SUPLIMENT OIL TERMINAL / DIN CAUZA DISTRIBUIRII A 90% DIN PROFIT CA DIVIDENDEOil Terminal - obligată să contracteze credite de investiţii mai mari

A consemnat Andrei Iacomi
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital /

Oil Terminal - obligată să contracteze credite de investiţii mai mari

Interviu cu Sorin Ciutureanu, director general Oil Terminal 

Distribuirea a 90% din profitul companiei conduce la diminuarea surselor proprii de finanţare a investiţiilor care provin şi din profitul reinvestit şi, de asemenea, obligă societatea la contractarea unor credite de investiţii de valoare mai mare, ne-a spus, într-un interviu, Sorin Ciutureanu, director general Oil Terminal.

Printre altele, domnia sa ne-a precizat: "Deschiderea largă a căilor de dialog este binevenită, dar trebuie ţinut cont de costrângerile legislaţiei privind piaţa de capital, care poate bloca confidenţialitatea solicitată de potenţiale parteneriate într-un dialog între părţi. Sper să reuşim să convingem autorităţile că Oil Terminal, în calitate de companie strategică a statului român, trebuie să beneficieze de nişte minime facilităţi astfel încât să asigure creşterea competitivităţii pe piaţa energetică".

Reporter: Cum afectează Oil Terminal decizia statului de a distribui 90% din profitul companiilor pe care le are în subordine către acţionari sub formă de dividende?

Sorin Ciutureanu: Un terminal petrolier trebuie retehnologizat, pentru a fi în pas cu cerinţele pieţei. Trebuie investit în echipamente. Un terminal portuar trebuie să îşi crească parametrii operaţionali în funcţie de cererea din piaţă. Creşterea ratelor de operare a navelor, a debitelor de pompare, redimensionarea instalaţiilor în funcţie de cerinţele clienţilor sunt esenţiale. Nu mai vorbim, în cazul nostru, de siguranţă în exploatare, unde am avut şi avem de suferit din cauza vechimii instalaţiilor. Reinvestirea profitului ar fi susţinut creşterea investiţiilor în scopul retehnologizării, chiar dacă aceste sume nu ar fi fost suficiente, având în vedere infrastructura de mari dimensiuni pe care o operează Oil Terminal.

Consecinţa acestei prevederi de a distribui 90% din profit conduce la diminuarea surselor proprii de finanţare a investiţiilor care provin şi din profitul reinvestit, pe de o parte, şi obligă societatea la contractarea unor credite de investiţii de valoare mai mare, pe de altă parte.

Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi şi care vor fi sursele de finanţare?

Sorin Ciutureanu: Investiţiile vor fi focalizate atât pe siguranţă în exploatare, cât şi pe eficienţa imediată a investiţiei. Dorim să modernizăm tot parcul de rezervoare de depozitare a ţiţeiului. Aceste rezervoare nu au fost retehnologizate de la construcţia lor din 1970. Un astfel de rezervor este de mărimea unui stadion. Este imperios necesar să modernizăm aceste rezervoare, pentru a elimina cantităţile de slamuri acumulate în cursul anilor, precum şi atenţia pentru siguranţa în exploatare şi mediu. Trebuie să investim în creşterea numărului de linii de garare CF, astfel încât să mai acoperim din problemele generate de lipsa investiţiilor în triajul Palas. Sunt necesare sume foarte mari pentru astfel de modernizări şi necesită rezultate financiare anuale destul de bune, astfel încât să avem capacitatea de a susţine astfel de proiecte.

Sursele de finanţare provin din surse proprii constituite conform cerinţelor legale aplicabile, respectiv amortizarea la care se adaugă cota repartizată din profitul de reinvestit, precum şi din surse atrase (împrumuturi bancare).

Reporter: Care sunt obiectivele dumneavoastră până la finalul mandatului?

Sorin Ciutureanu: În condiţiile economice actuale, fără evenimente nedorite, cu o activitate constantă în zona Marii Negre fără influenţe semnificative, îmi propun ca, la finalul mandatului, Oil Terminal să aibă întregul parc de rezervoare de ţiţei modernizat, întregul fascicul de conducte dintre depozitul sud şi portul suprateran la un rulaj de ţiţei superior celui actual, ca urmare a scăderii capacităţilor de extracţie din "inland".

Implicarea terminalului în perioada imediat următoare în parteneriate cu companii româneşti sau străine care vor asigura servicii logistice platformelor de foraj din Marea Neagră ar putea avea un impact financiar pozitiv pentru societate.

Deschiderea largă a căilor de dialog este binevenită, dar trebuie ţinut cont de costrângerile legislaţiei privind piaţa de capital, care poate bloca confidenţialitatea solicitată de potenţiale parteneriate într-un dialog între părţi.

Sper să reuşim să convingem autorităţile că Oil Terminal, în calitate de companie strategică a statului român, trebuie să beneficieze de nişte minime facilităţi astfel încât să asigure creşterea competitivităţii pe piaţa energetică.

În următorii ani se previzioneaza investiţii majore în petrochimie, ceea ce înseamnă că terminalul va trebui să modernizeze rampa de descărcare - încărcare a depozitului port prin montarea de noi pompe centrifuge şi sistematizarea sistemului de conducte colectoare, astfel încât să asigurăm creşterea debitelor de pompare la nave, precum şi cele de încărcare în vagoane.

Consumul de motorină se va menţine într-un trend crescător, impactul actual al scandalurilor privind motoarele diesel la marii producători neputând influenţa major piaţa auto naţională.

O problemă de maximă importanţă va rămâne depozitul nord, poziţionarea sa în mijlocul oraşului Constanţa având, în viitorul apropiat, un impact major atât în plan economic, cât şi de mediu. Transferul capacităţilor existente în depozitul sud este singura soluţie pentru menţinerea capacităţii operaţionale actuale. În perioada imediat viitoare trebuie găsite soluţii de finanţare pentru dezmembrarea construcţiilor industriale din depozitul 2N. Eliminarea potenţialelor surse de poluare (conducte subterane, recipienţi îngropaţi) va duce la creşterea valorii de piaţă a terenului. Având în vedere timpul scurs de la ultima operare de marfă din acest depozit, impactul privind poluarea solului este mult redus.

Mă aştept ca finalizarea procesului de implementare al OUG 109/2011 - prin numirea unui Consiliu de Administraţie şi a unui director general cu mandate stabile care vor imprima direcţii clare de dezvoltare a societaţii să contribuie la creşterea încrederii clienţilor şi la promovarea imaginii OIL Terminal ca un partener de încredere, la modernizarea şi tehnologizarea societăţii.

Reporter: În ce măsură veniturile din exploatare sunt influenţate de sistemul de tarifare stabilit de stat?

Sorin Ciutureanu: Veniturile influenţate de sistemul tarifar reglementat de stat (Agenţia Naţională a Resurselor Minerale - ANRM) sunt cele rezultate din prestările de servicii aferente produselor ţiţei, benzină şi motorină, inclusiv depozitarea acestor produse petroliere. Periodic, societatea solicită ANRM aprobarea majorării tarifelor curente (cu indicele de inflaţie realizat şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică, alte creşteri ale costurilor de producţie cum ar fi evoluţia cursului leu/dolar, creşteri salariale, creşteri ale utilităţilor etc). ANRM analizează solicitările societăţii şi aprobă sau nu creşterile solicitate. Ultimele majorări de tarife au fost aprobate de ANRM în august 2018, faţă de ultima modificare din noiembrie 2016.

Reporter: Ce impact îl are asupra veniturilor companiei autorizarea ca antrepozit fiscal?

Sorin Ciutureanu: Veniturile provenite din prestaţiile în antrepozit fiscal nu au impact semnificativ. Demersurile societăţii pentru obţinerea autorizaţiei de antrepozit fiscal au fost în scopul sprijinirii clienţilor noştri, pentru a reduce timpii de încărcare a navelor şi a putea păstra o evidenţă corectă a produselor. Ceva este să trimiţi din rafinării 600 de vagoane că să încarci 30.000 tone produs într-o navă şi altceva este să încarci nava direct din rezervor. Diferenţa este de 36 ore de operare prin rezervor (deci antrepozit fiscal) şi 6-7 zile prin transbord direct. Deci, efortul este al nostru. Noi susţinem garanţiile bancare pentru acoperirea accizelor la marfa clienţilor, noi plătim comisioane bancare, astfel încât să compensăm constrângerile fiscale.

Având în vedere constrângerile legislative, respectiv a faptului că terminalului petrolier i se aplică prevederile din codul fiscal ce sunt valabile oricărui antrepozit de 100 tone ce vehiculează un singur produs (alcool), fără a avea în vedere complexitatea activităţii noastre, este foarte greu să menţinem autorizarea în condiţiile impuse. În acest moment, suntem în litigiu cu autorităţile vamale care solicită revocarea acestei autorizaţii.

Reporter: Cum poate fi descris sistemul de evidenţă a stocurilor?

Sorin Ciutureanu: Sistemul pe care îl utilizăm este corect, detaliat, transparent şi conectat la autorităţile abilitate să ne verifice. Noi nu facem acte de comerţ cu produse petroliere. Doar manipulăm/condiţionăm mărfuri ale clienţilor în baza comenzilor acestora.

Reporter: Cum poate emite aviz Oil Terminal pentru investiţia Archer Daniels Midland (ADM), dacă avizul este un act cu caracter administrativ, iar Oil Terminal este o companie, respectiv o persoană juridică de drept privat? În ce măsură Oil Terminal va fi afectată de investiţia Archer Daniels Midland (ADM)?

Sorin Ciutureanu: Oil Terminal nu dă aviz pentru investiţie, ci, în conformitate cu legea privind respectarea distanţelor de siguranţă la obiectivele cu impact major, trebuie să-şi exprime acordul pentru amplasarea obiectivului în limita de siguranţă în vecinătate. Până acum, Oil Terminal nu a dat acest aviz pentru că nu sunt îndeplinite condiţiile minime legale referitoare la distanţele de siguranţă şi la condiţiile impuse prin Legea 59/2016 privind obiectivele cu impact major.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.hipo.ro
www.dreptonline.rowww.dreptonline.ro
modele cărţi de vizităInvitaţii de nuntăCărţi de vizită