CONFERINȚA ANTREPRENORIATUL FEMININ "Femeia la putere - o lume mai buna" - Ediția a V-a
SIF-URILE ȘI FONDUL PROPRIETATEA/BURSA/PRIN RESPINGEREA CONSOLIDĂRII ACȚIUNILOR SIF MOLDOVA,
BURSA 30.01.2017
mărește imaginea
     *  "Prevederea de limitare a pragurilor de deținere la SIF-uri este profund neconstituțională"
     *  "Valoarea acțiunilor SIF care nu sunt tranzacționate - de peste 300 milioane euro"
     * (Interviu cu domnul Mircea Ursache, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară)
       Reporter: Cum vedeți evoluția SIF-urilor, la 25 de ani de la înființarea fostelor FPP-uri?
     Mircea Ursache: Devenite fonduri de investiții la finalul programului de privatizare în masă - PPM (1996), cele cinci SIF-uri au fost listate la bursă în noiembrie 1999.
     SIF-urile au avut încă de la început un grad ridicat de lichiditate financiară, pe fondul deținerii în portofoliile proprii a unor pachete semnificative de acțiuni la societăți din diferite sectoare ale economiei naționale, aflate anterior în proprietatea Statului Român.
     Evoluția în timp a SIF-urilor relevă o îmbunătățire a practicilor de guvernanță corporativă, menținerea politicilor de dividend și în strategiile de diversificare a portofoliului investițional. Activele din portofoliile acestora, lichiditatea ridicată și randamentele crescute au fost întotdeauna capabile să atragă interesul investitorilor, fie de retail, fie instituționali.
     Din nefericire, avem și câteva probleme rămase nerezolvate la nivelul SIF-urilor. Prima se referă la numărul mare de acționari veniți din conversia cupoanelor în acțiuni, odată cu transformarea fostelor FPP-uri în SIF-uri. Existența în Secțiunea I a Depozitarului Central a acestora, mulți dintre deținătorii inițiali neavând interes sau nemaiexistând, privează economia națională de importante fonduri circulante, precum și BVB-ul de lichiditate. Din estimările actuale, valoarea acțiunilor deținute de Secțiunea I a Depozitarului Central și care nu sunt tranzacționate este de peste 300 milioane euro.
     După cum opinia publică cunoaște, am propus Consiliului ASF spre aprobare un proiect al SIF Moldova de consolidare a valorii acțiunilor. Acest demers aprobat de AGEA a SIF Moldova a stârnit interesul tuturor entităților pieței, inclusiv operatorilor de piață prin efectele pozitive pe care le-ar fi introdus.
     Mai mult decât atât, am considerat că, prin consolidarea valorii acțiunilor, rezolvăm unul din obiectivele ASF de soluționare a Secțiunii I a Depozitarului Central.
     Deși acționarii (foști cuponari) au fost înștiințați de hotărârea AGEA și au avut posibilitatea timp de peste 8 luni să-și valorifice acțiunile pe piața reglementată la prețul de tranzacționare, așa cum rezultă din evidențe, nu a existat nici un fel de tranzacție de vânzare. Toate prevederile legale, privind publicitatea și justa plată a acțiunilor pentru cei care nu doreau participarea la operațiunea de consolidare au fost respectate. Din nefericire, unii membri ai Consiliului ASF, dintr-o crasă neînțelegere a procesului, au votat împotriva operațiunii, practic au votat împotriva consolidării pieței de capital românești.
     Iată că am avut dreptate când am afirmat că înființarea ASF având sub aceeași cupolă piețe financiare diferite (asigurări, piața de capital) va avea efecte negative. De altfel, este lesne de înțeles că diferențele sunt atât de mari, încât la nivel european se păstrează entități diferite (ESMA și EIOPA) gestionate de persoane cu pregătire de specialitate diferită. Am ajuns astfel să lăsăm în continuare în afara pieței o "valoare" uriașă.
     Din analiza evoluțiilor deținerilor din Secțiunea I a Depozitarului Central derivă a doua mare neîmplinire în politica SIF-urilor și anume, stabilirea pragului de deținere. Este evident din tabelele prezentate alăturat că pachetele de acțiuni sunt deținute azi de cei ce au cumpărat pe piața reglementată în continuu progres față de cuponari (acționari deveniți prin donația statului).
     Astăzi, în condițiile în care ponderea în structura acționariatului SIF-urilor o dețin cei ce au achiziționat acțiuni: SIF OLTENIA - 82%, SIF MUNTENIA -69%, SIF TRANSILVANIA - 89%, SIF MOLDOVA - 96%, SIF BANAT CRIȘANA - 83%, prevederea din Legea 297 de limitare a pragurilor de deținere este profund neconstituțională, numai acționarii acestora, în cadrul Adunărilor Generale Extraordinare ale Acționarilor putând decide.
