speakeri
Oana-Marciana Özmen
Deputat, Comisia pentru industrii şi servicii, Camera Deputaţilor
•“Ne dorim autobuze care să emită cât mai puţine emisii de carbon”
VIDEO
Electromobilitatea reprezintă un domeniu în care ţara noastră se află abia la început, dacă ţinem cont de faptul că la sfârşitul anului 2019 pe întreg teritoriul naţional existau doar 344 de staţii de încărcare electrică, a afirmat deputatul Oana-Marciana Özmen (USR PLUS), membru al Comisiei pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor. "La nivelul Comisiei pentru industrii şi servicii suntem direct interesaţi să abordăm această problemă a electromobilităţii din perspectiva legislaţiei. În aceste condiţii trebuie să avem o serie de măsuri pe care Executivul trebuie să le ia, dar şi la nivel de Legislativ e nevoie de reglementări care să stimuleze interesul antreprenorilor care vor să investească în domeniul electromobilităţii. Numai că eu nu aş vedea această decarbonare numai din perspectiva maşinilor care ar trebui să devină neapărat prietenoase cu mediul. Aş merge mai departe şi aş spune că aceste soluţii eficiente energetic ar trebui să privească atât partea de iluminat, cât şi eficientizarea clădirilor din punct de vedere energetic."
Daniel Zamfir
Vice-preşedintele Comisiei economice, industrii şi servicii din cadrul Senatului
•“Lipsa infrastructurii pentru autovehiculele electrice - marea noastră problemă”
VIDEO
Marea problemă pe care o avem este lipsa infrastructurii pentru autovehiculele electrice, este de părere Daniel Cătălin Zamfir, vicepreşedintele Comisiei economice, industrii şi servicii din cadrul Senatului. Printre altele, domnia sa subliniază: "Şi în ceea ce priveşte programul rabla pentru automobile, şi la rabla pentru electrocasnice ne mişcăm foarte greu, este nevoie de o mult mai mare eficienţă a autorităţilor pentru deblocarea acestui mecanism. Oamenii nu pot fi încurajaţi să îşi cumpere autovehicule electrice doar pentru că există această subvenţie. Având autonomia în general mica, te gândelti la ce posibilităţi sunt pentru alimentare, iar aici stăm extrem de prost". Daniel Zamfir spune că există legislaţie în domeniu, dar că implementarea ei este extrem de greoaie: "Legislaţia o avem, importantă este implementarea ei".
Frank Hajdinjak
Vice-preşedinte, Centrul Român al Energiei
•“Avem circa 1.000 de puncte de încărcare în România, din care 25% sunt rapide”
VIDEO
Electromobilitatea este unul dintre subiectele cheie ale momentului, atât în România cât şi în Europa, a afirmat Frank Hajdinjak, vicepreşedintele Centrului Român al Energiei (CRE). Acesta precizează că România are în jur de 1.000 de staţii de încărcare pentru autovehicule electrice, din care 25% sunt staţii de încărcare rapide. Acesta a precizat: "Observăm o efervescenţă în ceea ce priveşte adoptarea tehnologiilor noi, a energiei curate şi cred că evoluţia electromobilităţii este un pilon cheie în proiectul în proiectul european de tranziţie către o economie cu emisii reduse de carbon. (...) Este foarte important şi să avem ca sursă de energie electricitate verde pentru că altfel balanţa autovehiculelor electrice nu va fi bună. Electromobilitatea însă nu este un concept nou, dar mă bucur că inclusiv România face paşi înspre dezvoltarea sectorului de electromobilitate, infrastructura de staţii de încărcare se extinde, numărul de autovehicule electrice este în creştere şi deşi mai este mult de lucru suntem pe drumul cel bun."
Andrei Carabelea
Primarul Municipiului Piatra Neamţ
•“Sperăm ca în următorii patru ani să avem peste 300 de staţii de încărcare electrică”
VIDEO
Municipiul Piatra Neamţ face paşi consistenţi şi considerabili în cee ace priveşte stimularea electromobilităţii, a declarat Andrei Carabelea, primarul municipiului. Domnia sa a precizat: "Vrem ca în următorii patru ani să avem peste 300 de staţii de încărcare, astfel încât să avem în zona fiecărei asociaţii de proprietari o staţie de încărcare. Consider că doar în acest fel putem stimula şi încuraja populaţia să utilizeze vehicule electrice. De asemenea, suntem în plină implementare a şapte proiecte care vizează modernizarea mobilităţii urbane şi în special în zona de mobilitate verde. Vom achiziţiona 41 de autobuze electrice care vor asigura un transport ecologic decent la nivel de municipiu Piatra Neamţ şi ulterior vom dori să extindem acest proiect la nivel de zonă metropolitan. Totodată, suntem în plin proces de implementare a unui proiect de modernizare a staţiilor de aşteptare, peste 80 de staţii ultramoderne, ultrainteligente vor asigura condiţii mai bune de aşteptare pentru călătorii din Piatra Neamţ."
Daniel Pintilie
CEO, WATTO
•“Strategia energetică ar trebui să aibă în vedere nevoia tot mai mare de servicii electrice”
VIDEO
O strategie energetică pe care să se bazeze România ar trebui să aibă în vedere nevoia din ce în ce mai mare de servicii electrice, fie că vorbim despre servicii de încărcare, fie despre nevoia generală de energie electrică pentru marii consumatori, afirmă Daniel Pintilie, CEO al WATTO, care menţionează: "Ţara noastră nu este pregătită să facă faţă unei cereri mari de energie electrică, care va veni automat cu creşterea numărului de maşini electrice. De aceea, autorităţile ar trebui să vină cu strategii în domeniu". WATTO este un start-up infiinţat în 2019, care dezvoltă o reţea de încărcare ultrarapidă de până la 350 kW pentru maşini electrice personale şi comerciale, iar în contextul mai sus menţionat, compania are în plan să dezvolte un nou concept.
Mihai Mardale
Head of E-Mobility, Enel X
•“Ne propunem să ajutăm tranziţia energetică a transportului public şi privat”
VIDEO
Zona de mobilitate electrică reprezintă un pilon strategic în cadrul Enel X, companie ce îşi propune să ajute tranziţia energetică a transportului public şi privat, a spus Mihai Mardale, Head of E-Mobility în cadrul Enel X. Reprezentantul Enel X a explicat: "Facem asta prin oferirea soluţiilor complete de mobilitate electrică, care să acopere toate nevoile potenţialilor clienţi, fie că vorbim de persoane fizice, flote sau companii care îşi doresc să ofere servicii de mobilitate electrică la rândul lor. În acest sens, Enel X România are în plan crearea unei reţele naţionale de staţii de încărcare (n.r. a vehiculelor electrice), iar astăzi are peste 140 de puncte de încărcare în toată ţara, instalate atât în spaţiile publice cât şi în cele private".
Cristian Matei
Primarul Municipiului Turda
•“Vrem să introducem transport public hibrid în Turda, Câmpia Turzii şi încă 18 localităţi”
VIDEO
Municipiul Turda îşi propune să atragă fonduri din actualul exerciţiu financiar European pentru a introduce, într-o zonă periurbană, transport public hibrid, a declarat Cristian Matei, Primarul Municipiului. Domnia sa a detaliat: "Vrem ca în actualul exerciţiu financiar european în care am intrat să abordăm o zonă de mobilitate urbană aferentă Turda, Câmpia Turzii şi încă 18 localităţi, o zonă peri urbană în care să realizăm un transport public, nu în totalitatea electric pentru că distanţele dintre localităţi sunt destul de mari şi ar presupune prea multe staţii de încărcare intermediare, ci hibrid, care să asigure depoluarea. În plus, această zonă periurbană este destul de deficitară la acest capitol, Turda fiind un pol de dezvoltare în cazul acestei zone vom avea o autobază în Municipiul Turda şi deja am început să lucrăm la fişele de proiect".
Cosmin Vajkovszki
Managing Director, LAPP România
•“Ne concentrăm pe o prezenţă cât mai activă pe piaţa locală”
VIDEO
PREZENTARE
LAPP România, parte a grupului german LAPP, furnizor de cabluri, conductori şi accesorii pentru cabluri, se va concentra, în perioada următoare, pe o prezenţă cât mai activă a companiei pe piaţa locală, în special prin soluţii personalizate pentru diverse aplicaţii, infrastructură de telecomunicaţii şi proiecte de energie verde, potrivit domnului Cosmin Vajkovszki, Managing Director al LAPP România. Reprezentantul companiei menţionează că aceasta are în portofoliu opt branduri care cuprind cabluri de forţă şi comandă, sisteme de transmitere de date, sisteme pentru tehnologia Ethernet, fibră optică, conectori, sisteme de fixare şi etanşare, sisteme de protecţie pentru lanţuri portcablu, sisteme de etichetare; incluzând şi soluţii personalizate de cabluri, lanţuri portcabluri şi cabluri premufate.
Conf. dr. ing. ec. Florin Nemţanu
Prodecan Facultatea de Transporturi, Universitatea Politehnica Bucureşti
•“Trebuie să gândim soluţii care să ne ducă spre o economie circulară”
VIDEO
Mobility as a service reprezintă un concept care este necesar a fi introdus atunci când vorbim despre electromobilitate, susţine Florin Nemţanu, prodecanul Facultăţii de Transporturi din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti (UPB). "La momentul acesta tot ce înseamnă sistem de transport este gândit izolat, prin prisma fiecărui sistem de transport: transportul rutier, transportul feroviar, transportul aerian. Nu există o viziune integrată care să dezvolte un sistem de mobilitate pentru oameni. Conceptul mobility as a service are în prim plan serviciul de mobilitate pentru cetăţeni şi presupune existenţa unei platforme care să culeagă informaţii de la toate serviciile de transport şi care să îi ofere călătorului soluţii pentru transport intermodal, multimodal, cu segmente multimodale."
Marius Miroslav
CEO, fastPark
•“Ne propunem să venim în sprijinul celor care utilizează maşini electrice”
VIDEO
Furnizorul de soluţii pentru parcări fastPark îşi propune ca, prin sistemele sale, să vină şi în sprijinul celor care utilizează maşini electrice, inclusiv să-i ajute să plătească energia electrică, a subliniat Marius Miroslav, director general al companiei. CEO-ul fastPark a spus: "Conform unui studiu făcut cu mai mult timp în urmă, circa 90% din viaţa unui autoturism personal se petrece în parcare, fie pe un loc personal, fie la birou. Noi, cu ajutorul digitalizării sistemelor de parcare, cu aplicaţia UPPARK, ne propunem să venim şi în sprijinul celor care utilizează maşini electrice şi să-i îndrumăm către cele mai apropiate staţii. Să le indicăm locul, să le indicăm tipul de staţie şi, de ce nu, să-i şi ajutăm să plătească electricitatea. Este o provocare în acest moment şi pentru noi, pentru că reglementările sunt încă la început în ceea ce priveşte revânzarea energiei electrice".
Dalia Stoian
Project Manager Solar Decathlon Europe 2021, EFdeN
•“Folosirea bateriilor uzate la maşinile electrice poate reduce costurile unei aplicaţii de stocare rezidenţială cu până la 30%-40%”
VIDEO
PREZENTARE
Oraşele reprezintă o sursă de poluare foarte mare, fiind responsabile atât de consumul de energie, cât şi de emisiile de CO2, subliniază Dalia Stoian, Project Manager Solar Decathlon Europe 2021, EfdeN. Conform domniei sale, oraşele contemporane ocupă 2% din suprafaţa terestră a pământului, dar găzduiesc 50% din populaţia lumii, sunt responsabile de 75% din consumul global de energie şi 80% din emisiile de CO2. Totodată, deţin 80% din PIB-ul global. Producătorii de emisii cei mai mari sunt, la nivel eurpean, clădirile şi transportul. Clădirile sunt responsabile de 40% din consumul de energie şi de 36% din emisiile de CO2, iar transportul este responsabil de 30% din consumul de energie şi de 27% din emisiile de CO2.
Rareş Hurghiş
Public Affairs Manager, Future Energy Leaders (FEL) România
•“Proporţia maşinilor electrice în total vânzări este aşteptată să crească la 10% până în 2024”
VIDEO
Proporţia autovehiculelor electrice în total vânzări auto este aşteptată să crească de la 3% în prezent la 10% în 2024, potrivit lui Rareş Hurghiş, public affairs managers la asociaţia Future Energy Leaders (FEL) România. În ceea ce priveşte performanţa şi preţul acestora comparativ cu autovehiculele cu combustie internă, este estimată ajungerea la paritate la nivelul anului 2025. Hurghiş a precizat: "Există o concentrare foarte mare la nivelul UE a maşinilor electrice şi a staţiilor de încărcare aferente în doar câteva ţări europene. Proporţia maşinilor încărcabile electric rămâne una destul de modestă, atât în România cât şi la nivel european. De asemenea şi vânzările de maşini electrice reprezintă doar 3% din totalul vânzărilor de vehicule din România şi Europa."
Eduard Dumitraşcu
Preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City
•“Avem nevoie de proiecte de investiţii”
În România avem tendinţa de a spune că nu avem bani pentru proiecte şi investiţii, însă de data această banii există şi este nevoie de proiecte, a afirmat Eduard Dumitraşcu, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City (ARSC) şi moderatorul conferinţei. Acesta a dat ca exemplu Primăria Turda care şi-a electrificat întreg sistemul de transport în comun. Dumitraşcu a afirmat: "Cred că avem nevoie de proiecte. Avem această tendinţă în România să spunem că nu avem bani. Ei bine, de data aceasta cred că avem bani, avem bugete disponibile pentru comunităţile noastre, dacă înţelegem să scriem proiecte. Noi tot repetăm de ani de zile: să trecem de la idee la proiect. Ideile noastre sunt foarte simpatice pentru că sunt alte noastre, dar nimeni nu le va finanţa. Aţi văzut mai devreme ce înseamnă abordarea primarului Cristian Matei de la Turda: 38 de proiecte deja scrise aşteaptă să fie finanţate".