Delta Air Lines Inc. din SUA a raportat rezultate financiare solide pentru al treilea trimestru din 2025, marcând venituri în creştere şi depăşind estimările analiştilor, susţinute de cererea ridicată pentru călătoriile premium şi corporate, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
CEO-ul Ed Bastian s-a declarat optimist pentru perioada următoare, estimând un profit ajustat pe acţiune de aproximativ 6 dolari pentru întregul an, la limita superioară a intervalului prognozat anterior. Compania consideră că este bine poziţionată pentru a extinde marjele, a creşte veniturile şi a profita de tendinţa ascendentă a călătoriilor premium.
Delta Air Lines este un operator de transport aerian pentru pasageri şi marfă. Portofoliul său de servicii include transportul de pasageri, transportul de marfă, gestionarea aeronavelor, securitatea profesională, formare şi consultanţă, soluţii de aviaţie, reparaţii şi revizii. Compania este membru al alianţei SkyTeam şi, de asemenea, are parteneriate cu Aeromexico, Air France-KLM, China Eastern, Korean Air şi Virgin Atlantic. Compania a fost fondată de Collett Everman Woolman în 1928 şi are sediul în Atlanta, Georgia. Delta are mai multe filiale integral deţinute în alte industrii, inclusiv: Asigurări aeronautice; Delta Material Services - furnizor de piese de schimb şi servicii de gestionare a materialelor pentru industria aeronautică, sprijinind atât operaţiunile interne, cât şi pe cele ale altor companii aeriene; Epsilon Trading - proprietar-operator de staţii de alimentare cu combustibil pentru avioane în Statele Unite; Monroe Trading - afacere de rafinare a petrolului, care deserveşte în principal industria aviatică.
Edward Bastian, CEO din 2016, activează în companie încă din 1998, anterior având funcţia de director financiar. Înainte să se alăture Delta, Ed Bastian a ocupat poziţii de senior în domeniul finanţelor la Frito-Lay International şi Pepsi-Cola International. Delta Air Lines este deţinută majoritar de investitorii instituţionali, care controlează, conform datelor FactSet, 82,6% din acţiuni. Compania aeriană se bucură de una dintre cele mai mari participaţii ale investitorilor instituţionali din întreaga industrie, Vanguard Group fiind cel mai mare acţionar, cu o participaţie de 11,2%, urmat de Blackrock, cu o cotă de 6,73%, şi de Sanders Capital, cu 4,6%.
• IATA: profitul industriei aeriene globale, peste cel din 2024
IATA a revizuit în scădere estimarea privind profitul industriei aeriene globale pentru acest an, de la 36,6 la 36 de miliarde de dolari, pe fondul tensiunilor comerciale, al scăderii încrederii consumatorilor şi întârzierilor majore în livrarea aeronavelor. Cu toate acestea, profitul estimat pentru 2025 rămâne peste cel înregistrat în 2024 (32,4 miliarde de dolari), susţinut de preţurile mai scăzute ale carburanţilor şi de un număr record de pasageri. Una dintre cele mai mari provocări identificate este întârzierea livrării de aeronave noi, care împiedică extinderea capacităţilor şi forţează companiile aeriene să menţină în funcţiune avioane mai vechi, cu costuri suplimentare. Directorul general IATA, Willie Walsh, a criticat aceste întârzieri, calificându-le drept ”inacceptabile” şi avertizând că marjele de profit sunt reduse, de numai 7,20 dolari per pasager per segment, ceea ce face industria vulnerabilă în faţa unor şocuri sau taxe suplimentare. Cheltuielile totale sunt estimate la 913 miliarde de dolari, mai mari cu 1% faţă de 2024, dar sub prognoza anterioară, în timp ce pe segmentul cargo, veniturile sunt aşteptate să scadă cu 4,7%, la 142 de miliarde de dolari, ca urmare a încetinirii comerţului global şi a politicilor protecţioniste. Veniturile totale sunt aşteptate să atingă un maxim istoric de 979 de miliarde de dolari, în creştere cu 1,3% faţă de anul precedent, dar sub pragul de 1 trilion de dolari estimat anterior.
În contextul estimărilor revizuite ale industriei aviatice din iunie 2025, mai mulţi CEO ai marilor companii aeriene şi-au exprimat poziţii diferite: Delta a manifestat prudenţă, Ryanair a mizat pe o cerere ridicată, Lufthansa a rămas moderat optimistă, iar Air France-KLM a pregătit scenarii flexibile de adaptare.
Printre evenimentele care se remarcă în ultima perioada se numără Spirit Airlines, care traversează un amplu proces de restructurare în faliment, după pierderi de peste 250 de milioane de dolari şi presiuni crescute din cauza costurilor ridicate, a cererii slabe şi competiţiei acerbe din sectorul low-cost. Compania plănuieşte să reducă flota cu aproape 100 de aeronave din cele 214 existente, să renunţe la peste 12 aeroporturi din SUA şi să suspende circa 40 de rute, vizând economii de sute de milioane de dolari şi o reorientare spre o structură ”mai mică, dar mai solidă”.
• Delta Air Lines - venituri peste aşteptări
Compania aeriană a raportat venituri de 15,2 miliarde de dolari, cu 4,1% mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut şi peste valoarea estimată de analişti, de 15,06 miliarde de dolari. Profitul ajustat pe acţiune a fost de 1,71 dolari, peste prognozele FactSet, de 1,53 dolari. Cererea pentru călătoriile premium a rămas solidă, cu venituri în creştere cu 9%, la 5,8 miliarde de dolari, iar călătoriile de afaceri au avansat cu 8%, în timp ce segmentul economic a scăzut cu 4%, la 6 miliarde de dolari. Delta a redus zborurile mai puţin profitabile pentru a echilibra capacitatea, ceea ce a dus la o creştere cu 2% a veniturilor unitare interne şi cu 5% a veniturilor totale generate de pasageri, susţinute de revenirea călătoriilor de afaceri. Cheltuielile pe cardurile co-branded Delta-American Express au crescut cu două cifre, generând venituri de 2 miliarde de dolari (+12% anual), în timp ce marja operaţională s-a îmbunătăţit la 11,2%, faţă de 9,4% în al treilea trimestru din 2024.
• Perspective
După ce a fost nevoită să îşi retragă estimările iniţiale privind profitul pe acţiune, afectată de tarifele comerciale impuse de administraţia Trump şi de încetinirea cererii, Delta Air Lines a revenit în iulie cu o nouă prognoză, mai prudentă - între 5,25 şi 6,25 dolari (valoarea mediană fiind peste consensul analiştilor, de 5,31 dolari), faţă de 7,35 dolari anunţat anterior. Potrivit analistului TD Cowen, Delta şi United Airlines sunt bine poziţionate să continue să conducă industria, susţinute de reluarea călătoriilor de afaceri, cererea robustă pentru zborurile internaţionale, interesul ridicat pentru locurile premium şi veniturile constante din programele de loialitate.
Delta Air Lines anticipează că revenirea cererii de călătorii va continua şi în al patrulea trimestru, în ultimele şase săptămâni vânzările crescând pe toate pieţele. Pentru al patrulea trimestru, compania prognozează un profit ajustat pe acţiune între 1,60 şi 1,90 dolari, peste estimările analiştilor, care anticipau 1,65 dolari. Totodată, compania preconizează o creştere a veniturilor de până la 4% în ultimele trei luni ale anului, faţă de +1,7% estimată de Wall Street.
”Privind către 2026, Delta este bine poziţionată pentru a livra creşterea veniturilor, extinderea marjelor şi îmbunătăţirea profitului, în conformitate cu obiectivele noastre financiare pe termen lung”, a declarat CEO-ul Ed Bastian.
Delta a îmbunătăţit şi estimarea pentru întregul an, vizând acum un profit de 6 dolari/acţiune, peste intervalul anterior (5,25-6,25 dolari) şi peste aşteptările de 5,80 dolari, notează TradeVille.
• Acţiunile Delta s-au dublat în ultimii trei ani
Acţiunile Delta au scăzut cu 3,5% vineri, închizând la 57,48 dolari. Mişcarea anticipată înaintea perioadei de raportare era de +/- 5,91%. De la începutul anului, acţiunile Delta au scăzut cu aproximativ 1%, sub performanţa United Airlines (+4%), dar semnificativ peste American Airlines (-33%). Evoluţia celor trei mari companii aeriene a fost influenţată de îngrijorările privind tarifele comerciale şi de incertitudinile legate de călătoriile internaţionale, ceea ce a dus la o subperformanţă generală faţă de media sectorului (+5%) şi faţă de indicele S&P 500 (+15%). Totuşi, redresarea industriei rămâne notabilă. De la minimul atins în aprilie, ETF-ul US Global JETS a crescut cu 50%, în timp ce acţiunile Delta au urcat cu 76%, iar United cu 97%, semnalizând o revenire puternică a încrederii investitorilor în sectorul aviatic. În ultimele 12 luni, acţiunile Delta au înregistrat o creştere de aproximativ 17,3%, confirmând tendinţa pozitivă din a doua parte a anului. Pe termen lung, performanţa rămâne impresionantă, în ultimii trei ani acţiunile Delta dublându-se, depăşind atât evoluţia pieţei generale, cât şi a majorităţii competitorilor. United continuă să conducă detaşat, cu un avans de aproape 200%, în timp ce American Airlines rămâne în teritoriu negativ, cu o scădere de 3% în acelaşi interval. Cotaţia a avut parte de o revenire (+23%) pe 9 aprilie, în urma amânării tarifelor promise de adminstraţia Trump, trecând peste media mobilă exponenţială de opt zile, în ciuda faptului că Delta Air Lines a fost rezervată cu privire la oferirea unor estimări pentru anul 2025. Ulterior, cotaţia a cotinuat trendul ascendent, la începutul lunii septembrie atingând un maxim al ultimelor opt luni, la 63,91 dolari. În perioada următoare, un nivel important de suport se află în jurul valorii de 55,7 dolari, în preajma mediei mobile simple de 200 de zile, în timp ce maximul atins recent, la 63,91 dolari, constituie nivelul de rezistenţă. Trecerea mediei mobile simple de 50 de zile peste mediile mobile exponenţiale de 8 şi 21 de zile sugerează un potenţial semnal ”bullish” în perioada următoare.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Delta Air Lines
Oportunităţi
BUY: Delta are în prezent 19 recomandări de ”Buy” (”cumpără”) dintr-un total de 25, conform ratingurilor analiştilor citaţi de WSJ. Preţul ţintă mediu este de 71,56 dolari, cu un maxim la 90 de dolari şi un minim la 64 de dolari. Valorile medii sunt peste preţul din piaţă de aproximativ 59,57 dolari. Totodată, conform consensului analiştilor de pe site-ul de specialitate AlphaSpread, ţinta medie de preţ în următorul an este de 68,18 dolari, un potenţial de creştere cu 14%, cu o prognoză minimă de 34,24 dolari şi o prognoza maximă de 94,5 dolari.
Evaluarea companiei: Cu un P/E de 9,66, Delta se află sub mediana sectorului de 21,46. Totodată, P/E al Delta este sub media indicilor americani, lucru care sugerează că poate fi considerată o companie relativ ”ieftină”. Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, preţul curent al acţiunilor Delta reflectă o subevaluare de 34% faţă de valoarea intrinsecă de 89,82 dolari, calculată în scenariul de bază.
Tendinţe: Pentru prima dată, Delta anticipează că veniturile din vânzarea locurilor premium vor depăşi veniturile din clasa economică în 2026, cu un an mai devreme decât estimarea iniţială. Preşedintele Glenn Hauenstein a confirmat că această tendinţă se accelerează, pe fondul unei schimbări în comportamentul consumatorilor.
Îmbunătăţiri: Delta investeşte în extinderea experienţei premium, modernizând facilităţile aeroportuare, îmbunătăţind Sky Clubs şi lansând lounge-uri Delta One în aeroporturi-cheie, alături de parteneriate cu Uber pentru transport mai eficient. Parteneriatele cu American Express, Uber şi YouTube consolidează ecosistemul de loialitate, iar deţinătorii cardurilor AmEx-Delta, care călătoresc şi cheltuiesc mai mult, reprezintă o sursă importantă de creştere, în condiţiile în care doar o treime dintre membrii activi deţin un astfel de card, ceea ce oferă un potenţial semnificativ de creştere pentru segmentul de loialitate.
Riscuri
Tarife: Găsirea biletelor de avion la preţuri accesibile ar putea deveni tot mai dificilă, pe măsură ce operatorii aerieni reduc capacitatea din clasa economică. Dacă până acum companiile se bazau pe promoţii frecvente pentru a stimula vânzările, diminuarea ofertei ar putea limita necesitatea unor astfel de reduceri.
Trafic: Închiderea guvernului american ar putea avea efecte de durată asupra industriei aeriene, în special prin suspendarea programelor de formare pentru controlorii de trafic, într-un context deja marcat de lipsa de personal. Situaţia adaugă presiuni suplimentare asupra operatorilor aerieni, chiar şi după publicarea unor rezultate trimestriale peste aşteptări în sector.
Sector: Sectorul aerian este vizibil mai afectat de incertitudinea economică din 2025, comparativ cu cel al croazierelor. În timp ce companiile aeriene din SUA îşi reduc zborurile şi avertizează că profiturile ar putea scădea cu până la 30%, operatorii de croaziere precum Carnival şi Royal Caribbean raportează rezultate solide şi îşi extind capacitatea. Diferenţa vine din modelul de funcţionare: 75-80% din veniturile internaţionale ale companiilor aeriene provin din SUA, iar biletele se vând cu aproximativ 90 de zile înainte, în timp ce croazierele atrag clienţi la nivel global şi beneficiază de rezervări făcute cu 18-24 luni în avans.
Insider Trading: În august 2025, insiderii Delta Air Lines au efectuat două tranzacţii de vânzare de acţiuni, în valoare totală de 764.832 dolari. Preşedintele companiei, Glen W. Hauenstein, a vândut 10.000 de acţiuni pentru 613.070 dolari, la un preţ mediu de 61,31 dolari pe acţiune, iar directorul Michael P. Huerta a vândut 2.500 de acţiuni pentru 151.762 dolari, la un preţ mediu de 60,71 dolari pe acţiune. Totodată, în ultimele 12 luni au fost realizate nouă vânzări de către insideri şi nici o cumpărare, valoarea acestora ridicându-se la 26,82 milioane de dolari.
Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: site şi raport companie, IATA, Reuters, AerospaceGlobalNews, CNBC, Seeking Alpha, Alpha Spread, Barron's, Yahoo Finance, WSJ, Business Insider.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului