MINISTRUL ENERGIEI ANTON ANTON:"Doar 1% din energia consumată în transporturi este regenerabilă"

E.O.
Ziarul BURSA #Companii #Energie /

"Doar 1% din energia consumată în transporturi este regenerabilă"

Doar 1% din energia consumată în domeniul transporturilor din ţara noastră este regenerabilă, iar acest procent "trage România în jos", oricare ar fi ţinta stabilită la nivel european în privinţa folosirii energiei de acest tip, afirmă ministrul Energiei, Anton Anton. În acest context, ministrul de resort spune, citat de news.ro, că noi avem un număr prea mare de maşini vechi şi promite amenajarea, în următorii patru ani, a 200.000 de staţii de încărcare a autovehiculelor electrice.

Anton Anton a spus ieri, la Sinaia, unde a participat la Energy Strategy Summit 2018: "Oricât ne-am strădui să facem energie curată, dacă nu ne batem cu transportul, dacă nu ne ocupăm de transport (...), dacă avem 1% - 1% ăsta ne trage în jos oricât s-ar pune ţinta europeană. Trecerea de la 1% la 20-40% la trasporturi înseamnă foarte mulţi bani pe care România în minutul ăsta nu-i are".

Anton Anton spune, însă, că şansele ca acest procent să crească sunt "foarte mari": "Accesăm fonduri europene, există într-o strategie naţională o cifră enromă de staţii de încărcare pentru maşini electrice. Cred că oferim cele mai mari facilităţi pentru maşină electrică: 10.000 de euro. Facilitatea asta e mai mare decât în orice altă ţară în Europa".

Acesta a adăugat că în România vor fi amenajate 200.000 de staţii de încărcare a autovehiculelor electrice, în următorii 4 ani.

Anton Anton a precizat, însă, că unul dintre motivele pentru care România are probleme legate de folosirea energiei curate în transporturi îl reprezintă numărul mare de autovehicule vechi care circulă în ţara noastră.

"Transport înseamnă autobuze electrice, tramvaie, troleibuze, cale ferată, reducerea maşinilor diesel şi poluante. Avem maşini multe mai vechi de 10 ani care circulă în România. Acelea trebuie reduse", a explicat ministrul Energiei.

Acesta a adăugat că România trebuie să creeze infrastructura necesară alimentării, dar trebuie să se ocupăm şi de o "conversie a maşinilor de la motorină şi benzină la hibrid sau electrice".

Întrebat dacă Guvernul are vreun proiect care să vizeze interzicerea sau limitarea cumpărării maşinilor vechi care poluează, Anton Anton a răspuns: "Eu nu ştiu să aibă vreun proiect din ăsta şi întrebarea asta i-o adresaţi doamnei Gavrilescu, ministrul Mediului".

Răzvan Nicolescu, senior-expert în cadrul Deloitte, a apreciat, recent, că domeniul alimentării automobilelor electrice trebuie reglementat, pentru că noi nu avem o alternativă clară la combustibilii clasici: "Noi nu ştim ce fel de staţii de încărcare ne trebuie, cum şi unde instalăm astfel de staţii, cum plătim alimentarea cu energie electrică a automobilelor etc. Este nevoie să reglementăm acest segment".

Şi producătorii de staţii de încărcare pentru noile automobile sunt de părere că acest segment este nereglementat.

Fenomenul automobilelor electrice va deveni un haos dacă nu va fi creat, cât de curând, un cadru legislativ care să legifereze modul de funcţionare a acestor autovehicule, ne-a spus, anul trecut, Eugen Scheuşan, directorul general al Electromagnetica, precizând: "În alte state, fenomenul este unul de masă. În România, însă, nu avem nicio prevedere pentru acest segment. Dacă nu se trasează nişte direcţii încă de acum, când începe fenomenul, totul va deveni un haos. Trebuie stabilit de la început, de exemplu, cine are voie să opereze aceste staţii de încărcare ca furnizor de servicii. Se va cere o anumită calificare sau va fi nevoie de o licenţă? Nu ştie nimeni acest lucru. A doua întrebare ar fi cum se impozitează curentul pentru maşina electrică. Este capabil cineva să înlocuiască actualele contribuţii încasate la bugetul de stat din sectorul combustibililor şi lubrifianţilor? Nu! Eu, ca premier, nu aş accepta această situaţie. Dacă vom plăti curentul cu care ne încărcăm maşina la valoarea la care îl plătim pe cel folosit la maşina de spălat de acasă, atunci niciodată banii la buget nu vor fi suficienţi pentru proiectele de infrastructură.

La dispariţia automobilului clasic, cu combustibil fosil, care este impozitat şi foarte accizat, nimeni nu ştie cu ce vor fi înlocuite la buget respectivele sume. Vom acciza electricitatea? Cum? Pentru că benzina, de exemplu, dacă este pentru agricultură, se pune o substanţă în ea şi se face roşie, ca să ştii cum o impozitezi, pentru avioane e verde etc. La curentul electric cum se va proceda?

Nu se ştie nici de unde vom consuma atâta energie.

În acelaşi timp, investiţiile care se fac pentru acest domeniu sunt imense - investim o mulţime de bani în cercetare, dar nu există niciun program în acest sens. Nu ştim unde vom pune staţiile de încărcare, cine va avea voie să vândă astfel de produse, cum?

Totodată, se formează monopoluri. Companiile de distribuţie a electricităţii şi cele de petrol îşi dau mâna şi strangulează domeniul. Nu este niciun program naţional care să implice companiile româneşti. Pentru că cei care au staţii până acum, la noi, sunt din afara ţării".

Electromagnetica investeşte în dezvoltarea staţiilor de încărcare pentru automobilele electrice.

Anton Anton subliniază că România foloseşte foarte puţină energie provenită din utilizarea biomasei, el acuzând că nu există o strategie coerentă de dezvoltare în această privinţă.

"La noi în ţară biomasa e foarte lăsată deoparte. Ne bazăm pe faptul că lumea taie lemne şi se încălzeşte cu lemne şi de acolo avem un procent substanţial în partea de încălzire-răcire, dar nu avem niciun fel de strategie coerentă de introducere şi de dezvoltare a energiei termice produse cu biomasă. Câte oraşe sunt încălzite cu biomasă? Două. Poate că mai există bucăţi prin alte părţi, încercări, dar nu e suficient şi nu-i normal".

El a afirmat că una dintre strategiile avute în vedere este conversia centralelor de pe cărbune pe gaze până în anul 2040.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
Invatamantul profesional dual - solutie pentru forta de munca
BIG FOUR
smart city industry awards 2019
PODUL DE LUT
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS