CONFERINȚA CODUL INSOLVENȚEI - Ediția a V-a
SIF-URILE ȘI FONDUL PROPRIETATEA/BURSA/PRIN RESPINGEREA CONSOLIDĂRII ACȚIUNILOR SIF MOLDOVA,
BURSA 30.01.2017
mărește imaginea
     *  "Prevederea de limitare a pragurilor de deținere la SIF-uri este profund neconstituțională"
     *  "Valoarea acțiunilor SIF care nu sunt tranzacționate - de peste 300 milioane euro"
     * (Interviu cu domnul Mircea Ursache, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară)
       Reporter: Cum vedeți evoluția SIF-urilor, la 25 de ani de la înființarea fostelor FPP-uri?
     Mircea Ursache: Devenite fonduri de investiții la finalul programului de privatizare în masă - PPM (1996), cele cinci SIF-uri au fost listate la bursă în noiembrie 1999.
     SIF-urile au avut încă de la început un grad ridicat de lichiditate financiară, pe fondul deținerii în portofoliile proprii a unor pachete semnificative de acțiuni la societăți din diferite sectoare ale economiei naționale, aflate anterior în proprietatea Statului Român.
     Evoluția în timp a SIF-urilor relevă o îmbunătățire a practicilor de guvernanță corporativă, menținerea politicilor de dividend și în strategiile de diversificare a portofoliului investițional. Activele din portofoliile acestora, lichiditatea ridicată și randamentele crescute au fost întotdeauna capabile să atragă interesul investitorilor, fie de retail, fie instituționali.
     Din nefericire, avem și câteva probleme rămase nerezolvate la nivelul SIF-urilor. Prima se referă la numărul mare de acționari veniți din conversia cupoanelor în acțiuni, odată cu transformarea fostelor FPP-uri în SIF-uri. Existența în Secțiunea I a Depozitarului Central a acestora, mulți dintre deținătorii inițiali neavând interes sau nemaiexistând, privează economia națională de importante fonduri circulante, precum și BVB-ul de lichiditate. Din estimările actuale, valoarea acțiunilor deținute de Secțiunea I a Depozitarului Central și care nu sunt tranzacționate este de peste 300 milioane euro.
     După cum opinia publică cunoaște, am propus Consiliului ASF spre aprobare un proiect al SIF Moldova de consolidare a valorii acțiunilor. Acest demers aprobat de AGEA a SIF Moldova a stârnit interesul tuturor entităților pieței, inclusiv operatorilor de piață prin efectele pozitive pe care le-ar fi introdus.
     Mai mult decât atât, am considerat că, prin consolidarea valorii acțiunilor, rezolvăm unul din obiectivele ASF de soluționare a Secțiunii I a Depozitarului Central.
     Deși acționarii (foști cuponari) au fost înștiințați de hotărârea AGEA și au avut posibilitatea timp de peste 8 luni să-și valorifice acțiunile pe piața reglementată la prețul de tranzacționare, așa cum rezultă din evidențe, nu a existat nici un fel de tranzacție de vânzare. Toate prevederile legale, privind publicitatea și justa plată a acțiunilor pentru cei care nu doreau participarea la operațiunea de consolidare au fost respectate. Din nefericire, unii membri ai Consiliului ASF, dintr-o crasă neînțelegere a procesului, au votat împotriva operațiunii, practic au votat împotriva consolidării pieței de capital românești.
     Iată că am avut dreptate când am afirmat că înființarea ASF având sub aceeași cupolă piețe financiare diferite (asigurări, piața de capital) va avea efecte negative. De altfel, este lesne de înțeles că diferențele sunt atât de mari, încât la nivel european se păstrează entități diferite (ESMA și EIOPA) gestionate de persoane cu pregătire de specialitate diferită. Am ajuns astfel să lăsăm în continuare în afara pieței o "valoare" uriașă.
     Din analiza evoluțiilor deținerilor din Secțiunea I a Depozitarului Central derivă a doua mare neîmplinire în politica SIF-urilor și anume, stabilirea pragului de deținere. Este evident din tabelele prezentate alăturat că pachetele de acțiuni sunt deținute azi de cei ce au cumpărat pe piața reglementată în continuu progres față de cuponari (acționari deveniți prin donația statului).
     Astăzi, în condițiile în care ponderea în structura acționariatului SIF-urilor o dețin cei ce au achiziționat acțiuni: SIF OLTENIA - 82%, SIF MUNTENIA -69%, SIF TRANSILVANIA - 89%, SIF MOLDOVA - 96%, SIF BANAT CRIȘANA - 83%, prevederea din Legea 297 de limitare a pragurilor de deținere este profund neconstituțională, numai acționarii acestora, în cadrul Adunărilor Generale Extraordinare ale Acționarilor putând decide.
     Menținerea pragurilor la SIF-uri ar perpetua situațiile în care prin acționariatul numeros și dispersat, unii speculatori acaparează poziții de control cu o mică fracțiune din capitalul total și administrează societățile în favoarea unor grupuri restrânse de interese. Parlamentul României este chemat să soluționeze și această barieră, care împreună cu problema consolidării acțiunilor reprezintă trecutul în piața de capital.
     A treia problemă a SIF-urilor privește zona administrativă și anume reautorizarea funcțiilor cheie în perspectiva adunărilor generale ale acționarilor din aprilie a.c. pentru alegerea membrilor Consiliilor de administrație, precum și a autorizărilor conform AFIA.
     Din nefericire, pornind de la un Regulament cu multe hibe despre care m-am pronunțat public și de la o Procedură profund ilegală care adaugă la Regulament, fără a fi opozabilă celor ce se prezintă la interviurile de reautorizare, Consiliul ASF a intervenit profund grav în voința acționarilor conducând la percepția că această operațiune este un prilej de plătit polițe și revanșe.
     Încălcând Legea nr.24/2000 privind tehnica legislativă, unii membri ai Consiliului s-au bâlbâit în procesul de avizare aflat astăzi într-un blocaj instituțional.
     Am atras de nenumărate ori atenția asupra politicilor profund greșite și îndreptate împotriva piețelor financiare nebancare practicate de unii membri ai Consiliului, fie din necunoaștere sau din rea-voință.
     Reporter: Cum vedeți evoluția Fondului Proprietatea?
     Mircea Ursache: Din perspectiva conformării cu obligațiile legale, putem remarca cu ușurință că FP a atins standarde ridicate în ceea ce privește asigurarea transparenței și informarea corespunzătoare a investitorilor pe piața de capital.
     În toți acești ani, evoluția prețului acțiunilor FP a urmat tendința generală a pieței de capital din România. Astfel, în perioada 2011 - 2016, acțiunile FP au cunoscut variații negative de până la 31% și pozitive de până la 58% față de prețul de listare, pe fondul multiplelor evenimente societare care au caracterizat emitentul. În linii generale, acțiunile FP s-au apreciat cu 22% față de prețul de listare, Fondul fiind printre singurii componenți ai indicelui BET-FI, care a urmat tendința acestuia (+22%).
     Capitalizarea FP, calculată în valoare absolută a înregistrat o creștere de 46% la finalul anului 2016 față de finalul anului 2011, iar capitalizarea FP raportată la capitalizarea totală a BVB s-a situat între 5,85% si 8,58%.
     Valoarea tranzacțiilor cu acțiuni FP la BVB reprezintă în medie 21% din rulajul anual al BVB (media a fost calculată pentru tranzacțiile înregistrate în perioada 2011-2016 pentru segmentul de piață REGS).
     Administrarea FP s-a realizat prin exercitarea acestei atribuții de către Franklin Templeton Investment Management Ltd. - Sucursala București, până la data de 31.03.2016, iar ulterior acestei date, în conformitate cu votul acționarilor companiei exprimat în luna octombrie 2015, administrarea a fost preluată de către Franklin Templeton International Services SARL Luxembourg (aflată sub supravegherea CSSF - Luxemburg), în calitate de administrator unic, această entitate delegând realizarea activităților privind administrarea portofoliului și distribuția către Franklin Templeton Investment Management Ltd. - Sucursala București, în calitate de administrator delegat.
     Politica investițională a Fondului Proprietatea a fost, până în prezent, publicată anual, de către administrator, prin prezentarea Declarației de politică investițională, document supus aprobării acționariatului companiei și care prezintă scopul, obiectivele investiționale precum și procesul de adoptare a deciziilor privind selectarea investițiilor, în concordanță cu obiectivele investiționale.
     În acord cu politica investițională aflată în vigoare, administratorul a asumat, în exercitarea actului de administrare a fondului, atât obiective investiționale, cât și obiective de performanță (discount; VAN).
     La nivelul Fondului Proprietatea, în aplicarea strategiilor stabilite de către acționari au fost derulate o serie de programe de răscumpărare acțiuni (programe buy-back), cât și programe de returnare de capital către acționari, evoluția acestora fiind prezentată în tabelul de mai jos.
     Punerea în practică, de către administrator, a strategiilor adoptate de către acționarii Fondului Proprietatea, a condus la o reducere semnificativă a capitalului social al companiei, înregistrându-se un ritm accelerat, în special în ultima parte a perioadei supuse atenției.
     Fondul Proprietatea este, de la listarea din ianuarie 2011, cea mai tranzacționată companie de la BVB, contribuind semnificativ la lichiditatea bursei locale, dar atât valoarea totală, valoarea medie zilnică, cât și volumul tranzacțiilor cu acțiuni FP s-a redus gradual. Diminuarea lichidității FP a avut loc pe măsură ce structura acționariatului FP s-a schimbat în favoarea investitorilor instituționali (mai ales străini).
     Reporter: ASF a cerut, anul trecut, Fondului Proprietatea să prezinte alternative la programele de răscumpărare. Ce s-a întâmplat?
     Mircea Ursache: Până în prezent, Fondul Proprietatea nu a discutat în organismele sale statutare și nu a transmis public intenția de a prezenta și alte alternative la programele de răscumpărare.
     Reporter: Cum apreciați administrarea SIF-urilor și a FP, în funcție de obiectivele inițiale?
     Mircea Ursache: Obiectivele unui organism de plasament colectiv constituit ca societate pe acțiuni sunt stabilite de acționarii acestuia, care au pârghiile necesare pentru stabilirea strategiilor de dezvoltare, dar și pentru alegerea organelor de conducere care să implementeze aceste strategii, precum și a societății de administrare (acolo unde este cazul).
     Consiliul de administrație/membrii Directoratului unei entități reglementate au responsabilitatea de a se asigura că deciziile investiționale sunt compatibile cu strategia aprobată și vor acționa cu onestitate, corectitudine și diligență profesională în vederea protejării intereselor investitorilor și a integrității pieței.
     ASF supraveghează aceste societăți din perspectiva regulilor de transparență, de conduită și de prudențialitate.
     Apreciem că SIF-urile au constituit un reper important în evoluția BVB, asigurând un nivel semnificativ de lichiditate, conturând de-a lungul anilor o politică predictibilă în ceea ce privește acordarea de dividende. Pentru mulți români, SIF-urile au fost primul contact cu Bursa de Valori, o parte dintre aceștia alegând să își diversifice portofoliile pornind de la acțiunile SIF dobândite în cadrul Programului de Privatizare în Masă. SIF-urile au avut și meritul de a acorda acces investitorilor, deși indirect, la o serie de companii din portofoliu importante pentru economia românească în ansamblul său, dar care nu au fost însă aduse la cota bursei.
     În privința FP, implementarea politicilor investiționale s-a realizat, în principal, prin vânzarea de participații, investițiile realizate fiind reprezentate, de regulă, de operațiuni de majorare a capitalului social al unor companii din portofoliu. Politica de administrare a vizat preponderent remunerarea cât mai avantajoasă a acționarilor, prin diverse modalități (programe de răscumpărare, returnare de capital) și nu o politică activă de investire în scopul creșterii profitabilității, prin calibrare permanentă a portofoliului la evoluția pieței.
     În cazul FP, discount-ul actual între prețul de piață și VUAN este de aproximativ 33%. Comparativ, în cazul SIF-urilor nivelul discount-ului se situează între circa 36 % și 55%. Așa cum se poate observa din graficul de mai jos, deși obiectivul declarat al operațiunilor de distribuire de capital prin diminuarea valorii nominale a acțiunilor și de buy-back este acela de a diminua discount-ul între valoarea nominala și cea de piață, acesta se menține relativ constant.
     Reporter: Care considerați că a fost aportul SIF-urilor și FP la dezvoltarea Bursei de Valori București?
     Mircea Ursache: Încă de la listare, SIF-urile din 1999 și FP din 2011, au contribuit la stimularea mediului investițional și la creșterea lichidității bursiere, reprezentând o alternativă de investiție viabilă. Pentru BVB, listarea unor fonduri de asemenea dimensiuni a condus, în primul rând, la creșterea semnificativă a lichidității bursiere și a nivelului total al capitalizării bursiere.
     Cele cinci SIF au deținut anual, dintr-o medie de 85 societăți emitente pe Segmentul Principal, o pondere de aproximativ 3% din capitalizarea bursieră a BVB.
     Capitalizarea bursieră a FP a avut, la finalul anului 2016 o pondere de 5,85% din total capitalizare bursieră, ceea ce presupune o creștere semnificativă (+46%) a capitalizării acestui emitent comparativ cu finalul anului 2011 (anul listării pe BVB).
     La finalul anului 2016, tranzacțiile cu acțiuni emise de SIF-uri și FP dețineau o pondere de aproximativ 27% din numărul total al tranzacțiilor derulate pe BVB.
     Fondul Proprietatea, în calitate de acționar semnificativ, a avut un rol activ în listarea pe bursă a companiilor care au statul român în calitate de acționar majoritar. Totodată, FP și SIF au contribuit la creșterea transparenței în cadrul societăților comerciale aflate în portofoliul acestora.
     Reporter: Ați anunțat eliminarea pragului de deținere la SIF-uri în 2017. În ce interval de timp vedeți o lege în acest sens?
     Mircea Ursache: Am prezentat pe larg poziția mea referitoare la pragul la SIF-urilor.
     Reconfigurarea cadrului legal incident actualelor AOPC reprezintă un obiectiv strategic al ASF, nefiind o obligație care derivă dintr-un act normativ comunitar. Emiterea unui pachet legislativ nu se bazează expres pe intenția autorității de a abroga anumite articole din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, ci pe necesitatea de a actualiza și completa cadrul legal incident acestor entități financiare, ce datează din anul 2004. În cursul anului 2017, ASF va propune un proiect de act normativ privind reglementarea fondurilor de investiții alternative în România, dar decizia finală privind dispozițiile finale și tranzitorii ale proiectului va aparține forului legislativ.
     Reporter: Ce schimbări va aduce legislația fondurilor alternative de investiții?
     Mircea Ursache: Viitoarea legislație privind reglementarea fondurilor de investiții alternative va cuprinde o nouă clasificare a actualelor AOPC, în funcție de tipul de investitori către care se adresează, strategia investițională urmărită și tipurile de active eligibile. Aceste noi categorii de organisme de plasament colectiv vor fi configurate pornind de la strategiile investiționale enumerate în Regulamentul (U.E.) 231/2013, parte a pachetului legislativ aferent Directivei 61/2011/UE - DAFIA și de la experiența acumulată de alte state membre UE, cu luarea în considerare a observațiilor primite de la Asociația Administratorilor de Fonduri din România și de la ceilalți membri ai grupului de lucru consultativ creat de ASF, pentru sprijinirea procesului de elaborare a noului pachet legislativ.
     Reporter: Care este contribuția ASF la dezvoltarea pieței de capital și la obținerea statutului de piață emergentă?
     Mircea Ursache: Începând cu anul 2013, Autoritatea de Supraveghere Financiară a intensificat măsurile de consolidare a unui cadru integrat de funcționare și supraveghere a piețelor financiare nonbancare, a participanților și a operațiunilor derulate pe aceste piețe, cu scopul de a transforma și a îmbunătăți piețele financiare supravegheate, de a spori calitatea serviciilor și gradul de încredere a consumatorilor de servicii financiare și atractivitatea acestor piețe pentru investitorii instituționali - elemente esențiale pentru crearea premiselor unei dezvoltări de durată a economiei românești.
     Astfel, în anul 2014, ASF a demarat la nivelul autorității scadențarul STEAM. Scopul principal al acestuia a fost acela de punere în aplicare a unor măsuri strategice pentru reclasificarea pieței de capital din România dintr-o poziție de "piață de frontieră" deținută în prezent, într-una de "piață emergentă".
