PLASAMENTE ALTERNATIVEEvening sale, la Artmark

MARIUS TIŢA
Ziarul BURSA #Investiţii Personale /

Spiru Chintila. Natură cu flori şi fructe

Spiru Chintila. Natură cu flori şi fructe


MARIUS TIŢA

Cam în perioada asta de noiembrie, la New York se ţin nişte licitaţii de artă absolut grozave. Le ţine Sotheby's şi Christie's, cele două vestite case londoneze care funcţionează, fiecare, de un sfert de mileniu. Cele mai tari, cu oferte incredibile şi preţuri pe măsură, au ca subiect impresionismul, arta contemporană, modernă sau postbelică, fiind vorba, de fapt, cam de acelaşi lucru. Subiectul este tratat în două şedinţe, una "evening" şi alta "day", "sale" amândouă. Vedetele sunt toate la "evening sale" dar cam aceiaşi autori, însă cu oferte mai modeste, mai toate sub milion, se regăsesc în "day sale". Şi mai sunt şi alte vânzări prin preajmă, mai de grafică, mai de contemporaneităţuri.

Artmark a început să adopte modelul. În ultima zi a lunii octombrie, când luna respectivă se îngâna cu noiembrie intensul, a ţinut o licitaţie de maeştri ai artei româneşti, un top 100 altoit şi cu şedinţa de sezon, respectiv toamnă. Apoi a vândut grafică, inclusiv piese din colecţia academicianului Alexandru Balaci, iar miercurea trecută a avut loc o licitaţie de artă postbelică şi contemporană, inclusiv două colecţii dedicate lui Mircea Ciobanu şi Georgetei Năpăruş. Păstrând comparaţia, licitaţia vedetă chiar a fost una doborâtoare de recorduri, inclusiv cel de piaţă. Să ne amintim, în vânzarea Artmark de maeştri din ultima zi a lui octombrie, care a adunat 1,67 milioane de euro, a fost stabilit noul record de piaţă al Româ-niei - 340 de mii de euro pentru un portret de puştoaică cu basma albă, de Nicolae Grigorescu, estimat la cel mult 90 de mii de euro.

Astfel, licitaţia de artă postbelică şi chiar contemporană, de miercuri, ar fi şedinţa cu maeştri, cam aceiaşi, dar la preţuri mai mici. Altfel, cel mai mare nivel atins de o adjudecare a fost de 15 mii de euro, pentru o lucrare foarte înaltă, 1,8 metri, de Paul Neagu, atenţie, o pânză pictată în ulei. Fiind colecţii de Georgeta Năpăruş şi Mircea Ciobanu, au fost oferite mai multe picturi semnate de aceşti artişti. De la început, două piese de Georgeta Năpăruş au rămas nevândute. La un moment dat, alte două picturi succesive, cu această semnătură, au primit câte 5 mii de euro. Pauză de un Bălaşa nevândut şi oferta Năpăruş creşte la 5,5 mii de euro. După alte vânzări şi nevânzări, intră în scenă trei rochii foarte interesante, realizate de Georgeta Năpăruş şi dedicate câte unui anotimp. Din acest post lipseşte tocmai "Vara". Altfel, "Toamna" s-a dat cu 174 de euro, "Primăvara" verde crud cu 400 şi "Iarna", albă, cu 200. Toate au avut estimări de second-hand, între 50 şi 100 de euro. A urmat imediat o "Rochie festivă" dar neîmbrăcabilă, ci pictură pe pânză, cu foiţă de aur, rămasă nevândută, la preţ de mii de euro. Dar oferta Georgeta Năpăruş nu se încheie astfel, ci cu două adjudecări, una de 4,5 mii de euro şi alta de 2,5 mii.

Mircea Ciobanu a fost o adevărată stea a scenei plastice româneşti, a urcat rapid, a ars intens, luminând inclusiv Occidentul, şi s-a stins repede, din viaţă. Ca la marii creatori, continuăm să vorbim despre arta sa şi o apreciem în licitaţii, cam de când există licitaţiile de artă de la noi. Soţia sa, Ada-Michaela Ciobanu, a continuat să ne vorbească în detaliu despre flacăra vieţii pictorului Mircea Ciobanu, mai ales în volumul "Aurul alchimistului. Pictorul Ciobanu, dincolo de formă şi culoare", scos şi lansat la Bucureşti. Astfel, ceea ce ştiam despre artist, mai ales din vorbe şi pseudoamintiri, devine clar şi evident, o viaţă uriaşă trăită în numai 41 de ani. Colecţionarul şi connaisseurul Adrian Năstase, acelaşi cu celebrul om politic, s-a implicat decisiv în organizarea unei ample retrospective a marelui artist, la sala Brâncuşi de la Palatul Parlamentului, în 1994, la numai trei ani de la dispariţia artistului.

La licitaţia Artmark de contemporani postbelici au fost propuse nu mai puţin de 31 de lucrări semnate Mircea Ciobanu. Cea mai scumpă a fost prima intrată în scenă, "Pierrot şi Colombina", pictură în ulei pe pânză cât mine de înaltă. "Les clowns", pictură realizată la Bruxelles, în 1980, este la jumătate, ca dimensiuni, dar nu şi ca preţ, acesta fiind de 2.750 de euro. În iulie acelaşi an şi tot la Bruxelles a fost realizată "Scena de bal" care a fost vândută cu 3,5 mii de euro. Mai multe picturi, "La promenade", "Carnaval", "Magie", "Menestrel", "Centauri", "Scenă medievală", şi "Cavalerul şi principesa" au plecat, fiecare, pentru 1,2 mii de euro. Între una şi două mii de euro avem "Marină" şi "Muza artis-tului", cu o mie de euro,"Autoportret" şi "Final magique", fiecare la 1,4 mii, "Enfants avec cheval", "Magicieni" şi "Sfatul înţelepţilor", cu 1,5 mii, "Culise", cu oameni de teatru, şi "Tată şi fiu", cu 1,6 mii, "Le grand voyage", scenă nomadă, a fost adjudecată la estimarea maximă, 1,8 mii, iar "Scenă după Velasquez" chiar la 2 mii de euro.

Dar creaţiile Georgetei Năpăruş şi ale lui Mircea Ciobanu nu au fost cele mai scumpe loturi ale licitaţiei, iar interesul a fost chiar moderat. Corneliu Baba, profesorul lui Mircea Ciobanu, a fost prezent în licitaţia Artmark cu câteva picturi aparte, un "Rege nebun" adjudecat cu 17 mii de euro, un "Arlechin" cu 7,5 mii, "Anemone", cu 8 mii, "Domnişoara Pogany", cu 4 mii, un "Cap de Clovn", cu 1,8 mii.

Piese impresionante de Sabin Bălaşa au plecat la 8 mii, "Marea călătorie", şi 7 mii, "Lupta neîntreruptă". Lipsit de personajele emblematice ale artistului, "Ţărmul necunoscut" a rămas nevândut. Cu 7 mii de euro a fost vândut un portret al lui Eminescu care, în 1975, încerca să scoată subiectul din manierism, sub penelul sensibilului artist Corneliu Brudaşcu, profesorul de la Cluj. O pictură de Jules Perahim, în strălucirea sa pariziană, "Iguana, marele judecător", a fost adjudecată cu 9,5 mii de euro, peste estimarea care se oprea la 9 mii. S-au mai plătit şi alţi 400 de euro pentru Perahim, pentru o ... ceramică de mici dimensiuni, desenată şi semnată, cu imaginea unei "chat royal" de factură suprarealistă.

Fără nicio legătură cu apropierea Crăciunului, vreau să mărturisesc că mie mi-au plăcut "Umbră pe fân" de Ion Dumitru, un inteligent joc de lumină şi umbra sa, vândut cu 1,6 mii de euro, "Flori şi fructe" de Constantin Piliuţă, "vitamine" de artă la 4,5 mii de euro, "Oraşul sfânt" de Harry Guttman, cumpărat cu 1,6 mii, "Polenizare" de Romul Nuţiu, "doar" 9 mii, "Fereastra" de Horea Paştina, exact 3,250 de mii de euro, flori inspirate lui Mircea Maurice Novac de Jan van Huysum, 2,5 mii de euro tot "buchetul", alte flori de Vicenţiu Grigorescu, de o mie, o carte la umbra garoafelor, pictate de Vasile Grigore şi vândute cu 1,4 mii de euro, o frumoasă Bratfanof, de 2,250 de mii, un Spiru Chintilă mărişor, cu o natură de atelier foarte densă, de numai o mie de euro şi, la urmă pentru efect, un puternic crucifix din bronz de Peter Jecza, precum şi alte oferte nevândute sau cele plecate pentru preţuri mai mici. Practic, mi-a plăcut tot ce s-a propus în şedinţa "evening sale" de contemporani de la Artmark, şi toate meritau să-şi petreacă Sărbătorile la un nou proprietar.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.hipo.ro
www.dreptonline.rowww.dreptonline.ro
modele cărţi de vizităInvitaţii de nuntăCărţi de vizită