     Menținerea pragurilor la SIF-uri ar perpetua situațiile în care prin acționariatul numeros și dispersat, unii speculatori acaparează poziții de control cu o mică fracțiune din capitalul total și administrează societățile în favoarea unor grupuri restrânse de interese. Parlamentul României este chemat să soluționeze și această barieră, care împreună cu problema consolidării acțiunilor reprezintă trecutul în piața de capital.
     A treia problemă a SIF-urilor privește zona administrativă și anume reautorizarea funcțiilor cheie în perspectiva adunărilor generale ale acționarilor din aprilie a.c. pentru alegerea membrilor Consiliilor de administrație, precum și a autorizărilor conform AFIA.
     Din nefericire, pornind de la un Regulament cu multe hibe despre care m-am pronunțat public și de la o Procedură profund ilegală care adaugă la Regulament, fără a fi opozabilă celor ce se prezintă la interviurile de reautorizare, Consiliul ASF a intervenit profund grav în voința acționarilor conducând la percepția că această operațiune este un prilej de plătit polițe și revanșe.
     Încălcând Legea nr.24/2000 privind tehnica legislativă, unii membri ai Consiliului s-au bâlbâit în procesul de avizare aflat astăzi într-un blocaj instituțional.
     Am atras de nenumărate ori atenția asupra politicilor profund greșite și îndreptate împotriva piețelor financiare nebancare practicate de unii membri ai Consiliului, fie din necunoaștere sau din rea-voință.
     Reporter: Cum vedeți evoluția Fondului Proprietatea?
     Mircea Ursache: Din perspectiva conformării cu obligațiile legale, putem remarca cu ușurință că FP a atins standarde ridicate în ceea ce privește asigurarea transparenței și informarea corespunzătoare a investitorilor pe piața de capital.
     În toți acești ani, evoluția prețului acțiunilor FP a urmat tendința generală a pieței de capital din România. Astfel, în perioada 2011 - 2016, acțiunile FP au cunoscut variații negative de până la 31% și pozitive de până la 58% față de prețul de listare, pe fondul multiplelor evenimente societare care au caracterizat emitentul. În linii generale, acțiunile FP s-au apreciat cu 22% față de prețul de listare, Fondul fiind printre singurii componenți ai indicelui BET-FI, care a urmat tendința acestuia (+22%).
     Capitalizarea FP, calculată în valoare absolută a înregistrat o creștere de 46% la finalul anului 2016 față de finalul anului 2011, iar capitalizarea FP raportată la capitalizarea totală a BVB s-a situat între 5,85% si 8,58%.
     Valoarea tranzacțiilor cu acțiuni FP la BVB reprezintă în medie 21% din rulajul anual al BVB (media a fost calculată pentru tranzacțiile înregistrate în perioada 2011-2016 pentru segmentul de piață REGS).
     Administrarea FP s-a realizat prin exercitarea acestei atribuții de către Franklin Templeton Investment Management Ltd. - Sucursala București, până la data de 31.03.2016, iar ulterior acestei date, în conformitate cu votul acționarilor companiei exprimat în luna octombrie 2015, administrarea a fost preluată de către Franklin Templeton International Services SARL Luxembourg (aflată sub supravegherea CSSF - Luxemburg), în calitate de administrator unic, această entitate delegând realizarea activităților privind administrarea portofoliului și distribuția către Franklin Templeton Investment Management Ltd. - Sucursala București, în calitate de administrator delegat.
     Politica investițională a Fondului Proprietatea a fost, până în prezent, publicată anual, de către administrator, prin prezentarea Declarației de politică investițională, document supus aprobării acționariatului companiei și care prezintă scopul, obiectivele investiționale precum și procesul de adoptare a deciziilor privind selectarea investițiilor, în concordanță cu obiectivele investiționale.
     În acord cu politica investițională aflată în vigoare, administratorul a asumat, în exercitarea actului de administrare a fondului, atât obiective investiționale, cât și obiective de performanță (discount; VAN).
     La nivelul Fondului Proprietatea, în aplicarea strategiilor stabilite de către acționari au fost derulate o serie de programe de răscumpărare acțiuni (programe buy-back), cât și programe de returnare de capital către acționari, evoluția acestora fiind prezentată în tabelul de mai jos.
