Investitorii polonezi continuă să privească România ca pe o piaţă strategică, atractivă prin poziţia geografică, potenţialul de creştere şi transparenţa legislaţiei, în ciuda actualului context economic, conform concluziilor recente ale misiunii economice organizate la Bucureşti de Camera Bilaterală de Comerţ şi Industrie Polono-Română (PRBCC), conform unui comunicat transmis redacţiei.
Datele interne ale Camerei Bilaterale arată o creştere constantă a investiţiilor poloneze în România. Conform statisticii Băncii Naţionale a României (BNR), la finalul anului 2024 valoarea totală a investiţiilor companiilor poloneze în ţara noastră a depăşit 1,1 miliard de EUR. Societăţile comerciale cu capital polonez sunt implicate, în prezent, în industria chimică, alimentară, materiale de construcţii, producţie de ambalaje metalice uşoare, transporturi, turism, activităţi comerciale.
"Pentru companiile poloneze, piaţa românească rămâne extrem de atractivă cu un potenţial semnificativ în special în industrii precum agroalimentar (prelucrarea alimentelor), materiale de construcţii şi infrastructură, precum şi în transport şi logistică. Investiţiile în fabrici de procesare sau în soluţii logistice moderne pot deschide noi direcţii de creştere. În acelaşi timp, companiile româneşti pot aborda piaţa poloneză prin produse cu valoare adăugată şi modele de business inovatoare, mizând pe similarităţile consumatorilor din cele două ţări. Exemple precum extinderea brandului românesc LUCA în Polonia, care se bucură deja de succes, arată potenţialul de dezvoltare pentru alţi antreprenori. Camera Bilaterală de Comerţ şi Industrie Polono-Română rămâne un liant în facilitarea dialogului şi sprijinirea business-urilor care doresc să investească sau să-şi extindă operaţiunile pe piaţa românească sau pe cea din Polonia”, a declarat Adam Sobieszkoda, Director Executiv al Camerei, potrivit comunicatului.
„O altă zonă promiţătoare pentru investitorii polonezi este piaţa turismului, în special industria hotelieră. Comparativ cu Polonia, piaţa românească este mai puţin saturată, iar în ultimii ani s-a înregistrat un interes tot mai mare din partea investitorilor străini, ceea ce a adus investiţii complet noi, inclusiv în Bucureşti. Un factor suplimentar care poate stimula traficul la nivel turistic, dar şi de businee către România este intrarea sa completă în spaţiul Schengen de la începutul acestui an. Acest lucru se va traduce printr-o cerere crescută de facilităţi care să răspundă atât nevoilor turiştilor de business, cât şi ale celor de leisure. Este demn de remarcat faptul că potenţialul industriei turismului din România nu este exploatat pe deplin, iar companiile poloneze cu un model de afaceri şi capital dovedit îşi pot găsi cu succes locul pe piaţă”, a adăugat Gheorghe Marian Cristescu, preşedintele Camerei.
În cadrul misiunii economice organizate de Cameră, reprezentanţi ai mediului de business din România şi Polonia au prezentat perspective şi soluţii concrete de colaborare şi extindere pe noi pieţe.
„Atunci când companiile româneşti se extind pe pieţe externe, au nevoie de încredere, protecţie împotriva riscurilor de neplată şi acces facil la finanţare adaptată complexităţii fiecărui proiect. Exim Banca Românească oferă soluţii concrete şi flexibile care răspund acestor nevoi, prin asigurări de export care acoperă până la 85% din riscurile comerciale şi politice, programe dedicate IMM-urilor şi parteneriate europene care facilitează dezvoltarea sustenabilă şi succesul antreprenorilor pe pieţele internaţionale,” a declarat Corina Vulpeş, Director Direcţia Relaţii Instituţionale şi cu Mediul de Afaceri, Exim Banca Românească.
„România şi Polonia au demonstrat că pot construi ecosisteme IT puternice şi inovatoare. Prin parteneriate bilaterale putem accelera procesele de digitalizare şi putem livra împreună soluţii competitive la nivel european şi global. Pentru companiile de tehnologie, această cooperare nu înseamnă doar deschidere către pieţe noi, ci şi crearea unui avantaj competitiv bazat pe complementaritatea dintre cele două industrii”, a precizat şi Radu Postolache, membru al Consiliului Director al ANIS şi General Manager Qualysoft România.
Pe termen mediu, colaborarea dintre Polonia şi România este aşteptată să devină mai strânsă şi mai dinamică, fiind susţinută de dezvoltarea infrastructurii, de internaţionalizarea IMM-urilor poloneze şi de deschiderea companiilor româneşti către pieţe externe. În plus, tendinţele europene - tranziţia verde, modernizarea reţelelor energetice şi digitalizarea - aduc noi oportunităţi pentru proiecte comune. În acest context, iniţiative precum Via Carpatia sau modernizarea rutelor feroviare şi energetice sunt esenţiale pentru a întări conectivitatea regională şi competitivitatea economiilor.
Camera Bilaterală de Comerţ şi Industrie Polono-Română îşi continuă sprijinul companiilor poloneze şi româneşti în eforturile lor de a pătrunde şi de a se consolida pe pieţele respective, oferind servicii de consultanţă, studii de piaţă şi de industrii, networking şi reprezentare a intereselor membrilor.
Opinia Cititorului