Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, trage un semnal de alarmă cu privire la nivelul alarmant al analfabetismului funcţional în România, pe care îl consideră cea mai mare ameninţare pentru societatea românească.
• 40% dintre elevi - incapabili să înţeleagă ce citesc
Într-o declaraţie oferită cu ocazia inaugurării celei de-a 23-a facultăţi a Universităţii Babeş-Bolyai - Facultatea de Ştiinţe Medicale şi ale Sănătăţii - ministrul a subliniat că:
„Zona foarte mare de analfabetism funcţional ajunge în jur de 40%. Asta ne predispune la teorii conspiraţioniste, la manipulare, iar oamenii ajung să creadă lucruri bizare.”
Consecinţele sunt evidente şi grave: răspândirea dezinformării, scăderea încrederii în ştiinţă şi instituţii şi proliferarea unor idei periculoase precum vindecarea cancerului cu plante sau teoria Pământului plat.
Analfabetismul funcţional nu înseamnă incapacitatea de a citi sau scrie, ci incapacitatea de a înţelege şi utiliza informaţia într-un context concret. Practic, elevii pot citi un text, dar nu înţeleg ceea ce citesc, nu pot interpreta grafice, instrucţiuni sau texte argumentative. Daniel David avertizează că această lipsă de gândire critică favorizează ascensiunea vocilor extremiste: „Educaţia are o vină aici, în condiţiile în care nu reuşeşte să controleze acest analfabetism funcţional (...), iar vocea celui mai agresiv începe să conteze mai mult decât vocea celui informat.”
• Situaţia reală ar putea fi şi mai gravă
Ministrul atrage atenţia că datele disponibile sunt incomplete: „Vorbim de procente mari măsurându-i doar pe cei care sunt în şcoală. Dar aproape 18% dintre copiii între 3 şi 18 ani nu merg deloc la cursuri.” Aceasta înseamnă că procentul real al populaţiei tinere aflate în zona de analfabetism funcţional ar putea fi semnificativ mai mare, ceea ce ar accentua şi mai mult problemele sociale şi economice din România.
• Ce soluţii sunt posibile?
Deşi ministrul nu a detaliat măsuri concrete în declaraţia de joi, declaraţiile sale sugerează câteva direcţii clare de acţiune: Combaterea abandonului şcolar prin politici de sprijin pentru familiile vulnerabile; Reformarea programei şcolare pentru a pune accent pe înţelegerea textelor şi gândirea critică; Formarea cadrelor didactice în metode moderne de predare centrate pe competenţe reale, nu doar pe memorare; Campanii naţionale de educaţie civică şi ştiinţifică, pentru a combate dezinformarea şi teoriile conspiraţioniste.
Declaraţiile ministrului Daniel David scot la iveală o realitate îngrijorătoare: România se confruntă cu un fenomen grav şi adesea ignorat - analfabetismul funcţional. Iar fără măsuri urgente şi eficiente, riscul este ca această „pseudo-cunoaştere” să submineze nu doar calitatea educaţiei, ci chiar fundamentele democratice ale societăţii româneşti.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 11:41)
Credeam ca analfabetismul get beget e mai periculos. Nu inteleg de ce se plange woke-istul dupa 10 ani de Romania Educata si Romania Lucrului Bine Facut marca Iohannis, profesorul de fizica cu 5-6 case luate din meditatii.
1.1. +65 de ani (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 11:50)
au ponderea cea mai mare de analfabeti, toti scoliti in perioada ceasca -dej,invatamantul a fost distrus dupa introducerea a 10 clase obligatorii, desfiintarea scolilor profesionale, acum toti sunt boi cu diplome cumparate de la coltul strazii, dar cu ifose de "telectuali"
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 11:57)
Am uitat sa adaug perioada Basescu, tot 10 ani, in care s-a promovat submediocritatea si emigrarea (daca nu le convine, sa place).
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 13:25)
Uite o dovada a analfaberismului functional. Nenea asta habar nu are ca in anii 60-70 universitatile di Romania erau in topurile mondiale, atunci cand ele au inceput sa fie publicate. Se mandreste cu o diploma de dupa anii 2000 :=)
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 12:19)
Asa se explica umbrelele curcubeu la protestul suveranist.
"Rebelii "din scoala, ce s-au lasat de scoala dupa 4 clase, 8 clase, sunt rebelii de azi, neintegrati in societate, ramasi in urma, care vor sa darame sistemul. Cum voiau inainte sa darame si scoala ca nici acolo nu s-au integrat.
Nu poti nici sa-i obligi pe copii sa ramana la scoala, macar `12 clase dar ceva trebuie facut. O masa calda asigurata , poate i-ar motiva pe multi.
3. Analfabetismul functional este temelia societatii
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 12:29)
Analfabetismul functional este temelia societatii democratice moderne. Societatea democratia poate fi guvernata numai daca societatea este formata din idioti.
Sa va explic: o societate in care accesul la informatie este liber si aproape instantaneu nu poate fi guvernata decat daca poporul este analfabet functional - in caz contrar se prinde ca este exploatat si jefuit istematic de catre conducatori.
Ce inseamna analfabet functional ? Adica stie sa citeasca dar nu intelege ce citeste. Prostul perfect!
Te poti folosi de el sa faca diferite munci in societate dar nu intelege ce face. El este produsul perfect al societatii moderne!
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 13:45)
Analfabetismul funcțional este cultivat în unele familii (părinți care nu dau mulți bani pe
educație, indiferent că sunt săraci sau bogați ), în școală (la evaluarea națională marea majoritate au note peste 9 ), în mass-media ( care se lamentează, dar acceptă sau chiar agrează agresivitatea și grobianismul ).