     Punerea în practică, de către administrator, a strategiilor adoptate de către acționarii Fondului Proprietatea, a condus la o reducere semnificativă a capitalului social al companiei, înregistrându-se un ritm accelerat, în special în ultima parte a perioadei supuse atenției.
     Fondul Proprietatea este, de la listarea din ianuarie 2011, cea mai tranzacționată companie de la BVB, contribuind semnificativ la lichiditatea bursei locale, dar atât valoarea totală, valoarea medie zilnică, cât și volumul tranzacțiilor cu acțiuni FP s-a redus gradual. Diminuarea lichidității FP a avut loc pe măsură ce structura acționariatului FP s-a schimbat în favoarea investitorilor instituționali (mai ales străini).
     Reporter: ASF a cerut, anul trecut, Fondului Proprietatea să prezinte alternative la programele de răscumpărare. Ce s-a întâmplat?
     Mircea Ursache: Până în prezent, Fondul Proprietatea nu a discutat în organismele sale statutare și nu a transmis public intenția de a prezenta și alte alternative la programele de răscumpărare.
     Reporter: Cum apreciați administrarea SIF-urilor și a FP, în funcție de obiectivele inițiale?
     Mircea Ursache: Obiectivele unui organism de plasament colectiv constituit ca societate pe acțiuni sunt stabilite de acționarii acestuia, care au pârghiile necesare pentru stabilirea strategiilor de dezvoltare, dar și pentru alegerea organelor de conducere care să implementeze aceste strategii, precum și a societății de administrare (acolo unde este cazul).
     Consiliul de administrație/membrii Directoratului unei entități reglementate au responsabilitatea de a se asigura că deciziile investiționale sunt compatibile cu strategia aprobată și vor acționa cu onestitate, corectitudine și diligență profesională în vederea protejării intereselor investitorilor și a integrității pieței.
     ASF supraveghează aceste societăți din perspectiva regulilor de transparență, de conduită și de prudențialitate.
     Apreciem că SIF-urile au constituit un reper important în evoluția BVB, asigurând un nivel semnificativ de lichiditate, conturând de-a lungul anilor o politică predictibilă în ceea ce privește acordarea de dividende. Pentru mulți români, SIF-urile au fost primul contact cu Bursa de Valori, o parte dintre aceștia alegând să își diversifice portofoliile pornind de la acțiunile SIF dobândite în cadrul Programului de Privatizare în Masă. SIF-urile au avut și meritul de a acorda acces investitorilor, deși indirect, la o serie de companii din portofoliu importante pentru economia românească în ansamblul său, dar care nu au fost însă aduse la cota bursei.
     În privința FP, implementarea politicilor investiționale s-a realizat, în principal, prin vânzarea de participații, investițiile realizate fiind reprezentate, de regulă, de operațiuni de majorare a capitalului social al unor companii din portofoliu. Politica de administrare a vizat preponderent remunerarea cât mai avantajoasă a acționarilor, prin diverse modalități (programe de răscumpărare, returnare de capital) și nu o politică activă de investire în scopul creșterii profitabilității, prin calibrare permanentă a portofoliului la evoluția pieței.
     În cazul FP, discount-ul actual între prețul de piață și VUAN este de aproximativ 33%. Comparativ, în cazul SIF-urilor nivelul discount-ului se situează între circa 36 % și 55%. Așa cum se poate observa din graficul de mai jos, deși obiectivul declarat al operațiunilor de distribuire de capital prin diminuarea valorii nominale a acțiunilor și de buy-back este acela de a diminua discount-ul între valoarea nominala și cea de piață, acesta se menține relativ constant.
     Reporter: Care considerați că a fost aportul SIF-urilor și FP la dezvoltarea Bursei de Valori București?
     Mircea Ursache: Încă de la listare, SIF-urile din 1999 și FP din 2011, au contribuit la stimularea mediului investițional și la creșterea lichidității bursiere, reprezentând o alternativă de investiție viabilă. Pentru BVB, listarea unor fonduri de asemenea dimensiuni a condus, în primul rând, la creșterea semnificativă a lichidității bursiere și a nivelului total al capitalizării bursiere.
     Cele cinci SIF au deținut anual, dintr-o medie de 85 societăți emitente pe Segmentul Principal, o pondere de aproximativ 3% din capitalizarea bursieră a BVB.
     Capitalizarea bursieră a FP a avut, la finalul anului 2016 o pondere de 5,85% din total capitalizare bursieră, ceea ce presupune o creștere semnificativă (+46%) a capitalizării acestui emitent comparativ cu finalul anului 2011 (anul listării pe BVB).
     La finalul anului 2016, tranzacțiile cu acțiuni emise de SIF-uri și FP dețineau o pondere de aproximativ 27% din numărul total al tranzacțiilor derulate pe BVB.
     Fondul Proprietatea, în calitate de acționar semnificativ, a avut un rol activ în listarea pe bursă a companiilor care au statul român în calitate de acționar majoritar. Totodată, FP și SIF au contribuit la creșterea transparenței în cadrul societăților comerciale aflate în portofoliul acestora.
     Reporter: Ați anunțat eliminarea pragului de deținere la SIF-uri în 2017. În ce interval de timp vedeți o lege în acest sens?
     Mircea Ursache: Am prezentat pe larg poziția mea referitoare la pragul la SIF-urilor.
     Reconfigurarea cadrului legal incident actualelor AOPC reprezintă un obiectiv strategic al ASF, nefiind o obligație care derivă dintr-un act normativ comunitar. Emiterea unui pachet legislativ nu se bazează expres pe intenția autorității de a abroga anumite articole din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, ci pe necesitatea de a actualiza și completa cadrul legal incident acestor entități financiare, ce datează din anul 2004. În cursul anului 2017, ASF va propune un proiect de act normativ privind reglementarea fondurilor de investiții alternative în România, dar decizia finală privind dispozițiile finale și tranzitorii ale proiectului va aparține forului legislativ.
     Reporter: Ce schimbări va aduce legislația fondurilor alternative de investiții?
     Mircea Ursache: Viitoarea legislație privind reglementarea fondurilor de investiții alternative va cuprinde o nouă clasificare a actualelor AOPC, în funcție de tipul de investitori către care se adresează, strategia investițională urmărită și tipurile de active eligibile. Aceste noi categorii de organisme de plasament colectiv vor fi configurate pornind de la strategiile investiționale enumerate în Regulamentul (U.E.) 231/2013, parte a pachetului legislativ aferent Directivei 61/2011/UE - DAFIA și de la experiența acumulată de alte state membre UE, cu luarea în considerare a observațiilor primite de la Asociația Administratorilor de Fonduri din România și de la ceilalți membri ai grupului de lucru consultativ creat de ASF, pentru sprijinirea procesului de elaborare a noului pachet legislativ.
     Reporter: Care este contribuția ASF la dezvoltarea pieței de capital și la obținerea statutului de piață emergentă?
     Mircea Ursache: Începând cu anul 2013, Autoritatea de Supraveghere Financiară a intensificat măsurile de consolidare a unui cadru integrat de funcționare și supraveghere a piețelor financiare nonbancare, a participanților și a operațiunilor derulate pe aceste piețe, cu scopul de a transforma și a îmbunătăți piețele financiare supravegheate, de a spori calitatea serviciilor și gradul de încredere a consumatorilor de servicii financiare și atractivitatea acestor piețe pentru investitorii instituționali - elemente esențiale pentru crearea premiselor unei dezvoltări de durată a economiei românești.
     Astfel, în anul 2014, ASF a demarat la nivelul autorității scadențarul STEAM. Scopul principal al acestuia a fost acela de punere în aplicare a unor măsuri strategice pentru reclasificarea pieței de capital din România dintr-o poziție de "piață de frontieră" deținută în prezent, într-una de "piață emergentă".
     Obiectivele proiectului vizează:
     -stimularea creșterii numărului de emitenți și a lichidității pieței,
     -dezvoltarea pieței de obligațiuni,
     -consolidarea și modernizarea infrastructurii pieței de capital,
     -revizuirea legislației primare și secundare,
     -dezvoltarea pieței de retail și educația financiară.
     Un pas important pentru atingerea obiectivului privind stimularea numărului de emitenți și al lichidității pieței de capital a fost soluționarea problematicii pieței RASDAQ. ASF a susținut soluționarea de către forurile legislative a acestei problematici, precum și inițiativele de modificare a Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, pornind de la necesitatea completării cadrului legal primar, ca urmare a experiențelor și a noutăților intervenite de la momentul emiterii legii. Având în vedere că în anul 2013, statutul pieței RASDAQ nu era clarificat încă la nivel legislativ, soluționarea acestei problematici s-a concretizat prin adoptarea Legii nr. 151/2014 și a Regulamentului nr. 17/2014, emis în vederea punerii în aplicare a prevederilor legii menționate. În baza acestor reglementări primare și secundare, s-a finalizat restructurarea pieței RASDAQ și a pieței valorilor mobiliare necotate, rezultând un număr de 311 societăți ale căror acțiuni se tranzacționau pe piața RASDAQ/piața valorilor mobiliare necotate. Aceste societăți s-au transferat pe piața reglementată/sistem alternativ de tranzacționare, în urma exprimării voinței acționarilor în cadrul AGEA a societăților.
