România se confruntă cu probleme profunde în sistemul de educaţie liceală, aflat într-o stare "primitivă", a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David. "În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de piatră, nici măcar Evul Mediu", a afirmat ministrul, subliniind necesitatea urgentă de reformă.
• Reforma liceului, prioritate absolută
Daniel David a indicat că înnoirea disciplinelor, conţinuturilor, metodelor de predare şi a manualelor reprezintă paşi esenţiali pentru modernizarea sistemului. El a subliniat nevoia unui curriculum centrat pe competenţe reale, nu doar pe acumularea de cunoştinţe teoretice. "Unii mergem doar pe cunoştinţe declarative, alţii pe abilităţi practice, fără componenta teoretică. Niciuna dintre extreme nu oferă performanţă educaţională", a explicat el.
• Manuale moderne şi sarcini interactive
Ministrul a pledat pentru manuale hibride, care să combine formatul clasic cu cel digital, dar şi pentru includerea de sarcini interactive, precum exerciţii accesibile online şi probe de tip gaming. "Manualele sunt o verigă foarte importantă într-un proces educaţional eficient", a precizat Daniel David.
• Evaluările standardizate - utile, dar trebuie adaptate
Raportul OCDE validează existenţa evaluărilor standardizate în clasele a II-a, a IV-a, a VI-a şi a VIII-a, dar atrage atenţia că cele pentru clasele primare trebuie simplificate şi transformate într-un instrument de feedback personalizat pentru elevi. În ceea ce priveşte Evaluarea Naţională, Daniel David a spus că forma actuală este prea restrictivă, axându-se doar pe două materii, în timp ce elevii studiază mult mai multe discipline. "Această evaluare punctuală grevează traiectoria de viaţă a copilului. OCDE sugerează o abordare mai complexă - de exemplu, includerea notelor din clasele a VII-a şi a VIII-a", a spus ministrul.
• Notarea - fără standarde clare în România
Un alt punct sensibil este lipsa de standardizare în acordarea notelor. Ministrul a atras atenţia asupra discrepanţelor mari dintre şcoli şi regiuni. "O notă de 8 în Cluj poate însemna altceva decât un 8 în Satu Mare. Trebuie să stabilim standarde clare şi uniforme de notare, aplicabile în toate şcolile din ţară", a subliniat David. Referindu-se la examenul de Bacalaureat, ministrul a menţionat că OCDE consideră actualul format "relativ acceptabil", întrucât reflectă profilurile şi specializările liceale. "Dacă avem specializări distincte în liceu, este logic ca ele să se regăsească şi la Bacalaureat. Structura actuală este corectă din acest punct de vedere", a concluzionat ministrul Educaţiei. Raportul OCDE şi poziţia ministrului Daniel David scot în evidenţă nevoia urgentă de modernizare a sistemului educaţional românesc, în special la nivel liceal. Fără o reformă consistentă, bazată pe competenţe, metode moderne şi standarde unitare, România riscă să rămână "în Epoca de piatră" a educaţiei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de prostul scolii în data de 29.05.2025, 11:28)
micsoreaza nr de ore la cel mult 6 ore pe zi,in acestea cel putin 2 ore sa fie optionale!
profesorii care predau inutilitati,afara din sistem,mai indulcim deficitul!
liceiele tehnologice sa functioneze doar daca au contacte de pregatire cu mari firme(NU DE BUCATARI,COAFEZE ),DACA NU,DESFIINTATE!
LUAM STRUNGARI,CNC ISTI din India,iar noi producem doar meserii inutile(de fapt diplome)
Invartamantul teoretic trebuie limitat f mult si examene serioase de admitere,exclus grile,sa vada gandirea ,nu alba neagra la subiectele grele si restul subiecte pt gradinita!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.05.2025, 12:59)
tara i pustie....au ramas beizadelele specialilor si bugetarilor care s toti drogangii si analfabeti functionali....scolile s pustii,pline doar de invatatori si profesori care taie frunza la ciini
2.1. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 29.05.2025, 18:39)
...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.05.2025, 13:39)
A mai fost înainte de Revoluție o reașezare cu mulți din universitar ajungând în preuniversitar. Că acum s-a ajuns să se finanțeze programe remediale în universitar. Cam ce critică și POTUS.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.05.2025, 13:52)
Adică nu conține suficienta îndoctrinare "progresistă" și corectă politic? Întotdeauna este loc de mai bine, importanta este directia acelui mai bine.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.05.2025, 17:14)
un om nepotrivit intr-un loc nepotrivit
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.05.2025, 20:38)
"Ministrul Educaţiei recunoaşte dezastrul din învăţământ"
adica gasca PSD-PNL-UDMR,produc dezastrul,apoi se mira,
apoi vin cu idei de "salvare",suntem de toata jena,
dar nu e nici o problema,
vine Luceafarul Nicusor si salveaza Romania.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.05.2025, 21:28)
Pai parca oricum eram stat esuat, ce e de recunoscut?