City Insurance, la un pas de faliment

Andrei Iacomi
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 09 septembrie

City Insurance, la un pas de faliment

Fondul i3CP nu a virat banii pentru acţiunile companiei subscrise în cadrul majorării de capital Gheorghe Piperea: "În opinia mea, nu există niciun motiv pentru prelungirea administrării speciale a City Insurance şi este nevoie urgentă de ridicarea autorizaţiei de funcţionare"

Acţionarii City Insurance, liderul pieţei de RCA din ţara noastră, nu au capitalizat compania conform cerinţelor formulate în luna iunie de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a anunţat ieri supraveghetorul pieţei, care acum poate cere retragerea licenţei companiei şi deschiderea procedurii falimentului.

Concret, fondul olandez i3CP Holdings BV nu a virat banii pentru acţiunile pe care le-a subscris la City Insurance, iar ASF impusese companiei ca, până la începutul acestei săptămâni, să facă o capitalizare de 150 de milioane de euro, pentru restabilirea nivelului fondurilor proprii de bază eligibile care acoperă cerinţa minimă de capital (MCR). La finele lunii trecute, olandezii anunţaseră că subscriseseră acţiunile în cadrul unei majorări de capital operate de City pentru circa 150 milioane de euro, dar conform comunicatului de ieri, nu a virat banii în conturile companiei. Acum, Autoritatea de Supraveghere Financiară spune că va analiza situaţia de fapt şi va lua deciziile care se impun, în conformitate cu prevederile legale.

Gheorghe Piperea: "Cu cât decizia falimentului este luată mai repede, cu atât mai puţin complicate sunt cererile care ar trebui să fie soluţionate de către Fondul de Garantare"

Avocatul Gheorghe Piperea ne-a declarat: "În opinia mea, nu mai există niciun motiv pentru prelungirea administrării speciale a City Insurance şi este nevoie urgentă de ridicarea autorizaţiei de funcţionare, ceea ce înseamnă că trebuie să se ceară procedura de faliment. Iar legislaţia falimentului are, printre altele, anumite dispoziţii protective pentru aşa-numiţii creditori de asigurare, adică cei care au păţit dauna şi care trebuie să îşi recupereze sumele respective.

Este un mecanism care implică Fondul de Garantare a Asiguraţilor şi, cu cât decizia falimentului este luată mai repede, cu atât mai puţin complicate sunt cererile care ar trebui să fie soluţionate de către fond".

Gheorghe Piperea a adăugat: "Acum, piaţa trebuie să ia aminte la două lucruri extrem de importante. Odată ce se vor face plăţile de daune de către fond, care sunt destul de mari, cred că vorbim de câteva sute de milioane de lei, piaţa trebuie să fie conştientă că trebuie să aducă contribuţii suplimentare la fond. Pentru că fondul se finanţează din contribuţiile celorlalţi asigurători".

De asemenea, trebuie să se conştientizeze că va apărea o gaură uriaşă în piaţă, deoarece City Insurance are circa 40% din totalul pieţei de RCA, a spus avocatul, care a conchis: "Ceea ce înseamnă că, într-un fel sau altul, totul în această piaţă va trebui să se reorganizeze. Iar consumatorii, adică asiguraţii, trebuie să fie conştienţi de faptul că primele de asigurare nu vor mai fi 200-300 de lei, aşa cum era în cazul City, ci vor fi la nivelul pieţei. Nu ştiu dacă nivelul pieţei este neapărat justificat, dar asigură o plată a daunelor cât mai apropiată de cheltuielile reale ale oamenilor. Pentru că City a practicat un dumping în materie de prime de asigurare, iar după aceea daunele nu erau acordate în totalitate".

Conform economica.net, cel mai probabil săptămâna viitoare, Consiliul ASF va discuta ridicarea licenţei City Insurance şi, posibil, propunerea de faliment. În acest moment se lucrează la raportul juridic al Fondului de Garantare a Asiguraţilor, care va fi trimis către Autoritate până vineri.

Încă din 2017 City Insurance a raportat către ASF că deţine disponibilităţi băneşti la o societate bancară, dar în primăvară Autoritatea a aflat de inexistenţa raporturilor contractuale şi a contului, conform ASF

City Insurance intrase în administrarea specială a Fondului de Garantare în luna iunie, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară a sancţionat membrii directoratului şi ai Consiliului de Supraveghere al companiei cu amenzi cumulate de opt milioane de lei, retrăgându-le autorizaţiile. De asemenea, firma a fost amendată cu peste 2,9 milioane de lei cu obligaţia de a veni cu un plan de redresare pentru restabilirea nivelului fondurilor proprii eligibile care să acopere cerinţele de capital.

Conform ASF, City Insurance i-ar fi raportat încă din 2017 că deţine disponibilităţi băneşti la o societate bancară, sume necesare susţinerii activităţii şi îndeplinirii cerinţelor legale, dar în luna aprilie 2020 a aflat că între această bancă şi societatea de asigurare nu ar fi existat raporturi contractuale, iar contul nu ar fi existat. Informaţiile apar în decizia sancţionării lui Renato Szilagyi, preşedintele directoratului City Insurance, care a fost publicată luni în Monitorul Oficial.

Dan Paul, preşedintele Asociaţiei Brokerilor, a susţinut într-o conferinţă de presă că frauda de la City Insurance nu putea să existe dacă ASF nu închidea ochii în acest sens. Conform domniei sale, inexistenţa conturilor bancare ale City Insurance nu putea să fie o surpriză pentru că Autoritatea trebuie să verifice întocmai existenţa conturilor bancare, chiar şi IBAN-ul şi banca la care este deschis acel cont.

Amintim că, la începutul lunii aprilie a acestui an, Vivendi International a încheiat un acord cu I3CP Holdings BV din Olanda pentru vânzarea întregului său pachet de acţiuni deţinute la City Insurance Romania. Acţionarul unic al Vivendi International este Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Năstase.

La finele primelor trei luni ale acestui an, City Insurance era pe primul loc în piaţa asigurărilor din ţara noastră, cu o pondere a primelor brute subscrise de 20,3% din total, fiind liderul pieţei RCA, cu o cotă de 45,6%, potrivit raportului privind evoluţia pieţei asigurărilor din primul trimestru, întocmit de ASF.

- La solicitarea ziarului BURSA privind ceea ce urmează pentru companie şi clienţii săi, Societatea de Asigurare-Reasigurare City Insurance, prin administratorul temporar Fondul de Garantare a Asiguraţilor, ne-a transmis: "Prin Decizia ASF 724/2021, publicată în Monitorul Oficial nr. 571/04.06.2021, FGA a fost desemnat în calitate de administrator temporar al Societăţii de Asigurare-Reasigurare City Insurance, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 246/2015 privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor. Cu privire la cele solicitate, menţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 156 din Legea nr. 246/2015, FGA are obligaţia de a păstra confidenţialitatea tuturor informaţiilor la care are acces şi pe care le gestionează în calitatea sa de administrator temporar al societăţii, orice informatii putand fi transmise de FGA doar către autoritatea de rezoluţie care este ASF".

- Conform hotnews.ro, din momentul în care decizia Consiliului ASF privind retragerea autorizaţiei de funcţionare a asigurătorului ca urmare a constatării stării de insolvenţă şi promovarea în instanţă a cererii de deschidere a procedurii de faliment este publicată în Monitorul Oficial, Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) poate primi cereri de deschidere de dosare de daună şi cereri de plată de despăgubiri.

Contractele clienţilor City Insurance rămân valide până la expirare, dar Fondul de Garantare va plăti despăgubirile solicitate şi avizate doar după decizia definitivă în instanţă privind falimentul societăţii de asigurări.

Practic, dacă ASF va deschide procedura falimentului pentru City Insurance, nu vor fi probleme pentru cei care au maşinile asigurate la City Insurance, aceste contracte fiind valide până la expirare. Problema apare însă la şoferii care sunt loviţi în trafic de o maşină asigurată la City Insurance. Aceştia ar trebui să face cerere de deschidere dosar de daună la FGA, iar după ce va fi analizată, plata despăgubirilor nu va putea fi făcută decât după ce instanţa decide definitiv falimentul firmei de asigurări. Mai mult, aşa cum este în prezent legislaţia, FGA nu poate plăti decât maxim 450.000 lei pentru un creditor de asigurare al unui asigurător în faliment, conform sursei menţionate.

Opinia Cititorului ( 14 )

  1. Marcu doarme un papuci.

    Ia te uita, bai nene.. asiguratorul la care peste 80% dintre soferi au incheiata RCA, intra in faliment, lasand oamenii la mana speculatorilor RCA. Daca te uiti pe un comparator de preturi RCA scapi cafeaua din mana si te lasi de soferie.

    Sa vina banutu. Prime dule sau triple....depinde de care parte te afli.

    ASF veghează.

    Pentru situatia de la CITY cea mai mare responsabilitate apartine ASF: Este indamisibil ca un asigurator care detine apropae 50% din piata RCA sa nu dispuna de lichiditati si sa nu aiba un reasigurator serios, sa fie lasat sa invarta bani dintr-un cont in altul fără niciun control. Este inadmisibil, si asta dupa ASTRA!

    1. Nu putem avea si servicii secrete cu firme acoperite si piete reglementate si functionale. Tunurile securiste sunt obligatorii.

      tun euro-atlantic :)

      Eu inteleg, dar la un moment dat trebuie sa te mai si saturi! Or, pe astea nu-i mai satura nimic, sunt ca sacul fara fund, tot inghit, tot inghit si se latesc.

    ASF este ca si Bogdan Chiritoiu, lupul pus paznic la oi, spre care se uita oile cu speranta ca se va schimba ceva si ca vor scapa, cumva, de taiere si de jupuit pielea. Daca te uiti la preturile asigurarilor RCA in Romania, acestea sunt atat de mari de parca romanul ar avea nivel de trai ca in vest. Nu e de mirare ca firme precum City Insurance, au bagat tarife de dumping pentru RCA si au absorbit aproape tot ce misca.

    1. Nu sunt de acord cu tine, daca iti permiti masina, insemna ca iti permiti si sa o intreti. Primele de asigurare trebuie sa fie indestulatoare pentru ca asiguratorii sa poate achita despagubirile la timp. La momentul actual, primele RCA practicate de asiguratorii seriosii, nu City & etc., sunt aproximativ corecte, ele se calculeaza pe baze actuariale, au la baza matematica. Din prima de asigurare, un asigurator trebuie sa isi scada costurile, sa scada contributiile, sa dea in reasigurare si sa isi cosntituie rezervele. Daca face asa, isi acopera costurile, ce plateste, ia inapoi de la reasiguratori in proportii de pana la 80-90%, isi respecta asiguratii/pagubiti si, cel mai important, isi asigura si profit! Dar, ce a facut ASTRA si se apre CITY? Contracte fictive de reasigurare, rezerve pe hartie, respectiv rostogoliri de datorii, sifonari prin insulele fericite etc...

      Daca tu iti inchipui ca omul are masina ca sa decarteze anual sume importante la niste escroci RCA, ITP si altele, te inseli amarnic, ai gandire de om simplu, umil, care achita orice nota de plata a bogatanilor, fara sa carcneasca.. Dupa gandirea ta omul ar trebui sa plateasca oricat.. daca se dubleaza RCA de la an la an.. trebuie scos banul.

      Gandire de om simplu, ca sa nu spun altfel...  

      Mai, nu sunt Citu, in comparatie cu el, pe mine chiar ma intereseaza cu cat cresc preturile, in plus, gandesc logic! ASF ar trebui sa vegheze ca primele de asigurare calculate de asiguratorii RCA sa fie corecte, nici prea mari, dar, atentie, nici prea mici! De asemenea, ar mai trebui sa vegheze ca asiguratorii sa respecte legea, sa plateasca la timp si sa nu bage in buzunar banii asiguratilor.

      Nu de explică de ce cresc de la an la an. Prețul mediu al mașinii de pe drum nu poate să fi crescut în același ritm și nici al piesei și manoperei (ignorând inflația de anul asta).

      Mai degrabă prima e afecta de ridicarea acoperirii foarte sus fara că sa fie fost vreodată vreo plata in Romania de, sa zicem, 1M euro. 

    nu-mi sa cred ca mai sint oameni , cel putin aici pe Bursa , adica avizati , care sint surprinsi de ce se intampla , de parca ar trai in elvetia . Romania este infulecata de mult de rechinii care se dau guvizi . nu ai la cine sa te duci sa reclami ceva ca esti tu saltat si luat la intrebari . paznicii fura cu hotii cot la cot !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Înăuntrul Bursei de Valori din Bulgaria

Videoconferinţa “Sănătate şi FARMA - Sistemul sanitar, sub valul al IV-lea”
Dtlawyers
BTPay
Apanova
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Oct. 2021
Euro (EUR)Euro4.9488
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.2570
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.6067
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8649
Gram de aur (XAU)Gram de aur243.4131

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

eximbank.ro
certificateorigine.ro
gerocossen.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
invietraditia.ro
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro