IZABELA MĂNDOIU, DESIGNER VESTIMENTAR:"Ia - comoara tradiţională românească, ce merită recunoaştere şi continuă valorificare"

A consemnat ADELINA TOADER
Ziarul BURSA #Cultură /

IZABELA MĂNDOIU, DESIGNER VESTIMENTAR:

IZABELA MĂNDOIU, DESIGNER VESTIMENTAR:


Designerul Izabela Măndoiu şi-a propus să ducă mai departe simbolistica tradiţională românească şi făureşte poveşti cu valori prin creaţiile sale vestimentare.

Dacă până acum 30-40 de ani hainele tradiţionale erau o normalitate, astăzi sunt privite nişat, ne-a spus Izabela Măndoiu, care a adăugat că avem noroc de faptul că mulţi designeri internaţionali abordează motivele tradiţionale româneşti, cu accent pe ia românească, fapt ce stârneşte interesul doamnelor moderne, deopotrivă.

În plus, designerul vestimentar ne-a mai mărturisit că este ideal pentru români nu neapărat să aibă, cât să poarte creaţii cu motive, chiar dacă sunt împrumutate de la bunici sau mătuşi: "Motivul este simplu: comoara tradiţională românească, ce merită recunoaştere şi continuă valorificare. Portul popular este un element de brand naţional pentru fiecare ţară şi merită toată cinstea".

Izabela Măndoiu ne-a acordat un interviu în cadrul căruia ne-a povestit cum a descoperit hainele tradiţionale româneşti şi cum s-a îndrăgostit de ele, dar şi cum reuşeşte să găsească forţă de muncă şi să poarte prin lume ia românească.

Reporter: Cum aţi descoperit ia românească şi ce v-a făcut să faceţi o afacere din ea?

Izabela Măndoiu: Motivul central pentru care tot ce creez are la bază simbolistica tradiţională este ia de la bunica. Altfel spus, în sânul familiei am descoperit ia românească şi alte ţesături cu motive româneşti. Am crescut la sat, deci am văzut o normalitate în a iubi şi a aprecia cusăturile manuale care pot crea "poveşti ţesute cu valori", aşa cum le spunem noi.

De la bun început nu am avut ca obiectiv precis profitul, cât să reuşesc să fac ceva constructiv, creativ, inspiraţional. Cu timpul devii pragmatic, însă cu privire la ii, unul dintre obiective este să sprijin femeile de la sate, care încă mai cos de mână.

Reporter: Cum reuşesc hainele tradiţionale să-şi facă loc printre tendinţele de astăzi?

Izabela Măndoiu: Hainele tradiţionale, care până acum 30, 40 de ani erau o normalitate, sunt astăzi privite nişat. Unii le consideră acel casual care nu mai stârneşte interes, alţii le consideră o valoare şi chiar le tratează ca atare, purtându-le cu mândrie, cu smerenie chiar, şi mai ales cu bucurie.

Avem noroc de faptul că mulţi designeri internaţionali abordează motivele tradiţionale româneşti, cu accent pe ia românească, fapt ce stârneşte interesul doamnelor moderne, deopotrivă.

Piaţa de mass market fashion funcţionează pe bază de trenduri, însă ia românească este un statement, un brand naţional. Indiferent de sezoane, generaţii, este o piesă vestimentară de valoare.

Reporter: Cât de greu este să găseşti meşteşugari care mai ştiu să coasă ii?

Izabela Măndoiu: Este foarte greu, dar nu imposibil. Faptul că noi promovăm ideea iilor cusute manual încă, ne aduce şi cereri de colaborare, ceea ce ne surprinde pozitiv.

Este şi mai greu ca toţi clienţii să înţeleagă faptul că durează 4 sau 5 săptămâni pentru ca o ie să fie cusută manual.

Obişnuinţa cu produse fast fashion, care pot fi la uşă în câteva ore de la comandă, induce lipsa răbdării atunci când vine vorba de o ie cusută manual.

