speakeri
Niculae Havrileţ
Secretar de Stat, Ministerul Energiei
•“Consumatorii de energie electrică trebuie să iasă din captivitatea serviciului universal”
VIDEO
Preocuparea actuală din sectorul energiei electrice este ca toţi consumatorii să treacă pe piaţa concurenţială, iar cel mai important este ca aceştia "să se elibereze de captivitate", potrivit lui Niculae Havrileţ, secretar de stat în Ministerul Energiei. Domnia sa declară: "Arhitectura specială a pieţelor de energie şi gaze naturale, în care câţiva furnizori dedicaţi, impliciţi, au un portofoliu ca urmare a unor politici anterioare, au făcut milioane de consumatori captivi. Poate că, aşa cum pe piaţa gazelor naturale s-a impus un program de «gas release», poate ar fi fost necsară o politică de «customer release» şi pe piaţa electricităţii. Să eliberăm mai întâi consumatorii, ca să le dăm apoi posibilitatea să îşi aleagă furnizorul. Acest lucru este imposibil de făcut acum, singura eliberare pe care o putem face este cea a consumatorilor captivi în zona serviciului universal.
Zoltan Nagy-Bege
Vicepreşedinte ANRE
•“Scandalul liberalizării pieţei de energie - cauzat de creşterea de preţ, nu de lipsa informării”
VIDEO
Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Energie (ANRE) nu are nicio culpă în actualul scandal al liberalizării pieţei la energie electrică, susţine Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele instituţiei publice, care s-a declarat nemulţumit de presiunea pusă asupra acesteia în ultimele două luni. "Deşi toată lumea a încurajat teoria că scandalul liberalizării a fost cauzat de lipsa informării consumatorilor, eu cred că scandalul este datorită creşterii de preţ, care poate fi şi de 20%. Legal, autoritatea nu avea cum să oblige furnizorul de ultimă instanţă să aplice alt preţ de la 1 iulie. Noi avem 6 furnizori de ultimă instanţă calificaţi în 2020, care sunt singurii îndreptăţiţi să furnizeze acest serviciu universal cu preţul aferent şi acest preţ este singurul la care puteau fi obligaţi să preia consumatorii care nu au optat pentru piaţa concurenţială.
Ion Lungu
Preşedinte AFEER
•“Consumatorii să fie atenţi la clauzele personalizate din contractele de furnizare”
VIDEO
Procesul de liberalizare a pieţei de electricitate este o revenire la situaţia de acum doi ani, când au fost făcuţi primii paşi în acest sens, cu unele deosebiri, potrivit lui Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER).Conform domniei sale, liberalizarea pieţei de energie electrică este un proces în favoarea consumatorului, "toate reglementărule din domeniu punând în centru grija faţă de consumator": "O piaţă liberalizată presupune o concurenţă foarte mare şi, în continuare, vor fi făcute toate eforturile pentru ca portofoliul de oferte şi furnizori să fie menţinut sau crescut".
Bogdan Badea
Preşedintele Directoratului, Hidroelectrica
•“Anumite zone de interes şi-ar dori să continuăm cu piaţa reglementată”
VIDEO
Apariţia Ordonanţei de urgenţă a guvernului nr. 114/2018 a dus piaţa energiei electrice acolo unde era anterior liberalizării din anul respectiv, spune domnul Bogdan Badea, preşedintele Directoratului Hidroelectrica, subliniind: "Constat că anumite zone de interes şi-ar dori să continuăm cu piaţa reglementată pentru că este foarte uşor să ai o intrare de marfă la un preţ reglementat, fără să ai vreun risc; este foarte uşor să ai un portofoliu de clienţi la un preţ reglementat şi un profit reglementat, numai că eu cred că nu mai suntem într-o astfel de epocă, iar asemenea metode de a gestiona anumite pieţe sunt mai degrabă specifice anilor 1990. Suntem în anul 2021, discutăm despre o piaţă unică europeană, despre regulamente europene tot mai stricte, care toate concură către o piaţă liberă. Cred că este general acceptat faptul că cel mai corect preţ pe care îl poţi obţine pentru un anumit produs este cel stabilit de cerere şi ofertă, fără intervenţii arbitrare, fără distorsiuni în piaţă şi fără să avantajezi anumiţi participanţi ai pieţei".
Cătălina Popa
Director Executiv Vânzări, Electrica
•“Liberalizarea pieţei de electricitate a rupt graniţa impusă furnizorilor”
VIDEO
Liberalizarea pieţei de electricitate a condus la dispariţia unei graniţe impuse furnizorilor, susţine Cătălina Popa, director executiv de vânzări în cadrul Electrica. Domnia sa menţionează că, acum, Electrica Furnizare are ocazia să îşi prezinte ofertele oriunde în ţară. Printre altele, Cătălina Popa a mai precizat că Electrica Furnizare le-a oferit clienţilor mai mult timp, până la 31.08.2021, pentru a-şi alege o nouă ofertă şi a oferit un discount tuturor celor care doresc să treacă în piaţa concurenţială, simplificând, totodată, şi procesele prin care se poate face acest lucru. "Noul contract se poate încheia doar cu buletinul pentru clienţii existenţi, iar pentru cei noi mai este nevoie de actul de proprietate sau de o declaraţie pe proprie răspundere. De asemenea, am suplimentat numărul de angajaţi în call center şi am mutat focusul operaţiunilor pe informarea şi consilierea clienţilor pe tema liberalizării", a adăugat domnia sa.
Claudia Griech
Director General Adjunct al E.ON Energie România
•“Liberalizarea pieţei de energie vine cu oportunităţi atât pentru client, cât şi pentru furnizor”
VIDEO
Liberalizarea pieţei de energie este un lucru dorit şi aşteptat de furnizori pentru că vine cu oportunităţi atât pentru client, cât şi pentru furnizor, a declarat Claudia Griech, director general adjunct al E.ON Energie România. Domnia sa a explicat: "O piaţă liberă înseamnă posibilitatea fiecărui client de a alege oferta cea mai potrivită pentru el. Înseamnă diversificarea ofertelor şi plierea lor pe nevoile clienţilor. O piaţă liberă permite o segmentare foarte atentă a clienţilor, în funcţie de dorinţele acestora. Dacă, de exemplu, nevoia clientului este una de predictibilitate vorbim despre o ofertă cu preţ fix şi garantat. Dacă preţul este corelat cu evoluţia pieţei de achiziţie, atunci clientul probabil că are un apetit de risc mai ridicat".
Silvia Vlăsceanu
Director General ACUE
•“Procesul de schimbare a furnizorilor trebuie îmbunătăţit”
VIDEO
Obligaţia furnizorilor de ultimă instanţă de oferire pentru clienţii casnici a serviciului universal până când aceştia vor alege cu care furnizor vor încheia noul contract, a creat costuri ce s-au reflectat în creşterea preţului la factura electrică, susţine Silvia Vlăsceanu, director general al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE). "Într-adevăr, poate nu s-a explicat suficient ce înseamnă serviciu universal şi cu ce obligaţii vine el pentru furnizori, care sunt obligaţi să achiziţioneze energia electrică pentru consumatorii casnici pe care îi au în portofoliu. Poate din acest motiv preţurile au părut mari sau au depăşit aşteptările consumatorilor. Furnizorii de ultimă instanţă, care vor prelua consumatorii ce nu se vor orienta către piaţa concurenţială, vor stabili preţuri de ultimă instanţă, conform altei reglementări a ANRE. De aceea, trebuie să îmbunătăţim procesul de schimbare a furnizorilor, iar din anul 2026 această schimbare trebuie să se facă în maxim 24 de ore", a declarat Silvia Vlăsceanu.
Sorin Elisei
Director Consultanță, Deloitte România
•“Liberalizarea preţului de achiziţie pentru furnizori nu s-a întâmplat în realitate”
VIDEO
Liberalizarea preţului de achiziţie pentru furnizorii de energie electrică nu s-a întâmplat în realitate, a spus Sorin Elisei, director consultanţă pe energie la Deloitte România. Acesta a precizat că autorităţile au promis un draft de modificare a Legii Energiei în acest sens undeva la 15 ianuarie, însă până acum proiectul de modificare nu a fost publicat în dezbatere publică. Elisei a afirmat: "Punctez din punctul meu de vedere un aspect general: în realitate, liberalizarea preţului de achiziţie nu s-a întâmplat. Nu avem mecanisme contractuale aliniate pe Directiva 944 şi Regulamentul 943. Înţeleg că şi s-a promis un draft de modificare a Legii Energiei în acest sens undeva la 15 ianuarie. Suntem pe 26 ianuarie, eu nu l-am văzut în consultare publică. Mesajul meu este următorul, legat de beneficiile liberalizării: liberalizarea la capătul vânzării poate să producă nişte avantaje, (dar) liberalizarea ca atare, ca proces integrat, îşi produce adevăratele beneficii atunci când şi achiziţia şi vânzarea au nişte mecanisme în funcţie de care să judecăm corect toţi participanţii la piaţă. Şi producători şi furnizori, şi consumatorii să fie foarte mulţumiţi".
Dumitru Chisăliţă
Preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă
•“Am avut un eşec al liberalizării pieţei de energie”
VIDEO
Scandalul iscat privind liberalizarea pieţei de energie este cauzat de un eşec de comunicare şi de lipsa de pregătire a consumatorilor, afirmă Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă. "Se vorbeşte foarte mult despre punerea consumatorului în centru atenţiei, dar sunt foarte multe vorbe, destul de goale de conţinut. Suntem în situaţia în care ar trebui să recunoaştem în ceasul al doisprezecelea că am avut un eşec al liberalizării pieţei de energie. Ceea ce a însemnat pregătirea pieţei pentru liberalizare a fost un eşec de comunicare şi de pregătire a consumatorilor. Dacă tot vorbim că liberalizarea pieţei a început din 2007, a continuat în 2010, 2012 şi 2014, care au fost activităţile întreprinse în privinţa consumatorilor? De ce nu s-au respectat obligaţiile asumate de România în anul 2012 privind dereglementarea pieţei de gaz şi energie unde erau 53 de programe de informare, mai bine zis de educare sau pregătire a consumatorilor, privind liberalizarea pieţelor respective? Dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să plecăm de la adevărurile esenţiale, pentru că altfel riscăm să muşamalizăm totul şi să mergem cu mizeria mai departe", a declarat Dumitru Chisăliţă.
Ovidiu Demetrescu
Partener OCD Capital & Resource şi London Brokers
•“Schimbarea furnizorului necesită semnarea a doar două hârtii”
Schimbarea furnizorului de energie electrică necesită semnarea a doar două hârtii, a afirmat Ovidiu Demetrescu, partener OCD Capital & Resource şi London Brokers şi moderatorul conferinţei. Demetrescu s-a referit la notificarea către actualul furnizor, notificare cu privire la intenţia de schimbare a furnizorului de energie, şi la completarea unui nou contract, specific, cu furnizorul ales. De menţionat că procesul este unul complet digitalizat şi faptul că consumatorul nu este în niciun moment în pericol să fie decuplat de la alimentarea cu energie electrică. "În niciun caz nu trebuie să daţi crezare vreunui zvon că vine cineva şi vă ia contorul sau vă decuplează dacă vreţi să schimbaţi furnizorul de energie. Lucrurile acestea nu se vor întâmpla. Sunt numai nişte tactici, tehnici de «guerilla-marketing», cum am putea să le spunem, din partea unora. În opinia mea sunt exagerate, nefondate şi nelegale", a spus Ovidiu Demetrescu.