ANIS reiterează nevoia introducerii orelor obligatorii de TIC în trunchiul comun din curricula liceală

S.B.
Miscellanea / 4 iulie

ANIS reiterează nevoia introducerii orelor obligatorii de TIC în trunchiul comun din curricula liceală

În contextul discuţiilor recente din spaţiul public referitoare la viitoarele planuri-cadru pentru liceu, ANIS - Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii - reiterează nevoia introducerii orelor obligatorii de TIC în trunchiul comun.

Propunerea răspunde nevoii tot mai mari de specialişti în domeniu şi de cetăţeni pregătiţi pentru o societate digitalizată. Totodată, ANIS îşi prezintă încă o dată deschiderea spre dialog cu autorităţile, prin grupul dedicat zonei de educaţie digitală.

"Educaţia în domeniul tehnologiei informaţiei reprezintă o prioritate pentru ANIS, prin care adresăm una dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România - lipsa specialiştilor IT, care încetineşte progresul tehnologic şi digitalizarea societăţii. Menţionăm că ţara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce priveşte gradul de digitalizare a societăţii, conform indicelui DESI, ce integrează şi o componentă de educaţie. Un pas sigur pe care îl putem face astăzi spre acest deziderat constă în dezvoltarea competenţelor digitale ale absolvenţilor de liceu şi învăţământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate", a declarat Mihai Matei, Preşedinte ANIS.

ANIS propune introducerea în trunchiul comun din curricula liceală ore obligatorii de TIC pentru toate tipurile de învăţământ (teoretic, vocaţional, tehnologic, profesional şi tehnic), indiferent de profilul clasei, întrucât competenţele avansate de tehnologie a informaţiei sunt esenţiale tuturor cetăţenilor, iar IT-ul devine parte, în ritm accelerat, din toate industriile. Mai mult, Asociaţia consideră necesară actualizarea curriculei pentru cursurile de TIC, astfel încât să nu existe o suprapunere cu noţiunile din gimnaziu, ci să se asigure o completare a materiei predate.

Totodată, ANIS subliniază faptul că această propunere este asumată de România prin PNRR, componenta 15 pe Educaţie având o reformă dedicată în acest sens cu obiectivul "adaptarea cadrului legislativ pentru dobândirea competenţelor digitale ale elevilor transdisciplinar". Pentru implementarea acesteia, este necesară elaborarea unui document cadru ce vizează îmbunătăţirea competenţelor digitale ale elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal. Competenţele digitale trebuie formate permanent, prin intermediul unei abordări interdisciplinare, în paralel cu integrarea TIC în anumite discipline sau predarea TIC ca disciplină separată.

Deficitul de forţă de muncă în IT, între 15.000 şi 20.000 de persoane anual

Această iniţiativă reflectă poziţia unei industrii cu importanţă strategică în economia României şi este parte a obiectivului ANIS de dezvoltare a educaţiei digitale, prin care îşi propune să asigure atât necesarul de specialişti ceruţi de industrie, cât şi dezvoltarea competenţelor digitale necesare oricărui cetăţean într-o societate modernă.

În prezent, piaţa de IT, fără segmentul comunicaţii, înglobează un număr de aproximativ 135.000 de specialişti. Potrivit datelor Asociaţiei, industria se confruntă cu un deficit de forţă de muncă între 15.000 şi 20.000 de persoane anual, fără a lua în calcul nevoia de specialişti din alte industrii sau instituţii ale statului. Pe de altă parte, numărul absolvenţilor din facultăţile de profil se situează la 7.000 - 8.000 pe an.

Totodată, potrivit unui studiu realizat de ANIS, industria de software şi servicii aduce un aport de cca. 6,2% din PIB, ceea ce însumează cca. 13,6 mld. EUR, iar datorită contextului pandemic din ultimii doi ani, industria de IT a cunoscut o creştere de peste 15% pe an, ceea ce reprezintă un ritm de trei ori mai accelerat decât creşterea economică anuală a întregii ţări. De asemenea, industria înregistrează cea mai rapidă rată de creştere a angajaţilor în ultimii cinci ani, o creştere anuală de cca. 10.000 de persoane.

Pentru a reduce, în timp, deficitul de forţă de muncă din domeniu, ANIS mizează, printre altele, pe investiţii în educaţie. Astfel, Asociaţia a trimis Ministerului Educaţiei o serie de propuneri de măsuri menite să sprijine sistemul educaţional pentru creşterea competenţelor elevilor şi profesorilor în domeniul digital. Pe lângă introducerea orelor de TIC în curricula liceală, ANIS propune măsuri precum: programe de reconversie pentru profesori, facilitarea accesului experţilor în şcoli, acordarea de stimulente financiare pentru profesori, creşterea cifrelor de şcolarizare în educaţie tehnologică în facultăţi şi finanţări pentru programe de educaţie privată în domeniul IT.

Totodată, în continuarea propunerilor menţionate, ANIS subliniază deschiderea spre dialog cu autorităţile, prin grupul de lucru dedicat zonei de educaţie digitală, reafirmându-şi poziţia de partener de încredere al autorităţilor în demersul acestora de digitalizare a societăţii şi facilitare a adoptării tehnologiei în economia locală.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
roovi.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

02 Dec. 2022
Euro (EUR)Euro4.9297
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6851
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0142
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7419
Gram de aur (XAU)Gram de aur271.1673

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro