PROIECTUL AGILIS, APROAPE DE ANULAREAutomecanica Moreni pregăteşte rezilierea contractului cu Rheinmetall

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii /

Dotarea Armatei Române cu transportoare blindate 8x8 şi cu camioane mai are de aşteptat. Se pare că, în curând, contractul pe care Uzina Automecanica Moreni l-a semnat în urmă cu doi ani cu compania germană Rheinmetall Landsysteme va fi reziliat.

Consiliul de Administraţie al Uzinei Automecanica Moreni a decis, vinerea trecută, să îl împuternicească pe directorul general Ioan Manu să notifice partenerii germani în legătură cu rezilierea contractului semnat în 2017. Pentru ca decizia aceasta să fie pusă în practică, este necesar ca ea să fie avizată favorabil şi de Consiliul de Administraţie al Romarm şi de Adunarea Generală a Acţionarilor de la Uzina Automecanica Moreni.

Constantin Bucuroiu, preşedintele Sindicatului Dreptatea, de la Automecanica Moreni, a declarat pentru Ziarul BURSA: "S-a ajuns la această decizie, deoarece directorul societăţii Romanian Military Vehicle Systems SA nu a respectat hotărârea luată la sfârşitul lunii aprilie. Atunci, după întâlnirea pe care a avut-o cu conducerea uzinei şi cu cei de la Romarm, directorul german a spus că în termen de şapte zile va obţine de la Rheinmetall Landsysteme acordul pentru renunţarea la articolul 8 din contractul încheiat cu noi. Prin acest text ni se interzice să fabricăm ceva similar în România cu ceea ce produce societatea respectivă, adică ni se interzice fabricarea de transportoare blindate cu alte firme din domeniu. Din cauza acestui punct nu putem semna o colaborare cu americanii de la General Dynamics pentru a construi transportorul blindat flotabil Piranha IV+. Cele şapte zile au trecut, iar germanii nu au mai dat niciun semn, astfel că directorul general Ioan Manu s-a conformat cerinţei sindicatului şi a solicitat Consiliului de Administraţie al Uzinei Automecanica Moreni rezilierea contractului cu Rheinmetall".

Motivul rezilierii l-ar constitui faptul că partenerii germani nu au investit niciun euro la Moreni pentru demararea lucrărilor, deşi erau obligaţi să inves-tească în conformitate cu clauzele de offset, ci au aşteptat ca statul român să participe financiar, cu partea asumată prin contract, înainte de a începe derularea proiectului Agilis. Numai că niciun ministru din guvernele Tudose şi Dăncilă nu şi-a asumat plata unor servicii despre care nu avea siguranţa că vor fi efectuate de către partenerii germani, iar aceştia din urmă au amânat, sine die, începerea lucrărilor pe platforma Uzinei Automecanica Moreni. Amânare ce încalcă termenii contractuali ai asocierii dintre Rheinmetall Landsysteme şi Automecanica Moreni prin care s-a constituit, în urmă cu doi ani, societatea Romanian Military Vehicle Systems SA, care trebuia să construiască 400 de transportoare blindate 8x8 pe proiectul Agilis, care este o continuare a prototipului românesc TBT 8x8, şi să mai fabrice şi camioa-ne pentru Armata Română.

La mijlocul lunii aprilie, Rheimetall a trimis o scrisoare către Ministerul Apărării Naţionale prin care a solicitat aprobarea renunţării la proiectul Agilis şi demararea dotării Armatei Române cu trans-portoare şenilate PUMA. Practic solicitarea companiei germane reprezenta o schimbare a ofertei care a stat la baza atribuirii contractului în procedura de achiziţie publică, dar, cu toate acestea, oficialii ministerului de resort au susţinut că vor analiza noua propunere tehnică.

În 24 aprilie, a avut loc o întâlnire a directorului general al Uzinei Automecanica Moreni cu conducerea companiei germane. În urma discuţiilor, partenerul german s-a angajat că, în termen de şapte zile, va obţine anularea articolului 8 din contractul de parteneriat. Cum acest termen s-a împlinit la 1 mai 2019, iar de atunci cei de la Rheinmetall nu au trimis niciun document, în 10 mai Consiliul de Administraţie al Uzinei Automecanica Moreni a decis ca directorul societăţii din ţara noastră să îi notifice pe partenerii germani cu privire la rezilierea contractului încheiat în 2017.

Dacă se va ajunge la rezilierea contractului, se doreşte încheierea rapidă a unui parteneriat cu General Dynamics pentru transportoarele Piranha IV+. Amintim că General Dynamics construieşte deja, pe platforma Uzinei Mecanice Bucureşti, transportoarele Piranha V.

În orice caz, fabricarea unor transportoare blindate la Moreni mai are de aşteptat. Pentru că, din atitudinea manifestată până acum de cei de la Rheimetall Landsysteme, este greu de crezut că aceştia vor fi de acord cu o eventuală reziliere a contractului şi vor ataca o astfel de decizie în instanţă. Fapt care va duce la o amânare a încheierii unui parteneriat cu General Dynamics, deoarece procesul va dura, iar pe perioada lui decizia de reziliere a contractului va fi suspendată, la cererea celor de la Rheinmetall.

Aşadar, pare să se anunţe vremuri grele pentru Uzina Automecanica Moreni, care, din cauza deciziilor luate de unii demnitari de la Bucureşti, are, de aproape trei ani, aproape paralizată întreaga activitate. În acest moment, angajaţii uzinei se ocupă doar de repararea transportoarelor fabricate în urmă cu mai mulţi ani pentru Armata Română.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS