Numărătoarea inversă

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial /

Cornel Codiţă

Cîţi dintre cei care au sărbătorit, oficial şi de mîntuială, ori mai puţin oficial şi cu inimă, cei o sută de ani de statalitate modernă a României, au avut răgazul să cearnă semnificaţiile evenimentului? Precum Ianus, el are o faţă întoarsă către trecut, spre care s-a uitat mai toată lumea, şi una spre viitor, spre care, dincolo de urări de circumstanţă, puţini au avut curajul, interesul ori curiozitatea să privească. Din acest punct de vedere, ziua de hotar peste care tocmai am trecut este una de la care, în fapt, începe o altă numărătoare inversă. Către sorocul următorilor o sută de ani! Cu ce plecăm la drum, aşadar? Putem lua modelul primului secol drept calapod pentru acesta, cel tocmai început?

Dacă ar fi aşa, atunci graficul arată destul de puţin încurajator. Primele două decenii după unirea de la 1918 desenează o groapă. Coborîre abruptă, în doar cîţiva ani, generată de consecinţele şi costurile reunificării, peste care s-au îngrămădit, încă şi mai dramatice, cele ale războiului, urmată de mai bine de două decenii şi jumătate de urcuş povîrnit, pînă sus, peste buza malului. Undeva în jurul a 30 miliarde lei aur distrugerile materiale de război, 7,4 miliarde lei aur "unificarea monetară", aproape trei pătrimi din bugetul anual 1920/1921, deficit demografic cumulat de circa 14% din populaţie, al treilea din Europa după Rusia 31% şi Muntenegru 18,5%, stagnarea agricolă generală, inflaţie, scăderea generală a avuţiei naţionale pe locuitor, în ciuda creşterilor în sumă absolută şi ca de obicei, creşterea îndatorării generale, (vezi Bogdan Murgescu, "România şi Europa", 2010). Marea criză mondială, ieşirea, "miracolul" semi-deceniului de prosperitate (35-40), războiul! Altă cădere, alte două decenii pentru a scoate capul din valuri. Deceniul "semi-prosperităţii socialiste", 1965-1975; prima pantă, mai lentă, a noii căderi, 75-80; a doua pantă, accentuată, a căderii 1980-1990; din nou în fundul gropii. Înainte să începem suişul, am petrecut ultimele două decenii mai ales "restructurînd" economic şi social, cu rezultate cît se poate de clare: fragilitate maximă a noilor structuri şi mecanisme economice şi monetare, sărăcire pe ansamblu, nu doar din ruinarea, înstrăinarea sau epuizarea unor resurse, cît din irosirea grosieră a oportunităţilor, procese însoţite de polarizare maximă avuţiei, deficit demografic, structural şi absolut, în creştere masivă, pe fondul "emigraţiei de sărăcie"; stabilizarea statutului şi a traiectoriei "de periferie" pentru România în relaţiile cu nucleul dur al Europei. Rezultanta generală: înainte să începem parcursul pentru această ieşire din groapă, am parcurs ultimele două decenii ale primului nos-tru secol de statalitate modernă adîncind groapa în care ne aflăm, nu neapărat din vina altora, dar cu siguranţă, nu doar dintr-a noastră! Oricum ai privi lucrurile, din orice perspectivă, un parcurs de coşmar. Cine ar vrea ca el să devină calapodul următorilor o sută de ani ai României, niciodată pe deplin moderne, peste care se prăvălesc deja consecinţele post-modernităţii europene şi, mai general, ale apusului de civilizaţie "clasică" euro-atlantică?

Ceea ce ştim, deocamdată, despre aceşti primi ani ai numărătorii noastre inverse către "un alt secol al Româ-niei" este că ei stau sub spectrul unei viitoare restructurări economice la nivel global. O anunţă nu doar ieşirea din "era petrolului", nu doar declinul micro-erei imperiale a Americii, marcat de căutarea şi începutul structurării alternativelor la dolar, ca monedă "universală" în această a doua ediţie revăzută şi adăugită a globalizării economice, nu doar eşecul vădit, atît politic, cît şi economic al proiectului "construcţiei europene", în formula ajustată ad hoc după încheierea războiului rece, nu doar deficitul uriaş al cheltuielilor statale, pe care stau cocoţate atît "nevolniciile" periferiei, cît şi state puternice, din centrul istoric al modelului "liberalismului" şi al "liberschimbismului", cum ar zice Caţavencu, de la Anglia, Franţa şi Italia, la Statele Unite ale Americii. O anunţă nu doar "profeţii" de profesie ai pseudo-ştiinţei economice, ci şi studiile serioase, instituţionale sau particulare, ale unor minţi de nivelul "Nobelului pentru economie". O anunţă, înainte şi mai presus de orice, acest sentiment generalizat de "sfîrşit de eră", marcat în istorie cel puţin o dată, ca mărturie, la sfîrşitul imperial al Romei. Ca şi atunci, acum o să dăm vina, am început deja să dăm vina pe "invazia barbară", pe asaltul "din afară", cînd, în realitate, slăbiciunea şi slăbiciunile au fost cultivate şi se dezvoltă, în primul rînd, în interior. Restructurarea economică şi politică în acest nou secol s-ar putea realiza, ca şi pînă acum, la scară istorică, după modelul o criză (cutremur!) majoră urmată de o suită de replici, de intensităţi diferite. Există, cu siguranţă, alternative la modelul "clasic", căi de restructurare care ocolesc tiparele crizelor economice de secol XIX şi XX. Vom fi aflat cursul ales de istoria care ni se aşterne în faţă, nu pes-te multă vreme, cel mult pe la jumătatea noii noastre numărători inverse, pînă la o sută!

Opinia Cititorului ( 22 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

  1. Noua era va fi cea a singurei rase, cea umana. Conceptia bahai a noii ordini mondiale are 2 scopuri: transformarea spirituala a rasei umane si reinnoirea culturii si civilizatiei. Transformarea spiriruala implica vindecarea natiunilor si spiritualizarea maselor. Al doilea scop implica adoptarea unui cadru universal pentru unitatea si pacea lumii.si stabilirea unui sistem global de guvernanta bazat pe principiile reprezentarii etnice, juste si democratice a tuturor popoarelor si natiunilor lumii. Fundatia conceptuala a Noii Ordini a Omenirii este bazata pe diua surse ale cunoasterii: stiinta si religia. Sfarsitul unei etape inseamna sfarsitul unei culturi sau civilizatii bazata pe dialectica fragmentarii si a integrarii. O noua cultura cultyra integrata, universala se va naste rezultatul evolutiei sociale si al destinului uman.Aceasta cultura este manifestarea evolutiei colectivw a constiintei umane, a gabdirii politice si a institutiilor sociale si exemplifica expresia energiei spirituale si embrionul civilizatiei globale latent in diversele natiuni si religii ale lumii. Bahaii nu doresc sa obtina putere politica.. ei sunt incurajati sa avanseze primenirea culturala si civilizationala prin educatie, actiune morala, serviciu pentru umanitate si o cultura a pacii, a iubirii si a justitiei. In concluzie, pana cand umanitatea nu este transformata spiritual orice tentativa de a instala un nou sistem economic si politic, nu va duce la pace si ordine permanenta. Stilul de viata trebuie schimbat, principiile morale renascute, valorile clarificate si in nou tipar de comportament individual si colectiv trebuie sa fie ghidat de aceste valori spirituale. Acest proces spiritual se uneste cu procesul de convergenta al istoriei si al revelatiei.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Holy Spirit has two functions: the first being to advance the spiritual nature of man and the dynamics of its transformation, and the second to generate the vision of an emerging worldview that directs human society toward greater degrees of unity and reciprocity and higher expressions of altruistic behaviors.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Dupa demisia lui May introducerea venitului minim garantat pentru toţi cetăţenii, un program finanţat şi prin forţarea Băncii Angliei de a aplica "relaxarea cantitativă populară" va avea consecinte grave pentru lira sterlina.

      Jubileul european, adica iertarea datoriilor...si multe alte schimbari! 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      La vechii evrei, jubileul era o sărbătoare care avea loc la un interval de 50 de ani, marcată prin iertarea datoriilor şi eliberarea sclavilor.

      Astept Jubileul European!!! 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Every messenger of God starts a new cycle, bringing a new infusion of the Holy Spirit and its spiritual powers into all of creation. However, as each religion wanes over time, the infusion and power of the Holy Spirit dissipates and stagnates, no longer capable of engendering change. In other words, just as all living things and beings are susceptible to the principles of disintegration and atrophy, the creative impulse and vitality of religion, within the context of time and space, is also subject to the processes of disintegration; therefore, religion must experience a rebirth fr om time to time

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Abdu’l-Baha’s reference to acquiring knowledge through tradition refers to religion as a social ideology; over time, it has the potential to lose its vitality and span of influence, leaving only the sedimentary elements of its original inspiration in cultural and traditional forms. Abdu’l-Baha refers to the Holy Spirit as the progressive process of religious renewal, to the constant marching of the human spirit, to the dialectic of renewal and disintegration. Wherever and whenever religion is crystallized into dogma, the Holy Spirit disappears. The reality of religion is not only the rules and laws that it brings for society, but also the power of transformation and change it carries.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    That combination of individual and social transformation allows the process of inquiry to reflect truth and reality progressively, without the limitations imposed by the selfish ego. We can deduce fr om the writings of Abdu’l-Baha that objective knowledge is a myth, and that the process of acquiring knowledge is intimately linked with the values of the individual researcher. The search for truth, therefore, incorporates an ethical element, a reflection of the refinement of human ch aracter. Free inquiry in this scheme of extended epistemology necessitates a detachment fr om human desires, the renunciation of self and a casting aside of prejudices and personalities. The integration of sense perception, reason, tradition, and the Holy Spirit becomes potentially possible if presented within the dynamic context of the ever-advancing nature of the search for truth, and if seen as infused with an evolving moral agency. 

    Abdu’l-Baha’s statements in Some Answered Questions provide a framework for the development of a comprehensive method or paradigm of inquiry. In this paradigm the dynamic interactions among sense, reason, tradition, and the Holy Spirit should be viewed as a single process, grounded in empirical-analytic sciences, historical search of humanity for meaning, and the common spiritual thread underlying world religions. The great dialogue among these disciplines inevitably results in a grand theory of human salvation. 

    The Baha’i approach to acquiring knowledge is based on the principle that the universe has a spiritual dimension. This spiritual dimension, however, needs and uses the instrument of the physical reality, perceived through the senses, to objectively manifest its concealed potentialities. Therefore, it can be said that a comprehensive method of inquiry, which acknowledges the spiritual reality, would begin with sense perception, and then seek further refinement as it is complemented by other methods of acquiring knowledge. Abdu’l-Baha asserted that the Baha’i method of inquiry has its roots or foundations in the empirical world as well as in the metaphysical domain. In this physical plane of existence, all the content of knowledge is contextualized in history and social evolution. The nature of reality is spiritual, but our methods of comprehending that reality begin with the natural world.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Contradictions between the knowledge content of religious scriptures and scientific and philosophical ways of thinking should not be viewed as an assumption that reason has been incapable of understanding this type of religiously-revealed knowledge. Viewed fr om a different perspective, these apparent contradictions may have been due to either religious traditions or scientific reasoning lagging behind in the course of the progression of knowledge.

      The knowledge contained in religion should ideally be viewed as complementary to scientific/philosophical reasoning. Contradictions between the two should be attributed to the element of time and the historicity of knowledge. Both science and religion can fall behind in the pursuit of knowledge. Abdu’l-Baha gave an example of religion falling behind and even impeding the advancement of knowledge when he cited the medieval papacy: 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    La origine, Ianus a fost un rege care a domnit în Latium în epoca de aur. După moarte a fost divinizat fiindcă sădise în supușii săi evlavia și puritatea morală. Ianus era înfățișat cu două fețe opuse: una privea înainte, cealaltă, înapoi.Luna noua in sagetator, din 7 decembrie, ne indeamna sa lasam trecutul spre a privi spre viitor, in sfarsit!

    Sa lasam in urma razboiul Sa inchidem portile lui Ianis, pe timp de pace mai mult de 50 de ani, 1000 de ani! 

    Persista la Roma obiceiul de a lăsa în timp de război porțile templului lui Ianus deschise, pentru a-i da posibilitate zeului să vină în ajutorul romanilor. În timp de pace ele se închideau. Ianus era înfățișat cu două fețe opuse: una privea înainte, cealaltă, înapoi. Era zeul ușii, al sărbătorilor și riturilor de trecere și al fenomenelor de tranziție.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    The present international economic order is a product of the age of colonialism and is designed to help New International Economic Order and International Economic Laws the industrially advanced countries only to gain profits

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. The Non-Aligned Movement emerged as a response to the intense Cold War rivalry that results in a clear division of the world in to two opposition blocks led by the USA on one side and USSR on the other front with contradicting political and economic ideologies. As a result of this fraction between these groups developing countries were forced to take side either of this two superpowers. In 1974, NIEO, therefore, came up as a response to the need to change the existing international economic system which benefits developing countries nothing. NIEO calls for correcting the unfair global political and economic order so to benefit all countries and their citizens equally and fairly. During the colonial period, the then colonized countries, today known as the least developed countries (LDCs) were immorally and irresponsibly exploited their resources and man power. After the end of colonial rules, developing countries are still under dominance and exploitation of their former colonizers. In this regard, NIEO failed to meet its objectives. Developing countries remain to be suppliers of raw materials to the west, suffering fr om trade imbalances, unemployment and are still backward.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Si Romania este o colonie!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Ba tu!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Ba tu!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Ba tu, mey!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Eu am scris mesajul referitor la colonie...

      Cine semneaza Salmonella se simte ignorata, in viata reala...dar o voi ignora si virtual! 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Incepand cu autorul (care, totusi, spune multe adevaruri in acest articol) sunteti toti pe invers.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Chiar asta cautam adevarul cu mai multe metode..dar te prinzi greu!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      cautarea ADEVARULUI filozofic, stiintific,religios 

      Simbol: POARTA SPRE GRADINA IMPLINIRII TUTUROR DORINTELOR. 

      Explicatie:Ai ajuns exact in punctul dorit, dar mai este inca un obstacol. Trebuie sa actionezi deliberat pentru a deschide poarta, admitind ca este ceea ce doresti. Poate ca mai intii trebuie sa bati aratindu-ti intentia de a intra. A venit timpul ca poarta sa se deschida. Poate ca trebuie sa realizezi ca ai deja tot ce ai nevoie - priveste in jur. 

      Esenta:A invoca fericirea.

      Negativ:A-ti nega dreptul de a primi recompensele meritate, sau o teribila goana dupa fleacuri, care nu duce nicaieri. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Adevărul = corespondența conceptelor cu realitatea-Aristotel

      Albert Einstein asupra religiei, credinţei şi drumurilor obligatorii care le leagă de ştiinţă. 

      Ştiinţa fără Religie este şchioapă, iar Religia fără Ştiinţă este oarbă, avea el să spună. Crezul unul adevărat "Uomo Universale", în linia directă a lui Pico della Mirandola al Renaşterii sau a lui Rabelais cu faimoasa sa constatare cum că "Ştiinţa fără conştiinţă nu este decât ruina sufletului". Simple observaţii genial exprimate sau începutul unor foarte speciale experienţe mistice, modul lor de a începe un drum personal al experienţei apropierii de Dumnezeu? 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      "geniul absolut", deschizător de drumuri noi, absolut revoluţionare, ci şi păstrând în minte că noua sa viziune care a schimbat modul de interpretare şi înţelegere a universului, poate că păstrează în sine bucuria unei experienţe mistice, cea a fiinţei umane căreia i s-a oferit privilegiul imens de a deschide o nouă poartă prin care întrevede, cu uluire, ordinea Universului şi aude, împărtăşind-o apoi altora, "muzica sferelor".

      Citeste mai mult: adev.ro/pbbcun 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Filosofia caută adevărul, teologia îl găseşte, religia îl posedă.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Deleanu
FNGCIMM
Cotnari
Erfi
Flixi
Vila Timo
Mozart Spirits
Schlumberger
Verattiva
Contessina
Primigi
Adhouse
Legestart
Calendarul BURSA 2018
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.hipo.ro
www.dreptonline.rowww.dreptonline.ro
modele cărţi de vizităInvitaţii de nuntăCărţi de vizită