EXCLUSIVITATE
BURSA 28.11.2014

A consemnat ADINA ARDELEANU
 
mărește imaginea
     * (Interviu cu domnul Călin Georgescu, președintele Centrului European de Cercetare al Clubului de la Roma)
     *  "FMI a pus umărul la îndatorarea României ca să fie o pradă mai ușoară pentru hienele care stau la pândă"
     *  "Așa numita "dreaptă" s-a culcat mereu cu așa-numita "stângă" în imensul pat de bordel care este politica românească"
     *  "Statele aservite, precum România, nu pot lupta cu adevărat împotriva corupției interne"
     *  "Democrația directă nu este posibilă într-un stat servil, cu o economie neoliberală de tip extractiv"
         Alegerile prezidențiale abia încheiate ar putea aduce o schimbare în bine doar printr-un joc al hazardului, este de părere Călin Georgescu, președintele Centrului European de Cercetare al Clubului de la Roma, care adaugă: "Sistemul se apără foarte bine, se adaptează ușor, își aduce actorii pe scenă, și cedează doar de frică, atunci când este încolțit".
       Călin Georgescu, care între 1997-2013 a fost Director executiv al Centrului Național pentru Dezvoltare Durabilă din România, ne-a vorbit, într-un interviu, despre cum vede situația țării noastre și viitorul său.
       Numele lui Călin Georgescu a fost vehiculat de mai multe ori ca posibilă propunere pentru preluarea funcției de premier al țării noatre.
       Despre scenariul "Klaus Iohannis - președinte, Călin Georgescu - premier", domnia sa ne-a spus: "Eu sunt gata să-mi slujesc oricând țara, să colaborez cu oricine, dar nu în orice condiții. Iar cu privire la interesul național, pentru mine nu există negociere".
       Clubul de la Roma este o denumire simbolică pentru o organizație al cărei scop este să supună atenției întregii lumi diverse aspecte referitoare la viitorul planetei.

 
     Reporter: Ce așteptări aveți de la noul președinte ales al României?
     Călin Georgescu: Obiectivul principal al oricărui președinte al României ar trebui să fie apărarea interesului național, care se traduce, în principal, prin întărirea pe plan intern și extern a poziției statului național unitar modern. În acest moment, însă, cred că este mai important să discutăm despre așteptările poporului român și cum putem reînvia încrederea lui în conducători și în viitor. Cu o populație nemulțumită nu se poate face reformă.
     Să iei puterea nu e greu, contează ce faci cu ea pentru țară.
     Mesajul transmis prin vot a fost foarte clar: schimbați-vă sau veți fi schimbați. În campania electorală am asistat doar la o luptă pentru putere între două clanuri, așa cum a fost mereu timp de 25 de ani. Nici cel ales și nici cel care a pierdut nu au prezentat un proiect de țară solid, un program politic, o viziune despre viitor și despre marile provocări interne si internaționale. Am asistat doar la dezbinarea țării, nu la unitatea ei.
     Reporter: Cum arată România, la 25 de ani de la căderea comunismului? Ați declarant: "România este un sens giratoriu permanent, ne învârtim în cerc de 25 de ani". Ce eveniment/măsuri ar putea să ne scoată din acest sens giratoriu? Considerați că alegerile prezidențiale din acest an pot aduce o schimbare?
     Călin Georgescu: România, după 25 de ani de post-comunism, este o țară în care cei care au condus și conduc au fost dispuși să cedeze ori să distrugă totul doar pentru a avea puterea. Rezultatul este o țară în faliment, trăind pe datorie, pentru care colapsul a devenit o chestiune de probabilitate matematică, pe fondul unei polarizări uriașe a sărăciei și a bogăției. Singura salvare poate veni dintr-un proiect de țară îndrăzneț, gândit pe termen lung și foarte lung, și ancorat în realitățile profunde ale României. Pentru acest mare proiect se va putea ridica un steag, sub care să se adune toți românii din țară și de pretutindeni; un proiect în elaborarea și aplicarea căruia să ne regăsim independența de gândire și de acțiune, ca țară; un proiect care se poate realiza în esență prin resursele și capacitățile proprii. Numai astfel, prin noi înșine, vom face din România o țară respectată care să conteze în politica mare, la scară europeană și mondială.
     Azi, România este un stat complet aservit, prea slab pentru a avea un cuvânt de spus în lume. O țară deprofesionalizată, cu mari probleme demografice, care și-a cedat suveranitatea și a dinamitat conceptul de școală a muncii, pe fondul creșterii alarmante a analfabetismului. Nu mai suntem o destinație, în sens politic, ci un teritoriu pe care-l survolezi cu avionul, în drum spre alte zări. În sens economic, țara e o țintă predilectă doar pentru acele transnaționale care jefuiesc patrimoniul natural sau îmbolnăvesc populația, fizic și spiritual, cu produsele lor otrăvite. Suntem un loc cunoscut pe harta crimei organizate, a traficului de persoane, pentru jefuirea obiectelor de patrimoniu și a pădurilor, ca depozit de deșeuri și câte alte asemenea activități infracționale. Statele aservite, precum România, nu pot lupta cu adevărat împotriva corupției interne. În pofida retoricii oficiale, ele nu pot beneficia în mod real de alianțe sau de parteneriate cu națiunile puternice. Într-o situație limită, un stat puternic nu va salva un stat complet subordonat aflat la ananghie, oricâte garanții formale i-ar fi oferit, ci doar va dispune de el. Țările Române au avut astfel de experiențe, în trecutul nu foarte îndepărtat, gândiți-vă la nefericitul an 1812. Iar azi, exemplul Ucrainei este mai mult decât grăitor.
     În 25 de ani, România a avut o retragere masivă din istorie, din orice dezbatere cu privire la provocările mari ale lumii, a absentat de pe scena diplomației.
     Țara trebuie adusă la nivelul unei chemări. Iar asta se face printr-un proiect mare, care să descătușeze energiile întregii națiuni. Un proiect care să identifice nișa României în competiția mondială a secolului XXI, să reconstruiască țara pe baza acestei premise fundamentale; să creeze locuri de muncă sigure și bine plătite, un sistem de sănătate centrat pe grija față de ființa umană și nu pe profitul industriei de medicamente și al asigurărilor de sănătate private; un proiect care să regândească strategic toate activitățile economice, să reindustrializeze țara pe baza tehnologiilor nepoluante și a principiilor economiei civice - modelul economic pe care eu îl propun; să reprofesionalizeze țara și să readucă plăcerea românilor de a munci; mai presus de orice, un proiect cu o strategie perfectă pentru învățământ, cercetare, inovație, cuplată cu una demografică, spre a asigura dăinuirea neamului, în veșnicie. Pentru asta avem nevoie de învățători și profesori entuziaști, plini de dăruire pentru cauza națională, modele de urmat pentru tineri. Să renască dragostea pentru frumos, pentru artă în toate orașele României. Să nu ezităm să aducem specialiști străini acolo unde este nevoie. Acest lucru este absolut firesc și se întâmplă peste tot în lume unde dorința de performanță e mai presus de orice - vezi cazul guvernatorului canadian al Băncii Angliei. Marile teme internaționale, cum ar fi energia sau resursele, să se discute la București. Instituții internaționale serioase, și nu sediile unor firme fantomă, să fie localizate în România. Asta înseamnă să ai cotă internațională, să exiști și să fii respectat.
     Spiru Haret spunea: "Investești în educație, culegi în economie". Forțe malefice au distrus cu bună știință dragostea de țară, patriotismul, au tăiat panglica istoriei, pentru a ne lipsi de dragostea de glie și de voința de a fi o națiune demnă. Cel mai mare gânditor politic al națiunii române, Mihai Eminescu, spunea: "Fără cultul trecutului nu există iubire de țară".
     Revenind la alegerile abia încheiate, ele ar putea aduce o schimbare în bine doar printr-un joc al hazardului. Sistemul se apără foarte bine, se adaptează ușor, își aduce actorii pe scenă, și cedează doar de frică, atunci când este încolțit.
     Reporter: Considerați că vom asista la o reformare a clasei politice, în contextul în care "generația Facebook" a ieșit masiv la vot și i-a taxat pe cei care au ignorat-o? Considerați că intelectualii s-au trezit din amorțire?
     Călin Georgescu: Rețelele de socializare nu vor putea produce o reformare a clasei politice. Pot fi doar un catalizator al reformării, dar rămân simple mijloace de comunicare în masă ale vremurilor actuale, pe care le utilizează atât oamenii cinstiți, cât și escrocii. Generația Facebook, obișnuită să tot "gugălească" pe telefoanele inteligente, este copleșită de cantitatea de informații care o asaltează. Preia totul pe fugă și nu mai are răbdare să aprofundeze lucrurile. În România nu se mai studiază profund și nu se mai citesc cărți. De altfel, se vând cu 85% mai puține cărți decât în urmă cu 25 de ani. Iată de ce populația poate fi manipulată prin lozinci și devize propagandistice extravagante, golite de adevăr și conținut. În România, unele clanuri au folosit mai abil decât altele rețelele de socializare și, drept urmare, au înregistrat un avantaj politic temporar. Cât despre puterea "democrației directe" care îi entuziasmează pe tinerii de pe Facebook, în mare parte este o iluzie. Ea există în spațiul virtual, dar este foarte greu de transpus în realitate, în cadrul actualului sistem neoliberal. Să nu uităm că sistemul însuși folosește Internetul pentru a-și cosmetiza imaginea și pentru a manipula populația. Eu sunt întru totul pentru democrația directă, participativă. Ea nu este însă posibilă într-un stat servil, cu o economie neoliberală de tip extractiv. Ea poate înflori doar într-o economie civică, având drept partener un stat puternic, un stat animat de o logică partenerială, în care toți actorii participanți la dialogul social luptă pentru un ideal comun. Este nevoie în primul rând de o democrație economică. La noi, în discursul public este absentă noțiunea de lucrător-proprietar; această "moleculă" a economiei civice este generată de răspândirea largă a proprietății productive grație formelor cooperației moderne sau organizării micilor producători în sistem cluster, pe modelul Mondragón sau Emilia Romagna. Vorbim de "descentralizare" când, de fapt, ar trebui să vorbim de sisteme "distribuite". Vorbim de "creștere infinită" când, de fapt, avem nevoie de o revoluție a sustenabilității.
     Binomul centralizare/descentralizare aparține vechii paradigme, socialiste și neoliberale. Economia civică pe care o propun eu, și care este deja o forță în multe părți din lume, gândește în termenii sistemelor "dis¬tribuite", dinamicilor parteneriale ("peer to peer"), producției locale de serie mică. Agricultura țărănească, ajutată de know-how-ul agriculturii postindustriale, este mai productivă decât agricultura industrială, eminamente distructivă. În România, agricultura țărănească este însă privită ca o frână de cei aflați în fruntea bucatelor.
     Dacă sistemul economic românesc stă să facă implozie, nici în sfera culturii și a spiritului nu stăm mai bine. Greu mai găsești un intelectual integru astăzi. Limba română este, pur și simplu, masacrată, parcă a devenit o limbă străină, stricarea ei este promovată din plin de la cele mai înalte tribune. Biserica oficială este pângărită, iar biserica ascunsă este prigonită. Mare parte a populației este condusă prin impostură de către fariseii care, viețuind în păcat, sunt mereu temători pentru scaunele lor și atunci caută să se înconjoare de iobagi plătitori de impozite, folosite pentru desfrâul și vanitățile stăpânilor.
     S-a vorbit mult de reforma clasei politice. Este un fals, pentru că se urmărește doar redistribuirea puterii și dobândirea de avantaje pentru cei care o dețin, prin rotație. Singura ocupație constantă a clasei politice în ultimii 25 de ani a fost și este deturnarea banului public, îmbogățirea fără scrupule. Clasa politică actuală este nereformabilă. Trebuie schimbată.
     Reporter: Cum vedeți măsurile Guvernului român din ultimul an? Ce decizii considerați că au fost pro-business și care au afectat mediul de afaceri?
     Călin Georgescu: Îmi este greu să mă gândesc la măsuri pro-business, având în vedere haosul generalizat din ultimul an. Chiar dacă au existat măsuri punctuale benefice, precum reducerea CAS cu 5 puncte procentuale, ele nu pot fi scoase din contextul dezastruos. De altfel, chiar și măsura reducerii CAS a fost aspru criticată la nivel politic, din cauza neprezentării de o manieră transparentă și credibilă a resurselor bugetare care să compenseze reducerea încasărilor la bugetul de stat. Din acest motiv, o măsură considerată foarte bună de mediul de afaceri a fost percepută ca o bâlbâială sau pomană electorală. Mediul de afaceri a fost afectat prin impozitul pe construcții speciale (cunoscut ca "taxa pe stâlp"), a cărui introducere a însemnat venituri sporite la buget, încasări făcute însă din conturile contribuabililor serioși, care și așa suportau o povară fiscală copleșitoare.
     Pe de altă parte, majoritatea actelor normative din România sunt făcute pentru un mediu economic infracțional. Din cauza nivelului extrem de ridicat al evaziunii fiscale, legile încearcă mai degrabă să îngrădească infracționalitatea, decât să încurajeze mediul de afaceri. Ca o consecință direct, avem tratarea nediferențiată a agenților economici, de parcă ar face parte cu toții din categoria infractorilor. Absolut toate societățile sunt tratate de actele normative și organele de cotrol din această perspectivă; se blochează conturi, se trimit somații și se perturbă activitatea agenților economici, ignorându-se "interesul fiscal național". Astfel, statul gândește ca un mușuroi de furnici, în care toți cară bobul, dar nu există matcă. Nu se are în vedere rezultatul final, care ar trebui să fie reprezentat de sprijinirea mediului de afaceri și de crearea de locuri de muncă.
     Lipsa unor măsuri concrete de combatere a evaziunii fiscale pe întreg circuitul economic a dat posibilitatea oamenilor de afaceri de carton să se îmbogățească. Astfel, în domeniul comerțului, de exemplu, statul nu are control asupra achizițiilor intracomunitare, abundând așa-zisele firme fantomă, evaziunea continuând pe întreg circuitul, până la des¬facerea către consumatorul final (persoane fizice) fără bon fiscal.
     În România, nu există un control al numerarului. A existat o propunere de act normativ cu privire la restricționarea tranzacțiilor în numerar, dar proiectul este blocat în Parlament. Astfel, toți așa-zișii bani negri din economie circulă liber, într-un circuit financiar ce dă posibilitatea beneficiarilor din tranzacții ilicite să se îmbogățească, achiziționându-și proprietăți și alte bunuri în numerar, uneori cu sume astronomice. Plafonarea plăților și încăsărilor în numerar ar forța o mare parte din banii negri existenți în economie să se albească, statul urmând să beneficieze nemijlocit de fiscalizarea acestor sume.
     Reporter: Activitatea DNA a fost foarte intensă, în perioada campaniei electorale. Ce așteptări aveți în continuare de la această instituție?
     Călin Georgescu: Justiția română este selectivă, abuzivă și demonstrativă, îi execută în pas de defilare pe diverși oponenți sau pe cei care mediatic susțin alte interese, iar apropiații sunt protejați. Undeva, mai la vale, oricum toți ajung la o înțelegere; dacă justiția ar fi fost corectă, ar fi fost la datorie pentru toți, iar corupților din pușcărie le-ar fi fost confiscate averile. Sumele uriașe furate de la statul român ar fi putut constitui o bază bună pentru proiecte naționale de investiții - ceea ce nu se întâmplă.
     Reporter: Care este șansa de dezvoltare a României? Care ar fi pașii proiectului dumneavoastră pentru dezvoltarea țării noastre?
     Călin Georgescu: Plecând de la ceea ce știm cu siguranță că se va întâmpla în lume, adică o criză a hranei și a apei, se poate identifica nișa României în economia globală. Eu am propus o revoluție a sustenabilității și un proiect de țară, "Hrană, Apă și Energie", prin care România poate cuceri lumea, nu doar să se refacă pe ea însăși. Este soluția prosperității prin revenirea la simplitate. Cu alte cuvinte, un model economic al proximității, în care se întărește proprietatea privată productivă, i se oferă omului șansa de a-și securiza familia, iar surplusul muncii lui intră în circuitul economic local și național. "Micro" este distribuit în masă, iar micile firme își asigură autonomia economică prin cooperare în rețea. Pe acest model s-au dezvoltat vertiginos țări ca Taiwanul sau regiunea Toscana și, parțial, Sillicon Valley, ca să dau doar câteva exemple. Investind în infrastructura viitorului, vom putea face din România un model pentru multe alte țări. Mai ales pe fondul disfuncționalităților grave ale modelului neoliberal, degradării vieții în toată Europa și lipsei de viziune a UE, care continuă să se afunde în criză.
     Reporter: Numele dumneavoastră a fost vehiculat în repetate rânduri ca propunere pentru funcția de premier. Ce șanse are scenariul Klaus Iohannis - președinte, Călin Georgescu - premier? Ați accepta o astfel de funcție, în condițiile actuale?
     Călin Georgescu: Eu sunt gata să-mi slujesc oricând țara, să colaborez cu oricine, dar nu în orice condiții. Iar cu privire la interesul național, pentru mine nu există negociere.
     Reporter: Ați declarat că necesitățile politicii externe a României sunt, mai ales, păstrarea identității statului în fața atacului entităților non-statale, adică al corporațiilor și "investitorilor strategici" de genul fondurilor speculative. Ce pârghii are statul ca să-și păstreze identitatea, în condițiile globalizării?
     Călin Georgescu: Cea mai prețioasă instituție creată de om în istorie este statul. O societate fără stat e ca un trup fără cap; pe o astfel de societate o așteaptă anarhia, fragmentarea și disoluția finală. Când statul devine captiv, cum este acum în România, nu mai este stat. Este doar haos bine dirijat de cei care au căpușat statul. Statul practic s-a privatizat și nu mai poate răspunde socialului. Binele comun nu mai există ca țel suprem al statului.
     Nu există bază mai solidă decât binomul stat-cetățean. Când statul este lovit, subminat, incapacitat, cetățenii săi devin populație, o masă amorfă, se transformă în creaturi supuse manipulării și dezrădăcinării.
     Uitați-vă la românii din ziua de azi, au ajuns pribegi în țara lor!
     Statul este un zid de apărare a ceea ce înseamnă viața și cultura românească. În absența lui, identitatea, dăinuirea noastră sunt în pericol.
     Eu sunt pentru un stat puternic.
     România este azi o țară sub asediul marilor corporații fără patrie, al căror unic scop este profitul imediat, prin exploatarea resurselor naturale și a oamenilor transformați în resursă. Când nu va mai fi interes politic străin, pentru că nu vor mai fi resurse, sau când nota de plată va fi prea mare în comparație cu costurile de exploatare, țara va fi abandonată ca o mină epuizată. Și atunci se va trece la împărțirea ei între hienele din jur, pentru că singura miză rămasă va fi doar geopolitica. Adică statutul de colonie al unei țări "între ape", recunoscută exclusiv prin "vocația" de a fi vândută străinilor pe 30 de arginți de către vasalii cocoțați în funcții publice.
     Toți politicienii români au susținut necondiționat, în acești 25 de ani, modelul neoliberal extractiv. Acesta nu s-a opus comunismului, l-a continuat cu alte mijloace, ambele sisteme având nevoie de sclavi ca să funcționeze. Transpus în viață, proiectul "Hrană, Apă, Energie" ar însemna, pentru România, ieșirea din captivitatea babilonică la care au condamnat-o trădarea, impostura și hoția. Economia civică are nevoie, pentru a prospera, de oameni liberi, integri, cu mentalitate și demnitate de proprietari. Nici un partid politic nu a urmărit să emancipeze poporul, în sensul de a oferi fiecărui român oportunitatea de a fi stăpân pe propriul său destin, într-o țară puternică și respectată. Interesul național? "O vorbă de dânșii inventată". Așa numita "dreaptă" s-a culcat mereu cu așa-numita "stângă" în imensul pat de bordel care este politica românească.
     De 25 de ani, neoliberalii din România, de la stânga sau de la dreapta eșicherului politic, tot încearcă să ne convingă că statul nu are ce căuta în economie. Haosul economic controlat de clanurile infracționale, în care întreprinderile de stat au fost privatizate pentru a fi jefuite, este numit eufemistic "stat minimal". Eu sunt un critic al conceptului de "stat minimal" și susțin renașterea întreprinderii de stat acolo unde există monopoluri firești, impuse de cerințele de securitate națională (resurse naturale, baraje hidroelectrice, linii de înaltă tensiune), și trebuie asigurate serviciile publice esențiale (poștă, transport în comun, sănătate, educație, distribuția apei etc.). Cu o mențiune, însă, foarte importantă: gestiunea întreprinderilor de stat trebuie să fie supusă disciplinei pieței, iar administrarea lor trebuie să fie impecabilă. Vom putea limita și chiar elimina influența nefastă a entităților non-statale, dacă vom transforma România într-o fortăreață economică. Zidurile ei de apărare, în domeniul economic, ar fi întreprinderile de stat, sectorul extins al economiei de proximitate, un sector financiar caracterizat prin revigorarea și dominația băncilor populare și a uniunilor de credit, o agricultură țărănească dezvoltată pe bazele celor mai performante metode ale agriculturii postindustriale. Iar apărătorul cel mai motivat să apere economia României este, ca unitate socială, familia, iar ca unitate economică, micul producător, lucrătorul-proprietar din asociații (inclusiv asociațiile profesionale de tipul breslelor), gospodăria țărănească, designerul și inovatorul, meseriașii secolului XXI.
     Eu sunt ferm convins că România are nevoie de o stare de spirit, nu de doctrine, iar aceasta poate fi dată de asumarea de către toată nația română a unui mare proiect de țară. Nimic nu trebuie să fie ascuns, ocult, ambiguu. Totul să fie transparent, clar explicat, pe înțelesul tuturor, pentru ca românii să știe pentru ce luptă. Atunci se va vedea ce forță avem și de ce suntem în stare.
     Reporter: Vă mențineți opinia că România nu trebuie să adere la moneda Euro? Cum argumentați?
     Călin Georgescu: Bineînțeles că mi-o mențin! Și mai mult, spun că moneda națională este singurul atu important care ne-a mai rămas în mână pentru a ne păstra independența ca stat.
     Pentru informarea corectă a cetățenilor este nevoie de o dezbatere foarte serioasă înainte de a decide dacă România ar trebui sau nu să adere la zona Euro. Există efecte secundare care trebuie analizate - spre exemplu, creșterea artificială a prețurilor.
     Fără a intra în prea multe detalii tehnice (există un studiu al lui Giovanni Mastrobuoni, de la Princeton University, care explică foarte bine partea tehnică), putem spune că - în ciuda rapoartelor oficiale care au concluzionat că trecerea la Euro a avut un impact limitat asupra creșterii prețurilor - fenomenul nu a fost niciodată investigat pe deplin. Până acum analiza s-a limitat la dinamica inflației, însă inflația este un indicator sintetic al creșterii prețurilor care nu ia în considerare elemente esențiale, precum nevoia de timp a oamenilor de a se obișnui cu ceva nou sau faptul că inevitabil anumite prețuri vor fi "rotunjite". Percepția majorității cetățenilor Uniunii Europene este că trecerea la Euro a cauzat creșteri semnificative de prețuri. Până și nemții, îl numesc Teuro (Teur înseamnă "scump" în germană).
     Un alt efect secundar este cedarea unei pârghii foarte importante - politica monetară. Într-un moment în care nu mai există un consens între țările mari din Vest asupra politicii monetare (vezi situația de anul trecut, când Germania, Olanda și Austria au votat împotriva scăderii ratei dobânzii de către BCE), cum va putea o țară ca România să-și apere interesele?
     Luați, vă rog, exemplul Marii Britanii. Este în UE și își menține moneda națională, lira sterlină. Oare de ce? Și ne amintim imediat că Londra este adevăratul centru financiar-bancar al Europei și al lumii.
     Numai niște netrebnici pot accepta atât de ușor ceva atât de dubios, pentru simplul fapt că este "european" sau pentru că așa li se spune să facă.
     Înaintea interesului național nu stă nimic, nici măcar viața!
     Dar, din păcate, în România, la nivel decizional, se gândește mic și se acționează și mai mic.
     Noi trebuie să gândim "out of the box", să gândim liber dacă vrem să înlocuim actualul model economic falimentar. Nu mai putem lăsa sfera financiară să domine economia reală. Sursa răului în lume este banul cămătăresc (debt-money), proprietate exclusivă a sistemului bancar. De ce n-ar putea poporul suveran să emită monedă? Sute de orașe din lume emit "monedă locală" - de ce n-ar face-o și un stat suveran? Mă gândesc la o monedă care să aparțină cu adevărat cetățenilor, bazată pe o rezervă fracționară de 100%. Un sistem financiar restructurat, în care funcția de creditare să fie separată de cea de emitere a monedei. O astfel de măsură ar pune banul să lucreze în serviciul economiei reale și nu al băncilor, ar elimina datoriile publice și private, ciclurile inflație/deflație și ar permite un sistem de impozitare nu mai mare de 5%. Am realiza o redistribuție a bogăției și a proprietății private în baza meritelor și a capacităților productive, eliminând definitiv speculațiile financiare. Nu-i o utopie, îți trebuie însă curaj, spirit de sacrificiu și dragoste de neam.
     Reporter: Cum vedeți relația României cu partenerii internaționali, în contextul conflictelor din regiune?
     Călin Georgescu: Am să-l citez pe generalul De Gaulle: "Țările nu au prieteni, au aliați, iar alianțele sunt utile atâta timp cât servesc interesul statului tău".
     Atâta timp cât nu ești puternic economic, nu desfășori competiția minților mari în țara ta, nu ești solid social și cultural, nu exiști. Aranjamentele de culise, făcute doar pentru protejarea anumitor persoane și a sistemului securist au distrus țara.
     După cum am spus: un stat cu conducători care se întrec în a-și manifesta servilismul nu are parteneri, fiindcă nu poate sta la masa tratativelor, ci sub masă, pentru a lustrui pantofii celor puternici, adică ai mesenilor. Scriitorul și analistul politic Lev Vershinin relatează un incident relevant în acest sens: în data de 20.02.2014, liderul ucrainean Ianukovici a semnat o înțelegere cu opoziția, înțelegere ai cărei garanți au fost miniștrii de externe ai Poloniei, Germaniei și Franței. A doua zi, Ianukovici a fugit, iar puterile garante s-au spălat pe mâini, pentru că orice este permis în relațiile cu un stat slab și complet aservit. Există numeroase alte exemple de acest fel, pe diverse meridiane ale lumii.
     România, astăzi, este un stat slab, sărac și înapoiat, iar ceea ce i s-a întâmplat Ucrainei i se poate întâmpla mâine și României, într-o formă sau alta, indiferent de apartenența la diverse organizații, parteneriate ș.a.m.d. Nu ne apără nimeni, trebuie să fim puternici și să ne putem apăra singuri.
     Reporter: Cum vedeți relația României cu Fondul Monetar Internațional?
     Călin Georgescu: Nu este potrivit teremenul de "relație". Un stat puternic și un conducător de glie ar pune capăt contractului și oricărui fel de "colaborare" cu FMI. Vă rog să-mi spuneți unde în lumea asta, în care țară unde a fost prezent, a adus FMI-ul prosperitate? Niciunde, vă rog să verificați. FMI-ul a pus umărul la îndatorarea României, ca să fie o pradă mai ușoară pentru hienele care stau la pândă. Și asta la inițiativa și prin uneltirile celor puși să o apere și al căror fals renume ascunde marea fraudă din această țară.
     Reporter: Cum se poate pregăti țară noastră să facă față crizei apei și a hranei, preconizată pentru 2020?
     Călin Georgescu: Pământul este cea mai mare avere pe care o avem. Solul este adevărata mină de aur a României. Iar pământul nu este o marfă, ci proprietatea noastră, a tuturor, el nu poate fi de vânzare, înstrăinat, pentru că e piatra unghiulară a devenirii și dăinuirii noastre ca popor. Dacă înțelegem asta și trăim constant acest sentiment, zi de zi, facem din agricultură vârful de lance al dezvoltării economice naționale, cu toată industria, și învățământul, și cercetarea subordonate acestui obiectiv. Din gospodăria țărănească facem modelul european de viață sănătoasă, iar din țăranul român, simbolul creștin autentic al veșniciei neamului românesc și gena autentică de civilizație, în Europa și în lume.
     Gândim bursa grâului la Brăila și cea a energiei la București, facem din Constanța poarta economică numărul unu a țării, înaintea aeroportului Henri Coandă, și prin export de hrană sănătoasă și apă curată cucerim Europa și lumea!
     Aceasta este moștenirea noastră, dar și vocația și destinul nostru, ea nu este o alternativă posibilă printre multe altele, este unica! Nu există un plan B, pentru că nu avem o țară B, noi nu avem decât România.
     Iar, înainte de toate, eu doresc ca poporul român să știe ce vrea și să-și dea seama ce poate!
     Reporter: Vă mulțumesc! 
 

 
Opinia cititorului   [ scrieți-vă opinia. ] 
1.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2014, ora 00:22)  
 de la lingura de lemn la lingura de lemn din 3 in 3 generatii......poate in america....in RO noi o facem intr-o singura generatie....suntem sau nu sutntem calici...SUNTEM


 
  1.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de Dascalul , in data de 28.11.2014, ora 11:49)
 
 
  De la lingura de lemn si limba /limbajul (politicienilor, bineanteles) de lemn, ni se trag toate.


 
  1.2.   Asta e praf  (răspuns la opinia nr. 1 )
    (mesaj trimis de Gellu , in data de 28.11.2014, ora 16:24)
 
 georgescu asta mi se pare ca vorbeste numai prostii. apa si energie auzi ce program are el sa relanseze tara, bine ca nu-l baga nimani in seama ca am fi vai de capul nostru, ne-am uita la Albania cu jind.


 
  1.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.2 )
    (mesaj trimis de Emilia , in data de 28.11.2014, ora 19:04)
 
 Asa spun cei care habar nu au pe ce lume traiesc, cei care nu stiu ca apa si hrana este prioritatea nr. 1 pentru a putea face educatie, sanatate, cultura, industrie etc e firesc sa li se para ciudat ca nu minte ca toti ceilalti sa promita cresteri economice acum cand lumea vrea cresteri ecologice! Dupa capul unora trebuie sa ne indatoram mereu la FMI Mai puti mana si cititi ca -i rusinos sa nu cunosti nici macar lucrurile elementare! Sau ma rog unii sunt platiti sa discrediteze, dar nu tine, suntem noi saraci dar nu suntem prosti!


 
  1.4.   Nu ai inteles nimic!  (răspuns la opinia nr. 1.2 )
    (mesaj trimis de rio284 , in data de 30.11.2014, ora 15:34)
 
 Ai citit de la dreapta la stanga si de jos in sus. Din pacate sunt multi care gandesc asa dar, nu mai multi decat cei care au inteles mesajul din cuprinsul interviului.


 
  1.5.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.3 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 30.11.2014, ora 18:49)
 
 Subscriu; dar atata timp cat unii nu vad padurea din cauza cioturilor,nu copacilor,.....


 
  1.6.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.2 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 02.12.2014, ora 22:26)
 
 In conditiile date , Domnul Calin Georgescu ESTE un REALIST ! - Mai citeste Tinere , Poate te vei lumina .


 
  1.7.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 1.2 )
    (mesaj trimis de Dana , in data de 05.12.2014, ora 14:35)
 
 Daca am avea politicieni care sa vorbeasca doar astfel de "prostii", am fi salvati.
 Din pacate, sunt prea multi printre noi, cei care considera un astfel de politician cu viziune si dragoste de tara, drept un "vorbitor de prostii".
 D'asta n-are ursu' coada si tara conducator...


 
2.  fără titlu
    (mesaj trimis de sandu în data de 28.11.2014, ora 05:38)  
 Multumesc pentru interviu. Superb.


 
3.  spune-mi cu cine te insotesti...
    (mesaj trimis de Dan Coe în data de 28.11.2014, ora 07:00)  
 Paradoxal, sau nu, aliatii nostri ne sunt cei mai mari "dusmani". Romania este "incorsetata" de UE si NATO si alinierea ei la cerintele impuse mai mult o strivesc, decat o ajuta. Noi suntem intr-o cu totul alta etapa de dezvoltare fata de partenerii nostri si din acest motiv nu putem implementa aceleasi reguli. Analiza pertinenta si cateva solutii de discutat la dl. Georgescu, dar si mult idealism. Un posibil model, mult mai pragmatic, pentru ceea ce se poate face il vedem la vecinii nostri unguri; desigur si aici se impun unele corectii...


 
4.  Analiza si diagnostic corect
    (mesaj trimis de Theodor în data de 28.11.2014, ora 10:44)  
 Domnul Calin Georgescu este corect in gandire,dar asteptam de la dansul o implicare pe masura patriotismului care razbate din spatele vorbelor sale.Sistemul cooperatist de care spune l-am vazut in Italia,unde alimentarele sunt pline de zeci de sortimente de branzeturi produse de cooperative.Acest sistem necesita ajutorul statului doar la inceput,pana se formeaza personalul.Imi permit sa sugerez redactiei sa caute sa adanceasca aceasta idee,prin interviuri si reportaje cu persoane care pot aduce acest concept la stadiul de oportunitate pentru taranii romani.


 
  4.1.   Clubul de la Roma  (răspuns la opinia nr. 4 )
    (mesaj trimis de roma , in data de 28.11.2014, ora 14:09)
 
 nu stiu cine se crede pacaliciul asta dar Clubul de la Roma face parte din aceeasi jefuitori pe care ii mentioneaza si care ne-au pus tara pe butuci. Iar acum ce face nesimtitul? Isi analizeaza opera? Cu toate astea inca mai traim si asta va deranjeaza cel mai mult, ca in ciuda tuturor piedicilor am rezistat, rezistam si orice ati face tot vom rezista...


 
  4.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 4.1 )
    (mesaj trimis de elena , in data de 28.11.2014, ora 19:13)
 
 pacaliciul esti dumneata, probabil esti platit de sistemul corporatist sa discreditezi, Rusine ! Clubul de la Roma e un ONG format din cei mai destepti oameni Obiectivele Clubului de la Roma sunt: de a identifica problemele cele mai importante care vor determina viitorul omenirii prin analiza integrată și de perspectivă; pentru a evalua scenarii alternative pentru viitor și pentru a evalua riscurile, alegeri și oportunități; să dezvolte și să propună soluții practice la problemele identificate; să comunice noile descoperiri și cunoștințele derivate din această analiză a factorilor de decizie din sectoarele public și privat, precum și pentru publicul larg și pentru a stimula dezbaterea publică și acțiuni eficiente pentru a îmbunătăți perspectivele de viitor.


 
  4.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 4.2 )
    (mesaj trimis de puiu , in data de 30.11.2014, ora 15:48)
 
 Clubul de la Roma face parte din "Centrul de comanda" situat la nivelul IV al Piramideii Puterii (in varful careia se afla Illuminati), iar noi, cei care ne dam cu parerea pe aici, ne situam la baza piramidei (nivelul VIII) si nu suntem altceva decat unitatile de munca - sclavii moderni care muncim pentru cei de deasupra pentru a le plati taxe si impozite spre indestularea lor.


 
5.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2014, ora 11:34)  
 Sper sa nu faca si noul presedinte un pas prost cum a facut si ponta.Mai bine sa-l lase pe ponta sa-si rupa gatul.


 
  5.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 5 )
    (mesaj trimis de Dana , in data de 05.12.2014, ora 14:45)
 
 Si dupa ce-si "rupe Ponta gatul",ce urmeaza?!
 Ai vreo idee, sau asteptam iar de la cei care "ne-au guvernat de ne-au rupt", sa ne bage de tot in pamant dupa ce-si vor "lua tara inapoi"?


 
6.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2014, ora 11:37)  
 Cu un pnl(pdl) comprmis nu poti face reforme.Poti face excrochri si sa spui minciuni.


 
  6.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 6 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 28.11.2014, ora 11:52)
 
 Esti Ponta, cumva?


 
7.   Capisci?
    (mesaj trimis de Ale(r)gatorul în data de 28.11.2014, ora 12:04)  
 
  Alo, stanga! Alo, dreapta! in acest interviu am vazut mai multe idei, mai multe proiecte (de tara nu de gasca de partid) decat in toate campaniile electorale din ultimii 25 de ani.
  Ar fi necesare cursuri de reciclare /realfabetizare a clasei politice sau introdusa disciplina POLITICA in scoala, de la gimnaziu in sus, iar ocuparea oricarui post in administratie si mai ales in politica sa fie conditionata de prezentarea diplomei, bineanteles nu cea de dottore copy-paste.
  Alo, Make! nota bene! asa ceva vreau sa citesc in Bursa, nu parerea despre mutalaul Iohannis sau disputele cuiva cu Sima.


 
  7.1.   Absolut corect  (răspuns la opinia nr. 7 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 28.11.2014, ora 12:08)
 
 Si subscriu. Bursa, articolul asta ar putea fi votat destul de usor drept articolul anului.


 
  7.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 7 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 29.11.2014, ora 00:07)
 
 Idiotule, Make tocmai ti-a dat ce vrei!


 
  7.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 7.2 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 30.11.2014, ora 11:39)
 
 
  Te iert, nu pricepi.


 
8.  Superb
    (mesaj trimis de Cristi C în data de 28.11.2014, ora 12:04)  
 Nu stiam ca mai sunt in tara oameni care gandesc asa.


 
  8.1.   Oare?  (răspuns la opinia nr. 8 )
    (mesaj trimis de un naiv , in data de 28.11.2014, ora 21:59)
 
 Mi-ar place sa fie sincer acest domn. Daca este, sper sa nu sfarseasca precum Eminescu, sfasiat de sistem.


 
9.  Am mai intilnit un intelectual
    (mesaj trimis de Pribeagul în data de 28.11.2014, ora 13:20)  
 Vom reusi sa-l punem la treaba, sa-l facem sa dea ceea ce poate?
 Sa nu-l pierdem din vedere, sa-i urmarim evolutia.


 
  9.1.   Fii sigur  (răspuns la opinia nr. 9 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 28.11.2014, ora 20:42)
 
 I-am devenit fan. Nu ca mai cred in Feti-Frumosi. Dar a devenit singura persoana pe care o urmaresc in tara. De-ar avea blog.


 
10.  Paleta optiunilor economice este mult mai larga !
    (mesaj trimis de Cristian în data de 28.11.2014, ora 14:17)  
 Nu cred ca este binevenita atacarea conceptelor liberale in actualul context...
 Cu tot respectul pentru instutie, nu cred ca Clubul de la Roma detine monopolul ideilor progresiste de la noi ; nu sunt de acord nici cu filozofia stearpa a tripletei Liiceanu, Plesu, Patapievici, nici cu "miscarile revolutionare" de tip kitchos conduse de ipochimena alina mungiu pippidi sau Gotiu, cu "Uniti Salvam"
 Nu exista studii la noi, de exemplu , despre filozofia de viata a tarilor scandinave, a exceptionalelor performante ale Norvegiei, cu fondul sau suveran de pensii, sistemul de invatamant finlandez , dar nici despre noile tehnologii din Coreea de Sud , Singapore, Orientul Indepartat (Asia de sud est) . Nu despre modele e vorba ci de prezentarea paletei de optiuni pentru inteleptii Romaniei, atatia cati au mai ramas...
 Dar repet, sunt impotriva ideilor stangiste ale clubului de la Roma, chiar daca au trecut oameni de prestigiu, cum este Mircea Malita
 Eu sunt de parere ca curentul crestin democratiei, asa cum l-a visat Seniorul Ion Ratiu este mai potrivit pentru Romania, pacat ca nu s-au putut forma Repere, in jurul unora ca Neuitatul Corneliu Coposu si altii...


 
  10.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 10 )
    (mesaj trimis de Emilia , in data de 28.11.2014, ora 19:19)
 
 Faceti confuzie intre sistemul socialist si sistemul distributist sustinut de Dr. Calin Georgescu. Distributismul inseamna capitalism popular, insemna capital la cat mai multi, nu la cat mai putini cum vrea neoliberalismul oligarhic corporativ.


 
11.  fără titlu
    (mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2014, ora 14:18)  
 Felicitari domnului Calin Georgescu,
 felicitari Adina Ardeleanu!
 Evelyne Croitoru, cititor Bursa


 
12.  analiza pertinenta
    (mesaj trimis de cv în data de 28.11.2014, ora 15:21)  
 In sfarsit un articol de interes national ,care merita citit si apreciat!Nu cred ca,presedintele ales il va coopta , in ecchipa sa,pe dl. Georgescu!Nu de altceva,dar ideile lui sunt neoliberale,care sunt total depasite epocii actuale si mai ales tarii noastre!Multumesc pt.articol si felicitari Make!


 
  12.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 12 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 28.11.2014, ora 15:45)
 
 Vrabia malai viseaza, precum pesedeaua social democratia...
 Ideile neoliberale sunt mai actuale ca oricand, conceptiile unora ca Lecheck Balcerowitz au evitat Polonia sa intre in recesiune !
 Celelalte idei, stangiste, le vedem ce bine sunt aplicate in Franta idolilor pontisti : spre panta Prapastiei merge sora noastra de ginta latina, pe timpul lui Hollande !
 Uitati-va mai bine la Turcia, ce tip de dezvoltare INDEPEDENTA au ales...
 Dar , mai sunt unii mai sus ce mananca bors cu sute de polonice : ROMANIA ESTE TARA NATO si UE si FOARTE BINE ca este asa, ca altfel ne lua gaia cu BARONII FANARIOTI !


 
  12.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 12.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 28.11.2014, ora 16:19)
 
  Era mai bine daca ziceai ....spre po(a)nta prapastiei.......


 
  12.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 12 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 28.11.2014, ora 16:21)
 
 
  Pupaciosule, ia spune-ne ce merit are Make aici de dai cu periuta?


 
  12.4.   Amice, esti prost ... informat  (răspuns la opinia nr. 12.1 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 28.11.2014, ora 20:53)
 
 Cauta pe net "The East European Miracle: How Did Poland Avoid The Global Recession?" aparut in International Business Times.
 Motivele date pentru evitarea recesiunii:
 1) Fonduri europene. Ti se pare a fi neoliberal? Vai de tine. Este investitie publica nu privatizare.
 2) Banii clasei mijlocii: consumul a continuat sa tina companiile poloneze solvente. S-ar fi intamplat asta daca totul era din import? Ignorantule. Asta spune si dl Calin. Economia civica. Du-te in piata si cumpara de la companiile locale, incurajeaza omul sa produca in continuare.
 3) Investitiile straine datorita fortei de munca de buna calificare si mai ieftina decat in vecina Germanie, de exemplu. Noi nu avem norocul unui vecin atat de bogat. Asta este. Macar personal calificat sa avem.


 
13.  fără titlu
    (mesaj trimis de Teodor în data de 28.11.2014, ora 19:39)  
 Calin Gorgescu,gandeste bine, pare patriot, ar puta fi cartea castigatoare! Sa dea D-zeu sa poata face ce spune!


 
  13.1.   Cartea castigatoare...  (răspuns la opinia nr. 13 )
    (mesaj trimis de Dana , in data de 05.12.2014, ora 15:02)
 
 Teodor, ii vezi cumva pe cei care deja se si cred din nou cu sacii in caruta, mizand pe o astfel de carte castigatoare?
 Sigur ca un astfel de Premier ar fi o sansa nesperata pentru noi, ca tara...Doar ca pentru ei, cartea castigatoare e tot cea care castiga mereu de 10 ani incoace!


 
14.  Mai rar...
    (mesaj trimis de Prostu' satului în data de 28.11.2014, ora 21:33)  
 ...un diagnostic atat de succint si in acelasi timp atat de precis.
 "România, după 25 de ani de post-comunism, este o țară în care cei care au condus și conduc au fost dispuși să cedeze ori să distrugă totul doar pentru a avea puterea. Rezultatul este o țară în faliment, trăind pe datorie, pentru care colapsul a devenit o chestiune de probabilitate matematică, pe fondul unei polarizări uriașe a sărăciei și a bogăției."


 
  14.1.   extraordinara personalitate, insa hazardul  (răspuns la opinia nr. 14 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 28.11.2014, ora 23:21)
 
 nu joaca in aceasta schema niciun rol :-) Citatul domnului Georgescu "Cu o populație nemulțumită nu se poate face reformă." nu este realist. Au fost multumiti cetatenii cand li s-au taiat salariile si marit TVA??? Si totusi cea mai mare parte dintre ei au inteles pentru ce. De aceea am sustinut ca ROMANII TREBUIE SA INTELEAGA CE PRESEDINTE AU. Le-a trebuit totusi o perioada extrem de scurta raportata la scara istoriei pentru a duce lucrurile exact acolo unde a dorit comandantul de cursa lunga. Spuneti domnule Georgescu ca nu avem nevoie de FMI si nu avem nevoie de EURO. Cat despre privatizari a bagat cineva mana in visteria tarii sau a fost o intelegere benevola? Aveti intr-adevar aspiratii inaltatoare insa tineti minte o vorba a unui poet fost ministru de finante."daca vrei ca cineva sa-ti fie credincios trebuie sa-l platesti bine". Restul este numai istorie :-)


 
  14.2.   taiere salarii  (răspuns la opinia nr. 14.1 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 29.11.2014, ora 10:33)
 
 Eu cred ca dumitale nu ti s-a taiat salariul. Si nu pentru o luna-două, pentru 2 ani, 25%. Nu, domnule, nu am inteles de ce trebuit sacrificata o categorie sociala si-asa cu salarii mici(profesori, doctori), dar cu un rol foarte important in societate. Intre timp unii primeau sume imense la retrocedari mai mult sau mai putin corecte, se faceau parcuri la sate etc. Dumneata intelegi pentru ca nu te-a afectat direct. E usor să iei jar cu mana altuia.


 
  14.3.   Dle, esti pe alte carari  (răspuns la opinia nr. 14.1 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 29.11.2014, ora 10:47)
 
 Singurii care au inteles masura de taiere discretionara si fara discernamant a veniturilor au fost cei carora nu le-a fost aplicata.Ceilalti se intrebau de sunt ei primii pe lista. Ca furturile catre clica de partid au continuat la fel. Esti incurabil si internabil.


 
  14.4.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 14.2 )
    (mesaj trimis de Olga si Nelu Tene , in data de 29.11.2014, ora 18:17)
 
 daca ganditi atat de bine pentru tara,de ce nu luati masuri cu cei ce au credite in CHF facute in 2008 si au ajuns la executare silita cu toata bunavointa lor de a achita ratele la timp? Guvernul Ungariei cum a putut lua masuri in acest sens,facand denominarea si dand innapoi comisioanele luate abuziv,iar la noi nu se poate? Unde sunt drepturile familiei in aceasta tara?


 
  14.5.   mi-a fost refuzat dreptul de lucra ce am invatat  (răspuns la opinia nr. 14.2 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 30.11.2014, ora 00:20)
 
 stimate domnule anonim si din acest motiv am considerat ca statul nu are nevoie de mine. Insa atunci cand intalnesc o persoana de la care am de invatat nu am nicio problema sa-i spun acest lucru. Salariile nu au fost taiate pentru ca a fost doriinta unui presedinte de tara ci a unui alt fel de presedinte. Stiti cumva de ce trebuie sa platiti dobanda la imprumutul luat de banca nationala pentru ca banci care au avut de exemplu profit de 50% din valoarea capitalului propriu sa-si poata micsora cu miliarde rezervele minime obligatorii la banca nationala in valuta? Este domnul Isarescu un om pentru care sa garantati ? Aveti dreptate, a fost extrem de greu pentru cei ca dumneavoastra. Insa aceasta nu a fost in zadar. Cat despre retrocedari este o problematica pe care nu am expertiza de a o califica deoarece nu cunosc toate datele problemele. Parcurile la sate intr-adevar nu era o necesitate, canalizare, cadastru erau masuri inteligente. Va inteleg supararea insa poate intr-o zi o sa pot sa am satisfactia ca am reusit sa patrund si in inima dumneavosatra.


 
  14.6.   se rezolva si aceasta problema :-)  (răspuns la opinia nr. 14.4 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 30.11.2014, ora 00:25)
 
 doar ati observat cum domnul Cinteza spune ca bancile au pierderi de aprox. 2 miliarde. Va dau un pont. Va strangeti un grup de debitori apoi deschideti o firma de recuperare si cumparati creditele de la banca unde avedti creditul.


 
  14.7.   a fost o masura extrem de dura  (răspuns la opinia nr. 14.3 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 30.11.2014, ora 00:41)
 
 si furia populara a taxat clasa politica la momentul respectiv. La nivel macroeconomic insa Romania a reusit in 2011 sa aiba crestere economica de 2.5% redusa ulterior la 2.2% si cu cateva zile in urma nerecunoscuta pentru a nu micsora din calitatile noului presedinte. A fost perioada in care cele 10% din actiunile Petrom nu au fost vandute la un pret derizoriu in ciuda faptului ca au existat toate premizele pentru acest lucru. Dar acest lucru intr-adevar nu inlocuieste sfertul de salariu pe care nu l-ati primit. Aveti totusi partea dumneavoastra de capital pe care ati depus-o pentru ca institutile financiare sa nu fie sprijinite de stat. Spuneti-mi va rog ce suma v-a fost oprita si veti avea echivalentul intr-un fond de pensii pe care dupa terminarea perioadei de activitate o veti putea accesa la pensionare. Nu este decat un drept al dumneavoastra care trebuie acordat. Iar eu va fac aceasta promisiune pe care apoi puteti sa o calificati ca indeplinita sau nu....


 
  14.8.   Foarte greu sa patrundeti  (răspuns la opinia nr. 14.5 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 30.11.2014, ora 01:03)
 
 Mai ales cu intoxicari. Ce legatura exista intre aranjamente interstatale de miscari de capital (probabil mai bine asa decat iesire dezorganizata) cu situatia de criza din 2009 in care guvernul trebuia sa ia niste decizii. Dobanda la creditul "centura de castitate" a fost 3.5% la banii de la FMI si spre 2% la ceilalti. Deci sa fie 3% pe an. 600 mil de $ este dobanda, adica 1% din bugetul (nu PIB) statului de 60 mld $. Salarii, pensii, ajutoare reprezinta 30 mld $.
 Hidroelectrica profit brut:
 2009: 2 mil $,
 2010: 120 mil $
 2011: 12 mil $
 2012: -150 mil $
 2013: +280 mil $
 Dle, daca nu ma insel eu, o singura companie adusa pe profit rezolva jumatate din catastrofala dobanda de la FMI.
 Dupa cum spunea basescu cand marea salariile in 2009 pentru propria campanie electorala "bugetul poate fi asezat pe prioritati". Clica mea nu trebuie taiata. Am inteles.


 
  14.9.   sunteti un om al cifrelor, felicitari :-)  (răspuns la opinia nr. 14.8 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 30.11.2014, ora 10:27)
 
 de aceea va rog sa vorbim despre insolventa Hidroelectrica. Cifrele Dumneavoastra le puteti publica cu mandrie in ziarul Handelsblatt sau in Wirtschaftswoche. Dupa ce a fost auditat de catre firma KPMG in anul 2011 profitul a devenit totusi negativ datorita faptului ca domnul dr. avocat Borza a observat ca anumite cheltuieli nu au fost corespunzator inscrise. Comparati va rog care este activul fix din anul 2011 cu cel din 2013 si veti observa ca a scazut simtitor ca efect al stoparii investitiilor si degradarii celor in curs in de executie. Cel mai important lucru este faptul ca in ciuda cerintelor bancilor de a face raportare in IFRS niciodata nu a fost prezentat un astfel de raport. Deci o banca spunand ca nu poate credita pe termen lung deoarece parametrii pe care ii ia in considerare nu sunt valabili nefiind in sistemul IFRS atunci sa inteleg ca cifrele pe care le expuneti dumneavoastra sunt menite a arata situatia reala si a devoala INTOXICARILE. De ce a trebuit domnul Isarescu sa nu mentioneze in nicio tabela modificarea RMO cu scadenta mai mare 2 ani. Sa fie doar un efect al neatentiei :-) Opinia mea este ca fiecare sa-si faca temele pe care le are. Daca sunteti de acord ca auditul KPMG a fost gresit si domnul Borza are dreptate cand a scazut profitul pe 2011 s 2012 va rog exprimati-va....


 
  14.10.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 14.9 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 30.11.2014, ora 11:48)
 
 
  Ce faci domnule Bestea, ti-ai marit doza la pastilute?. Grija mare.


 
  14.11.   Aha, deci vor crapa barajele ca sa avem profit  (răspuns la opinia nr. 14.9 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 30.11.2014, ora 13:29)
 
 Nenorocitii de pesedei. Mereu basescu face totul corect. Nu vinde in 2011 Petrom la un pret, cum spuneti "derizoriu". Nu spun ca ar fi trebuit vandut dar nici sa ne batem cu pumnul in piept pentru nimic. Pretul de vanzare in 2011 pentru cele 10% era intre 37 si 46 de bani/act. Sigur, "derizoriu". Cand bursele lumii ating maxime dupa maxime, cat este SNP dupa 3.5 ani? 43 de bani dar a atins un maxim de 50 pentru cateva minute. Propaganda spunea "Brokerii spun ca investitia in actiuni Petrom este profitabila. "Peste 2 - 3 ani probabil ca pretul de acum va parea mic", spune Gabriel Aldea, director adjunct firma de brokeraj." Mda, sigur. Pretul nu era "derizoriu" dar nici nu trebuia vandut. Un exercitiu de imagine al lui boc/basescu nereusit. In 2011 am luat titluri de stat cu 7.2% si sunt mai castigat decat la SNP-ul nevandut. Dar miturile sunt rezistente in mintea unora.
 Despre Hidroelectrica, m-am uitat unde imi spuneti, activul imobilizat. Si sustineti ca s-au stopat investitiile pentru a creste profitul. Actiunea nu este rea in sine daca ai probleme de lichiditate pe termen scurt, dar nici nu este prea adevarata.
 Activele fixe corporale:
 2008: 15.8 mld lei
 2009: 19.0
 2010: 19.6
 2011: 20.2
 2012: 19.8
 2013: 19.0
 Cifrele va contrazic. In 2013, valoarea activului fix nu a scazut cu mai mult de 1 mld de lei, adica 300 de mil de $ in 2 ani. Deci nu investitiile masive sunt motivul lipsei de profit in perioada basescu si nici reducerea lor nu este motivul profitului pontist. Va sugerez sa va uitati nu pe rapoartele anuale care nu detaliaza cifrele ci pe situatiile financiare. Sunt greu de citit si mai ales de cautat fiind scanate de pe hartia originala.
 In 2013, cele 19 mld de lei sunt astfel:
 Terenuri/constructii (mld): 12 ('12), 11.4 ('13)
 Instalatii tehnice (mld): 3.0, 2.8
 Altele/mobilier (mil): 22.2, 22.0
 Imobilizari corporale in executie (mld): 4.7 ('12), 4.7 ('12)
 Deci, este limpede ca lumina zilei ca activul scade nu ca urmare a neglijentei ci din simpla reducere contabila a amortizarii mobilierului, terenurilor cumparate anterior, cladirilor din patrimoniu si a instalatiilor. Investitiile in curs de executie continua in acelasi ritm.


 
  14.12.   credit FMI  (răspuns la opinia nr. 14.11 )
    (mesaj trimis de AC , in data de 30.11.2014, ora 17:04)
 
 Spune cineva mai sus ca ne-am bucurat de un credit aproape moca de la FMI. Daca are vreo legatura cu domeniul financiar, respectivul sa recunoasca faptul ca FMI-ul ne-a dat o pastiluta doar cat sa ne faca dependenti. Imprumuturile au fost rostogolite, iar dobanzile au devenit de-a dreptul fantasmagorice. Obligatiunile in dolari pe 10 ani la 7% pentru a constitui... tampoane , in conditiile in care dolarul se va tot aprecia pana la scadenta, suna a facatura mafiota si o parazitare directa a statului roman. De restul binefacerilor mafiei securiste mi-e si lehamite sa mai amintesc. Astept doar o provocare. :)


 
  14.13.   Obligatiuni  (răspuns la opinia nr. 14.12 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 30.11.2014, ora 17:37)
 
 Da, in 2012, Dragoi, ministru de finante, se bucura ca Romania a reusit cu succes sa imprumute 750 mil de $ pe 10 ani la 7%. Urias succes pentru cei care incaseaza dobanzile.
 Totusi, acordul cu FMI a fost in 2009 si este destul de greu de facut legatura in timp, chiar daca nu imposibil.


 
  14.14.   de ce nu incercati si dumneavoastra cu pastilute  (răspuns la opinia nr. 14.10 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 30.11.2014, ora 21:05)
 
 am putea ulterior avea un dialog in care dumneavoastra ati combate fara pastilute. In alta ordine de idei pastilutele le-am luat inainte de a merge la scoala si astazi nu le mai folosesc desi efectul pare a fi inca prezent :-) Pupici.


 
  14.15.   sunteti un tip extraordinar!  (răspuns la opinia nr. 14.11 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 30.11.2014, ora 21:30)
 
 si vorbesc foarte serios. Sunteti prima persoana care ia in mod serios caracteristicile tehnice. Acum dvs. introduceti o noua tema: Petrom---dragostea mea prin alianta cu Oltchim. Nu am spus ca pesedeii nu ar fi buni , insa pedeleii au facut posibil ca Petrom sa fie astazi inca in posesia statului roman. Am dovada concreta a faptului ca guvernul domnului Boc a facut ceva bun pentru Oltchim si anume a primit aprobare pentru Debt to Equity Swap , aprobare pe care domnul Ponta a facut-o disparuta prin celebra declaratie din 1 octombrie 2012 unde ca sa nu fie perceputa intentionat a introdus o mica greseala si anume data la care a fost acceptata DES, CE aproband pe 7 si nu pe 6 martie. Stiu precis deoarece pe 5 martie faceam un comentariu intr-un ziar valcean: ----extraordinar simț al umorului stimată redacție a ziarului Curierul de Râmnic (de Virgil Bestea - 21/01/2013 01:05)
 ceea ce însă nu înteleg este faptul că nu știu dacă prin acțiunea dumneavoastră nu doriți mai degrabă decât să vă faceți dumneavoastră curaj, căci dacă se va termina această saga, dumneavoastră pe cine o să mai adulați, criticați, sau în cel mai rau caz sa-i băgați în seamă. Pentru a vă consola un pic vă trimit alăturat un extras din propriul dvs. ziar, acesta fiind un comentariu făcut în data de 05. 03. 2012, cu 48 de ore înainte ca decizia privind acordarea permisiuni de a se face procedura DES (Debt to Equity Swap) să fie trimisă spre publicare în Jurnalul din același oraș cu renumita varză :-)
 Amânare decizie existentă ajutor de stat - contrară intereselor UE (de Virgil Bestea - 05/03/2012 12:21)
 Neluarea unei decizii asupra deschiderii procedurii de verificare a faptului că împrumuturile dorite ar fi ajutor de stat nu fac decat să tergiverseze procesul de soluționare a stării de incertitudine a combinatului, a scăderii pieței de desfacere, a migrării forței de muncă calificată din România, a creșterii cheltuielilor sociale cu ajutorul de șomaj și cel pentru protecție socială, a scăderii populației active plătitoare de impozite și astfel în ansamblu deteriorarea situației macroeconomice a județului Vâlcea și prin extrapolare a intregii țări. Acestea vor fi motive suficiente pentru respingerea pactului fiscal european, a avantajelor pe care UE le-ar putea aduce prin integrarea în spațiul monedei unice și astfel năruirea tuturor speranțelor într-o viață mai bună. Fără a conștientiza ca fiecare entitate de la stat pănă la hedge fond are de apărat propriile interese și cu cât mesajele acestora vor fi insuficient “traduse” într-un limbaj pe înțelesul populației nu vom putea obține efectele benefice pe care UE le-a adus și pe care iată cu o atitudine de complezență și de resemnare mioritică nu le putem observa decât drept nocive și iluzorii. Ar trebui să luam exemplul echipei de handbal și să spunem că a învinge într-o competeție nu este doar o datorie către noi înșine pentru a ne fi mai bine din punct de vedere material, ci și față de cei de la care am învățat ce înseamnă demnitatea și cărora ar trebui să le respectăm virtuțiile care ne-au fost date să le moștenim. „Știu că este cam trasă de păr ideea ca un ziar dintr-o provincie liniștită ca a dvs. Să fie citit chiar în capitala Europei, însa daca în decizie scrie că s-au luat în seamă și articolele apărute de-a lungul vremii în presă, puteți fără nici o jenă, la fel ca și în articolul de față, să vă declarați drept agent catalizator, deși termic în această periodă a anului ar fi fost mai cu priză la public. Dacă vreți să vă dau și un pont, faceți și dvs. ca anumite televiziuni care le au cu prime time news și puneți o lozinca de genul: Bruxellesul ascultă Ramnicul. Dacă folosiți și atributul schock succesul este garantat. Totul este eventual să faceți rost de la SMURD și de un defibrilator pentru ca să faceți cu cinste stării de șoc. Al dumneavoastra vajnic cititor, care spre deosebire de domnul Diaconescu lupt pentru patrie, căci fără dumneai noi ca popor nu prea mai avem dreptul la replică, fie ea și constituțională :-) ------. Petrom este cea mai interesanta actiune de pe mapamond deoarece o mare bucata de timp a fost neprezentat capitalul social in varianta IFRS in valoare de 18.3 miliarde lei si nu de 5.1 miliarde cat este prezentat pe site-ul BVB si care a fost ca atare modificat in 2013 la Adunarea Generala din Aprilie (poate v-a scapat amanuntul derizoriu, insa il gasiti in nota 4 din acel an--------------Directoratul propune acoperirea
 pierderii contabile reportata provenita
 din aplicarea pentru prima data a IAS 29
 „Raportarea in economiile
 hiperinflationiste ” (in Romania a avut
 efecte pana la data de 1 ianuarie 2004),
 prin transferul unei sume de
 13.318.955.276 RON din contul ”Ajustări
 ale capitalului social” in rezultatul
 reportat. -----------------)De ce Petrom este o actiune extraordinara se poate observa din faptul ca a fost preluat in indexul EU ENLARGED 15 inca din anul 2012 , iar in anul 2013 a fost preluat inca o data , de data aceasta totusi numai ziarul Bursa pe plan mioritic publicand aceasta stire). Spuneti va rog in 2011 cand ati dat comanda pentru actiuni SNP ati folosit cumva codul ISIN asa cum era in prospectul de emisiune, adica SNPPACNOR09 si simbolul SNPP.BX? Daca da sunteti un investitor care s-a comportat normal si a folosit ceea ce se prezenta in prospectul de emisiune. Daca ati folosit ISIN ROSNPPACNOR09 va rog sa-mi spuneti din ce motiv deoarece acest cod nu exista in prospectul secundar de emisiune. Sau luati si dvs. cumva pastilute asa cum imi spun dragii mei comentaci :-). Spuneti referitor la Hidroelectrica ca nu este mare diferenta dintre activele fixe trecute si actuale. Ati observat foarte bine ca au fost amortizate. Acesta este si procedeul pe care l-a folosit domnul Borza pentru a produce pierderile pe anul 2012. Insa daca investesti minimul necesar nu credeti ca activul ar ramanea constant? De asemenea si Hidroelectrica este o firma extraordinara si introdusesera chiar Primavera de la Oracle insa sub conducerea domnului Borza nu observ decat rapoarte scanate, care ar face imposibila o analiza atenta,spre deosebire de anii anteriori. Spuneti ca investitiile continua in acelasi ritm. Din ce ati observat? Ati citit vreun cash-flow sau aveti acces la rapoartele IFRS care sunt importante pentru sistemul bancar. De ce timp de multi ani desi KPMG spune ca rapoartele IFRS vor fi prezentate,totusi in decursul anilor nici macar cele anterioare nu sunt prezentate. Nu a spus nimeni ca activul scade in urma neglijentei, insa poate in contabilitate CALITATEA DE A FI BOU este mult mai necesara decat in alte domenii. Unde este consecventa unei firme de audit cand un administrator judiciar spune ca rapoartele financiare au fost incorecte. Cine isi pune o semnatura isi asuma o responsabilitate...Daca vreti sa zambiti pana la urechi cititi raportul Oltchim din anul 2008 si observati cat este pierderea acumulata in varianta domnului administrator general de la acea vreme pe anul 2007 si cat este cea prezentata de firma KPMG. Iar daca vreti excitatie maxima a motorului electric atunci spuneti-mi in care Adunare Generala a Oltchim a fost aprobata micsorarea de capital din anul 2007. Daca dumneavoastra cumparati actiuni OMV PETROM cod ISIN SNPPACNOR09 si imi spuneti data la care a fost realizata micsorarea de capital de 300 milioane de lei va indeplinesc de Craciun orice vis pe care-l aveti dumneavoastra :-)


 
  14.16.   sfarsitul 2012 ar fi ajuns la 5% fara evenimentele  (răspuns la opinia nr. 14.13 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 30.11.2014, ora 22:55)
 
 din iulie ale aceluiasi an. Chiar facusem cu presedintele un pariu la Bruxelles, insa am fost trimiti cu ani in trecut. A fost aceasta degringolada politica utila si altor persoane in afara domnului Treichl care a putut astfel amortiza lejer 669 milioane Euro pe Goodwillul Erste Bank?


 
  14.17.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 14.15 )
    (mesaj trimis de Cristi C , in data de 01.12.2014, ora 12:46)
 
 Nu contesta nimeni ca Petrom este cea mai mare si bunicica firma romaneasca. Dar nu inseamna ca este subevaluata sau ca are posibilitati semnificative de crestere.
 In ceea ce priveste ISIN-ul anului 2011, este clar ca este ROSNPPACNOR09. Asa scrie in prospectul pe care l-am citit. Asa a fost alocat de Depozitarul Central si apare de 2 ori in prospect, in sectiuni mai importante ale textului, fata de o singura data cand apare SNPPACNOR09, intr-o sectiune introductiva intr-un context in care sunt mentionate si agentii de presa cu alte simboluri de identificare.
 Nu ma intereseaza Oltchim. Acolo unde se fura pe rupte, nu mai este loc de intors si compania trebuie distrusa fizic.
 Actionarul minoritar Lindsell avea dreptate in 2004 sa dea statul in judecata pentru mojicia si furtul pe care l-a facut. Oltchim avea o datorie veche la stat, a actualizat-o la nivelul anului 2004 (dupa super-inflatia din anii anteriori 95-04) dar capitalul social al Oltchimului nu l-a actualizat in sus (adica un scaun cumparat cu 2 lei in 95, valora tot 2 lei in 2004, dar datoria de 2 lei facuta pentru a-l cumpara a fost actualizata la 20 de lei din 2004). Si asa, statul si-a transferat prin conversia frauduloasa de datorii-actiuni din AGA 28 nov 2003, aproape tot combinatul (90% si ceva, de la 50% si ceva). Lindsell a avut dreptate sa dea statul in judecata si a si castigat, acea hotarare AGA de marire a capitalului prin conversie datorii/actiuni devenind neoperabila. Nu era nevoie de o AGA care sa constate micsorarea de capital. Ce sa constate? Ca erau ei incompetenti si pasibili de inchisoare?


 
  14.18.   sunteti un bun profesionist !  (răspuns la opinia nr. 14.17 )
    (mesaj trimis de Virgil Bestea , in data de 01.12.2014, ora 23:59)
 
 insa nu ati observat totusi faptul ca OMV PETROM este cea mai buna firma europeana in domeniul petrolului si gazelor. Observati cat este GEARING RATIO actual dupa ce in urma cu cateva luni era in domeniul negativ. Aveti dreptate ca apare si ISIN ROSNPPACNOR09 insa nu este obligatoriu ca macar prospectul sa fie citit ? Cat despre agentiile de stiri aveti exact cum ati remarcat coduri false si coduri care nu sunt disponibile. REUTERS nu mai este valabil din 27 ianuarie 2012 . Modificarea codului a fost facuta pe data de 20 iunie 2012 ziua cand a fost aprobat prospectul iar ultima zi in care a fost valabil vechiul cod a fost inainte de publicarea ofertei secundare.. Greseala pe care au facut-o cei de la Petrom a fost acea de a spune ca firma Deloitte a evidentiat pentru anul 2010 un capital social de 5.6 miliarde lei cand pe pagina online a Petrom era conform aceleasi firme de audit 18 miliarde lei. 2010 a fost si primul an in care a fost introdus IFRS desi normal trebuia din anul 2007.Deci anii 2007,2008,2009 firma Petrom a fost practic deconectata de la fluxul international al investitorilor si chiar dupa ce am transmis echipei de Investor Relations de la Petrom faptul ca nu este posibill sa ai simultan doua valori ale capitalului social datorita necunostiintelor de limba germana (propria exprimare a departamentului media Petrom :-) a trebuit sa treaca o bucata de vreme pana in primavara anului 2013 pentru a face aceasta modificare care a fost adusa la cunostiinta la inceputul anului 2011...Cat despre Oltchim capitalul social a fost tratat conform IAS 29 pentru a face conexiunea cu inflatia insa in anul 2008 a fost modificat capitalul social aferent anului 2007 desi nicaieri nu a fost prezentata aceasta modificare in raportul auditorului. Inca mai sunteti de parere ca firma Petrom nu este subevaluata si ca Oltchim are un capital social micsorat care practic nu are o baza legala deoarece aprobarea adunarii generale nu a existat?Va multumesc pentru raspuns si va urez o seara placuta :-)


 
15.  fără titlu
    (mesaj trimis de Gabriel în data de 29.11.2014, ora 02:45)  
 Domnule Calin Georgescu
 E ceva timp de cand am auzit acest proiect de tara al dumneavoastra pe care il repetati din cand in cand prin presa sau de la unele tribune. Cuvintele suna frumos.
 Pe cand insa o implicare directa a domniei voastre in treburile tarii, daca tot spuneti ca va iubiti atat de mult tara, ca de vorbe frumoase si intentii bune suntem satui. Sau asteptati sa va implore cineva sa luati tronul.


 
  15.1.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 15 )
    (mesaj trimis de anonim , in data de 29.11.2014, ora 12:59)
 
 Esti razna, baiete!
 "A te implica" inseamna sa cobori in pestilentialul politicii si oricum, cit timp nu esti chemat, doar te manjesti, fara sa poti curata.


 
  15.2.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 15.1 )
    (mesaj trimis de Babus Constantin , in data de 29.11.2014, ora 17:45)
 
 Remarcabila analiza ! Calin Georgescu trebuie folosit ! Traim in tara in care nulitatile fac legea ! Pacat !


 
  15.3.   fără titlu  (răspuns la opinia nr. 15 )
    (mesaj trimis de Dana , in data de 05.12.2014, ora 15:24)
 
 Gabriel, nu e cazul sa fii agresiv. Poate chiar un om cu astfel de initiative si astfel de viziune ar trebui cooptat in "echipa de conducere a statului".
 Pana una-alta, am vazut mase de oameni aclamand frenetic pe unul care n-a lansat decat o lozinca si de atunci o tot reia, citind-o de pe foi sau de pe promptere...


 
Aceeasi sectiune (Macroeconomie)
Actualitate - vezi toate știrile mai jos.
Internaţional, 08:12
GERMANIA:
     Două persoane au fost ucise și cel puțin 15 rănite într-un incendiu la un spital din Bochum în vestul Germaniei, a anunțat azi dimineață departamentul de pompieri, transmite DPA.  detalii
Miscellanea, 08:01
     Pe Șoseaua Antiaeriană, din sud-vestul Capitalei, a fost găsită seara trecută o bombă, în prezent perimetrul fiind securizat.  detalii
Internaţional, 07:14
LA MIJLOCUL ȘEDINȚEI,
     Trei dintre principalii indici bursieri asiatici erau în coborâre la mijlocul ședinței de tranzacționare de astăzi.  detalii
Internaţional, 07:08
     Trei dintre principalii indici bursieri de pe Wall Street, New York, au închis ședința de tranzacționare de ieri în depreciere.  detalii
Ediții precedente
Newsletter Facebook Twitter YouTube LinkedIn RSS
Jurnal Bursier
30.09.2016
SIBEX
     La Sibex, prima jumătate din penultima ședință de tranzacționare a lunii a fost una "după chipul și asemănarea" zilei de miercuri, participanții fiind "setați" cu precădere pentru...  detalii
30.09.2016
BVB
     * Titlurile "Fondul Proprietatea", cele mai lichide
       Indicii Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ședința de tranzacționare de ieri apreciindu-se, în contextul în care a fost înregistrat un volum de tranzacționare de 17,87 milioane de lei...  detalii
30.09.2016
BURSELE DIN LUME
     Bursele europene s-au înscris pe un curs ascendent ieri, după ce, miercuri, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a ajuns la un acord preliminar ce prevede o primă reducere a producției...  detalii
29.09.2016
SIBEX
     Pe piața Sibex, prima jumătate a ședinței de la mijlocul săptămânii nu a fost una foarte generoasă.  detalii
29.09.2016
BVB
     * Ovidiu Dumitrescu, Tradeville: "Indicii au crescut pe fondul unor evoluții pozitive în piețele vest-europene"
     * Titlurile "Fondul Proprietatea", cele mai lichide
       Opt dintre indicii Bursei de Valori București (BVB) au încheiat ședința de tranzacționare de ieri apreciindu-se, în contextul în care a fost înregistrat un volum de tranzacționare de 36,6 milioane...  detalii
29.09.2016
BURSELE DIN LUME
     Acțiunile tranzacționate la bursele din Europa s-au înscris pe un curs ascendent ieri, influențate de avansul "Deutsche Bank" AG.  detalii
Cotații Internaționale

Prognoza Meteo
Vezi harta temperaturilor
harta temperaturilor
     30.09.2016 
     Prognoza pentru România
     Vremea va fi predominant frumoasă, iar valorile termice vor continua să crească urmând a se situa peste cele, climatologic, specifice acestei date din an. Cerul va fi mai mult senin - ziua în toate regiunile, iar în sud și în est și noaptea, în timp ce în restul teritoriului va deveni variabil și cu unele înnorări. Vântul va sufla slab și moderat cu intensificări în zona montană înaltă. Temperaturile maxime se vor încadra între 21 și 28 de grade, iar cele minime între 3...4 grade în depresiunile intramontane și 16...17 grade pe litoral. Dimineața, dar mai ales în cursul nopții, în zonele joase de relief, pe arii restrânse, va fi ceață.
     Prognoza pentru București
     Vremea se va menține frumoasă, iar valorile termice vor continua să crească, situându-se peste mediile multianuale ale datei. Cerul va fi mai mult senin, iar vântul va sufla, în general, slab. Temperatura maximă se va situa în jurul valorii de 26 de grade, iar cea minimă va fi de 10...12 grade. Pe parcursul nopții, va crește probabilitatea de apariție a ceții.
      
Curs Valutar

Curs valabil din data de 29 septembrie 2016
1 Dolar australian...
1 Leva bulgărească...
1 Dolar canadian....
1 Franc elvețian...
1 Coroană cehă...
1 Coroană daneză...
1 Liră egipteană...
1 Euro...
1 Liră sterlină...
100 Forinți maghiari...
100 Yeni japonezi...
1 Leu moldovenesc...
1 Coroană norvegiană...
1 Zlot polonez...
1 Rublă rusească...
1 Coroană suedeză...
1 Liră turcească...
1 Dolar S.U.A...
1 Rand sud-african...
1 Real brazilian...
1 Renminbi chinezesc...
1 Rupie indiană...
100 Woni sud-coreeni...
1 Peso mexican...
1 Dolar neo-zeelandez...
1 Dinar sărbesc...
1 Hryvna ucraineană...
1 Dirham emirate arabe...
1 Kuna croată...
1 Gram aur...
1 DST...
AUD
BGN
CAD
CHF
CZK
DKK
EGP
EUR
GBP
HUF
JPY
MDL
NOK
PLN
RUB
SEK
TRL
USD
ZAR
BRL
CNY
INR
KRW
MXN
NZD
RSD
UAH
AED
HRK
XAU
XDR
3,0409
2,2760
3,0286
4,0874
0,1647
0,5973
0,4469
4,4514
5,1575
1,4454
3,9152
0,2008
0,4921
1,0352
0,0628
0,4631
1,3230
3,9688
0,2887
1,2343
0,5951
0,0593
0,3604
0,2044
2,8856
0,0361
0,1531
1,0805
0,5923
168,6584
5,5484
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
..Lei
click aici pentru cursurile pieței valutare - istoric
English Section
28.09.2016
BUCHAREST'S WARM WATER SUPPLY WON'T BE SUSPENDED, AT LEAST FOR SEVEN DAYS
     * General mayor Firea: "Given that the state has a 70% stake in Romgaz, and a 90% stake in ELCEN, the Romanian state is cutting off its own gas supply"
       Bucharest's warm water supply won't be cut off in the next seven days, because ELCEN has found the funds it needs to pay the gas supplied by Romgaz, Corina Popescu, state secretary in the...  details
23.09.2016
RAIFFEISEN LOSES ANY CHANCE OF BRINGING A LAWSUIT AGAINST ROMANIA WITH THE ICSID
     * Deputy Zamfir accuses Anca Dragu of protecting the banks' interests against the state
       Raiffeisen Bank Internațional is about to lose any chance of taking the Romanian state to the International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID), after sending a notification to the...  details
21.09.2016
     Daniel Dăianu yesterday published his opinions about the mistakes that Romanian banks have made lately, in their relations with their customers - a remarkable change in discourse compared to the...  details
20.09.2016
MADNESS OR DESPAIR AT THE HIGHEST LEVEL IN EUROPE?
     The global financial crisis, after which large international banks needed the help of governments in order to survive, has led to the demolition of the myth that financial institutions can manage...  details
13.09.2016
FRANCOIS HOLLANDE INAUGURATED THE AIRBUS PLANT IN GHIMBAV
     * The goal of Hollande's visit is Airbus' attempt to sell to Romania ten H215 helicopters
     * Sources: "H215 is the most reliable aircraft in the world"
       French President Francois Hollande is visiting Romania, three days ahead of a European summit ahead of a post-Brexit European summit in Bratislava meant to breathe new life into the European Union,...  details
09.09.2016
WHY IS PRESIDENT HOLLANDE COMING TO ROMANIA?
     * The amount of the contract would be more than 150 million Euros * As an alternative, the Romanian ministry of defense is considering the retooling of 12 of its helicopters, for a total cost of 68 million Euros
       Like any member of the UN, Romania has an annual membership fee to pay. The amount can be reduced or fully offset by providing some services. One way for Romania to meet these obligations would be...
  details
08.09.2016
     The law has achieved a new victory against the National Bank of Romania yesterday, as the latter has posted the full wealth statements (including the annual net revenues) of its executives, on the...  details
06.09.2016
HAVE THE LOVE TIES BETWEEN ANGHEL AND SOBOLEWSKI BEEN BROKEN?
     * Due to the lack of listings, the government hasn't helped Sobolewski get the performance bonus that he was accustomed to
       The Bucharest Stock Exchange (BSE) has been going from bad to worse over the last three years, after the arrival of Ludwik Sobolewski as CEO, according to the performance ratios, which were set in...  details
06.09.2016
HAVE THE LOVE TIES BETWEEN ANGHEL AND SOBOLEWSKI BEEN BROKEN?
     * Due to the lack of listings, the government hasn't helped Sobolewski get the performance bonus that he was accustomed to
       The Bucharest Stock Exchange (BSE) has been going from bad to worse over the last three years, after the arrival of Ludwik Sobolewski as CEO, according to the performance ratios, which were set in...  details
05.09.2016
     * Cristina Pazara exited the company in October 2015, assigning it to one of his current business partners
     * Dan Pazara, Communications Director at Petrom: "Your information is completely false"
     * The information in question can be found in the Official Gazette
       Advertising on Profit.ro and News.ro gets sold through "Ead.Ro Interactive", currently owned by Raduly Ramona-Cristina, who was among the names proposed as board members for Profit.ro...  details
01.09.2016
     The annual inflation rate in the Eurozone has remained stable in August compared to July, at 0.2%, according to a preliminary estimate published on Wednesday by the European Statistics Office...  details
01.09.2016
     French president, Francois Hollande, will inaugurate the Airbus plant in Ghimbav on September 13th, according to sources close to the investors. According to Serge Durand, the CEO of Airbus...  details
31.08.2016
NEGATIVE OPINION ON THE APPROVAL OF THE MEMORANDUM WITH ROMPETROL, IN THE ECONOMIC COMMISSION IN THE SENATE
     * At the end of July, the management of KazMunayGas announced that it intends to go to the international courts, if the disagreements with the Romanian authorities aren't amicably resolved in the next 3-6 months
       Senators of the Economic, Industry and Services Commission have voted against the draft law to approve the Memorandum of Understanding between the Romanian state and The Rompetrol Group N.V of...  details
30.08.2016
SIX FOREIGN COMPANIES WILL BE PAID MONEY FROM THE STATE BUDGET
     * Cristian Pârvan, the president of PIAROM: "Last year, the amount of state aids to foreign companies amounted to 146 million Euros, while the support of Romanian companies consisted in the financing of ten projects of the Ministry of the Economy, with about 36 million Euros"
     * Blănculescu: "State aid - one of the measures with the best results"
       The granting of state aids to companies with foreign shareholders is a controversial subject, as Romanian businesspeople claim that while the state finances the multinationals, it doesn't...  details
25.08.2016
FIVE BANKS HAVE REVEALED THEIR HAND THROUGH VAN GRONINGEN'S MOUTH
     Banks continue to discredit themselves publicly, now drawing the hostility of the Supreme Council of Magistrates (CSM), in the war they are waging both against their own customers and against the...  details
.