Gala BURSA 2018

ŞTIINŢĂBacteriile devin tot mai rezistente la dezinfectanţi

O.D.
Ziarul BURSA #Companii #Sănătate /

Bacteriile devin tot mai rezistente la dezinfectanţi

Acţiune şi reacţiune, acest lucru se întâmplă şi în industria farmaceutică. "Superbacteriile" rezistente la mai multe medicamente, care pot provoca infecţii periculoase în spitale, devin tot mai rezistente la dezinfectanţii pentru mâini bazaţi pe alcool şi la alte substanţe care au rolul să le ţină la distanţă. Informaţiile apar într-un studiu citat de news.ro. Cercetătorii au descris apariţia "unui nou val de superbacterii", aceştia au observat modificări genetice specifice, care au avut loc pe parcursul a 20 de ani, ale bacteriei Enterococcus, rezistentă la vancomicină (VRE). Cercetătorii au putut urmări şi arăta rezistenţa tot mai mare a acestei bacterii.

Concluziile cercetătorilor au fost publicate în jurnalul Science Translational Medicine. Bacteriile VRE pot provoca infecţii ale tractului urinar, ale rănilor şi ale sângelui, care sunt foarte dificil de tratat, în principal pentru că sunt rezistente la mai multe clase de antibiotice. Pentru a combate dezvoltarea unor superbacterii în spitale, cum sunt VRE şi stafilococul auriu, rezistent la meticilină, instituţii la nivel mondial au adoptat măsuri stricte de igienă, care implică deseori soluţii dezinfectante pentru mâini care conţin alcool.

Tim Stinear, microbiolog la Institutul Doherty din Australia, unul dintre coordonatorii studiului, a spus că doar în Australia utilizarea produselor de igienă pentru mâni pe bază de alcool a crescut de 10 ori în ultimii 20 de ani. Totuşi, în timp ce ratele de apariţie a infecţiilor cu stafilococul auriu şi alte infecţii s-au stabilizat datorită igienei crescute, nu s-a întâmplat la fel în cazul infecţiilor cu VRE. Acest fapt i-a determinat pe cercetători să investigheze bacteria VRE pentru posibila rezistenţă la dezinfectanţii pe bază de alcool.

Cercetătorii au analizat 139 de mos­tre bacteriale izolate, colectate în perioada 1997-2015 de la două spitale din Melbourne, şi au studiat cât de bine au supravieţuit atunci când au fost expuse la alcool izopropilic diluat. În urma studiului, aceştia au constatat că mostrele colectate după 2009 au fost, în medie, mai rezistente la alcool comparativ cu bacteriile analizate înainte de 2004. Cercetătorii au răspândit apoi bacteria pe podelele unor cuşti de şoareci şi au constat o probabilitate mai mare ca mos­trele rezistente la alcool să fie contractate şi să se dezvolte în intestinele şoarecilor, după curăţarea cuştilor cu alcool izopropilic. Paul Johnson, profesor specializat în boli infecţioase la Austin Health din Australia, unul dintre coordonatorii studiului, a spus că aceste concluzii nu trebuie să ducă la modificarea semnificativă a utilizării dezinfectanţilor pe bază de alcool. Stinear a spus că autorităţile ar trebui să încerce produse cu o concentraţie mai mare de alcool şi să reînnoiască eforturile pentru a se asigura că spitalele sunt bine dez­infectate, iar pacienţii identificaţi ca purtători ai VRE sunt izolaţi.

În urmă cu doi ani presa autohtonă a dezvăluit că în sistemul sanitar din ţara noastră erau folosiţi pe scară largă dezinfectanţi diluaţi, achiziţionaţi de la firma Hexi Pharma, care fusese implicată într-un scandal similar încă din 2006. După ce unele dintre victimele incendiului din clubul Colectiv au murit în urma infecţiilor nosocomiale, subiectul a intrat în atenţia presei şi ulterior a autorităţilor. Existau indicii că dezinfectanţii folosiţi în unele spitale nu se conformează standardelor cerute. În iunie 2016, DNA a început urmărirea penală pentru spălare de bani şi evaziune fiscală împotriva Hexi Pharma, CPS Chemical & Pharmaceutical Solutions Ltd. şi Hatom Limited Ltd.. Ministerul Sănătăţii a identificat în perioada 2010 - 2015, 57.088 infecţii nosocomiale în spitalele din ţara noastră.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

Deleanu