     Obiectivele proiectului vizează:
     -stimularea creșterii numărului de emitenți și a lichidității pieței,
     -dezvoltarea pieței de obligațiuni,
     -consolidarea și modernizarea infrastructurii pieței de capital,
     -revizuirea legislației primare și secundare,
     -dezvoltarea pieței de retail și educația financiară.
     Un pas important pentru atingerea obiectivului privind stimularea numărului de emitenți și al lichidității pieței de capital a fost soluționarea problematicii pieței RASDAQ. ASF a susținut soluționarea de către forurile legislative a acestei problematici, precum și inițiativele de modificare a Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, pornind de la necesitatea completării cadrului legal primar, ca urmare a experiențelor și a noutăților intervenite de la momentul emiterii legii. Având în vedere că în anul 2013, statutul pieței RASDAQ nu era clarificat încă la nivel legislativ, soluționarea acestei problematici s-a concretizat prin adoptarea Legii nr. 151/2014 și a Regulamentului nr. 17/2014, emis în vederea punerii în aplicare a prevederilor legii menționate. În baza acestor reglementări primare și secundare, s-a finalizat restructurarea pieței RASDAQ și a pieței valorilor mobiliare necotate, rezultând un număr de 311 societăți ale căror acțiuni se tranzacționau pe piața RASDAQ/piața valorilor mobiliare necotate. Aceste societăți s-au transferat pe piața reglementată/sistem alternativ de tranzacționare, în urma exprimării voinței acționarilor în cadrul AGEA a societăților.
     Astfel, la finalul celor 12 luni de la intrarea în vigoare a prevederilor Legii nr. 151/2014, respectiv la data de 27.10.2015, activitatea pieței RASDAQ și a pieței valorilor mobiliare necotate a încetat.
     Un alt obiectiv principal al Proiectului STEAM l-a constituit realizarea unui cadru legislativ suplu care să contribuie semnificativ la îmbunătățirea accesibilității și atractivității pieței de capital din România, cu scopul final de promovare a statului pieței de capital din România de la nivelul unei piețe de frontieră la statutul de piață emergentă.
     Urmare a strânsei colaborări dintre ASF și principalii actori pe piața de capital, în contextul proiectului derulat de către Coaliția pentru Dezvoltarea României în cadrul proiectului denumit sugestiv "OPT BARIERE SISTEMICE ÎN CALEA DEZVOLTĂRII PIEȚEI DE CAPITAL MODERNE DIN ROMÂNIA", s-a revizuit legislația primară și secundară în domeniul pieței de capital. Obiectivele acestui demers au fost identificarea și eliminarea restricțiilor de natură legislativă care limitau potențialul de creștere și dezvoltare durabilă a pieței din România.
     Astfel, prin emiterea Ordonanței de Urgență nr. 90/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital și a Legii nr. 10/2015, s-au adus modificări și completări Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, cu scopul simplificării procedurilor și a documentației necesare participării acționarilor la adunările generale ale acționarilor, al stabilirii unor reguli detaliate pentru asigurarea unei mai bune protecții a intereselor acționarilor și al detalierii unor prevederi privind plata dividendelor. În egală măsură, s-a urmărit introducerea unor norme aplicabile pentru listarea pe piețe din state membre, prin intermediul titlurilor de interes, a acțiunilor admise la tranzacționare pe o piață reglementată din România. Aceste demersuri legislative au fost susținute de un proces continuu al ASF de transparentizare, reanalizare și ajustare a tarifelor și comisioanelor percepute, astfel încât acestea să fie competitive în concurență regională cu alte piețe, să încurajeze atragerea de capitaluri și investitori.
     În plus, pentru facilitarea operațiunilor de împrumut și a celor privind vânzarea în lipsă, operațiuni ce reprezintă un mecanism necesar creșterii lichidității pe piața de capital, ASF a purtat o serie de discuții cu participanții la piață și a adoptat o serie de modificări legislative, obiectivul principal fiind acela de a simplifica regimul operațiunilor de acest gen, în linie cu cerințele reglementărilor europene.
     În scopul atragerii investitorilor de retail pe piața de capital și dezvoltării pieței de instrumente cu venit fix, prin colaborarea între Autoritatea de Supraveghere Financiară, Bursa de Valori București și Ministerul Finanțelor Publice, s-au realizat cu succes operațiuni de emisiune de titluri de stat dedicate investitorilor de retail.
     De asemenea, s-au urmărit consolidarea și modernizarea infrastructurii pieței de capital, prin lansarea unui plan de măsuri cu privire la instituirea de mecanisme eficiente pentru protecția împotriva furtului, a pierderii și utilizării abuzive/neautorizate a instrumentelor financiare ale clienților.
     Fuzionarea celor doi operatori de piață existenți în prezent pe piața de capital din România, Bursa de Valori București și SIBEX Sibiu Stock Exchange, reprezintă un demers care ar trebui finalizat în cursul acestui an, demers care, în opinia ASF, ar conduce la consolidarea instituțiilor pieței de capital și ar crește încrederea investitorilor în piața locală românească.
     Creșterea lichidității pieței constituie un obiectiv important pentru anul 2017. Acest obiectiv poate fi atins atât prin eforturile susținute ale bursei de valori de atragere de noi emitenți, cât și prin disponibilitatea autorităților guvernamentale de a lista pachete de acțiuni deținute la operatori economici naționali. 

     SIF BANAT CRIȘANA SA (SIF1) avea, la nivelul anului 2006, după majorarea pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni, în număr total de 7.444.322 ce cumulau peste 22% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 acțiuni s-au redus la 5.689.818 cu o deținere diminuată la peste 17% din capitalul social.
     
     
     SIF MOLDOVA SA (SIF2) avea la nivelul anului 2006 după majorarea pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni în număr de 7.475.880 și cumulau peste 21% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 acțiuni s-au redus la 5.657.699, cu o deținere scăzută la peste 6,5% din capitalul social.
     
     
     La rândul său, SIF TRANSILVANIA SA (SIF3) avea, la nivelul anului 2006, după majorarea limitei pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni în număr de 7.432.934 și care dețineau peste 23% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 acțiuni s-au redus la 6.837.854 cu o deținere diminuată la peste 10% din capitalul social.
     
     
     SIF MUNTENIA SA (SIF4) avea, la nivelul anului 2006, după majorarea limitei pragului de la 0,1% la 1%, acționari "cuponari" cu dețineri de până la 1000 acțiuni în număr de 7.618.345 și care dețineau peste 40% din capitalul social al emitentului. La nivelul anului 2016, acționarii care dețineau până în 1000 s-au redus la 5.707.317 cu procente cumulate de până la 19% din capitalul social al emitentului.
     
