"Cegedim": Piaţa farmaceutică a crescut în primele nouă luni cu 24,2%, la 7,3 miliarde de lei

F.A.
Ziarul BURSA #Companii #Sănătate /

Piaţa farmaceutică românească a crescut în primele nouă luni cu 24,2% faţă de perioada similară din 2009, la 7,3 miliarde lei, ritm inferior celui înregistrat la jumătatea anului, ca urmare a măsurilor de reducere a susţinerii din fonduri publice a medicamentelor compensate, potrivit Cegedim.

În trimestrul al doilea piaţa de profil şi-a accelerat ritmul de creştere la 35%, atât în lei, cât şi în euro, ajungând la 2,54 miliarde de lei, respectiv 609,2 milioane euro, iar în volum a urcat cu 12,6%.

Valoarea totală a medicamentelor eliberate către pacienţi în trimestrul al treilea din 2010 la preţ de distribuţie s-a ridicat la 2,41 miliarde lei, în creştere cu 20,4% faţă de intervalul similar din 2009.

"Această performanţă se datorează în primul rând segmentului de medicamente pe bază de reţetă (Rx) din farmacii, care a atins o valoare de 1,83 miliarde lei, în creştere cu 23,8%. Celelalte segmente au avut performanţe mai modeste, medicamentele fără prescripţie (OTC) având o valoare de 320 milioane lei, cu 15% mai mare, iar segmentul de spital a atins doar 260 milioane lei, în creştere cu 10,7% faţă de trimestrul al treilea din 2009", se arată în datele companiei de cercetare şi studii de piaţă Cegedim, citate de Mediafax.

În intervalul octombrie 2009-septembrie 2010, valoarea totală a pieţei a fost de 9,52 miliarde lei, în creştere cu 21,6% faţă de perioada octombrie 2008-septembrie 2009.

Pe segmente, ratele de creştere au fost de 27,4% pentru Rx în farmacii, 10,7% pentru OTC şi 2,6% pentru spitale.

Conform Cegedim, ordinea celor mai importante grupe terapeutice în valoare a rămas neschimbată, medicamentele cardiovasculare înregistrând în ultimele 12 luni o valoare de 1,78 miliarde lei, în creştere cu 20,8%, medicamentele oncologice 1,59 miliarde lei, cu un plus de 47,8%, iar medicamentele pentru sistemul di-ges-tiv şi metabolism 1,21 miliarde lei, în avans cu 15,9%.

Potrivit raportului Cegedim, în ultimele 12 luni, primul loc în clasamentul principalelor companii care activează pe piaţa românească de profil a fost ocupat de Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva şi Sanofi-Pasteur), cu vânzări de 891,4 milioane lei, urmată de Roche cu 873,8 milioane lei şi Pfizer (inclusiv Wyeth) cu 636 milioane lei.

Topul primilor 10 jucători de pe piaţa de profil este completat de Novartis (583,9 milioane lei), GlaxoSmithKline (581,3 milioane lei), Servier (484,2 milioane lei), Merck & Co (439,5 milioane lei) AstraZeneca (366,2 milioane lei), Daiichi-Sankyo (348,2 milioane lei) şi Abbott (266,6 milioane lei).

Următoarele zece poziţii din clasament sunt ocupate în ordine de Bayer, Antibiotice, Lilly, Menarini, Krka, Johnson & Johnson, Labormed, Richter Gedeon, Actavis şi Reckitt Benckiser.

Potrivit Cegedim, deşi valorile şi creşterile "rămân atractive", piaţa de profil se confruntă cu mai multe probleme, printre care termenele lungi de plată către farmacii, de peste 6 luni, faţă de o medie europeană de 45 zile.

"Astfel, avem pe piaţă credite comerciale sau financiare de peste un miliard de euro. În condiţiile unei lichidităţi scăzute şi a unei puteri de cumpărare reduse, acestea angrenează riscuri importante atât pentru companiile producătoare, cât şi pentru distribuitori şi farmacii", a declarat, într-un comunicat, directorul general al Cegedim România, Petru Crăciun.

De asemenea, reprezentantul Cegedim consideră că reducerea susţinerii publice pentru unele categorii de medicamente compensate măreşte cheltuielile pacienţilor pentru menţinerea unui număr mare de tratamente.

"Deşi este prematură evaluarea impactului acestor măsuri, apreciem că un număr semnificativ de pacienţi riscă să renunţe la tratament sau să nu se trateze în mod corespunzător, crescând astfel nivelul nevoilor viitoare de îngrijiri de sănătate. Putem observa în trimestrul al treilea o reducere cu 9,8% a volumului de Rx faţă de trimes-trul al doilea, respectiv o reducere cu 8,8% a numărului de zile de tratament Rx, ceea ce sugerează că măsurile de compensare la nivel de grupă terapeutică implementate la 1 iulie au toate şansele de a reduce accesibilitatea tratamentelor pentru un număr mare de pacienţi", apreciază Crăciun.

În acest context, Cegedim îşi păstrează prog-noza pentru evoluţia pieţei la sfârşitul anului 2010, de creştere cu 9,2% în lei faţă de 2009, când vânzările de medicamente au totalizat 8,1 miliarde de lei.

În privinţa perspectivelor pentru 2011, compania de cercetare estimează un avans al pieţei de profil de 5,6% în lei.

Grupul francez Cegedim furnizează la nivel mondial date şi servicii de marketing şi vânzări pentru industria farmaceutică, având o cifră de afaceri de peste un miliard dolari şi circa 8.000 de angajaţi.

În România, cota de piaţă a companiei în sectorul pe care activează este de 80%, potrivit datelor companiei. Principalul competitor este IMS Health.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Business Card
BTPay
e-distribuţie
Cotnari
daccaworking.ro
parmafood
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS