BELL HELICOPTERS VREA SĂ SPRIJINE INDUSTRIA DE ARMAMENT A ROMÂNIEIContract full-option pentru înzestrarea Forţelor Aeriene Române

A consemnat GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii #Aeronautică /

Scott Clifton şi Andrea Bryan

Scott Clifton şi Andrea Bryan

O delegaţie a companiei americane Bell Helicopters s-a aflat, săptămâna trecută, în ţara noastră pentru continuarea negocierilor cu reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale în vederea încheierii contractului de tip G2G (government to government) în vederea achiziţionării a 46 de elicoptere, dintre care 25 sunt de luptă (de atac) - AH -1Z Viper şi 21 de transport - UH 1Y Venom. Conform datelor negociate, o parte semnificativă din acest contract va fi destinată industriei de armament din ţara noas-tră, colaborarea cu Bell Helicopters urmând a se întinde pe câteva decenii.

Pentru a afla mai multe informaţii în legătură cu acest contract, am realizat un scurt interviu cu reprezentanţii firmei Bell Helicopters: Andrea Bryan, International Campaign Manager, Europe Global Military Sales&Strategy şi Scott B. Clifton, H-1 International Program Manager.

Reporter: În ce stadiu se află negocierile între guvernul român şi cel al SUA pentru achiziţia aparatelor de zbor de la firma Bell Helicopters? Iniţial, era vorba despre achiziţionarea a 46 de aparate de zbor, dintre care 21 de elicoptere militare de transport. Ulterior ministrul Apărării Naţionale, Gabriel Leş, a spus că, în privinţa aparatelor de transport, va analiza şi oferta celor de la Airbus.

Andrea Bryan: Demersurile pentru achiziţionarea celor 46 de elicoptere au început în vara anului 2017, când Guvernul României a trimis o solicitare prin care a cerut informaţii privind preţul de achiziţie şi s-a interesat de dis-ponibilitatea firmei Bell Helicopters de a încheia un astfel de contract. Menţionez că, în mai 2018 am ajuns la o primă înţelegere cu guvernul român, după care ni s-a trimis o cerere fermă, la care am răspuns şi în care sunt menţionate atât preţul de achiziţie cât şi caracteristicile aparatelor de zbor. Abia acum ne aflăm în situaţia despre a dis-cuta despre încheierea unui contract ferm şi de a trece la etapa următoare.

Reporter: Când estimaţi că va avea loc semnarea acestui contract?

Andrea Bryan: Acest lucru depinde doar de Guvernul României. De aceea am venit să continuăm discuţiile cu oficialii Executivului de la Bucureşti, cu cei din Ministerul Apărării Naţionale. Ne dorim să ajungem cât mai repede la o înţelegere care să cores-pundă cerinţelor celor două părţi contractante şi sperăm ca în curând acest contract să fie semnat.

Reporter: Care este diferenţa dintre elicopterele produse de Bell Helicopters şi cele ale companiei Airbus?

Scott Clifton: Înainte de a răspunde la această întrebare, ar trebui să facem un scurt background. Am fost pilot timp de 22 de ani. Eram pilot în momentul în care se lucra la conceperea elicopterului AH -1Z Viper. Am efectuat primele trei zboruri cu acest tip de aparat, atunci când era în teste şi pe primul elicopter operaţional din gama UH -1Y Venom. AH - 1Z Viper este conceput ca un aparat de luptă, iar UH - 1Y Venom pentru susţinerea artileriei şi a trupelor de infanterie. Mulţi dintre cei care lucrează în domeniu spun că acest elicopter este similar în proporţie de 80% cu aparatul Airbus, dar vă spun că tehnica existentă la aparatul UH - 1Y Venom este unică în lume.

Primele elicoptere Bell vor ajunge în România, la trei ani după semnarea contractului

Reporter: Tensiunile comerciale existente în acest moment între Uniunea Europeană şi SUA pot influenţa într-un fel sau altul negocierile sau încheierea contractului din firma Bell Helicopters şi guvernul român?

Andrea Bryan: Nu cred că va exis-ta o problemă din acest punct de vedere. Într-adevăr, suntem în competiţie globală cu firmele similare din Uniunea Europeană, dar cred că întotdeauna în încheierea unui contract trebuie să primeze cea mai bună soluţie pentru guvernul României şi pentru Armata română. Credem că avem cea mai bună soluţie pentru a răspunde necesităţilor forţelor aeriene din ţara dumneavoastră.

Reporter: Dacă acest contract va fi semnat, cât timp va trece până vom avea primele aparate de zbor?

Andrea Bryan: În mod normal, primele elicoptere vor fi trimise în maximum trei ani de la data semnării contractului, dar va depinde şi de cât de repede vor fi finalizate apoi procedurile de la nivelul guvernului SUA.

Reporter: Veţi furniza aparatele de zbor full-option, inclusiv cu armamentul din dotare (rachete, mitraliere, etc.) sau acestea vor constitui obiectul unui act adiţional aşa cum a fost în cazul elicopterelor vândute în Bahrain?

Andrea Bryan: În general, când guvernul american negociază un astfel de contract se discută despre achiziţionarea unei versiuni full-option a aparatului de zbor. Cu alte cuvinte, când vindem ceva către un guvern străin, noi îi oferim pachetul complet de servicii pentru elicopterul respectiv. Deci nu va fi necesară încheierea unui act adiţional, deoarece în acest pachet sunt incluse atât rachetele cât şi restul armamentului cu care este înzestrat, în mod uzual un elicopter de luptă. Pe lângă acestea, oferim în pachetul pe care îl scoatem la vânzare şi trainingul necesar pentru piloţii care vor deservi aceste elicoptere şi suportul tehnic. În momentul în care livrăm aceste elicoptere unui alt stat, aparatele vor fi practic gata de zbor, de acţiune, capabile să ajute la operaţiunile militare aflate în desfăşurare în zona respectivă.

Reporter: Care este preţul tranzacţiei? Conform informaţiilor apărute în presa din ţara dumneavoastră, guvernul american a semnat un contract, anul acesta, pentru achiziţia a 25 de aparate de zbor AH-1Z Viper care vor intra în dotarea US Navy. Preţul aces-tui contract a fost de 440 milioane de dolari. Va fi acelaşi preţ şi pentru Româ-nia sau va fi un preţ mai mare?

Scott Clifton: Preţul pentru aparatele care vor fi livrate guvernului român va fi stabilit în urma negocierilor cu guvernul SUA. Aşa se întâmplă ori de câte ori are loc o vânzare de tehnică militară sau de armament către un guvern străin. De aceea, cu privire la preţul de achiziţie pentru ţara dumneavoastră, singurii abilitaţi să răspundă sunt oficialii guvernului american.

Andrea Bryan: Preţul final va depinde de ceea ce se solicită prin acest contract, în privinţa dotării cu armament a elicopterelor, a altor tehnici, etc.. În privinţa preţului de achiziţie pe care îl vor plăti forţele navale americane, acesta a fost stabilit de guvernul nostru şi nu putem să comentăm dacă este un preţ corect.

Reporter: Totuşi, aţi vândut 12 aparate în Bahrain cu 911 milioane de dolari, după care aţi făcut un act adiţional de 240 milioane de dolari pentru rachetele de la bord. Practic, pentru 12 elicoptere AH-1Z Vipers, cei din Bahrain au plătit peste un miliard de dolari.

Andrea Bryan: Nu putem oferi un răspuns exact cu privire la preţul de achiziţie. Depinde de momentul în care a fost încheiat contractul, nu este o simplă ecuaţie matematică, în care să spui ok, acesta este preţul corect şi dacă împart la 12 aparate de zbor, îmi iese preţul de achiziţie pentru un singur elicopter. Nu este aşa, deoarece depinde de momentul încheierii contractului, de preţul materialelor în momentul fabricării aparatelor şi de orice alţi factori care pot schimba preţul final pentru un astfel de elicopter.

Oferta companiei Bell Helicopters include şi cursurile de formare şi training pentru angajaţii Armatei Române

Reporter: Care vor fi beneficiile încheierii unui astfel de contract pentru industria de armament din ţara noas-tră?

Andrea Bryan: Intenţionăm ca o parte importantă din aceste elicoptere să fie asamblată în România. Credem că realizarea acestui lucru va constitui baza viitorului parteneriat dintre noi şi guvernul român, dintre noi şi industria românească de armament pentru câteva decenii de acum înainte. Dorim să avem o cooperare şi un parteneriat cu industria de profil din ţara dumneavoastră, care să se extindă pe mai multe decenii.

Reporter: Veţi organiza pentru cei din ţara noastră cursuri de pregătire, inclusiv pentru personalul care se va ocupa de service-ul acestor elicoptere?

Scott Clifton: Condiţiile de training, inclusiv cel pentru piloţi, vor fi stabilite în urma negocierilor dintre guvernul american şi cel român. Atunci se va decide care va fi numărul de cursuri de pregătire ce vor avea loc în SUA şi numărul celor care se vor des-făşura în România. Dacă vom avea solicitări din partea mai multor state cu privire la aceste cursuri, este posibil să le ţinem doar în SUA. Dar, în fiecare caz, vom ţine cont de părerea clienţilor noştri. În acest caz, aşteptăm propunerea guvernului român cu privire la trainingul pentru piloţi şi pentru personalul care se va ocupa de întreţinere.

Reporter: Câte persoane sunt necesare pentru întreţinerea acestor aparate?

Scott Clifton: US Marine Corps (n.r. - infanteria marină americană) foloseşte de obicei AH - 1Z Viper, acest tip de elicopter de luptă. Ei au creat un fel de unitate pentru întreţinere, care este alcătuită din 8 sau 10 persoane, care, împreună cu piloţii, au grijă de 7 sau 8 aparate de zbor. În privinţa aparatelor UH - 1Y Venom, şapte elicoptere din această gamă transportă între 70 şi 90 de infanterişti, care se află pe o navă militară. În general, trupele trimise pe teren sunt reduse din punct de vedere numeric, iar aparatele de trans-port sunt concepute pentru acest fel de operaţiuni, destinate efectivelor reduse care să fie trimise rapid într-o zonă de luptă.

Reporter: Care este diferenţa între un elicopter Viper şi un V 22 Osprey? Din informaţiile mele, Israel doreşte achiziţionarea ultimului tip de elicopter.

Scott Clifton: Elicopterul V 22 Osprey are 24 de pasageri la bord. Este un aparat de zbor mai mare, iar misiunile executate sunt diferite faţă de cele în care sunt angrenate elicopterele AH-1Z Viper. Pe lângă cei 24 de pasageri, elicopterul V 22 Osprey este deservit la bord de doi piloţi şi încă doi membri ai echipajului.

Reprezentanţii Bell Helicopters: "Industria de armament din România, cea mai dezvoltată din regiune"

Reporter: Ştiu că iniţial, Bell Helicopters a dorit să semneze acest contract cu o altă ţară din regiune. De ce aţi ales să veniţi în România?

Andrea Bryan: Au fost multe state din regiune interesate de o colaborare cu noi, pe proiecte similare, dar acum ţara dumneavoastră este prioritatea noastră. Am ales să venim aici, deoarece aveţi cea mai dezvoltată industrie de profil din regiune. Am ajuns destul de departe cu negocierile privind semnarea unui contract. Deşi avem solicitări şi din partea altor state, ne-am axat pe România deoarece considerăm că o parte importantă a unui parteneriat trebuie să fie constituită din colaborarea cu industria de armament locală.

Reporter: Care sunt atuurile Bell Helicopters pentru semnarea acestui contract?

Andrea Bryan: Trebuie să ştiţi că noi suntem foarte determinaţi să încheiem acest contract ce va fi benefic pentru ambele părţi semnatare şi care va duce la dezvoltarea industriei de profil din ţara dumneavoastră. Am venit aici prima dată în anul 2014, am analizat toate posibilităţile pe care le avem, inclusiv colaborarea cu industria de armament din ţara dumneavoastră, şi nu avem nicio îndoială atunci când afirmă că putem dezvolta un proiect ambiţios de colaborare în acest domeniu. Din nefericire, fiecare început este un pic mai dificil, până când contractul va fi semnat, dar sperăm ca, în câteva luni să înregistrăm progrese şi să începem activitatea.

Scott Clifton: Bell Helicopters este o companie ce are o activitate de peste 80 de ani în acest domeniu. Avem o colaborare îndelungată cu guvernul american pentru care am fabricat foarte multe elicoptere militare şi civile de-a lungul celor 80 de ani. Dacă luăm în considerare numărul de elicoptere construite de compania noastră, care zboară în întreaga lume, vom vedea că, în privinţa elicopterelor de luptă, primele aparate de acest tip au fost construite în anii "60. De atunci au fost efectuate foarte multe modificări, s-au construit capacităţi noi, permanent, s-a îmbunătăţit tehnica de zbor şi aparatura de bord, lucruri care au crescut competitivitatea aparatelor noastre în comparaţie cu alte firme. Este important ca oficialii români să ia în considerare toate aceste aspecte privind experienţa noastră în fabricarea elicopterelor militare şi să solicite cea mai avansată tehnică şi cel mai avansat armament pe care îl avem.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS