BURSA 19.09.2017

DANIEL DĂIANU
 
mărește imaginea
     Suntem la puțin timp după prezentarea făcută de președintele Jean Claude Juncker în Parlamentul European privind "Starea Uniunii" - o alocuțiune specială pentru noi și prin referiri directe la România, propunerea de organizare a unui summit special în 2019 la Sibiu, după consfințirea Brexitului.
     În România avem nevoie de o conversație profundă privind viitorul UE și aderarea la zona euro (ZE), care să ajute articularea pozițiilor noastre în dialogul european. "Să fii la masa discuțiiilor" este esențial. Dar se cuvine totodată să avem argumente solide, ce pot influența facerea deciziilor. Faptul că Președintele Juncker nu a îmbrățisat filosofia cercurilor concentrice, arată că pledoaria României și a altor state membre a fost însușită de unii lideri europeni (nu toți însă!).
     Mai jos sunt exprimate câteva gânduri privind România în Uniunea Europeană.
     1. România va celebra centenarul Marii Uniri și va deține președinția UE într-o perioadă foarte complicată în mersul Proiectului European
     - Președintele Juncker remarcă "că vântul suflă în vele" referindu-se, între altele, la o revenire economică în Uniune, la scrutinuri favorabile ideii europene în mai multe țări, etc.
     - Dar tensiuni și dificultăți majore persistă: marea problemă a imigrației/refugiaților, a securității interne și externe, a terorismului (cu implicații asupra funcționării spațiului Schengen), curente de fragmentare, probleme structurale în zona euro cu clivajul Nord-Sud , divergențe pe aliniamentul "Vest-Est", încordare socială indusă de criza economică ce a favorizat ascensiunea partidelor extremiste (populiste), conflicte majore și războaie în vecinătăți apropiate, etc;
     - Protejarea granițelor externe, securitatea cetățenilor, au devenit piesa centrală pe agenda publică în UE -aspect vizibil și în discursul președintelui Comisiei Europene.
     - Există o preocupare în creștere față de statutul economic al Uniunii în context global; de aici remarca lui J. C. Juncker: EU not a naive free trader și screeningul investițiiilor din afara UE, ce, într-un fel, duce cu gandul la retorica de peste Ocean; această grijă este legată nu numai de geopolitică, ci și de locuri de muncă.
     - Există o "alunecare" în Est-ul Uniunii către structuri de guvernanță autoritariste, dar partide iliberale sunt și în Vest.
     - Acum 10 ani am intrat într-o Uniune cu încredere de sine; azi participăm la dureri, frământări, dileme comune. De aceea se vorbește de nevoia unei refondări, care să readucă încrederea cetățenilor în Proiectul European.
     - Brexit arată că plecarea din Uniune și a unei țări ce nu face parte din ZE este foarte anevoioasă, cu costuri majore. Uniunea și Regatul Unit au nevoie de o colaborare strânsă cel puțin în domeniul securității militare, al combaterii terorismului.
     - Avem șansa de participa mai consistent la "refondarea/regândirea UE", chiar a ZE, iar dialogul acesta nu trebuie să aștepte summitul din 2019
     2. Refondarea Uniunii nu poate fi un simplu demers tehnocratic; este nevoie de susținere civică, cetățenească; altminteri, populismul, euroscepticismul vor crește
     - Președintele Juncker întărind ideea unei Uniuni democratice sunt convins că are în vedere nu numai "devieri" de la valori ce au fondat UE, de la democrație; există un "deficit democratic" în funcționarea instituțiilor europene de mai mult timp (vezi și un discurs recent al comisarului Pierre Moscovici privind, între altele, modul în care au fost impuse programe de ajustare unor state membre, sau remarca foarte recentă a ministrului german de finanțe Wolfgang Schauble referitoare la necesitatea de a implica state mici în decizii mari);
     - A scăzut încrederea în elite; și "experții" pot greși exemple fiind negestionarea globalizării, a impactului schimbărilor tehnologice, subestimarea aspectelor distribuționale, problema echității (fairness) și conduitei în afaceri (a se vedea și recenta inițiativă a Franței, Germaniei, Italiei, Spaniei privind combaterea "optimizării fiscale", a practiciilor unor multinaționale);
     Privind "Nucleul dur"al Uniunii este de remarcat:
     - Viziunea ce străbate discursul președintelui Juncker este inclusivă, de unitate a UE, prin extindere a zonei euro, intrarea României, Bulgariei și Croației în spațiul Schengen; această abordare, prima facie, ar elimina noțiunea de nucleu dur. Realitatea este însă complexă.
