri unii de la altii, sa schimbam pozitiile unii fata de altii pozitiile...chiar sa transformam spectatorii pasivi, in actori! Asta presupune arta si munca...chiar daca unora le place sa ramana doar spectatori, intelepciunea cere sa ii implicam, sa ii facem sa devina actori!" ... mi se pare cam porcovana; treaba cu schimbatul pozitilor estecam complicata, iar in politica inseamna oportunism. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    ... cel mai bun "instrument" pentru intelegerea realitatii consta in renuntarea la televizor ... si la alti stimuli artificiali (mai mult sau mai putin!) ... pentru a intelege politica, este simplu: energie (cum curge) ... statul modern este cladit pe "fluxuri" energetice ... resurse umane* / resurse energetice propriuzise / capital ... beleaua este ca statele pierd masiv energie ... de aici si lupta asidua pentru putere ... pe vreme ce oamenii de rand saracesc imbogatindu-se**, in consecinta, iau pozitii ... in ce masura acest context este unul artificial sau natural, este irelevant ... problema-i nebunia consumului energetic pentru mentinerea lui!!! ... * paradoxal, prea educate dar lipsite de inteligenta naturala datoita lipsei de experienta de viata si lipsite de calificare datorita remunerarii disproportionate ... ** paradoxal pentru ca cei bogati se imbogatesc mai mult, astfel cresc pretentiile ... fenomen incurajat de mass-media pentru a mentine ritmul de consum ... crescandu-le pretentiile, ei incep sa simta ca au mai mult de pierdut decat ar trebui ...

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Exercitii si pozitii! inspirat domnul Codita. 

    Cica, pe plaja, un reporter a incercat sa ia "pulsul" turistilor despre opozitie. 

    Ajunge la o tipa traznet/bronzata ca o ciocolata si ii pune intrebarea: Ce parere aveti despre opozitie?.

    Raspuns prompt: Fiecare pozitie cu tariful ei. 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Deleanu
Apanova - cel mai mare proiect de mediu
Cotnari
Metronet
Proactiv Plus
Everest Catering
Vila Timo
Mozart Spirits
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.hipo.ro
www.dreptonline.rowww.dreptonline.ro
modele cărţi de vizităInvitaţii de nuntăCărţi de vizită