     
     La finalul anului 2006, după majorarea pragului de la 0,1% la 1%, la SIF OLTENIA SA (SIF5), existau 7.470.913 acționari care aveau dețineri mai mici sau egale cu 1000 acțiuni (deținerile "cuponarilor") ce cumulau 23,18% din capitalul social, La nivelul anului 2011, categoria acționarilor care puteau fi "cuponari" s-a redus la un număr de 5.751.432, care dețineau peste 18% din capitalul social. În anul 2016, după majorarea pragului la 5% la emitentul SIF OLTENIA SA, mai existau 5.707.317 acționari cu dețineri sub 1000 acțiuni care ar putea face parte din categoria "cuponarilor". Ei dețin peste 18% din capitalul social.
     
     
     "Fuzionarea celor doi operatori de piață existenți în prezent pe piața de capital din România, Bursa de Valori București și SIBEX Sibiu Stock Exchange, reprezintă un demers care ar trebui finalizat în cursul acestui an".
     ..
     
     "Am avut dreptate când am afirmat că înființarea ASF având sub aceeași cupolă piețe financiare diferite (asigurări, piața de capital) va avea efecte negative".
     
     
     "Reconfigurarea cadrului legal incident actualelor AOPC reprezintă un obiectiv strategic al ASF, nefiind o obligație care derivă dintr-un act normativ comunitar".

 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 


ATENȚIE!
Orice comentariu care nu are legătură cu textul articolului dar se încadrează in tematica pieței de capital, va fi redirijat de administrator în
Forumul BURSA.

1.  intrebare
    (mesaj trimis de curiosu în data de 30.01.2017, ora 10:32)  
 Cum ati calculat ponderea in capitalul social a "cuponarilor"?


 
2.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 30.01.2017, ora 10:53)  
 De ce exista oroarea si dispretul asta pentru cuponari? Domnul Ursache ar trebui sa isi masoare mai bine cuvintele, sa le acorde cel putin tot atata respect cata slugarnicie arata pentru actorii din coalitia pentru dezvoltarea romaniei. care coalitie inseamna mai precis domnul pogonaru.


 
  2.1.   indignatul  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de gigel frone , in data de 30.01.2017, ora 11:07)
 
 LIKE !!!!!!!!!
 LIKE !!!!!!!!!
 LIKE !!!!!!!!!


 
3.  HURSACHE
    (mesaj trimis de RASDAQ în data de 30.01.2017, ora 15:40)  
 Pui de comunist/utecist,a supt in orice regim lapte de la 2vaci;nu mai scapi de ei,,


 
  3.1.   nimic nou sub soare  (răspuns la opinia nr. 3 )
    (mesaj trimis de ionel , in data de 30.01.2017, ora 21:58)
 
 la fiecare inceput de an D.Ursache ne delecteaza cu cu acest tip de comentariu spre disperarea actionarilor dar de fapt se intampla NICA,sanatate la toata lumea,cu partidu nostru in frunte spargem munte dupa munte


