Asociaţia Furnizorilor de Energie din România (AFEER) reia campania „Un consumator informat este un consumator protejat”, în contextul re-liberalizării pieţei de energie electrică, prevăzută să intre în vigoare la 1 iulie 2025, odată cu încetarea schemei de plafonare şi compensare a facturilor, conform unui comunicat AFEER emis redacţiei.
Potrivit AFEER, odată cu revenirea la o piaţă complet liberalizată, este esenţial ca cetăţenii să înţeleagă cum funcţionează piaţa de energie, care sunt componentele preţului din factură şi cum îşi pot alege, în mod informat, furnizorul.
Preşedintele AFEER, Laurenţiu Urluescu, subliniază că liberalizarea pieţei oferă consumatorilor un avantaj real: controlul asupra propriei alegeri. Prin comparaţia ofertelor şi înţelegerea modului de formare a preţului, fiecare consumator îşi poate adapta contractul la nevoile proprii.
Preţul final al energiei electrice reflectă costuri reglementate (precum tarifele de reţea şi taxele impuse de stat), dar şi preţul efectiv al energiei consumate, influenţat de tipul contractului încheiat şi de modul în care furnizorul achiziţionează energia - fie de pe pieţele la termen (care oferă predictibilitate), fie de pe pieţele spot, caracterizate prin volatilitate.
AFEER atrage atenţia şi asupra rolului-cheie al furnizorilor, care nu doar vând energie, ci integrează toate componentele preţului şi contribuie activ la menţinerea echilibrului în sistem, la informarea clienţilor şi la sprijinirea tranziţiei către o energie mai curată şi mai eficientă.
Campania AFEER vine ca răspuns la preocupările apărute în spaţiul public privind nivelul preţurilor practicate, dar şi ca un instrument esenţial de educaţie energetică, în sprijinul a milioane de consumatori care vor fi direct afectaţi de schimbările legislative din această vară.
AFEER reprezintă 47 de furnizori şi traderi de energie electrică şi gaze naturale, cu o cotă de piaţă de aproximativ 85% din consumul final din România.
Opinia Cititorului