Articol publicat pe site-ul BURSA On Line, ediția din 22.08.2018
RAPORT EAST CENTER ȘI UKRAINE PRISM:
Antena 3 și România TV fac jocurile Moscovei
click aici
     Evenimentele din 10 august hrănesc o campanie nouă de dezinformare din partea posturilor tv și cotidianelor apropiate puterii politice. Pentru jurnaliștii care servesc arcul guvernamental, imaginile filmate de oamenii simpli din Piața Victoriei nu sunt relevante, sunt trucate pentru că așa spune europarlamentarul și "specialista" Norica Nicolai, sunt niște fake-news-uri pentru că nu corespund pozițiilor oficiale prezentate de Ministerul de Interne și de Jandarmerie.

     Începând din 11 decembrie 2016, după câștigarea alegerilor parlamentare de către coaliția PSD-ALDE, ei și-au intensificat propaganda în favoarea puterii și împotriva Comisiei de la Bruxelles și a aliaților din NATO.

     Acest tip de propagandă este specifică instituțiilor mass-media folosite de Kremlin pentru campaniile de dezinformare din țările central și est-europene, conform unui studiu realizat de organizațiile neguvernamentale East Center (din Polonia) și Ukraine Prism (din Ucraina). Studiul a fost finanțat de German Marshall Fund of the United States, de Grupul de la Vișegrad și de guvernul Olandei.

     Conform documentului întocmit de East Center și Ukraine Prism, Româ­nia, din cauza apropierii față de aliații vestici din NATO, după anul 2004, și din Uniunea Europeană, după 1 ianuarie 2007, precum și a politicii față de Republica Moldova și a susținerii Ucrainei în cazul Euromaidan și al anexării ilegale a Peninsulei Crimeea de către Rusia, a devenit ținta arsenalului de dezinformare folosit de puterea politică de la Kremlin. Această dezinformare "include campanii de comunicare și psihologice menite să destabilizeze mediul politic și social exis­tent și să schimbe atitudinea po­pulației față de agenda publică", după cum afirmă cei de la East Center și Ukraine Prism.

     Raportul întocmit de cele două organizații din Polonia și Ucraina susține că o amprentă asupra campaniei de dezinformare, începută de Moscova prin intermediul unor posturi de televiziune și a unor ziare din țara noastră, este constituită din faptul că România încearcă să devină independentă din punct de vedere energetic față de Rusia.

     Conform afirmațiilor autorilor studiului, în acest moment doar o pătrime din necesarul de consum este importată din Rusia, restul fiind asigurat de resursele naturale existente în țara noastră.

     Din ceea ce declara în urmă cu o lună șeful PSD Liviu Dragnea, demararea exploatării gazelor naturale din Marea Neagră ar crea o independență energetică totală a României care s-ar transforma și într-un actor important pe piața central și est-europeană a comerțului și distribuirii acestor resurse.

     Din coroborarea afirmațiilor din studiu și din declarațiile politicienilor români după adoptarea în Parlament a legii offshore, ar reieși că Rusia și propagandiștii ei din media din țara noas­tră au tot interesul ca actul normativ să intre în vigoare cât mai târziu și în actualele condiții care sunt neatractive pentru companiile care dețin resursele financiare pentru a dezvolta sectorul upstream. Lipsa investițiilor ar duce practic la inaplicabilitatea legii și la continuarea dependenței față de gazul rusesc.

     La această stare de fapt contribuie și faptul că, după ce UE a aplicat sanc­țiuni economice Rusiei pentru anexarea ilegală a peninsulei Crimeea, s-a constatat o scădere cu 34% a relațiilor comerciale româno-ruse.

      Antena 3 și România TV, promotorii știrilor false

     Conform studiului întocmit de East Central și Ukraine Prism, în țara noas­tră există 71 de site-uri de știri care folosesc intens informațiile false. Printre acestea, autorii lucrării au inclus și site-urile de știri ale televiziunilor Antena 3 și România TV, precum și stiripesurse.ro și dcnews.ro

     Autorii documentului susțin că "știrile prezentate de aceste site-uri web și preluate de cele două posturi de televiziune sunt similare și variază de la paleta naționalistă la o campanie anti-UE, anti-NATO și anti-SUA, spunând des­pre țara noastră că nu este o colonie, un vasal sau o marionetă a puterilor occidentale, a decadenței acestuia. Totodată, sunt criticate valorile occidentale cum ar fi capitalismul, globalizarea, ideea de corectitudine politică, minoritățile, drepturile de gen etc. Valorile și principiile occidentale sunt analizate în opoziție evidentă cu societatea româ­nească ilustrată ca titulară a valorilor adevărate tradiționale, religioase și morale".

     Conform documentului întocmit de cele două organizații din Polonia și Ucraina, alte site-uri de știri critică faptul că țara noastră achiziționează de la americani doar echipamente militare second-hand, pentru care plătește sume exorbitante. De exemplu, achiziționarea unei escadrile de avioane F-16 folosite anterior de forțele aeriene portugheze a fost văzută ca o manevră costisitoare pentru un echipament care nu este necesar, deoarece țara noastră nu ar fi ținta vreunei amenințări externe.

     În studiu se afirmă că toate aceste știri false urmează "foaia de parcurs" stabilită de mașina de propagandă de la Kremlin și vizează crearea în rândul populației a unei stări psihologice de paranoia cu privire la partenerii euro-atlantici.

      Campania anti-Soros

     East Center și Ukraine Prism afirmă că punctul cel mai important al dezinformării practicate de cele două posturi de televiziuni și de site-urile de știri mai sus enumerate se referă la misiunea lor de a "ajuta" România să scape de influența "malefică" a cunoscutului om de afaceri și filantrop american George Soros.

     Autorii studiului afirmă că, din analiza știrilor prezentate de cele două pos­turi tv, reiese că rețeaua de ONG-uri a lui Soros ar conspira neîncetat, nu doar împotriva actualei puteri politice, ci și împotriva existenței statale și tradiționale a românilor.

     Reamintim în acest context că atât Antena 3, cât și România TV s-au declarat partizane ale proiectului de lege inițiat de un grup de social-democrați prin care se va încălca modul de des­fășurare a activității de către organizațiile neguvernamentale, precum și modul lor de finanțare. Totodată, cele două posturi tv au susținut în nenumărate rânduri că manifestanții din Piața Victoriei, pe parcursul celor aproape 20 de luni de protest, au fost finanțați de George Soros. Mai mult, în știrile din ianuarie și februarie 2017, când Antena 3 și România TV susțineau că fiecare manifestant împotriva guvernului Grindeanu și a celebrei OUG 13, a primit câte 50 lei de la filantropul american, fiind plătiți chiar și câinii prezenți în Piața Victoriei.

     Studiul făcut de cele două organizații din Polonia și Ucraina susține că această demonizare a lui George Soros a fost pregătită în laboratoarele de dez­informare de la Kremlin și a fost livrată celor două posturi de televiziune din țara noastră, precum și site-urilor de știri online apropiate de Moscova.

     În document se mai spune că, pe lângă propaganda rusă, știrile false sunt furnizate și de unii politicieni din coaliția de guvernământ, pentru a-și justifica acțiunile politice controversate, susținând că o fac din dorința de a proteja poporul de interesele companiilor multinaționale occidentale, care i-ar exploata pe românii simpli și decenți. În acest context amintim campania de dezinformare de la Antena 3 și România TV, ce, în emisiunile în care au fost prezenți Liviu Dragnea - șeful PSD, Olguța Vasilescu - Ministrul Muncii și Justiției Sociale și Eugen Teodorovici - Ministrul de Finanțe, au susținut că șefii companiilor multinaționale îi obligă pe angajați să participe la protestele din Piața Victoriei și că nu doresc să mărească salariile, în condițiile în care cele mai bune remunerații din țara noastră sunt plătite tocmai de aceste companii.

      Campania anti-UE

     Un alt aspect devoalat de cei de la East Center și Ukraine Prism este referitor la mesajele media împotriva Uniunii Europene. Conform autorilor studiului, în ultima vreme în cadrul emisiunilor realizate de posturile tv partizane politic din țara noastră sunt chemați, în calitate de invitați, anumiți specialiști și analiști politici care sus­țin că aderarea la UE a fost de fapt o eroare și că Mecanismul de Cooperare și Verificare și eforturile anticorupție întreprinse de România în ultimii ani sunt doar instrumente de intervenție străină de către puterile occidentale.

     Menționăm că la aceste păreri achiesează de multe ori și politicienii care participă la aceste emisiuni și care sus­țin că nici Comisia de la Bruxelles și nici aliații din NATO (vedeți cazul scrisorii întocmite de cei 12 ambasadori) nu trebuie să intervină în problemele interne ale României, probleme care însă afectează grav statul de drept, democrația și libera exprimare (vezi cazul intervenției violente a Jandarmeriei la mitingul din 10 august).

     În studiu se mai spune că, pentru a da un sens atacurilor, propaganda a identificat în ultimul an trei dușmani politici: președintele Klaus Iohannis, fosta șefă a DNA, Laura Codruța Kövesi și Hans Klemm, ambasadorul SUA în Româ­nia. Conform autorilor, Klaus Iohannis și Codruța Kövesi nu au fost aleși aleatoriu de posturile de propagandă, deoarece ambii susțin valorile și principiile NATO și ale UE. Ei susțin că, în această strategie de demonizare a liderilor pro-occidentali, a fost inclus și fostul comisar european pe agricultură, fostul prim-ministru Dacian Cioloș despre care cele două posturi tv mai sus amintite au susținut că este fiul nelegitim al lui George Soros.

     Studiul mai afirmă că o mare parte din dezinformare este generată de politicieni și de persoanele cu influență care, împreună cu jurnaliștii și mijloacele media ce le deservesc interesele, au folosit și au propagat strategii de dez­informare similare cu cele angajate de propaganda susținută de Kremlin. Apărând agenda lor politică, asigurarea intereselor lor, înăsprirea stării lor de putere, politicienii de stânga și-au construit mesaje populiste în care Occidentul, Soros și companiile multinaționale sunt cei care nu vor binele țării.

      Grupurile vulnerabile supuse propagandei media

     East Center și Ukraine Prism susțin că toate știrile false, care apar în media românească și care servesc în primul rând politicii Kremlinului, sunt îndreptate către trei grupuri țintă. Dezinformarea subtilă se adresează politicilor locale instabile și atacă vulnerabilitățile instituțiilor democratice.

     În document se arată: "Primul grup vulnerabil este constituit din naționaliști, indiferent că aceștia se situează la stânga sau la dreapta politică. Propaganda susține că România este o națiune specială, că aliații din vest trebuie să respecte deciziile puterii politice de la București, că este necesară o poziție independentă și dezvoltarea de relații de prietenie și comerciale cu Rusia. Hegemonia NATO și a UE sunt combătute și catalogate ca imperialiste, iar despre România se spune că nu trebuie să fie colonia sau vasalul nimănui, în ciuda conflictelor regionale și a corupției liderilor politici".

     Studiul arată că un alt grup țintă al propagandei este constituit din ultraortodocși, conform cărora disfuncționalitatea și decadența Vestului sunt evidente în comparație cu etica superioară tradițională a societății româ­nești și cu credințele religioase. În acest context amintim campania privind referendumul pentru familia tradițională pe care posturile Antena 3 și România TV au demarat-o cu mult înaintea anunțării de către guvernul Dăncilă a datei la care va avea loc acest scrutin. În campania respectivă, s-a pus accentul pe imoralitatea UE și a aliaților vestici care susțin drepturile de gen, fără a li se da posibilitatea reală de exprimare celor care susțin că toți cetățenii au drepturi și libertăți egale.

     Conform autorilor studiului, ultimul grup țintă al propagandiștilor este constituit din nostalgicii regimului comunist, majoritatea fiind persoane vârstnice, care au fost afectate de tranziția din România, care sunt marginalizați economic și social și care sunt ușor manipulați de elitele politice.

     Poate, din această cauză, conform raportului World Press Freedom Index pentru anul 2017, România ocupă locul 46 din 180 de state, cu obiecțiunea că mass-media din țara noastră este "manipulată și spionată, că este politizată excesiv, cu mecanisme de finanțare corupte, cu politici editoriale subordonate proprietarului, cu interese și infiltrarea agențiilor de informații și personalului".

     Toată această stare de lucruri a dus la "transformarea mass-media din țara noastră în instrument de propagandă politică, lucru vizibil mai ales în anii electorali".

     Acest fapt a generat statistica din Digital News Report 2018 întocmit de Reuters Institute, în care, la capitolul privind încrederea în trusturile media din țara noastră, România TV și Antena 3 ocupă ultimele două locuri - 14 și 15 - cu 5,39, respectiv 5,36 puncte, pe o scară de la 0 la 10.

     Menționăm că studiul întocmit de Reuters Institute a fost realizat pe mai multe țări situate pe toate continentele, a fost comandat de BBC, în colaborare cu Broadcasting Authority of Ireland, și a fost realizat cu ajutorul Insititutului de cercetări media din cadrul Universității din Hamburg (Germania), al Universității din Canberra (Australia), cu Roskilde University, cu Centrul de cercetări media din Finlanda, cu Centrul francez de studii privind media și cu o universitate din Spania. 
Gheorghe Iorgoveanu
 

 

.