Blocul Naţional Sindical (BNS) solicită autorităţilor informaţii despre achiziţiile de tehnică militară încheiate după intrarea în vigoare a OUG 124/2023, potrivit căreia statul ar trebui să beneficieze de o contribuţie financiară din valoarea contractului, potrivit Agerpres.
"În contextul pachetelor de măsuri fiscal-bugetare promovate de Guvernul României care include: creşteri de taxe şi accize, diminuarea sporurilor pentru sectorul bugetar, tăierea burselor pentru elevi, eventualele comasări şi desfiinţări de instituţii publice, dar şi reduceri de posturi, Blocul Naţional Sindical (BNS), confederaţie sindicală reprezentativă la nivel national, atrage atenţia asupra unei surse de finanţare ignorate de autorităţi, dar prevăzută clar de lege. Este vorba despre fondurile care ar trebui să fie investite în economia României şi care să genereze noi locuri de muncă, venituri bugetare şi creştere economică prin mecanismele de cooperare tehnologică şi industrială prevăzute în Ordonanţa de Urgenţă nr. 124/2023, privind achiziţiile din domeniul apărării şi securităţii", se menţionează într-o scrisoare deschisă transmisă autorităţilor, relatează sursa.
Conform acestei OUG, Agenţia Română de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare (ARCTIS) este instituţia responsabilă cu promovarea şi implementarea acordurilor de cooperare tehnologică şi industrială aferente contractelor de achiziţii publice de tehnică militară care depăşesc pragul de 10 milioane de euro fără TVA. Sunt exceptate doar contractele atribuite în baza unor proceduri derulate de către agenţii şi structuri din cadrul UE şi NATO, precizează sursa citată.
"Legea prevede clar: la fiecare contract, ARCTIS - împreună cu Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului (MEDAT) şi Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), la propunerea autorităţii contractante - trebuie să asigure încheierea unui acord prin care statul român să beneficieze de o contribuţie financiară între 20% şi 100% din valoarea contractului. Acest mecanism funcţionează ca o clauză de tip offset, uzuală în practica internaţională privind achiziţiile militare", se arată în document.
Conform ordonanţei menţionate, acordul de cooperare tehnologică şi industrială se semnează, în prealabil semnării contractului de achiziţie publică, cu fiecare dintre operatorii economici calificaţi şi selectaţi să participe la ultima etapă a procedurii de atribuire, în termen de 30 de zile calculat de la data transmiterii invitaţiei de participare de către autoritatea contractantă.
"În condiţiile în care Guvernul anunţă aproape săptămânal, într-un ritm nemaiîntâlnit, noi contracte pentru achiziţii de tehnică militară (regăsite în subsolul acestei scrisori) - fără să existe nicio informare publică despre acordurile de cooperare aferente - BNS solicită public următoarele clarificări: 1. Câte contracte de achiziţie de tehnică militară au fost încheiate de la intrarea în vigoare a OUG nr. 124/2023?; 2. În câte cazuri ARCTIS a propus CSAT şi a încheiat acorduri de cooperare tehnologică şi industrială?; 3. Ce sume au revenit, în urma acestor acorduri, în economia României sub formă de investiţii şi transferuri de tehnologie?; 4.Au fost evaluate achiziţiile militare anunţate în ultimele luni? În ce măsură se impune, pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României, încheierea de acorduri de cooperare tehnologică şi industrială pentru aceste achiziţii? 5.Ce planuri de implementare are ARCTIS în acest sens şi ce control exercită statul român - prin CSAT şi Guvernul României - asupra îndeplinirii acestui mecanism?", notează sursa citată.
În lipsa unor răspunsuri clare, BNS consideră că "Guvernul României adoptă măsuri de austeritate pentru populaţie, în timp ce evită să aplice propriile reglementări menite să aducă venituri semnificative la bugetul de stat!"
Scrisoarea deschisă este adresată Administraţiei Prezidenţiale, Guvernului României, Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului.
Opinia Cititorului