DEZBATEREA BURSA - ELECTROMOBILITATEA - PROBLEMATICĂ ŞI SOLUŢII / RĂZVAN RĂDULESCU, MINISTERUL ENERGIEI:"Legislaţia conferă cadru stabil pentru dezvoltarea pieţei de combustibili alternativi"

Adelina Toader
Ziarul BURSA #Companii /

"Legislaţia conferă cadru stabil pentru dezvoltarea pieţei de combustibili alternativi"

Cadrul legislativ conferă mai mult decât un cadru stabil pentru dezvoltarea pieţei de combustibili alternativi în România, a declarat Răzvan Rădules­cu, reprezentantul Minis­terului Energiei, Direcţia Ţiţei şi Gaze.

Domnia sa a precizat: "Cadrul de politică tratează nediscriminatoriu toţi combustibilii alternativi, inclusiv electromobilitatea şi, din punctul nos­tru de vedere, este extrem de bine structurat, fiind realizat sub coordonarea Secretariatului General al Guvernului. Pe lângă asta cred că el conferă mai mult decât un cadru stabil pentru dezvoltarea pieţei de combustibili alternativi în România".

Răzvan Rădulescu a mai specificat că în legislaţie sunt etapizate măsuri pentru încurajarea combustibililori alternativi până în 2025-2030.

Domnia sa a subliniat faptul că taxarea autovehiculelor electrice constituie o problemă în momentul de faţă: "Problema taxării o tratăm şi în consiliul de coordonare, dar trebuie să avem inclusiv în vedere componenta de reciclare a bateriilor autovehiculelor electrice, trebuie să avem în vedere facilităţile legate de parcare ale autovehiculelor electrice, dezvoltarea reţelelor de distribuţie şi automat şi taxarea curentului electric livrat efectiv. Aceste elemente sunt luate în calcul şi cuprinse în legislaţie, partea de taxare trebuie realizată nediscriminatoriu, transparent şi comparabil pentru consumatorul final".

Oficialul Ministerului Energiei a adăugat că în momentul de faţă nu exis­tă o unitate de măsură unitară în Europa, ţinând cont că există o taxare o dată pe serviciu, pe locul de parcare respectiv, pe kilowat, dar şi pe mix, toate acceptate la nivel european.

În plus, când vorbim de taxare exis­tă factorul variabil maşina, mai exact capacitatea de încărcare, staţia de încărcare, dar şi factorul variabil temperatura ambientală în momentul încărcării. Toate acestea sunt elemente care trebuie luate în considerare pentru transparenţă şi pentru conştientizarea faptului că un preţ la o anumită staţie de încărcare este mai mic sau mai mare decât la o altă staţie de încărcare, după cum a mai afirmat Răzvan Rădulescu.

Domnia sa a adăugat că este nevoie de o structură unitară pentru toate aceste variabile, ceea ce nu este foarte uşor.

Potrivit domniei sale, în următorii trei ani, din punct de vedere al electromobilităţii, Ministerul are în vedere uniformizarea facilităţilor de parcare, subiect deja abordat în discuţiile cu Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT).

"Ca minister am început să dezvoltăm comunicarea cu UAT-urile pentru că multe dintre ele, inclusiv Primăria Bucureşti, au facilităţi pentru autovehiculele electrice la parcare, oferind gratuitate. Facem o evaluare la nivel naţional pe aceste facilităţi pentru a impulsiona achiziţia de vehicule alternative, nu doar electrice. Abordarea noastră ca şi autoritate publică centrală în acest domeniu este transversală pentru toţi combustibilii alternativi şi pentru fiecare în parte în tot contextul lui de utilizare - de la componenta de tarifare până la cea de parcare şi la eventuala reciclare a bateriilor autovehiculelor electrice uzate", a mai spus Răzvan Rădulescu.

Domnia sa a mai spus că în piaţă exis­tă problema "Oul şi găina", în sensul că cei care vor să-şi cumpere autovehicule electrice consideră că nu sunt suficiente staţii de încărcare, iar cei care dezvoltă staţii de încărcare consideră că nu sunt suficiente vehicule electrice.

Reprezentantul Ministerului a mai afirmat că autoritatea nu face discriminare tehnologică, decizia finală fiind a consumatorului.

"Noi, ca autoritate, nu putem impune o anumită direcţie de dezvoltare pentru că această direcţie este impusă de alegerea clientului, ce serviciu îi convine pentru nevoile curente. De exemplu, în marile oraşe într-adevăr, electromobilitatea reprezintă o soluţie; în acelaşi timp pentru trasportatorii de marfă şi persoane este posibil ca electromobilitatea să fie o problemă şi să aleagă o altă alternativă", a explicat Răzvan Rădulescu.

Domnia sa a mai spus că perspectiva parităţii dintre numărul de autovehicule electrice dintre ţara noastră şi UE este destul de îndepărtată, având în vedere că sunt 7,7 milioane de vehicule înregistrate astăzi în ţara noastră, aşa cum a precizat Corneliu Bodea, preşedintele Centrului Român al Energiei, ceea ce la 1000 de locuitori în­seamnă de 380-385 de autoturisme.

Legat de încărcarea autovehiculelor electrice oficialul ministerului a mai declarat că 80% din încărcări au loc la domiciliu în momentul de faţă.

"Pentru a ajunge la o paritate cu celelalte state europene, pe lângă partea de infrastructură trebuie să existe şi intenţia respectivă de cumpărare, să permită piaţa absorbţia unui număr de autovehicule comparativ cu cel de la nivelul european", a explicat oficialul Ministerului. Domnia sa a mai spus că facilitarea alocării fondurilor de către Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) reprezintă un prim pas pentru crearea unei structuri de finanţare atât pentru operatorii economici, cât şi pentru UAT-uri. "Noi am pus toţi factorii de decizie la aceeaşi masă, am creat cadrul legal, am contribuit împreună cu ministerul mediului şi AFM-ul la deblocarea acestor fonduri. Acum aşteptăm paşi din partea pieţei, care este conducătorul principal. Piaţa ne va duce acolo unde trebuie", a precizat Răzvan Rădulescu. Acesta a mai adăugat că Ministerul Energiei vrea să ia pulsul din partea industriei, să ştie ce îşi doreşte şi ce crede că este benefic pentru dezvoltarea electromobilităţii pe termen mediu şi lung.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS