Gala BURSA 2018

O lume nebună, nebună... nebună

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial /

Cornel Codiţă

Să pornim, aşadar, în călătorie, de la noi, de-acasă! Dacă s-a întîmplat şi nu aţi fost prin apropiere, în ultimele cîteva zile, atunci este cazul să aflaţi că vocabularul limbii române a fost modificat, prin lege! Mai precis, printr-o hotărîre a Curţii Constituţionale. În sensul aces­teia, verbul "a propune" înseamnă, de acum încolo, "a decide", dacă este folosit de Ministrul Justiţiei, iar, prin proiecţie simetrică, dacă se aplică Preşedintelui României, "a decide" înseamnă să se supună "propunerii" ministrului, întocmai şi la timp. Hotărîrea Curţii este definitivă, obligatorie, fără nici o posibilitate de atac! Cu această ocazie, Curtea Constituţională a României a brevetat şi o schimbare radicală în domeniul soluţiilor de securitate. Este vorba despre aşa-numitul "mecanism de decizie cu două chei". În fapt, el poate fi cu două sau mai multe chei, principiul rămîne, însă, acelaşi. Una dintre cele mai vechi, simple şi relativ sigure soluţii, dacă vrei ca o decizie cu urmări dramatice să nu fie lăsată pe seama unui singur om! Ilustrarea cea mai simplă: safe-ul în care s-au depozitat valorile băncii. Se deschide cu două chei. Una este la preşedintele băncii, iar alta, să spunem, la reprezentantul acţionarilor din Comitetul director. Decizia de a scoate sau depune valori în safe nu poate fi pusă în aplicare decît dacă fiecare dintre cei doi, separat, sau după consultări/negocieri, hotărăşte că sunt îndeplinite condiţiile, legale şi de oportunitate, pentru ca acţiunea cu pricina să aibă loc şi introduce cheia de care dispune în mecanismul de deschidere al uşii. Soluţia aceasta este aplicată, spre exemplu, în cazul lansării/folosirii armelor nucleare! În mod vădit, nici una dintre chei nu este, nu are cum să fie, mai importantă decît cealaltă! Exact acelaşi mecanism a fost construit prin Constituţie şi prin lege, în România, în cazul mai multor tipuri de decizii, considerate foarte importante, tocmai pentru a le feri de bunul plac al unui singur centru instituţional de putere. Mecanismul nu creează nici un fel de "conflict instituţional", aşa cum alături cu logica a reţinut Curtea Constituţională a României, ci presupune din capul locului că pot exista puncte de vedere diferite, la limită opuse, iar în acest caz obligă părţile la cooperare-negociere, dacă vor ca o anume acţiune să aibă loc!!! În speţa dată, o cheie se află la Ministrul Justiţiei, cealaltă la Preşedintele României. Ei bine, recenta hotărîre a Curţii Constituţionale a adus o inovaţie radicală. O fi el, mecanismul, cu două chei, dar se poate deschide doar cu una, cea a Ministrului Justiţiei!!!! Exact ca în bancul cu asemănarea dintre picioarele găinii: amîndouă sunt egale şi mai ales dreptul! Hotărîrea Curţii Constituţionale se află binişor alături cu textul Constituţiei României, pentru că a produs o interpretare care modifică prevederile Constituţiei, ceea ce nu-i este îngăduit. Ori, dintr-o altă perspectivă, hotărîrea CC a modificat un mecanism prevăzut de lege, fără să fi constatat că prevederile respective sunt neconstituţionale, singura situaţie în care Curtea poate impune modificarea legii!!! Ca să rezumăm problema, întrebarea este: Ce ne facem cu o hotărîre neconstituţională a Curţii Constituţionale??!!

În vreme ce noi ne zbatem cu "probleme constituţionale", alţii au luat-o rău de tot prin miriştile politicii. Ca să nu fie mai prejos, desigur! În Spania, guvernul de dreapta, Rajoy, a fost schimbat peste noapte cu unul socialist. Bănuiţi pe ce a alunecat? Pe o temă familiară nouă, doar că nu se întîmplă doar la noi: corupţia! Scandalul ţine de mai bine de un an, dar abia acum a coagulat în jurul socialiştilor PSOE forţele marginale şi centripete ale spectrului politic spaniol. În Italia, altă surpriză. Deşi aproape toţi observatorii dădeau soluţia alegerilor anticipate ca cea mai probabilă, s-a format totuşi un guvern. E adevărat, de coloratură pronunţat iliberală, uşor fascis­toidă şi masiv anti-europeană. Dacă un asemenea guvern ar fi preluat puterea la Bucureşti, a doua zi, România ar fi intrat în proceduri de excludere din UE!!!

Credeaţi că diplomaţia şi regulile ei, statuate internaţional, mai înseamnă ceva? Vă înşelaţi! Nu este vorba des­pre ceea ce fac ambasadorii acreditaţi la Bucureşi; România este de mult ţara tuturor posibilităţilor! În rolul principal este, de această dată, Ambasadorul Statelor Unite la Berlin, care nu s-a sfiit să declare public că misiunea sa este aceea de a susţine forţele realmente şi consistent conservatoare din Europa. Şi, ca să nu rămînem fără repere, i-a făcut monument lui Sebastian Kurz, Cancelarul Austriei, fost preşedinte al OVP (Partidul Poporului din Austria).

Mă rog, poate credeţi că stăm mai bine cu cele sfinte! Aş! Papa Francisc este acuzat deja de erezie şi schismă în Biserica Catolică. Nu de te miri cine, ci chiar de către unii dintre Cardinalii săi şi membri de vază ai Curiei, care îndeamnă pe faţă la nesupunere faţă de Papă, readucînd în discuţie principiul canonic al infaibilităţii papale. Motivele principale, deviaţiile "liberale" pe care vrea să le impună Bisericii Catolice în probleme spinoase cum sunt cea a divorţului, a avortului, a homosexualităţii preoţilor, a relaţiilor cu lumea musulmană, ori a poziţionării faţă de fenomene globale cum sunt migraţia şi statutul migranţilor în Europa şi America. Desigur, nici stindarul luptei anti-corupţie, pe care Papa Francisc îl ţine ridicat, nu îl ajută prea mult în menţinerea unui grad înalt de simpatie, mai ales la Roma! Cu propriile cuvinte, Papa se teme că "va fi măturat".

Ei, şi ca să încheiem, "pour la bonne bouche" iată o "nebunie" la care nu v-aţi gîndit, nici dacă vă pica cineva cu ceară! Preşedintele unui stat, supus unor investigaţii oficiale, care ar putea să îl aducă în faţa justiţiei şi să îi scurteze brusc mandatul, declară public şi anunţă în scris că toate investigaţiile respective nu fac nici cît o ceapă degerată: dacă vrea şi dacă o să fie cazul "se poate ierta pe sine însuşi" folosind prerogativele constituţionale ale funcţiei sale. Nu, personajul nu este Preşedinte prin cine ştie ce coclauri care nu s-au întîlnit niciodată cu democraţia, ci Preşedintele Statelor Unite ale Americii, mama democraţiilor moderne, a statului de drept, a separaţiei puterilor în stat etc.! Omul se cheamă Donald Trump şi dacă nici isprava asta nu este certificat pentru casa de nebuni, atunci se cheamă că lumea întreagă a devenit un mare şi primitor spital de nebuni, în care trăim cu toţii, mai mult sau mai puţin fericiţi!

Opinia Cititorului ( 19 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

  1. Cea mai cunoscută lucrare păstrată de la Erasmus de Rotterdam este „Elogiul nebuniei”. Scena centrală din acest text este următoarea: patimile, viciile omenești, personificate în paiațe de circ, își caută un conducător. Surorile întru fărădelegi ale prostiei sunt multe. În anturajul ei întâlnim următoarele personaje: Iubirea de sine, cea care se uită de sus; Linguşirea, cea care are trăsături delicate și ale cărei mâini sunt gata să aplaude; Uitarea, cea care moţăie şi pare adormită; Lenevia, care stă cu braţele încrucişate pe genunchi; Plăcerea, cea împodobită cu flori şi mirosind a parfumuri ameţitoare; Nebunia, cea cu priviri tulburi; Pofta, cea durdulie şi cu pielea lucioasă. Acestea sunt forţele cu ajutorul cărora prostia se manifestă în lume. Cu ajutorul lor ea stăpâneşte în mod eficient, ele aflându-se în subordinea ei absolută: datorită lor supune stăpânirii sale tot ce există pe lume şi prin ele poruncește acelora care cred că dețin puterea asupra întregului univers.

    Patimile s-au oprit asupra prostiei ca lider al lor, dar ea, din condescendență, a cedat cinstea nebuniei! Nebunia s-a urcat pe tronul imperial, în aplauzele tuturor, ea fiind singura care le sintetiza și le reprezenta cel mai bine pe toate.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Frumos Salomeea! Asta trebuie sa faci cand postezi, nu sa-l periezi pe domn' profesor. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Imaginea societății observată de ochii unui occidental cu 500 de ani în urmă se suprapune perfect cu radiografia făcută lumii de astăzi. Oameni care-și urmăresc doar interesul propriu, inducând în eroare cu promisiuni deșarte pe unii de bună credință, alții folosindu-se de indignarea celorlalți pentru a câștiga o simpatie nemeritată. În tot acest Babilon doar cel care va rămâne credincios învă­țăturii lui Hristos, adică iubirii, așa cum spunea Erasmus de Rotterdam, va reuși să treacă marea ispitelor și înșelărilor la care suntem supuși zi de zi.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Cine agoniseşte ştiinţă, agoniseşte durere şi cine ştie multe, are şi multă supărare! (Solomon)

    Inima înţelepţilor este în casa de jale, iar inima celor fără minte este în casa veseliei.

    Într-adevăr, cel ce iubeşte înflăcărat nu mai trăieşte pentru el, ci pentru fiinţa pe care o iubeşte. Şi cu cât îşi iese din sine ca să se apropie de aceasta, cu atât este mai vesel şi mai fericit. Şi nu este oare ţicnit omul al cărui spirit a luat-o razna înălţându-se deasupra materiei? Altfel care ar mai fi înţelesul acelor expresii din popor: „Şi-a ieşit din fire”, „Vino-ţi în fire” sau „Şi-a venit în fire”. În sfârşit, cu cât e mai desăvârşită iubirea, cu atât este mai întinsă nebunia şi fericirea mai deplină. Vedeţi aşadar ce este acea fericire cerească după care suspină evlavioşii de-ţi frâng inima? 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Ți-ai dat arama pe fata. Jalnica că de obicei.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Mai avem de trait... o zi! :))

    "Ce ne facem cu o hotărîre neconstituţională a Curţii Constituţionale??!!" 

    Solutii sunt.  

    Una ar fi ca niste institutii responsabile sa-i faca a intelege pe iresponsabilii de la CCR sa nu publice decizia lor iresponsabila in Monitorul Oficial. Alta ar fi ca activitatea Monitorului Oficial sa fie suspendata pe un termen nedefinit si reluata la clarificarea situatiei. :)) 

    Trebuie actionat urgent. Odata piatra aruncata in lac de nebuni va fi greu de scos fie chiar de toti desteptii planetei Pamint chemati in ajutor. 

