Conferința BURSA - Dezvoltarea Romaniei 2018
Dosare
înapoi la dosare
 Armaghedon Armaghedon
13.02.2003 -  Functia Publica (II) 

     Este grav ca fenomenele negative din societatea romaneasca au inceput sa fie anuntate, sintetizate, radiografiate in cadrul unor rapoarte anonime intitulate inspirat "ARMAGEDON". Pastrand acest titlu deja consacrat, Raportul "FUNCTIA PUBLICA" va continua sa apara sub semnatura, fiind astfel asumat public de autorul sau.
     Administratia publica romaneasca traverseaza o criza fara precedent, gestionarea acesteia presupunand stabilirea cauzelor si gasirea unor solutii de eliminare sau diminuare a acestor cauze. Administratia nu mai reuseste sa realizeze functia de asigurare a echilibrelor economice fiind incapabila sa mentina ordinea legala economica.
     Este momentul ca problematica deosebit de complexa a crizei administrative din Romania sa faca obiectul dezbaterii publice. Mass-media are inca o data un rol esential in declansarea acestei dezbateri publice, invitand sau provocand politicienii, specialistii in stiinte adminitrative, tehnocratii, societatea civila sa dezbata o problema cruciala a statului roman: CRIZA ADMINISTRATIEI.
     PARTIDUL-STAT se supraordoneaza inca administratiei publice asa cum se manifesta si PCR-ul in statul totalitar. PSD-ul continua cu succes traditia PARTIDULUI-MATCA, PARTIDUL COMUNIST ROMAN. Intreaga activitate a administratiei romanesti are drept obiectiv realizarea vointei politice a PARTIDULUI UNIC. Reprezentantii PSD in conducerea aparatului administrativ si in Parlamentului Romaniei au uitat ca sunt mai intai, conform Constitutiei inca neabrogata de actualul guvern, in serviciul poporului si mai apoi a partidului din care provin. PSD isi trasforma rapid "alesii" si "numitii" in diverse functii publice sau demnitati publice in "activisti ai partidului", iar structurile administratiei publice centrale si locale devin rapid "ORGANE DE PARTID" centrale sau locale. Sediul Parlamentului si al Guvernului Romaniei s-au transformat in sedii ale organelor centrale de partid, iar prefecturile in "JUDETENE ALE PARTIDULUI-STAT".
     Retele de interese politice combinate cu cele sindicale si administrative greveaza asupra bunei functionari a administratiei. Ignorarea necesitatii separarii politicului de administratie si de sindicate genereaza o tendinta accentuata de politizare a administratiei si a sindicatelor ca o consecinta a unei politici de personal clientelare ce determina scaderea dramatica a stabilitatii si profesionalismului functionarilor publici si ca urmare actul de administratie este tot mai lipsit de calitate, defectuos, chiar nociv.
     Ultima piedica in calea desavarsirii pesedizarii administratiei publice romanesti il reprezinta LEGEA NR. 188/1999 privind STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI. Cabinetul ADRIAN NASTASE face eforturi sustinute pentru a dinamita fundamentul juridic al corpului functionarilor publici. In catacombele PARTIDULUI-ADMINISTRATIE se lucreaza la NOUL STATUT AL FUNCTIONARILOR PUBLICI, adaptat intereselor clientelei de partid care pune stapanire pe functia publica si formeaza CORPUL FUNCTIONARILOR PUBLICI PESEDIZATI. Ultima gaselnita a PREMIERULUI-PATRON este formarea CORPULUI INALTILOR FUNCTIONARI PUBLICI, pretextul ideal pentru abrogarea Statutului functionarilor publici. Prof.univ.dr. ALEXANDRU ATHANASIU, presedintele Consiliului National PSD, isi exprima in calitate de jurist opinia referitoare la aceasta idee aberanta a Guvernului PSD (ANEXA 1), specialistul in drept contrazicandu-l pe politicianul PSD.
     Procesul de integrare europeana presupune si pregatirea administratiei publice pentru aderarea la SPATIUL ADMINISTRATIV EUROPEAN, spatiu caracterizat de fiabilitatea administratiei, implementarea eficienta a politicilor si dezvoltarea economica.
     Valorile institutionale de baza la nivel european (functionalitate, transparenta, predictibilitate, responsabilitate, adaptabilitate, eficienta, subsidiaritate) trebuie implementate si in cadrul administratiei publice din Romania la toate nivelele si trebuie protejate de catre autoritatile publice abilitate de legislatia in vigoare sa monitorizeze si sa controleze acest proces de adaptare la exigentele SPATIULUI ADMINISTRATIV EUROPEAN.
     Prima parte a Raportului "FUNCTIA PUBLICA" invinovatea cativa manageri ai administratiei publice care contribuie deliberat la perpetuarea haosului in administratia publica, in general si in corpul functionarilor publici, in special. Tovarasii OCTAV COZMANCA si VERGINIA VEDINAS avand roluri principale negative in aceasta drama a functiei publice romanesti. In cele ce vor urma, vor fi subliniate o serie de puncte de vedere exprimate de acestia in calitate de "tehnocrati", opinii contrazise ulterior in activitatea acestora de "demnitari" ai Romaniei. Acestora li se adauga si IOAN ALEXANDRU, profesor universitar si secretar de stat la Ministerul Justitiei, un minister tot mai indepartat de principiile statului de drept intr-o tara unde justitia este tot mai pregnant o anexa a clasei politice aflate la putere.
     "Administratia publica romaneasca a ajuns in unele sectoare incontrolabila, iar nivelul politic nu stie ce decizii sa ia pentru ca nu asculta si nu il intereseaza altceva decat certurile fratricide sau alte probleme de imagine. Exista o lipsa de cultura politica in luarea deciziilor. Si mai exista asa-numita "coruptie psihologica" din dorinta de a-ti pastra puterea cu orice pret, esti absolut opac, inchis si refuzi sa-ti schimbi modul de a munci, de a lua decizii." - Aurel Ciobanu Dordea - fostul negociator-sef al Romaniei
     "Ineficienta structurilor politice a generat ineficienta administratiei care la randul ei a determinat ineficienta economiei si dezordinea sociala. O cauza majora a stagnarii o constituie criza administratiei.(...)
     Administratia publica a regresat datorita doctrinarilor care fac politica si practicienilor ce elaboreaza doctrina. Din absenta comunicarii a rezultat un sistem de pregatire si formare a functionarilor publici autarhic sau mai degraba un nonsistem, deoarece s-a instalat o separare intre lumea universitara care are expertiza si informatia si cea a practicienilor. In acest fel perfectionarea functionarului public devine o problema interna a practicienilor si risca sa ramana din punct de vedere al calitatii la nivelul practicii actuale(...)
     (...)Lucrurile nu merg pentru ca nu functioneaza administratia, adica acel mecanism menit sa organizeze si sa asigure executarea deciziei politice.
     (...)Daca s-ar alinia salarizarea functionarilor publici la conditiile economiei de piata, la principiul cererii si ofertei, nu ar mai putea fi pusa o conditie dura legata de etica functionarilor publici si care sa-i indeparteze de tentatia coruptiei, de exemplu.
     Statul care este capabil sa organizeze o dezbatere politica pe tema administratiei este un stat care da dovada de maturitate.
     Un stat care crede in valorile democratiei se preocupa in mod special de o gestiune eficace a afacerilor publice. Statul poate sa distruga prin administratie fundamentele unei societati nedrepte si tot prin administratie poate sa influenteze aparitia unei noi societati democratice.
     Statul care este obligat sa accepte doar sub presiunea presei si a opiniei publice aceasta dezbatere asupra administratiei este dimpotriva un stat care nu a ajuns la maturitate. (...)Un asemenea stat crede intr-un viitor norocos, dar la intamplare si spera ca in viitor se vor realiza toate problemele." - Prof. IOAN ALEXANDRU - secretar de stat la Ministerul Justitiei in Cabinetul Nastase - lucrarea "Criza administratiei", editura All Beck, 2001
     "Prin stabilitate in functie se intelege situatia juridica a functionarului public de a nu putea fi transferat, inlocuit, sanctionat, destituit sau eliberat din functie decat in cazurile si cu respectarea intocmai a conditiilor si formelor stabilite de lege." - jurist OCTAV COZMANCA, ministrul administratiei publice in Cabinetul Nastase - lucrarea "Legea administratiei publice locale - explicatii teoretice si practice", editura Lumina Lex, 1996
     " - fara a-I contesta importanta in contextul actual - nu credem ca reprezinta un scop in sine, care sa fie prevazut intr-un text de lege, cu atat mai mult sa fie reglementat ca prim criteriu al salarizarii functionarilor publici.
     O administratie moderna presupune o administratie infaptuita de competente profesionale deosebite, de "elite", in care sa nu-si mai afle locul racilele coruptiei, birocratismului, nepotismului sau altor fenomene negative. Or acest lucru presupune crearea premiselor necesare eliminarii lor, care nu pot consta in nici un caz sau, oricum, nu in primul rand, in economii realizate la fondurile alocate pentru salariile personalului. Este fara dubiu faptul ca o administratie eficienta este in primul rand o administratie infaptuita de oameni bine platiti, motivati, apti sa acorde activitatii profesionale toate potentele de care dispun astfel incat rezultatele sa fie corespunzatoare eforturilor si cerintelor sociale.
     Cu privire la faptul ca "functionarii publici competenti trebuie motivati si recompensati in mod corespunzator", se impun cateva precizari.
     Referirea la "functionarii publici competenti" este neinspirata pentru ca lasa loc concluziei ca REGULA o reprezinta functionarii publici necompetenti sau mediocri, a caror salarizare nu trebuie sa preocupe organul legiuitor, iar EXCEPTIA o reprezinta anumiti functionari competenti, singurii de care trebuie sa fie preocupata administratia in a-I motiva si recompensa. Nu vedem logica si utilitatea unei asemenea conceptii, iar in practica ea poate atrage serioase efecte negative.
     In al doilea rand, se promoveaza o conceptie discriminatorie si demoralizanta, pentru ca se porneste de la ideea ca administratia este infaptuita de mediocritati care trebuie platite ca atare, pe de o parte, iar, pe de alta parte, chiar functionarii care, prin forta lucrurilor, se incadreaza in aceasta categorie, nu vor face nici un effort sa-si depaseasca starea profesionala precara si sa devina eficienti." - conf. univ. dr. VERGINIA VEDINAS, presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in lucrarea "Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici comentata", Edit. Lumina Lex, 2000. (ANEXE 2 & 3)
     OCTAV COZMANCA, IOAN ALEXANDRU, VERGINIA VEDINAS, ANTONIE IORGOVAN sunt cu totii membri ai Institutului de Stiinte Adminstrative al Romaniei "PAUL NEGULESCU", un institut care ar trebui sa contribuie la solutionarea crizei profunde prin care trece administratia publica romaneasca. Din pacate pentru statul de drept si democratia romaneasca demnitarii sus numiti inteleg sa se compromita profesional, fiind promotorii tranformarii administratiei publice intr-o MOSIE DE PARTID, arbitrariul, ilegalitatea, coruptia, nepotismul, incompetenta fiind caracteristicile politicilor promovate de PARTIDUL-STAT.
     In Partea a 3-a a RAPORTULUI "FUNCTIA PUBLICA", va fi realizata o analiza complexa a actelor normative elaborate si aprobate de PUTEREA PSD in 2001, analiza ce va demonstra ca guvernantii isi incalca grosolan PROPRIUL PROGRAM DE GUVERNARE si compromit sansele Romaniei de integrare euro-atlantica.
     OCTAV COZMANCA ca MINISTRU AL ADMINISTRATIEI PUBLICE reprezinta dovada cea mai concludenta a indepartarii statului romana de principiile statului de drept, demiterea acestui exponent al TOTALITARISMULUI COMUNIST fiind un semnal pozitiv trimis DEMOCRATIILOR AUTENTICE.
     Cetatenii Romaniei carora le este teama sa isi exprime opinia privind haosul din administratia publica, care au fost victime ale campaniei agresive de reinstaurare a totalitarismului, carora li s-au incalcat drepturi garantate de legislatia in vigoare, care mai cred in democratie, sunt invitati sa se adreseze FEDERATIEI NATIONALE SINDICALE A FUNCTIONARILOR PUBLICI, afiliata la CNS CARTEL ALFA.
     Anexa 1
     Anexa 2
     Anexa 3
     Bogdan DRAGHICI
     Presedintele Federatiei Nationale Sindicale a Functionarilor Publici
     Presedintele Asociatiei Academice de Administratie Publica "EUROPA"
     Membru al Institutului de Stiinte Administrative al Romaniei "Paul Negulescu"
     Consilier in cadrul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
     Armagedon - II - Anexa 1
     Punctul de vedere al prof. Alexandru Athanasiu, presedintele Consiliului National al PSD privind formarea CORPULUI INALTILOR FUNCTIONARI PUBLICI
     anutata de premierul Adrian Nastase, presedintele PSD - 18 ianuarie 2002-
     Bogdan Draghici: "Se vehiculeaza tot mai mult ideea formarii unui corp de inalti functionari publici. Ce parere aveti?"
     Alexandru Athanasiu: "Asta e un mod tipic romanesc ca tot ce gresesti sa carpesti. Nu exista inalt sau scund, gras sau slab in materia functionarilor publici. Sunt functionari publici sau nu. Ce e aia "inalt functionar public"? Inaltimea e data de avansarea in ierarhia claselor si gradelor. O asemenea distinctie semantica: inalt si mediocru sau modest sau obisnuit sau ordinar, functionar public ordinar este exact ca atunci cand auzim "simplu cetatean". O tampenie. Cetatenii sunt la fel. Nu exista cetateni simpli, complecsi, complicati, ascetici, voiosi, turbati. Toti sunt cetateni si atat.
     In momentul in care in drept punem o terminologie distincta inseamna ca terminologia se traduce si intr-un corpus de drepturi si obligatii. Ce ar insemna asta? Sa poarte cravata? Femeile sa poarte rochie peste genunchi? Sa aiba unghiile facute?
     Daca distingi trebuie sa atasezi si un regim juridic distinct. Mi se pare o vorba in vant: INALT. De ce inalt? Nu mai poate fi schimbat pentru ca nu poate iesi pe usa biroului?
     Cred ca e vorba de o gluma juridica. Adica astia inalti au un alt regim juridic decat regimul de drept comun. Daca nu au regimul de drept comun se creeaza o discriminare neconstitutionala. Nu pot sa aiba regim diferit in cadrul aceluiasi corp functionaresc.
     Se face o mare greseala."
     Primul ministru Adrian Nastase a anutat iminenta constituire a corpului inaltilor functionari publici, o masura de reforma a functiei publice, corp ce ar urma sa grupeze functionari publici cu functii de conducere. Se incearca de fapt modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, deoarece incomodeaza foarte mult eforturile Cabinetului Nastase de finalizare a pesedizarii corpului functionarilor publici.
     ...............
     Armagedon - II - Anexa 2
     DOSAR NR. 1247/2001
     Curtea de Apel Bucuresti Sectia Contencios Administrativ
     Sentinta civila nr. 1645
     Sedinta publica de la 3 decembrie 2001
     Curtea compusa din:
     PRESEDINTE: CARMEN FRUMUSELU
     GREFIER: ELENA LAVRIC
     Pe rol fiind pronuntarea asupra actiunii civile formulata de reclamantul COMANITA ADRIAN in contradictoriu cu parata AGENTIA DOMENIILOR STATULUI.
     Dezbaterile in fond au avut loc in sedinta publica din 26 noiembrie 2001, fiind consemnate in incheierea de la acea data, ce face parte integranta din prezenta hotarare, cand instanta, pentru a da posibilitate partilor sa depuna concluzii scrise, a amanat pronuntarea la 3 decembrie 2001, cand a pronuntat urmatoarea hotarare:
     CURTEA
     Prin actiunea inregistrata la 21.05.2001, reaclamantul COMANITA ADRIAN a chemat in judecata Agentia Domeniilor Statului, solicitand anularea Deciziei nr. 201 din 11.05.2001 prin care s-a dispus eliberarea sa din functia de sef birou Inspectii control general; reintegrarea sa in functia detinuta anterior; obligarea la plata drepturilor banesti aferente perioadei de la eliberarea din functie pana la reintegrarea efectiva; plata daunelor morale pentru afectarea carierei de functionar public.
     In motivarea actiunii, reclamantul arata ca incetarea raporturilor sale de munca cu parata s-a facut in baza art. 92 lit. d) din Legea nr. 188/1999, fara ca in realitate sa fi avut loc o reorganizare a institutiei.
     Alaturat actiunii s-au depus in copie: decizia nr. 201/11.05.2001, anuntul Agentiei Domeniilor Statului din cotidianul Romania Libera din 04.05.2001, Hotararea C.A. al A.D.S. din 19.04.2001, organigrama A.D.S, decizii de numire in functie a altor persoane.
     Parata AGENTIA DOMENIILOR STATULUI (ADS) a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii ca netemeinica si nelegala, cu motivarea ca eliberarea din functie a reclamantului a avut loc ca urmare a reorganizarii institutiei prin Ordinul Ministrului Agriculturii nr. 165/2001 si ca urmare a Legii nr. 216/2001 privind bugetul de stat pe anul 2001; se precizeaza ca a avut loc o reducere de personal de 30%.
     Analizand actele dosarului, instanta retine in fapt ca reclamantul a fost eliberat din functia de sef birou al compartimentului de control, invocandu-se desfiintarea postului ca urmare a reorganizarii institutiei.
     Parata Agentia Domeniilor Statului nu a facut dovada desfiintarii postului ocupat de reclamant, din actele dosarului rezultand ca, desi prin H.C.A. nr. 5/19.04.2001 s-a luat decizia reducerii personalului cu 30% (fara a se stabili posturile si criteriile acestei reduceri), in perioada imediat urmatoare s-au facut angajari inclusiv la compartimentul in care lucra reclamantul; totodata, prin Decizia nr. 166/09.05.2001 s-a hotarat scoaterea la concurs a unor posturi, iar in prezent numarul angajarilor din A.D.S. este tot de 150, ca si anterior pretinsei reorganizari (in acest sens sunt raspunsurile paratei la interogatoriul propus de reclamant).
     In drept, instanta apreciaza ca temeiul invocat de parata (art. 92 lit. d din Legea nr. 188/1999) nu a fost indeplinit in speta, neavand loc o reorganizare a institutiei, ci o inlocuire a unor functionari cu altii.
     In consecinta, actiunea urmeaza a fi admisa in parte, in sensul anularii deciziei nr. 201/11.05.2001 si reintegrarii reclamantului in functia detinuta anterior, cu obligarea paratei la plata drepturilor salariale, aferente perioadei de la eliberarea din functie pana la reintegrarea efectiva; capatul de cerere privind acordarea daunelor morale va fi respins ca nefondat.
     PENTRU ACESTE MOTIVE IN NUMELE LEGII HOTARASTE:
     Admite in parte actiunea formulata de reclamantul COMANITA ADRIAN, domiciliat in Bucuresti, bdul Decebal nr. 2, sector 3, in contradictoriu cu parata Agentia Domeniilor Statului, cu sediul in Bucuresti, bdul Carol I nr. 17, sector 2.
     Anuleaza decizia nr. 201 din 11.05.2001.
     Dispune reintegrarea reclamantului in functia avuta anterior si obliga parata la plata drepturilor salariale pentru perioada cuprinsa intre data eliberarii din functie si pana la reintegrarea efectiva.
     Respinge cererea de daune morale.
     Cu recurs in 15 zile de la comunicare. Pronuntata in sedinta publica azi, 3 decembrie 2001.
     
     Armagedon - II - Anexa 3
     DOSAR NR. 301/2001, CURTEA DE APEL BUCURESTI-SECTIA CONTENCIOS ADMINISTRATIV, Sentinta civila nr. 375, Sedinta publica de la 27.03.2001. Curtea compusa din: PRESEDINTE: CARMEN ILIE, GREFIER: MARIANA CUCU
     Pe rol solutionarea actiunii in contencios administrativ formulata de reclamantul FLUIERAS AVRAM, in contradictoriu cu paratul Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
     La apelul nominal facut in sedinta publica au raspuns reclamantul FLUIERAS AVRAM asistat de avocat VERGINIA VEDINAS si paratul Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor prin consilier juridic Cretu Ioan. (...)
     CURTEA
     Prin cererea inregistrata la data de 16.02.2001, reclamantul FLUIERAS AVRAM a chemat in judecata MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR, solicitand anularea Ordinului 157/05.02.2001, prin care a fost eliberat din functia de director general al D.G.A.I.A. judetul Arad si obligarea paratului la suportarea cheltuielilor de judecata.
     In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca a indeplinit functia de director general al DGAIA Arad inca din 1998, cand a ocupat prin concurs aceasta functie.
     Dupa aparitia Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, reclamantul a fost atestat pe post si numit in funtie prin Ordinul nr. 1515/01.12.2001, insa prin Ordinul nr. 157/05.02.2001 a fost eliberat din functie in mod abuziv, cu incalcarea prevederilor Legii nr. 188/1999 modificata si completata.
     Reclamantul a mai considerat ca ordinul atacat a fost intemeiat pe prevederile HG nr. 12/2001, temeiul juridic fiind general, neavand loc nici o incetare a activitatii unei autoritati publice, ci reorganizarea unei asemenea autoritati, iar directia pe care a condus-o in calitate de director general continuand sa existe pana in prezent.
     Reclamantul considera, in final, ca adevarata motivatie a eliberarii sale nu este de ordin juridic, ci de ordin politic.
     Paratul a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata pentru urmatoarele motive: prin adresa nr. 401/26.02.2001, prefectul judetului Arad si-a retras avizul pentru functia de director general in ceea ce-l priveste pe reclamant; reclamantul nu face dovada dreptului ocrotit de lege nefiindu-i ingradit dreptul la munca, mentinandu-se pe functia de executie corespunzator gradului profesional si nivelului salariului de baza avute.
     Reclamantul si-a completat si precizat actiunea, solicitand la 06.03.2001 si obligarea paratului sa-i plateasca despagubiri materiale si morale in suma provizorie de 10.000.000 lei.
     In ceea ce priveste motivarea in fapt si in drept a cererii, reclamantul a aratat ca actele normative invocate in cuprinsul ordinului atacat nu pot reprezenta temei de drept: principala cauza a demiterii este una politica si nu juridica.
     CURTEA
     Analizand cererea formulata si actele de la dosar, a retinut urmatoarele:
     Prin Ordinul nr. 157/05.02.2001, emis de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, reclamantul a fost eliberat din functia de director general al DGAIA Arad, mentinandu-se pe functia de executie corespunzatoare gradului profesional si nivelului salariului de baza avute.
     Prin acelasi ordin a fost delegat sa indeplineasca atributiile de director general domnul Tarau Ioan, pana la ocuparea postului prin concurs.
     Temeiul juridic al ordinului atacat il reprezinta HG nr. 12/2001 privind reorganizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor; Ordinul nr. 116/30.01.2001 privind aprobarea structurii organizatorice a institutiilor publice finantate de la bugetul de stat care functioneaza in subordinea MAAP; adresa Prefecturii Arad nr. 44/2001, inregistrata la MAAP sub nr. 560/40216/40239/2001; OG nr. 24/2000; Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici cu modificarile si completarile ulterioare; Codul muncii.
     Intrucat in ordinul atacat nu au fost indicate articolele corespunzatoare din actele normative enumerate, Curtea le va analiza in general si cu referire la cauzele si conditiile de eliberare din functie a unui functionar public.
     Astfel, HG nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, contine prevederi ce au legatura cu prezenta cauza, in art. 5 si in anexa 2.
     Articolul 5 prevede ca "Unitatile aflate in subordinea, sub autoritatea si in coordonarea MAAP sunt prevazute in anexa 2.
     Atributiile si responsabilitatile, structura organizatorica, statele de functii si numarul de personal pentru institutiile publice din subordinea MAAP se aproba prin Ordinul Ministrului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor. Numirea in functiile de director general la unitatile din subordine ... se face prin ordin al ministrului...in conditiile legii."
     Iar potrivit anexei nr. 2, pct. I 1- Directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene si a mun. Bucuresti sunt servicii descentralizate si care functioneaza in subordinea MAAP.
     Din actul normativ analizat si care este unul din temeiurile juridice ale ordinului atacat, Curtea a retinut ca Ministrul MAAP emite ordine legate de atributiile, restructurarea organizatorica a institutiilor publice din subordine ( printre care se numara si DGAIA judetene) precum si de numirile in functia de director general la unitatile din subordine, insa nu rezulta nici un element legat de conditiile si cauzele care duc la demiterea unui director general.
     Mergand mai departe, Curtea va analiza prevederile Ordinului nr. 116/30.01.2001, privind aprobarea structurii organizatorice a institutiilor publice finantate de la bugetul de stat care functioneaza in subordinea MAAP.
     Conform ordinului - anexa 1 DGAIA este condusa de un director general, de unde rezulta ca, desi asemenea directii au fost reorganizate, functia de director general exista in continuare, ordinul neputand fi retinut ca temei legal de demitere a reclamantului.
     Analizand in continuare prevederile Legii nr. 188/1999 cu modificarile aduse, Curtea va retine prevederile Cap. 7 sectiunea a 3-a (art. 67, 68), ale art. 70 si ale Cap. 6 sectiunea a 6-a.
     Se va constata ca reclamantul a fost numit in functia publica de conducere conform art. 67-68 si ca in cauza nu se poate discuta despre incompatibilitati (cap. 6 sectiunea a 6-a). Iar conform cu art. 70 alin. 3), lit. (f), functionarul public poate fi destituit din functie in cazul urmatoarelor abateri disciplinare (art. 70 alin. 2 lit. a-j).
     Niciuna dintre aceste abateri disciplinare nu a fost retinuta in ordinul emis drept temei legal al demiterii din functie a reclamantului.
     De asemenea, din actele dosarului nu rezulta indeplinirea vreuneia din conditiile sus mentionate. Potrivit art. 103 din Legea nr. 188/1999 "dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile legislatiei muncii", insa dispozitiile Codului muncii nu pot fi retinute drept temei legal al destituirii, devreme ce Legea nr. 188/1999 contine prevederi speciale legate de destituirea functionarilor publici.
     In cuprinsul ordinului atacat, drept temei legal al destituirii este enumerata si adresa Prefecturii judetului Arad nr. 44/2001, inregistrata la MAAP sub nr. 560/40216/40239/2001.
     Conform acestui act, prin adresa 401/26.02.2001, prefectul judetului Arad si-a retras avizul in ceea ce il priveste pe reclamant din functia de director general al DGAIA Arad, ceea ce reprezinta, in opinia paratului din intampinare, ca reclamantul devine incompatibil cu functia de director general, aplicandu-se art. 92 lit. b din Legea nr. 188/1999. Potrivit aceleiasi intampinari, prefectul a emis adresa nr. 401/26.02.2001 in temeiul art. 110 din Legea nr. 69/1991.
     Art. 110 din Legea nr. 69/1991, prevede ca prefectul "avizeaza numirea sau eliberarea din functie a conducatorilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale". Asadar, prefectul avizeaza destituirea din functie si nu retrage avizul cu privire la numirea unor asemenea conducatori.
     Avizul prefectului da aparenta de legalitate ordinului de destituire si nu poate fi cauza a destituirii, astfel cum intelege sa se apere paratul, mai ales ca reclamantul ocupa postul din anul 1998 (cand se aplicau prevederile Legii nr. 69.1991), iar din 01.12.2001 au fost aplicate si prevederile Legii nr. 188/1999, o asemenea interpretare a dispozitiilor art. 100 din Legea nr. 69/1991, reprezentant un abuz.
     Asadar, analizand toate temeiurile legale invocate in ordinul atacat, Curtea a constatat ca prevederile legale privind destituirea unui functionar public nu se regasesc in cauza, actul administrativ fiind ilegal si abuziv, vatamand drepturile recunoscute de lege reclamantului.
     In consecinta, tinand seama de prevederile art. 4, 92, 93, 95 din Legea nr. 188/1999 si ale art. 1 din Legea nr. 29/1990, Curtea va admite actiunea precizata si va anula Ordinul 157/05.02.2001, considerandu-l ilegal.
     Tinand seama de prevederile art. 12 din Legea nr. 29/1990, fata de imprejurarea ca reclamantul a fost lipsit de indemnizatia de conducere pe toata aceasta perioada, iar paratul nu a contestat suma solicitata, tinand seama si de prevederile art. 998-999 Cod civil, prin ordinul ilegal emis aducandu-I-se reclamantului un prejudiciu moral, care este legat cel putin de prestigiul acestuia in cadrul institutiei pe care o conduce,
     Curtea va admite cererea de despagubiri materiale si morale si va obliga paratul la plata sumei de 10.000.000 lei ce este de natura sa acopere ambele prejudicii.
     In temeiul art. 274 c.pr.civ., va obliga paratul la 10.000.000 cheltuieli de judecata.
     PENTRU ACESTE MOTIVE
     IN NUMELE LEGII
     HOTARASTE:
     Admite actiunea precizata formulata de reclamantul FLUIERAS AVRAM impotriva paratului MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR.
     Anuleaza Ordinul 157/05.02.2001 al Ministrului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
     Obliga paratul sa plateasca reclamantului daune materiale s morale in cuantum de 10.000.000 lei. Obliga paratul la 10.000.000 lei cheltuieli de judecata catre reclamant.
     Pronuntata in sedinta publica azi, 27 martie 2001.

 
Piaţa de Capital
LA MIJLOCUL ȘEDINȚEI:
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a înregistrat, în prima parte a ședinței de tranzacționare de astăzi, o lichiditate de 6,74 milioane lei (1,44 milioane de euro).  click să citești tot articolul
Internaţional
     Principalii indici ai burselor asiatice au închis ședința de tranzacționare de astăzi în depreciere.  click să citești tot articolul
Bănci-Asigurări
     * Dolarul a urcat cu 0,58 bani în fața monedei naționale
     * Francul s-a depreciat la 4,1276 lei
     Banca Națională a României (BNR) a anunțat, astăzi, un curs de referință de 4,6578 lei pentru moneda europeană, în apreciere cu 0,19 bani, comparativ cu ședința anterioară, când euro a fost cotat la 4,6559 lei.  click să citești tot articolul
Bănci-Asigurări
     Indicele ROBOR la 3 luni a stagnat la 3,14%, valoarea înregistrată în sedința precedentă, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR).  click să citești tot articolul
Piaţa de Capital
     Principalii indici bursieri de pe Wall Street, New York, au închis ultima ședință de tranzacționare mixt.  click să citești tot articolul
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
24.09.2018
     * BET-BK, singurul indice în scădere
     Opt dintre cei nouă indici ai Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ultima zi de tranzacționare a săptămânii în creștere, singurul coș de acțiuni care a...  click să citești tot articolul
24.09.2018
     Piețele din Europa au încheiat săptămâna trecută în ton optimist, investitorii fiind atenți la datele pozitive privind economia SUA (producția industrială și activitatea din sectorul privat)....  click să citești tot articolul
21.09.2018
BVB
     * Rulaj de 47 milioane de lei, peste media anului
     
     Piața principală a Bursei de Valori București (BVB) a încheiat ședința de tranzacționare de joi preponderent în teritoriul pozitiv, opt dintre...  click să citești tot articolul
20.09.2018
BVB
     * Scădere de 0,53% pentru BET-NG
     
     Volumul de tranzacționare înregistrat în ședința de la mijlocul săptămânii a Bursei de Valori București (BVB) a fost de 33,45 milioane de lei, dintre care...  click să citești tot articolul
20.09.2018
BURSELE DIN LUME
     Bursele din Europa au urcat ieri, pe fondul câștigurilor din sectorul materiilor prime.  click să citești tot articolul
19.09.2018
BVB
     * Toți indicii bursieri au închis în creștere
     * Tranzacții cu aproape 3% din MedLife, efectuate pe piața "deal"
     
     Lichiditatea înregistrată în ședința de tranzacționare de ieri la...  click să citești tot articolul
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 24 septembrie 2018
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sârbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Bahtul thailandez...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRY
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
THB
XAU
XDR
2.8774
2.3815
3.0579
4.1276
0.1817
0.6244
0.2210
4.6578
5.1941
1.4395
3.5127
0.2353
0.4872
1.0821
0.0600
0.4516
0.6364
3.9575
0.2774
0.9771
0.5771
0.0545
0.3541
0.2100
2.6380
0.0394
0.1409
1.0774
0.6272
0.1220
152.4712
5.5582
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
14.09.2018
MREPORT BY TRANSPARENCY INTERNATIONAL
     Globalization has also brought with it an unpleasant effect: cross-border corruption. According to the intermediate report Exporting Corruption for the year 2018, a document drawn up by the organization Transparency International, there is a practice among powerful foreign companies of bribing the public servants of another country when they want to enter the local market.  click here to read the entire article
07.09.2018
DEPUTY VIRGIL POPESCU, VICEPRESIDENT OF THE COMMISSION FOR INDUSTRIES AND SERVICES
     The offshore law will once again reach the Commission, in one or two weeks, according to Mr. Virgil Popescu, the vice-president of the Commission for Industries and Services, the Chamber of Deputies.  click here to read the entire article
05.09.2018
MRS. FIREA'S VERBAL BOMBS
     * "There have been attempts for the prefect to be made a scapegoat"
     * "The support from the government wasn't much to talk about, so if it were withdrawn, there wouldn't be much of a difference"
     Bucharest's General Mayor was heard on Tuesday as a witness by the prosecutors of the General Prosecutor's Office in the case concerning the events which happened on August 10th in Victoriei Square. Before going into the Prosecutors' Department building, Gabriela Firea said she stood by her statements made immediately after the meeting of the National Executive Committee of the PSD and said: "I always speak based on facts, not just in this particular case, but in other areas as well, including politics. I will be answering to the questions of the prosecutor who contacted me and told me I was supposed to be heard in the case which is now being investigated concerning the intervention of the gendarmes on August 10th".  click here to read the entire article
31.08.2018
     The particularly hot weather and the conditions of extreme draught in Europe have brought to light terrible warnings from the past.
     Associated Press recently wrote that in the riverbed of the Elba in the Czech Republic have resurfaced the giant stones known as "the hunger stones", which have indicated over time, the coming of hard times.
     "When you see me, weep", is written on one of these stones, which seems to be considered the best hydrological benchmark in Europe. The inscription is in German and dates back to 1616.
     A detailed analysis of the stone inscriptions was published by the Czech researchers in the "Climate of the Past" magazine in 2013 (author's note: "Droughts in the Czech Lands, 1090-2012 AD", April 2013).  click here to read the entire article
29.08.2018
     * Claudiu Cazacu, XTB România: "United States companies have posted results that even exceeded the analysts' expectations, which were already for 2-figure profit increases"
     * Liviu Moldovan, financial analyst: "Currently, investors have a «blind» faith in the stock markets, in general, and in that of the US, in particular"
     For the first time in the history of the American markets, Nasdaq has surpassed the psychological level of 8,000 points.
     In the August 27 session, the Standard & Poor's 500 (S&P 500) index also reached an all time high, ending the trading session at almost 2,897 points.  click here to read the entire article
27.08.2018
     The capital market was marked, last week, by a number of controversial statements tied to the listing of Digi Communications, starting from the statements made recently by Darius Vâlcov, state advisor on the team of the prime-minister, who wrote on his Facebook page that he has asked the Financial Oversight Authority (ASF) if it was true that the book value of the Digi shares was 1 leu and 8 bani, and pointed out that at the time of the IPO, the shares of Digi were listed at 40 lei and are currently priced at 28 lei (30% down) and keep going down.  click here to read the entire article
23.08.2018
     Angela Merkel inaugurated the highway in December 2005, less than a month after she became chancellor of Germany.
     The highway was built on the territory of the former East Germany, connects Lubeck and the Polish border, after the junction with A11, and goes through the electoral precinct of chancellor Merkel.  click here to read the entire article
20.08.2018
THE NATIONAL MINERAL RESOURCES AGENCY, IN A NOTIFICATION TO THE PRIME-MINISTER:
     The Romanian government has lost over 8 billion lei, between 2006-2018, following the failure to update the royalties paid by the oil and gas companies, says Gigi Dragomir, the president of the National Mineral Resources Agency (ANRM), in a report sent to the prime-minister.  click here to read the entire article
15.08.2018
      * (Interview with Radu Grațian Ghețea, President - CEO of CEC Bank)
     In banking there are many risks and that is why banks need to be flexible and have as diverse an exposure as possible, which take the market circumstances at the time into account, says Radu Grațian Ghețea, President and CEO of CEC Bank. He told us, in an interview: "We have to adapt to what is happening in the market and we need to do things in such a way that the economic activity and that of the bank both function properly. If we're going with the idea that we want to eliminate every risk, then we'll just stop doing anything. For instance, we have been and we are a bank which heavily funds agriculture, which also means animal husbandry. A few years ago, our exposure to the aviculture sector was rather significant, and when the avian flu came we had to cover some non-performing loans on that segment. Now that the avian flu is done, we are facing the swine flu. What should we do, stop lending?"
     Reporter: Lately, there have been opinions from some experts who are saying that there is a wave of non-performing loans of the ones taken out by the First Home Program. What is your comment on these statements?  click here to read the entire article
08.08.2018
     * (Interview with Laszlo Diosi, OTP Bank CEO)
     Reporter: How would you describe the banking market, at the present time?
     Laszlo Diosi: Even though there are plenty of challenges, there are also many opportunities for the Romanian banking system. The lessons of the financial-economic crisis have resulted in a better regulated framework, stable, transparent and predictable. The guiding line of the policies developed by the authorities that are qualified, but in particular by those with a regulatory and oversight role has been characterized by a balance between profitability and systemic safety.
     But there is no shortage of challenges. We are talking here about challenges which concern the digitalization of the banking system and the national and international legislation. The entire system needs to align with complex and sometimes confused regulations.
     Recorded by Emilia Olescu  click here to read the entire article
31.07.2018
     * (Interview with Dan Paul, the president of the Association of Brokers)
     The management of the Bucharest Stock Exchange (BVB) needs to find out from brokers whether Romania truly needs a derivatives market, says Dan Paul, the president of the Association of Brokers, who was kind enough to grant BURSA an interview.  click here to read the entire article
27.07.2018
THE DĂNCILĂ GOVERNMENT AFTER SIX MONTHS
     Now we know why prime-minister Dăncilă was in a hurry to announce the activity report for the first six months at the helm of the Romanian government: the nice tale of the hike of pensions and salaries wasn't supposed to be overshadowed by the evolution of budget expenses, whose increase has led the deficit of the consolidated general budget to 1.61% of the GDP, from 0.88% after the first five months of the year.  click here to read the entire article
23.07.2018
BECAUSE AN AGREEMENT ON THE PRICE COULDN'T BE REACHED,
     The public offer started by Vimetco and Conef for a stake of at most 53.77% of the shares of Alro Slatina (Alro) has been unsuccessful, as the issuer announced that due to the unfavorable market conditions, the shareholders, company and underwriters couldn't agree on a price for the volume of 383.79 million shares put up for sale.  click here to read the entire article
23.07.2018
ECONOMIC ANALYST AURELIAN DOCHIA PREDICTS:
     * According to Eurostat, Romania has the biggest governmental deficit in the EU
     The hike of some taxes, in the near future, is unavoidable, according to economic analyst Aurelian Dochia.
     His statement comes as, in the first quarter, the government's deficit has seen an increase over the last quarter of 2017, according to data by the European Statistics Office (Eurostat).  click here to read the entire article
13.07.2018
Russia World Cup
     The final tournament of the World Football Cup will end with a gala representation, the duel between Croatia and France. France, the with the most expensive players in the tournament, has met the expectations, Croatia is the biggest surprise the of the competition.  click here to read the entire article
.