CONFERINȚA "Viitorul pieței de capital românești" - Ediția a VI-a
BURSA 18.07.2017

Emilia Olescu
 
mărește imaginea
     * (Interviu cu Ovidiu Iliescu, directorul general al Casei Sociale a Constructorilor)
       Reporter: În primul rând, care este rolul Casei Sociale a Constructorilor?
     Ovidiu Iliescu: Casa Socială a Constructorilor (CSC) a fost înființată și își desfășoară activitatea în baza unei legi organice a statului român, Legea nr. 215/1997, asigurând o protecție socială reală salariaților din sectoarele de construcții și materiale de construcții, în perioada timpului nefavorabil.
     Organizația noastră a luat ființă prin efortul comun al partenerilor sociali din construcții (patronate - sindicate reprezentative), care, împreună cu ministerele semnatare ale notei de fundamentare a proiectului de lege privind CSC (Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și cu avizul Ministerului Justiției), au promovat (iar Parlamentul României a aprobat) Legea nr. 215/1997 privind Casa Socială a Constructorilor, încercând, astfel, să rezolve numeroasele probleme și conflicte sociale existente în activitatea de construcții și de producere a materialelor de construcții, "legea introducând sisteme noi, specifice economiei de piată, în sensul că resursele financiare vor fi administrate de comisii paritare formate între patroni și sindicate".
     Casa Socială a Constructorilor este, din anul 2007, membră a Asociației Europene a Instituțiilor Paritare de Protecție Socială (AEIP), colaborând cu instituții paritare similare din Uniunea Europeană, cum ar fi Cassa Edile Italia, cea mai apropiată ca structură și funcționare de CSC (alte exemple de case regionale din Italia avem la Roma, Milano, Venezia, Padova, Torino etc.). Entități similare străine sunt FSE - FBZ - Fond de securite d'existance des ouvriers de la construction Belgia, Soka - Bau Germania, Fundacion Laboral de la Construccion Spania etc.
     Reporter: În ce constă, concret, protecția socială acordată prin CSC?
     Ovidiu Iliescu: Protecția socială constă în plata unei indemnizații reprezentând 75% din salariul de bază brut și achitarea contribuțiilor specifice salariului către bugetele statului.
     În cei 19 ani de funcționare, organizația noastră a acordat protecție socială unui număr de 463.430 de salariați din sectoarele de activitate construcții și producerea materialelor de construcții, eliminând conflictele sociale, protejând și stabilizând forța de muncă calificată și formațiile de lucru din cele două sectoare de activitate, asigurând continuitatea lucrărilor după perioada de iarnă cu aceiași salariați, constituindu-se în "roata de rezervă" a societăților de construcții în toți acești ani, inclusiv în perioada crizei economico-financiare, fiind, în același timp, un contribuabil important la bugetul de stat și la bugetul asigurărilor sociale și la fondurile speciale.
     Reporter: Care sunt principalele surse de finanțare ale Fondului de Protecție Socială gestionat de CSC ?
     Ovidiu Iliescu: Principalele surse de finanțare pentru protecția socială, stabilite prin legea Casei Sociale a Constructorilor, se împart în două categorii:
     - Prima sursă de finanțare constă din contribuțiile membrilor CSC, respectiv a salariaților (1% din salariul de bază brut) și a societății (1,5% din valoarea producției de construcții/montaj realizate și încasate, deductibilă fiscal) conform art. 16, alin. 1, lit. a) și b) din Legea nr. 215/1997;
     - A doua sursă de finanțare a protecției sociale definită de legea mai sus menționată o reprezintă, conform art. 16, alin. (1) lit. c), "prelevarea unei cote în cuantum de 0,5% din valoarea devizului de construcții cu corespondent în devizul general al lucrării", cu caracter imperativ dat de art. 16 alin (2), care precizează că "sumele de bani prevăzute la alin. (1) se datorează de la data intrării în vigoare a prezentei legi".
     După apariția Legii nr. 215/1997, începând cu anul 1998 (iarna 1998-1999), CSC a început să funcționeze efectiv și să acorde protecție socială salariaților din sectoarele de construcții și de producere a materialelor de construcții, constituind fondurile necesare în condițiile legii.
     În anul 1998, a fost emisă HG nr. 600/1998, care introduce în Devizul General, reglementat prin HG 376/1994, cota de 0,5% aferentă CSC, la capitolul 5.2 Comisioane, cote, taxe etc., în concordanță cu prevederile Legii nr. 215/1997.
     Această prevedere înseamnă, de fapt, că, orice titular al unei autorizații de construire, unde Devizul General este piesă scrisă obligatorie, în calitate de beneficiar de investiții (investitor sau proprietar), indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate, trebuie să preleveze și să vireze către CSC, pe măsura execuției lucrărilor, cota de 0,5% aferentă.
     Începând cu HG nr. 600/1998 și continuând cu toate celelalte hotărâri de guvern apărute ulterior cu referire la Devizul General al investiției, până la ultima hotărâre de guvern, respectiv HG nr. 907/2016 care prevede la capitolul 5.2.4. cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, în aplicarea prevederilor Legii privind Casa Socială a Constructorilor, cota de 0,5% a fost menținută în concordanță cu prevederile Legii nr. 215/1997, în vigoare la această dată.
     HG nr. 907/2016, art. 2, lit. h) prevede că beneficiarul investiției este entitatea publică, persoana juridică sau fizică ce are un drept de execuție a lucrărilor de construcții potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
     Aș dori să menționez aici faptul că, de cele mai multe ori, beneficiarii de investiții care încearcă să se sutragă de la plata cotei de 0,5%, invocă neapartenența la organizația noastră, făcând abstracție că Legea CSC se referă la obligația achitării cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcții cu corespondent în devizul general de către beneficiarii de investiții, titulari ai unei autorizații de construire care are la baza obținerii ei, printre documentele obligatorii, și devizul general al lucrării, unde, conform legislației, începând cu HG nr. 600/1998 și până la HG nr. 907/2016 (în vigoare) se include în devizul general, cota aferentă CSC.
     Reporter: Beneficiarii de investiții mai invocă și alte motive pentru a se sustrage de la plata cotei de 0,5%?
     Ovidiu Iliescu: Trebuie să vă spun de la bun început că majoritatea covârșitoare a beneficiarilor de investiții din fonduri publice, proprii sau asimilate, din fonduri europene (POS, POR, fonduri de coeziune etc.) își achită obligația de plată a cotei de 0,5% către CSC, cei care crează probleme fiind o parte din investitorii privați, spre surprinderea noastră mulți din țări care au organizații similare cu CSC și care, în țara de origine, respectă legislația statului respectiv.
     De asemenea, și alți investitori privați, dezvoltatori români, caută diverse motive ca să nu achite cota de 0,5%, cotă obligatorie stabilită de o lege organică și de numeroase alte acte normative complementare.
     Printre cele mai frecvente "motive" invocate pentru a se sustrage de la plata cotei de 0,5% sunt:
     1. Faptul că Precizările comune nr. 5122/NN/1384/178/1999 ale Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Ministerului Transportului modifică și/sau completează prevederile Legii nr. 215/1997, Precizările fiind un act legislativ inferior legii Casei Sociale a Constructorilor.
     Precizările comune emise în anul 1999 sunt chiar precizări și nu modifică niciun act normativ anterior, ci lămuresc cine prelevează (datorează) cota de 0,5% conform legii nr. 215/1997, respectiv titularul investiției, care obține o autorizație de construire, adică investitorul sau propietarul indiferent de sursa de finanțare și forma de proprietate, făcând legătura și lămurind conținutul art. alin. 1, lit. c) din Legea nr. 215/1997 pentru cei care nu înțeleg sau se fac că nu înțeleg, cu rea voință, legătura dintre beneficiarul investiției - persoana juridică, autorizația de construire și devizul general cu cap. 5.2.4.(H.G. nr. 907/2016) și plata obligațiilor ce-i revin beneficiarului investiției conform actelor normative în vigoare.
     2. Faptul că cei care realizează execuția investiției nu sunt membri ai CSC.
     Plata cotei de 0,5% de către un beneficiar de investiții, indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate, este generată de existența unei autorizații de construire și de prevederile Legii nr. 215/199. Ea nu este condiționată de apartenența constructorului la CSC, deoarece legiuitorul nu a dorit să creeze o discriminare de natura împiedicării unui constructor, care este membru al CSC, de a putea participa la adjudecarea unor lucrări unde participă și firme care nu sunt membre ale CSC, opțiunea de a primi lucrarea putând fi, în majoritatea cazurilor, favorabilă firmei care nu este membră a CSC. Discriminarea este clară, din punct de vedere al costurilor, pentru beneficiarul lucrării, iar legiuitorul nu a dorit așa ceva. Ca urmare, legea se referă strict la obligația de plată a beneficiarilor de investiții, fără legătură cu executanții (sau aparteneța lor la CSC).
     3. Faptul că, prin abogarea controversatului art. 301 din legea nr. 50/1991, nu ar mai exista cadrul legal de plată a cotei de 0,5%.
     Referitor la art. 301 din legea nr. 50/1991 (abrogat), CSC a câștigat două procese pe acest subiect, cu Primăriile municipiilor Cluj-Napoca și Slobozia, iar Curtea de Conturi a României a confirmat faptul că art. 301 nu este relevant. Ca urmare, temeiul juridic al prelevării/plății cotei de 0,5% a fost și a rămas tot timpul Legea nr. 215/1997, așa cum reiese și din Hotărârea Civilă nr. 330/ 2017 a Curții de Apel București, pronunțată în Dosarul nr.12214/3/2015, unde, la paginile 5-8, instanța a făcut o analiză extrem de pertinentă a cadrului legal care reglementează plata cotei de 0,5% - a se vedea cadrul legal pe site-ul CSC. (N.r. art. 30, indice 1 din Legea 50/1991 prevedea: "Investitorii sau proprietarii au obligația de a vira Casei Sociale a Constructorilor o cotă în cuantum de 0,5% din valoarea devizului de construcții, cu corespondent în devizul general al obiectivului de investiții sau al lucrării de intervenții, după caz, întocmit în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în toate situațiile în care se solicită emiterea autorizației de construire, indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate asupra imobilelor - teren și/sau construcții -, cu excepția lucrărilor la construcțiile de locuințe individuale care nu se realizează de către dezvoltatori imobiliari". Acesta a fost abrogat).
     4. Faptul că, prin introducerea în Legea 50/1991 a art. 471,se consideră abrogate expres în mod indirect toate prevederile contrare (decurgând din abrogarea art. 301 din OUG 214/2008 care modifica legea nr. 50/1991).
     La fel ca la punctul 3, răspunsul la această falsă afirmație, de care doresc să se folosească unii investitori pentru a se sustrage de la plata cotei de 0,5%, a fost foarte bine conturat de documentele sus menționate, care se găsesc pentru consultare pe site-ul CSC, la secțiunea Cadrul Legal.
     Mai mult decât atât, după apariția Legii nr. 61/2009 care a abrogat art. 301 din OUG 214/2008, au apărut o serie de alte acte normative. Conform OUG nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, (art.33) și OUG nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanțare prin credite bancare cu garanție guvernamentală (art.18), "prin exceptare de la prevederile legale în vigoare", lucrările de intervenție prevăzute în textul acestora sunt scutite de la virarea cotei de 0,5% către CSC.
     De asemenea, Legea nr. 153/2011 privind măsuri de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor prevede, la art. 35 (1), că, pentru lucrările de intervenție prevazute în prezenta lege, prin derogare de la prevederile legale în vigoare, deținătorii notificați beneficiază de următoarele facilități: scutirea de la virarea cotei de 0,7% și a cotei de 0,1%, după caz, către Inspectoratul de Stat în Construcții, precum și a cotei de 0,5% către Casa Socială a Constructorului, din cheltuielile cu lucrările de intervenție.
     Toate aceste acte normative în vigoare, precum și legislația specifică derulării investițiilor finanțate din fonduri europene, care include în categoria cheltuielilor eligibile și cota de 0,5% datorată CSC, nu fac decât să confirme, o dată în plus, existenta unui cadru legislativ în vigoare, având la bază prevederile Legii nr. 215/1997 art. 16, alin. 1, lit. c) și alin. 2, care trebuie să asigure, așa cum legiuitorul a stabilit, una din sursele de finanțare a protecției sociale a salariaților din construcții și materiale de construcții pe perioada timpului nefavorabil.

     Reporter: În acest context, cum comentați faptul că unii beneficiari de investiții, mai ales privați, încearcă să se sustragă de la plata cotei de 0,5% și care sunt consecințele ce decurg din această situație?
     Ovidiu Iliescu: Este evident faptul că aici este vorba de costuri pe care toți beneficiarii de investiții trebuie să și le asume conform prevederilor unei legi organice a statului român. Tendința unora este de a căuta o formă prin care să evite aceste costuri, respectiv plata cotei de 0,5% către CSC, uitând că este vorba de o lege și că, indiferent că CSC este adminstrată în sistem privat de patronatele și sindicatele reprezentative din construcții, sistemul de protecție socială prin CSC a fost stabilit de legiuitor, care a pus la dispoziția organizației noastre, prin lege, instrumentele de constituire și gestionare a Fondului de Protecție Socială, incluzând, printre altele, ca sursă de finanțare, prelevarea cotei de 0,5% din valoarea lucrărilor de construcții-montaj (C+M) realizate în baza unei autorizații de construire.
     Reporter: Care sunt repercusiunile neplății acestei taxe?
     Ovidiu Iliescu: Ceea ce trebuie arătat este faptul că, prin neplata cotei de 0,5% de către unii beneficiari de investiții, se încalcă prevederile unei legi a statului român, este impiedicată organizația noastră să-și exercite obiectul de activitate definit de Legea nr. 215/1997, respectiv protecția unei categorii defavorizate de salariați, nu pot adera la CSC o serie de societăți de construcții care execută lucrări pentru beneficiari de investiții care nu achită cota de 0,5%, împiedicând, astfel, sute, mii de salariați să beneficieze de o protecție socială reală.
     De asemenea, neplata cotei duce la creșterea numărului salariaților ce pot fi trimiși în șomaj pe perioada timpului nefavorabil, cu consecințe directe asupra Fondului de Șomaj, dar și asupra bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale și fondurilor speciale care sunt lipsite de contribuții importante prin neplata cotei de 0,5% și netrimiterea în protecție socială a unui număr semnificativ de salariați.
     Cu toate acestea, având în vedere și câștigarea de către CSC a două procese pe speța cadrului legal de plată a cotei de 0,5%, avem încredere în puterea legii și a discernamântului factorilor de decizie ale acelor entități care încă nu achită cota legală de 0,5%, sperând în rezolvarea pe cale amiabilă a unor neînțelegeri legislative, dar și în sprijinul pe care organele abilitate ale statului îl pot oferi organizației noastre.
     Reporter: Cine poate fi membru al CSC?
     Ovidiu Iliescu: Membri ai CSC pot fi numai societăți de construcții și de producție a materialelor de construcții, așa cum prevede codul CAEN și anexele 1 și 2 la Statutul CSC.
     Beneficiarii de investiții, persoane juridice, titulari ai autorizației de construire, nu trebuie și nu pot să fie membri ai CSC decât dacă execută și lucrări de construcții și dacă dețin codul specific CAEN pentru aceste activități, desfășurate la nivelul persoanei juridice respective.
     Reporter: Care sunt proiectele CSC ?
     Ovidiu Iliescu: Atragerea de noi membri și fidelizarea celor actuali este unul din obiectivele noastre permanente în dezvoltarea organizației.
     De asemenea, avem în vedere atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea teritorială a CSC, pentru dezvoltarea organizațională și pentru pregătirea unor modificări la Legea nr. 215/1997, a cărei modernizare se impune după 19 ani de funcționare, prin întărirea și lărgirea cadrului ei de aplicare, prin adaptarea la cerințele și atingerea unui stadiu de dezvoltare superior, la nivelul organizațiilor similare din UE și, nu însă ca un ultim obiectiv, crearea unui sistem de pensii ocupaționale pentru salariații din construcții.
     Reporter: Mulțumesc! 

     * Motivarea sentinței din cazul deschis împotriva CSC de autoritățile din Slobozia
     Unul din procesele din justiție în care CSC a avut câștig de cauză legat de colectarea cotei de 0,5% este cel în care Unitatea Administrativ Teritorială a Municipiului Slobozia a chemat Casa Socială a Constructorilor în instanță solicitând returnarea sumelor achitate după abrogarea articolului 30, alin. 1, din OUG 214/2008.
     Printre altele, motivarea instanței subliniază: "Legiuitorul a prevăzut măsurile pe care Casa Socială a Constructorilor le poate lua în sensul scopului reglementat prin dispozițiile art. 3 din Legea nr. 215/1997, dispunând, prin art. 12, faptul că «salariații cu contract individual de muncă din activitatea de construcții și de producere a materialelor de construcții beneficiază pe perioada întreruperii activității de o indemnizație reprezentând o sumă impozabilă, al cărei cuantum lunar este egal cu 75% din media pe ultimele 3 luni a salariului de bază brut».
     Raportat la scopul înființării Casei Sociale a Constructorilor și la măsurile strict reglementate de către legiuitor pe care apelanta le poate aduce la îndeplinire, legiuitorul a stabilit prin dispozițiile art. 16 din Legea nr. 215/1997 și modalitățile de constituire a fondului, subliniind încă odată faptul că fondul Casei Sociale a Constructorilor este exclusiv destinat aducerii la îndeplinire a măsurii sociale de asigurare a unei indemnizații in cuantum de 75% din media pe ultimele 3 luni a salariului de bază brut.
     În acest sens, dispozițiile art. 16 art. (1) din Legea nr. 215/1997 dispun dincolo de orice echivoc faptul că «fondul necesar pentru plata indemnizației prevăzute la art. 12 alin. (1) se constituie [...]», la litera C), din textul de lege anterior citat menționându-se ca sursă a constituirii fondului și prelevarea cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcții.
     Adoptarea unei soluții contrare, de natură să nege obligația de a achita cota de 0,5% - în temeiul dispozițiilor art. 16 din Legea nr. 215/1997, ar echivala cu o încălcare a voinței legiuitorului de constituire și funcționare a unei organizații independente care să asigure protecția sociala a salariaților din sectorul construcții.
     Adoptarea unei atare soluții contrare, de natură să nege obligația de a achita cota de 0,5%, ar conduce, practic, la imposibilitatea constituirii fondului necesar implementării măsurilor sociale expres reglementate de legiuitor prin dispozițiile art. 12 din Legea nr.21 5/1997.
     Temeiul obligației de a plăti cota de 0,5% izvorăște din dispozițiile art. 16 ale Legii nr. 215/1997 și nicidecum din dispozițiile Legii nr. 50/1991. Oricum nu se poate aprecia că prin dispozițiile Legii nr. 50/1991, lege generală ce reglementează o cu totul altă materie decât dispozițiile actului normativ de înființare a Casei Sociale a Constructorilor, s-ar putea realiza o abrogare implicită a dispozițiilor unei legi speciale, astfel cum este Legea nr. 215/1997.
     Temeiul obligației de plată a cotei de 0,5% îl reprezintă și a fost reprezentat întotdeauna de către dispozițiile art. 16 din Legea nr. 215/1997, act normativ prin care a fost înființată Casa Socială a Constructorilor.
     Cele anterior menționate sunt clarificate chiar prin Precizarea nr. 5122/1999, publicată în Monitorul Oficial nr. 337 din 15 iulie 1999, potrivit căreia plata cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcții, cu corespondent în devizul general al lucrării, revine în sarcina investitorilor sau proprietarilor, indiferent de sursa de finanțare și de forma de proprietate. (...)
     Cele anterior menționate sunt confirmate chiar și prin modalitatea în care legiuitorul s-a raportat la dispozițiile art. 16 din Legea nr. 215/1997 cu ocazia reglementării altor acte normative, atât anterior, cât și ulterior modificărilor operate din perioada 2008 - 2009 asupra Legii nr. 50/1991, legiuitorul în repetate rânduri făcând trimitere în alte acte normative la obligația de plată a cotei de 0,5% astfel cum aceasta a fost instituită prin dispozițiile Legii nr. 215/1997. (...)
     În condițiile în care, ulterior modificărilor legislative operate în perioada 2008 - 2009 asupra Legii nr. 50/1991, sunt cel puțin 8 (opt) alte acte normative care în continuare fac referire la obligația de plată sau exceptarea de la plata cotei de 0,5%, astfel cum aceasta a fost reglementată prin dispozițiile Legii nr. 215/1997, în mod evident nu se poate susține faptul că, urmare modificărilor legislative asupra Legii nr. 50/1991 din perioada 2008 - 2009, această cotă ar fi fost abrogată. (...)
     Prin urmare, față de toate cele expuse anterior, rezultă dincolo de orice dubiu faptul că temeiul legal al obligației de a achita cota de 0,5% este reprezentat de dispozițiile Legii nr. 215/1997, dispoziții ce, de la data intrării în vigoare și până în prezent, nu au suferit nici o modificare, completare sau abrogare".
     
     Interviu preluat din revista
     "BURSA CONSTRUCȚIILOR"

 

Citește noutăți și tendințe din domeniu în Revista BURSA Construcțiilor
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
Aceeasi sectiune (Companii Afaceri)
PROIECT EDITORIAL SUSȚINUT DE APA NOVA:
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
26.09.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au urmat un curs mixt ieri, după ce, în alegerile de duminică, cancelarul german Angela Merkel a câștigat cel de-al patrulea mandat în fruntea țării, însă și-a redus majoritatea...  detalii
26.09.2017
BVB
     * Titlurile FP, cele mai lichide
       Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în ședința de tranzacționare de ieri, o lichiditate de 83,83 milioane de lei (18,23 milioane de euro), în contextul în care opt...  detalii
25.09.2017
BVB
     * Acțiunile "Fondul Proprietatea" au scăzut cu 1,41%
       Ședința de tranzacționare de vineri a ieșit în evidență prin scăderea tuturor indicilor Bursei de Valori București (BVB), BET coborând cu 0,48%, aceasta fiind cea de-a șaptea ședință consecutivă în...  detalii
25.09.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele europene au urmat un curs mixt vineri, în urma unui discurs al premierului britanic Theresa May privind ieșirea țării sale din UE.  detalii
22.09.2017
BVB
     * Piața, dominată de raportarea tranzacției prin care FP a vândut 2,56% din SNP și de listarea obligațiunilor IIB
     * "SIF Banat-Crișana" și-a răscumpărat aproape 540.000 din acțiuni,...  detalii
22.09.2017
BURSELE DIN LUME
     Bursele europene au urmat un curs pozitiv ieri, sectorul bancar fiind în ascensiune după ce Federal Reserve (Fed) din SUA a indicat, în ziua precedentă, că va continua să majoreze costul...  detalii
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 25 septembrie 2017
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
3,0783
2,3502
3,1374
3,9747
0,1766
0,6178
0,2188
4,5965
5,2337
1,4807
3,4515
0,2175
0,4942
1,0767
0,0675
0,4818
1,0992
3,8670
0,2914
1,2374
0,5840
0,0595
0,3417
0,2173
2,8148
0,0385
0,1467
1,0528
0,6142
0,1168
161,0893
5,4848
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
25.09.2017
FINANCE MINISTRY LAYS GROUNDWORK FOR BUYING GOVERNMENT BONDS DIRECTLY THROUGH THE TREASURY
     The Ministry of Public Finance (MFP) has created the legal framework which will allow it to sell government bonds to the population directly through the State Treasury and intends to use that...  details
21.09.2017
ANDRE CAPPON, CBM GROUP:
     Andre Cappon, the president of the CBM, Inc. group of New York, comes with a different perspective on the future development of the Bucharest Stock Exchange than that of the current management of...  details
19.09.2017
     * Anghel continues to act illegally and puts Sobolewski on the list, even though he didn't submit his candidacy
       Three candidates have been included in the race for the CEO seat of the Bucharest Stoch Exchange (BVB), during the internal selection process initiated by the Board of Directors, namely, Paul...  details
13.09.2017
PSD LEADERS HAVE APPROVED THE CREATION OF A COMMISSION TO INVESTIGATE THE ANRE
     * Elections at the ANRE this autumn
       Social Democrat leaders have approved the request of PM Mihai Tudose to set up an investigation commission which would audit the activity of the National Authority for the Regulation of the Energy...  details
12.09.2017
THE MISSION OF BSE PRESIDENT LUCIAN ANGHEL
     * The press release about the results of the BSE has omitted mentioning the IPO of Nuclearelectrica
     * Even though it quotes PwC, the data posted by the BSE differs from that of the consulting firm
       In a promotional campaign that isn't justified by reality in any way, the Bucharest Stock Exchange (BVB) is being maneuvered by its president Lucian Anghel into posting wacky press releases...  details
11.09.2017
THE CONTRACT INCLUDES A NON-COMPETE CLAUSE
     Even though the Bucharest Stock Exchange has announced it is looking for a CEO, it is likely that Ludwik Sobolewski will remain on the payroll of the BSE for two more years, because his contract...  details
11.09.2017
FINANCE MINISTRY ONCE AGAIN CONFIRMS WHAT BURSA HAS REPORTED BEFORE:
     Hundreds of millions of Euros have gone from our banks to tax havens, Minister of Public Finance Ionuț Mișa states, in an interview with a financial newspaper. The official thus confirms what BURSA...  details
07.09.2017
     * "I hope that the government won't use the new fiscal regime of royalties as an intimidation tool against hydrocarbon producers"
     * Interview with PNL Lucian Bode, former minister of the economy
       Reporter: What is your opinion on the decision of the authorities to once again change the Energy Strategy?
     Lucian Bode: To me, the unreliability of the current government is...  details
05.09.2017
THE ONLY CANDIDATE FOR THE BOARD OF THE EXCHANGE, IN THE GENERAL SHAREHOLDER MEETING OF SEPTEMBER 14TH
     * Mr. Hanga hopes for a constructive approach and aimed at the future, and at the development of the BSE
       Radu Hanga, senior advisor for the Board of Directors of Banca Transilvania, is the only candidate proposed to fill out the Board of the Bucharest Stock Exchange, after the death of Cristian Micu,...  details
05.09.2017
ENERGY MINISTRY WANTS TO UPDATE THE ENERGY STRATEGY, BY MID-OCTOBER
     * State secretary Andrei Maioreanu: "The updating of the Strategy was necessary, because the existing draft was predominantly focused on the objectives expressed by the EU and less on the objectives of the Romanian energy system"
     * Ion Lungu: "Each government devises a new strategy"
       The amendment of the Energy Strategy in one month is a bad joke, says Jack Cutișteanu, CEO of Petprod, reacting to the announcement made by the representatives of the Ministry of Energy, according...  details
30.08.2017
ISAR, ABOUT THE CONSTANT INCREASE OF THE EURO:
     * Senator Daniel Zamfir wants to call Mugur Isărescu in for hearings, next week
     * Isar: "The opening of the parliamentary session involves multiple negotiations"
     * The leu has weakened to 4.5985 lei against the Euro
       The leu yesterday weakened again, reaching the level of 4.5985 lei against the Euro, after on Monday it was quoted at 4.5958 lei.  details
29.08.2017
     * Dochia: "The pension fund management firms will close down on their own if the fee gets eliminated"
     * Aurelian Dochia: "The government's communication is a permanent blunder, and the result is that nobody is interested anymore in what the authorities are saying"
     * PFP: "The current government, starting with its own prime-minister, is characterized by a ferocious economic illiteracy"
       The 2nd pension pillar continues to be the focus of politicians, who come out with conflicting statements on the matter. After last week, PM Mihai Tudose and deputy prime-minister Marcel have...  details
25.08.2017
THE BSE CRISIS
     The embarrassing situation generated at the Bucharest Stock Exchange (BSE) by its former CEO Ludwik Sobolewski, who, with the complicity of BSE president Lucian Anghel, has tried, against the will...  details
24.08.2017
IF THE CONTRIBUTION IS REDUCED
     * "If the state pension system is the only one that gets kept, eventually the state may be unable to pay the pensions", says Dochia
       The 2nd pension pillar is once again grabs the attention of the public, after information from sources surfaced yesterday that the Ministry of Public Finances intends to cut by half the...  details
23.08.2017
     Ludwik Sobolewski announced, on Monday night, that he has decided not to exercise his mandate as CEO of the Bucharest Stock Exchange, "even though he could", invoking an alleged difference...  details
.