BRD - Groupe Societe Generale şi Fundaţia Friends For Friends au lansat rezultatele studiului „Student în România. Tânăr în România”, o cercetare reprezentativă la nivel naţional care conturează profilul Generaţiei Z în 2025. Studiul analizează modul în care tinerii se raportează la educaţie, piaţa muncii, finanţe, tehnologie şi contextul social, oferind o perspectivă actuală asupra comportamentelor şi aspiraţiilor acestei generaţii.
Cercetarea face parte din programul Mindcraft Academy, dezvoltat de Fundaţia Friends For Friends şi susţinut strategic de BRD, având scopul de a înţelege mai bine nevoile tinerilor şi de a crea un dialog constant între aceştia şi mediul educaţional şi profesional.
Potrivit studiului, Generaţia Z se remarcă prin responsabilitate, echilibru şi spirit antreprenorial, reflectând o maturizare accelerată faţă de generaţiile anterioare.
Educaţia financiară şi digitalizarea, priorităţi clare pentru tinerii români
62% dintre studenţi se declară bine informaţi financiar, 86% afirmă că pot identifica ştirile false, iar 81% recunosc tentativele de fraudă online. 81% dintre studenţi folosesc servicii de e-banking, faţă de 71% dintre tinerii non-studenţi, semn al unei familiarităţi tot mai mari cu instrumentele financiare digitale.
IT-ul şi antreprenoriatul domină opţiunile profesionale, peste 40% dintre tineri declarând că îşi doresc să urmeze o carieră pe cont propriu. În acelaşi timp, 85% consideră că au nevoie de mai multă educaţie financiară pentru a fi pregătiţi pentru viitor.
Spre deosebire de anii anteriori, tinerii se arată preocupaţi de instabilitatea politică şi de evoluţiile geopolitice. 58% dintre studenţi urmăresc îndeaproape politica internă, iar 14% sunt atenţi la evenimentele internaţionale. Platformele de ştiri online, podcasturile şi sursele bazate pe inteligenţă artificială devin principalele canale de informare, în timp ce TikTok şi Facebook pierd din influenţă.
Peste jumătate dintre studenţi (57%) consideră că universităţile oferă prea multă teorie şi prea puţine competenţe practice, însă majoritatea recunosc că diploma universitară rămâne esenţială pentru obţinerea unui loc de muncă stabil şi bine plătit.
„Tinerii reprezintă pentru BRD o prioritate strategică, parte din angajamentul nostru de a crea contexte reale de învăţare şi dezvoltare. Cercetarea ne arată cum gândesc, ce îi preocupă şi cum putem fi un partener relevant în formarea lor - nu doar financiară, ci şi umană şi profesională”, a declarat Flavia Popa, Secretar General BRD - Groupe Societe Generale.
„Încă avem timp să construim poduri între studenţi şi ceilalţi tineri. Studiul ne ajută să trecem dincolo de clişee şi să cunoaştem mai bine o generaţie în acelaşi timp îngrijorată şi pragmatică, curioasă şi precaută”, a adăugat Vlad Tăuşance, manager de proiect Mindcraft Academy, Fundaţia Friends For Friends.
Opinia Cititorului