Banca Comercială Română (BCR) a lansat, la Destiny Park, cel de-al doilea val al studiului naţional despre alfabetizarea financiară, realizat în parteneriat cu BrandBerry, potrivit unui comunicat BCR emis redacţiei.
Studiul arată că 7 din 10 români discută lunar despre buget, iar peste jumătate vorbesc constant despre independenţa financiară. Economisirea pentru achiziţii majore a crescut cu 11,7% faţă de 2023, iar subiectul pensiei este abordat mai frecvent în familie (+10,2%).
„Încrederea în noi înşine se întăreşte prin cunoaştere. Misiunea BCR este să fie alături de români în acest parcurs, indiferent de unde pornesc - prin George, Şcoala de Bani, LifeLab sau, iată, prin Magic Bani la Destiny Park. Pentru că alfabetizarea financiară nu începe la maturitate, ci din copilărie”, a declarat Nicoleta Deliu-Paşol, Head of Communication & CSR, BCR.
Lansarea studiului la Destiny Park, un „oraş magic” pentru copii cu vârste între 3 şi 14 ani, subliniază importanţa educaţiei financiare timpurii. Aici, cei mici învaţă prin joc cum funcţionează economia, transformând cecuri în „Magic Bani” la agenţia BCR şi folosindu-i pentru activităţi recreative.
Potrivit sociologului Romulus Oprica, fondator BrandBerry, în doar doi ani anxietatea financiară s-a transformat în acţiune: „Tot mai mulţi români caută sprijin profesionist, îşi fac rezerve de siguranţă şi vor să înţeleagă cum funcţionează banii. Nu toţi în acelaşi ritm, dar au făcut primul pas.”
Totuşi, studiul relevă şi punctele sensibile: aproape 60% dintre respondenţi pot economisi sub 10% din venit, doar 12,3% deţin acţiuni şi 8,9% investesc în criptomonede. Lipsa capitalului şi a cunoştinţelor aplicate ţine populaţia departe de investiţii, în timp ce bancarizarea este aproape universală (88,1% au cont curent).
Doar 15% dintre respondenţi au urmat un curs de educaţie financiară, însă în rândul acestora riscul de fraudă s-a înjumătăţit şi două treimi declară că îşi bugetează mai bine şi economisesc regulat. Încrederea în băncile comerciale este în creştere (55,3%), în timp ce percepţia acestora ca fiind „riscante” scade la 4%. Cu toate acestea, 41% dintre români continuă să prefere interacţiunea umană în luarea deciziilor financiare complexe.
„Raportul privind alfabetizarea financiară 2025” a fost realizat de Asociaţia Braşov 2050 şi impact2050, în parteneriat cu BrandBerry, pe un eşantion reprezentativ de 1.244 de adulţi conectaţi digital. Marja de eroare este de ±2,8%.
Opinia Cititorului