Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene au ajuns, la 11 decembrie 2025, la un • acord politic pentru consolidarea cadrului de examinare a investiţiilor străine directe• , relatează EU Law Live, într-un articol de opinie semnat de Najibullah Zamani.
Potrivit sursei citate, acordul se bazează pe evaluările realizate anterior de Curtea Europeană de Conturi şi de OECD, care au identificat deficienţe semnificative în aplicarea • Regulamentului (UE) 2019/452• privind examinarea investiţiilor străine. Conform acestor evaluări, principalele probleme ţin de lipsa obligaţiei pentru statele membre de a institui mecanisme de screening şi de caracterul nearmonizat al cadrului actual, care conduce la diferenţe majore între legislaţiile naţionale.
EU Law Live arată că, pentru a remedia aceste deficienţe, • Comisia Europeană• a prezentat, la 24 ianuarie 2024, o propunere legislativă de modificare a regulamentului, iar acordul politic recent anunţat ar urma să introducă mai multe „îmbunătăţiri fundamentale”. Printre acestea se numără obligaţia tuturor statelor membre de a institui mecanisme de examinare, stabilirea unui domeniu minim obligatoriu al investiţiilor supuse controlului, extinderea examinării asupra investiţiilor realizate prin intermediul unor entităţi din UE controlate în ultimă instanţă de investitori din afara Uniunii, criterii de filtrare pentru identificarea investiţiilor sensibile, cerinţe sporite de transparenţă şi un nivel minim de armonizare procedurală.
Conform aceleiaşi surse, domeniul minim obligatoriu al mecanismelor de screening ar urma să includă, între altele, • tehnologii cu dublă utilizare, echipamente militare, inteligenţă artificială, semiconductori, materii prime critice, infrastructură electorală• , precum şi entităţi critice din sectoarele energiei, transporturilor şi infrastructurii digitale. EU Law Live subliniază că includerea infrastructurii electorale reprezintă un element nou, rezultat al unui amendament propus de Parlamentul European, care nu figura iniţial în propunerea Comisiei sau în mandatul de negociere al Consiliului.
Textul de mai sus redă, în formă sintetică, argumentele şi informaţiile prezentate în articolul de opinie publicat de EU Law Live, sub semnătura lui Najibullah Zamani.



















































Opinia Cititorului