DAREA IN PLATĂ - APROBATĂ DE JURIȘTII DIN CAMERA DEPUTAȚILOR
BURSA 25.11.2015

A consemnat EMILIA OLESCU
 
mărește imaginea
     * (Interviu cu Nicolae Cinteză, directorul Direcției de Supraveghere de la Banca Națională a României)
     *  "S-a distrus creditul ipotecar"
     *  "Îmi este teamă că va pica tranzacția cu Piraeus"
       Reporter: Ați plecat foarte supărat de la ședința Comisiei Juridice, unde a fost aprobat proiectul legislativ privind darea în plată a locuinței...
     Nicolae Cinteză: Nu sunt supărat, sunt uimit și scârbit. Ideea că se distruge ceva care este construit și care merge mă scârbește și mai mult. Prin aprobarea acestei legi se distruge creditul ipotecar. Nicăieri în lume nu există situația ca statul să-și anuleze garanțiile printr-o lege, pentru că, în cazul creditelor acordate prin Programul Prima Casă, exact asta se întâmplă și este inadmisibil.
     Reporter: I-ați iritat pe inițiatorii legii, prin ceea ce ați afirmat, în ședința Comisiei...
     Nicolae Cinteză: S-au supărat pe mine când le-am spus că nu este o lege socială. Astăzi (n.r. ieri) au ajuns și ei să recunoască acest lucru. La început, domnul Zamfir (n.r. deputatul liberal Daniel Cătălin Zamfir, inițiatorul proiectului) mi-a spus că este o ticăloșie să afirm că inițiativa nu are aspect social. De ce este o ticăloșie? Pentru că, în final, a spus și el același lucru.
     Ei (n.r. deputații) au luat drept aroganță și ticăloșie faptul că le-am spus adevărul, de aceea sunt uimit: dacă spui adevărul, atunci ajungi să fii arogant și ticălos. Pentru asta sunt plătit - să sesizez anumite riscuri în sistem.
     Dar nu le-a plăcut acest adevăr. Mă surprinde că avem asemenea oameni în Parlament, care iau decizii cu privire la viitorul țării.
     În primul rând, Legea dării în plată nu este corelată cu alte legi. În momentul în care cumperi o casă, banca îți spune că este posibil ca valoarea casei să scadă sau ca tu să nu mai poți plăti. Astfel, banca acordă creditul dacă aduci o garanție și încheie un contract de fidejusiune, care este un contract de garantare. De ce să anuleze, acum, acest contract? La fel, un bilet la ordin pe care l-a dat debitorul poate fi avalizat (n.r. garantat) de oricine altcineva. Un aval nu poate fi anulat decât dacă acel bilet la ordin are viciu de formă. Inițiatorii legii nu cunosc legea cambiei și a biletului la ordin. Avalul nu poate fi anulat absolut de nimeni decât dacă biletul la ordin are viciu de formă.
     Reporter: Pe scurt, care vor fi efectele negative cele mai grave pe care le va avea această lege asupra sistemului bancar, dacă va fi promulgată în forma actuală?
     Nicolae Cinteză: Când spun că vor exista efecte negative, mă refer că, la una din bănci, există ris¬cul ca solvabilitatea să scadă sub 2%. Un astfel de risc la o bancă înseamnă contagiune pentru alte trei bănci, deci se poate vorbi de risc bancar.
     Reporter: Această bancă este în top 10? Probabil este instituția cu cele mai multe neperformante..
     Nicolae Cinteză: Nu pot să vă spun asta, dar este vorba despre ideea în sine - că se vor produce scăderi ale indicatorului de solvabilitate. Ei nu înțeleg riscurile asociate unor active. Nu înțeleg că la activul financiar avem un risc destul de mic, iar la activul imobilizat riscul este de 100%. Dintr-un foc avem o cerință de capital crescută cu 65%
     Reporter: Ați afirmat în mai multe ocazii că și deponenții vor avea de suferit...
     Nicolae Cinteză: Dacă debitorii nu mai dau banii înapoi din credite, din ce le dăm deponenților economiile? Dacă un deponent vine să-și retragă depozitul, eu, bancă, pot să îi dau o cadă sau o fereastră? Nu am nimic împotrivă ca băncile să încheie astfel de tranzacții, dar să o facă în mod conștient, într-o tranzacție cu risc asumat, să vadă dacă situația lor financiară și mai ales prudențială le permite așa ceva.
     Reporter: Băncile au propus ca, în proiect, să fie introduse anumite criterii care să indice mai exact cine poate beneficia de efectele acestei legi. Dacă propunerile despre care vorbim s-ar fi transformat în amendamente, atunci ar fi fost în regulă implementarea unei astfel de reglementări?
     Nicolae Cinteză: Normal că vorbeam de o altfel de lege. Ajungeau să cedeze casa băncii doar cei care au cu adevărat o problemă socială, nu unul care are patru case și și-a cumpărat o vilă la malul mării, iar între timp a căzut prețul imobiliarelor. Am analizat creditele primilor 50 de debitori. Vorbim despre dezvoltatori imobiliari care au cumpărat scări întregi de bloc cu apartamente, în ideea că le vor vinde la prețuri mai mari și i-a prins criza cu ele nevândute. Acum pun imobilele în brațele băncii, pentru că au creditul deja restant.
     Reporter: De ce ați ales cele mai mari 50 de credite?
     Nicolae Cinteză: Pentru că îmi era foarte clar că acestea au fost luate cu alt scop decât cel de achiziționare a unei locuințe și iată că 24 din cele 50 au devenit neperformante.
     Reporter: Credeți că vor exista acționari străini care își vor retrage afacerile din piața noastră bancară, în urma aprobării acestei legi?
     Nicolae Cinteză: Tare îmi este teamă că va pica tranzacția cu Piraeus, pentru că nu se poate să intervii într-un contract încheiat între două părți (n.r. Fondul american J.C. Flowers este aproape de finalizarea procedurii de cumpărare a Băncii Carpatica, a cărei preluare depinde de achiziția Piraeus Bank România, potrivit domnului Cinteză, care spune că, prin fuziunea celor două bănci ar putea apărea o nouă instituție bancară. Una din piedicile majore în calea preluării Piraeus Bank România pare să fie chiar aprobarea Legii dării în plată a locuințelor, fondul de investiții nefiind dispus să accepte pierderile generate de conversia creditelor în valută și de darea în plată a garanțiilor imobiliare pentru stingerea datoriilor. Reprezentantul BNR estima că cele două tranzacții ar fi urmat să se încheie în această săptămână).
     Reporter: Dar această lege există și în alte țări...
     Nicolae Cinteză: Există, dar ea acționează pe viitor, nu pe trecut, pe contractele încheiate după aprobarea ei.
     Reporter: Ce efecte va avea asupra activității BNR?
     Nicolae Cinteză: Pentru noi este simplu. Dacă se manifestă riscul la respectiva bancă, cerem majorare de capital. Dacă nu se face, banca intră în rezoluție, dar vor mai fi și altele în aceeași situație...
     Reporter: Intră în rezoluție și putem ajunge inclusiv la bail-in (care presupune și confiscarea depozitelor negarantate)?
     Nicolae Cinteză: Bail-in nu se va face la noi, pentru că oamenii au înțeles că nu trebuie să aibă peste 100.000 de euro într-o bancă. În final, bugetul de stat va plăti. Altfel, nu are cum, pentru că dacă se întâmplă ceva cu această bancă, automat se va întâmpla același lucru cu alte trei, iar fondul de garantare nu va avea banii necesari să facă rezoluție pentru atâtea bănci și, în final, trebuie să ia de la buget.
     Reporter: Care vor fi efectele pe piața imoibiliară?
     Nicolae Cinteză: Va veni o presiune foarte mare de la dezvoltatorii imobiliari. Presimt că foarte repede se va solicita abrogarea acestei legi, de către dezvoltatorii imobiliari, pentru că va mai cumpăra imobile numai cine are bani lichizi, creditele urmând să se scumpească foarte mult.
     Reporter: Așadar, prima reacție a băncilor va fi să scumpească împrumuturile...
     Nicolae Cinteză: Primul efect va fi că tinerii care au nevoie de o casă nu vor mai avea acces la credite. Pe ei i-a distrus această lege. Din cauză că sunt unii care trebuie să scape de case și de terenuri, vom transforma băncile în agenții imobiliare și îi terminăm pe acești copii, care, foarte curând, nu vor mai avea acces la credite.
     Este o lege care, în primul rând îi avantajează pe șmecheri, pentru că omul amărât nu va dori să își dea casa, va face tot posibilul să negocieze. Băncile au restructurat până acum și de 10-15 ori un credit, dar cei pentru care a fost făcută legea vor profita de ea.
     Reporter: Credeți că este o lege "cu dedicație"?
     Nicolae Cinteză: Nu știu, părerea mea este că, dacă îi spui unui om că greșește și el insistă, atunci da, legea este cu dedicație.
     Reporter:Mulțumesc! 

 link: Parlamentul îngenunchează băncile, iar interesul bănesc îngenunchează Parlamentul

 link: Piperea: "Aștept să plece șefimea BNR și actualii manageri ai băncilor delincvente"

 link: "Renunțarea la casă se va face doar în situații extreme"
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
1.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 00:41)  
 daca legea se aproba, jmecherii isi rezolva problemele si dupa cateva luni sau ani legea se abroga, inseamna ca DNA trebuie sa intre deja pe fir


 
2.  fără titlu
    (mesaj trimis de Cristian în data de 25.11.2015, ora 00:56)  
 Ce grija duci tu Cinteza tinerilor. Sa scumpeasca creditele si atunci tinerii vor fi nevoiti sa economiseasca 3,4 sau 5 ani si nu vor trebuii sa mai ia sume mari de la banci pe perioada asa mare ca nu suntem nemuritori si sa dea bancilor suma tripla. Si eu eram tanar in 2008 si atunci nu am fost informat si am cazut in capcana bancilor si mi-am cumparat o garsoniera pt care am ajuns sa platesc 1500 de lei si mai am 33 de ani. De cate ori sa o platesc? Va spun tot eu de 6 ori. Pai imi luam vila de lux nu garsoniera de 25m. Comunist nenorocit. Ce face Raiffeisen imi propune conversie la cursul zilei adica la un credit de 61850 am platit de mam spart 7 ani , mai am sold 59000 si ar urma sa am sold de 220000 iar eu am luat echivalent in lei 137000. Oameni buni nu va lasati manipulati si dezimformati. Eu cred ca saracii copii de care nu mai poate securistu asta nenorocit vor fi mai protejati si datorita prostilor ca nok care s-au ars vor fi si mai informati


 
  2.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de Alexa , in data de 25.11.2015, ora 15:46)
 
 Subscriu. Au nenorocit o generatie intreaga, ne-au transformat in sclavi depresivi cu tendinte sinucigase... Securistul asta nu isi imagineaza ce inseamna sa fi fost inselat si abuzat ani de zile si haituit de toti recuperatorii si executorii, doar pentru ca te-a inselat banca pe pe care el o "supravegheaza" si este fortat sa platesti inapoi de 4 ori banii aia nenorociti luati de la ei, eventual si in francii prea-slaviti pentru care "nu creste cursul nici daca este razboi mondial"... Va doresc sa dea faliment nenorocitii de la Piraeus si sa pice deal-ul de a fi cumparati, ca muriti de grija unor companii private in loc sa lucrati pentru statul roman si cetatenii lui!


 
  2.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 2 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 26.11.2015, ora 16:52)
 
 fara suparare dar statul sau banca nu are cum sa-ti poarte de grija, trebuia sa casti un pic ochii si la preturile imobilelor in acea perioada si la conditiile de acordare. Este usor sa dai vina pe altii


 
3.  fără titlu
    (mesaj trimis de Cristian în data de 25.11.2015, ora 01:04)  
 Si eu am o sora care ar vrea sa se casatoreasca si iam spus sa fugiti de banci ca de dracu. Si nici ea si nici prietenul ei nu vor sa auda de banci. Au vazut ce mi-au facut mie. Stai tu linistit securistule dezimformator ca tinerii stiu ce fac bancile si nu sunt infocati sa ia credite


 
4.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 05:58)  
 Cinteza cinta pe limba lui. Nu vor fi decit probleme mari la banci iar asta va fi pentru Isarescu finalul de cariera !


 
5.  Șarlatan ?
    (mesaj trimis de Nume în data de 25.11.2015, ora 06:04)  
 Asta cu scumpitul creditului cu .....băncile nu o să mai deie credite sau o să ceară garanții mari sau cä tinerii nu o să mai acceadă la credite este adevărată. Din martie 2016 oricum o să între în vigoare cel puțin pentru creditele viitoare - normă de la U.E., dacă statele membre nu legiferează suplimentar. Dl cinteză are dreptate, acest lucru ar putea fi făcut de către bănci cu o lună, două..,. Mai devreme.


 
6.  O lege de bunsimt
    (mesaj trimis de Axa în data de 25.11.2015, ora 07:54)  
 o lege cat se poate de normala, de altfel, si care ar fi trrebuit sa fie subanteleasa de cand exista creditul ipotecar.
  Adica platesti comision de analiza a dosarului, chiar si comision de risc, desi analiza ar presupune asumarea riscului si nu comisionarea suplimentara, platesti evaluator agreat de banca, mai dai si un avans de 15-25%, platesti rate u numar de ani, iar daca se intampla sa nu mai poti continua plata ratelor, ramai fara casa si te mai si urmaresc toata viata, ba poate si pe urmasii urmasilor tai.
  Cel care pierde in aceasta situatie nu esti decat tu, care ai platit o gramadas de bani fara sa ramai cu nimic, desi banca e principala vinovata de situatia creata prin evaluarea iresponsabila, prin aceasta ducand la bule imobiliare din care unii castiga bani nemeritati, dar cu largul concurs al bancilor.
  Cei de la BNR sunt niste iresponsabili si niste jigodii! Sper sa nu existe piedici in promulgarea legii.


 
7.  Nu vreau sa par partinitor dar nu ar fi corect
    (mesaj trimis de Dan Sarboiu în data de 25.11.2015, ora 08:10)  
 Schimbarea regulilor pe parcursul jocului, este facuta de cei care nu au argumente economice ( in cazul de fata), dar au puterea de partea lor, privind evenimentele partinic si interesat personal. Este cel putin nedrept, dar acesta este efectul cel mai mic ( la noi moralitatea este un concept desfiintat), fata de destabilizarea sistemului bancar pe perioada urmatoare, asta daca proiectul se va aproba si pune in fapt. Ce mai este de terminat in tara asta va fi dus la bun sfarsit prin distrugerea sistemului bancar ( nu uitati bancile asigura aparatul „ circulator” al unei economii). Sunt alte metode de remediu, pentru cei care au fost,,pacaliti” de banci, dar acelea nu mai aduc asa de mare capital ( de ce o fi el), acel remediu arata ca avem specialisti adevarati si politicieni corecti, DAR care nu sunt luati in considerare. Sper sa ma insel cu opinia despre problemele pe care le vor avea bancile si IMPLICIT economia si societatea romaneasca. Multumesc si nu luati peronal opinia, mai bine gandim de doua ori pana sa aplicam.


 
  7.1.   Totalmente gresit  (răspuns la opinia nr. 7 )
    (mesaj trimis de eu , in data de 25.11.2015, ora 08:20)
 
 Bancile nu reprezinta nimic in plus decat o musca la arat. Banicle nu sunt nici ale statului roman nici macar romanesti sunt niste speculatori veniti in romania sa sifoneze un ban. In zeci de ani reaua credinta a bancilor care activeaza in romania nu mai poate fi pusa la indoiala . Un simplu excel cu dobanzile la depozite pe de o parte si dobanzile la credite pe de alta parte practicate de banci in romania si in tarile de origine poate demonstra asta. Argumente din astea cu regulile schimbate i timpul jocului nu trebuie invocate atata timp cat bancile au scimbat regulile in timpul jocului tot timpul, au facut abuz de putere, au sustinut politicieni impotriva populatiei si au facut orice mizerie ar fi putut face. Fii sigur domnule Sarboiu ca daca ar fi putut, politicienii sustinuti ocult de banci ar fi bagat codite sa anuleze functiunarea legii insa sub presiunea actuala nu mai merge nici furtul cum mergea. Masura este cirecta din toate punctele de vedere, este oportuna si binevenita. Cui nu ii convine, poate sa plece acasa.


 
  7.2.   Bancile nu mai pot da salarii de milioane  (răspuns la opinia nr. 7 )
    (mesaj trimis de Axa , in data de 25.11.2015, ora 08:48)
 
 de euro, asta e problema. In schimb, cei care au pierdut tot nu au decat sa-si puna capat zilelor pentru a scapa de teroarea bancilor si a recuperatorilor


 
  7.3.   la toate articolele bursa pui acelasi comment?  (răspuns la opinia nr. 7 )
    (mesaj trimis de ma oripilezi , in data de 25.11.2015, ora 13:33)
 
 iar pretenash, cu acelasi text?


 
8.  Cinteza de ce nu este la puscarie?
    (mesaj trimis de eu în data de 25.11.2015, ora 08:12)  
 Bancile si canaliile ca Cinteza au fost pionii principali ai saracirii romaniei. Pentru niste salarii grase au conceput urmarit si executat cu grije un plan prin care au lasat atatia bani in piata cat a fost necesar pentru scumpirea apartamentelor prin supralicitare si indatorarea (a se citi iobagizarea) a zeci de mii de tineri inculti si lacomi. Cinteza este o mare mizerie de om si m-as mira sa nu aiba in dulap nisciva cadavre urat mirositoare (in acceptiunea engleza a termenului, desigur...)


 
  8.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 8 )
    (mesaj trimis de eu , in data de 25.11.2015, ora 15:24)
 
 
  Si pe mine ma scarbeste nea' Kaysa !


 
9.  domnule Cinteza ...
    (mesaj trimis de Simona în data de 25.11.2015, ora 08:17)  
 ... si eu sunt scarbita de tine ... si
 cred ca nu numai eu !


 
10.  de ce nu cititi rapoartele financiare
    (mesaj trimis de The Brute în data de 25.11.2015, ora 08:21)  
 domnule Cinteza? Asa veti observa ca monitorizati banci ale caror proprietari s-au volatilizat. Deunazi ma uitai la o banca si sa vezi nedumerire ca pe anul 2014 au cam uitat sa puna raportul de governantza corporatista. Daca nu scriati dumneavoastra fraza aia cu supozitziili ca ar amortiza prea putin extraordinar nici ca observam. De aceea va dedic aceasta inadvertenta. Dupa ce modifica o sa-i rog sa mentionetze "proudly supported by TB"


 
11.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 08:37)  
 O fi legea cu dedicatie, dar si majoritatea creditelor primilor 50 de debitori a fost cu dedicatie. Hotii, daca nu-s si prosti, ar trebui sa stie ce risca cand fac afaceri intre ei.


 
  11.1.   Adevarat  (răspuns la opinia nr. 11 )
    (mesaj trimis de RADU , in data de 25.11.2015, ora 16:12)
 
 adevar graiesti vericule.


 
12.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 09:16)  
 Cinteza plange de mila bancilor,dar a avut ceva de spus despre cei care s au sinucis din cauza ca nu mai puteau plati creditul? De ce bancile nu i au ajutat atunci? Am scris mailuri peste mailuri la bnr si arb in care mi am expus situatia si refuzul bancii de a negocia,dar mi s a raspuns ca bnr nu intervine in rel dintre banca si client. O minciuna!


 
13.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 09:18)  
 Ce ai construit cinteza la bnr? O inselatorie nationala!oamenii detesta bancile si va detesta si pe voi! Noua ne este scarba de voi si de ce ati facut


 
14.  fără titlu
    (mesaj trimis de Vanat în data de 25.11.2015, ora 09:31)  
 Nu s-a distrus niciun credit ci doar unul dintre abuzurile savarsite de banci impotriva clientilor. O relatie in care una dintre parti isi asuma numai castigul iar cealalta eventuala pierdere, nu este echitabila, mai ales (culmea!) ca acea eventuala pierdere a fost indusa chiar de banca aflata sub protectia faptului ca nu si-a asumat niciun risc. De acum, bancile nu vor mai putea abuza de clienti pentru ca vor fi si ele afectate de abuzurile produse. Este o lege just, pe care un dobitoc nu are cum sa o inteleaga. In tara asta exista in fiecare functie importanta un mare smecher aservit unor interese de grup/clan/partid etc care se inconjoara apoi de idioti care sa nu poata intelege prea multe din ceea ce se intampla in jurul lor, ci doar sa execute orbeste. Unul ca Cinteza, care nu a supravegheat bancile desi asta era treaba lui, trebuie destituit pentru ca si-a dovedit din plin incompetenta (si prostia)!!!


 
15.  fără titlu
    (mesaj trimis de gavrila în data de 25.11.2015, ora 09:43)  
 Domnul Cinteza are niste fracturi logice infioratoare pentru un om cu functia lui . Mai intai plange de mila programului Prima Casa dupa care exemplifica cu primii 50 de debitori . Pai fratioare primii 50 de debitori nu sunt in nici un caz pe Prima Casa . Acolo niste banci au dat niste credite imense pentru o afacere dubioasa , fara nici un fel de garantie din partea statului . Pai nu e normal sa piarda si ele niste lovele ? Nu trebuiau sa caste ochii smecherii care au dat milioane de euro credit unei persoane fizice pentru achizitii imobiliare ? Gen Udrea ? Bre mos Cinteza ia du-te matale ca persoana fizica la ce banca vrei si cere trei milioane de euro credit . Te dau aia afara in branci , da? Pe cetatenii din BRD saltati de DNA i-ai pierdut pe drum ? Si ala a fost numai varfu aisbergului . Sau vrei sa intram in amanunte de genu credite date serviciilor secrete prin acoperitii lor din conducerea tuturor bancilor din Romania ? Crezi ca avem memoria carasului de doua secunde ? Ai impresia ca l-am uitat pe Razvan Temesan ? Macar da dovada de putin bun simt si nu comenta prea mult deciziile legislativului . Poate ca a sosit timpul sa mai contribuiti si voi cu ceva in societate , in afara de palavre . Deschide-ti pusculita .


 
  15.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 15 )
    (mesaj trimis de radu , in data de 25.11.2015, ora 16:16)
 
 bravo nea GAVRILA,frumos le mai zici


 
16.  Opinie
    (mesaj trimis de Valentin în data de 25.11.2015, ora 09:48)  
 Parerea mea este ca dl. Cinteza nu are dreptate, intrucat indiferent cui au acordat bancile credite, ele au evaluat garantiile la momentul acordarii cu proprii evaluatori, iar garantia era consituita pe cca 75% din valoarea evaluata. Faptul ca dl. Cinteza se teme acum de niste mari dezvoltatori care nu mai sunt solvabili, ma duce cu gandul la faptul ca anumite banci au acordat credite acelor dezvoltatori fara sa respecte aceleasi reguli (dure) ca pentru persoanele fizice. Acele banci trebuie sa plateasca pentru nesabuinta lor.