    Catastrofa este chiar mai mare decit prezinta autorul. Dupa ani si ani de straduinte pentru introducerea si perfectionare a mecanismului checks and balances intre puterile statului, iata ca Tudorel este pe cale de a fi posesorul tuturor celor tei chei care fac posibila deschiderea seifului in care se gaseste independenta procurorilor; pur si simplu usor-usor si pis-pis suteste cheia Presedintelui si a CSM, si asta ziua in amiaza mare, in vazul tuturor entitatilor responsabile - de la portar pina la aparatorii Constitutiei, cine or fi aia??!!, nici nu se mai stie - care privesc hipnotizate de scamator la scamatorie. Sacamatorul pretinde ca intoarcerea la situatia existenta in timpurile glorioase ale lui Adrian Nastase si Rodicai Stanoiu este cel mai benefic lucru care i se poate intimpla societatii romanesti. Sa ne amintim de acele timpuri glorioase, cum altfel decit cu ajutorul stenogramelor pastrate in lada de zestre a poporului roman. 

    Ia sa vedem noi ce inseamna ca magistratii (judecatori si/sau procurori) sa fie independenti sub autoritatea ministrului Justitiei. Documentele contemporane ne stau la indemina:  

    "Delegatia Permanenta a PSD din 29 septembrie 2003  

    Florin Georgescu: Sa rezolvati dosarele de la procuratura, doamna ministru…  

    Rodica Stanoiu: ala e un domeniu, o sa aveti in doua-trei saptamani stiri destul de importante pe zona aia, nu mai discutam. Eu vorbesc de politic, de atacat politic in teritoriu. 

    .  

    13 octombrie 2003  

    Adrian Nastase il cearta pe Ovidiu Musetescu, fost ministru al Autoritatii pentru Privatizare, ca nu gaseste dosare compromitatoare impotriva opozitiei:  

    “De trei ani de zile acoperi toate povestile cu privatizarea din 1997-2000. Nu ati demonstrat o singura iregularitate in procesul de privatizare. Asta e problema ta. in fata Delegatiei Permanente iti spun lucrul asta, pentru ca ti-am spus-o si la guvern de nu stiu cate ori si nu ai inteles-o. iti iei, iti pregatesti hartiile, pentru ca intram in campanie electorala”.  

    Delegatia Permanenta a PSD din 20 octombrie 2003  

    Florin Georgescu: Domnule presedinte, atrageti atentia domnului saguna (n.r. – presedintele Curtii de Conturi), care nu mai asculta de mine, sa inceteze cu toate dosarele si toate constatarile, numai eu stiu cate telefoane dau pe sub el, pe acolo, ca daca s-ar duce sa verifice exercitiul financiar al anului 2002, el verifica pe domnul Mitrea, pe domnul cutare si mi-i gaseste vinovati si numai eu stiu cum fac pe acolo ca sa nu ajung la dv. si sa fie liniste si pace. (…) Daca se apuca vreun nebun de inspector sa scrie ceva acolo ca nu este bine ghidat, dosarul ala nu va mai ramane la Curte, unde mai dadeam si eu telefoane sa se inchida cum trebuie” (…)  

    Rodica Stanoiu: stiti bine ca eu, de nenumarate ori, in legatura cu Basescu am intrebat chiar si in sedinte mari cand dam verde pentru Basescu” (…)  

    Nicolae Vacaroiu: Uitati-va la Flutur ala, dupa patru dosare penale, nimeni nu se leaga de el. Haideti sa mai scoatem vreo trei-patru, le dam la cap la penelisti, la pedisti. Cu Basescu, toata lumea a lansat-o, un vax a iesit. Dupa patru-cinci luni de zile, nimeni nu mai pomeneste, cu flota, fara flota. (…)  

    Rodica Stanoiu: Sunt doua-trei (n.r. – dosare) care vin tare si importante, dar vreau sa va spun ca in aproape toate, mi s-a spus, dam si de oameni de aici (n.r. – membri ai Delegatiei Permanente a PSD). Sunt dosare extrem de complicate si le-am lasat in stand-by ca sa vedem cum le lucram”.  

    Delegatia Permanenta a PSD din martie 2004 Adrian Nastase (despre blocarea discutiilor despre “baronii PSD”:  

    Luati frecventa de mediatizare, luati dosarele care exista la SRI, la PNA, peste tot si vedeti unde sunt cele mai multe lucruri (sursa evz.ro)" 

    Ce vremuri domnule, ce vremuri glorioase! 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Pupinbăseala e boală grea.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Dar sa nu uitam ca Stapinul Sistemului Ticalosit, Regele Hotilor si Imparatul Mondialilor, presedintele Basecu cel Ticalos, este unul dintre marii ticalosi ai neamului, sursa furtunii teribile care ne bintuie astazi societatea. Daca s-ar fi intimplat ca el sa fie un presedinte onest, situatia tarii si taranilor ei ar fi astazi cu mult, cu mult mai buna.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Să o luăm cu începutul verbului "a propune".

     

    vb. III. 1. Tranz. A supune o părere, o soluție, un proiect etc. discuției și aprobării cuiva. A da o sugestie, un sfat, a recomanda; a îndemna la ceva. 2. Tranz. A recomanda, a indica pe cineva pentru un post, într-un grad, într-o misiune etc. 3. Tranz. și refl. A-și manifesta intenția să înfăptuiască ceva; a (se) hotărî. A pune la dispoziție (în semn de atenție, respect, bunăvoință); a oferi; a da 

    (proiecte, rapoarte, candidaturi etc.) A prezenta spre examinare și aprobare; a înainta; a recomanda. 

     

     

    Noi toți folosim acest verb acasă, la fel ca dl autor, atunci când facem sugestii. Precum copiii către capul familiei: "mama/tata, putem merge in parc?" Capcana folosirii acestui înțeles în relațiile dintre puteriile statului devine evidentă. Mă miră că destui editorialiști ai Bursa pică în ea. Nu mă miră ca politicienii din PNL sau Iohannis o propagă pe toate canalele media. Ministrul Justiției nu este copilul iar Președintele nu este capul familiei (și nici zeul statului). 

     

    Ce alt sens este mai potrivit dintre cele enumerate de diferite variante ale dicționarelor Academiei Române? Ce putem alege știind contextul juridic mai larg al României? Știm că Președintele nu este șeful, zeul sau super-procurorul șef. În fapt, mai știm că nu are nicio competență specifică alta decât "a veghea la buna funcționare a autorităților publice". Acesta este rolul dat de Constituție iar în acesta Președintele este implicat în relația de muncă dintre Ministrul Justiției și procurorii șefi. Pentru că mai știm tot din legi că procurorii funcționează sub autoritatea Ministrului Justiției. 

     

    Eu zic să încercăm sensul "a supune o părere", "un îndemn". Din nou, această situație este similară cu a unui oarecare, pe stradă, care face o propunere primarului aflat în trecere.... "dle primar, nu faceți strada cu sens unic?" Este o părere neinformată, o părere lipsită de competențe, este părerea unui oarecare despre strada pe care stă. Cine are competențele pentru a face o părere informată despre asta? Păi Poliția Rutieră sau un departament specializat în analiza traficului dintr-o instituție publică. Este Ministrul Justiției în situația de a emite "un îndemn" lipsit de greutatea competențelor legale în materie precum cetățeanul a cărui singură legătura cu strada era că locuia pe ea? Evident că nu. Legile îi dau acestuia toate competențele pentru emiterea unor expresii care sunt mult mai mult decât păreri oarecare. Nimeni în stat nu mai are aceste competențe. Căutați și nu veți găsi altă putere publică. 

     

    Ministrul Justiției are competențe explicite asupra procurorilor șefi iar asta nu place unora. Ne pare rău dar nu mai puteți continua să atacați CCR pentru faptul că aplică legea. Că banalul Orban spune că CCR dă lovituri de stat sau îndemnul la nerespectarea deciziei sunt exemple clare de atacuri. 

     

    Ce alt sens putem folosi? "a prezenta spre examinare și aprobare". Cui? Președintelui? De ce? Pentru ca acesta să își îndeplinească rolul de "a veghea la buna funcționare a autorităților publice". Ce înseamnă asta? 

     

    Păi, nu înseamnă ce spunea Iohannis pe 28 feb 2018. Întrebat dacă poate opri revocarea procurorului-şef al DNA, cerută de ministrul justiţiei, preşedintele Klaus Iohannis a spus: „Dacă legea spune că Preşedintele revocă, atunci este o chestiune de oportunitate politică dacă revocă sau nu revocă, şi doar Preşedintele poate să hotărască acest lucru”. 

     

    Oportunitatea politică menționată de Iohannis nu înseamnă "buna funcționare a autorităților publice". Președintele poate refuza finalizarea acțiunii demarată de Ministrul Justiției (vedeți, am înlocuit "propunere", un cuvânt care încurcă pe mulți autori de articole cu "acțiune de revocare") după cum spunea și dna Tănăsescu, eminent prof universitar în drept care a reprezentat Președinția la CCR în acest caz. 

     

    "Revocarea procurorilor din funcțiile de conducere ... se face de către Președintele României, la propunerea ministrului justiției care se poate sesiza din oficiu ... pentru motivele prevăzute la art 51 ... care se aplică în mod corespunzător." 

     

    Se observă din acest articol că "propunerea" ministrului nu este un act politic. Este o acțiune ce derivă din sesizarea sau auto-sesizarea ca urmare a unor motive/fapte care se impută procurorilor șefi. Concedierea unui angajat nu este un act politic. Dacă ar fi, ar fi ilegală, putând fi atacată în instanță (după cum s-a procedat de multe ori). Concedierea, ca să fie legală, trebuie să fie obiectivă pe baza unor motive care țin de conduita angajatului (cu excepția cazului când se restructurează postul, etc). Aș zice chiar că ne-concedierea unui angajat, când există motive, este un act politic (a da a doua șansă, etc). 

     

    Revocarea poate fi refuzată de către Președinte dacă nu se îndeplinesc criteriile menționate de lege, nu din motive de oportunitate. Raportul făcut de Ministrul Justiției trebuia discutat mult mai mult decât decizia CCR. Dar faptele trecute în el sunt aproape imposibil de atacat. Așa că dna Kovesi pleacă din funcție. 

     

    Ca să reformulăm cu alți termeni, textul din lege se citește astfel:

    "Revocarea ... se face de către Președintele României în urma prezentării spre examinare și aprobare de către ministrul justiției a acțiunii de revocare ... pentru motivele prevăzute la ..." 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Nu cred sa fi citit o explicatie mai buna si rationala in ultimele zile de la decizia CCR.

      Te felicit pentru reusita care a depasit chiar ziaristi sau persoane publice care gresesc in diatribele lor. Sa isi faca lectiile mai cu atentie. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      a distinsul nostru pedagog absolut D. Marius Chicos Rostogan.

      Este ascultat scolerul Cristinel C. 

      Pedagogul: No! Care-i semnificatia verbului a propune în relațiile dintre puteriile statului? 

      Scolerul: Inseamna: "mama/tata, putem merge in parc?" 

      Pedagogul: Esti timpit, ma loaza? Cum sa insemne asta? 

      Scolerul: Inseamna: "dle primar, nu faceți strada cu sens unic?" 

      Pedagogul: Dania tatini-tau, cum sa insemne asta? 

      Scolerul: Inseamna ca Politia Rutiera intreaba: "dle primar, nu faceți strada cu sens unic?" 

      Pedagogul: Bravo! ma! Prostiovane! No, acuma spune-ne tu si alta semnificatie! 

      Scolerul: Inseamna “un indemn”, cu greutate, si ce mai greutate! :)), pe care competentul ministru al Justitiei il da presedintelui tarii. 

      Pedagogul: Bine! răspuns limpeghe! chiar! reșpeckive esact. Bravo! Merji la loc, boule!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Stii cit te iubesc! Te rog sa nu te superi, ia-o asa cum este, o gluma.

      Urmaresc cu simpatie stradaniile tale... zadarnice.  

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Pribeagule, știi câte forme de interpretare a unui text juridic există? Multe. Unele exemple: Interpretarea gramaticală, interpretarea sistematică, interpretarea istorico-teleologică, interpretarea logică şi interpretarea prin analogie.

       

      A face o interpretare literală merge pentru codul rutier, de ex dar și pentru multe alte cazuri. În cazul de față, ea nu este suficientă și duce la un non-sens: acumularea de roluri care nu sunt explicit date unei părți. Președintele nu poate deveni "tătucul" care ține în post pe cineva față de care nu are raporturi juridice.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Vad ca esti un tip rational, cu o buna cunoastere a realitatilor, care stapineste posibilitati diverse si logice de exprimare, se exprima cu usurinta si poate oricind iesi dintr-o situatie dificila cu o imbirligatura. Un un asemenea om, n-ar cum sa nu vada/simta realitatea ascunsa in spatele scenei. Cred ca tu o stii, dar nu esti o persoana dezinteresata, care-si expune cu simplitate credintele, ci esti un vajnic activist. Ca urmare, este firesc ca argumentele mele sa nu te atinga, adica sa fie zadarnice. Dar omului ii place sa se joace. Asa ca sa ne jucam! Serios! :))

      Legile se perfectioneaza continuu pentru a raspunde noilor cerinte. La fel s-a intimplat cu Constitutia si cu legile justitiei. In anii ’90, la prima lor elaborare, aceste legi au fost simple. A aparut acordul fortelor politice de aderare la UE. Legislatia trebuia adaptata noilor cerinte, din care intarirea statului de drept si scoaterea justitiei de sub controlul politicului erau cerintele principale. Noua constitutie adoptata in anul 2003 prevedea separarea puterilor in stat. Puterea unica a statului a fost sparta sub forma cunoscuta. In anul 2004 s-au adoptat noile legi ale justitiei. Puterile statului au fost echilibrate si justitia a fost scoasa de sub controlul politicului pe cit cunostintele legiuitorilor au permis. S-a cautat construirea unui zid intre politic si justitie, pentru ca nu exista stat de drept fara o justitie independenta decit in povestile frumoase ale copilariei noastre. Si asa trebuie sa ramina. Vezi in comentariul nr, 4 ce inseamna o justitie sub control politic.  

      Justitia trebuie sa-si rezolve problemele ei in sistemul de justitie: judecatorii, parchete, CSM. Legatura puterii juridice cu celelalte puteri se face prin ministrul Justitiei, CCR, presedinte. 

      Independenta justitiei este stabilita prin Constitutie si legile justitiei. Constitutia, rational, prevede: Procurorii îşi desfăşoară activitatea potrivit principiului legalităţii, al imparţialităţii şi al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justiţiei. 

      Ce inseamna Procurorii îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea ministrului justiţiei? Citim legile justitiei si aflam. Dar ne spune asta direct ministrul Justitiei, si-l credem!: “autoritatea de care vorbeşte Constituţia se referă la administrarea justiţiei, se referă la politicile penale pe care nu le face nici CSM, nici un procuror, pe care le face legiuitorului şi, ordinar sau delegat, care poate fi şi Guvernul, din care ministrul Justiţiei face parte”, a spus Toader.” Despre politicile penale, ii dorim domnului ministru sa le faca sanatos, n-au treaba cu cariera procurorilor. 

      Ce-o fi administrarea justitiei? Nu ne-a spus ce inseamna asta domnul ministru, dar ne-o spune legea. 

      Asa ca sa-l lasam in bdiata lui pe domnul ministru, ca raspunde cu lipsuri, si sa o luam de la inceput. 

      Ce inseamna “procurorii îşi desfăşoară activitatea... sub autoritatea ministrului justiţiei“.? Raspunsul la aceasta intrebare este dat de legile justitiei. Si din aceste legi aflam ca acesta autoritate inseamna ca: politica penala a statului este facuta de catre procurori ori judecatori sub coordonarea Ministerului Justitiei; ministrul justiției, când consideră necesar, din proprie inițiativă sau la cererea Consiliului Superior al Magistraturii, exercită controlul asupra procurorilor, prin procurori anume desemnați de procurorul general sau de procurorii-șefi; controlul consta în verificarea eficientei manageriale, a modului în care procurorii își îndeplinesc atribuțiile de serviciu și în care se desfășoară raporturile de serviciu cu justițiabilii și cu celelalte persoane implicate în lucrările de competenta parchetelor; PICCJ, DNA si DICOT elaborează anual un raport privind activitatea desfășurată, pe care îl prezintă Consiliului Superior al Magistraturii și ministrului justiției; regulamentele de ordine interioară al PICCJ, DNA si DICOT se aprobă prin ordin al ministrului justiției... 

      Deci autoritatea Ministrului Justitiei asupra procurorilor se refera la a verifica cum este pusa in practica politica penala a statului, prin efectuarea unor controale, care insa sunt facute tot de catre procurori, “anume desemnati” de catre conducerea parchetelor. Deci cam asta-i autoritatea exercitata de ministrul Justitiei asupra procurorilor. Nimic, nimic special. Nimic extraordinar. 

      Cristi, 

      Nu vreu sa te plictisesc. Asa ca daca doresti ne oprim.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

      Ba ministrul justiției știe ce înseamnă administrarea justiției și pe ce criterii se poate revoca procurorul șef. A folosit legea.

       

      b) în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuţiilor manageriale privind organizarea eficientă (folosirea adecvată a resurselor umane şi materiale, evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor de criză, raportul resurse investite – rezultate obţinute, gestionarea informaţiilor, organizarea pregătirii şi perfecţionării profesionale şi repartizarea sarcinilor în cadrul instanţelor sau parchetelor), comportamentul şi comunicarea (comportamentul şi comunicarea cu judecătorii, procurorii, personalul auxiliar, justiţiabilii, persoanele implicate în actul de justiţie, alte instituţii, mass-media, asigurarea accesului la informaţiile de interes public din cadrul instanţei sau parchetului şi transparenţa actului de conducere), asumarea responsabilităţilor şi aptitudinile manageriale (capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de decizie, rezistenţa la stres, autoperfecţionarea, capacitatea de analiză, sinteză, previziune, strategie şi planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativă şi capacitatea de adaptare rapidă); 

       

      Kovesi a punctat decisiv la capitolul comportament abuziv asupra subordonaților, comunicare tendențioasă cu partenerii externi și în media, încălcarea Constituției de mai multe ori. Ce altceva mai trebuia să bifeze? Să omoare un om? 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Perceptia publica este ca presedintele are pe constiita mortii de la colectiv,demonstratiile anarhice ,ilegale si umilirea romanilor prin defilarea catuselor.Este putin?Ajunge /

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    1. Si totusi este intenționat. De ce? Nu se intelege decât ce se vrea.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Se putea sa nu comentezi rautacios, Claudiu!

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

    Sunt citate din Elogiul nebuniei>>postarile lui Solomon

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Deleanu
Apanova - verfici calitatea de peste 600 de ori pe zi
Cotnari
Metronet
Proactiv Plus
Everest Catering
Vila Timo
Mozart Spirits
Schlumberger

ENGLISH SECTION

more articles

Legestart
Calendarul BURSA 2018
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.afeer.rowww.agerpres.rowww.hipo.ro
www.dreptonline.roALB Romania 2018www.dreptonline.ro
modele cărţi de vizităInvitaţii de nuntăCărţi de vizită