 
.
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Internaţional, 10:39
     Patru indici bursieri europeni au deschis ședința de tranzacționare de astăzi în scădere.  click să citești tot articolul
Miscellanea, 10:05
     Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință pentru polițele auto obligatorii (RCA), conform prevederilor Legii nr. 132/2017 și a Normei 22/2017 privind metodologia de calcul a acestora, se arată într-un comunicat al instituției, remis astăzi Redacției.  click să citești tot articolul
Piaţa de Capital, 09:51
     Indicii de pe Bursa de Valori București (BVB) au deschis în depreciere ședința de tranzacționare de astăzi.  click să citești tot articolul
Companii-Afaceri, 09:39
INS:
     Inovația în întreprinderile din țara noastră a înregistrat o depreciere în perioada 2014 - 2016, comparativ cu 2012 - 2014, iar ponderea firmelor inovatoare s-a redus 2,6%, informează Institutul Național de Statistică, printr-un comunicat de presă.  click să citești tot articolul
Internaţional, 07:33
     Principalii indici bursieri de pe Wall Street, New York, au închis ședința de tranzacționare de ieri în apreciere.  click să citești tot articolul
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
23.02.2018
BVB
     O treime din rulajul ședinței de tranzacționare de ieri a venit din transferul "deal" efectuat cu 1,5% din acțiunile SIF5 Oltenia, în valoare de 17,68 milioane lei. Schimbul a fost realizat...  click să citești tot articolul
23.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, în condițiile în care așteptările tot mai mari legate de majorarea dobânzilor în SUA au afectat apetitul pentru risc, la nivel global.  click să citești tot articolul
22.02.2018
BVB
     * Piața a înregistrat a treia scădere consecutivă
     * Titlurile OMV Petrom au scăzut cu 1,14%
       Piața a înregistrat în ședința de tranzacționare de la mijlocul săptămânii, cea de a treia zi de scădere consecutivă, majoritatea cotațiilor emitenților listați la Bursa de Valori București (BVB)...  click să citești tot articolul
22.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile de pe piețele din Europa au scăzut ieri, în special în sectorul tehnologic, investitorii fiind atenți la rezultatele financiare anunțate de companii.  click să citești tot articolul
21.02.2018
BVB
     * George Brande, Interfinbrok: "Investitorii stau într­-o stare de expectativă, ceea ce poate explica rulajul redus"
       Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a încheiat ședința de tranzacționare de ieri preponderent în scădere, singurul indice ce a cunoscut o creștere fiind BET-FI, al celor cinci...  click să citești tot articolul
21.02.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au crescut ieri, în a doua parte a zilei, datorită rezultator financiare peste așteptări anunțate de unele companii.  click să citești tot articolul
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 22 februarie 2018
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRY
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2.9612
2.3795
2.9864
4.0377
0.1838
0.6249
0.2143
4.6539
5.2607
1.4903
3.5285
0.2269
0.4799
1.1137
0.0667
0.4656
0.9950
3.7867
0.3237
1.1583
0.5952
0.0583
0.3500
0.2017
2.7767
0.0395
0.1399
1.0309
0.6249
0.1200
161.1363
5.4832
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
23.02.2018
     The dismissal of chief DNA (National Anti-corruption Department) prosecutor Laura Codruța Kovesi was announced last night by Justice Minister Tudorel Toader, at the headquarters of the Ministry, after presenting the justification of the decision, presented in the form of twenty bullet points, while also taking the opportunity to mention he had been head of class, which surprised everybody, because no one was interested in his school achievements.  click here to read the entire article
21.02.2018
LIBERAL SENATOR STRIKES AGAIN
     * Senators have voted for the annual effective rate to be at most 2.5% higher than the policy rate when it comes to mortgage
     * The law will go to the Chamber of Deputies - the decision making forum
     * Senator Zamfir: "Today, we have become European as far as the manner in which loans are granted as well"
       PNL senator Daniel Cătălin Zamfir does not disappoint. His draft law concerning the capping of interest rates was the first that appeared on the agenda yesterday, in the common meeting of the specialized commissions and despite the controversies between him and a few other party colleagues, including the president of the Economic Commission Florin Cîțu, the liberal got more than he had made his objective initially - not just the capping of compensatory and penalty interest rates, but also the capping of the annual effective interest rate charged by banks and Non-Financial Banking Institutions (IFNs).  click here to read the entire article
20.02.2018
UPON REQUEST FROM ONE SHAREHOLDER,
     * The investigation concerns the deliberate reporting of inaccurate financial statements or untrue information
     * Sebastian Vlădescu: "An investigation is the only solution which would show where the money went, I know I've done my job"
       The DIICOT prosecutors have begun prosecution in rem of the actions, in the "Romcab" (MCAB) case, according to a response sent by the prosecutors to Valentin Stănescu, a shareholder in the company.  click here to read the entire article
20.02.2018
     Decorated by Traian Băsescu with the Star of Romania, Gunther Krichbaum, the president of the European Affairs Commission of the Bundestag, asks the president of the European Commission, Jean Claude Juncker, through a letter, not to suspend the application of the Cooperation and Verification Mechanism (MCV) concerning the Romanian judicial system and writes that "in the event of new attacks on the independence of the judicial system, should take into consideration initiating the procedure for the activation of article 7 of the EU treaty" (the suspension of Romania's voting rights in the EU council).  click here to read the entire article