Complexitatea elementelor (mărgele, paiete, biluţe, fire diferite) şi a motivelor planificate măresc timpul de producţie. Deşi nu vrem să lăsăm clienţii să aştepte, uneori există întârzieri. Cu privire la forţa de muncă din această nişă, atât timp cât va exista cerere, va exista şi oferta.

Reporter: De ce ar trebui să avem

în garderobă haine cu motive tradiţionale româneşti?

Izabela Măndoiu: Nu trebuie, este în funcţie de ceea ce simţi. Alegi ceea ce te reprezintă, lucrurile cu care rezonezi, pe care le percepi drept valori. Este ideal pentru români nu neapărat să aibă, cât să poarte creaţii cu motive, chiar dacă sunt împrumutate de la bunici sau mătuşi. Motivul este simplu: comoara tradiţională românească, ce merită recunoaştere şi continuă valorificarea. Portul popular este un element de brand naţional pentru fiecare ţară şi merită toată cinstea.

Reporter: Cui se adresează creaţiile dumneavoastră? Cine sunt cei mai mari cumpărători?

Izabela Măndoiu: Creaţiile se adresează iubitorilor de valori, de tradiţional. Printre clientele noastre sunt atât femei care au părăsit ţara şi vor să păstreze un liant emoţional, dar şi femei de carieră, care integrează elementele tradiţionale în ţinute de birou, dar şi evenimente de seară.

Reporter: Cât de important este să păstrăm tradiţiile şi să purtăm în continuare ii?

Izabela Măndoiu: Ia este un cumul de elemente tradiţionale, de la modelul specific diferitelor zone ale ţării, la cusături şi motive, dar şi un cumul de emoţii şi sentimente, de la mândrie şi patriotism, la nostalgie şi fericire. Spunea cineva: "cu cât priveşti mai departe în spate, cu atât vei vedea mai departe înainte". Dacă nu cunoaştem tradiţia, rădăcinile, este foarte greu să ştim care sunt direcţiile de identitate.

Reporter: Până unde a ajuns ia românească cu ajutorul Izabelei Măndoiu?

Izabela Măndoiu: Ajungem în sufletele multor români, observăm acest lucru din Google, implicit din comenzi: SUA, Norvegia, Franţa sunt doar câteva ţări în care am livrat produse.

Prezentări am avut la Pure London, în Londra, şi în Slovacia, la Banska Bystrica. Aşteptăm noi provocări!

Reporter: Este profitabilă astăzi o afacere cu ii?

Izabela Măndoiu: Este profitabilă dacă se face rabat la calitate şi se produce în serie. Eu am ales însă, să creez ii unicat, care sunt lucrate autentic, chiar dacă nu se poate produce mult şi ieftin, pentru a putea obţine un profit constant.

Reporter: Care sunt motivele tradiţionale autohtone care te inspiră cel mai mult?

Izabela Măndoiu: La acest moment, în Colecţia #măBUCURcăEŞTI, abordez preponderent motivele florale. Cred ca sunt mai plăcute pe timp de vară. Însă pe creaţiile semnătură, se regăsesc toate tipurile de motive tradiţionale.

Reporter: Ce planuri de viitor are brandul Izabela Măndoiu?

Izabela Măndoiu: În perioada următoare vrem să dezvoltăm divizia de creaţii tradiţionale masculine. În plus, desfăşurăm o nouă Campanie - #măBUCURcăEŞTI, prin care dorim să punem STOP timpului, pentru o clipă de conştientizare. Cu siguranţă fiecare are multe persoane în jur faţă de care nutreşte diverse sentimente şi stări. Este momentul să ne arătăm recunoştinţa printr-o declaraţie care începe aşa: #măBUCURcăEŞTI. Nu mâine, nu mai încolo, ci acum. Bucură-te că eşti!

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
Invatamantul profesional dual - solutie pentru forta de munca
BIG FOUR
smart city industry awards 2019
PODUL DE LUT
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS