Gala BURSA 2018

Un colţ de şerveţel şi o strângere de mână au pornit o afacere de 15 ani în SUA

A consemnat LARISA BĂNICĂ
Ziarul BURSA #Companii #Bunuri Industriale /

Un colţ de şerveţel şi o strângere de mână au pornit o afacere de 15 ani în SUA

Aproape 2 milioane de euro - cifra de afaceri a companiei BlueSys în 2014  

Codruţ Ianăşi: "Preconizăm o creştere de 15-20% pentru la anul, când vom lansa în piaţă alte câteva proiecte"

"Ca şi petrolul, şi specialiştii din diferite domenii ale României sunt o resursă limitată, iar timpul de refacere a rezervei este foarte lung"

Timişoreanul Codruţ Ianăşi, managerul companiei BlueSys, are o experienţă de două decenii în business, intrând de ani buni inclusiv pe piaţa americană. Firma pe care o deţine automatizează diverse echipamente pentru industria alimentară şi pentru diferite companii de dincolo de Ocean.

În toţi aceşti ani de experienţă în proiectarea şi producţia de echipamente electronice, a exportat mii de aparate în SUA, Italia, Germania, Suedia, reuşind să respecte cerinţele tehnice ale producătorilor de echipamente profesionale pentru industria alimentară. A rezistat astfel competiţiei agresive de pe aceste pieţe, detaliile afacerii fiind prezentate pe larg într-un interviu.

Reporter: Cum aţi debutat în lumea afacerilor?

Codruţ Ianăşi: Am început în 1997, imediat ce mi-am încheiat activitatea de asistent universitar la UPT - Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii, deschizând în Timişoara un magazin de birotică Canon.

Reporter: Cum au "mers" vânzările pentru această mare companie?

Codruţ Ianăşi: De echipamentele de birotică Canon m-am ocupat doar din 1997 până prin 1999. Atunci, firma se numea A&C BlueSys. A fost o nişă de oportunitate până la apariţia pe piaţă a marilor retaileri.

Reporter: Care a fost parcursul pe care l-aţi traversat până în prezent?

Codruţ Ianăşi: În 1999, în urma unei vizite în Statele Unite ale Americii , a apărut ideea de a începe să proiectăm şi să producem echipamente electronice de automatizări pentru industria alimentară. În 2000 am scos pe piaţă primul aparat şi am început exporturile către SUA. Această parte a business-ului continuă şi în prezent.

Patru ani mai târziu, în 2004, am început construcţia "green-field" (de la zero) a actualului sediu al BlueSys. Ne-am mutat "acasă", în noua clădire, în toamna lui 2006.

În 2008 am dezvoltat o nouă divizie a grupului BlueSys, dedicată pieţei locale - cea de scule, utilaje şi echipamente pentru industrie şi agricultură.

Reporter: Am înţeles că aveţi două ramuri distincte ale Grupului.

Codruţ Ianăşi: Corect. Blue Sys Technologies, înfiinţată în 2000 (împlinim chiar în această toamnă 15 ani), operează magazinele de scule, utilaje şi echipamente din Timişoara, precum şi activitatea de service pentru aceste echipamente, iar BlueSys, fondată în 2002, controlează activitatea de proiectare şi producţie electronică, plus - în domeniul comercial - partea de import/export a Grupului.

Reporter: La mulţi ani din partea ziarului BURSA pentru cei 15 ani! Revenind, ce produse exportaţi şi unde?

Codruţ Ianăşi: Exportăm echipamente electronice de automatizare destinate în principal industriei alimentare. Echipamentele sunt proiectate şi produse de noi, aici, în ţară, deci sunt 100% "Made in România". Clienţii noşti sunt din SUA, Italia, Suedia şi Germania, ca să dau câteva exemple.

Reporter: Ce cifră de afaceri aţi atins în 2014?

Codruţ Ianăşi: Pentru divizia de electronică (BlueSys), cifrele au fost de aproximativ 2.900.000 lei, iar a celei de scule (Blue Sys Technologies) de 5.750.000 lei. Cumulat, aproape 2 milioane de euro.

Reporter: Pentru anul curent ce preconizaţi?

Codruţ Ianăşi: Vom avea un nivel al exporturilor asemănător cu cel de anul trecut, probabil în jur de 500.000 de euro. Pentru 2016 anticipăm o creştere de 15-20%, deoarece vom lansa în piaţă alte câteva proiecte, la care lucrăm acum.

Pentru divizia de utilaje, estimez o creştere a cifrei de afaceri de 5-10%, în raport cu anul precedent.

Reporter: Care ar fi elementele ce vă definesc, vă particularizează pe piaţă?

Codruţ Ianăşi: Elementele principale care ne-au diferenţiat pe piaţa externă au fost: flexibilitate în rezolvarea problemelor clienţilor noştri; deschidere în adoptarea şi implementarea soluţiilor noi; includerea tehnologiei de vârf în produsele puse la dispoziţia clienţilor, la un preţ corect; inspiraţia în realizarea unor produse performante şi "reliable", cum spun americanii - adică pe care te poţi baza!

Ca un ultim element, dar nu cel din urmă, ar fi viteza cu care am transformat ideile în produse.

Reporter: Povestiţi-ne cum aţi intrat pe piaţa americană.

Codruţ Ianăşi: Prin intermediul... României! Un foarte bun prieten, specialist recunoscut pe piaţa americană în domeniul echipamentelor de frig pentru industria alimentară, m-a rugat să îi găsesc câteva variante de senzori fabricaţi la noi, pentru temperatură, umiditate etc. Vrând să înţeleg cum vrea să folosească senzorii, mi-am dat seama că putem face şi noi echipamentul electronic la care se montează aceştia, dar nu cu senzori româneşti, ci cu unii italieni. Aşa a apărut primul proiect, apoi al doilea... şi astfel au trecut, iată, aproape 15 ani şi noi avem peste 20 de proiecte transformate în produse.

Reporter: Am citit că, la un moment dat, aţi luat notiţe pe un colţ de şerveţel. Ce aţi notat, mai exact şi cum v-a ajutat această informaţie?

Codruţ Ianăşi: Pe colţul şerveţelului mi-am notat un posibil contract în 1999, în timpul primei mele vizite în Statele Unite ale Americii. Eram la un dineu uriaş, organizat la sfârşitul unui mare târg pentru industria alimentară, organizat într-o sală cât un stadion de fotbal. Şerveţelul a reprezentat contractul de colaborare cu americanii - de fapt, mi-am notat cerinţele lor pentru a putea colabora, iar semnătura a fost o strângere de mână. Este la fel de valabilă şi azi, după 15 ani!

Reporter: Cum se face business-ul în România comparativ cu SUA sau chiar cu Europa?

Codruţ Ianăşi: La noi în ţară, business-ul se face într-un mod complicat! Aşa ne place nouă, europenilor, în general şi românilor în particular, să facem treburile. La americanii obişnuiţi, necorporatişti, business-ul se face simplu, eficient şi corect... cu o strângere de mână!

Reporter: Cum vedeţi mediul de afaceri din ţara noastră? Care sunt punctele tari? Dar cele slabe?

Codruţ Ianăşi: Mediul de afaceri din România a beneficiat în ultimii 25 de ani de două elemente esenţiale: primul face referire la baza imensă de specialişti din multiple domenii, bine pregătiţi şi ieftini la momentul începutului, iar al doilea este legat de entuziasmul celor care, încorsetaţi de sistemul comunist, şi-au luat în mână propriul viitor şi au pornit să exploreze necunoscutul business-ului capitalist, mânaţi de curiozitate, de inspiraţie şi - de ce nu? - unii de foame.

Primul punct slab este că primul punct tare este pe cale să dispară, după 25 de ani de export de specialişti. Ca şi petrolul, şi specialiştii sunt o resursă limitată, iar timpul de refacere a rezervei este foarte lung şi cu un grad de incertitudine.

Un alt punct slab este lipsa dezvoltării industriilor orizontale. O mare parte a firmelor româneşti, în special în domeniul producţiei de tehnologie, au apărut ca divizii ale unor parteneri puternici de afară (vedeţi industria de lohn a anilor "90 - 2000).

De asemenea, ne omoară birocraţia excesivă şi contabilitatea stufoasă. Din păcate, este un principiu european, care ne dezavantajează în competiţia cu firmele americane: la firmele mici, angajaţii neproductivi (TESA) sunt deseori la fel de numeroşi ca cei productivi.

Reporter: În 2008 aţi deschis un magazin de utilaje pentru construcţii, industrie şi agricultură. În ce sens v-a ajutat?

Codruţ Ianăşi: Magazinul de scule şi utilaje a pornit ca o oportunitate de moment: trebuia să găsesc un business cu care să activez şi pe piaţa românească, pentru că echipamentele electronice pe care le realizez nu au nici azi o piaţă în România. Aveam spaţiul comercial, la parterul sediului nostru, şi am avut câţiva prieteni foarte buni care m-au îndrumat.

În mod sigur, a fost mai greu de pornit acest business decât cel de electronică, dar a crescut notorietarea firmei BlueSys pe piaţa locală.

Reporter: Ce profit înregistraţi în urma acestui magazin? Cu ce produse doriţi să vă remarcaţi, din nou, pe piaţă?

Codruţ Ianăşi: Sculele şi utilajele sunt un business în creştere, de la an la an. Avem planuri mari şi încercăm să implementăm câteva idei noi pentru acest tip de business. Abia am început şcoala: avem 7 ani şi un pic. Mai este până să vorbim de profit. Vorbim deocamdată de noi investiţii!

Reporter: Pentru ce producători aţi devenit reprezentanţi de vânzări?

Codruţ Ianăşi: Suntem dealeri autorizaţi de vânzări şi service pentru câteva mărci de prestigiu: Kaercher - echipamente de curăţenie, Bosch - scule electrice, Makita - scule electrice şi echipamente pentru parcuri şi grădini, Stihl - echipamente pentru parcuri, pădure şi grădini, AGT - generatoare electrice.

Reporter: Ce planuri de viitor aveţi?

Codruţ Ianăşi: Planurile de viitor sunt structurate pe cele două domenii pe care activăm.

Pentru electronică, 2015 trebuie să însemne finalizarea unor proiecte noi pentru clienţii americani şi, de ce nu, noi parteneri şi noi pieţe - cea europeană este un prim target pentru 2016.

În ce priveşte divizia de scule şi utilaje, vom începe, anul viitor, construcţia unui showroom ce va reprezenta implementarea unui nou concept pentru acest tip de business.

Reporter: Vă mulţumesc şi vă doresc succes în următorii paşi!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Deleanu
Apanova - verfici calitatea de peste 600 de ori pe zi
Metronet
Proactiv Plus
Everest Catering
Vila Timo
Mozart Spirits
Schlumberger
Legestart
Calendarul BURSA 2018
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.hipo.ro
www.dreptonline.rowww.dreptonline.ro
modele cărţi de vizităInvitaţii de nuntăCărţi de vizită