     - "Nucleu dur" poate avea sensuri multiple, în funcție de relația unui stat cu zona euro, spațiul Schengen, participarea la decizii majore, contribuția la politica de apărare și intelligence, etc.
     - Zona euro are porțiuni fragile; este bine deci ca o economie să fie cât mai robustă fiind acolo. Iar, pentru ca euro să "unifice" în loc să adâncească decalaje, este vital ca politici sănătoase naționale să fie aplicate într-o uniune monetară cu mecanisme reformate (FME, dar și scheme colective de partajare a riscurilor, de amortizare a șocurilor asimetrice)
     - Participarea la acțiuni de "cooperare avansată" mărește profilul unui stat în UE;
     - Participarea la activități ce privesc securitatea internă și externă a Uniunii contează enorm în circumstanțele prezente și prefigurabile
     - Contează colaborarea în cadrul NATO, relația euroatlantică, ce constituie pilon fundamental al securității statelor democratice
     - Deci performanța economică și instituțională, mărimea, intră în algoritmul de formare a greutății specifice a unui stat membru al UE.
     3. În UE se întâlnesc viziuni diferite privind "refondarea" sa
     - Abordarea "federalistă"
     - Integrare mai adâncă în unitate -cu toții (J. C. Juncker)!
     - Integrare mai puternică a unui nucleu, funcționarea unor cercuri concentrice; de aici decurg dezavantaje importante pentru "'statele periferice''
     - Abordarea "suveranistă'', care se opune integrarii mai adânci
     Există însă viziuni diferite privind conținutul integrarii de adâncime, a ZE, chiar dacă Raportul celor 5 Președinți, cu teze reluate în documentul de reflecție al Comisiei din mai 2017, a indicat un drum, inclusiv elemente de integrare fiscală/politică, pornind de la incompletitudinea (carențele) Uniunii Economice și Monetare:
     - O uniune economică și monetară cu componenta de integrare fiscală (deci nu numai reguli), între care o "capacitate fiscală" comună, un buget comun al ZE -- la care nu a făcut referire J.C. Juncker recent, poate fiindcă vede euro drept moneda comună a tuturor statelor membre; Klaus Regling, șeful Mecanismului European de Stabilitate (care ar uma să devină Fondul Monetar European), susține ideea unei capacități fiscale, care să ajungă la 1-2% din PIB-ul zonei euro.
     - Uniune Bancară, fără integrare fiscală, fără buget al ZE, fără instrumente de absorbție a șocurilor asimetrice. Însă o uniune bancară fără o schemă colectivă de garantare a depozitelor este incompletă. Pe de alta parte, o asemenea schemă implică aranjamente fiscale în mod inerent. Apare aici problema ruperii legăturii "diabolice" între bilanțuri bancare și obligațiuni suverane (eventual prin apariția unor "active financiare sigure" /safe assets)
     Să vedem ce va rezulta din dialogul între Germania și Franța, tandem de care depinde în mod covârșitor mersul ZE, al Uniunii. J.C. Juncker menționa "compromisurile" drept căi de avans în refondarea Uniunii.
     În zona euro este nevoie de mecanisme care să favorizeze convergența reală și structurală; reguli sunt necesare, dar nu sunt suficiente în acest sens. Unii politicieni europeni au evocat Grecia ca un avertisment pentru non-extinderea zonei euro în orice condiții; există temei în această argumentație. Dar Grecia, dincolo de slăbiciuni arhicunoscute și datoria publică foarte mare, poate fi văzută ca o "metafora", întrucât mecanisme incomplete, sau precare în zona euro, au favorizat acumularea de dezechilibre în Spania, Portugalia, Italia, Irlanda, etc. De aceea importă enorm cum funcționează ZE.
     Se poate vorbi despre o viziune a Președintelui Juncker (al 6-lea scenariu): unitate (toți în ZE), o Uniune mai puternică, democrație (mecanismele de decizie în UE; statul de drept și valorile UE.
     - ZE în extindere către toate statele UE
     - Companiile nu trebuie să trateze statele din Est-ul UE cu dublu standard, să folosească practici abuzive. De la protecția consumatorilor discuția poate fi extinsă la funcționarea Pieței Unice, la asimetrii de putere, la pericolul "capcanei venitului mediu".
     - O facilitate de preaderare: a/asistența tehnică (ce este de făcut; foaia de parcurs); b/ sprijin financiar --din ce resurse însă? Din fonduri de coeziune și condiționalități legate de o foaie de parcurs? Se va umbla la structura bugetului UE, oricum diminuat prin Brexit? Sunt aspecte de lămurit și România trebuie să fie implicată în această clarificare.
     - O foaie de parcurs "comună", un program de aderare comun (al statului candidat la aderarea la ZE și al instituțiilor europene), cu orientare de resurse pe priorități, politici convenite, dialog structurat, etc -este de definit o asemenea schemă;
     - Nevoia de convergență reală și structurală, reflectată în documente ale instituțiilor europene, ale unor centre de analiză (think-tanks) relevante, este implicită în ideea unor programe de aderare la zona euro;
     - Un program de aderare se cuvine să aibă în vedere și exodul de capital uman, sprijinirea activităților ce asigură valoare-adăugată mai înaltă, funcționarea "Pieței Unice" (a pieței muncii), șocuri asimetrice și asimetrii pe piețe;
     Aderarea la zona euro fiind obligatorie în Tratat, România este firesc să participe la discuția privind reformarea ZE; Cehia a propus statut de observator -este oare posibil un forum de discuție, o "adunare constituantă", care să includă reprezentați din statele candidat?
     4. BNR a fost și este implicată adânc în integrarea României, economic și instituțional, în UE
     - BNR este parte a sistemului european al băncilor centrale și are legături instituționale cu structurile de decizie din UE, din ZE (BCE, ABE, CERS) -este dimensiunea europeană a activității unei bănci centrale în UE (ZE)
     - Mandatul BNR privește chestiunea inflației și tot mai mult pe cea a stabilității financiare -de care este condiționată stabilitatea economică a Țării, totul judecat în context european
     - Este incorectă teza unora că BNR nu dorește intrarea României în ZE, sau că are atitudine "conservatoare" vizavi de Uniunea Bancară;
     - Amintesc și reacțiile, unele vehemente, față de crearea Comitetului Național pentru Supraveghere Macropudențială (ce este o replică națională a Consiliului European pentru Risc Sistemic/CERS), văzut de unii ca un "super-guvern. Unele reacții au fost dovada de neințelegere a reformelor din UE privind nevoia de re-reglementare a industriei financiare având în vedere criza financiară, daunele pricinuite economiei, societății de regimul ultra-lax de reglementare (light touch regulation), de o filosofie simplistă privind funcționarea piețelor.
     - Să facem distincție între abordări/declarații politice, decizii politice (fiindcă intrarea în ZE nu poate fi pusă pe pilot automat; va exista o decizie politică în țară și una a partenerilor) și o analiză onestă, lucidă a precondițiilor economice și instituționale de aderare (ce includ funcționarea ZE)
     - A judeca beneficii și costuri face parte din procesul rațional de decizie; așa se face peste tot unde există abordare rațională. Dezbaterile privind reforma ZE, a guvernanței UE, privind viitorul Uniunii, arată că deciziile implică analiza, alternative cu trade-offs (compromisuri), abordări cât mai raționale în condițiile date.
     - Analiza, chiar dacă operam cu unele aproximații, este obligatorie pentru decizia de aderare; o mare lecție a crizei ZE este că au fost subestimate considerențe de ordin economic;
     - La BNR se fac analize asa cum se fac la toate băncile centrale din țările candidate la aderare, așa cum se fac la BCE, la Comisia Europeană și în IFIs (vezi recenta analiză a FMI semnată de Jefrrey. Franks și Hanni Scholermann privind convergența reală -"Drifting apart: income convergence in the Euro area")
     - La BNR există un comitet de aderare la ZE la care participă oficiali MFP, MAE, ai altor instituții ale statului -Comitetul funcționează de mai mulți ani
     - Pentru o aderare optimă credem că două precondiții sunt esențiale: a/ o masă critică de convergență reală și structurală ex ante, care include finanțe publice solide; capacitate de a genera competitivitate prin creșteri de productivitate; b/ reforma unor instituții și mecanisme ale ZE (inclusiv instrumente de absorbție a șocurilor asimetrice) de care vorbesc tot mai mulți oficiali europeni, chiar dacă există încă disonanțe conceptuale.
     - Aderarea la Uniunea Bancară poate precede aderarea la zona euro
     - Considerente geopolitice pot grăbi aderarea la zona euro
     - O economie solidă, un buget public cu venituri suficiente (nu 26% din PIB ca în prezent) ajută la participarea la acțiuni de cooperare avansată (protecția frontierelor, apărare comună, intelligence...etc);
     - Nivelul veniturilor fiscale este o problemă de securitate naționala în România;
     - România are nevoie de reforme și cresștere economică durabilă care să favorizeze aderarea -iar "propunerea Juncker" poate ajuta în acest scop, inclusiv privind elaborarea unei foi de parcurs, a unui program de aderare, care să mobilizeze resurse, să stimuleze reforme, să asigure o masă critică de convergență reală și structurală.
     
     5. Pentru securitatea economică și nu numai a României este vital ca Uniunea să fie mai puternică, unită, ca tendințe de fragmentare să nu fie accentuate
     - Președintele Jean Claude Juncker a fost calificat de unii lideri europeni ca fiind un "romantic", dar o viziune generoasă, cu bătaie lungă, nu echivalează cu abandonul unor rezolvari pragmatice.
     - Avem teme mari de realizat acasă: instituții mai solide, reforme, finanțe publice sănătoase, justiție pentru toți (stat de drept), convergența în raport cu repere europene. Și avem de articulat o poziție de susținere a intereselor naționale în UE (ZE), în conjuncție cu interese comune ale UE, în cadrul dialogului privind viitorul UE.
     - Surmontarea decalajelor economice este vitală pentru societatea românească, iar viitorul proiectului european depinde de atenuarea decalajelor între statele membre.
     - Aderarea la ZE, dincolo de semnificația politică și geopolitică, trebuie să țină cont de robustețea economiei noastre. Și are sens să pledăm pentru reforma mecanismelor de funcționare a zonei euro fiind în interesul României, al statelor cu economii mai puțin dezvoltate și chiar al statelor dezvoltate -- fiindcă zona euro nu poate fi robustă având verigi slabe.
     - Importanța strategică a României în UE este de judecat și prin nevoia de a stabiliza Balcanii Occidentali, perspectiva intrării statelor din această arie în Uniune.
     - "Inițiativa celor 3 mări", al cărei summit din 2018 va fi în România, poate ajuta unitatea Uniunii. Iar România poate juca un rol cheie din această perspectivă 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Aceeasi sectiune (Macroeconomie)
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Politică, 08:55
     Ministrul Justiției, Tudorel Toader, s-a întâlnit, în cursul vizitei în Malaysia pentru semnarea Memorandumului de înțelegere dintre Guvernul României și Guvernul Malaysiei privind activități de cooperare juridică, cu încă doi români condamnați la moarte pentru trafic de droguri și aflați în închisoarea Simpang Renggam.  detalii
Miscellanea, 08:25
     Un puternic incendiu a izbucnit în noaptea de duminică spre luni la o sondă de gaz din zona localității Moftinu Mare, din județul Satu Mare.  detalii
Politică, 07:56
     Legile justiției intră, astăzi, într-o procedură accelerată de dezbatere și vot, fiind posibil ca până miercuri sau joi să fie aprobate toate cele trei proiecte. Rapoartele și pentru dezbaterea din plenul Senatului vor fi făcute tot de Comisia specială condusă de Florin Iordache.  detalii
Internaţional, 07:54
LA MIJLOCUL ȘEDINȚEI,
     Trei dintre principalii indici bursieri asiatici erau în apreciere la mijlocul ședinței de tranzacționare de astăzi.  detalii
Internaţional, 07:47
     Principalii indici bursieri de pe Wall Street, New York, au închis ședința de tranzacționare de ieri în apreciere.  detalii
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
18.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile tranzacționate la bursele din Europa au scăzut vineri, sectorul retail fiind cel mai afectat, după ce compania suedeză H&M a raportat vânzări sub așteptări pentru trimestrul al patrulea.  detalii
15.12.2017
BVB
     Lichiditatea înregistrată pe Bursa de Valori București (BVB) în ședința de tranzacționare de ieri a fost de 34,1 milioane lei sub media zilnică anuală de 48 milioane lei și în scădere față de...  detalii
15.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Piețele din Europa s-au înscris pe un curs descendent ieri, în majoritate, după ce Banca Centrală Europeană (BCE) a decis să mențină nemodificată dobânda de politică monetară, promițând totodată că...  detalii
14.12.2017
BVB
     * Acțiunile Electrica au mai pierdut 1,82%, până la 10,78 lei/unitate
       Lichiditatea înregistrată pe Bursa de Valori București (BVB) în ședința de tranzacționare de la mijlocul săptămânii a fost de 64,3 milioane lei, peste media zilnică anuală de 47,9 milioane lei și...  detalii
14.12.2017
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, investitorii așteptând anunțul băncii centrale americane (Fed) privind politica sa monetară viitoare.  detalii
13.12.2017
BVB
     * "Întotdeauna, din piețele mici, se iese mai repede decât din cele mari, pentru că lichiditatea este mai scăzută", punctează analistul
     * "Deal" de aproape 17 milioane de lei cu titlurile DIGI
       Ședința de tranzacționare de ieri de la Bursa de Valori București (BVB) a fost marcată de o nouă scădere generalizată a pieței, toți indicii bursei suferind deprecieri ale cotațiilor.  detalii
Cotații Internaționale

Prognoza Meteo
Vezi harta temperaturilor
harta temperaturilor
     18.12.2017 
     Prognoză meteorologică (17, 18 decembrie)
     Prognoza pentru România
     Racirea vremii va continua în majoritatea zonelor și se va resimți în special în cursul nopții când minimele termice vor deveni negative în cea mai mare parte a țarii. Cerul va fi variabil în regiunile nord-vestice și mai mult noros în restul teritoriului, iar în sud și sud-vest precipitațiile vor fi pe arii relativ extinse. În Carpații Meridionali și în Munții Banatului va ninge, iar în Oltenia, sudul Banatului și local în Muntenia vor fi precipitații sub forma de ploaie, lapovița și ninsoare. În celelalte regiuni doar izolat va fulgui. Vântul va sufla slab și moderat, cu unele intesnificari în estul țarii. Temperaturile maxime se vor încadra între -1 și 6 grade, iar cele minime între -10 grade în depresiunile intramontane și 1...2 grade în Lunca Dunarii și sudul litoralului.
     Prognoza pentru București
     Vremea va fi închisa. Cerul va fi noros și temporar vor fi precipitații slabe, sub forma de ploaie, lapovița și ninsoare. Vântul va sufla slab pâna la moderat. Temperatura maxima va fi de 3...4 grade, iar cea minima se va situa în jurul a 0 grade.
      
Curs Valutar

Curs valabil din data de 15 decembrie 2017
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
3,0149
2,3697
3,0804
4,9729
0,1804
0,6226
0,2199
4,6346
5,2711
1,4767
3,5016
0,2275
0,4742
1,0989
0,0667
0,4662
1,0163
3,9285
0,2943
1,1755
0,5945
0,0613
0,3603
0,2053
2,7598
0,0389
0,1420
1,0696
0,6141
0,1208
158,8245
5,5552
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
14.12.2017
EXCLUSIVE:
     * "We need real and rational policy from the international community and not political tricks"
     * (Interview with his Excellency, Mr. Fuad Kokaly, the Ambassador of Palestine in Bucharest)
       The UN stated it was "extremely concerned over the risks of a violent escalation of the situation" after the decision of Donald Trump to unilaterally recognize Jerusalem as the capital of Israel, in a reunion of the Security Council in which the United States have appeared more isolated than ever, according to AFP.  details
12.12.2017
AFTER BEING INVESTIGATED BY THE TAX ADMINISTRATION AND THE ANPC, BANKS GET INVESTIGATED BY THE COMPETITION COUNCIL
     * Chirițoiu: "We suspect an exchange of sensitive information on the banking market"
     * Dan Suciu, NBR: "The audits of the Competition Council can't be a reason for panic whatsoever"
     * Unannounced audit at Finmedia
     * The investigated institutions are at risk of being fined 10% of their turnover
     * Vasilescu: "The NBR has nothing to do with these investigations"
       The financial banking system seems to be the focus of most of the investigation entities. After being audited by the National Tax Administration Agency (ANAF) and by the National Consumer Protection Authority (ANPC), some of the banks which operate in Romania have also been investigated by the Competition Council (CC).  details
11.12.2017
THE COURT RULED THAT SOME CONTRACTS CONCLUDED BY CELL PHONE COMPANIES INCLUDE ABUSIVE CLAUSES
     * The Bucharest Court of Appeal Bucharest yesterday ruled that RCS&RDS has abusive clauses in its contracts
     * The ANPC has also won the initial lawsuit against Telekom România
     * Vodafone has lost the case in the court of last instance against the ANPC
       The Courts have decided that some contracts concluded by the telephony companies contain abusive clauses. The Court rulings were rendered last year, as well as in 2016, but the argumentations have been formulated relatively recently.  details
08.12.2017
     The hope of an accession as quick as possible by Romania to the Eurozone was dealt a heavy blow precisely on the National Day.  details
06.12.2017
AFTER THE DRAFT HAD BEEN PUBLISHED IN OCTOBER
     * Gheorghe Șimon: "The royalties law will be voted in the Parliament in February next year"
     * Ministry of the Economy: "We will establish royalties which are fair both for the state as well as for the business sector"
     * Daniel Cătălin Zamfir, PNL: "I found out that there are companies that have never, take note, never paid even one leu in royalties to the Romanian state, even though they have been exploiting resources for over 20 years"
     * Last year, the Court of Auditors announced that Romania lost 1.4 billion dollars, because the ANRM established the oil royalties in a flawed manner
       The entire legislative package concerning the regulation of the system for the regulation of the mineral, oil and hydromineral resources will be revised and will be voted in the Parliament in February next year, Economics minister, Gheorghe Șimon, announced yesterday, after the debates of the Economic, Industries and Services Commission of the Senate.  details
28.11.2017
AFTER THE TRANSACTION BETWEEN BANCA TRANSILVANIA AND BANCPOST
     * Customers with borrowers in CHF from Bancpost are waiting for a conversion program with a discount
       After moving to second spot last year in the domestic banking system, through the acquisition of Volksbank, Banca Transilvania (BT) ends up on equal footing with BCR, taking over Bancpost, from Greek group Eurobank.  details
27.11.2017
     * MAKE, BURSA: "I want the new CEO of the BSE to participate in the drafting of a new strategy for the development of capital market"
       On Thursday night, "BURSA" received the Award for the promoting of high standards of corporate governance on the capital market, as part of the 2017 Capital Market Awards Gala, organized by the Association of Brokers.  details
24.11.2017
     * Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, scheduled for meetings with the board
     * Both candidates seem to be closet o the group in the shareholder structure of the BSE
     * George Butunoiu is in charge of recruitment
     * The waiting list may include a few foreigners, including former BRD executive Jacek Panczyk
       According to some market sources, banker Ciprian Păltineanu and Adrian Tănase, Chief Investment Officer at NN Pensii România, will hold interviews in the beginning of next week with the Board of the BSE, after Ludwik Sobolewski's term expired in the summer.  details
23.11.2017
PATRICIA SUÁREZ RAMÍREZ, THE PRESIDENT OF THE ASSOCIATION OF FINANCIAL CONSUMERS OF SPAIN:
     * The head of the ASUFIN: "The ruling of the Supreme Court of Spain in which the Andriciuc case has been invoked will be part of the Spanish case law and the lower courts will be required to apply the principle that underlies this decision"
       The ruling issued by the Court of Justice of the European Union (CJUE) in the Andriciuc versus Banca Românească case represents a great advantage for Spanish debtors, said Patricia Suarez Ramírez, the president of the Association of Financial Consumers in Spain (ASUFIN), as part of a response recently sent to BURSA.  details
22.11.2017
     * Dragnea: "Those who are against me are hiding behind institutions"
       The president of the Chamber of Deputies, Liviu Dragnea, leader of the PSD, thinks that his enemies are hiding behind some institutions, "they crucify people", and the real stake is "the blocking of the Laws concerning the Justice system".  details
21.11.2017
     The Council of the European Union and the European Parliament have sent to the ECB, in the beginning of this year, a request concerning the sending of some proposals to revise the framework for managing crises.  details
20.11.2017
ANPC STRIKES AGAIN
     * BCR: "Ongoing contracts no longer contain the clauses that have been subjected to examination"
     * Sources: "ANPC has 6 lawsuits against BCR, which will lead to enormous losses for Erste Bank if BCR loses in court"
       After forcing Raiffeisen Bank to eliminate the unfair practices from the loan agreements, the National Consumer Protection Authority (ANPC) strikes again, this time the biggest bank in the system. BCR lost in the court of first instance, against the ANPC, in a class action lawsuit concerning abusive lending clauses.  details
16.11.2017
THE QUICK RISE OF THE INDEX WHICH SETS THE TREND FOR INTEREST RATES ON LOANS DENOMINATED IN LEI ISN'T STOPPING
     The 3-month ROBOR rate, which is used to calculate the interest rates, the majority of the loans denominated in lei, has jumped past the 2% psychological level, and yesterday reached 2.06%, up from Tuesday's 1.92%, according to data from the NBR.  details
16.11.2017
THE PARLIAMENT IS ASKING FOR INFORMATION CONCERNING THE INVESTIGATIONS WHICH OMV PETROM HAS BEEN SUBJECTED TO
     * Minister Toma Petcu, former ministers Răzvan Nicolescu and Victor Grigorescu, the representatives of the state in the executive structure of OMV Petrom and Mihai Busuioc, the president of the Court of Auditors were heard today in the Investigation Commission
       The executives of OMV Petrom mentioned, in a letter addressed to the parliament, the existence of four lawsuits brought by the National Energy Regulation Authority (ANRE) and of seven audits by the Authority, between 2012-2017, as the recent request for information by the Commission for the Investigation of the activity of the ANRE targeted a period of 12 years, from 2015 to 2017.  details
14.11.2017
THE EURO AT AN ALL-TIME HIGH
     * Vasilescu: "We cannot say that the currency market has gone off the rails, the exchange rate has moved 4 bani in 4 days"
     * "Perhaps it is a simple coincidence the fact that on November 8th was approved the Emergency Ordinance of the Fiscal Code and it was also on that day that the Euro rose past 4.6 lei", said Mr. Vasilescu
       The leu yesterday reached a historic low against the Euro, 4.6495 lei/Euro, up 1.05 over the previous meeting, marking the fourth day where the exchange rate was above 4.6 lei.  details
.