"Aerostar Bacău - un partener foarte important pentru Lockheed Martin"

A consemnat George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 28 mai

"Aerostar Bacău - un partener foarte important pentru Lockheed Martin"

English Version

(Interviu cu Gregory Day, responsabil pentru dezvoltarea programului F-35 în Canada şi Europa şi Monessa Balzhiser, Flight Ops Business Operations Manager şi prima femeie pilot de încercare pentru avioanele F35)

Lockheed Martin produce 146 avioane F35, anual

Autorităţile de la Bucureşti şi-au exprimat intenţia de a achiziţiona acest avion de luptă începând cu anul 2030

Monessa Balzhiser, pilot de încercare a aparatelor F35: "Din punctul de vedere al piloţilor, trecerea de la F16 la F35 depinde de experienţa pe care aceştia au acumulat-o în privinţa manevrării avionului de luptă F16"

Expoziţia internaţională Black Sea Defence&Airspace (BSDA) 2024, care a avut loc săptămâna trecută pe platforma Romaero Băneasca, a reprezentat o premieră în privinţa echipamentelor şi tehnicilor militare prezentate la Bucureşti. Este vorba despre faptul că, pentru prima dată, compania americană Lockheed Martin, a prezentat publicului un avion de generaţia a cincea, F35, pe care autorităţile centrale şi-au exprimat intenţia să-l introducă în dotarea Forţelor Aeriene Române începând cu anul 2030.

Despre performanţele acestui avion de luptă, despre manevrarea acestuia, despre problemele inserate în ultimul raport GAO (agenţia guvernamentală americană de audit, evaluare şi investigare), dar şi despre cooperarea pe care Lockheed Martin o are cu companiile din industria naţională de apărare, am discutat cu Gregory Day - responsabil pentru dezvoltarea programului F-35 în Canada şi Europa - şi Monessa Balzhiser - Flight Ops Business Operations Manager şi prima femeie pilot de încercare pentru avioanele F35.

Reporter: Când vom avea primul F35 în România?

Gregory Day: În primul rând, cred că trebuie să înţeleagă toată lumea că ne aflăm în plin proces de negociere privind vânzarea; vorbim despre un acord ce urmează a fi stabilit între guvernul SUA şi guvernul României. Pe parcursul acestei perioade, publicul este informat despre însemnătatea acestui avion de luptă, dar în privinţa livrării nu suntem noi cei care să stabilim când va avea loc aceasta, însă cooperăm cu reprezentanţii celor două guverne pentru a fi siguri că înţeleg capabilităţile pe care le are acest avion, abilităţile pe care le avem pentru producţia în linie şi livrarea acestui avion. Dacă luăm în considerare acest ultim factor, noi construim şi livrăm 146 de avioane F35 pe an, dar pentru a face acest lucru - pe măsura semnării unor noi contracte - nu ne ocupăm doar de livrările pentru un singur stat, ci integrăm aceste livrări în producţia anuală pe care o asigurăm la nivel global, pentru a fi eficienţi din punct de vedere al solicitărilor. Până în acest moment, guvernul României a achiziţionat avioane F16 şi analizând oportunităţile de a-şi extinde apărarea aeriană a teritoriului, a decis să achiziţioneze avioane F35, dar cele două guverne vor stabili când va avea loc această achiziţie şi când vor fi livrate ţării dumneavoastră primele aparate de luptă. Acest lucru depinde şi de producţie, de ceea ce avem în lucru, iar livrarea se va întinde pe mai mulţi ani.

Reporter: Recentul raport GAO arată că o parte din avioanele de luptă F35 s-au confruntat cu probleme de software, chiar în timpul unor operaţiuni, moment în care sistemul respectiv - TR3 - a fost restartat, potrivit declaraţiilor date comisiei americane de către mai mulţi piloţi. Conform raportului, dar şi informaţiilor publicate în presă - cel mai recent este un articol apărut în Berliner Zeitung -, aproape 100 de avioane de luptă F35 sunt la sol, confruntate cu probleme privind acest software şi cu alte probleme de mentenanţă...

Gregory Day: Este vorba despre Tech Refresh - TR 3, cu un sistem hardware, dar ar trebui să facem o comparaţie cu computerul pe care oricine îl are acasă. Funcţionează de multă vreme, perioadă în care v-a furnizat tot ceea ce aţi avut nevoie, dar este nevoie de upgradare pentru a aduce computerul personal la un nou standard de funcţionare. Ceea ce facem acum cu TR 3 este să realizăm un nou hardware şi un nou sistem software care va fi instalat în cockpit, cu o memorie îmbunătăţită, ceea ce va duce la o sporire a capabilităţii F35, făcându-l cel mai performant avion din seria sa, din toate timpurile. Chiar acum împreună cu guvernul SUA efectuăm mai multe teste ale noilor sisteme hardware şi software, deci în curând capabilitatea va fi gata de livrare. Avem 95% din capabilităţi în teste aviatice, vom continua să lucrăm la acest software, pentru că ne dorim calitate şi siguranţă pentru acest avion, inclusiv în condiţii dificile, pentru a fi siguri că funcţionează corect şi pentru a-i creşte performanţa în mod constant. Dacă vi se pare că acest proces durează prea mult, este pentru că aşteptăm decizia guvernului SUA pentru primirea noilor avioane de luptă. În acest timp, noi continuăm să construim avioane F35, pentru a fi siguri că le putem livra imediat ce guvernul american sau guvernele aliate care participă la acest program sunt gata să le primească.

"Avem echipe de experţi care analizează potenţialul companiilor din sectorul de apărare"

Reporter: V-am întrebat despre aceste probleme, deoarece în România, ca şi în alte state aliate NATO, există persoane care îşi pun întrebări cu privire la avionul F35 în momentul în care apar în mass-media rapoartele GAO şi care se transformă în oponenţi ai unei astfel de achiziţii.

Gregory Day: Pentru clienţii din acest program cred că ar fi interesant să analizeze ceea ce se întâmplă în alte state, precum Coreea de Sud. În urmă cu mai mulţi ani, autorităţile de acolo au ales să achiziţioneze 40 de avioane de luptă şi, după ce au constatat ce aptitudini are acest aparat, au decis anul acesta să mai achiziţioneze încă 20 de avioane F35. Această decizie arată încrederea pe care o au în avionul F35 şi de aceea noi dorim să menţinem încrederea respectivă. De aceea, dacă ne uităm şi la faptul că în acest an Republica Cehă a semnat un acord G2G pentru achiziţia a 24 de avioane F35, pentru mine arată de ce trebuie să îmi concentrez atenţia pentru a face oamenii să înţeleagă care este capacitatea reală a acestui avion de luptă şi cât de valoros este. Aşa că pentru persoanele care sunt sceptice cu privire la achiziţia F35 de către România, am un sfat: să se documenteze cu privire la acest avion, la capacităţile lui, la modul în care s-a comportat în teatrele de operaţiuni şi la performanţele înregistrate.

Reporter: Este cunoscut faptul că o parte din componentele F35 sunt deja realizate de compania Aerostar Bacău. Cum este colaborarea cu această companie? Vă gândiţi pe viitor să extindeţi această colaborare şi cu alte companii din industria de apărare din ţara noastră?

Gregory Day: În acest moment ne focusăm pentru a vedea care este interesul guvernului român şi care sunt interesele întregii industrii de apărare din ţara dumneavoastră cu privire la întregul spectru al viitorului sistem de apărare. Căutăm să sprijinim eforturile companiilor din România pentru a trece la capabilităţi din generaţia a cincea. Ceea ce am făcut până acum cu Aerostar Bacău în privinţa avioanelor F16, reprezintă un parteneriat strategic pe care dorim să îl avem în orice ţară cu care colaborăm. Avem o cooperare de succes cu această companie, ne dorim să extindem această colaborare într-un mod înţelept, pe termen lung, pentru că este vorba despre un parteneriat strategic bazat pe încredere. Aerostar Bacău este un partener foarte important pentru Lockheed Martin, iar dacă se va concretiza oportunitatea achiziţionării de către statul român a avioanelor F35, acest parteneriat se va dezvolta termen foarte lung. De asemenea, vom căuta şi alte companii din industria locală de apărare cu care să colaborăm. Când semnăm un astfel de contract cu o ţară aliată, ne angajăm să ne implicăm în sprijinirea industriei de apărare din statul respectiv. Avem echipe de experţi care analizează potenţialul companiilor din sectorul de apărare, pentru a înţelege în ce zone sunt interesate acestea să efectueze anumite lucrări, şi apoi întocmim proiecte pentru ca aceste interese să devină realitate. Vorbim practic despre un parteneriat win-win.

Reporter: Se poate spune că achiziţia de către ţara noastră a elicopterelor Black-Hawk este o afacere de tip win-win?

Gregory Day: Partenerii noştri de la Sikorsky sunt foarte mulţumiţi de modul în care este implementat acest contract.

Reporter: Care este business-plan-ul companiei Lockheed Martin pentru România?

Gregory Day: Suntem mulţumiţi de interesul arătat de guvernul României pentru F35 şi ne oferim suportul nostru pentru ca negocierile cu guvernul american să continuie.

"Stealth este un avantaj enorm pe care îl oferă avionul de luptă F35, comparativ cu F16"

Reporter: Care sunt diferenţele de operare, de manevrare a avionului de luptă F35, comparativ cu F16, pe care s-au specializat deja piloţii Forţelor Aeriene Române? Este mai uşor de operat F35 sau diferenţele nu sunt semnificative?

Monessa Balzhiser: Din punct de vedere al piloţilor, trecerea de la F16 la F35 depinde de experienţa pe care aceştia au acumulat-o în privinţa manevrării avionului de luptă F16. Ceea ce vă pot spune este că, din punct de vedere al zborului manevrarea F35 este una foarte uşoară, deoarece o mare parte din sistemele existente pe acest avion se află şi pe F16, iar configuraţia sistemului de luptă este similară cu a acestui aparat. Ceea ce contează de exemplu în trecerea piloţilor de la F16B la F35 este să se acomodeze cu ideea că există doar un loc în cockpit şi să aibă o mentalitate de zbor cu un singur motor. Cel mai mare salt în ceea ce priveşte piloţii de F16 care trec la F35, este modul în care aceştia se uită la date, la informaţiile primite, deoarece capabilităţile pe care F35 le oferă implică o mai mare conştientizare a situaţiilor prin care trece pilotul în timpul operaţiunilor de luptă. Ei trebuie să fie atenţi la colectarea tuturor acestor date, pe care să le disemineze celor aflaţi la sol.

Reporter: Sistemul Stealth instalat pe F35 face avionul de luptă invizibil pentru radare, aşa cum se spune?

Monessa Balzhiser: Stealth este un avantaj enorm pe care îl oferă avionul de luptă F35, comparativ cu F16. De aceea piloţii trebuie să înţeleagă anumite schimbări tactice. Stealth este incredibil, o capabilitate care îi permite avionului să aibă o amprentă mult mai mică pe radar şi un rol cheie în acest lucru îl joacă şi modul în care este manevrat F35 de către pilot. Aceasta nu înseamnă că avionul de luptă este complet invizibil, ci că este dificil pentru inamic să îl detecteze şi să îl urmărească pe radar.

Reporter: O întrebare pentru amândoi: În aceste timpuri în care Inteligenţa Artificială se află pe agenda globală, vă este cumva teamă că AI vă va prelua locul în viitor? Când estimaţi că am putea să vedem un avion de luptă fără pilot?

Monessa Balzhiser: Nu pot vorbi despre Inteligenţa Artificială, dar ceea ce pot spune este că rolul unui pilot în avion este să folosească toate echipamentele, să fie apt să le înţeleagă şi că transmiterea informaţiilor este principala cheie a manevrării F35.

Gregory Day: Din punctul meu de vedere, constat că există un mare interes pentru sistemele de zbor fără pilot. Avem deja sisteme care sunt manevrate prin telecomandă de la sol de către piloţi, dar unde va ajunge tehnologia pe termen lung nu ştiu în acest moment. Avem echipe de ingineri angrenaţi în cercetare-inovare, pentru a accesa noile oportunităţi oferite. În ceea ce priveşte dezvoltarea F35, sunt 18 state care participă la upgradarea permanentă a acestui avion de luptă şi care au în plan ca F35 să fie utilizat şi în următorii 30-50 de ani. Cu alte cuvinte nu luăm în calcul în acest moment înlocuirea actualului sistem, care este unul bazat pe cea mai nouă tehnologie şi care reprezintă cel mai rapid avion de luptă din lume. Ce ne va aduce tehnologia cu privire la manevrarea acestui avion, cred că numai copiii din zilele noastre ar putea să prevadă.

Reporter: Vă mulţumim!

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Sigura ca da... Daca era de produs mancare sau de construit spitale nu aveam parteneri asa de importanti, dar cand e vorba de fabricat ghiulele baietii astia se calca in picioare.

    1. Pai raman o parte din bani la noi. Vestea e mai mult decat ok.

    eu unul nu i-as da pe mana lui monessa un asemenea avion

    in timpul acestui interviu, in "parcarea" fabricii de avioane LM nu mai este loc - la propriu! - pt. avioanele produse dar refuzate de US Air Forces.

    F35 a devenit faimos mai ales pt cat de multe probleme are! Mentenanta e un cosmar, de la intervalele de mentenanta, la costuri si orele de munca necesare. 

    1. Mujicii in 10 ani au facut 12 junk-uri de Su-57…Americanii fac 146 de avioane pe an care si zboara:-)

      Lasa propaganda ca n-am vazut in viata mea un F35 care sa faca de mancare sau sa asigure un trai decent pentru cei saraci.

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Digitalizare şi Siguranţă Cibernetică”
APA NOVA
e-infra.ro
digi.ro
fngcimm.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Iun. 2024
Euro (EUR)Euro4.9763
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6356
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2368
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9010
Gram de aur (XAU)Gram de aur347.0661

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb