
Luni, 20 iunie 2011, nr. 117 (4478), anul XX 16 pagini 2 lei

BET = 5.560,65 BET-C = 3.353,58 BET-FI = 23.193,91 EURO = 4,2291 RON DOLAR = 2,9734 RON

n Oficialii dau asigurãri cã oferta “Petrom”
se va finaliza în iulie

PAGINA 13
n “Prada” a atras peste 2 miliarde dolari

din listarea la Hong Kong
PAGINA 16

n Creditorii privaþi din Franþa
ºi Germania se vor implica
voluntar în sprijinirea Greciei

PAGINA 3

Sã se aplice ce s-a aplicat la toate

firmele de stat cu pierderi: Sã închidã

TVR-ul, sau sã-l privatizeze.
(Comentariu anonim, din 05 Septembrie

2007, pe REALITATEA.NET , la articolul intitulat
“Alexandru Sassu: TVR are un deficit de 9 milioane
de euro în prima jumãtate a anului”)

“În condiþiile date, fãrã schimbarea ca-
drului legislativ care o guverneazã, Televi-
ziunea Românã nu poate depãºi situaþia
criticã în care se aflã, fãrã a fi iremediabil
afectatã organizaþional ºi din punctul de
vedere al credibilitãþii în rândul mijloace-
lor de comunicare în masã din România”.
(Raportul TVR pe 2010)

BILANÞ TVR 2010: DEFICIT MAI MARE CU 237%

Venituri totale: 571 milioane de lei
Cheltuieli totale: 733 milioane de lei
Rezultatul net al exerciþiului: deficit de 161.956.133 lei

În totalul veni-
turilor TVR înregistrate în

2010 , cele din publicitate de-
þin o pondere micã (6,68%).
Totuºi, este adevãrat cã poten-
þialul de atragere a reclamei
spre difuzare prin Televiziunea
publicã este supus unor rigori
legale care o discrimineazã de-
favorabil faþã de televiziunile
private, o discriminare pe care
Raportul o aminteºte:

“Programele Televiziunii
Publice nu pot fi întrerupte

p e
ntru a

se difuza re-
clame, a cãror duratã

nu poate depãºi opt minute
pe orã, faþã de douãsprezece mi-
nute cât pot difuza televiziunile
private”.

Anul 2011 se anunþã sever cu
veniturile TVR din reclamã.

Anca Gheorghe, directorul
Direcþiei de Marketing ºi
Vânzãri din cadrul TVR, ne-a
spus cã, în primul trimestru al
acestui an, comparativ cu ace-
eaºi perioadã a lui 2010, a fost
constatatã o scãdere de 9% a
volumului de vânzãri din publi-
citate realizate de TVR.

În acelaºi timp, internetul
muºcã din televiziune, cererea de

r e-
clamã pe
mediul onli-
ne crescând cu
peste 20%, deºi, pe
total piaþã, creºterea
volumului de publici-
tate este de doar 5-10%,
ne-a mai precizat doamna
Gheorghe.

Raportul pe 2010 recu-
noaºtecãmanagementulTVR
a gestionat deficitar relaþia cu
“Splendid Media” (regia care a
intermediat vânzarea de publici-
tate pentru TVR) – un eufemism
folosit ca sã exprime palid cã a
avut vânzãri foarte proaste.

Raportul mai recunoaºte ºi
cã nu a dezvoltat “o politicã de
programe care sã susþinã activi-
tatea de publicitate”.

TREI ªPÃGI DATE TELEVIZIUNILOR PRIVATE DE
PUTEREA POLITICÃ

Pânã în 2002, atât televiziunile private, cât ºi cea pu-
blicã, urmau acelaºi regim în ceea ce priveºte spaþiul
publicitar, dar Legea audiovizualului adoptatã în acel
an, sub presiunea televiziunilor private, a redus o treime
din durata pe care TVR are dreptul sã difuzeze reclamã
(de la douãsprezece, la opt minute), iar unele spaþii pu-
blicitare au fost interzise.

Aceasta a fost una din cele trei cãi prin care autoritãþile
statului au salvat televiziunile private, ruinate de costuri
exorbitante (în goana dupã cota de piaþã); o a doua cale a
constat din ºtergerea datoriilor cãtre buget, de zeci de mi-
lioane de dolari (acumulate dealungul a ºapte ani de eva-
ziune fiscalã, când, între altele, ºi-au însuºit TVA-ul); a
treia cale a constat din acordarea unor ajutoare de stat
(alte zeci de milioane de dolari), sub pretextul “încurajã-
rii culturii” pe care o diseminau (tocmai explodaserã ma-
nelele pe canalele televiziunilor private).

“Toleranþa” statului faþã de televiziunile private este
doar aparent inexplicabilã; în realitate, puterea politicã

de atunci ºi-a cumpãrat susþinerea mediaticã
(unul dintre cele mai importante focare de corup-
þie, cu consecinþe ample în societate, economie ºi
bineînþeles, în…politicã; favoritismul practicat de
putere în raporturile cu anumite organe de presã, a
consolidat acþiunea acelora prin care alterau nivelul
de salarizare al ziariºtilor, suindu-l la stele – aceste rãs-
plãþi nefiind în corelaþie cu afacerea media, în sine, ci
cu beneficiile politice pe care le aduceau; libertatea pre-
sei?; adevãrul?; corectitudinea, onestitatea, bunul simþ,
responsabilitatea? – ha!, toate astea au devenit doar glu-
me pentru proºti; astãzi, expresia “ziarist cinstit” este de
prost gust, iar ziaristul care-i sincer când afirmã cã ar fi
cinstit, este suspectat cã ar fi, pur ºi simplu, prost).

Televiziunea publicã nu are aceastã monedã de schimb a
susþinerii politice deºãnþate (fie cã o face la ordin ºi atunci
pare sã þinã de “fiºa de post”, aºa cã nu primeºte pentru asta
nicio ºpagã fiscalã, fie cã nu o poate face din pricina contro-
luluiparlamentarºiatuncidecearmaimeritavreoºpagã?!).

LÃZESCU A PIERDUT DUBLU FAÞÃ DE CÂT
PIERDEA SASSU

Unii spun cã trebuie schim-
batã legea, alþii spun cã,
nu, trebuie schimbat ma-

nagementul, dar toþi sunt de acord
cã vremurile sunt aspre.

Actuala conducere a TVR
invocã, (în mod clasic, dar asta
nu înseamnã cã nu ar avea
dreptate) “greaua moºtenire”
preluatã de la precedentul
Consiliu de Administraþie:

“Amplificarea deficitului, în
2010, a fost generatã, în propor-
þie covârºitoare, de cauze asupra
cãrora actualul CA nu a avut
pârghii de influenþã, fiind vorba
despre angajamente de platã an-
terioare ºi penalitãþi la sumele
neplãtite la termenele scadente
aferente acestor angajamente”,
scrie în Raportul de activitate al
TVR, depus la Parlament.

Reprezentanþii TVR ne-au re-
petat cele înscrise în Raport,
cumcã, din cele 162 de milioane
de lei (deficitul pe2010), pierde-
rile moºtenite de la vechiul Con-

siliu de Administraþie (condus,
pânã în luna mai, inclusiv, a anu-
lui trecut, de Alexandru Sassu)
se ridicau la 77 de milioane.

Dar, la cifra moºtenitã a pier-
derilor (77), actuala conducere
a mai adãugat 85 de milioane de
lei, ca sã ajungã la 162 – adicã
tot pe atât ºi ceva mai mult!

În primele cinci luni ale lui
2010, subSassu, Televiziuneapu-
blicã a acumulat pierderi lunare
medii de 5,8 milioane de lei, iar în
urmãtoarele ºapte luni, sub noul
Consiliu, de 12 milioane, lunar.

Dublu.
Din Raportul TVR nu reiese

clar dacã, de exemplu, penalitã-
þile bugetare ºi/sau diferenþele
defavorabile de curs valutar vor
fi fost distribuite pe lunile care
le sunt aferente, aºa cum ar fi
normal, dar, dacã au fãcut-o,
atunci aºa rezultã: Alexandru
Lãzescu, actualul ºef al TVR, a
pierdut dublu faþã de predece-
sorul sãu, Alexandru Sassu.

Cauzele declinului economic al
Televiziunii Române
• neindexarea taxei TV, rãmasã la nive-

lul de 4 lei din anul 2003,
• anularea scutirii de TVA aferentã acti-

vitãþilor de televiziune constând în
cumpãrãri de licenþe ºi creºterea cotei
de TVA de la 19% la 24%,

• criza economicã mondialã, ale cãrei
efecte au avut un impact direct asupra
nivelului veniturilor din publicitate ale
TVR, acestea scãzând la un nivel de
54% faþã de anul 2008,

• introducerea din 2005 a contribuþiei de
15% din totalul veniturilor generate de
publicitate, la Consiliul Naþional al Ci-
nematografiei (CNC),

• creºterea, ca urmare a indexãrilor de
preþ ºi a TVA, a costurilor fixe ale Tele-
viziunii Române.
(Raportul TVR pe 2010)

Reprezentanþii TVR ne-au enumerat ur-
mãtoarele surse principale ale amplificãrii
deficitului (sunt trecute ºi în Raport):

• creºterea valorii licenþelor pentru
sport - de la 33 milioane lei în 2009, la
peste 101 milioane lei, în 2010,

• diferenþele de curs valutar nefavora-
bile - de la 3,5 milioane lei în 2009, la
16,3 milioane lei în 2010,

• penalitãþile bugetare - de la 5 milioane
lei în2009, la31milioane lei în2010.

(Apropo! – Sorin Burtea, cu trei mandate
succesive în Consiliu, este foarte familiari-
zat cu bursele de derivate ºi cu noþiunea de
“hedging”, ca instrument de protecþie con-
tra riscului valutar; atunci, de ce se plânge
TVR de cursul defavorabil?!)

De ce au fost vânzãrile proaste?
Raportul TVR include o justificare a “Splen-

did Media”pentru neîndeplinirea Business
plan-ului pe 2010 (-12.5%):

• scãderea drasticã, de 10% faþã de 2009, a
bugetelor de publicitate, pe fondul crizei econo-
mice mondiale;

• lipsa break-urilor ºi nealocarea integralã a 8
minute publicitate/orã;

• scãderea cu 4% a audienþei pe spot înregis-
tratã de TVR 2;

• 72,3% din spoturile difuzate pe TVR Cul-
tural au înregistrat audienþã zero, deci nu s-a înca-
sat niciun ban;

• TVR Info nu este monitorizat de GfK
România, iar TVR 3 a început sã fie monitorizat
din aprilie 2010;

• înrãutãþirea condiþilor economice generale
din România.

VNMG aferent anului 2010 este de 9.600.000
euro net. Singurul factor care influenþeazã reali-
zarea VNMG 2010 este nealocarea minutelor de
publicitate.

• la TVR 1, procentul de nealocare a minute-
lor de publicitate pentru anul 2010 este de 4.3%.
Prin aplicarea celor 4,3% la totalul veniturilor
estimate pentru TVR 1, în 2010 rezultã suma de
397.560,78 euro net, care se va scãdea din
VNMG pe 2010.

• la TVR 2, procentul minutelor de publicita-
te nealocate pentru 2010 este de 2%. Prin aplica-
rea celor 2% la totalul veniturilor estimate pentru
TVR 2 în 2010 rezultã suma de 31.858,14 euro
net, care se va scãdea din planul de afaceri aferent
anului 2010.

Al cincilea an de pierderi la Televiziunea publicã, 2010
stabileºte un record negativ al instituþiei (de minus
162 de milioane de lei - circa 40 de milioane de euro)
ºi ridicã însãºi problema existenþei Televiziunii Româ-

ne, deºi convenþiile internaþionale la care am aderat ca membri
UE (Tratatul de la Amsterdam) ne interzic sã o închidem, chiar
dacã am îndrãzni sã ne gândim la aºa ceva dupã dezastrul descris
în Raportul depus la Parlament, cu peste o lunã în urmã, a cãrui
dezbatere a fost amânatã. Dar, fie ºi în lipsa oricãrui Amsterdam,
ideea dispariþiei televiziunii publice este inacceptabilã, fiind sin-
gura televiziune asupra cãreia îºi exerseazã controlul toate parti-
dele parlamentare ºi, de aceea, susceptibilã sã nu poatã fi confis-
catã integral de un partid sau altul (cel puþin teoretic), aºa cum se
întâmplã cu televiziunile noastre private.

Perechea “televiziune privatã-televiziune publicã” se spune cã
ar asigura regimul democratic al informãrii ºi cã n-am putea re-
nunþa la una din pãrþi, fãrã sã ne alterãm regimul politic pe care
l-am stabilit în Constituþie.

Deci, din temeinice motive politice (asta nu înseamnã
cã temeiurile însele n-ar fi relative), nu putem consem-
na, decât teoretic, evidentul faliment financiar al
Televiziunii Române, astfel cã dezbaterile pe
acest subiect pot fi orientate numai în direcþia gã-
sirii cauzelor dezastrului sãu economic ºi a moda-
litãþii eficiente pentru îndepãrtarea lor, în aºa fel
ca ea sã funcþioneze neîntrerupt.

De aici, însã, încep controversele…

de MAKE ºi
Emilia OLESCU

AUTOCRITICÃ DERUTANTÃ

Î
ntotdeauna, autocritica este
derutantã: Raportul spune cã
TVR îºi are partea sa de vinã

în proasta vânzare a spaþiului pu-
blicitar, pentru cã a promovat
programe fãrã impact la public.

Exemplul este ºi mai derutant:
meciurile din Champions League,
ale cãror drepturi de difuzare
(2009 –2012) au fost cumpãrate
(în aprilie 2008) cu 35 de milioane
de euro, din care TVR a recuperat

1,44 milioane de euro (4,1% din
investiþie, în doi ani, 2009 –
2011), prin difuzarea de reclamã.

Cu 25,1% share pe ITV1 (5,9
milioane de telespectatori, în Italia,
cu un vârf la 7,6 milioane în ulti-
mul sfert de orã), meciul AC Mi-
lan-Tottenham din optimi a adus
Televiziunii Române…12.400 de
euro.

Unde-ssuteledemiidealtãdatã?!
Nusemaiuitãainoºtri la fotbal?!
Mã îndoiesc.
Ce alte programe “de largã au-

dienþã” sã fi inventat TVR?
Hamlet?!

(continuare în pagina 4)

(Citiþi, alãturat, cum justificã
agenþia “Splendid Media”, potri-
vit Raportului TVR, nerealizarea
planului la vânzãri.)

RECLAMA ÎN
2011, MAI PROASTÃ

Il
u
st

ra
þi
e

d
e

M
A

K
E

Astãzi, Alexandru Sassu nu a
mai dorit sã comenteze situaþia
de la TVR, în schimb, cu trei ani
în urmã, în septembrie 2007
(puþin dupã ce preluase condu-
cerea Tele-
viziunii), se
plângea ºi el
de “greaua
moºtenire”
(ceea ce nu
era deloc
fals), spu-
nând cã, în prima jumãtate a
acelui an, deficitul TVR a fost
de aproximativ 9 milioane de
euro ºi cã, pânã la sfârºitul lui
2007, ar fi putut ajunge la 15-18

milioane de euro. Principala ca-
uzã, în opinia lui Sassu, era scã-
derea, în 2005, a taxei radio-TV,
de la 4,5 lei, la 4 lei.

Se cuvin fãcute douã obser-
vaþii, din care a doua este mai
importantã pentru felul cum
credem cã se petrec lucrurile în
aceastã afacere:

1.Anul 2007 s-a încheiat cu
un deficit de 7 milioane de
euro, iar nu de 15-18, cum ne
speriase Sassu;

2. Atât actualii ºefi, cât ºi
foºtii ºefi ai TVR, pânã la a pa-
tra generaþie, se plâng ori s-au
plâns de “greaua moºtenire” ºi
au motive reale pentru asta.