16.02.2018
VALERY KUZMIN, AMBASSADOR OF THE RUSSAIAN FEDERATION IN BUCHAREST:
     * Lucian Bode, co-initiator of the BRUA, is asking for clarifications from Teodor Meleșcanu concerning the export of natural gas from Hungary
       We are happy that the perimeters on the continental coast of Romania (ed. note: offshore in the Black Sea) will start being exploited, because there lies inactive a very important resource of the energy industry, his excellency Valery Kuzmin, Ambassador of the Russian Federation told us in Bucharest, during Diplomat's Day.  click here to read the entire article
15.02.2018
IN THE MEETING WITH THE ANRM
     * Also discussed were the intentions of the Mazarin company to acquire some perimeters
       The management of the National Mineral Resources Agency (ANRM) met on Tuesday with Shelley Saxen, deputy economic advisor of the US embassy in Bucharest. On the agenda was last Friday's order issued by the ARNM which establishes the reference price for natural gas mined in Romania, in order to set the royalties will be calculated based on the trading prices on the hub of CEGH Vienna, according to sources close to the talks.  click here to read the entire article
14.02.2018
     * Gigi Dragomir, the president of the ANRM: "We see no reasons why the price of natural gas paid by the end consumers should increase"
     * ROPEPCA: "The proposal to adapt the royalty for natural gas made in Romania to a virtual foreign number shows a lack of sovereignty"
       The reference price for natural gas extracted from Romania, in order to establish the royalties, will be calculated based on the trading prices of the CEGH Viena hub, the National Agency for Mineral Resources announced on Friday, which issued the Order concerning the approval of the Methodology to set the reference price for natural gas extracted from Romania.  click here to read the entire article
07.02.2018
     The Black Monday of 1987 came two months after the beginning of the term of Alan Greenspan as head of the Federal Reserve. Back then, the Dow Jones Industrial Average (DJIA) fell 508 points, 22.61% below that of the previous trading day.  click here to read the entire article
06.02.2018
     * Mihai Dragoș says that the value of the Certinvest Dinamic fund units is updated slowly on the site
     * The investor raises questions about the ties between the fund's managers and the unlisted bond issuers in the fund's portfolio
       Investor Mihai Dragoș has filed a complaint with the Financial Oversight Authority concerning the open fund Certinvest Dinamic, managed by Certinvest.  click here to read the entire article
05.02.2018
     The National Bank of Romania (NBR) thinks that the National Liberal Party (PNL) is a pariah.  click here to read the entire article
30.01.2018
     The female prime-minister seems like a victory against sexism. The emancipation of our women seems to find its expression in the appointment of Viorica Vasilica Dăncilă as head of the Executive.  click here to read the entire article
25.01.2018
THE SALE OF BANCPOST HAS REOPENED THE ISSUE OF LOANS PAID ON TIME, SOLD IN HOLLAND
     * NBR: "It is still up to the courts to establish and verify the legality of the assignment"
     * Debtor: "I went to the address in Holland and there was no main office of any Eurobank entity there"
     * Cuculis: "Companies that have acquired loans are collecting interest illegally"
     * Civil Code: "The assignee may only enforce their rights on a third party after notifying the debtor that they have been assigned"
     * The bank has not notified the customers before selling their loans
     * Bancpost had not answered our enquiry on the matter, by the time the newspaper had gone to the printers
       The sale of Bancpost to Banca Transilvania, without the loans paid to day that were assigned in the past to a Dutch entity, has once again brought up the issue of loans sold abroad, even though they were performing. Customers who have found themselves in this situation have pointed out a number of irregularities in the assignment process.  click here to read the entire article
22.01.2018
     The issue of the funding of the budget deficit will become acute in 2018, as the government authorities show us that they haven't learned anything from last year's experience.  click here to read the entire article
22.01.2018
RULING OF THE COURT OF APPEAL
     * Profit.ro Publishing owes the Romanian state approximately 360,000 Euros, and "N.ro Agenția de Știri" SRL, approximately 460.000 Euros
       Journalist Cristi Popa has won in the Court of Appeal the lawsuit against Profit.ro Publishing SA, by which he had disputed the decision by which he had been laid off in 2016, as the court decided that he would be reinstated to the job he held before his layoff, as well as the payment of compensatory salaries.  click here to read the entire article
19.01.2018
GIGI DRAGOMIR, REINSTATED AT THE ANRM
     * The dismissal of Gigi Dragomir as chairman of the ANRM, was one of the last decisions made by Mihai Tudose
     * The reinstatement of Gigi Dragomir as head of the ANRM, among the first decisions made by Mihai Fifor
     * Daniel Zamfir, PNL: "I hope that the reinstatement of Dragomir to his own job represent the admission of the mistake made by Tudose, concerning the obstructing of the updating of the reference price for natural gas"
       Former prime-minister Mihai Tudose and the current interim prime-minister Mihai Fifor, seem to have something in common, aside from the position they fill - they seem to be seriously concerned with the natural gas royalties.  click here to read the entire article
.