 
17.  fără titlu
    (mesaj trimis de Radu în data de 25.11.2015, ora 10:03)  
 Cineva a spus ca si bancile au schimbat regulile in timpul jocului, iar asta nu este prea adevarat.
 Regulile erau ceva de genul.... "rechinul de banca poate creste dobanda daca situatia economica se inrautateste", adica riscul este acoperit doar de catre cel care ia imprumutul. Aceasta regula era dura, dar era o regula pe care au acceptat-o si cei care au luat imprumutul. Daca ulterior dobanzile au crescut, nu inseamna ca s-au schimbat regulile jocului, fiindca posibilitatea cresterii lor era de la bun inceput in regulile jocului.
 Dar asta doar pe hartie. In practica insa, conteaza si verba care volant, nu doar scripta care manent, fiindca cei care au luat imprumuturile nu s-au bazat doar pe ceea ce s-a scris in contractul de imprumut, ci si pe povestile verbale ale angajatilor bancilor, care le-au spus ca economia duduie intr-adevar, deci riscuri sunt putine, ca francul elvetian este foarte stabil, uitand sa le explice fraierilor de ce este stabil, adica fiindca era tinut stabil in mod artificial.
 Rezultatul este ca aceasta lege este proasta fiindca va duce cu siguranta la inasprirea conditiilor de creditare, iar asta inseamna mai putine tranzactii, care in final va reduce si cresterea economica a tarii.
 Indiferent ce vor spune cei care au tot interesul sa fie votata o astfel de lege, se va putea vedea in viitor ca se vor inaspri conditiile de creditare. Pentru unii asta e de bine, fiindca nu vor mai putea fi prostiti de banci sa ia imprumuturi pe care apoi sa nu le mai poata plati, dar pentru cei care altfel ar fi fost in stare sa plateasca acele credite, va fi de rau fiindca vor trebui sa plateasca dobanzi mai mari.
 Va fi de rau si pentru intreaga populatie care va trebui sa suporte in acest mod din cauza dezechilibrului creat, ba poate chiar din cauza ca bugetul de stat ar putea avea de suferit.
 Ar fi normal totusi ca intreaga populatie sa sufere putin pentru a ii ajuta pe cei care sunt in pragul disperarii, fiindca ar fi o cauza nobila, dar in niciun caz nu cred ca ar fi normal ca legea sa se aplice si celor care au luate credite ca sa cumpere blocuri intregi si sa faca apoi specula cu ele dar nu le-a iesit afacerea.
 Daca legea s-ar aplica doar de acum inainte atunci ar fi OK, fiindca si bancile ar sti care sunt conditiile si ce se poate intampla daca oamenii nu pot plati, asa ca ar cere dobanzi mai mari, sau probabil in primul rand avansuri mai mari ca sa isi acopere riscurile, si oamenii ar sti, dar sa se aplice si pentru creditele luate deja nu ar fi OK deloc. De ce cei care au luat creditele nu au facut scandal decat atunci cand au vazut ca incep sa fie dezavantajati? Probabil ca ar fi zambit cu gura pana la urechi si i-ar fi considerat fraieri pe cei care au luat imprumuturi in lei asa cum a recomandat BNR daca pretul francului elvetian s-ar fi micsorat si nu ar fi crescut. Atunci ar fi considerat ca acea "schimbare a regulilor jocului" de care amintesc acum nu este de fapt nicio schimbare, fiindca este inclusa in contractul de creditare.
 Cunosc persoane care au luat imprumuturi in franci elvetieni si care chiar au fortat regulile jocului, fiindca nu au avut bani nici pentru avansul impus de banca, asa ca au luat un credit de nevoi personale pe care l-au depus ca avans, ca sa poata lua un credit imobiliar. Si asta doar in franci elvetieni, fiindca la credite in alte valute sau lei nu se incadrau. Asa ca a fost la limita, iar asta implica un risc maxim. Iar cei care fac astfel de riscuri trebuie sa fie constienti ca trebuie sa plateasca daca nu au noroc, nu sa se astepte ca altii sa le acopere pierderile.
 Iar faptul ca bancile sunt niste rechini este cunoscut de multa vreme si nu este o scuza ca daca banca le-a spus ceva, ei au crezut si au luat teapa, fiindca stiau foarte bine ca bancile au interese potrivnice.


 
  17.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 17 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 25.11.2015, ora 18:17)
 
 inasprirea conditiilor de creditare se face cu doua trei luni anticipat pentru ca darea in plata oricum intra pentru creditele prezente sauviitoare, depinde de felul cum legifereaza iun stat, european


 
18.  Prostii pt. copii...
    (mesaj trimis de Liviu în data de 25.11.2015, ora 10:10)  
 D-l Cinteza este oricum dar nu serios. Acei investitori care au luat un bloc intreg si nu l-au vandut daca nu au dat deja bancii blocul si si-au ascuns proprietatile si veniturile in mod sigur o vor face deci nunschimba cu nimic comportamentul lor. Dar ce te faci cu exemple ca al meu, om serios care nu vrea sa isi ascunda veniturile. Avans 40000 , credit 170 000 euro(277 000 chf), terenul cu casa evaluat in 2008 de catre evaluatorul bancii la 335000.Nu am mai avut bani sa renovez casa odata cu criza. Am ramas si in chirie si cu rata la banca. Dupa reducerea celor de la Volksbank de 22,5% plus comisionul scazut din credit , lucru care a fost ca o gura de aer(de la 1500e/luna la 940), dupa rate in valoare de aproximativ 100 000 de euro platiti in cei 7 ani jumatate mai am de plata inca 177000 euro. Mai mult decat am luat...Cine ma protejeaza pe mine domnule Cinteza? si sunt tanar si eu, am luat creditul la 24 de ani. In opinia burtii pline a dumneavoastra trebuie sa platesc toata viata pt o greseala a sistemului condus de dumneavoastra? Sa va arat articole cu bancile care incurajau cresitarea in franci? Sa va arat comunicate care chiar si dupa ce crescuse cu 20-30% spuneau sa nu isi schimbe oamenii creditul in alta moneda pt ca va scadea si in final s-a dublat? Oare sunteti atat de inchis la minte incat sa intelegeti ca de fapt aceasta lege nu face decat sa incurajeze oamenii sa ia credite si sa creasca increderea in banci? Nu faceti decat un deserviciu institutiei pe care o reprezentati, scazand si mai mult increderea populatiei in ea.


 
19.  Usoara ipocrizie?
    (mesaj trimis de Dyogene în data de 25.11.2015, ora 10:32)  
 "Dacă debitorii nu mai dau banii înapoi din credite, din ce le dăm deponenților economiile?"
 Sa avem pardon, dar managementul riscului este exclusiv treaba capetelor luminate din banci. Nu este treaba statului.


 
  19.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 19 )
    (mesaj trimis de Van , in data de 25.11.2015, ora 11:08)
 
 Doamne, dar ce prost esti!
 1. Managementul riscului nu inseamna transferarea lui doar catre una dintre parti si apoi abuzarea acelei parti pentru ca oricum doar ea este expusa riscului
 2. Managementul riscului inseamna asezarea lui intre limite rezonabile si acceptabile prin masuri adecvate (ca de exemplu nivelul dobanzilor percepute, hedging-ul pe valuta (CHF YEN care trebuia facut la inceputul deteriorii situatiei economice globale, dar voi ati preferat sa cresteti dobanzile ca sa impovarati clientii iar apoi ati declarat ca sunt rau-platnici, nu ca voi sunteti incompetenti), re-esalonari etc.
 3. Daca unii dintre debitori nu dau banii inapoi, aveti avansul + garantia + veniturile facute pe seama celorlalti creditati din marjele de dobanda ca sa dati banii deponentilor
 4. Daca avansul plus garantia nu acopera creditul (adica banii deponentilor) inseamna ca sunteti incompetenti pentru ca nu sunteti capabili sa evaluati corect partenerul si garantia adusa de acesta si deci e cazul sa iesiti din piata, nu sa plateasca creditatul pentru incompetenta voastra. Problema este la voi - sunteti incompetenti (si va acoperiti incompetenta acoperiti transferand tot riscul partenerului), calici (marje de dobanzi si aroganti. Acum ai inteles si tu cum stau lucrurile Dyogene (prostul nu e prost destul daca nu e si fudul - renunta la Dyogene ca nu este cazul tau)!


 
  19.2.   Totul e in van, Van  (răspuns la opinia nr. 19.1 )
    (mesaj trimis de Dyogene , in data de 25.11.2015, ora 11:23)
 
 Doamne, dar cat de mult gresesti. Faci riduri, iti creste pulsul, riscul de diabet si AVC, ia-o usurel si citeste atent, pentru ca in esenta asta am zis si eu.


 
  19.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 19.2 )
    (mesaj trimis de Van , in data de 25.11.2015, ora 13:23)
 
 Statul nu a facut managementul riscului ci doar a responsabilizat bancile determinandu-le sa-si faca singure managementul riscului care pana acum nu prea a existat datorita umbrelei "transferului intregului risc catre client" sub care s-au adapostit cu largul sprijin al romanilor (?) din conducerea BNR. Doar 2 obiective au avut conducerile bancilor - cat mai multe tranzactii la adapostul transferului intregului risc catre clienti si bonusuri cat mai mari pentru bancheri (+ maximizarea castigurilor bancilor mama din afara in detrimentul celor locale si mai ales al clientilor). Atat!


 
20.  Lege facuta prost
    (mesaj trimis de Cristi în data de 25.11.2015, ora 11:19)  
 Minunat. De lege vor profita speculatorii imobiliari, cei care au cumparat ca sa vanda apoi pe mai multi bani si, probabil, cativa parlamentari cu credite. Oricum, adio credite ipotecare pe viitor (avansul va fi sigur la 50%) si de altfel, adio credite in general. Legea nu va fi usor de aplicat, instantele vor fi potopite de un suvoi de procese. Ca de obicei la romani, cadem in extreme. Ori nu facem nimic atunci cand trebuie, ori facem ceva exagerat si aberant atunci cand e prea tarziu, aruncand cu bombe ca sa ucidem muste. Tara condusa de cretini.


 
  20.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 20 )
    (mesaj trimis de Vanatorul , in data de 25.11.2015, ora 13:27)
 
 Cum vor profita speculatorii imobiliari daca in opinia ta scade creditarea si deci cererea scade si in consecinta preturile vor scadea. Vor vinde in pierdere sau vor bloca banii si deci, in opinia ta, vor profita?
 Sa fim seriosi! Legea are un singur impact major si sanatos totodata - responsabilizarea bancilor


 
21.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 12:21)  
 Aceasta lega are caracter retroactiv sau se aplica doar la contractele de credit ipotecar incheiate dupa promulgarea legii???


 
  21.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 21 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 25.11.2015, ora 18:24)
 
 da


 
22.  Domnule Cinteza
    (mesaj trimis de Coco în data de 25.11.2015, ora 12:43)  
 Cred ca a venit vremea sa controleze pe bune si cineva pe BNR . Cred ca a venit vremea sa plateasca si BNR-ul gaurile pe care banciile comerciale le-au generat. Din cate stiu eu decizile BNR-ului nu sunt imputabile salariatiilor din aceasta institutie


 
  22.1.   Ce controleaza dl.cinteza  (răspuns la opinia nr. 22 )
    (mesaj trimis de controlor , in data de 25.11.2015, ora 14:21)
 
 Dl Cinteza are alte treburi, spre exemplu, o controleaza pe silvia ciornei sub fusta - cam asta-i tot ce face Dl. Cinteza


 
23.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 15:02)  
 Rusine sa va fie ....NOI am fost cei umiliti, bancile raporteaza profituri immense si nu negociaza cu nimeni, isi bat joc de noi si de copiinostri, ne ameninta, vin la usa mnoastra.Copii mei mananca cartofi de o saptamana ca nu mai avem bani, tot se duce la banca.Nu va ganditi ce societate crestem, ce le oferim copiilor nostril care nu au nici o vina ca noi am cumparat un appartament amarat. Banca Credit EUROPE BANK mi-a spus ca ei nu negociaza , ca nu pot sa-mi elimine comisionul de administrare de 0.15% care se aplica la sold.Dar ei au externalizat creditele cu peste 40% mai putin decat valoare lor. Nu sunteti correct stimate domn, aveti interese personale .....BNR TU AR TREBUI SA VEGHEZIIIIII LA CORECTITUDINEA BANCIIIILOOOOR.....


 
24.  Multumim dl Piperea si Zamfir !
    (mesaj trimis de anonimul în data de 25.11.2015, ora 15:14)  
 O veste buna pentru toate creditele! O lege normala prin care bancile mafioate vor fi responsabilizate! La puscarie cu nasii din BNR!


 
25.  Epoca voastra de aur s-a sfarsit
    (mesaj trimis de Jules în data de 25.11.2015, ora 15:25)  
 Adio. Lumea merge inainte si fara voi. Uneori in democratie se intampla lucruri bune pentru cetateni. Atunci cand nu mai danseaza cum vor bancile.
 Ne va fi mai bine fara voi.


 
26.  Bancherii vor legea conversie cu discount de 30%!
    (mesaj trimis de Octavian în data de 25.11.2015, ora 15:42)  
 Daca bancherii ar avea ceva inteligenta si profesionalism, ACUM ar trebui sa faca lobby pentru LEGEA CONVERSIEI CU DISCOUNT DE 30%!!!Doar asa vor mai ramane cu clienti buni platnici inca 15-20 de ani de aici inainte! Altfel vor ramane cu apartamente cutii de chibrituri pe care nu le vor putea vinde nici cu 200 de euro pe metru patrat!!!


 
27.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2015, ora 17:17)  
 Demisia Comunistule.


 
28.  abia la reflux vedem cine inota dezbracat
    (mesaj trimis de ellis în data de 26.11.2015, ora 09:10)  
 dobanda compusa e cea mai puternica forta din univers.cine o intelege o castiga, cine nu, o plateste


 
Aceeasi sectiune (Politica)
ÎN SEMN DE PROTEST FAȚĂ DE LEGEA SALARIZĂRII UNITARE,
VIOREL HREBENCIUC LA COMISIA PARLAMENTARĂ DE ANCHETĂ:
DUPĂ CE COMISIA EUROPEANĂ NE-A AVERTIZAT CU PRIVIRE LA O ABATERE SEMNIFICATIVĂ DE LA OBIECTIVUL BUGETAR PE TERMEN MEDIU
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Miscellanea, 18:25
     Asociația Română a Cărnii își exprimă satisfacția cu privire la decizia luată în cadrul Adunării Generale a Organizației Internaționale pentru Sănatate Animală (OIE), care se desfășoară în această săptămână la Paris, de a include România pe lista oficială a statelor libere de pestă porcină clasică, precizează un comunicat de presă al asociației.  detalii
Bănci-Asigurări, 18:15
     Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) acordă companiei Expert Petroleum un împrumut de 5 milioane de dolari pentru finanțarea îmbunătățirii exploatării zăcămintelor mature de țiței și gaze naturale din România, potrivit unui comunicat de presă remis Redacției.  detalii
Politică, 18:01
ÎN SEMN DE PROTEST FAȚĂ DE LEGEA SALARIZĂRII UNITARE,
     Aproximativ 650 de primării sau consilii județene din întreaga țară și-au întrerupt activitatea, miercuri, între orele 8.00 și 13.00, în semn de nemulțumire față de Legea salarizării unitare,a declarat pentru News.ro președintele Sindicatului Național al Funcționarilor Publici (SNFP), Sebastian Oprescu.  detalii
Politică, 17:47
     Cu ocazia Adunării Generale a Uniunii Naționale a Consiliilor Județene, reprezentanții structurilor asociative ale județelor, municipiilor, orașelor și comunelor și-au exprimat susținerea proiectului legii salarizării unitare promovat și supus dezbaterii de către inițiator, în forma adoptată de către Senat, potrivit unui comunicat de presă al Asociației Orașelor din România.  detalii
Macroeconomie, 17:36
COALIȚIA PENTRU DEZVOLTAREA ROMÂNIEI:
     Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) semnalează că, în absența unui studiu de impact, proiectul de modificare a Codului Fiscal privind introducerea impunerii globale a gospodăriilor poate conduce la consecințe grave pentru economie, potrivit unui comunicat de presă remis Redacției.  detalii
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
24.05.2017
SIBEX
     După jumătate din ședința de marți, piața futures de la Sibiu se situa într-o poziție inferioară față de ședința anterioară, la aceeași oră.  detalii
24.05.2017
BVB
     * Titlurile "OMV Petrom", cele mai lichide
     * Indicii, în creștere, pe un rulaj de 10,4 milioane euro
       Opt dintre indicii Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ședința de tranzacționare de ieri în apreciere, în contextul în care a fost înregistrat un volum de tranzacționare de 47,4 milioane...  detalii
23.05.2017
SIBEX
     La Sibex, debutul săptămâni nu a fost unul foarte încurajator, interesul pentru derivate continuând să fie unul modest.  detalii
23.05.2017
BVB
     * Titlurile "Fondul Proprietatea", cele mai lichide
       Șapte dintre indicii Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ședința de tranzacționare de ieri în apreciere, în contextul în care a fost înregistrat un volum de tranzacționare de 36,5 milioane...  detalii
22.05.2017
SIBEX
     După două săptămâni în care, de fiecare dată, Sibex nu a reușit să treacă pragul de 100 de contracte, a treia săptămână din luna mai a adus, cu chiu cu vai, depășirea acestui prag.  detalii
22.05.2017
BVB
     * Indicii au crescut, pe un rulaj de aproape 15 milioane euro
       Piața principală a "Bursei de Valori București" (BVB) a fost dominată, în ședința de tranzacționare de vineri, de cinci transferuri de tip "deal", realizate cu acțiuni "Fondul...  detalii
Cotații Internaționale

Curs Valutar

Curs valabil din data de 23 mai 2017
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
XAU
XDR
3,0380
2,3306
3,0039
4,1729
0,1720
0,6123
0,2241
4,5583
5,2615
1,4770
3,6433
0,2213
0,4862
1,0857
0,0716
0,4674
1,1342
4,0489
0,3057
1,2393
0,5877
0,0625
0,3603
0,2171
2,8492
0,0371
0,1539
1,1024
0,6132
164,1881
5,6051
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
22.05.2017
     * Three foreign players - Abu Dhabi Investment Council, VARDE and a Canadian investment fund - are rumored to be interested in Bancpost
      * The bank is also attractive to some lenders operating in Romania
       Aside from the banks in Romania interested in acquiring Bancpost, there are also apparently some foreign entities that have set their sights on Bancpost, according to some market sources. They are...  details
19.05.2017
FOLLOWING THE ARTICLE PUBLISHED YESTERDAY IN BURSA
     BCR yesterday apologized to one of its customers, after BURSA reported that their performing loan with no arrears is registered with the Cadastre Office as having been assigned to a company...  details
18.05.2017
THE EUROPEAN COMMISSION CRITICIZING THE MONOPOLY IN THE TRADING OF NATIONAL GAS
     * BRM accuses the intention to nationalize the trading of natural gas
     * The commission for industries and services: "The European model: one exchange for the transparent, competitive and non-discriminatory trading of natural gas"
     * Sources: The European Commission and the PEGAS pan-European platform for the trading of natural gas warns that the amendments are not compatible with the competition regulations
     * Virgil Popescu, PNL: "We will be asking for the draft law to be sent back to the commission"
       The European Commission reacted on Tuesday, after the deputies of the Commission for Industries and Services have passed a series of amendments to the Natural Gas Law, according to which the gas...  details
17.05.2017
     * Transactions of 62.82 million lei in the first trading day
     * "The EBRD has participated in the offer and it has been allocated the biggest block of shares", the DIGI CEO said
     * Bulgac: "We have considered the listing in Amsterdam or Warsaw as well"
       Shares of DIGI Communications (DIGI) have been listed yesterday, on the Bucharest Stock Exchange, closing the session at 41.2 lei/share, up 3% over the price in the IPO, after closing at 41.7...  details
16.05.2017
     * The ASF has recorded the DIGI shares
       * UPDATE 10:12 DIGI stock opened at 41.7 lei/share
     Digi Comunications (DIGI) opened today's trading session on the BSE, above the closing price in the IPO, at 41.7...  details
15.05.2017
     SIF2 Moldova wants to conduct public buyback offer for its own shares and has already submitted the prospectus for that offer with the Financial Oversight Authority (ASF), according to an...  details
15.05.2017
COPY-PASTE ANSWERS
     * The draft law concerning the approval of the Memorandum of Understanding concluded between the Romanian state and The Rompetrol Group NV got a negative opinion from the Constitutional Commission in the Senate
       * The draft law concerning the approval of the Memorandum of Understanding concluded between the Romanian state and The Rompetrol Group NV got a negative opinion from the Constitutional Commission...  details
12.05.2017
THE DIGI OFFER HAS ENDED AT A PRICE OF 40 LEI/SHARE, AND THE LISTING IS SCHEDULED FOR MAY 16
     * The lawyer says that the ASF must observe ex officio the market manipulation, in the case of the use of bank guarantee letters
     * Piperea: "The law punishes even manipulation attempts, and the fine can go as high as 275,000 lei per day"
     * Raiffeisen secretively replaced an announcement concerning the reallocation between tiers, posted on the BSE website
       The Financial Oversight Authority (ASF) needs to urgently refer the matter to itself concerning a potential market manipulation, in the case of the use of bank guarantee letters in the Digi...  details
11.05.2017
UNPRECEDENTED SITUATION
     * RCS&RDS has been prosecuted just as the IPO was ongoing
     * Some investors forced to withdraw
     * Before the subscription, the EBRD had made a commitment to subscribe, but it had asked the company to make commitments to fight bribery and corruption
       Whether it meant to or not, the National Anti-Corruption Department was a major player in the offer for the listing of Digi Communications, the parent company of RCS&RDS.  details
10.05.2017
SUBSCRIPTION RATE OF 2783%, ON THE UNGUARANTEED RETAIL TIER UNTIL YESTERDAY
     * Some brokers claim that the granting of loan in order to buy stocks skews the demand
     * The ASF shirks any responsibility concerning this offer
     * On May 8th, 2017, RCS&RDS was officially notified by the DNA that it is a suspect in the ongoing investigation
     * Investors can withdraw their subscriptions until 17:00
       Few of the investors in the Digi Communications offer got scared off by the prosecution of two of the RCS&RDS executives and withdrawn their subscriptions, after the amendment of the prospectus...  details
09.05.2017
ANDREEA LAMBRU, THE PRESIDENT OF HIDROELECTRICA:
     * The Ministry of Energy is preparing the change of the privatization method, according to Mrs. Lambru
       Andreea Lambru, the new chairman of the supervisory Board of Hidroelectrica, doesn't expect the company to get listed this year, hinting that time is needed for the Ministry of Energy to change...  details
05.05.2017
     * (Interview with Mr. Dorel Goia, majority shareholder in Teraplast)
     * Goia: "The insolvency of Romcab is a loss both for the economy of the county of Mureș, as well as for the national economy "
       For the economy to grow, we need as many privatizations on the stock exchange as possible, listings of great companies and a sustained education at the national level, so that the investment in the...  details
04.05.2017
FINANCIAL EDUCATION FOR BANKERS
     Valentin Lazea, the chief-economist of the NBR, is making progress, setting foot into cultural territory.
     In a speech at the Cristian Popișteanu symposium of April 26th, 2017, Valentin Lazea noted...  details
03.05.2017
AN EXPLANATION ON BITCOIN AND THE FUTURE OF BLOCKCHAIN TECHNOOGIES
     The blockchain technology is part of a recent technological revolution, started in 2008 with the alternative currency bitcoin. In the aftermath of the appearance of p2p programs (such as...  details
28.04.2017
ILAN LAUFER, MMACA:
     * The Start Up Nation program is set to be approved in the Parliament
       Taxes that can't be paid online will not be paid at all, Ilan Laufer, state secretary in the Ministry for the Business Environment, Trade and Entrepreneurship (MMACA), who mentioned that by...  details
.