     Astfel, la finalul celor 12 luni de la intrarea în vigoare a prevederilor Legii nr. 151/2014, respectiv la data de 27.10.2015, activitatea pieței RASDAQ și a pieței valorilor mobiliare necotate a încetat.
     Un alt obiectiv principal al Proiectului STEAM l-a constituit realizarea unui cadru legislativ suplu care să contribuie semnificativ la îmbunătățirea accesibilității și atractivității pieței de capital din România, cu scopul final de promovare a statului pieței de capital din România de la nivelul unei piețe de frontieră la statutul de piață emergentă.
     Urmare a strânsei colaborări dintre ASF și principalii actori pe piața de capital, în contextul proiectului derulat de către Coaliția pentru Dezvoltarea României în cadrul proiectului denumit sugestiv "OPT BARIERE SISTEMICE ÎN CALEA DEZVOLTĂRII PIEȚEI DE CAPITAL MODERNE DIN ROMÂNIA", s-a revizuit legislația primară și secundară în domeniul pieței de capital. Obiectivele acestui demers au fost identificarea și eliminarea restricțiilor de natură legislativă care limitau potențialul de creștere și dezvoltare durabilă a pieței din România.
     Astfel, prin emiterea Ordonanței de Urgență nr. 90/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital și a Legii nr. 10/2015, s-au adus modificări și completări Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, cu scopul simplificării procedurilor și a documentației necesare participării acționarilor la adunările generale ale acționarilor, al stabilirii unor reguli detaliate pentru asigurarea unei mai bune protecții a intereselor acționarilor și al detalierii unor prevederi privind plata dividendelor. În egală măsură, s-a urmărit introducerea unor norme aplicabile pentru listarea pe piețe din state membre, prin intermediul titlurilor de interes, a acțiunilor admise la tranzacționare pe o piață reglementată din România. Aceste demersuri legislative au fost susținute de un proces continuu al ASF de transparentizare, reanalizare și ajustare a tarifelor și comisioanelor percepute, astfel încât acestea să fie competitive în concurență regională cu alte piețe, să încurajeze atragerea de capitaluri și investitori.
     În plus, pentru facilitarea operațiunilor de împrumut și a celor privind vânzarea în lipsă, operațiuni ce reprezintă un mecanism necesar creșterii lichidității pe piața de capital, ASF a purtat o serie de discuții cu participanții la piață și a adoptat o serie de modificări legislative, obiectivul principal fiind acela de a simplifica regimul operațiunilor de acest gen, în linie cu cerințele reglementărilor europene.
     În scopul atragerii investitorilor de retail pe piața de capital și dezvoltării pieței de instrumente cu venit fix, prin colaborarea între Autoritatea de Supraveghere Financiară, Bursa de Valori București și Ministerul Finanțelor Publice, s-au realizat cu succes operațiuni de emisiune de titluri de stat dedicate investitorilor de retail.
     De asemenea, s-au urmărit consolidarea și modernizarea infrastructurii pieței de capital, prin lansarea unui plan de măsuri cu privire la instituirea de mecanisme eficiente pentru protecția împotriva furtului, a pierderii și utilizării abuzive/neautorizate a instrumentelor financiare ale clienților.
     Fuzionarea celor doi operatori de piață existenți în prezent pe piața de capital din România, Bursa de Valori București și SIBEX Sibiu Stock Exchange, reprezintă un demers care ar trebui finalizat în cursul acestui an, demers care, în opinia ASF, ar conduce la consolidarea instituțiilor pieței de capital și ar crește încrederea investitorilor în piața locală românească.
     Creșterea lichidității pieței constituie un obiectiv important pentru anul 2017. Acest obiectiv poate fi atins atât prin eforturile susținute ale bursei de valori de atragere de noi emitenți, cât și prin disponibilitatea autorităților guvernamentale de a lista pachete de acțiuni deținute la operatori economici naționali. 

     SIF BANAT CRIȘANA SA (SIF1) avea, la nivelul anului 2006, după majorarea pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni, în număr total de 7.444.322 ce cumulau peste 22% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 acțiuni s-au redus la 5.689.818 cu o deținere diminuată la peste 17% din capitalul social.
     
     
     SIF MOLDOVA SA (SIF2) avea la nivelul anului 2006 după majorarea pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni în număr de 7.475.880 și cumulau peste 21% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 acțiuni s-au redus la 5.657.699, cu o deținere scăzută la peste 6,5% din capitalul social.
     
     
     La rândul său, SIF TRANSILVANIA SA (SIF3) avea, la nivelul anului 2006, după majorarea limitei pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni în număr de 7.432.934 și care dețineau peste 23% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 acțiuni s-au redus la 6.837.854 cu o deținere diminuată la peste 10% din capitalul social.
     
     
     SIF MUNTENIA SA (SIF4) avea, la nivelul anului 2006, după majorarea limitei pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni în număr de 7.618.345 și care dețineau peste 40% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 s-au redus la 5.707.317 cu procente cumulate de până la 19% din capitalul social al emitentului.
     
     
     La finalul anului 2006, după majorarea pragului de la 0,1% la 1%, la SIF OLTENIA SA (SIF5), existau 7.470.913 acționari care aveau dețineri mai mici sau egale cu 1000 acțiuni (deținerile "cuponarilor") ce cumulau 23,18% din capitalul social, La nivelul anului 2011, categoria acționarilor care puteau fi "cuponari" s-a redus la un număr de 5.751.432, care dețineau peste 18% din capitalul social. În anul 2016, după majorarea pragului la 5% la emitentul SIF OLTENIA SA, mai existau 5.707.317 acționari cu dețineri sub 1000 acțiuni care ar putea face parte din categoria "cuponarilor". Ei dețin peste 18% din capitalul social.
     
     
     "Fuzionarea celor doi operatori de piață existenți în prezent pe piața de capital din România, Bursa de Valori București și SIBEX Sibiu Stock Exchange, reprezintă un demers care ar trebui finalizat în cursul acestui an".
     ..
     
     "Am avut dreptate când am afirmat că înființarea ASF având sub aceeași cupolă piețe financiare diferite (asigurări, piața de capital) va avea efecte negative".
     
     
     "Reconfigurarea cadrului legal incident actualelor AOPC reprezintă un obiectiv strategic al ASF, nefiind o obligație care derivă dintr-un act normativ comunitar".

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 


ATENȚIE!
Orice comentariu care nu are legătură cu textul articolului dar se încadrează in tematica pieței de capital, va fi redirijat de administrator în
Forumul BURSA.

1.  intrebare
    (mesaj trimis de curiosu în data de 30.01.2017, ora 10:32)  
 Cum ati calculat ponderea in capitalul social a "cuponarilor"?


 
2.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 30.01.2017, ora 10:53)  
 De ce exista oroarea si dispretul asta pentru cuponari? Domnul Ursache ar trebui sa isi masoare mai bine cuvintele, sa le acorde cel putin tot atata respect cata slugarnicie arata pentru actorii din coalitia pentru dezvoltarea romaniei. care coalitie inseamna mai precis domnul pogonaru.


 
  2.1.   indignatul  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de gigel frone , in data de 30.01.2017, ora 11:07)
 
 LIKE !!!!!!!!!
 LIKE !!!!!!!!!
 LIKE !!!!!!!!!


 
3.  HURSACHE
    (mesaj trimis de RASDAQ în data de 30.01.2017, ora 15:40)  
 Pui de comunist/utecist,a supt in orice regim lapte de la 2vaci;nu mai scapi de ei,,


 
  3.1.   nimic nou sub soare  (răspuns la opinia nr. 3 )
    (mesaj trimis de ionel , in data de 30.01.2017, ora 21:58)
 
 la fiecare inceput de an D.Ursache ne delecteaza cu cu acest tip de comentariu spre disperarea actionarilor dar de fapt se intampla NICA,sanatate la toata lumea,cu partidu nostru in frunte spargem munte dupa munte


 
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
28.04.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au scăzut ieri, pentru prima oară în ultimele șapte zile, după ce Banca Centrală Europeană (BCE) a decis să păstreze nemodificată dobânda cheie.  detalii
28.04.2017
BVB
     * Gabriel Rotaru, "Intercapital Invest": "Apropierea IPO-ului DIGI a găsit piața locală în corecție"
     * Titlurile "Fondul Proprietatea", cele mai lichide
       Toți indicii Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ședința de tranzacționare de ieri în apreciere, în contextul în care a fost înregistrat un volum de 33,6 milioane de lei (7,42 milioane...  detalii
28.04.2017
SIBEX
      La Sibex, finalul de aprilie este unul modest, participanții depărtându-se din nou de piață, după ce săptămâna anterioară dăduseră impresia că sunt mai implicați în speculații, pe fondul unui...  detalii
27.04.2017
SIBEX
      După jumătate din programul de tranzacționare, ședința de la mijlocul săptămânii se anunța una foarte slabă.  detalii
27.04.2017
BVB
     * Titlurile "Banca Transilvania", cele mai lichide
       Șașe dintre indicii Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ședința de tranzacționare de ieri în depreciere, în contextul în care a fost înregistrat un volum de tranzacționare de 39 milioane...  detalii
27.04.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au fluctuat ieri, în condițiile în care unele companii au raportat rezultate financiare pozitive, iar altele - dezamăgitoare.  detalii
Cotații Internaționale

Prognoza Meteo
     30.04.2017 
     Prognoza pentru România
     Temperatura aerului va marca o scădere accentuată și în regiunile sudice, estice și centrale, iar vremea va deveni răcoroasă, chiar rece pentru această dată. Cerul va fi variabil în vest și sud-est, unde numai izolat vor fi condiții pentru ploi slabe, trecătoare, dar va avea înnorări temporar accentuate în rest. Mai ales în cursul zilei, va ploua în Maramureș, cea mai mare parte a Transilvaniei și Olteniei, local în Moldova și Muntenia și izolat în Crișana și Banat. În zona Carpaților Meridionali și Orientali, precum și în nordul Moldovei, cantitățile de apă vor mai depăși izolat 25 l/mp. Vântul va sufla slab și moderat, cu unele intensificări în zona montană înaltă. Temperaturile maxime se vor încadra între 8...9 grade în nordul Moldovei și 21...22 de grade în Bărăgan și Dobrogea, iar cele minime vor fi cuprinse, în general, între 4 și 10 grade. Spre sfârșitul intervalului, izolat, vor fi condiții de ceață.
     Prognoza pentru București
     Vremea se va răci accentuat, devenind răcoroasă pentru această dată. Cerul va fi temporar noros, iar în cursul zilei, trecător, va mai ploua slab. Vântul va sufla slab și moderat. Temperatura maximă va fi de 17...18 grade, iar cea minimă de 9...10 grade.
      
Curs Valutar

Curs valabil din data de 27 aprilie 2017
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
XAU
XDR
3,1061
2,3156
3,0613
4,1831
0,1680
0,6088
0,2296
4,5289
5,3615
1,4483
3,7358
0,2155
0,4853
1,0708
0,0732
0,4704
1,1651
4,1565
0,3133
1,3102
0,6029
0,0648
0,3664
0,2188
2,8628
0,0367
0,1564
1,1316
0,6052
168,9724
5,6913
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
28.04.2017
ILAN LAUFER, MMACA:
     * The Start Up Nation program is set to be approved in the Parliament
       Taxes that can't be paid online will not be paid at all, Ilan Laufer, state secretary in the Ministry for the Business Environment, Trade and Entrepreneurship (MMACA), who mentioned that by...  details
26.04.2017
     EU politicians and the international markets have received with enthusiasm the result of the first round of the presidential elections in France.  details
25.04.2017
WHILE THE GOVERNMENT IS POSTPONING THE INCREASE OF THE SHARE CAPITAL WITH THE VALUE OF THE PLOTS OF LAND
     * The lawsuit concerns the payment of environmental obligations of 34 million Euros
     * Through the privatization contract, the Romanian state has committed to pay the decommissioning and environmental costs
     * The total amount of the OMV receivables against the government - 542 million Euros
     * Market sources are saying that both the works as well as their amount have been set by an interministry commission and that the Romanian government hasn't paid any part of that amount to Petrom
     * Sources: The company has received approximately 25-30 million Euros out of European funds, for the decommissioning and environmental costs
       OMV, the majority shareholder in "Petrom", has initiated an arbitrage proceeding against the Romanian government, on March 7, in the International Court in Paris, for the payment of...  details
21.04.2017
FLORIN GEORGESCU, FIRST DEPUTY GOVERNOR OF THE NBR:
     * Florin Georgescu: "Between 2009-2012, the sale price of non-performing loans has fluctuated between 2% and 7%, and in 2013-2016 - between 7% and 16%"
     * Last year, the tax administration initiated audits among banks, identifying irregularities that have serious consequences, according to Ionuț Mișa, former executive within the ANAF
       The quick expansion of lending and the effects of the crisis have led to the accumulation of a high volume of non-performing loans, (NPL), "substantially resolved in the last two years",...  details
20.04.2017
THE NATIONAL BANK OF ROMANIA IS PROVIDING FINANCIAL EDUCATION TO MAGISTRATES (II)
     The lending boom in the second half of the last decade was caused by a combination of factors, with the most important being, according to the opinion of the NBR, the overall trend towards...  details
19.04.2017
THE NATIONAL BANK OF ROMANIA PROVIDES FINANCIAL EDUCATION TO MAGISTRATES (I)
     The National Institute of Magistrates organized on April 10th, 2017, in its continuous training program, a new seminar with the participation of representatives of the National Bank of Romania.  details
13.04.2017
IN THE ABSENCE OF ANY ACHIEVEMENT, DECISIONS MADE LIGHTLY
     * BSE shareholders have approved the new commission plan, which will increase costs, especially for retail brokers
     * Claudia Ionescu, elected on the board of the BSE
     * The merger with Sibex has been approved by the General Shareholder Meeting
       The current management of the Bucharest Stock Exchange and its employees will be awarded shares that are bought back as part of a buyback program, as the shareholders of the BSE have decided...  details
12.04.2017
THE FIRST TRANSPARENCY EXAM, FAILED
     * DIGI Communications: "No individual may rely, for any purpose, on the information included in this press release, or on the accuracy, impartiality or exhaustiveness thereof"
     * The company isn't responding on whether it has submitted a request for the approval of the prospectus and what an "adjusted" EBITDA means, as the company has announced a margin of 31.2% for that indicator
       Dutch company "Digi Communications N.V.", the majority shareholder of "RCS&RDS" SA which holds 95.79% of the shares, yesterday announced that it intends to get listed on the...  details
11.04.2017
ALREADY FIVE YEARS OF DELAY
     * PNL senator intends to call the Secretary General in the Budget and Finances Commission for explanations
     * Mihai Busuioc, the current secretary general of the Government, is being nominated for a seat on the Supervisory Board of Petrom, on behalf of the government
     * PM Grindeanu has met with OMV Petrom officials twice in the last two months
       It's been already five years since Victor Ponta and the PSD government should have raised the state's stake in the biggest Romanian company, OMV Petrom, Florin Cîțu, the vice-president of...  details
07.04.2017
     "Ferrovial" SA, the Spanish company that is the biggest shareholder in London airport Heathrow, has decided to halt future investments in the airport, due to the uncertainties tied to the...  details
07.04.2017
     * "Sadalbari" creditors include - Banca Transilvania, International Investment Bank, as well as Stareal Limited, the offshore in favor of which the company has pledged its majority stake in "Romcab"
       "Sadalbari" SRL, which owns 69% of "Romcab" (MCAB) has entered insolvency upon request, on March 31st, according to the ruling of the Court of Mureș.  details
06.04.2017
IN A LETTER SENT TO THE INM AND THE CSM, CONSUMER ASSOCIATIONS WANT TO BE PRESENT IN THE DEBATES
     * Dan Suciu, NBR: "Every decision being made about these seminars belongs to the INM and the CSM"
       Four consumer associations - Parakletos, the Association of Romanian Financial Services Users (AURSF), the Association for the Counseling of Romanian Bank Customers and Insurance Policy Holders...  details
05.04.2017
     * Radu Hanga and Ana Bobircă, new members on the Board of SIF5 * Record quorum - 56.95%
       Tudor Ciurezu, together with four other candidates for the Board of Directors of SIF5 Oltenia, have won new four-year terms each, following the elections held in yesterday's General Shareholder...
  details
05.04.2017
THE CURRENT MANAGEMENT HAS RECEIVED A NEW TERM, IN JUST ONE VOTING ROUND
     * 93.86% votes in favor of Ceocea
       The elections for a new board of SIF Moldova yesterday went without unspectacularly, as the five board members of SIF2 who were in the running - Costel Ceocea, Horia Ciorcilă, Claudiu Doroș,...  details
04.04.2017
THE FIRST COMPLETED AUDIT, AFTER THE TAX INSPECTIONS IN THE BANKING SYSTEM
     * Inspections by the tax administration are ongoing in other Romanian banks as well
       The National Tax Administration (ANAF) has found, following the specialized inspections conducted in the banking system, that one of the banks that operates on the Romanian market owes the state...  details
.