Sondaj INACO, Andreea Paul: Domeniul economic, al managementului şi al antreprenoriatului este atractiv pentru 13% dintre elevii liceeni

Media-Advertising /

  • document ataşat Găsiţi ataşat rezulatele sondajului cu graficele aferente
    apasă aici pentru a descărca.

    "Proiectul "Ghidul Meseriilor Viitorului" se încheie în anul 2018 cu sondarea a peste 1300 de elevi, părinţi şi profesori din liceele tehnologice, comerciale şi teoretice din Bucureşti, Timişoara şi Piteşti, în perioada septembrie - noiembrie 2018. Rezultatele arată noi tendinţe care se conturează în intenţiile de specializare ale tinerilor", a precizat Andreea Paul, preşedintele INACO.

    IT-ul şi medicina sunt cele mai atractive meserii azi pentru elevi

    Majoritatea elevilor chestionaţi din clasele a XI-a şi a XII-a, în proporţie de aproape două treimi, aleg domeniul IT (32%) şi medicină (31%). Meseria pentru care au optat cei mai mulţi elevi a fost cea de medic sau stomatolog.

    Domeniul economic, al managementului şi al antreprenoriatului este atractiv pentru 13% dintre elevii care au răspuns la acest chestionar. 8% optează pentru un loc de muncă în domeniul juridic (avocat, jurist, procuror, judecător).

    Pentru tineri, un loc de muncă în poliţie sau armată este de două ori mai atractiv azi decât în educaţie

    Interesant este că pentru tineri, un loc de muncă în poliţie sau armată (6%) este de două ori mai atractiv decât în educaţie sau sport. Interesul pentru meseria de profesor este exprimat de elevi în proporţie de doar 3%.

    Printre meseriile "exotice" menţionate în răspunsurile la chestionare regăsim: pilot dedrone şi miner spaţial.

    Doi din trei elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenţei artificiale, calculatoarelor şi imprimării 3D în România

    Unul din doi elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniul roboticii, inteligenţei artificial şi al calculatoarelor, 16% din imprimarea 3D, 14% din realitatea virtuală, 13% din internetul tuturor lucrurilor şi 6% din blockchain.

    Elevii au fost atraşi de marketingul digital în proporţie de 17%, iar apoi, în procente aproape egale, de următoarele 3 meserii:

    programatori de roboţi şi inteligenţă artificială (15%);

    ghid turistic spaţial (14%);

    arhitect de spaţii virtuale, dezvoltator de avatare (câte 13% fiecare).

    9% au optat pentru biomedicină sau biotehnologii. La fel pentru analist de baze de date mari sau specialist în protecţia datelor. Şi doar 3% par interesaţi să devină inovatori de energii alternative.

    Ceea ce remarcăm este deschiderea liceenilor pentru aplicaţiile noilor tehnologii ale informaţiei şi comunicaţiilor în domenii variate de activitate, cu prioritate în economie, turism, arhitectură şi medicină.

    Visul pensionării de la primul loc de muncă a dispărut în totalitate

    Cei mai multi dintre elevi (61%) au apreciat că vor face 2-5 schimbări în decursul carierei. 22% cred că vor schimba macazul în viaţa lor profesională doar o dată. Restul de 17% mizează pe flexibilitate profesională şi cred că vor face peste 5 schimbări în cariera proprie.

    Modalităţile cele mai bune prin care elevii consideră că se pot pregăti pentru meseriile viitorului sunt în această ordine:

    Dezvoltarea continuă;

    Informarea/învăţarea permanentă;

    Capacitatea de adaptare/flexibilitatea;

    Calităţi personale care consideră pot ajuta elevii să ţină pasul cu schimbările aduse de meseriile viitorului sunt, în această ordine:

    Adaptabilitatea;

    Deschiderea la nou;

    Pasiunea.

    Pe lângă cei peste 1000 de elevi chestionaţi, au fost intervievaţi şi peste 300 de părinţi şi cadre didactice din aceleaşi licee şi localităţi.

    Părinţii mizează pe IT mai mult decât elevii ca sursă a meseriilor de viitor

    Aproape jumătate dintre părinţii şi profesorii respondenţi (44%) consideră că IT-ul este domeniul de viitor (programare, robotică, inteligenţă artificială), un procent semnificativ mai mare decât în cazul elevilor (32%). Pe locul doi se află medicina cu un procent de 28%.

    Perspectiva meseriei de profesor în rândurile părinţilor şi ale cadrelor didactice este atractivă în viitor pentru doar 5% dintre respondenţi, respectiv 2% pentru domeniul juridic (avocat, jurist, procuror, judecător).

    Domeniul economic şi al afacerilor este atractiv pentru 11% dintre părinţii şi profesorii care au răspuns la acest chestionar, în timp ce 6% consideră psihologia un domeniu atractiv în viitor.

    Unu din trei adulţi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenţei artificiale, calculatoarelor şi imprimării 3D în România

    Aproape o treime dintre respondenţi consideră robotica şi inteligenţa artificială ca sursă principală pentru noile meserii ale viitorului, în timp ce doar 6% au optat pentru blockchain.

    Restul de opţiuni sunt relativ echilibrate între: calculatoare (17%); imprimare 3D (17%); internetul tuturor lucrurilor (16%); realitate virtuală (14%).

    Robotica, marketingul digital şi arhitectura virtuală sunt principalele meserii ale viitorului care s-ar potrivi copiilor în opinia părinţilor şi cadrelor didactice

    Pe lângă meserii ca programator de roboţi şi inteligenţă artificială (16%), marketingul digital (15%), părinţii şi profesorii cred în relativ egală măsură că arhitectura de spaţii virtuale (14%), analiza de date şi securitatea cibernetică (13%) sau ghidarea turisticăspaţială (13%) sunt meserii de viitor care s-ar potrivi copiilor proprii.

    Urmează apoi ingineria biomedicală ca opţiune a părinţilor şi profesorilor, în proporţie de 12%, pentru meseriile copiilor proprii şi inovaţia în energie alternativă, cu 7%.

    Părinţii mizează pe flexibilitatea profesională a propriilor copii mai mult decât elevii

    Cei mai multi dintre respondenţi (83%) cred că copiii lor vor face mai mult de 3 schimbări în decursul carierei, în timp ce doar 7% cred că vor schimba macazul doar o dată în privinţa vieţii profesionale.

    Observăm că adulţii se aşteaptă la o mobilitate şi flexibilitate profesisonală mai mare decât elevii în viitor.

    Modalităţile cele mai bune prin care părinţii consideră că elevii se pot pregăti pentru meseriile viitorului sunt, în această ordine:

    Educaţia;

    Comunicarea;

    Accesul la informaţie.

    Iar calităţile personale necesare tinerelor generaţii care să-i ajute să ţină pasul cu schimbările aduse de meseriile viitorului, în opinia părinţilor, sunt:

    Adaptabilitatea;

    Curiozitatea;

    Ambiţia.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
    Cabinet de avocatTMPS